Osa ilmaisista on ihan OK, myös windowsin oma defender on yllättävän hyvä kunhan muistaa myös päivittää windowsia säännöllisesti. Toki pitää tietää mitä tekee ja riippuen myös työstä onko tarvetta.
Itse olen päätynyt muutaman kympin (kannattaa odottaa ja katsoa tarjouksia) F-Secureen mutta esim. Bitdefenderiä saa ilmaisena ja se on oikein hyvä ohjelma.
Nykyisin yleensä ne mitä hankitaan sisältävät useita toimintoja, ei pelkästään sitä koneen virusturvaa, esim. tämä F-Secure sisältää:
"
F-Secure Total on kattava tietoturvapaketti, joka suojaa laitteesi haittaohjelmilta, verkkouhilta ja identiteettivarkauksilta. Se sisältää virustorjunnan, palomuurin, VPN-yhteyden ja identiteettisuojauksen yhdessä paketissa.
"
Toki sen saa asennettua myös kännykkään jne. Kun en ollut asentanut sosiaalista mediaa pahemmin (tietysti WhatsUp ja koska Android niin väkisinkin Youtube ja E-mail olivat asennettuina mutta ei muuta) eikä varsinkaan pankkisovelluksia ei sillä ollut niin väliä kännykän kohdalla, nyt se on mukava lisä ns. samaan hintaan.
Ihastuin aikoinaan siihen ns. hyvinkin simppeliin ideaan että F-Secure automaattisesti blokkaa kaiken muun internet liikenteen kun menen pankin sivuille. Tiedän toki että laskut ja rahasiirrot voi hoitaa ihan automaatissa tai pankin tiskillä mutta olen jotenkin tottunut käyttämään (pöytä)konetta tähän. Muu on sitten mukava bonus, esim. automaattisesti käyttöön tuleva VPN on ihan mukava varsinkin kun se ei hidasta netin käyttöä itselläni. Ajatuksena "parempi olla liian varovainen" eikä siitä nyt haittaakaan ole että näytän olevan eri maasta tai kaupungista liikkeellä jos joku random alkaa tutkimaan minua netissä.
Suosittelen katsomaan mitä tietoja sinusta ja koneestasi saa irti esim Shields Up (ilmainen) sivuston kautta:
GRC Internet Security Detection System
www.grc.com