• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Pariutumisen haasteet nykypäivänä ja sen vaikutukset

Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 464
Tämä BMI-keskustelu ja tällaiset vinkit hämmentää huomioiden, että ylipaino on ihan samanlainen ongelma miehilläkin. Ovatko kaikki näitä viljelevät miehet itse esimerkillisessä kunnossa, eivätkä oman suvun miehet iän myötäkään liho, pöhöty ja kaljuunnu? Komppaan Wandereria ja totean, että kriteereitä saa toki olla millaisia hyvänsä, kunhan itsekin ne täyttää. Olisi myös hyvä olla realismia sen suhteen, että ikä tekee ennen pitkää tehtävänsä ihan jokaiselle meistä.
kyllä naisilla saa tietenkin olla myös kriteereitä miehiä kohtaan, vaikka sitte BMI tai mitä vaan eikä niitä mun mielestäni tartte kaikkia itse täyttää vaatiakseen niitä muilta. Kun langanlaiha mies tai nainen ei välttämättä koe ihanteeksi langanlaihaa vastapuolta vaan ehkä jotain muuta. Mut jollei niillä kriteereillä vaan löydy ketään niin sitte ei vaan löydy.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Tuossa jutussa on muutamia oikein hyviä kohtia joten kannattaa ehkä muidenkin lukea se, esim. itselläni silmään pistivät kohdat:
"
– Kun opin rakastamaan itseäni, tajusin, että minullahan on jo se rakkaus elämässäni. En tarvitse toista ihmistä rakastamaan minua ehjäksi, Kanerva kertoo.

Hän uskoo, että omalla keskeneräisyydellä on ollut osansa sinkkuuteen. Sillä olkoonkin kuinka kulunut fraasi, itseään pitää osata rakastaa ennen kuin voi tarjota rakkautta toiselle. Tämän allekirjoittaa myös Antti Ervasti.

– Kyllä itsensä kanssa pitäisi löytää tasapaino ja onni. Pitäisi olla riittävän selvillä vesillä siitä, mitä toivoo ja haluaa elämältä ja parisuhteelta, ja pitäisi onnistua erottamaan omat toiveet esimerkiksi omien vanhempien tai yhteiskunnan toiveista, Ervasti toteaa.

"
Eli pitää tietää mitä itse haluaa elämältä, suhteelta ja muutenkin sekä tajuta että ITSE on vastuussa siitä että on onnellinen elämässä eikä toinen taho. Eikä pitäisi yrittää kulkea läpi elämän yrittäen mielyttää muita vaan pariutua tai olla pariutumatta niiden omien tuntemusten mukaan.

+
"
– Ihmisellä pitää olla itsereflektointitaitoja. Olen tavannut ihmisiä, jotka kantavat mukanaan vanhojen suhteiden taakkoja eivätkä suostu kohtaamaan omia varjojaan. En usko, että suhde voisi onnistua henkisesti eri tasolla olevan ihmisen kanssa, Kanerva pohtii.
"

Liian moni oikeasti hyppää heti uuteen suhteeseen ja aloittaa sen yrittäen saada terapiaa entisestä suhteesta. Toki sen suhteen ymmärtäminen ja läpikäyminen voi olla terapeuttinen juttu mutta ei sitä saisi kaataa heti toisen päälle eikä saisi olettaa että toinen "on mulle hetken aikaa hän" hieman Juicea mukaillen.

Myös tämä kohta:
"
– Siinä on itse arvostelun kohteena: että tuo on liian kranttu tai tuo on liian sitä tai tätä eikä sillä siksi ole parisuhdetta, Kanerva sanoo.
"
On hyvä muistaa. Oli sitten mies tai nainen, se että on juuri nyt parisuhteessa tai tarkoita että hyväksyisi kenet tahansa tai "kävi vaan säkä". Tai jos et ole parisuhteessa mutta olisit avoin sellaiselle ei tarkoita että "olet liian nirso" tai "alenna vaan standardeja, ota se joka ekana kysyy pannaanko? vaikka sitten 04 aikaan baarissa valomerkin jälkeen narikassa".
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Ottaen huomioon muutokset ihmisten elintavoissa viime vuosikymmeninä, niin todennäköisesti tytär näyttää vanhana vielä mummommalta ja lihavammalta kuin äitinsä. Moni näyttää jopa nuorenakin mummommalta kuin äitinsä.

Joskus onkin hämmentävää kun näkee äidin ja tyttären, joista äiti on ihan hoikka ja ikäisekseen hyvännäköinen ja tytär sitten joku siiderivalas.
Tässä olet Erkki valitettavan oikeassa. Olen miettinyt tätä samaa ilmöitä.

Viimeksi tänään kun olin junassa ja samaan vaunuun tuli ilmeisen todennäköisesti tytär (16v tai jotain) ja äiti (ehkä 45v). Nuorempi versio selkeästi pyöreämpi (en halua arvostella mutta noteerasin asian) ja välittömästi kun istuutui hän aloitti syömään sipsejä, karkkia ja jotain limppariakin meni. Äiti ei syönyt mitään. Pisteet kuitenkin tyttärelle kun hän kysyi ensin minulta onko ok että hän syö sipsejä siinä, kohteliasta. Hajusta päätellen olivat jotain grillimaustettuja…

Tämä ei ole nuoren naisen haluttavuuden kannalta valitettavaa vaan lähinnä nuoremman polven terveydestä olen huolissani. Syyttävä sormi menee vähän myös vanhempien suuntaan. Näitä on myös tuttavapiirissä ja asia on toki herkkä kun tuollaisen arvosteleminen voi johtaa syömishäiriöihin ym.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
287
Jotenkin surullista, miten niinkin yksinkertaisista ja jokaisen elämään kiinteästi kuuluvista asioista kuin kotityöt, saadaan pahimmillaan eroon johtava valtataistelun tanner :confused2: Minusta sujuvasti rullaava arki on kuitenkin parisuhteen kulmakiviä.
Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna kotitöistä syntynyt taistelu ei välttämättä ole se todellinen syy. Siellä taustalla on yleensä joku tai joitain muita asioita mitkä hiertää. Kotityöt ja siitä syntynyt riita saattaa vain olla purkuväylä asialle.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna kotitöistä syntynyt taistelu ei välttämättä ole se todellinen syy. Siellä taustalla on yleensä joku tai joitain muita asioita mitkä hiertää. Kotityöt ja siitä syntynyt riita saattaa vain olla purkuväylä asialle.
Tätä on tapahtunut myös minulle, mutta ongelma on siinä miten sen saisi (molempien osapuolien) kalloon että jos syystä X on paha mieli sen voisi sanoa suoraan.
Eli kun tullaan kotiin voisi sanoa suoraan "mulla oli paska päivä töissä, sori jos olen vähän äkäinen, tarvitsen omaa aikaa"

Ettei kun (kuten itselle joskus käynyt) toinen tulee kotiin, alkaa valittaa jostain kotityöstä (miksi ei ole tiskattu) kysyn oliko paha päivä töissä, kuulema tosi hyvä ja on onnellinen..
..menen keittiöön ja toinen seuraa kuin hai laivaa ja valittaa kaikesta jopa auringon paisteesta sisälle, alan tiskata, valittaa lisää. Joten alan vihellellä ja jatkan tiskaamista. Toista vituttaa entistä enemmän kun en suostu riitelemään.

Myöhemmin sitten myönsi että oli paska päivä töissä. Miksi sitä ei voi sanoa heti?
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
287
Tätä on tapahtunut myös minulle, mutta ongelma on siinä miten sen saisi (molempien osapuolien) kalloon että jos syystä X on paha mieli sen voisi sanoa suoraan.
Eli kun tullaan kotiin voisi sanoa suoraan "mulla oli paska päivä töissä, sori jos olen vähän äkäinen, tarvitsen omaa aikaa"

Ettei kun (kuten itselle joskus käynyt) toinen tulee kotiin, alkaa valittaa jostain kotityöstä (miksi ei ole tiskattu) kysyn oliko paha päivä töissä, kuulema tosi hyvä ja on onnellinen..
..menen keittiöön ja toinen seuraa kuin hai laivaa ja valittaa kaikesta jopa auringon paisteesta sisälle, alan tiskata, valittaa lisää. Joten alan vihellellä ja jatkan tiskaamista. Toista vituttaa entistä enemmän kun en suostu riitelemään.

Myöhemmin sitten myönsi että oli paska päivä töissä. Miksi sitä ei voi sanoa heti?
Ärsyyntynyt ihminen on aika vastahakoinen myöntämään mitään sillä hetkellä. Vasta kun tilanne on normalisoitunut, tilanne muuttuu. Kokeile huviksesi ensi kerralla kun vastaava tilanne tulee, vaikuttaako asiaan jos halaa ja sanoo jotain mukavaa toisen korvaan.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
hakuit juuri tätäkin miesparkaa noine kaljuviittauksinesi. Kaljuuntuminen on sairaus, jolle ei oikein mitään voi. Toisin kuin läskilihavuudelle.
Haukuin? En ole haukkunut ketään, etkä edes tiedä henkilökohtaisista mieltymyksistäni mitään. Monet naiset tykkää kaljuista. Kaikki kuitenkaan ei ja sekin erottelee ihmisiä, joten miksipä kuontalosta tai sen olemattomuudesta ei saisi puhua siinä missä vaikkapa pituudesta tai ruumiinrakenteestakin, ja mitä näitä ulkoisia preferenssejä ihmisillä ikinä onkaan.

Sinulle on varmasti myös moneen otteeseen kerrottu, ettei painokaan ole aina ihmisen itsensä täysin hallittavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna kotitöistä syntynyt taistelu ei välttämättä ole se todellinen syy. Siellä taustalla on yleensä joku tai joitain muita asioita mitkä hiertää. Kotityöt ja siitä syntynyt riita saattaa vain olla purkuväylä asialle.
Kyllä, mutta ei siltikään lainkaan merkityksetön asia. Naisten kokema epäoikeudenmukaisuus kotitöiden ja vastuiden epätasaisesta jakautumisesta on todellisuutta. Monesti nainen on voinut sietää tilannetta vuodesta toiseen hammasta purren, kun ei ole halunnut olla se halveksuttu nalkuttava akka. Ei tarvita välttämättä suurtakaan lisäkuormitusta elämään, kun pato murtuu ja nainen saa tarpeekseen kodinhoitajan roolistaan.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Korjaan tuota sen verran, että miestyyppinen kaljuuntuminen ei ole sairaus vaan perinnöllinen ominaisuus.
Kyllä se on (perinnöllinen) ihosairaus mun kirjoissani. Karvatupit eivät toimi kuten pitäisi vaan epänormaalilla tavalla. Tämä ei vaikuta ainoastaan hiustenkasvuun vaan myös esimerkiksi ihon arpeutumiseen ja öljyyntymiseen. Iho ei ole normaali.

Jossei toi ole ihosairaus, niin ei sitten muutkaan ihosairaudet. Sovitaan, ettei sellaista asiaa ole olemassakaan kuin ihosairaus.

Haukuin? En ole haukkunut ketään, etkä edes tiedä henkilökohtaisista mieltymyksistäni mitään. Monet naiset tykkää kaljuista. Kaikki kuitenkaan ei ja se juuri erottelee ihmisiä, joten miksipä kuontalosta tai sen olemattomuudesta ei saisi puhua siinä missä vaikkapa pituudesta tai ruumiinrakenteestakin, ja mitä näitä ulkoisia preferenssejä ihmisillä ikinä onkaan.

Sinulle on varmasti myös moneen otteeseen kerrottu, ettei painokaan ole aina ihmisen itsensä täysin hallittavissa.
Saa puhua, mutta ei sitä voi rinnastaa ylensyöntiin.

Ihmiset voi olla geneettisistä syistä johtuen eri tavoin rumia tai kauniita tai jotain siltä väliltä, mutta ylensyönti on ihan itse aiheutettu rumennus ja terveyden heikennys.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Kyllä se on (perinnöllinen) ihosairaus mun kirjoissani. Karvatupit eivät toimi kuten pitäisi vaan epänormaalilla tavalla. Tämä ei vaikuta ainoastaan hiustenkasvuun vaan myös esimerkiksi ihon arpeutumiseen ja öljyyntymiseen.

Jossei toi ole ihosairaus, niin ei sitten muutkaan ihosairaudet. Sovitaan, ettei sellaista asiaa ole olemassakaan kuin ihosairaus.


Saa puhua, mutta ei sitä voi rinnastaa ylensyöntiin.

Ihmiset voi olla geneettisistä syistä johtuen eri tavoin rumia tai kauniita tai jotain siltä väliltä, mutta ylensyönti on ihan itse aiheutettu rumennus ja terveyden heikennys.
Kirjoitat sitten lääketieteenkin uusiksi palvelemaan omaa agendaasi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Kirjoitat sitten lääketieteenkin uusiksi palvelemaan omaa agendaasi.
Tieteellisessä kirjallisuudessa miestyypin hiustenlähtö määritellään esimerkiksi "disorderiksi", jonka voi suomentaa vaikkapa sairaudeksi.

Ja onhan se objektiivisesti ottaen sairaus siinä missä muutkin ihomuutoksia aiheuttavat sairaudet. Tätä on vaan perinteisesti tykätty vähän vähätellä, eikä ole oikein pidetty minään, koska ongelma on niin yleinen ja muka kuuluu miehuuteen. Mutta sairaus se silti on.

Eikä tällä nyt ole väliä sinänsä, vaan pointti oli, että ei toi ainakaan itse aiheutettu juttu ole toisin kuin vatsan kasvatus ylensyönnillä. Perinnölliseen hiustenlähtöön ei voi elintavoilla juuri vaikuttaa tai ainakaan mitenkään hallitusti. (Ja ilmeisesti "paras elintapa" tässä suhteessa olisi juopoksi ryhtyminen... Ilmeisesti alkoholi vaikuttaa hormonitoimintaan "suotuisasti" tässä asiassa.)
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 961
Perinnölliseen hiustenlähtöön ei voi elintavoilla juuri vaikuttaa tai ainakaan mitenkään hallitusti. (Ja ilmeisesti "paras elintapa" tässä suhteessa olisi juopoksi ryhtyminen... Ilmeisesti alkoholi vaikuttaa hormonitoimintaan "suotuisasti" tässä asiassa.)
Eikö siihenkin ole nykyään lääke, jos olen ymmärtänyt oikein?
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
287
Kyllä, mutta ei siltikään lainkaan merkityksetön asia. Naisten kokema epäoikeudenmukaisuus kotitöiden ja vastuiden epätasaisesta jakautumisesta on todellisuutta. Monesti nainen on voinut sietää tilannetta vuodesta toiseen hammasta purren, kun ei ole halunnut olla se halveksuttu nalkuttava akka. Ei tarvita välttämättä suurtakaan lisäkuormitusta elämään, kun pato murtuu ja nainen saa tarpeekseen kodinhoitajan roolistaan.
En tiedä millaista aineistoa sinulla on käytössä tästä naisten kokemasta epäoikeudenmukaisuudesta liittyen kotitöihin. Meillä asiat menee kotona aika 50/50. Vaimo hoitaa tiskit ja pyykkihuollon. Itse taas siivoan asunnon ( imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattioiden pesu, hajulukkojen putsaus jne.), maksan kodin yhteiset laskut ja hoidan ruokahuollon. Silloin kun lapset oli pieniä, vaimo vei tarhaan ja minä hain. Töissä asiasta ollut puhetta miesten kesken, ja samansuuntaista juttua tullut muilta. Olen aina olettanut että tuo "nainen hoitaa kotityöt" ovat ennen 70-lukua syntyneiden sukupolvien juttu, mutta nähtävästi olen väärässä jos kerran sinulla on muunlaista tietoa, muutakin kuin mitä itse olet joutunut kokemaan? Tähän loppuun vielä todettava että aina löytyy poikkeuksia, varmasti on edelleen vielä pareja joissa suhteet vastuissa ja töissä ei ole kunnossa, mutta en sen pohjalta lähtisi itse kaikkia tuomitsemaan, koska tiedän että on paljon perheitä missä asiat on kunnossa.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
En tiedä millaista aineistoa sinulla on käytössä tästä naisten kokemasta epäoikeudenmukaisuudesta liittyen kotitöihin.
Ihan tieteellistä tietoa omien ja tuttavapiirin kokemusten lisäksi. Tätäkin asiaa on tutkittu ja tutkitaan paljon. Erot ovat Suomessa kaventumaan päin, mutta ovat silti olemassa. Ja jälleen, yksilötasolla vaihtelua on tietysti paljon. Lisäksi kaikissa ajankäyttötutkimuksissa ei mitata metatyön määrää tai vastuiden jakautumista, vaan puhtaasti kotitöihin käytettyä aikaa.

