Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Mitä mietteitä rigistä: Victory vs. GTlite PRO. Nyt olen hieman kalleellaan Victoryyn, vaikka sen varastointi vaikeampaan, koska siinä on paremmat säädöt ja näyttää laadukkaammalle.

Mitä katsonut arvosteluja ja päätellyt itse, niin Victoryn plussat ja miinukset:
+ perinteisen rigin näköinen / kalliimman: liikuteltava penkki, vahvemman oloinen ja tyylikkäämpi muotoilu (mielipidejuttuja) , ehkä parempi jälleenmyyntiarvo, jos vaihtaa rigiä joskus
+ rattia voi säätää korkeussuunnassa - ilmeisesti GT-lite Prossa ei, penkkiä eteen-taakse ja vaihdekepin saa tuohon heti reiden viereen sivuun. Saanee varmemmin aidon tuntoisen ajoasennon.
+ ehkä hieman vähemmän epävakaa, mutta prokin on kyllä suht.tukeva tohon hintaan
- ei mene kasaan, pultteja irrottamalla saa nostettua seinälle
- ei selkänojan kaltevuussäätöä
+- Molemmissa on pedaalien ja ratin kulman säätö.

Playseat on taas videoiden perusteella huono kapistus, jos ei ruumiinsa mitat satu kohdilleen, koska rattia ei voi säätää pelkästään korkeussuunnassa.

Näyttökuva 2025-01-22 100426.png
Itsellä ollut GT lite Pro käytössä jonkin aikaa ja oon ollut ihan tyytyväinen. Ratin pidiketankoa säätämällä lähemmäs ja päinvastoin myös korkeus hieman muuttuu, mutta ei todellakaan mitään portaatonta säätöä.

Miten victoryssä poljinteline, eikö anna periksi jarruttaessa?
 
Laitoin tuossa G29 setin myyntiin ja se meni kaupaksi muutamassa päivässä. Noh, uutta piti saada tilalle, niin tilasin Mozan R12 basen ja CS V2P ratin. Toivotaan, että tuntumassa on eroa. Hinnassa oli ainakin. Osaisiko joku vinkata hiljaista sequential shifteriä? Perheen muu väki ei välttämättä arvosta, jos jatkuva naksuminen kuuluu useamman tunnin putkeen. :D
 
Jelpatkaapas vähän vanhemmanpolven simukuskia... Joskus aikoinani tuli pelailtua paljonkin grand prix legendsiä ja nascar 2003:sta. Sitten tuli elämä eteen ja pelihommat jäi suurimmaksi osaksi. Mutta sim-hammasta on jäänyt kovasti kolottamaan ja hommaa tekisi mieli herätellä uudestaan. Nyt sille olisi taas mahdollisuus.

Jonkin verran kokemusta oikeistakin kilpureista ja rakenteluista, joten rigin suhteen lähden varmaankin diy-linjalle. Kun tällä hetkellä ei ole mitään autoprojektia niin tästä saisi vähän helpotusta siihenkin... Ajatteliln että ensin puusta proto mistä saa mitat kohdilleen ja sitten cromo tai docol putkesta rigi... Toki ensin voisi ostaa jonkin halvan rigin, minkä kanssa testaa onko tämä vielä se juttu...

Mutta kun nyt on nettiä tutkinut muutamat kuukaudet, sitä meinaa lähteä ihan laukalle ja ajatukset karkaa täysin, kun on vaikka minkälaista motion rigi buildia...

Mutta kysymyksiin. Minkälaista ratti/poljin systeemiä suosittelisitte nyt aluksi, jos tässä puolivakavissaan aloittelisi? Paljonko ratissa pitäisi olla Nn jotta saisi jonkinlaisen kuvan pidon menetyksestä?
Esim meta 3 laseja olen katsellut, voiko näitten kanssa mennä pieleen? Hinta kuitenkin sama tai jopa halvempi kuin hyvä näyttö tuohon tarkoitukseen.

Entä sitten, miten sitä fiilistä saadaan lisää? Ja missä järjestyksessä. Jos mietitään vaikka rigiä missä istutaan oikeassa asennossa, butkickereitä, motioneita erilaisia jne...?

Eli jos joku teistä kaiken kokeneista aloittaisi alusta, miten kannattaisi edetä? Ja mitä kannattaa jättää tekemättä?
 
Baseen sijoittaisin niin, että 10Nm on väännön minimi. Moza R12, Asetek La Prima ja Simucube Sport esimerkiksi on sellaisia buy once, cry once-tyyppisiä ratkaisuja millä pääsee keskihintaluokassa pitkälle. Noihin sitten sopivaa ruoria. Panosta myös hyviin polkimiin kertalla. Keskihintaluokassa esimerkiksi kotimaiset Simgrade VX-Prot on erittäin hyvä poljinsarja.

Tuosta VR:stä ei pysty kukaan antamaan tyhjentävää vastausta, toisille sopii ja toisille ei ja sen saa selville vain kokeilemalla. Itse ajan ja lennän puhtaasti Q3-laseilla enkä saa samaa vauhdintuntua näytöllä.

DIY-henkisyys on aina jees, mutta jos haluaa kerralla hyvää rigiä, niin esimerkiksi RSH E-sport Company myy laadukkaita alumiinirigejä lisätarvikkeineen, tarvittaessa ihan jopa tilaustyönä.
 
Jelpatkaapas vähän vanhemmanpolven simukuskia... Joskus aikoinani tuli pelailtua paljonkin grand prix legendsiä ja nascar 2003:sta. Sitten tuli elämä eteen ja pelihommat jäi suurimmaksi osaksi. Mutta sim-hammasta on jäänyt kovasti kolottamaan ja hommaa tekisi mieli herätellä uudestaan. Nyt sille olisi taas mahdollisuus.

Jonkin verran kokemusta oikeistakin kilpureista ja rakenteluista, joten rigin suhteen lähden varmaankin diy-linjalle. Kun tällä hetkellä ei ole mitään autoprojektia niin tästä saisi vähän helpotusta siihenkin... Ajatteliln että ensin puusta proto mistä saa mitat kohdilleen ja sitten cromo tai docol putkesta rigi... Toki ensin voisi ostaa jonkin halvan rigin, minkä kanssa testaa onko tämä vielä se juttu...

Mutta kun nyt on nettiä tutkinut muutamat kuukaudet, sitä meinaa lähteä ihan laukalle ja ajatukset karkaa täysin, kun on vaikka minkälaista motion rigi buildia...

Mutta kysymyksiin. Minkälaista ratti/poljin systeemiä suosittelisitte nyt aluksi, jos tässä puolivakavissaan aloittelisi? Paljonko ratissa pitäisi olla Nn jotta saisi jonkinlaisen kuvan pidon menetyksestä?
Esim meta 3 laseja olen katsellut, voiko näitten kanssa mennä pieleen? Hinta kuitenkin sama tai jopa halvempi kuin hyvä näyttö tuohon tarkoitukseen.

Entä sitten, miten sitä fiilistä saadaan lisää? Ja missä järjestyksessä. Jos mietitään vaikka rigiä missä istutaan oikeassa asennossa, butkickereitä, motioneita erilaisia jne...?

Eli jos joku teistä kaiken kokeneista aloittaisi alusta, miten kannattaisi edetä? Ja mitä kannattaa jättää tekemättä?
no kyllä tuolla 8nm (fanatec csl dd) pärjää tai on pärjännyt. varsinkin kun on päivittänyt alhaalta ylös päin (logitekkia, csl hihnalla) eikä tullut kokeiltua tehokkaampia.
Tuo fanan cs dd on kyllä käynyt mielessä tai sitten mozan r9, jos pitäisi päivittää. fanatec luultavasti kun on ratti siihen, mutta ei nyt vielä pitkään aikaan.
VR suhteen siihen tottuu, itse ostin aikoinaan ekat oculukset, sehän oli alkuun ihan kamalaa. mutta pienissä erissä siedättämällä ja heti pois kun on meinaa tulla jotain outoja oloja. nyt on steam vrssä lähes 2000h ja en kyllä vaihtaisi pois kun se immersio on ihan huippua. kuumahan siinä tulee kun naama on peitossa mutta joku tuuletin kaveriksi niin helposti 2-3 tuntia onnistuu. siinä vaiheessa on kyllä noustava ylös muutenkin kun hikoaa jakkarassa koko ukko.
 
kuumahan siinä tulee kun naama on peitossa mutta joku tuuletin kaveriksi niin helposti 2-3 tuntia onnistuu.
Tähän olen löytänyt kohtuu hyvin toimivan ratkaisun sillä, että ostin BoboVR:n S3 Pron ja ajan pitkät stintit "Quest Pro"-tyylillä eli niin että lasit roikkuu halosta silmien edessä ilman kasvo-osaa. Rikkoohan se immersiota, mutta äkkiä siihen tottuu ja niitä linssejähän siinä pääsääntöisesti katsotaan.
 
Entä sitten, miten sitä fiilistä saadaan lisää? Ja missä järjestyksessä. Jos mietitään vaikka rigiä missä istutaan oikeassa asennossa, butkickereitä, motioneita erilaisia jne...?
- Itse jättäisin kaikkein halvimmat base+ratti pois laskuista ja tosiaan vähintään 8Nm vääntöä, mielellään 12 tai 15.
- Kaikki sanoo aina että polkimet kaikkein tärkeimmät, itse en ihan tuohon yhdy tosin en olekaan mikään pro-kuski, mutta mun mielestä myös edullisemmilla polkimilla pärjää eli hintaluokassa 200-300eur.
- VR-lasit tosiaan tuo paljon immersiota, ilmankin tietty pärjää mutta jos kerran fiilistä haetaan niin ne!
- Jonkinlaista perstuntumaa on kiva saada ja siihen sitten on monenlaista tärytinvaihtoehtoja. Yksinkertainen, halpa ja omasta mielestä aika toimiva voisi olla NLR HF8 SimHub softalla ohjattuna.
- Tuulisimu myös mukava immersion tuoja ja toimii samalla kasvoja viilentäen, tuolta DIY osiosta löytyy siihen ohjeet jos tykkää itse rakennella.
- Motionia mulla ollut pelkkää penkin keikuttelijaa, että joka kulmassa aktuaattorit. Ihan kiva, mutta en enää välttämättä hommaisi ellei sit oikeasti ole sen verran rahaa ettei tarvitse välittää. Tuo toki immersiota, mut ei mun mielestä niin paljoa kuin mitä niistä köyhtyy.
- Rigin välimalliin en haaskaisi 300-500eur (edit: sisältäen istuimen), vaan ostaa suoraan sit kunnollisen, tulee halvemmaksi ja sen saa sitten kyllä myytyä kuten muutkin hilppeet.
- Simuharrastelu on on/off tyyppistä ja käytettyjä liikkuu aika hyvin, kantsis niiden tarjontaa hyödyntää, saa joskus ihan uudenvastaavaa selvästi edullisemmin (ainakin mun kaltasilta idiooteilta jotka myy puoli-ilmaiseksi ;) )
 
Viimeksi muokattu:
Moro

Kunnen viitsinyt alkaa koko rigiä suunnittelemaan ja rakentamaan niin koeistuin ja kun tuntui kropalle passaavan niin hommasin tällaisen Next Level Racing GTRacerin ,siihen tein omia parannuksia ja ratiksi ja petaaleiksi kelpasi Moza Racing R5 Bundle jonka jarrua muutelin tällä sarjalla Load-Cell Kit Moza SRP Lite compatible + jäykkä jousi jolloin jarrussa on lyhyt tyhjä liike ja sitten kuten oikeassa autossakin petaali jäykistyy ja enemmän painettaessa jarruttaa enemmän,aika realistinen.
Rigin penkki on aika passeli ainoa lisäys on ohut tyyny perseen alla niin ei paina reisiä turhaan,ei ole turhan kuppi kunnei toi simu juuri tee sivuttaisvoimia niin penkissä pysyy jopa ilman nelipistevöitä;)
 
Lukaisin parit viimeiset viestit, vilkaisin rigiäni ja alkoi vähän huvittamaan koko tilanne. Pahoittelut jo etukäteen lurkerin semi offtopic viestistä.
Suurin inspiraatio rigin rakentamiselle lienee kakarana tehdyt risteilyt Ruotsiin tätejä moikkaamaan ja laivalla olleet arcade cabinetit. Eihän niihin faija antanut kolikoita kuin yhteen peliin, ehkä kahteen. Se fiilis istua pelaamaan penkkiin Sega Rallya ja muita vastaavia oli jollain tapaa ihan mieletön.

Eräs ilta sitten tässä kotosalla mietin asiaa, tilasin Moza R5:n 5 nm väännöllä, hain jämäpuuta varastosta, ostin kaverilta pilkkahinnalla vanhan Honda HRV:n, joka vielä liikkui omin voimin, ajoin sen pihaan (täysin laillisesti..) ja revin siitä simrigiin penkin.

