Tuo ei silti selitä sitä, miksi syntyvyys vähenee dramaattisesti juuri Suomessa. Samalla tavalla ihmisillä on monipuoliset vapaa-ajan viettomahdollisuudet monissa muissakin maissa...Kyllä minä väitän, että sillä on suurempi vaikutus syntyvyyden vähenemiseen, että mahdollisuuksia ja virikkeitä on yksinkertaisesti niin paljon enemmän kuin vaikkapa 70- ja 80-luvuilla. Kuten aiemmin totesin, itsellänikin on ollut parisuhde enemmän tai vähemmän jatkuvasti yli 20 vuotta eikä lapsia silti ole vielä tullut edes yritettyä. Ei minun lapsuudessani aikuisilla ollut niin paljoa harrastuksia, mahdollisuuksia matkustella maailmaa, käydä ulkonmaan komennuksilla jne. Samaten työmaailma oli paljon turvallisempi paikka ja lapset saattoi pyöräyttää vaikka heti valmistuttuaan ja koulutusta vastaava työ löytyi lähes kaikille naisillekin vielä sen jälkeen. Elämä oli paljon pienimuotoisempaa ja iltaisin lähinnä katseltiin 1-2 telkkarissa olevaa kanavaa (lähetykset loppui 22.00) tai luettiin kirjaa.
Mun mielestäni syynä on esimerkiksi äärimmäinen feminismi, joka vaikuttaa pariutumis- ja lisääntymiskuvioihin monimuotoisesti.
Seksiäkin harrastetaan nykyään yhä vähemmän, mikä pienentää mahdollisuutta vahinkoraskauksiin. Aborttien määrätkin ovat vähentyneet, mikä juuri allekirjoittaa sitä, että kun ei harrasteta seksiä, niin ei tulla myöskään raskaiksi, edes vahingossa.