Muoks. Minulla on sellainen pieni mutu, että perheytyneissä on enemmän tasapuolisia ja vastuuta kantavia miehiä, ja että "mieslapset" ovat yliedustettuina juuri siinä porukassa, jolla on vaikeuksia pariutua. Tähän ei ole kyllä mitään faktaa heittää tueksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
En tiedä millaista aineistoa sinulla on käytössä tästä naisten kokemasta epäoikeudenmukaisuudesta liittyen kotitöihin. Meillä asiat menee kotona aika 50/50. Vaimo hoitaa tiskit ja pyykkihuollon. Itse taas siivoan asunnon ( imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattioiden pesu, hajulukkojen putsaus jne.), maksan kodin yhteiset laskut ja hoidan ruokahuollon. Silloin kun lapset oli pieniä, vaimo vei tarhaan ja minä hain. Töissä asiasta ollut puhetta miesten kesken, ja samansuuntaista juttua tullut muilta. Olen aina olettanut että tuo "nainen hoitaa kotityöt" ovat ennen 70-lukua syntyneiden sukupolvien juttu, mutta nähtävästi olen väärässä jos kerran sinulla on muunlaista tietoa, muutakin kuin mitä itse olet joutunut kokemaan? Tähän loppuun vielä todettava että aina löytyy poikkeuksia, varmasti on edelleen vielä pareja joissa suhteet vastuissa ja töissä ei ole kunnossa, mutta en sen pohjalta lähtisi itse kaikkia tuomitsemaan, koska tiedän että on paljon perheitä missä asiat on kunnossa.
Nykyään markkinatilanne on sellainen, että eiköhän tuollaiset kotitöihin osallistumattomat miehet jää ilman naista pääasiassa... Miksi kukaan nainen sellaista miestä ottaisi, kun kulman takana on 10 muutakin ehdokasta, ja seuraavan kulman takana toiset 10?

Ellei sitten "vahingossa" tilanne kehity siihen suuntaan ajan kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
287
Muoks. Minulla on sellainen pieni mutu, että perheytyneissä on enemmän tasapuolisia ja vastuuta kantavia miehiä, ja että mieslapset ovat yliedustettuina juuri siinä porukassa, jolla on vaikeuksia pariutua. Tähän ei ole kyllä mitään faktaa heittää tueksi.
Tästä samaa mieltä.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 593
Hyvä että myönnät, että markkina-arvoteoria on juttu ja että naisilla on miljoona kertaa miehiä paremmat asemat markkinoilla.

Tämä on vähän ristiriidassa sen kanssa, että naisen tärkeimmät ominaisuudet ovat nuoruus ja kauneus, jotka häviävät ihmisen koko elinikään suhteutettuna nopeasti, jos niitä on koskaan ollutkaan. Tarkoitit varmaan, että nuorilla ja kauniilla naisilla on paremmat asemat markkinoilla?

Kuten on myös komeilla ja rikkailla/kuuluisilla miehillä.


Eli mitä uutta tässä on kenellekään. Sitä olen ihmetellyt pitkään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
Tämä on vähän ristiriidassa sen kanssa, että naisen tärkeimmät ominaisuudet ovat nuoruus ja kauneus, jotka häviävät ihmisen koko elinikään suhteutettuna nopeasti, jos niitä on koskaan ollutkaan. Tarkoitit varmaan, että nuorilla ja kauniilla naisilla on paremmat asemat markkinoilla?

Kuten on myös komeilla ja rikkailla/kuuluisilla miehillä.


Eli mitä uutta tässä on kenellekään. Sitä olen ihmetellyt pitkään.
Mutta toisaalta se on jännää miten Erkinkin mielestä Dannyt ja muut ovat niin tossun alla että siivoavat vähintään sen 50% kotona ja siksi saavat sitä nuorta 18-25v naista rinnalleen. Koska muuten markkinat eivät antaisi seuralaista. Itselleni ei moinen edes tullut mieleen kun noita 1% alpha chad juttuja olen kuunnellut...

Eli ne nuoret hottikset naiset saavat rikkaan, kuuluisan ja komean miehen kotiinsa paitsi antamaan seksiä myös siivoamaan!
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Hyvä että myönnät, että markkina-arvoteoria on juttu ja että naisilla on miljoona kertaa miehiä paremmat asemat markkinoilla.
En ole ihan varma onko tämä enää edes viihdyttävää ja kannattaako vaivautua, mutta todettakoon nyt vielä, että niinhän minä en ole sanonut kun en niin ajattele. Uskon vain, että itseään passuuttavat ja naisesta kodinhoitajaa haluavat miehet eivät ole suuressa kurssissa naisten keskuudessa vaan paremmat saumat on tasa-arvoa kannattavilla ja elämässään toteuttavilla miehillä. He kantavat oman vastuunsa kodin hoitamisesta. Tietääkseni mikään tästä ei varsinaisesti ole markkina-arvoteorian mukaista, jossa naiset haluavat vain alfauroksia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Tämä on vähän ristiriidassa sen kanssa, että naisen tärkeimmät ominaisuudet ovat nuoruus ja kauneus, jotka häviävät ihmisen koko elinikään suhteutettuna nopeasti, jos niitä on koskaan ollutkaan. Tarkoitit varmaan, että nuorilla ja kauniilla naisilla on paremmat asemat markkinoilla?

Kuten on myös komeilla ja rikkailla/kuuluisilla miehillä.


Eli mitä uutta tässä on kenellekään. Sitä olen ihmetellyt pitkään.
Ei vaan mahdollisimman monta naisten vaatimusta täyttävällä miehellä on parhaimmat asemat markkinoilla (miesten näkökulmasta). Jos vaatimuksiin kuuluu esimerkiksi siivous- ja ruuanlaittointoilu, niin sitten se on yksi.

Joskin käytännössä toi tuskin on sellainen asia, joka on välttämättä ihan ensimmäisenä tai toisenakaan esillä, kun tutustutaan uuteen ihmiseen.

Ja sitten tullaan toisaalta myös siihen, että jos oletetaan, että se mies on huomattavan menestyvä, tekee paljon töitä ja tienaa paljon rahaa, niin onko edes kohtuullista vaatia, että paiskii runsaasti kotihommiakin? Jos joku vaatii, niin voi olla, että se mies löytää aika helposti jonkun toisen joka ei vaadi...

Noinhan se homma ainakin oikeassa maailmassa toimii. Suomi nyt tosin on vähän tällainen omituinen feministi-vasemmistola, jossa ei oikein mitkään normaalit lainalaisuudet enää päde.
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
NOSTO
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
345
Senkin takia tämä keskustelu on välillä jotenkin ihan nurjilla kierteillä, kun osalla näkemykset tuntuu perustuvan lihatiskeihin, kuten Tinderiin ja sitä edeltäneen aikakauden yökerhoihin.
Ainahan vaihtoehtona on luovuttaa kokonaan (MGTOW) tai sitten hyväksyä tosiasiat ja pitää pikku tauko sieltä Tinderistä ja yöelämästä, korottaa markkina-arvoaan, jonka jälkeen lähteä baanalle uudestaan paremmista asetelmista.

Kumma juttu ettei vieläkään tunnu menneen jakeluun, että miehen seksuaalisuus on visuaalisempaa kuin naisen. Miehelle siis naisen ulkonäkö on lähtökohtaisesti tärkeämpää kuin päinvastoin, vaikka nykyajan markkinatilanne ja deittikulttuuri onkin korostanut myös miehen ulkonäön merkitystä
Tuntuu niin rikkinäisen levyn pyörittelyltä, mutta aika monta sivua tässä on yritetty tosiaan alleviivata, että sukupuolten markkina-arvot koostuvat hyvin pitkälti eri tekijöistä. Asiaa tulisi lähestyä kuin luontodokumenttia, että miten lajin nimeltä ihminen pariutuminen tapahtuu ja mitkä soidinmenot ovat lajille tyypillisiä.

Onko mitään merkitystä sillä, mitä jossain toiselle todellisuudessa ("vakuumissa") voisi tapahtua, jos tässä todellisuudessa nuoruus ja kauneus jäävät usein parinvalinnassa muiden meriittien taakse
Mielestäni on aika paljonkin merkitystä. Nykyajan deittailuäpit itseasiassa ovat aika lähellä tyhjiötä. Täysin ilman eforttia voit sekunneissa päättää primitiivisesti, kenestä tykkäät. Mitään sanktiota ei ole, kun aina voit ghostata ja varsinkin naiset vaihtaa entistä parempaan. Sukupuolijakaumat ovat räikeästi miehiä vastaan. Naiset eivät oikein tykkää kenestäkään, kun valinnanvaraa on niin paljon ja miehet tykkäävät vähän liikaakin, koska miehillä ei ole varaa olla ronkeli. Hyöty on se, että kaikki ymmärtäisivät, mitkä tiedostamattomat perusperiaatteet ohjaavat tapahtumia markkinoilla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Tieteellisessä kirjallisuudessa miestyypin hiustenlähtö määritellään esimerkiksi "disorderiksi", jonka voi suomentaa vaikkapa sairaudeksi.
Ei ole mielestäni sairaus vaan geneettinen ominaisuus. Itseasiassa sitä voi olla myös naisella, tosin silloin hiukset lähtevät tasaisemmin.

Kaljuuntumisgeeni periytyy muistaakseni vain äidin puolelta.

Toki sitten on erikseen sairaudet ja niiden hoidot jotka aiheuttavat hiustenlähtöä.

Ei ole parantavaa lääkettä. On hidastavia lääkkeitä.
Tämä on totta mutta hiukset voi paluttaa siirteellä. Toinen vaihtoehto on peruukki, tiedän muutaman julkisuuden henkilön jotka ovat täysin kaljuja mutta monikaan ei tiedä sitä. Kunhan ei käytä peruukkia jossa menee naru leuan alta…

Lääkkeissä on aika kovat sivuvaikutukset. Esimerkiksi finasteridin on todettu aiheuttavan impotenssia ja minoksidiilikaan ei ollut ihan harmiton.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Ei ole mielestäni sairaus vaan geneettinen ominaisuus. Itseasiassa sitä voi olla myös naisella, tosin silloin hiukset lähtevät tasaisemmin.

Kaljuuntumisgeeni periytyy muistaakseni vain äidin puolelta.

Toki sitten on erikseen sairaudet ja niiden hoidot jotka aiheuttavat hiustenlähtöä.
"Geneettiset ominaisuudet" voivat aiheuttaa monenlaisia eri sairauksia. Kuten androgeenista alopeciaa.

Moni ei tunnu tajuavan, että toi sairaus ei aiheuta pelkästään hiustenlähtöä. Mielestäni se on enemmänkin ihosairaus, joka aiheuttaa muutoksia ihossa. Lisäksi tällä voi olla kytköksiä jopa sydänsairauksiin... Hiustenlähtö on sitten vaan ko. sairauden näkyvin oire.

Tämä on totta mutta hiukset voi paluttaa siirteellä. Toinen vaihtoehto on peruukki, tiedän muutaman julkisuuden henkilön jotka ovat täysin kaljuja mutta monikaan ei tiedä sitä. Kunhan ei käytä peruukkia jossa menee naru leuan alta…
Toi on oireenmukaista hoitoa. Ei se itse tautia hoida eikä paranna, vaan korjaa tilannetta kosmeettisesti.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 464
Kyllä, mutta ei siltikään lainkaan merkityksetön asia. Naisten kokema epäoikeudenmukaisuus kotitöiden ja vastuiden epätasaisesta jakautumisesta on todellisuutta. Monesti nainen on voinut sietää tilannetta vuodesta toiseen hammasta purren, kun ei ole halunnut olla se halveksuttu nalkuttava akka. Ei tarvita välttämättä suurtakaan lisäkuormitusta elämään, kun pato murtuu ja nainen saa tarpeekseen kodinhoitajan roolistaan.
pakko sanoa vastineeksi, että ainakin aika monet "lattiatöissä" olevat miehet tuntuvat asuvan töissä ja miesten keskuudessa se katkeruuden aihe on siinä, että olin töissä poissa kotoa niin ja niin paljon millä maksettiin talo ja nyt kun on ero tullut ja lunastaa sen talon puolikkaan ex vaimoltaan pois, pitää taas asua töissä että maksaa toiseen kertaan sitä taloa.

En tiedä yhtään sellaista perhettä, missä nainen olisi ollut se kuka on asunut siellä töissä ja mies tehnyt vaikka puolikkailla viikkotunniella ja lopun aikaa hoitanut lapsia.

Tämä vastuiden epätasainen jakautuminen on myös samalla tavalla miesten kokema asia kun asia nähdään siten että nainen sai olla lasten kanssa kotona, mutta mies oli ympäri vuorokauden töissä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Moni ei tunnu tajuavan, että toi sairaus ei aiheuta pelkästään hiustenlähtöä. Mielestäni se on enemmänkin ihosairaus, joka aiheuttaa muutoksia ihossa.
En kutsuisi tuota sairaudeksi kun kyseinen ominaisuus on 80 prosentilla miehistä. Jos niin sanotaan voidaan puhua jo kansantaudista.

Ihotauti on vähän yksinkertaistettu analyysi kun juurisyynä on testosteronin (liika?) muuntuminen dihydrotestosteroniksi (DHT), sitä kyllä muodostuu myös vähän ihossa maksan ja kiveksien lisäksi.

Mun kommentteihin kannattaa toki suhtautua varauksella kun en ole mikään lääkäri.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 131
Voi olla tohtorisnaiselle hieman vaikeaa asennoitua siihen, että putkimies olisikin häntä fiksumpi, vaikka helposti voi ollakin.
Ja jos nainen haluaa sellaisen miehen, ettei joka lampunvaihtoon tarvii soittaa kallista firmaa tekemään jokaista normaalia talon ylläpitoon kuuluvaa pikkuhommaa niin sen kannattaa se duunariäijä tms ”putkimies” ottaa.
Itse 1960-luvun lopulla syntyneenä olen huomannut, että monesti se lukeneempi ihminen on varsin yksinkertainen, kun pitää tehdä jokin vesilukon puhdistus, TV:n viritys, sähkönhinnan kilpailutus tms perusäijän rutiinihomma. Ja vastakohdat täydentää:)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 131
En tiedä yhtään sellaista perhettä, missä nainen olisi ollut se kuka on asunut siellä töissä ja mies tehnyt vaikka puolikkailla viikkotunniella ja lopun aikaa hoitanut lapsia.
Meillä kyllä emäntä painaa ylimääräisiä vuoroja lähihoitajana niin pirusti, itsekin tehnyt paljon ylitöitä yleensä, mutta nyt hiljaisempaa omalla työpaikalla niin vähän se harmittaa, mutta teen vastaavasti sitten kotitöitä enemmän, että emäntä saa huilata vapaa-ajat.
Nuoremmille miehille elämänohjeeksi voinen 33 vuotta saman naisen lakanoissa olleena kertoa, että osallistuminen ns ”naisten töihin” ja lastenhoitoon pitää kullin tyytyväisenä.;)
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
287
pakko sanoa vastineeksi, että ainakin aika monet "lattiatöissä" olevat miehet tuntuvat asuvan töissä ja miesten keskuudessa se katkeruuden aihe on siinä, että olin töissä poissa kotoa niin ja niin paljon millä maksettiin talo ja nyt kun on ero tullut ja lunastaa sen talon puolikkaan ex vaimoltaan pois, pitää taas asua töissä että maksaa toiseen kertaan sitä taloa.

En tiedä yhtään sellaista perhettä, missä nainen olisi ollut se kuka on asunut siellä töissä ja mies tehnyt vaikka puolikkailla viikkotunniella ja lopun aikaa hoitanut lapsia.

Tämä vastuiden epätasainen jakautuminen on myös samalla tavalla miesten kokema asia kun asia nähdään siten että nainen sai olla lasten kanssa kotona, mutta mies oli ympäri vuorokauden töissä.
Kyllä se kotiäitinä oleminen ihan työstä käy. Niinä kertoina kun meillä lapset oli kipeänä - ja niitä kertoja oli paljon ensimmäisenä tarhavuotena - niin mieluummin sitä olisi lähtenyt töihin "lepäämään" kuin jäänyt sairaan lapsen kanssa kotiin. Vaimon kanssa sovittiin että jäädään vuorotellen, kun molemmat ei voi jäädä samaan aikaan. Toki eihän ne lapset aina kipeänä ole, mutta kyllä minä arvostan kotiäitejä siinä missä muitakin ammatinharjoittajia.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 961
Itse 1960-luvun lopulla syntyneenä olen huomannut, että monesti se lukeneempi ihminen on varsin yksinkertainen, kun pitää tehdä jokin vesilukon puhdistus, TV:n viritys, sähkönhinnan kilpailutus tms perusäijän rutiinihomma. Ja vastakohdat täydentää:)
Ei kai jossain TV:n virityksessä tai sähkön kilpailutuksessa pitäisi mitään ihmeellistä olla? :hmm:
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 961
Joo eikä näihin tarvita kyllä kiveksiäkään.
Ei niin, tosin kivesten puuttuminen näyttää aiheuttavan osalle naisista jonkin henkisen lukon, jonka takia he eivät välttämättä tuon kaltaisia asioita suostu itse tekemään.

En kutsuisi tuota sairaudeksi kun kyseinen ominaisuus on 80 prosentilla miehistä. Jos niin sanotaan voidaan puhua jo kansantaudista.
Ei kai se nyt niin yleistä sentään ole?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
pakko sanoa vastineeksi, että ainakin aika monet "lattiatöissä" olevat miehet tuntuvat asuvan töissä ja miesten keskuudessa se katkeruuden aihe on siinä, että olin töissä poissa kotoa niin ja niin paljon millä maksettiin talo ja nyt kun on ero tullut ja lunastaa sen talon puolikkaan ex vaimoltaan pois, pitää taas asua töissä että maksaa toiseen kertaan sitä taloa.
Tuohan on sitten sen miehen oma valinta.
Eli jos ero tulee (kuten varmaan noin 50% tapauksissa) niin voidaan valita että:

- Mies ottaa sen asunnon itselleen, maksaa naisen ulos ja ottaa uuden asuntolainan (yleinen toki)

- Nainen lapsineen ottaa sen asunnon itselleen (onhan se "vähän" iso yhdelle miehelle yksin asua) ja ottaa sen ylimääräisen asuntolainan maksaen miehen ulos samasta summasta kuin mieskin naiselle maksaisi.

- Asunto laitetaan myyntiin ja rahat laitetaan puoliksi pyrkien kattamaan mahdollinen jäänyt velka.

- Tehdään joku oma viritus kuten kämppä jaetaan puoliksi ja jäädään sinne asumaan joka voi toimia tai sitten ei, varsinkin homma mutkistuu kun toinen saa uutta elinkumppania ja toinen ehkä yksinään katselee / kuuntelee sitä touhua "yhteisessä jaetussa" asunnossa.

Ei kai se nyt niin yleistä sentään ole?
"
Hiusalan ammattilaisena Anssi Manninen ei lähde huomauttamaan perinteisestä hiusten lähdöstä. Tilanne on toinen, jos hän toteaa sen johtuvan omasta mielestään sairaudesta.

– Pälvikalju on sellainen syy, josta asiakkaalle kerron, mutta perinnöllisen hiustenlähdön on jokaisen itse hoksattava.

Syynä hiustenlähtögeeni
Enemmistö 40–65-vuotiaista miehistä on kaljuuntunut ainakin jonkin verran. Miehillä hiusten lähtöön on monia syitä, mutta pääosa johtuu kuitenkin perinnöllisistä seikoista.

Kaljuuntumisesta ei kannata syyttää isää, sillä tässä asiassa perintötekijät tulevat äidin puolelta. Äidiltä poikalapsi saa x-sukupuolikromosomin, joka sisältää hiusten lähtöön vaikuttavan geenin. Isältä tulee pojalle y-kromosomi, jossa ei ole hiustenlähtögeeniä.

"
+
"
Androgeneettista alopeciaa (alopecia androgenetica) esiintyy sekä miehillä että naisilla, ja silloin puhutaan vastaavasti mies- tai naistyyppisestä kaljuuntumisesta. Kyseessä on usean geenin välittämä perinnöllinen ominaisuus. Kaljuuntuvilla alueilla karvatupet reagoivat poikkeavasti mieshormoneihin eli androgeeneihin, mistä juontaa tilan lääketieteellinen nimi. Androgeenien vaikutuksesta karvojen kasvuvaihe lyhenee, karvatupet kutistuvat ja karvat muuttuvat ohuiksi velluskarvoiksi ja lopulta irtoavat. Androgeneettista alopeciaa on noin 80 %:lla miehistä ja 40 %:lla naisista.
"
+
"
Androgeneettisen alopecian oireet

Miehiltä hiukset alkavat harventua joskus jo ennen 20. ikävuotta. Hiustenlähtö painottuu aluksi ohimoille ja päälaelle, jolloin ohimolahdekkeet syvenevät ja päälaki alkaa pilkottaa hiusten lomasta. Hiustenlähdön nopeus vaihtelee yksilöllisesti, ja osalla se johtaa koko päälaen kaljuuntumiseen. Hiukset säilyvät yleensä korvien yllä ja takaraivolla. Miestyyppiseen kaljuuntumiseen liittyy usein päänahan hilseilyä ja tali-ihottumaa.

Naistyyppinen kaljuuntuminen alkaa yleensä myöhemmin, 40–60 vuoden iässä. Hiuksia lähtee tasaisesti ympäri päätä ja varsinainen kaljuuntuminen on harvinaista.

"

On syynsä miksi suurella osalla esim. Suomalaisista ei ole esim. Amerikan alkuperäisasukkaiden suosimia pitkiä hiuksia vanhemmiten:

Toki tuostakin näkee että edestä ja hieman sivuilta on hiukset alkaneet kaljuuntumaan mutta Suomalaisilla ne alkavat mennä huonoon kuntoon osalla jopa jo parinkymmenen ikäisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 131
Ei kai jossain TV:n virityksessä tai sähkön kilpailutuksessa pitäisi mitään ihmeellistä olla? :hmm:
13v kodinkonemyyjänä aikoinaan olleena on kokemus tuostakin ja tuntui aika hankalaa olevan.
Suomalainen ei lue käyttöohjetta :)
No lähinnä käytin vertauskuvana vaan, että yksinkertaiset asiat saattaa joillekin olla vaikeita vaikka opintoja olisi takana.
Kenenkään opintoja ja taitoja väheksymättä, opiskelu kannattaa aina.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Eipä kannata noista hiuksista välittää. Vetää vaan kaljuksi kun alkaa harvenemaan päältä. Itse taisin aloittaa jo 15 vuotta sitten enkä ole huomannut mitään vaikutusta puoleen taikka toiseen, on jopa kehuttu että kalju sopii.

Perjantainakin olin pitkästä aikaa viihteellä ja varmaan puolet nuorempi ”tyttö” (matala BMI tiedoksi Erkille) tuli oma-aloitteisesti juttelemaan D&D paidassa. Olisi varmaan halunnut heitellä noppia. Kummasti on kysyntää kun ei ole haku päällä, johtuukohan se sitten rennommasta olemuksesta tjms. Tai sitten kun yritin vältellä pidempiä katseita niin se tulkitaan jotenkin toisinpäin. Ei näitä aina ymmärrä.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 131
Kummasti on kysyntää kun ei ole haku päällä, johtuukohan se sitten rennommasta olemuksesta tjms.
Se on juurikin näin. Saman huomasin nuoruudessa, että aina, kun olit parisuhteessa niin tuntui, että kysyntää oli enemmän. Ilmeisesti sinkkuna ”saalistajan katse” paljastaa ja hätistää ”saaliin” kauemmaksi.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
413
Se on juurikin näin. Saman huomasin nuoruudessa, että aina, kun olit parisuhteessa niin tuntui, että kysyntää oli enemmän. Ilmeisesti sinkkuna ”saalistajan katse” paljastaa ja hätistää ”saaliin” kauemmaksi.
Voi olla niin, että 'saalistajan katse' näyttäytyy naiselle epätoivoiselta nälältä ja 'saalistajan' markkina-arvo on alhaisempi. Sama kaveri parisuhteessa ollessaan suhtautuu välinpitämättömästi baarissa oleviin naisiin ja on heti naisten silmissä kiinnostavampi, lähes alfa ja siksi tavoittelemisen arvoinen. Niin se MAT toimii.
 

Antipro

Tukijäsen
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
187
Mistä tilastosta tämä tieto on peräisin?

Se ei nimittäin pidä paikkaansa.
Lähde on sellainen paikka kun Tilastokeskus.


Katsoin nyt tuoreimmat tilastot (viimeisin joka siellä oli ja jonka luin oli vuodelta 2021, nyt sinne oli näköjään päivittynyt tilastot vuodelta 2022 myös) ja vuodelta 2022 avioerot olivat 52 prosenttia. Vuosi johon viittasin oli vuosi 2021 josta ne silloin olivat tuoreimmat saatavilla olevat ja sinä vuonna avioeroprosentti oli jäätävä 62%. Eli väittämäni piti paikkansa. En siltikään menisi naimisiin yli 50% avioerolukemilla. :smoke:
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 593
Lähde on sellainen paikka kun Tilastokeskus.


Katsoin nyt tuoreimmat tilastot (viimeisin joka siellä oli ja jonka luin oli vuodelta 2021, nyt sinne oli näköjään päivittynyt tilastot vuodelta 2022 myös) ja vuodelta 2022 avioerot olivat 52 prosenttia. Vuosi johon viittasin oli vuosi 2021 josta ne silloin olivat tuoreimmat saatavilla olevat ja sinä vuonna avioeroprosentti oli jäätävä 62%. Eli väittämäni piti paikkansa. En siltikään menisi naimisiin yli 50% avioerolukemilla. :smoke:

Kerrotko vielä miten lasket nuo luvut :)

Toivottavasti et nyt tarkoita, että jaoit kyseisenä vuonna SOLMITUT avioliitot samana vuonna tehdyillä avioeroilla. Sillähän ei ole mitään tekemistä avioeron todennäköisyyden kanssa. Ymmärrät varmaan, kun hieman pureskelet asiaa.


Jos ja kun erotn:n haluaa laskea, on seurattava esim. tiettynä vuonna solmittuja liittoja ja katsottava kuinka suuri osa niistä päättyy eroon ja kuinka moni kuolemaan historian aikana. Ei ihan yksinkertaista puuhaa, kuvittelisin.

 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 625
Kannattaa noita avioerotilastoja katsellessa muistaa että vale, emävale, tilasto. 100% avioliitoista päättyy joskus ja nykyään ollaan yhdessä paljon kauemmin ennen avioitumista kun kirkon opit ei ole enää niin kova juttu. En osaa sanoa löytyisikö avoliitoista jotain tilastoja, olisi ehkä kuvaavampi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 589
Ehkä oleellisinta on, että avioliittoja ylipäätään solmitaan vähemmän kuin ennen. Vaikka viime vuonna olisikin ollut tilapäistä kasvua suhteessa edellisvuoteen (syypäänä arvatenkin koronapandemia).

Jos naimisiin mentäisiin yhtä matalalla kynnyksellä kuin takavuosina, tulisi varmaan eroja suhteessa vieläkin enemmän kuin nyt tulee...
 

Antipro

Tukijäsen
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
187
Kerrotko vielä miten lasket nuo luvut :)

Toivottavasti et nyt tarkoita, että jaoit kyseisenä vuonna SOLMITUT avioliitot samana vuonna tehdyillä avioeroilla. Sillähän ei ole mitään tekemistä avioeron todennäköisyyden kanssa. Ymmärrät varmaan, kun hieman pureskelet asiaa.


Jos ja kun erotn:n haluaa laskea, on seurattava esim. tiettynä vuonna solmittuja liittoja ja katsottava kuinka suuri osa niistä päättyy eroon ja kuinka moni kuolemaan historian aikana. Ei ihan yksinkertaista puuhaa, kuvittelisin.

Jos katsoo tämän vuosituhannen aikana solmittuja avioliittoja vs. erot niin niissä keskiarvo on vähän päälle 47 prosenttia, edelleenkään näillä prosenteilla (jos ne nyt pyöristää siihen 50%) en suosittele kenellekään naimisiinmenoa.
Joo, tilastot voi tulkita vaikka miten eikä tosiaan ole yksinkertaista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 037
En osaa sanoa löytyisikö avoliitoista jotain tilastoja, olisi ehkä kuvaavampi.
Pitäisi löytää tilastoa keskimääräisten seksikertojen määrästä (eri henkilöiden välillä tietysti). Tosin siinä pitäisi sitten suodattaa yhden illan jutut pois. Toki jotkut pettävät kun ovat suhteessakin mutta kuitenkin.

Jos joku on suhteessa ja ollut vain yhden henkilön kanssa seksuaalisessa suhteessa voisi päätellä että hän itse on ainakin ollut vain yhden henkilön kanssa "koko elämänsä" vaikka olisi 50v ja suhde olisi alkanut vuosi sitten.

Erikseen sitten ne ihaillut alpha chadit joilla luku päälle 1000 eivätkä ikinä pariudu ja joita osa täällä katselee ylöspäin. (Siksi kirjoitinkin että yhden illan jutut, leffat, rahasta tehdyt jutut sun muut pitäisi jättää välistä koska vääristävät helposti tilastoa)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 169
Viestejä
4 309 185
Jäsenet
71 991
Uusin jäsen
kupla4ku

Hinta.fi

Ylös Bottom