Hetkeä myöhemmin kasassa oli kuvan mukainen hökötys. Kissa ainakin tykkää.
Gigantin tarjouksesta tuli noukittua myöhemmin perustason 21:9 näyttö (kuvassa), joka ajaa asiansa. Aiemmin oli vain 27" 16:9.

Viestin pointti? Ehkä se, että on useita syitä rakentaa rigi eikä se koskaan silti ihan halpaa ole ja omista mieltymyksistä riippuen voi pärjätä alle 10 nm väännöllä. Moza R5 maksoi tuohon aikaan 700 €, näyttöön upposi 500 €, Hondan penkki (eli koko auto) maksoi 150 € ja puihin joku kymppi pari. Sanotaan pyöreästi 1400 € yhteensä. Ihan vain että pääsee muistelemaan lapsuusaikojen risteilyjen huippuhetkiä. No on tuolla Assetto Corsaa ja muitakin väännetty muutama sata tuntia. Viimeisin hittipeli rigiin on ollut Gran Turismo 4 Spec II fanmodi. Tämä on sitten jo teiniaikojen muistelua.

simrig2024.jpg
 
...
- Jonkinlaista perstuntumaa on kiva saada ja siihen sitten on monenlaista tärytinvaihtoehtoja. Yksinkertainen, halpa ja omasta mielestä aika toimiva voisi olla NLR HF8 SimHub softalla ohjattuna.
...


Next level Racing HF-8 alkoi kieltämättä kiinnostaa. Simhubin kautta saisi telemetriatietoja PS5:kin ulos.

Onko täällä kenelläkään käytössä PS5 kanssa?
 
Kuten mainittua ja itsekin useaan kertaa tämänlaisen viestin kirjoittaneena.

- sen halvemmaksi tulee mitä nopeammin ostat ne välineet mitä ei tarvitse päivittää
- jos olet laittamassa rigiin n. 500€ niin osta samalla alumiiniprofiilirigi mikä maksaa penkkeineen ehkä 100€ enemmän, profiilirigiä saa sitten muokattua omien mieltymysten selvitessä paremmin kuin putkesta väännettyjä tuotteita.
- Jos tykkään itse näprätä, niin puusta saa tehtyä aivan pätevän ja juuri oman maun mukaisen potkukelkkamallin. Ei tarvitse edes päivittää mihinkään muuhun materiaaliin kuin ehkä ulkonäkösyistä. Romikselta penkki niin usein mukavampia istua kuin ns. pelituolit ja simuilussa hyödyttömät tiukat kuppipenkit.
- DD ratit on nykyään "halpoja", mutta jos ajamisen kiinnostus epäilyttää niin käytetyn ihan pätevän hihnavetoisen saa pikkurahalla. Riittää joillekin autoille.
- jos haluaa heti nykyteknologian mahdollistamaa immersiota niin DD-ratti. Rattibaset mitä ei tarvitse päivittää "koskaan" maksavat tuhannesta eurosta ylöspäin. Siitä alaspäin riippuu harrastamisen tasosta mihin tyytyy, aika suoraan verrannollinen hintaan. Sen basen yksi valitsemisen peruste on se mihin ekosysteemiin haluat tai et halua sitoutua. Oma preferenssi on se, että yritän välttää kiinalaisia/kiinassa tehtyjä tuotteita. Tiedän että se on vaikeaa, mutta jos on mahdollisuus niin en osta, vaan ostan mahdollisimman lähellä kotimaata tehtyjä. Ja tiedän että lähes kaikkien valmistajien kamoissa joku osa tai asia on pakostakin nykyään kiinassa tehty, mutta on silti valmistajia jotka ovat suurelta osin eurooppalaisia, muutamia mainittukin jo.
- Ratin nyyttonit vaikuttaa monellakin tavalla, se kuinka paljon voimaa se tuottaa käsiin, mikä ei ole mielestäni se tärkein asia, mutta voimakkaammat moottorit reagoivat nopeammin kuin heikommat ja sillä on sitten jo enemmän väliä, varsinkin jos on heikoin rattibase ja painavin ruori siinä kiinni.
- toisaalta jos totut johonkin etkä tiedä paremmasta, niin kokemus tulee olemaan joka tapauksessa parempi kuin 20 vuotta sitten sidewinderillä tai logitekillä ajaessa.
- paras immersio tulee VR laseilla, VR:n heikkous on se että se vaatii muulta tietokonelaitteistolta enemmän kuin monitori(t). Quest 3:t lienevät varmasti aika lähellä optimaalista aloitus VR-settiä tällä hetkellä, mutta esim. käytetyt Quest 2:t, steamin indexit tai vaikka Pimaxin samantasoiset mallit voivat olla koko laitteiston hinnan kannalta parempi aloituspaketti. oculuksen Rift S:t on käytettynä puoli-ilmaiset ja niidenkin kuvanlaatu on simukäyttöön ihan kohtuullinen.
- polkimet vaikuttavat todennäköisesti eniten siihen miten tasaisia kierroksia saat ajettua, paras olisi sijoittaa niihin heti niin paljon että saat vähintään aloitustason loadcell polkimet. Tarjolla on nykyään todella laaja valimoima polkimia, suomalaisia, eurooppalaisia, kiinalaisia, Intialaisia, vietnamilaisia (vai onkohan vielä). Valintaa helpottaa jos tiedät budjetin eikä sinulla ole kiire ja voit kytätä käytettyjä.
- Minulla on polkimissa moottorit, mitkä tuottaa lisäimmersiota. Aika edullisesti saa valmiita tuotteita, mutta niitä voi myös tehdä itse jos harrastuneisuutta riittää. Buttkickereistä ei ole omakohtaista kokemusta kun riittää kaasun ja jarrun tärinä tietyissä tilanteissa, mutta penkin tärinä varmasti auttaa jos immersio on tärkeää.

Mutta joo, simuharrastus on aika mukavaa siinäkin mielessä että jokainen voi koota sen oman projektin aika vapaasti omien mieltymysten ja budjetin mukaan, omalle rakentelulle on paljon mahdollisuuksia ja testejä, neuvoja, projekteja jne. on saatavissa lähes loputtomasti, toisaalta kattavan kuvan saaminen vaatii aikaa kaiken materiaalin läpikäymiseen :D

Niin ja mitä en tekisi, enkä olekaan tehnyt niin motion rigi ei varmaan olisi se mihin sijoittaisin ellei olisi niin paljon ylimääräistä ettei tietäisi mihin muuhun sen rahan laittaisi. VR ja jonkunlaiset kickerit saa jo sopivat immersiot aikaiseksi. Mutta riippuu tietty siitä mitä siltä simuilulta ensisijaisesti haet.
 
Romikselta penkki niin usein mukavampia istua kuin ns. pelituolit ja simuilussa hyödyttömät tiukat kuppipenkit.
+ siinä voi olla myös enemmän tai vähemmän hyödyllisiä lisäsäätöjä, korkeus ja ristiseläntuki ainakin.
- penkin kiinnikkeet voi olla muotoiltu sen auton pohjan mukaan mistä otettu joten sen virittäminen rigiin voi vaatia ylimääräistä säätämistä.
 
Toisaalta jos ostaa oikean kokoisen kuppipenkin ja säätää kulman oikein, niin mukavan siitäkin saa ja myös immersiolisän.
 
Kyllä oma entinen RSHlta ostettu ajopenkki pieksi mukavuudellaan taatusti jonkun 500tkm ajetun mersun linttapenkin.
 
Kyllä oma entinen RSHlta ostettu ajopenkki pieksi mukavuudellaan taatusti jonkun 500tkm ajetun mersun linttapenkin.
Ei kannata ostaa sitä miljoonan kilsan kuskinpenkkiä sitten jos ei tykkää. Joku bulkkisuunnittelu-tekonahkapenkki joltain valmistajalta joka ostaa ja brändää niitä kiinantehtaiden tekosia saattaa olla mieleinen tai sitten ei. Toki rigiin saa hommattua sparcoja ja muita autourheilusta tuttuja tuotteita ihan oman maun ja budjetin mukaan. Kannattaako se jos mahdollisesti parempaan tulokseen pääsee kohtuu pienellä vaivalla niin on sitten eri asia. Omassa rigissä autosta joskus napattu recaron penkki missä napilla kulman, etäisyyden jne. säätö, ristiselän säädettävä tuki puuttuu, mutta ei ole tarvinnut noihin nappeihin alun jälkeen koskea.
 
Moro

Kisakuskeilta kannattaa kysellä jos on jäänyt vanhaksi menneitä penkkejä,ovat yleensä ihan siistejä ja varmasti hyviä istuttavia.
 
Alurigi on ihan must jos tietää yhtään enemmän harrastelevan tätä. Siinä tulee rakentelua ja hyvät päivitysmahdollisuudet, ei tarttee kaikkee telinettä kerralla hommata. On kuin aikuisten technic legosarja. Kotimaista RSH ja voi ainakin suositella, hyvä valikoima osia ja hyvää palvelua. Toinen kotimainen on Overpower jos haluaa puusta virtaviivaisempaa.

Ittekkin pitäis hommata vielä renkaat rigille ja pc-teline näyttöjen taakse, sarana button boxille yms pientä. Just eilen asensin polkimiin haptiksit.
 
Tässä oli hieman kuvailua jo millainen ero on vaikkapa 10nm väännöllä olevalla ratilla Logitechin G29, joka taas ilmentää ihan entrylevel rattia. Välittääkö vahvempi tuntumaa tiestä paremmin? Onko se vain enemmän voimaa vääntää vaativa?

Tuo G29 GT7 on vähän jännä kun auto lähtee luistoon, tuntuu et todella vaikea hallita ja ratti menee jäykäksi. Sanoisin et ainakin lumella oikean auton hallinta 10x helmpompaa, saa helposti sladeja ja löytää kulman pitää rattia.
 
Tässä oli hieman kuvailua jo millainen ero on vaikkapa 10nm väännöllä olevalla ratilla Logitechin G29, joka taas ilmentää ihan entrylevel rattia. Välittääkö vahvempi tuntumaa tiestä paremmin? Onko se vain enemmän voimaa vääntää vaativa?

Tuo G29 GT7 on vähän jännä kun auto lähtee luistoon, tuntuu et todella vaikea hallita ja ratti menee jäykäksi. Sanoisin et ainakin lumella oikean auton hallinta 10x helmpompaa, saa helposti sladeja ja löytää kulman pitää rattia.
Ei se ole tosiaan pelkästään efektin vahvuus, vaan myös tarkkuus ja nopeus. Ratas, hihna ja DD - Toteutustapa jo vaikuttaa perus tuntumaan, vaikka newtonit ois samat.

Tosin oikea auto on aina helpompi, kun on G-voimat eli perstuntuma. Simussa vaatii mahdollisesti, että kuuntelet rengasääniä ja havainnot visuaalista palautetta forcejen lisäksi, kun haetaan pidon rajoja.
 
Onko tuo GT7 hyvä ratille, meinaan, etten ainakaan erota kun eturenkailta menee pito mitenkään G29 tuntumasta, samaa puuroa, normaalia? Hyvä autonohjaus kevenee kun eturenkaat menettää pidon, ainakin talvella.
 
Onko tuo GT7 hyvä ratille, meinaan, etten ainakaan erota kun eturenkailta menee pito mitenkään G29 tuntumasta, samaa puuroa, normaalia? Hyvä autonohjaus kevenee kun eturenkaat menettää pidon, ainakin talvella.
Tuohan se on juuri G29:n ongelma, ettei juuri tunne mitään. Etenkään jos laittaa FFB:iä isommalle. Ratti repii vaan epämääräisesti eri suuntiin.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista tähän mennessä!
Alkaa homma hahmottumaan mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Ajatus oli että kerralla ostetaan "riittävä" ettei tarvitse ostaa ensin halpaa ja sitten hyvää. Mutta kuitenkin vähän budjetti mielessä kuitenkin, eli varmaankin sitä aloitustason pro kamaa.
Oli mainintoja asiasta että Nm ei kerro kaikkea vaan palautteen nopeus. Ja pedaaleissa load cell. Ns aliexpress kamasta haluan pysyä erossa.
Ja jos ajatus on ajaa vr laseilla, ja pääsääntöisesti roadracing autoilla, eikä formuloilla, niin silloinhan ratissa ei tarvitse paljoa nappeja olla? Vai tarvitseeko?
Fanan ja Mozan sivuja olen katsellut pääasiassa, mutta muutkin käyvät.

Mutta osaisiko joku suositella jotain ihan konkreettisesti, mitä harkita. Saatikka etsiä käytettyinä.

Tuo pärisevä penkinpäällinen NLR HF8 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Jos tuohon haluaisi yhdistää täällä mainitut polkimen päristimet niin onnistuuko se tuolla sim hub softalla?
Kavereilta saattaa joku vanha oikea kilpapenkki löytyä, pitää toki mittailla mahtuuko tuo tärinälappu miten niihin. Toki itsekkään en mihinkään formula kokoiseen penkkiin edes mahdu...
Tai onko ehdottaa jotain muuta entrylevel juttua millä penkkiin ja polkimiin saadaan feedbackiä?
 
Mutta osaisiko joku suositella jotain ihan konkreettisesti, mitä harkita. Saatikka etsiä käytettyinä.

Budjetti olisi hyvä tietää.
Ratrin langattomuus, vaatimus vai bonus? Esim. VRS:llä on systeemi millä ostat tietyn määrän newtoneita ja jos alkaa kiinnostaa niin maksat lisää ja saat lisää nyyttoneita, rauta pysyy samana. Ovat myös päivittäneet basea vähän nykyaikaisemman näköiseksi ja tekniikkakin varmaan sisuskaluissa päivittynyt, tonnilla saa jo kohtuullisen syteemin.

Seuraava steppi Simucube Sport ja siihen valitsemasi ratti, hintaa sitten jo reilusti päälle tonni. SC yhteensopivia ratteja on paljon markkinoilla. Jos halvempaa tavaraa niin Moza, Simagic ja Fanatek. Fanatekin kamoissa ollut joskus epämääräisiä ongelmia esim. quick release ei ole ollut aina ihan priimaa, noista kahdesta muusta ei ole ollut liialti mitään negatiivisia kommentteja, paitsi että ovat täysin Kiina kamaa (laadukkaita varmasti ei sen puoleen, mutta oma mielipide).

Thrustmasterilla on uusi DD halvimpaan luokkaan ja sitten päälle tonnilla omasta mielestä ylihintainen Logitechin DD ratti.

Eli noissa on noita steppejä, 500-600€, 800-1000€ ja sitten 1300-n€

Uskoisin että tonnilla saisi jo sellaisen ratti-base yhdistelmän millä pärjää pitkälle. Ja on sitten tuurista kiinni mikä pitää arvonsa pisimpään. Jos olisi tonni käytössä ja aloittelisin harrastusta niin valkkaisin varmaan nyt tuon VRS:n bundlen tai jos ulkonäkö ei haittaisi niin sen "osta lisää nyyttoneita" paketin. Bonarina "yleinen" QR

Se mihin ei tarvitse sijoittaa yhtään ylimääräistä on omasta mielestä näytölliset ratit, kiva gimmick, mutta VR:llä täysin hyödytön ja näytölläkin ajaessa saman tiedon saa paremmin näkymään ruudulle yleensä. Tai erilliseen pikkunäyttöön simhubilla vähintään.

Mutta rahat on jo laitettu kiinni Simucubeen niin ei tarvitse ostella uutta basea ehkä enää koskaan :-D
Tai onko ehdottaa jotain muuta entrylevel juttua millä penkkiin ja polkimiin saadaan feedbackiä?

arduino, siihen motor shield, kaksi vibramoottoria ja 12 voltin virtalähde, tulostat kiinnikkeet. Kymppi simhubiin ja johdot kiinni. Hinta yhteensä 50€.

Polkimissa oma laatu/hintaraja menisi jossain 300€ tietämillä, mutta halvemmallakin pääsee. Itse en välitä oikein Fanan polkimista esim. eikä noista uudemmista kiinalaisista polkimista ole kokemusta. Simgradet olisi kaikinpuolin hyvä valinta ja kun on vielä kotimaiset niin jos budjetti kestää niin heidän VX polkimet ihan jees vaihtoehto.

Polkimia ja rattibasejakin on säännöllisesti myynnissä simuyhteisöjen discordeissa, kannattaa liittyä esim. Fisran, gtfr:n ja fisun diskoihin niin pääsee harrastamisessa asiantuntevien harrastajien seuraan tämän foorumin lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjua nyt lueskellut, nykynen setti on sellanen vähän rimpula rigi + G27 ihan vakiona ja siihen kylkeen PSVR2 lasit PC-adapterilla. Niinhän siinä tais vähän käydä et jossain vaiheessa ois tarkotus lähteä tuosta rakentelemaan parempaa, mut tarjonta on toki sen verran laajaa et vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Kuitenkin seuraava olis alustava suunnitelma:

Rigin ehkä haluaisin funtsia sellasena et se ei kauheasti muuttuis, tää nyt äkkiseltään vaikuttais ihan pätevältä vaihtoehdolta ja vissiin kuitenkin hintaluokassaan aikalailla parasta mitä saa? Hades 2.0 premium - RSH E-Sport Company

Mozaa oon suunnitellu, mut kaipa se fanateccikin kävis. Tai oikeastaan mikä tahansa mikä nyt sattuu olemaan sopivan hintanen. R5 bundlen sopivilla päivityksillä sais siihen 600€ nurkille (kytkinpedaali, jarrupolkimelle performance kit ja 12" ratti) ja siitä jos parempaa kattoo niin R9 vaikuttas siltä et kannattaa skipata kokonaan kun R12 on tarjolla satasen hintaerolla, niin R12 setti olis SR-P polkimineen, kytkinpedaalin ja jousisarjan kanssa sen pikkasen yli tonnin laaki. Saako tolla 400€ lisäinvestoinnilla rahoillensa vastinetta?

Kylkeen sit toki Mozan shifteri. Ikävä tässäkin huomata et monesti huomaa sen et aina löytyy jotain parempaa mitä saa satasen investoinnilla ja sit se suunniteltu homma karkaakin useemman satasen kalliimmaks kun laitat kaiken pykälän paremmaks, ja itellä puuttuu nimenomaan se itsehillintä budjetin suhteen et hommassa pysyis järki varsinaisesti mukana. Tiiän kyllä et jo toi R5 on ton nykysen G27 jälkeen aika huima parannus et ei sen puoleen.

Lisämausteena kans se et voispa tuossa olla haluja myös GT7 pelailla PS5 kanssa kun on noi sopivat lasitkin siihen hommaan. Mozat ei suoraan toimi, mutta reilun satasen maksavalla adapterilla toimis. Fanatecilta saa basen jossa suora PS tuki, mut se on aika kallis ja siinä jäätäis sinne 8nm paikkeille. Natiivi tuki toki aina parempi kun tollanen kötöstys, mutta en sit myöskään tiedä et kuinka paljon tolle GT:n pelaamiselle laittaa myöskään painoarvoa.

Ostoslista näyttää aika pitkältä ja loppuvahinko siinä 1100-1600€ paikkeilla jokatapauksessa jos suunnitelmassa pysyy (ainiin, varmaan joku penkkikin rigiin...), mut tärkein kysymys ehkä nyt onkin et onko tää aivan vitun tyhmä suunnitelma huonoilla osilla vai onko jotain järkeäkin? Plussaa toki se et kaikkea ei oo pakko ostaa kerralla ja käytettynäkin saattaa löytää niin voi säästellä roposia siellä täällä.
 
mut tärkein kysymys ehkä nyt onkin et onko tää aivan vitun tyhmä suunnitelma huonoilla osilla vai onko jotain järkeäkin? Plussaa toki se et kaikkea ei oo pakko ostaa kerralla ja käytettynäkin saattaa löytää niin voi säästellä roposia siellä täällä.

Riskianalyysiä vaan sitten. Kiinnostaako simuilu pidemmän ajan vai oletko henkilö jolta saattaa innostus loppua nopeastikin.

Laadukkaista osista saa myös ehkä paremmin rahoja takaisin ja niitä on sitten kivempi käyttää sen aikaa kun harrastusta riittää.

Mutta kyllä jengi käyttelee kaikkia mainitsemiasi tuotteita ihan tyytyväisenä, siinä mielessä vaikea antaa mitään ainoaa oikeaa ohjetta. Se vaan että päivittäminen tulee aina kalliimmaksi kuin sen lopullisen ostaminen suoraan vaikka aluksi kirpaiseekin. Sen vuoksi mainitsin aiemmin esim. sen VRS:n systeemin missä avaat softalla newtoneita rattibasesta, mikä vaikuttaa aluksi aika rahastukselta, mutta oikein tehtynä ihan kätevä ja kuluttajien kannalta turvallinen maksumalli.

Shiftereistä sen verran että miksi "tietysti" mozan shifteri?
 
Riskianalyysiä vaan sitten. Kiinnostaako simuilu pidemmän ajan vai oletko henkilö jolta saattaa innostus loppua nopeastikin.

Laadukkaista osista saa myös ehkä paremmin rahoja takaisin ja niitä on sitten kivempi käyttää sen aikaa kun harrastusta riittää.

Mutta kyllä jengi käyttelee kaikkia mainitsemiasi tuotteita ihan tyytyväisenä, siinä mielessä vaikea antaa mitään ainoaa oikeaa ohjetta. Se vaan että päivittäminen tulee aina kalliimmaksi kuin sen lopullisen ostaminen suoraan vaikka aluksi kirpaiseekin. Sen vuoksi mainitsin aiemmin esim. sen VRS:n systeemin missä avaat softalla newtoneita rattibasesta, mikä vaikuttaa aluksi aika rahastukselta, mutta oikein tehtynä ihan kätevä ja kuluttajien kannalta turvallinen maksumalli.

Shiftereistä sen verran että miksi "tietysti" mozan shifteri?
Sitäpä sitä, kaipa se täytyy runtata tolla G27 nyt ainakin toistaseks ja kattoo et mihin lähtee kehittymään ja missä vaiheessa lähtee ensimmäistä palikkaa tilaukseen. Ei mua sinällänsä ne menetetyt rahat kauheasti mietitytä, saahan noita myytyä pois tarvittaessa ja rehellisesti sanottuna tulee sitä rahaa käytettyä myös aivan helvetisti turhempiinkin asioihin.

Eipä tuon shifterin oo pakko olla mozan. Saa se periaatteessa mikä tahansa muukin olla et ei sen puoleen, mut enemmänkin siltä kantilta et jos jonkun adapterin kautta ton setin yhdistää PS5 ja ajelee sillä, niin tiettävästi suotavaa olis se et romut olis suht samaa sarjaa.


Tällä kai ne mozan roinat saa pleikkariin kiinni tarvittaessa, ainakin listauksen mukaan.
 
Sitäpä sitä, kaipa se täytyy runtata tolla G27 nyt ainakin toistaseks ja kattoo et mihin lähtee kehittymään ja missä vaiheessa lähtee
Anna mennä sillä vaan. Itse olen vetänyt samalla Fanatecin CSL:llä vuodesta 2018. Jossain vaiheessa päivitin ratin McLaren GT3 halpikseen mutta base on alkuperäinen jolla varmaan reilusti yli 1000 tuntia ajelua. Nolla vikaa ollut.

Fanatecin polkimet vaihtus FeelVR:ään, loadcell on kyllä hienoinen parannus mutta ei sateentekijä. Enemmän itseä auttoi bass shaker polkimen alle kertomaan kun pyörät menossa lukkoon.

Mikään huippukuski en ole vaan sunnuntai ajelija; parin minuutin radalla tulee 3-4 sekkaa turpaan mestareilta. Jos oikein opettelen rataa saatan hyvänä päivänä päästä parin sekan päähän. Mutta veikkaan silti että nopeusero olisi lähes sama vehkeistä huolimatta.
 
Mutta osaisiko joku suositella jotain ihan konkreettisesti, mitä harkita. Saatikka etsiä käytettyinä.
Discordissa oli ruoripuolelle tämmöinen myynnissä:

Myydään seuraavat asiat pakettina.

**Ruoripuoli settinä 1200€**:
* SimuCube 1 ja 20nm pikkumige
* Ascher F28-SC V1
* QMP ympyräratti
* Simgraden mountti
Tämän ostaisin ratiksi jos nyt olisin simukamaa ostamassa ja ajatuksena ostaa kerralla hyvää. SC1 on käytännössä sama setti kuin SC2 Pro.

E. Samalla myös lämmin suositus liittyä FiSRAn discordiin (missä siis tuokin setti on myynnissä) Liity Discord-palvelimelle FiSRA!
 
Ajatus oli että kerralla ostetaan "riittävä" ettei tarvitse ostaa ensin halpaa ja sitten hyvää. Mutta kuitenkin vähän budjetti mielessä kuitenkin, eli varmaankin sitä aloitustason pro kamaa.

Ja jos ajatus on ajaa vr laseilla, ja pääsääntöisesti roadracing autoilla, eikä formuloilla, niin silloinhan ratissa ei tarvitse paljoa nappeja olla? Vai tarvitseeko?

Mutta osaisiko joku suositella jotain ihan konkreettisesti, mitä harkita. Saatikka etsiä käytettyinä.

