Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Mulla oli playseat challengessa alpha mini ja fanan v3. Kerran joutu polkimien säädön liimata, kesti sitte loadcellin. Vanttiruuvia ja tukia laitoin vähän rattikiinnityksen rakenteeseen, vähän se joustaa eestaas mutta ihan pelattava oli kuitenkin. Nykyään on tr6pro rigi ku tila salli sen, 5v pelasin kuitenki tyytyväisenä hls/kokoontaittumisominaisuuksien suhteen sen kans.

Itse mieluummin ottain jonkin telineen penkin kanssa, kun ei tuo pelaaminen pyörivältä toimistotuolilta kovin kivaa ole. Mutta muuten tuo järeys kyllä riittänee.

Tuntuisi, että valinta ratin suhteen on aika helppo ja valikoimaakin on. Tuo dd:n ja load cellin käyttö vaan näyttääkin vaativan rigiltä vähän enemmän.

Ihan tuollaiseen alumiiniprofiiliin en itse ole valmis jo ihan kustannusten takia. Tuollainen rig maksaa jo enemmän kuin mitä itse ajattelin koko tähän setuppiin sijoittaa. Myös tila rajoittaa jonkin verran tätä harrastusta.
Helposti myös unohtuu tosiseikka, ettei DD rattia ole pakko täysillä forceilla käyttää. Voihan sen säätää vaikka siihen 2,5nm minkä G29 antaa. Loadcell polkimelle toki tukeva alusta on sitten tärkeämpi mutta ei sekään loppujen lopuksi mahdottomia vaadi. Tietysti periksi antava rigi vie laitteilta parhaan tuntuman mutta on nuo silti perus logitekin kamoja parempia.

Simurigin kasaus kiinnostaisi jonkin verran, mutta näin ajopelejä viimeksi 15 vuotta sitten ratilla pelanneena monet asiat mietityttävät. Onko näitä rigejä mitenkään mahdollista päästä testaamaan jossakin ennen ostopäätösten tekemistä? Ehkä se isoin kysymys itselle on se, että millaisella budjetilla alkaa saamaan sellaisen rigin, joka ei välittömästi ärsyttäisi joltain osin? G27 oli rattina joskus ja ei se mitään kaksista ajokokemusta minusta tuonut. Tuntuma oli "vähän sinne päin" ja polkimet eivät juuri auton polkimilta tuntuneet.

Eli ehkä itselle ne oleellisimmat kysymykset ovat:
- Tuoko direct drive niin paljon lisää tuntumaa, että hintaloikka on perusteltu näin aloittelijanäkökulmasta?
- Millaisen hintaluokan polkimilla saa edes sellaisen tuntuman, että jarrupolkimen painaminen ei ole vain sivistynyt arvaus? Vaatiiko tämä load cell-polkimen?
- Ja näistä kahdesta (dd+load cell) johtuen, kuinka järeä rigin pitää olla, että se ei väänny heti kättelyssä solmuun?

Tämähän selviäisi kokeilemalla kohtalaisen nopeasti, mutta en nyt oikein tiedä mistä tällaisia rigejä edes etsisi.

E: Pelinä näin alustavasti Assetto Corsa.
Riippuu missäpäin Suomea asut, mutta googlettamalla löydät varmasti helpoiten lähimmän simu-mestan. Näyttäisi löytyvän ympäri suomea, ainakin isommista kaupungeista. Noissa voi olla parhaimillaan tarjolla ihan huippuluokat vehkeet millä pääsee ajamaan.

Tai kysäiset onko kellään tutulla, saattaa yllättäen löytyä.

Jos haluaa halvalla hyvää, niin ehdottomasti käytettynä. Itte maksoin käytetystä simucube 2 pro:sta saman kun uudesta fanan 8nm dd:stä ja laatuero noissa todella suuri.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 486
Jäsenet
79 489
Uusin jäsen
Apm55

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom