DIY Simurigi ralliautoon

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
45
Vuosien rallisimuharrastuksen ja ralliharrastelujen tuloksena kasvoi idea ajosimulaattorin, eli rigin kasaamisesta oikean auton sisään. Nyt idea on "kasvanut" sen verran isoksi, että on aika alkaa toteuttaa projektia tosissaan. Ja kun kerran tämän kokoluokan projektia lähdetään tekemään, niin tottahan toki siitä pitää pitää blogia. Projektin omistaa kaverini Janne ja minä tuen erityisesti tietotekniikan puolelta. Täten sitten myös kirjoittelen tänne projektiblogia.
Tähän alkuun komponenttilistaus, jota päivittelen projektin edetessä.

Kori:
Fiesta Rally4, vm. 2019
Kuppipenkit 2kpl, Atech North ja Sparco Circuit

Ohjainlaitteistot:
Ratti(base): Simucube 2 Pro
Ratti(kehä): ?
Polkimet: Heusinkveld Sprint
Sequ: Simagic Q1S (tangolla Fiestan omasta kepistä)
Käsijarru: Heusinkveld v1 (modattu Fiestan omaan kahvaan)

Rauta:
Cpu: AMD Ryzen 7600X + Arctic Liquid Freezer II 280 AIO-cooler
Ram: 32GB DDR5 6000MHz CL36, Corsair Vengeance
Emo: Gigabyte B650 Gaming X AX
Gpu: PowerColor Radeon RX 7900 XT Hellhound
Ssd: Western DIgital WD Black SN770 1TB, M.2 2280 PCIe 4.0 5150/4900 MB/s
Psu: Corsair RM850x
Kotelo: Corsair 4000D Airflow, valkoinen
Näytöt: Tuulilasille Samsung 5120x1440 49", sivuille Samsung G5 2560x1440 27"
Ääni: Kuulokkeilla. molemmille omat, mikeillä niin että voi jutella keskenään.

Muuta:
- Stream Deck plus
- valot/näyttö "dash"
- Turvavyön kiristimet
- Ambilight-tyyliset tunnelmavalot
? Kartturille trippinäyttö ?
? Bass shakerit ?



Korin hankinta
Ensimmäisenä tarvittiin tietysti sopiva auton runko. Sopiva hinnaltaan ja malliltaan. Vaihtoehtona oli jonkun halvan auton ostaminen ja purkaminen. Lopulta vastaan tuli rallissa kaadettu Fiestan kori. Purkutöitä ei tarvitsisi tehdä, mutta toki kori oli saanut osumaa ulosajossa sen verran, että turvakaaretkin olivat vääntyneet.
a.jpeg b.jpeg

Katon kartanlukijan puoleinen etukulma oli painunut alaspäin muutamia senttejä, minkä lisäksi kulma oli painunut kohti auton keskilinjaa n. 5cm. Muuten kehikko oli tapahtumat huomioonottaen suhteellisen ehjä.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on isojen poikien rojekti :thumbsup: Laitetaas seurantaan
 
Viimeksi muokattu:
Seurantaan lähtee ehdottomasti, törkeen makea runko ja upea alku projektille ! :)
 
Näyttöjen suunnittelua
Nyt kun kori on hankittuna, alkaa varsinainen suunnittelu. Toki monia ratkaisuja varmasti "sovelletaan lennosta" vasta itse rakentamisen aikana, mutta jonkinlainen suunnitelma on hyvä olla ennen lekaan tarttumista. Näyttökonfiguraation osalta päädyttiin melko nopeasti "tavallisiin näyttöihin". VR-lasit eivät olleet vaihtoehto kahden pelaajan (kuski & kartanlukija) rigissä. Toki samalla häviäisi koko projektin idea, jos oikea runko ei näkyisi pelaajalle. Monissa vastaavissa projekteissa on käytetty kuvan tuottamiseen videotykkejä, mutta ne vaativat paljon tilaa korin ulkopuolelta. "Tavalliset" näytöt siis.
Ensin keskinäyttö. Nopealla mittauksella tuulilasin leveys on reilut 120cm, joten 49" näyttö voisi sopia suoraan tuulilasin "tilalle". 3d-mallin perusteella etummaiset turvakaaret pitää leikata pois.
keskinaytto.png
Keskinäytön lisäksi sivunäytöiksi 27" näytöt. 3kpl 49" olisi tietysti ollut kiva :), mutta 49" näyttöjen tilantarve ja kalliimpi hinta rajasivat ne pois vaihtoehdoista. Ja lisäksi simussa tullaan ajamaan pääasiassa Richard Burns Rallya, jossa ei ole natiivia kolmen näytön tukea. Vääristymää tulee siis sivunäytöille jonkun verran. Vasta rigin valmistuttua näkee, huomaako sitä sitten ajaessa.
Sivunäytöthän pitää siis asentaa oviin. Ja jotta ulkomaailma saadaan pimennettyä, pitää näyttöjen ympärille tehdä suojat. Tässä hahmotelma näyttöjen sijoitteluun ovissa.
3dmalli (4).jpeg3dmalli (5).jpeg3dmalli (6).jpeg
Ja pelikuvalla:
3d1.jpg3d2.jpg
Lopuksi vielä kuva ylhäältä:
3dmalli (2).jpeg
Kuvassa (karkeasti mallinnettuna) keskellä 49" (1800R) ja sivuilla 27" (1000R) n. 40 asteen kulmissa.
 
Komea on suunnitelma, seurantaan lähtee itselläkin. Motion setti tuohon, niin olis aikalailla täydellinen setti.
 
Ei ainakaan tällä hetkellä ole motionin asennukseen suunnitelmia. Vaatisi melko järeää kalustoa, kun rigi kokonaisuudessaan tulee painamaan varmaan enemmän kuin kaksi "tavallista" rigiä. Kori, kuski, kartturi, näytöt, ohjauslaitteet, tietokone.... varmaan yli 500kg ajon aikana? Eipä taida ainakaan valmiissa rakennussarjoissa riittää tehot tällaisille painoille. Mutta hieman on keskusteltu täristimien asennuksesta. Kummallakaan ei ole laitteista aiempaa kokemusta, joten ei nyt vielä ole varmuutta laitetaanko ja millaisia laitellaan jos laitetaan. Niillä vissiin saisi hieman lisää fiilistä, vaikka ei ne nyt ihan motioneja korvaa.

Näytöt on nyt hommattu. Melko leveän näköinen combo näin rinnakkain asennettuna. Seuraavaksi vuorossa sitten koritöiden aloitus, eli ainakin etukulman suoristamista ja katon vaihtoa.

naytot poydalla w.jpg
 
Joo, kyllä motion viritykset tuohon olis aikalailla diy. Tiedä miten tuollaiseen toimis täristimet, verrattuna "normaali" rigiä, mutta perus rigiin melkeimpä joka nurkkaan simuloimaan renkaita ja kuskin penkin alle, vaihdelaatikkoa yms lisäjutut. Itsellä hajosi täristin setin vahvistin ja uutta odotellessa, joutuu ajamaan ilman. Eipä ilman noita viitsisi, kun on kerran päässyt kokeilemaan.
 
Hyvä kuulla et täristimillä saa fiilistä. Tosiaan ollu nyt mietinnässä et pitäiskö ne olla penkissä/penkin kiinnitysraudoissa + mahd. polkimien luona vai sitten kaikki ihan korin kulmissa. Mututuntuma sanois et mitä lähempänä penkkiä niin sitä pienemmät riittäis.
 
Keskellä penkkiä, on itsellä yksi isompi tärytin. Tuohon settiin, olisi tietty apukuskin penkin alle hyvä lisätä. Polkimiin, voisi harkita laittaa pienemmät kiekot, samaan tyylii, kun fanan v3. Nurkkiin, tuskin riittää nuo halvat peruskiekot, että niihin noita isompia.
Vähän erikoisempi projekti kyseessä, niin joutunee vähän kokeilemaan ja testailemaan parasta sijoittelua.
Wind sim, voisi lisäksi olla hyvä lisä, eikä olisi kauhean työläs ja arvokas toteuttaa.
 
Lähtisin joo penkeistä liikkeelle täryjen suhteen.
Se että miten hyvin erottaa minkäkin kulman täryefektin tuollaisessa rungossa niin pieni epäilys.

Onko tämä Sinun ja Janne Laahasen projekti?

Nähnyt Youtubessa auton kojelautaan rakennetun simun, mutta auton runkoon rakennettua ei ole vielä tullut vastaan, respektit kunnianhimoisesta urakasta :tup:
 
Hienoja suunnitelmia, ehdottomasti otan seurantaan tämmösen projektin. :tup:
 
Nyt on kyllä kunnollista. Mielenkiinnolla seurataan mitä tästä tulee.

Ehkä tyhmä kysymys mutta mitä tuo wind sim toisi lisää? Eihän auton sisällä yleensä tuule.
 
Mitenkähän paljon toi tulee rajoittamaan simu- ja autovalikoimaa. Tossa kun penkki ei tule ruutujen keskikohtaan niin simun pitänee olla sellainen missä virtuaaliohjaamon sijaintia voi säätää. Käsittääkseni ainakin Assetossa tuo onnistuu mutta luulen että keskeltä ja oikealta ohjattavat autot tuntuvat aika oudolta (ellei saa systeemiä millä ratin kätevästi siirtää puolelta toiselle).
 
Lähtisin joo penkeistä liikkeelle täryjen suhteen.
Se että miten hyvin erottaa minkäkin kulman täryefektin tuollaisessa rungossa niin pieni epäilys.

Onko tämä Sinun ja Janne Laahasen projekti?

Nähnyt Youtubessa auton kojelautaan rakennetun simun, mutta auton runkoon rakennettua ei ole vielä tullut vastaan, respektit kunnianhimoisesta urakasta :tup:

Samaa mietin täryjen suhteen, eli ei mitään käsitystä miten tärinät tällaisessa kopassa liikkuu esim. kulmista kuljettajalle. Penkit on molemmat kuppipenkkejä, jotka tulee sivukiinnityksellä runkoon. Onko jotain hyötyä laittaa kupin molempiin reunoihin oma täristin vai ennemmin yksi iso, kuten arska ehdotti?
Ei ole minun ja Laahasen vaan Heinosen oma projekti. Minä tässä vain apuna ja blogin ylläpitäjänä.

Nyt on kyllä kunnollista. Mielenkiinnolla seurataan mitä tästä tulee.

Ehkä tyhmä kysymys mutta mitä tuo wind sim toisi lisää? Eihän auton sisällä yleensä tuule.
Ralliautoon voisi periaatteessa tehdä kattoskuupista windsimin. Mutta ei ainakaan tällä hetkellä ole suunnitelmissa. Totesin kyllä, että joku puhallin tuonne on saatava että ilma pääsee kiertämään kun tila on pieni, umpinainen ja siellä on kuitenkin kaksi istumassa.

Mitenkähän paljon toi tulee rajoittamaan simu- ja autovalikoimaa. Tossa kun penkki ei tule ruutujen keskikohtaan niin simun pitänee olla sellainen missä virtuaaliohjaamon sijaintia voi säätää. Käsittääkseni ainakin Assetossa tuo onnistuu mutta luulen että keskeltä ja oikealta ohjattavat autot tuntuvat aika oudolta (ellei saa systeemiä millä ratin kätevästi siirtää puolelta toiselle).
Voi olla. Muutenkin aiheuttanee jonkun asteisia perspektiiviongelmia, ainakin kartturin puolelta katsottuna. Tärkein simu tälle on RBR, joka tukee kameran vapaata liikuttelua. Nämä on näitä asioita mitä sitten muiden simujen osalta selviää vasta testatessa.
 
Täristimien osalta laittaisin yhden kummankin penkin alle, kaksi yhteen penkkiin saattaa antaa liikaakin "tietoa". Muu sijoittelu, kuten sanottu kokeilua ja testaamista. Alkuun ostaa pari ja kokeilee, toimisiko reunoilla, jos ei niin vaihtoehtoisesti yksi eteen ja toinen taakse. Polkimille, voisi virittää pienemmät mallia tämä Heusinkveld sprint rumble pedal mod Omassa penkissä oli yksi tälläinen kiinni https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01CDDPJTI/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o06_s00?ie=UTF8&psc=1 Jopa paskalla kiina vahvistimella tuosta lähtee reilusti voimaa.
 
Korin työstöä
Noniin. Kori sisälle talvipakkasista ja leka heilumaan. Tässä vielä lähtötilanteesta muutama kuva.
a (3).jpeg a (2).jpeg a (1).jpeg
Ekasta kuvasta näkyy hyvin kattopellin ja etukulman vaurioita. Katon etukulma oli painunut sekä alaspäin että auton keskilinjan suuntaan.

Ensimmäisenä korista saivat lähteä etummaiset turvakaaret. Ne olisivat jääneet näyttöjen tielle. Tuossa suoraan edestä kuvatussa kuvassa näkyy kartturin puolen kulman painaumakin paremmin. Alustavasti mietittiin, että tuonne "konehuoneeseen" saisi varmaan hyvin kaiken tarvittavan elektroniikan asennettua (tietokoneen, jatkojohdot laitteille yms.)

aa (1).jpeg aa (2).jpeg

Ylöspäin tunkkaaminen onnistui kohtuullisen helpolla, mutta tuo sivusuunnan oikaiseminen oli haastavampi. Sitten hakemaan uutta kattopeltiä ja ovia...
 
Hyvällä tactile/täristin-ratkaisulla saisi varmasti paljon immersiota tähän. Itsekin näihin vasta perehtymässä joten en mitään vielä suosittele. Sen verran tiedän että erilaisia ratkaisuja löytyy, ja täällä Racedepartment keskustelussa näyttää olevan aiheesta aika paljon tietoa.

Tuulisimusta olen tykännyt ainakin omassa rigissä jossa käytän VR laseja. En sillä realistisia ilmavirran nopeuksia yritä simuloida. Tärkein hyöty tuosta on kuskin jäähdyttäminen. Lisäksi kun tuulettimien nopeus on säädetty Simhubilla auton nopeuden ja kääntymisen mukaan, se muuttuva vasen/oikea ilmavirta lisää todella paljon immersiota ja tunnetta siitä että liikut oikeasti auton mukana eri nopeuksilla.

Hyvää äänentoistoa ei myöskään kannata unohtaa, eli ehdottaisin erillissarjat oviin ja subbari perälootaan.
 
Oikea äänentoisto pelkkien kuulokkeiden lisäksi toisi varmasti lisää fiilistä aika lailla? Subbari toisi paljon jytinää ja tämän lisäksi sitten ne täristimet?

Konehuoneeseen rintapeltiin voi tehdä vaan suoran hyllyn, mihin kasailee koneet. Auton päävirtakytkin ohjaamaan virransyöttöä, merkkivalot kojelautaan jne.

Auton alle kannattaa varmaan rakentaa siirtopyörät jostain moottorikelkan liikuttelusarjasta.

Loistava projekti!
 
Oikea äänentoisto pelkkien kuulokkeiden lisäksi toisi varmasti lisää fiilistä aika lailla? Subbari toisi paljon jytinää ja tämän lisäksi sitten ne täristimet?

Konehuoneeseen rintapeltiin voi tehdä vaan suoran hyllyn, mihin kasailee koneet. Auton päävirtakytkin ohjaamaan virransyöttöä, merkkivalot kojelautaan jne.

Auton alle kannattaa varmaan rakentaa siirtopyörät jostain moottorikelkan liikuttelusarjasta.

Loistava projekti!

Kuulokkeilla ainakin aluksi. Lisäillään sitten kaiuttimet, jos on tarve. Janne meinasi, että saman tien rallikypärien kanssa yhteensopiva järjestelmä (esim. tämmöinen). Saas nähdä kuinka laadukkaat kaiuttimet kypärissä on...?

Joo, tarkoitus on saada rakennelmasta kohtuullisen helpolla siirreltävä. Joutudaan myös lyhentämään koria jonkun verran, että mahtuu suunnitellulle paikalle.

Korin työstöä, osa 2

Nyt on katto ja ovet. Tai no melkein. Saranat meni tilaukseen, mutta kyllä näitä jo teipilläkin pystyy sovittamaan. Etukulma työllisti vieläkin hieman, mutta kyllä se lopulta asettui jokseenkin paikalleen.

b (1).jpeg b (2).jpeg b (3).jpeg

c (1).jpeg c (2).jpeg
 
Korin työstöä, osa 3

Ensimmäinen sovitus takana. Eli nostettiin kuskin penkki väliaikaiskiinnikkeisiin koriin sisälle ja hahmoteltiin osien paikkoja. Päänäyttö sopii kyllä hyvin tuulilasin paikalle. Näyttöjen väliset saumat jää varmaan melko hyvin turvakaarien taakse piiloon. Hieman jäi vielä mietityttämään, että mahtuvatko polkimet tuonne ohjaamoon. Simupolkimet kun tarvitsevat melko reilusti tilaa poljinpintojen takapuolella (eli auton keulan suuntaan). Jos ei mahdu, niin pitää leikata reikä konehuoneen puolelle.

a (1).jpeg a (2).jpeg a (3).jpeg

Fiilistelyn jälkeen sitten taas koritöitä eteenpäin. Kuten edellispostissa kirjoitin, niin korin lyhennystä tässä on suunniteltu. Itseasiassa jo 3d-mallilla hahmoiteltiin sopivaa lyhennystä ja arvioitiin tilatarvetta. Ja nyt se sitten lyheni toista metriä. Jannen kommentit oli että tämmöinen korin katkaisu puukkosahalla on ihan pe****stä. Ja kuulemma keulasta ei katkaista runkopalkkeja, ellei oikeasti ole ihan pakko.

b (1).jpeg b (2).jpeg b (3).jpeg

Nythän korista tuli jo ihan kompakti. Ovien saranat ei ole vielä saapuneet, joten ei saatu kuvia ovien kanssa.
 
Tuli vaan mieleen, että milläs toi saadaan aikanaan kämppään sisään vai jääkö tallille varastamaan aikaa kilpurin huollolta? :hmm::kippis:
 
Tuli vaan mieleen, että milläs toi saadaan aikanaan kämppään sisään vai jääkö tallille varastamaan aikaa kilpurin huollolta? :hmm::kippis:
Tälle on jo paikka valmiina, ei tule jäämään tähän halliin. Kunhan saadaan nämä isoimmat metallityöt tehtyä niin kori siirtyy lopulliselle paikalleen.
 
aijai toi ois messevä varustaa kunnon pitkäiskuisilla aktuaattoreilla , sais kunnon motion kyytiä =).
kanattas kyllä miettiä motion rakentelua tuohon jos paikka antaa periksi, itse suunitellut mutta sen verta noista servoista yms lähtee meteliä ettei kerrostalossa voi pidellä moista rigiä :(
 
aijai toi ois messevä varustaa kunnon pitkäiskuisilla aktuaattoreilla , sais kunnon motion kyytiä =).
kanattas kyllä miettiä motion rakentelua tuohon jos paikka antaa periksi, itse suunitellut mutta sen verta noista servoista yms lähtee meteliä ettei kerrostalossa voi pidellä moista rigiä :(

Löytyy myös hiljaisia motion-settejä, oma D-Box oli käytännössä äänetön sisäänrakennettua tärinä-toimntoa lukuunottamatta jonka sai toki täysin äänettömäksi suoraan asetuksista. Lisäksi erilaisilla eriste ratkaisuilla voi myös yrittää vaikuttaa. Samaa mieltä kylläkin että tähän projektiin sopisi motion varsin hyvin mutta toki nostaisi kustannuksia reippaasti sekä nostokykyä pitäisi omata riittävästi.
 
...itse suunitellut mutta sen verta noista servoista yms lähtee meteliä ettei kerrostalossa voi pidellä moista rigiä :(
Joo kuten Vision tuossa totesi, niin ei ääni ole este motion rigille kerrostalossa.
Todella hiljainen oli myös omani (luhtitalon yläkerta, onteloelementti), toki tein varmuuden vuoksi vaimennuskumit tassujen alle.
Aiheesta on oma keskustelunsakin, täällä.

edit: Jaa en taas huomannut kuka siellä kirjoittelee eli voinee jättää omaan arvoonsa nuo jutut... :rolleyes:
Liitteenä pari Euroopassa myytävää mallia joissa riittää kantavuus isommallekin projektille, hintaa ei ole kerrottu.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Juu no meillä ehkä aivan eri lähtökohdat mitä motion rigi tarkoittaa =). itse siis ajattelin että tuon auton korin pultais jotakuinkin tän tyyliselle alustalle Motion platform 6DOF | Bohemia Interactive en enää löydä sitä mitä katselin kuola valuen siinä liikkeet oli lähemmäs metriä. varmasti tollasella pienellä tuolinkeikuttimella saa kyllä fiilistä ei siinä mitään muttei tollasta mitä itse haavailen ole mitään saumaa saada kerrostaloon :P
 
Juu no meillä ehkä aivan eri lähtökohdat mitä motion rigi tarkoittaa =). itse siis ajattelin että tuon auton korin pultais jotakuinkin tän tyyliselle alustalle Motion platform 6DOF | Bohemia Interactive en enää löydä sitä mitä katselin kuola valuen siinä liikkeet oli lähemmäs metriä. varmasti tollasella pienellä tuolinkeikuttimella saa kyllä fiilistä ei siinä mitään muttei tollasta mitä itse haavailen ole mitään saumaa saada kerrostaloon :P

Vai että tuolinkeikuttaja ;) itse asiassa osuit kyllä harvinaisen osuvasti koska D-Box:ein varustetuissa elokuvateattereissa on juurikin ne samat aktuaattorit käytössä mitä itselläkin oli. Vaikka liikerata olikin ainoastaan noissa vain 4cm niin rata-ajossa se riitti vallan hyvin huijaamaan ihmismieltäni vr:ssä. Pidemmälle liikeradalle, nopeudelle jne. löytyy toki tarve ja perustelut kun on kyse jostakin muusta ajoluokasta esim. ralli, offroad jne. unohtamatta toki lentämistä. Ymmärsin kuitenkin mitä ajoit takaa :)

.. jatkot tarvittaessa > DIY - Motion racing simrig SFX-100
 
Motioneista:
Ääni ei ole se syy, miksi niitä ei tällä hetkellä ole suunniteltu projektiin. Kuten jo rungon koosta voi varmaan päätellä, kerrostaloon ei tätä laitetta olla viemässä. :)
Ensimmäinen haaste on paino. Rigi tulee painamaan ajokunnossa varmaan helpostikin n. 500kg, kun laskee mukaan kaksi ihmistä, korin painon ja kaikki simukamat. Täten paino sulkee pois "perussimuluokan" laitteet (taitaa olla yleensä jossain 200kg paikkeilla max painot?)
Sitten seuraavan pitäisi huomioida se, että iso kori tarvitsisi pitkät aktuaattorit, että korissa olisi kallisteluvaraa. Eli jos "perusrigissä" vierekkäisten tolppien väli on 60cm ja tässä olisi vähintään 120cm, niin tarvitaan puolet pitempi aktuaattori että saadaan sama kallistuskulma sivuille.
Ja viimeisenä se hinta. Kun nuo edelliset kohdat huomioi, niin hinta pompsahtaa mukavasti. Toki jos on ehdotella tähän projektiin sopivaa kohtuuhintaista settiä niin mielellään otetaan vinkkejä vastaan.

Takaisin koritöihin:
Projekti on edennyt viime viikkoina melko hitaasti, kun mm. sm-rallit ovat pitäneet Jannen kiireisenä. Saranat kuitenkin saapuivat. Kuskin ovi istuu paikalleen nätisti. Apparin puolella on vielä pientä "säätötarvetta". Katsotaan nyt kunhan saadaan ensin tehtyä sivunäyttöjen asennus josko tuo lasin karmi poistetaan ovesta kokonaan vai pitääkö ovea alkaa muokkailemaan.

a (1).jpeg a (2).jpeg a (3).jpeg

Turvavöiden kiristimiin laitettiin osat tilaukseen. Lähdettiin nyt budjetti edellä ja 1 moottori per penkki, joten tarkoitus on simuloida vain pitkittäissuuntaisia voimia. Ei mitään hajua riittääkö yhdessä moottorissa puhti vetää molempia vöitä, mutta sitten se aikanaan selviää..
 
Korin työstöä, osa ... ... 5?

Turhan pitkä tauko edellisestä viestistä, mutta ei huolta - projekti etenee! Koritöissä edetään monella suunnalla ja kaikkia palasia ei ole tullut kuvattua, mutta tässä niitä isoimpia muutoksia.

- Molemmille penkeille säädettävät kiinnitysadapterit. Tällä hetkellä tosin vain kuskin penkki paikallaan, jotta sisällä mahtuu työskentelemään.
- Korin katkaisun jäljiltä "listoitettu" peräpään avonaiset rakenteet. Tai no melkein ainakin. Tuosta yläreunasta puuttuu vielä pelti.
- Reikä kuskin jalkotilaan. Polkimien asennusta varten.
- Hyllytaso moottoritilaan elektroniikalle.
- Keskinäytölle teline.
- Sivunäyttöjen mahduttamiseksi oviin lovet. Tästä samalla idea sivunäyttöjen kiinnitykseen. Jonkunlaiset tasot tuohon oven päälle, mihin sitten sivunäytöt kiinni.

Oikein tarkasti jos katsoo kuvat niin huomaa, että hessun shifterikin on jo saapunut työmaalle ;)
Elektroniikkaosat turvavöiden kiristimiin saapuivat. Nyt on 3d-tulostus käynnissä.

a (1).jpeg a (2).jpeg a (3).jpeg

a (4).jpeg
 
Korin työstöä, osa 6

Tällä viikolla valmistui sivunäytöille telineet. Kuvasta nyt puuttuu se varsinainen vesa100 -sovite, mutta tuohon tolppaan tulee siis semmonen ja näyttö sitten siihen kiinni. Hieman tuli ahtaat siinä suhteessa kun näytön alareuna ottaa tuolta oven kahvan puolelta jo tasoon kiinni. Syynä siis se, että taso ei ole vaakatasossa vaan mukailee oven linjaa. Ja nyt on peräpääkin listoitettu myös yläreunan osalta. Ei olla vielä ihan päätetty miten tuo keskiosa peitetään, eli laitetaanko joku kangas vai ihan levyllä umpeen. Sillä nyt ei ole kiire, kun sinne pitää vielä asennella kaikenlaista, mm. vyönkiristimet.
Niin ja tuo kartturin puolen oven yläkarmi. Nythän se asettui paljon paremmin oven karmin kanssa kun etureunasta pätkäistiin pala pois. :)
a (2).jpeg a (3).jpeg a (1).jpeg

Ja nyt tuli kuvattua nämä vyönkiristimenkin osat. Virtalähde ei tullut kuvaan ja moottoreita ja ohjaimia on tosiaan molempia 2kpl.
b.jpg

Bass shakereista:
Edellisessä viestissä tosiaan kuva penkin kiinnikkeistä. Tässä nyt mietitään mahdollisesti vielä uudempaa versiota kiinnikkeistä. Jos noihin levyihin laittaa paikat shakereille niin riittääkö semmoisissa pikkukiekoissa teho tuolla sijainnilla? Eli esim. 2kpl Dayton Audio TT25-8 per penkki.
 
Ohjaimia
Nyt saavutettiin yksi merkittävä etappi projektin osalta, sillä ensimmäiset ohjainlaitteet ovat nyt paikallaan ohjaamossa! Käsijarruksi valikoitunut Hessun v1 käsijarru purettiin paloiksi ja loadcell-anturi puslineen asennettiin korin alkuperäiseen käsijarrun pidikkeeseen. Ihan kerrasta ei tullut hyväksi, sillä runko jousti liikaa kahvasta vedettäessä. Mutta metallista vahviketta loadcellin ympärille, niin joustot hävisi.

Sitten vaihdekeppi. Rallityyliin sequahan tähän oltiin asentamassa ja sitä varten ohjainlaitteeksi oli valikoitunut Simagicin Q1S. Autenttista ohjaamoa tavoitellessa itse sequ olisi toki saatava piiloon. Kuten oikeassakin autossa, tässäkin liike ohjataan kepiltä työntötangolla konehuoneen puolelle. Sinne sitten väkerrettiin varsinaisen tason alle q1s:lle oma pienempi taso. Keppi tällä hetkellä vielä liian "kevyt", joten jotain muutosta pitää "välityksiin" vielä tehdä. Ja tällä hetkellä taso itsessään joustaa vielä liikaa, joten sitä vielä vahvistetaan jäykemmäksi.

b (1).jpeg b (2).jpeg c.jpeg
 
Ratille paikkaa

Lähdetään penkistä liikkeelle. Sehän tulee siis "kiinteästi" paikalleen sivuraudoilla, joten penkkiin ei tule etäisyyssäätöä liukukiskoilla. Jotta eri mittaiset pystyisivät ajamaan, pitäisi rattiin saada tarvittavat säätövarat ja vieläpä niin, että säätäminen olisi helppoa. Korkeussäätöä pitäisi varmaan saada 5cm ja syvyyssuunnassa säätöä olisi varmaan hyvä olla lähemmäs 10cm. Että ei ehkä ihan helpoimmat tavoitteeet toteutettavaksi, mutta katsotaan miten onnistuu. :hmm:

Ensimmäisenä irrottelin omasta rigistä simucuben Jannelle lainaan sovittelua ja mittailua varten. Loppupäätelmänä ratille tehdään taso/kehikko joka liukuu liu'uissa. Tavoitteena jämäkkä, mutta sähkömoottorin voimalla liikkuva ratti. Itse rattiyksikkö jää hieman kauemmas kuljettajasta, eli näytön alle/taakse hieman piiloon. Tuohon rattiakseliin tehdään sitten jatkoa sen verran, että ratti on oikealla etäisyydellä.

a (3).jpeg a (1).jpeg a (2).jpeg
 
"3d-mallinnusta - pahvilla"

Pahvimallilla testattiin ratin paikkaa ja säätöjä. Vasemmalla yleiskuva setupista. Oikealla näkyy sitten paremmin edellisessä postauksessa kuvatut liu'ut näytön alla. Siellä myös korkeussäätö. Itse rattibase asentuu siis tuon oranssin teipin taakse. Sieltä jatkoakseli etureunan laakeroinnin läpi. Laakerin jälkeen sitten vielä qr ja itse ratti.
b.jpeg b (2).jpeg
 
Eeppistä! Mietin tuossa osalistan kohdalla hetken että mistä R4 Fiestan kaivaa tämmöiseen, mutta onhan noissa tota luonnollista poistumaa.. Ex. Korhola?
 
Eeppistä! Mietin tuossa osalistan kohdalla hetken että mistä R4 Fiestan kaivaa tämmöiseen, mutta onhan noissa tota luonnollista poistumaa.. Ex. Korhola?
Juu, tämmöiseen käyttöön nämä kaadetut korit hyviä, kun ei vääntyneet turvakaaret haittaa. Tai no menihän tuohon tietty työtunteja aika lailla että saatiin kori edes suunnilleen suoraksi. Mutta turvallisuuteen ei tässä lajissa vaikuta. ;)


Ratille paikkaa - ja uusi ratti!

Pahvimallista metalliin. Tällä versiolla nyt lähitulevaisuudessa sitten ensimmäiset testit ja katsotaan sitten tarvitseeko lisätukea päälle/alle. Päälle varmaan joku levy joka tapauksessa laitetaan, että saadaan kuljettajan näyttö ("dash") ratin taakse kuten vastaavissa ralliautoissakin.
c (1).jpeg c (3).jpeg c (4).jpeg c.jpeg

Ja projektin rattiyksikkö saapui pajalle. Laatikossa siis asennusta odottelee Simucube 2:n Pro -malli. Fyysisiltä mitoiltaan muuten sama kuin sovituksessa aiemmin ollut Sport, paitsi moottori on hieman pidempi.

c (2).jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Polkimet

Polkiminahan projektissa on Hessun Sprintit. Ne löytyivät jo valmiina vanhasta rigistä, joten nyt ainoana toimenpiteenä oli niiden asennus auton pohjaan. Ja jotta erimittaiset mahtuisivat ajamaan niin polkimiin piti saada etäisyyssäätö. Joten sähkömoottori liikuttelemaan kelkkaa ja samantyyliset liu'ut kuin ratillekin.

a (1).jpeg a (2).jpeg

Ja nyt vuorossa projektin ensimmäinen video: polkimien testaus. Pikkuisen pitää vielä tuota penkin puoleista päätyä modata niin saa enemmän liikerataa. Ja kuten näkyy niin ahdasta tuli polkimien takana, kun auton lattia nousee kohti moottoritilaa. Polkimet vaativat poljinpintojen taakse noin 10cm tilaa, mutta saatiin juuri ja juuri mahtumaan ilman isompia leikkauksia runkoon.

 
Ensiajot

Edellisten postausten perusteella pystyykin varmaan jo päättelemään, että kaikki tarvittava ensimmäisiä testiajoja varten alkaa olla kasassa. Tai no ainakin melkein. Joka tapauksessa, tähän väliin tehtiin muutamat koeajot, jotta huomataan mahdollisia parantamista vaativia asioita.

Muutama kuva:
1: Kartturin penkki paikalleen. Tämä ei olekaan tainnut vielä kuvissa ollakaan, eli kysessä Sparco Circuit.
2 & 3: Koeajolenkiltä muutama kuva.
a (1).jpeg a (2).jpeg a (3).jpeg B.png

Huomioita koeajolta:
- Ratti heiluu sivusuunnassa. Telinettä rakentaessa tätä jo hieman pohdittiinkin.
- Käsijarru ja vaihdekeppi ehkä hieman liian edessä /kaukana. Riippuu toki kuskistakin. Katsotaan, mitä tälle voi tehdä.
- Näkymä/perspektiiviongelma. Aikaisemmin ketjussa jo pohdittiinkin hieman, mitä ongelmia tulee, kun näyttöjen keskikohta ei ole suoraan kuljettajan edessä. Ja tuohan se. Kartanlukijalle kuvakulma on joka tapauksessa outo, mutta jos nyt kuljettajan näkymän saisi hyväksi. Yllä olevista kuvista...
* toisessa ajetaan kahdella näytöllä (vasen + päänäyttö) jolloin ruutujen keskikohta on kuljettajan edessä. Tällöin kuva on hyvä, mutta kartturin puolen näytössä ei ole kuvaa.
* kolmannessa kaikki 3 näyttöä käytössä, mutta tällöin kuski joutuu katsomaan keskinäytön keskikohtaa ajaessaan. Ei hyvä.
* neljännessä kaikki 3 näyttöä käytössä ja kuvakulmaa käännetty pelistä niin että kuljettajalla katse ajaessa suoraan eteen ("ratin taakse"). Tällöin kuva kuitenkin vinossa auton menosuuntaan nähden. Vääristymää sivuilla mm. kojelauta vinossa.
Seuraavaksi kokeillaan 4:llä näytöllä. Eli kuskin puolelle yksi 27" lisää jolloin keskikohta on taas ratin takana.

Rattiteline ehdittiin jo ottamaan irti. Nyt ei pitäisi enää joustaa.
a (4).jpeg

Tulevasta:
- Tietokone on vielä hommaamatta. Nyt koeajoja tehty minun koneella. ja Janne omalla läppärillään (vain keskinäyttö). Huomiona että amd eyefinity tukee erikokoisia näyttöjä nvidia surround ei. Jotenka lopulliseen koneeseen valikoitunee amd:n näyttis.
- Turvavyökiristimien kasailua hieman aloitettiin, unohtui kuvat vain ottaa. kolvaukset on jo 90% tehty, enää jälkellä muut liitokset.
- Dashiin tilattu näyttö.
- Ambilight tyyppinen valaistus tulossa simhubin kautta.
 
Ei voi kyllä muuta sanoa ku hattua nostaa! Alkaa taas kyllä vähän simukärpänen puremaan, mutta onneksi ei ole oikein tilaa ja tarpeeksi jo muitakin harrastuksia :D
 
Loistavaa. Kaikki respektit kun harrastus otetaan tosissaan.
Eipä tosin millään pystyisi autopelejä veivaamaan jos ratti pultattu pöytään pystyyn ja toimistotuolilta istuen.
 
Näkymä/perspektiiviongelma. Aikaisemmin ketjussa jo pohdittiinkin hieman, mitä ongelmia tulee, kun näyttöjen keskikohta ei ole suoraan kuljettajan edessä.
Mitä peliä simussa pyörität, kun ilmeisesti tuota ratin paikkaa ei siinä simun sisällä ole mahdollista säätää vai kai sitä olette muostaneet kokeilla? Tuo 3 näytön setuppi kun lähtökohtaisesti kuulostaisi aika optimilta ja siltä se kuvissakin näyttäisi
 
Richard Burns Rally näyttäisi olevan.
Ilmeisesti tuossakin paikkaa saa kyllä säädettyä
"Double right click with mouse anywhere on screen while in game will bring in pacenotes plugin and you can use that to adjust seating position"
Vai tarjoaako tuo vain perus eteen/taake ja syvyyssäädön?
 
Tästä varmaan saisi todella realistisen kolmella isolla 16:9 televisiolla (50-55"), ikkuna aukot saisi peitettyä täysin paneeleilla, on kyllä hieno projekti!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 199
Viestejä
4 489 246
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom