@AnnaKoo
Tuo riippuu niin paljon suhteesta ja mitä kumpikin siitä haluaa. Esim. en yleensä ikinä kysy "koska on ruoka?" johtuen varmaan siitä että yleensä minä olen se joka tekee ruokaa + ilmoittaa siitä ja toinen on se joka kysyy saisiko hänkin riisiä ja tekee jonkun kasvisjutun siihen mukaan kun itse teen jotain (ei vegaanista) juttua sen lisukkeeksi. Eli monesti tehdään omat ruuat ja syödään jopa eri aikoihin ja se toimii hyvin. (Tosin keittiön ruokapöytä on yleensä alue missä EI syödä)
En lapsista osaa sanoa mutta JOS halutaan että mieskin osallistuu noihin olisi hyvä myös antaa hänelle tilaa ja tehdä selväksi että haluaa tehdä yhdessä / miehenkin osallistuvan, niihin juttuihin. Heti alusta saakka.
Esim. jos tahtoo että toinenkin osallistuu ruuan tekemiseen se että toteaa jatkuvasti "siirry, olet tiellä, vielä kauemmas nyt seisot jääkaapin edessä, miksi olet siinä?" ei ole oikea tapa jos tekee ruokaa keittiössä tai molemmat tekevät esim. omaa pizzaansa keittiön pöydän ääressä.
Eli jos näkee toisen menevän ja ottavan jotain tai tekevän jotain voi vaikka odottaa hetken eikä lähteä heti perään kävelemään tai jopa sanoa toiselle "
annatko mulle samalla sieltä yhden purkin herkkusieniä ja valutat sen ensin?" jolloin kummallakin on (luulisin) parempi mieli kuin jos toinen vaan sättii toista.
Tietysti osa noista on sellaisia että kuten totesit niitä ei pitäisi toisen suusta kuulua (kuten missä mun vaate X on). Tähän ratkaisuna on se että kun pyykit on pesty ja laitettu kuivumaan ja jossain vaiheessa kuivatkin niin ennenkuin seuraava koneellinen laitetaan pyörimään (tai jos on aloitteellinen paljon sitä ennen) kumpikin osapuoli itse korjaa ne vaatteensa ja vie ne (vaikka siihen samaan) vaatekaappiin / mihin nyt laittaakin ne.
Näin miehenä voin sanoa että tuo on kyllä hieman tuskastuttavaa ei siksi että kokisin olevani toisen "isä" mutta koska miehellä (ainakin itselläni) on sisäänrakennettuna halu yrittää ratkaista ongelmaa / auttaa ja sitten minulta kysytään jotain "
missähän mun ne mustat urheilurintaliivit on?"
Toki myönnän että yleisin vastaukseni voi ehkä antaa hieman lävitse omaa turhautumista "en ole käyttänyt, en oikeasti tiedä" kun ei minulla ole yleensä mitään tietoa mihin toinen on jättänyt jonkun vaatekappaleen (jonkun vaatepinon alle) kun on sen riisunut ja "
se on vähän käytetty, ei vielä likainen mutta ei puhdaskaan".
Pyrin välttämään myös noita "Emmätiiä. Ihan sama." lauseita mutta yleensä lähelle päästään kun nainen joka harrastaa taiteita alkaa kyselemään minulta eri vaatteista miten ne sävyt (joiden nimiä en edes tiedä) sointuvat hänen silmien, hiusten ja muiden vaatteiden väriin ja itse en tahdo edes huomata eroa niiden kahden puseron tms. värin välillä. Toki pyrin sanomaan jotain rohkaisevaa kuten "kumpikin näyttää todella kauniilta, olen varma että kummassakin voi hyvin kävellä lähikauppaan hakemaan Zalandon postipakettia" tjsp.
Tuollainen on minusta ns. itsestään selvää ja kohteliasta että kysyy "
haluatko jotain Fiksuruuasta/Amazonista/Verkkokaupasta, olen tekemässä tilausta sinne" tai "
onko sulla jotain kalsaripyykkiä ja mustia sukkia 40-asteessa, laitan koneen kohta päälle?" (tai vaikka "
onko valkoisia 30-asteessa pestäviä vaatteita?"). Toki jos on yhteisiä (esim. kissat) huollettavia ainakin täällä homma hoituu niin että kysyn "
asia X alkaa olla lopussa, katsotaanko yhdessä tilausta Zooplussaan? Pitäisi käyttää myös X määrä bonuspisteitä sieltä"
Toki yleinen huomaavaisuus on mukava ominaisuus. Esim. kun käy kaupassa toisella on yleensä se lista mitä hän yrittää katsoa itselläni se on päässäni. Mutta silti koetan muistaa ja kysyä asioita joita tiedän toisen ehkä kaipaavan (joko ostit sen lasisen kynsiviilan, vieläkö kaipaat niitä Cienin vanusysteemeitä?)
Mutta kuitenkin, jokainen pari on erilainen ja (ainakin minusta) siihen menee valitettavasti aikaa että parisuhteessa kumpikin tottuu toiseen ja joko muokkaa tai hyväksyy tietyt piirteet toisessa ja tekee samaa itsessään. Kuitenkin noista pienistä jutuista "jotka viisi vuotiaskin osaa" on hyvä aloittaa varsinkin jos ne ärsyttävät. (Kuten se vessan kannen sulkeminen ja tiskien vieminen)
Koska muuten toinen vaan ihmettelee että olet tosi äreä ja sitten joskus kun tulee riitaa sanot asiasta ehkä ilkeästikin eikä toisella ollut mitään tietoa että tuollainen ärsyttää. Ehkä hän on tottunut jopa lapsesta saakka että "niin voi tehdä" ja "joku korjaa jäljet". Toki niitä varmaan on enempi miehissä mutta valitettavasti tunnen ja tiedän myös monia ihan aikusia naisiakin joilla on noita ongelmia ja itse olen ratkaissut ne siten että kerron toiselle ja sen jälkeen niistä ei yleensä tarvitse mainita. Vaikka ne olisivat "itsestään selvyyksiä" kuten "
suljethan sitten vessan oven kun tulet sieltä pois, meillä on 2 kissaa ja ne muuten leikkii siellä, vessapaperi on riekaleina ja viemärin ritilä on raavitty ylös, kiitos". Koska toinen ei välttämättä tajua tai muista sitä varsinkaan jos hänellä ei ole aiemmin ollut kissaa. (Äläkä kysy missä talossa asutaan siten että jätetään vessan ovi auki kun tullaan pois sieltä.. ..en tiedä mutta sellaisia naisia valitettavasti löytyy)