Tuo pärisevä penkinpäällinen NLR HF8 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Jos tuohon haluaisi yhdistää täällä mainitut polkimen päristimet niin onnistuuko se tuolla sim hub softalla?
Kavereilta saattaa joku vanha oikea kilpapenkki löytyä, pitää toki mittailla mahtuuko tuo tärinälappu miten niihin. Toki itsekkään en mihinkään formula kokoiseen penkkiin edes mahdu...
Täälläkin on myyntipalsta simukamoille ja on siellä ainakin pari settiä tällä hetkellä jossa Simucube.
Torista löytyy jotain ja varmaan sitten parhaiten mainituista Discord kanavista.
Kesän kynnyksellä tarjonta aina paranee.

Mainitsit että DIY-henkeä löytyy, niin alurigin saat itse kasaamalla halvemmalla ja jos kerran kavereilta löytyisi penkki, ni sehän olisi sitten siinä.
Tässä ketjussa oli joku Saksasta tilannut mittaan sahatut profiilit (pisti linkinkin) ja olikohan niin, että jopa puolet halvemmalla saa tällä tavoin.
Putkirunkohitsailuista löytyy myös juttua täältä ja jopa kilpuriin rakennetusta simusta, kantsii selailla ketjua vaikka vuosi taaksepäin.

Tosiaan varauksellinen suositus tuolle HF8:lle, kaikki ei siitä niin kauheasti ole tykänneet ja riippuu varmaan tarpeestakin.
Linkki SimHub:n profiilitiedostoon kyseiselle patjalle löytyy täältä kun selailet taaksepäin jos haluaa jonkunlaisen valmiin josta aloittaa (renkaan luisto sladi/jarrutus vasen/oikea, tien kuopat, kanttarit ja vaihteen vaihdon nytkäsy)

Rata-autoilussa napeille kyllä monenlaista tarvetta vaikkapa GT-luokassa.

Fanatecin 12Nm ja 15Nm runkoja en ostaisi vielä tässä kohdin, niissä ollut vikoja.

Mulla oli tällainen:

ja sittemmin tällainen, joka sopii paremmin nykyiseen tarpeeseen:
Fanatec.jpg
Tosin ei juuri tämä kyseinen yksilö joka on myyty, mutta miltei täysin vastaava löytyy tällä hetkellä.

Kerroit että olet jo kuukausia netistä selaillut eri vaihtoehtoja, minkälainen on mielessä ja millä budjetilla?
 
Viimeksi muokattu:
ja sittemmin tällainen, joka sopii paremmin nykyiseen tarpeeseen:
Fanatec.jpg
Tosin ei juuri tämä kyseinen yksilö joka on myyty, mutta miltei täysin vastaava löytyy tällä hetkellä.

Kerroit että olet jo kuukausia netistä selaillut eri vaihtoehtoja, minkälainen on mielessä ja millä budjetilla?
Miten on tuo Wheel Stand Pro pelannut DD-ratin kanssa? Itselle tulossa Moza R12 ja vastaavalla telineellä täytyy tilanpuutteen takia lähteä aloittelemaan.
 
Miten on tuo Wheel Stand Pro pelannut DD-ratin kanssa? Itselle tulossa Moza R12 ja vastaavalla telineellä täytyy tilanpuutteen takia lähteä aloittelemaan.
Mun mielestä oikein hyvin vaikkei tuota shifterilaajennusta tällä hetkellä kiinni olekaan, joka kyllä tukevoittaa jonkin verran.
Mulla on WSP:n reuna maton reunalla ja matto ei pääse liikkumaan eli ihan ok voi käyttää load celliä, ei tietty samalla voimalla kuin mitä rigissä.
Istuimena toimii edellisen modulisohvan keskiosa, jonka jätin reclainer tuolien väliin pelituoliksi ja pöytätasoksi (selkänoja taittuu).

CSL DD painaa 5,5kg
Moza R12 painaa 7,5kg
CS DD painaa 10,25kg

Eiköhän tuo pari kiloa enemmän siinä vielä mene, mutta veikkaan että tuo reilu 10kg base ja siihen päälle ratti, niin alkaa Wheel Stand Pro olla liian rimpula ettei kannata edes kokeilla.
Sellaiseen jossain vaiheessa ajattelin päivittää, mutta mun vähäiseen käyttöön kelpaa oikein hyvin tää 8Nm CSL DD enkä enää halua mitään rigiä.

Kyllä tollanen kompakti setti multa saa suositukset myös siinä tapauksessa jos ei ole varma innostuuko harrastuksesta enemmän ja valmis sijoittamaan useita tuhansia.
Omansa tuosta saa helposti pois (vaikka itse myinkin tuon kuvan ovh 1800eur paketin tonnilla :shy: Eipähän tartte kuukausikaupalla odotella meneekö kaupaksi kun pistää hinnan sopivaksi :D
 
Rigi: Playseat Evolution Alcantara
Base: Moza R9 V2 + 3D tulostettu sovitin väliin jotta on 15 asteen kulma, kasa pultteja ja prikkoja ja muutamat mutterit että saa rigiin kiinni
Vaihdekeppi: Thrustmaster TH8A
Polkimet: Thrustmaster T3PA + T.RJ12 USB Adapteri
Käsijarru: DIY + nippusiteet (Ajaa asiansa, heiluu sivuttaissuunnassa mutta pysyy paikallaan)
Ratteina toimii Moza ES 28cm ja driftailuun DriftShop Ratti (70 mm Syvä), M Power V2, Nahka

Muutamia juttuja jos sais vielä paranneltua nii olisi helvetin kova mutta nämähän ovat juuri niitä ikuisuusprojekteja, ikinä valmis ja aina löytyy parempaa :cool2:
Jo tämmöiseen ihan helvetin tyytyväinen, ihan älyttömästi tärinävoimaa ei viiti pistää kun toi Playseat on mitä on mutta perus ffb ei vaikuta yhtään mitään.
 
Aliexpress vaihdekeppi kun täysmetalli rakenteineen kolisi turhan paljon niin asensin metallisen päällyslevyn tilalle 3D-printatun PETG version.
Nyt keppi on suorastaan erinomainen, ei kolise enää yhtään ja ei tarvitse miettiä että aiheuttaako metallin hinkkaaminen metallia vasten pidemmän päälle ongelmia.
 
Kerroit että olet jo kuukausia netistä selaillut eri vaihtoehtoja, minkälainen on mielessä ja millä budjetilla?
Kiitoksia taas kerran vastauksista.

Sanotaan näin että joskus kesällä aloin taas vähän enemmin katselemaan ja miettimään simujuttuja. Välillä enemmin, välillä vähemmin.
Aiemman elämän harraste ja kilpuriprojektit ovat opettaneet että suunnitteluun ja osien yhteensopivuuden tarkistamiseen kannattaa käyttää huolella aikaa.
Ja myös sen että kerralla kannattaa ostaa kunnollinen. Ja jos projekti hiipuu, yleensä sen kunnollisen saa helpommin myös myyneen pois.

Joten varsinaisesti budjettia ei ole, vielä ainankaan. Ja ajatusmalli on se että jos tarvitsee hommata jotain arvokkaampaa, niin sen hankkimiseen menee sitten enemmin aikaa.
Jotkut autoprojektit ovat vieneet aioinaan "kaiken" :D
Mutta ettei tulee väärää kuvaa, tuskin kymmeniä tuhansia tulee survottua. Puhutaan nyt kuitenkin tonneista, mukaanlukien koko laitteisto koneineen päivineen.

Aluksi mietin että haen jonkun mozan r3 paketin lähikaupasta ja kokeilen, mutta sitten mietin että joku rigi pitää olla, kun muistelin miten 25v sitten ajeltiin logitekillä pöydän reunassa ja polkimet luistelivat lattialla. Ja siitähän ne ajatukset lähtivät...

Nyt ehkä mietiskelen että saisiko tonnilla ratin ja polkimet, mitä ei tarvisi vaihtaa "ikinä". Toki tottahan se on että jos ei tiedä paremmasta niin halpakin riittää.
Ja toinen asia mitä en tiedä, onko erimerkkisten polkimien ja rattien "yhdistämisessä" jotain ongelmia, eli kannattaako pysyä samassa merkissä?

Eli kysytään sitten näin, mikä olisi parasta mitä noin tonnin budjetilla saisi. Ja pääpaino sillä että ratista (polkimista) saa oikeata feedbackiä miten auto käyttäytyy. Erillistä keppiä ei tässävaiheessa varmaankaan kaivata vaan pärjätään ratin shiftereillä. Ehkä sitten joskus. Ja mitä saa lisää jos laittaa "vähän" lisää?

Rigistä sen verran. Kieltämättä nuo alu-rigit vaikuttaa kivoilta ja muokattavilta, mutta mun silmään ne ei tuo mitään mielikuvaa oikeasta rata-autosta. Oma ajatus on ehkä enemmin tähän suuntaan.

Ja kuten aiemmin mainitsin, teen varmaankin ensin puusta prototyypin jota muokkaamalla saan etsineen ajoasentoa. Ja penkki mistä puhuin on tuon tyylinen.

Ja ajatus on yhdistää "oikea" autoharrastus ja simu toisiinsa. Ja diy puolella oma osaaminen on enemmän mekaniikan kuin elektroniikan puolella. Eli jos jotain ohjaimia tarvitsee valmistaa, ne ostan mielelläni toiselta harrastajalta.
 
Eli kysytään sitten näin, mikä olisi parasta mitä noin tonnin budjetilla saisi. Ja pääpaino sillä että ratista (polkimista) saa oikeata feedbackiä miten auto käyttäytyy. Erillistä keppiä ei tässävaiheessa varmaankaan kaivata vaan pärjätään ratin shiftereillä. Ehkä sitten joskus. Ja mitä saa lisää jos laittaa "vähän" lisää?

Käytettynä Heusinkfeldt pedaalit ja 15+Nm rattibase ja ratti. Vois tonni just ja just riittää, pari satasta enemmän ja vois löytyä pienellä odottelulla kohtuu helpostikin. Hessut voit korvat jollain toisella laatumerkillä, mitä on useita. Harmi että Pölkin fisran diskossa myymä SC1+hessut combo on jo ainakin suurelta osin myyty.

Jengi myy myös täydellisiä simujaan, koneineen päivineen, jos olet tonneja laittamassa niin 3 harrasteyksiköllä löytyy tai on löytynyt ihan lähiaikoinakin myynnissä olleita kokonaisia simupaketteja.

Oma ajatus on ehkä enemmin tähän suuntaan.

VR lasit päässä et näe missä istut ja ajaessa monitoriltakin et ehdi tuijoittelemaan rigiäsi muutenkaan. Overpower.fi myy enemmän ohjaamotyyppisiä rigejä jos ne ovat enemmän mieleen. eSM rigit myytiin viime? vuonna puoli-ilmaiseksi, jos joku luopuu niistä niin ne pitäis saada samaan hintaan millä silloin ostettu.

Ja kuten aiemmin mainitsin, teen varmaankin ensin puusta prototyypin jota muokkaamalla saan etsineen ajoasentoa. Ja penkki mistä puhuin on tuon tyylinen.

Kannattaa käyttää sen puuproton testaamiseen kunnolla aikaa. Omassa rigissä polkimien ja ratin sijoittelu muuttui pidempien ajosessioiden aiheuttaessa käsikipuja vielä vuoden jälkeen siitä kun ruuvasin ruuvit kiinni "valmiina ja säädettynä"

Eli ota huomioon ainakin jonkun asteiset säätömahdollisuudet jo senkin puolesta että et ole välttämättä se ainoa joka istuu rigissäsi.
 
Eikai sen alumiinirigin käytössä muuta syytä liene kuin tukevuus ja muokattavuus. Ei sillä sitä auton muotoilua haetakaan. Toki immersio olisi vahvimmillaan, jos laittaisi vermeet oikean autonrungon sisään.
 
R5 pitäisi päivittää tuossa kevään aikana. Tarkoitus on pysytellä ES-ratissa, niin riittäisikö se sitten R9v2, vai olisiko parempi hankkia R12? Pedaaleiksi tulee SR-P. Rigiä ei ole, eikä tule ja pöytätelineellä mentävä sitten uudellakin basella. Tuossa pari kuvaa nykyisestä, ja jotain nippelidataa myös:

Basen ja pöytätelineen "offset" reikälevystä (R9/12:lle tulisi värkätä samantyyppinen ratkaisu, ettei joudu istumaan näytöstä liian kaukana. Varsinkin R9, siinä kun on vieläkin pidempi tanko, kuin R12:ssa):

356.jpg


Pöydän alla 25mm kulmarauta koko matkalta tukevoittamassa levyä.

Pihin kuskin diy brake performance kit:

345.jpg


Clippailee niin, että pahimmillaan piikittää alaspäin n. 65% tasolle (AC FFB-clip):

AC_FFB.jpg


Lämpeää myös ihan hyvin:

lämmöt.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 442
Viestejä
4 613 142
Jäsenet
75 831
Uusin jäsen
Mek19e8uej10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom