Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Mitä mietteitä rigistä: Victory vs. GTlite PRO. Nyt olen hieman kalleellaan Victoryyn, vaikka sen varastointi vaikeampaan, koska siinä on paremmat säädöt ja näyttää laadukkaammalle.

Mitä katsonut arvosteluja ja päätellyt itse, niin Victoryn plussat ja miinukset:
+ perinteisen rigin näköinen / kalliimman: liikuteltava penkki, vahvemman oloinen ja tyylikkäämpi muotoilu (mielipidejuttuja) , ehkä parempi jälleenmyyntiarvo, jos vaihtaa rigiä joskus
+ rattia voi säätää korkeussuunnassa - ilmeisesti GT-lite Prossa ei, penkkiä eteen-taakse ja vaihdekepin saa tuohon heti reiden viereen sivuun. Saanee varmemmin aidon tuntoisen ajoasennon.
+ ehkä hieman vähemmän epävakaa, mutta prokin on kyllä suht.tukeva tohon hintaan
- ei mene kasaan, pultteja irrottamalla saa nostettua seinälle
- ei selkänojan kaltevuussäätöä
+- Molemmissa on pedaalien ja ratin kulman säätö.

Playseat on taas videoiden perusteella huono kapistus, jos ei ruumiinsa mitat satu kohdilleen, koska rattia ei voi säätää pelkästään korkeussuunnassa.

Näyttökuva 2025-01-22 100426.png
Itsellä ollut GT lite Pro käytössä jonkin aikaa ja oon ollut ihan tyytyväinen. Ratin pidiketankoa säätämällä lähemmäs ja päinvastoin myös korkeus hieman muuttuu, mutta ei todellakaan mitään portaatonta säätöä.

Miten victoryssä poljinteline, eikö anna periksi jarruttaessa?
 
Laitoin tuossa G29 setin myyntiin ja se meni kaupaksi muutamassa päivässä. Noh, uutta piti saada tilalle, niin tilasin Mozan R12 basen ja CS V2P ratin. Toivotaan, että tuntumassa on eroa. Hinnassa oli ainakin. Osaisiko joku vinkata hiljaista sequential shifteriä? Perheen muu väki ei välttämättä arvosta, jos jatkuva naksuminen kuuluu useamman tunnin putkeen. :D
 
Jelpatkaapas vähän vanhemmanpolven simukuskia... Joskus aikoinani tuli pelailtua paljonkin grand prix legendsiä ja nascar 2003:sta. Sitten tuli elämä eteen ja pelihommat jäi suurimmaksi osaksi. Mutta sim-hammasta on jäänyt kovasti kolottamaan ja hommaa tekisi mieli herätellä uudestaan. Nyt sille olisi taas mahdollisuus.

Jonkin verran kokemusta oikeistakin kilpureista ja rakenteluista, joten rigin suhteen lähden varmaankin diy-linjalle. Kun tällä hetkellä ei ole mitään autoprojektia niin tästä saisi vähän helpotusta siihenkin... Ajatteliln että ensin puusta proto mistä saa mitat kohdilleen ja sitten cromo tai docol putkesta rigi... Toki ensin voisi ostaa jonkin halvan rigin, minkä kanssa testaa onko tämä vielä se juttu...

Mutta kun nyt on nettiä tutkinut muutamat kuukaudet, sitä meinaa lähteä ihan laukalle ja ajatukset karkaa täysin, kun on vaikka minkälaista motion rigi buildia...

Mutta kysymyksiin. Minkälaista ratti/poljin systeemiä suosittelisitte nyt aluksi, jos tässä puolivakavissaan aloittelisi? Paljonko ratissa pitäisi olla Nn jotta saisi jonkinlaisen kuvan pidon menetyksestä?
Esim meta 3 laseja olen katsellut, voiko näitten kanssa mennä pieleen? Hinta kuitenkin sama tai jopa halvempi kuin hyvä näyttö tuohon tarkoitukseen.

Entä sitten, miten sitä fiilistä saadaan lisää? Ja missä järjestyksessä. Jos mietitään vaikka rigiä missä istutaan oikeassa asennossa, butkickereitä, motioneita erilaisia jne...?

Eli jos joku teistä kaiken kokeneista aloittaisi alusta, miten kannattaisi edetä? Ja mitä kannattaa jättää tekemättä?
 
Baseen sijoittaisin niin, että 10Nm on väännön minimi. Moza R12, Asetek La Prima ja Simucube Sport esimerkiksi on sellaisia buy once, cry once-tyyppisiä ratkaisuja millä pääsee keskihintaluokassa pitkälle. Noihin sitten sopivaa ruoria. Panosta myös hyviin polkimiin kertalla. Keskihintaluokassa esimerkiksi kotimaiset Simgrade VX-Prot on erittäin hyvä poljinsarja.

Tuosta VR:stä ei pysty kukaan antamaan tyhjentävää vastausta, toisille sopii ja toisille ei ja sen saa selville vain kokeilemalla. Itse ajan ja lennän puhtaasti Q3-laseilla enkä saa samaa vauhdintuntua näytöllä.

DIY-henkisyys on aina jees, mutta jos haluaa kerralla hyvää rigiä, niin esimerkiksi RSH E-sport Company myy laadukkaita alumiinirigejä lisätarvikkeineen, tarvittaessa ihan jopa tilaustyönä.
 
Jelpatkaapas vähän vanhemmanpolven simukuskia... Joskus aikoinani tuli pelailtua paljonkin grand prix legendsiä ja nascar 2003:sta. Sitten tuli elämä eteen ja pelihommat jäi suurimmaksi osaksi. Mutta sim-hammasta on jäänyt kovasti kolottamaan ja hommaa tekisi mieli herätellä uudestaan. Nyt sille olisi taas mahdollisuus.

Jonkin verran kokemusta oikeistakin kilpureista ja rakenteluista, joten rigin suhteen lähden varmaankin diy-linjalle. Kun tällä hetkellä ei ole mitään autoprojektia niin tästä saisi vähän helpotusta siihenkin... Ajatteliln että ensin puusta proto mistä saa mitat kohdilleen ja sitten cromo tai docol putkesta rigi... Toki ensin voisi ostaa jonkin halvan rigin, minkä kanssa testaa onko tämä vielä se juttu...

Mutta kun nyt on nettiä tutkinut muutamat kuukaudet, sitä meinaa lähteä ihan laukalle ja ajatukset karkaa täysin, kun on vaikka minkälaista motion rigi buildia...

Mutta kysymyksiin. Minkälaista ratti/poljin systeemiä suosittelisitte nyt aluksi, jos tässä puolivakavissaan aloittelisi? Paljonko ratissa pitäisi olla Nn jotta saisi jonkinlaisen kuvan pidon menetyksestä?
Esim meta 3 laseja olen katsellut, voiko näitten kanssa mennä pieleen? Hinta kuitenkin sama tai jopa halvempi kuin hyvä näyttö tuohon tarkoitukseen.

Entä sitten, miten sitä fiilistä saadaan lisää? Ja missä järjestyksessä. Jos mietitään vaikka rigiä missä istutaan oikeassa asennossa, butkickereitä, motioneita erilaisia jne...?

Eli jos joku teistä kaiken kokeneista aloittaisi alusta, miten kannattaisi edetä? Ja mitä kannattaa jättää tekemättä?
no kyllä tuolla 8nm (fanatec csl dd) pärjää tai on pärjännyt. varsinkin kun on päivittänyt alhaalta ylös päin (logitekkia, csl hihnalla) eikä tullut kokeiltua tehokkaampia.
Tuo fanan cs dd on kyllä käynyt mielessä tai sitten mozan r9, jos pitäisi päivittää. fanatec luultavasti kun on ratti siihen, mutta ei nyt vielä pitkään aikaan.
VR suhteen siihen tottuu, itse ostin aikoinaan ekat oculukset, sehän oli alkuun ihan kamalaa. mutta pienissä erissä siedättämällä ja heti pois kun on meinaa tulla jotain outoja oloja. nyt on steam vrssä lähes 2000h ja en kyllä vaihtaisi pois kun se immersio on ihan huippua. kuumahan siinä tulee kun naama on peitossa mutta joku tuuletin kaveriksi niin helposti 2-3 tuntia onnistuu. siinä vaiheessa on kyllä noustava ylös muutenkin kun hikoaa jakkarassa koko ukko.
 
kuumahan siinä tulee kun naama on peitossa mutta joku tuuletin kaveriksi niin helposti 2-3 tuntia onnistuu.
Tähän olen löytänyt kohtuu hyvin toimivan ratkaisun sillä, että ostin BoboVR:n S3 Pron ja ajan pitkät stintit "Quest Pro"-tyylillä eli niin että lasit roikkuu halosta silmien edessä ilman kasvo-osaa. Rikkoohan se immersiota, mutta äkkiä siihen tottuu ja niitä linssejähän siinä pääsääntöisesti katsotaan.
 
Entä sitten, miten sitä fiilistä saadaan lisää? Ja missä järjestyksessä. Jos mietitään vaikka rigiä missä istutaan oikeassa asennossa, butkickereitä, motioneita erilaisia jne...?
- Itse jättäisin kaikkein halvimmat base+ratti pois laskuista ja tosiaan vähintään 8Nm vääntöä, mielellään 12 tai 15.
- Kaikki sanoo aina että polkimet kaikkein tärkeimmät, itse en ihan tuohon yhdy tosin en olekaan mikään pro-kuski, mutta mun mielestä myös edullisemmilla polkimilla pärjää eli hintaluokassa 200-300eur.
- VR-lasit tosiaan tuo paljon immersiota, ilmankin tietty pärjää mutta jos kerran fiilistä haetaan niin ne!
- Jonkinlaista perstuntumaa on kiva saada ja siihen sitten on monenlaista tärytinvaihtoehtoja. Yksinkertainen, halpa ja omasta mielestä aika toimiva voisi olla NLR HF8 SimHub softalla ohjattuna.
- Tuulisimu myös mukava immersion tuoja ja toimii samalla kasvoja viilentäen, tuolta DIY osiosta löytyy siihen ohjeet jos tykkää itse rakennella.
- Motionia mulla ollut pelkkää penkin keikuttelijaa, että joka kulmassa aktuaattorit. Ihan kiva, mutta en enää välttämättä hommaisi ellei sit oikeasti ole sen verran rahaa ettei tarvitse välittää. Tuo toki immersiota, mut ei mun mielestä niin paljoa kuin mitä niistä köyhtyy.
- Rigin välimalliin en haaskaisi 300-500eur (edit: sisältäen istuimen), vaan ostaa suoraan sit kunnollisen, tulee halvemmaksi ja sen saa sitten kyllä myytyä kuten muutkin hilppeet.
- Simuharrastelu on on/off tyyppistä ja käytettyjä liikkuu aika hyvin, kantsis niiden tarjontaa hyödyntää, saa joskus ihan uudenvastaavaa selvästi edullisemmin (ainakin mun kaltasilta idiooteilta jotka myy puoli-ilmaiseksi ;) )
 
Viimeksi muokattu:
Moro

Kunnen viitsinyt alkaa koko rigiä suunnittelemaan ja rakentamaan niin koeistuin ja kun tuntui kropalle passaavan niin hommasin tällaisen Next Level Racing GTRacerin ,siihen tein omia parannuksia ja ratiksi ja petaaleiksi kelpasi Moza Racing R5 Bundle jonka jarrua muutelin tällä sarjalla Load-Cell Kit Moza SRP Lite compatible + jäykkä jousi jolloin jarrussa on lyhyt tyhjä liike ja sitten kuten oikeassa autossakin petaali jäykistyy ja enemmän painettaessa jarruttaa enemmän,aika realistinen.
Rigin penkki on aika passeli ainoa lisäys on ohut tyyny perseen alla niin ei paina reisiä turhaan,ei ole turhan kuppi kunnei toi simu juuri tee sivuttaisvoimia niin penkissä pysyy jopa ilman nelipistevöitä;)
 
Lukaisin parit viimeiset viestit, vilkaisin rigiäni ja alkoi vähän huvittamaan koko tilanne. Pahoittelut jo etukäteen lurkerin semi offtopic viestistä.
Suurin inspiraatio rigin rakentamiselle lienee kakarana tehdyt risteilyt Ruotsiin tätejä moikkaamaan ja laivalla olleet arcade cabinetit. Eihän niihin faija antanut kolikoita kuin yhteen peliin, ehkä kahteen. Se fiilis istua pelaamaan penkkiin Sega Rallya ja muita vastaavia oli jollain tapaa ihan mieletön.

Eräs ilta sitten tässä kotosalla mietin asiaa, tilasin Moza R5:n 5 nm väännöllä, hain jämäpuuta varastosta, ostin kaverilta pilkkahinnalla vanhan Honda HRV:n, joka vielä liikkui omin voimin, ajoin sen pihaan (täysin laillisesti..) ja revin siitä simrigiin penkin.

Hetkeä myöhemmin kasassa oli kuvan mukainen hökötys. Kissa ainakin tykkää.
Gigantin tarjouksesta tuli noukittua myöhemmin perustason 21:9 näyttö (kuvassa), joka ajaa asiansa. Aiemmin oli vain 27" 16:9.

Viestin pointti? Ehkä se, että on useita syitä rakentaa rigi eikä se koskaan silti ihan halpaa ole ja omista mieltymyksistä riippuen voi pärjätä alle 10 nm väännöllä. Moza R5 maksoi tuohon aikaan 700 €, näyttöön upposi 500 €, Hondan penkki (eli koko auto) maksoi 150 € ja puihin joku kymppi pari. Sanotaan pyöreästi 1400 € yhteensä. Ihan vain että pääsee muistelemaan lapsuusaikojen risteilyjen huippuhetkiä. No on tuolla Assetto Corsaa ja muitakin väännetty muutama sata tuntia. Viimeisin hittipeli rigiin on ollut Gran Turismo 4 Spec II fanmodi. Tämä on sitten jo teiniaikojen muistelua.

simrig2024.jpg
 
...
- Jonkinlaista perstuntumaa on kiva saada ja siihen sitten on monenlaista tärytinvaihtoehtoja. Yksinkertainen, halpa ja omasta mielestä aika toimiva voisi olla NLR HF8 SimHub softalla ohjattuna.
...


Next level Racing HF-8 alkoi kieltämättä kiinnostaa. Simhubin kautta saisi telemetriatietoja PS5:kin ulos.

Onko täällä kenelläkään käytössä PS5 kanssa?
 
Kuten mainittua ja itsekin useaan kertaa tämänlaisen viestin kirjoittaneena.

- sen halvemmaksi tulee mitä nopeammin ostat ne välineet mitä ei tarvitse päivittää
- jos olet laittamassa rigiin n. 500€ niin osta samalla alumiiniprofiilirigi mikä maksaa penkkeineen ehkä 100€ enemmän, profiilirigiä saa sitten muokattua omien mieltymysten selvitessä paremmin kuin putkesta väännettyjä tuotteita.
- Jos tykkään itse näprätä, niin puusta saa tehtyä aivan pätevän ja juuri oman maun mukaisen potkukelkkamallin. Ei tarvitse edes päivittää mihinkään muuhun materiaaliin kuin ehkä ulkonäkösyistä. Romikselta penkki niin usein mukavampia istua kuin ns. pelituolit ja simuilussa hyödyttömät tiukat kuppipenkit.
- DD ratit on nykyään "halpoja", mutta jos ajamisen kiinnostus epäilyttää niin käytetyn ihan pätevän hihnavetoisen saa pikkurahalla. Riittää joillekin autoille.
- jos haluaa heti nykyteknologian mahdollistamaa immersiota niin DD-ratti. Rattibaset mitä ei tarvitse päivittää "koskaan" maksavat tuhannesta eurosta ylöspäin. Siitä alaspäin riippuu harrastamisen tasosta mihin tyytyy, aika suoraan verrannollinen hintaan. Sen basen yksi valitsemisen peruste on se mihin ekosysteemiin haluat tai et halua sitoutua. Oma preferenssi on se, että yritän välttää kiinalaisia/kiinassa tehtyjä tuotteita. Tiedän että se on vaikeaa, mutta jos on mahdollisuus niin en osta, vaan ostan mahdollisimman lähellä kotimaata tehtyjä. Ja tiedän että lähes kaikkien valmistajien kamoissa joku osa tai asia on pakostakin nykyään kiinassa tehty, mutta on silti valmistajia jotka ovat suurelta osin eurooppalaisia, muutamia mainittukin jo.
- Ratin nyyttonit vaikuttaa monellakin tavalla, se kuinka paljon voimaa se tuottaa käsiin, mikä ei ole mielestäni se tärkein asia, mutta voimakkaammat moottorit reagoivat nopeammin kuin heikommat ja sillä on sitten jo enemmän väliä, varsinkin jos on heikoin rattibase ja painavin ruori siinä kiinni.
- toisaalta jos totut johonkin etkä tiedä paremmasta, niin kokemus tulee olemaan joka tapauksessa parempi kuin 20 vuotta sitten sidewinderillä tai logitekillä ajaessa.
- paras immersio tulee VR laseilla, VR:n heikkous on se että se vaatii muulta tietokonelaitteistolta enemmän kuin monitori(t). Quest 3:t lienevät varmasti aika lähellä optimaalista aloitus VR-settiä tällä hetkellä, mutta esim. käytetyt Quest 2:t, steamin indexit tai vaikka Pimaxin samantasoiset mallit voivat olla koko laitteiston hinnan kannalta parempi aloituspaketti. oculuksen Rift S:t on käytettynä puoli-ilmaiset ja niidenkin kuvanlaatu on simukäyttöön ihan kohtuullinen.
- polkimet vaikuttavat todennäköisesti eniten siihen miten tasaisia kierroksia saat ajettua, paras olisi sijoittaa niihin heti niin paljon että saat vähintään aloitustason loadcell polkimet. Tarjolla on nykyään todella laaja valimoima polkimia, suomalaisia, eurooppalaisia, kiinalaisia, Intialaisia, vietnamilaisia (vai onkohan vielä). Valintaa helpottaa jos tiedät budjetin eikä sinulla ole kiire ja voit kytätä käytettyjä.
- Minulla on polkimissa moottorit, mitkä tuottaa lisäimmersiota. Aika edullisesti saa valmiita tuotteita, mutta niitä voi myös tehdä itse jos harrastuneisuutta riittää. Buttkickereistä ei ole omakohtaista kokemusta kun riittää kaasun ja jarrun tärinä tietyissä tilanteissa, mutta penkin tärinä varmasti auttaa jos immersio on tärkeää.

Mutta joo, simuharrastus on aika mukavaa siinäkin mielessä että jokainen voi koota sen oman projektin aika vapaasti omien mieltymysten ja budjetin mukaan, omalle rakentelulle on paljon mahdollisuuksia ja testejä, neuvoja, projekteja jne. on saatavissa lähes loputtomasti, toisaalta kattavan kuvan saaminen vaatii aikaa kaiken materiaalin läpikäymiseen :D

Niin ja mitä en tekisi, enkä olekaan tehnyt niin motion rigi ei varmaan olisi se mihin sijoittaisin ellei olisi niin paljon ylimääräistä ettei tietäisi mihin muuhun sen rahan laittaisi. VR ja jonkunlaiset kickerit saa jo sopivat immersiot aikaiseksi. Mutta riippuu tietty siitä mitä siltä simuilulta ensisijaisesti haet.
 
Romikselta penkki niin usein mukavampia istua kuin ns. pelituolit ja simuilussa hyödyttömät tiukat kuppipenkit.
+ siinä voi olla myös enemmän tai vähemmän hyödyllisiä lisäsäätöjä, korkeus ja ristiseläntuki ainakin.
- penkin kiinnikkeet voi olla muotoiltu sen auton pohjan mukaan mistä otettu joten sen virittäminen rigiin voi vaatia ylimääräistä säätämistä.
 
Toisaalta jos ostaa oikean kokoisen kuppipenkin ja säätää kulman oikein, niin mukavan siitäkin saa ja myös immersiolisän.
 
Kyllä oma entinen RSHlta ostettu ajopenkki pieksi mukavuudellaan taatusti jonkun 500tkm ajetun mersun linttapenkin.
 
Kyllä oma entinen RSHlta ostettu ajopenkki pieksi mukavuudellaan taatusti jonkun 500tkm ajetun mersun linttapenkin.
Ei kannata ostaa sitä miljoonan kilsan kuskinpenkkiä sitten jos ei tykkää. Joku bulkkisuunnittelu-tekonahkapenkki joltain valmistajalta joka ostaa ja brändää niitä kiinantehtaiden tekosia saattaa olla mieleinen tai sitten ei. Toki rigiin saa hommattua sparcoja ja muita autourheilusta tuttuja tuotteita ihan oman maun ja budjetin mukaan. Kannattaako se jos mahdollisesti parempaan tulokseen pääsee kohtuu pienellä vaivalla niin on sitten eri asia. Omassa rigissä autosta joskus napattu recaron penkki missä napilla kulman, etäisyyden jne. säätö, ristiselän säädettävä tuki puuttuu, mutta ei ole tarvinnut noihin nappeihin alun jälkeen koskea.
 
Moro

Kisakuskeilta kannattaa kysellä jos on jäänyt vanhaksi menneitä penkkejä,ovat yleensä ihan siistejä ja varmasti hyviä istuttavia.
 
Alurigi on ihan must jos tietää yhtään enemmän harrastelevan tätä. Siinä tulee rakentelua ja hyvät päivitysmahdollisuudet, ei tarttee kaikkee telinettä kerralla hommata. On kuin aikuisten technic legosarja. Kotimaista RSH ja voi ainakin suositella, hyvä valikoima osia ja hyvää palvelua. Toinen kotimainen on Overpower jos haluaa puusta virtaviivaisempaa.

Ittekkin pitäis hommata vielä renkaat rigille ja pc-teline näyttöjen taakse, sarana button boxille yms pientä. Just eilen asensin polkimiin haptiksit.
 
Tässä oli hieman kuvailua jo millainen ero on vaikkapa 10nm väännöllä olevalla ratilla Logitechin G29, joka taas ilmentää ihan entrylevel rattia. Välittääkö vahvempi tuntumaa tiestä paremmin? Onko se vain enemmän voimaa vääntää vaativa?

Tuo G29 GT7 on vähän jännä kun auto lähtee luistoon, tuntuu et todella vaikea hallita ja ratti menee jäykäksi. Sanoisin et ainakin lumella oikean auton hallinta 10x helmpompaa, saa helposti sladeja ja löytää kulman pitää rattia.
 
Tässä oli hieman kuvailua jo millainen ero on vaikkapa 10nm väännöllä olevalla ratilla Logitechin G29, joka taas ilmentää ihan entrylevel rattia. Välittääkö vahvempi tuntumaa tiestä paremmin? Onko se vain enemmän voimaa vääntää vaativa?

Tuo G29 GT7 on vähän jännä kun auto lähtee luistoon, tuntuu et todella vaikea hallita ja ratti menee jäykäksi. Sanoisin et ainakin lumella oikean auton hallinta 10x helmpompaa, saa helposti sladeja ja löytää kulman pitää rattia.
Ei se ole tosiaan pelkästään efektin vahvuus, vaan myös tarkkuus ja nopeus. Ratas, hihna ja DD - Toteutustapa jo vaikuttaa perus tuntumaan, vaikka newtonit ois samat.

Tosin oikea auto on aina helpompi, kun on G-voimat eli perstuntuma. Simussa vaatii mahdollisesti, että kuuntelet rengasääniä ja havainnot visuaalista palautetta forcejen lisäksi, kun haetaan pidon rajoja.
 
Onko tuo GT7 hyvä ratille, meinaan, etten ainakaan erota kun eturenkailta menee pito mitenkään G29 tuntumasta, samaa puuroa, normaalia? Hyvä autonohjaus kevenee kun eturenkaat menettää pidon, ainakin talvella.
 
Onko tuo GT7 hyvä ratille, meinaan, etten ainakaan erota kun eturenkailta menee pito mitenkään G29 tuntumasta, samaa puuroa, normaalia? Hyvä autonohjaus kevenee kun eturenkaat menettää pidon, ainakin talvella.
Tuohan se on juuri G29:n ongelma, ettei juuri tunne mitään. Etenkään jos laittaa FFB:iä isommalle. Ratti repii vaan epämääräisesti eri suuntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 240
Viestejä
4 610 100
Jäsenet
75 786
Uusin jäsen
krisipisi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom