Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

MIelestäni GT-autoissa kyllä jonkin verran makaavammassa asennossa nykyään kuskit. Protoissa vielä enemmän tiettysti.
 
MIelestäni GT-autoissa kyllä jonkin verran makaavammassa asennossa nykyään kuskit. Protoissa vielä enemmän tiettysti.
Ei noiden GT3/GTE autojen ajoasento vaikuta hirveästi tuosta Skodan esimerkistä poikkeavan.
061EC0D2-E3A6-4AD9-8AAF-B3E1733C2C46.jpeg654D35C9-B5E3-4674-B266-8D4253D76833.jpeg
 
Oon tavallaan ottanu harkintaan halvan rattiohjaamon. Onkohan tästä mihinkään?


Tiedän GT Omegan olemassaolon, mut se tekonahka ei oikein houkuta hengittävyyden takia. Tulevat polkimet olosi kyl loadcell ja arvostelujen mukaa ne painaa levyä alas, mut sen voi tukea. Halvalla myös haluan päästä...
 
Oon tavallaan ottanu harkintaan halvan rattiohjaamon. Onkohan tästä mihinkään?


Tiedän GT Omegan olemassaolon, mut se tekonahka ei oikein houkuta hengittävyyden takia. Tulevat polkimet olosi kyl loadcell ja arvostelujen mukaa ne painaa levyä alas, mut sen voi tukea. Halvalla myös haluan päästä...

Kyllä melkeen voi sanoa että hukkaan menee rahat


Mielummin katsoisin tuota simetikin rigiä ja siihen halpa penkki
 
Kyllä melkeen voi sanoa että hukkaan menee rahat


Mielummin katsoisin tuota simetikin rigiä ja siihen halpa penkki
Tää on taas aika hintava jos vielä tuoli pitää lisätä.
Oisko se toimiva vaihtoehto, jos ottaa GT Omegan framen ja ostaa tuolin? En liikaa haluis sijoittaa ohjaamoon, koska en tiedä missä asun muutaman vuoden päästä, jne. Vaikeeks menee..
 
Tää on taas aika hintava jos vielä tuoli pitää lisätä.
Oisko se toimiva vaihtoehto, jos ottaa GT Omegan framen ja ostaa tuolin? En liikaa haluis sijoittaa ohjaamoon, koska en tiedä missä asun muutaman vuoden päästä, jne. Vaikeeks menee..
Ei noista kauheasti jälleenmyyntiarvo laske jos hyvän ostaa ja haluaa sitten myöhemmin myydä, tosiaan tuo Simetikissä oli näköjään hinta noussut uuden version myötä, itse ostin vanhemman vuoden alussa niin oli 295€+postit
 
Kannattaa tuonne lähettää viestiä ja tiedustella sopivaa rigiä, Suomalainen liike ja myy myös toisinaan käytettyä tavaraa.
Varmasti kun budjettisi kerrot niin Ron keksii jotain järkevää
 
Itse varmaan tekisin rigin kertopuusta. Kolmen metrin tolppa maksaa noin 6€. Ruuveja, isoja kulmarautoja ja muutamia vaneripalojakin tarvii, mutta kokonaishinta jäisi alle 100€. Tuo RSH:n kallein versiokin on loppujen lopuksi aika yksinkertainen häkkyrä ja kertopuusta tuon ruuvaa hetkessä kasaan.
Siitä tulisi kyllä hieno kun maalais vielä oikean väriseksi :)
 
Itse varmaan tekisin rigin kertopuusta. Kolmen metrin tolppa maksaa noin 6€. Ruuveja, isoja kulmarautoja ja muutamia vaneripalojakin tarvii, mutta kokonaishinta jäisi alle 100€. Tuo RSH:n kallein versiokin on loppujen lopuksi aika yksinkertainen häkkyrä ja kertopuusta tuon ruuvaa hetkessä kasaan.
Siitä tulisi kyllä hieno kun maalais vielä oikean väriseksi :)
Muuten vois olla ihan kiva idea, mut en luota mun osaamiseen tässä asiassa ja en omista autoa jolla kuljettaa materiaaleja, eikä pahemmin työkalujakaan löydy. Ulkonäöllä ei väliä tän suhteen.
 
Amazon.ES saa tilattua nyt Thrustmaster T-LCM. 234€ posteineen ja ihan Amazon.eu:n myytävinä. Arviota toimitukselle ei ole, mut varmaan pian. Hieman kalliimpi kuin suomessa, mut Amazonin mutkattoman palvelun laatu on pienen lisähinnan arvonen mulle ja jos ne listaa sen saksan amazoniin jossai vaihees säästyy postit. Takuu hommat hoitunu aina niin hyvin amazonin kanssa, nykyisin myös tuntuu olevan ongelmatonta isommissa suomalaisissa liikkeissä...
 
Eikö tuossa kuvassa ole käsien kulma laitettu väärin, tuohan on 90astetta tai vähän ylikin(100?). Suositeltu 45 asteen kulma on kyllä minusta liian pieni, sitähän on aivan ratissa kiinni sitten(n.20cm päässä), itsellä se on noin 90astetta kuten tuossa kuvassa kädet menee ja etäisyys naamasta ratin yläosaan on n.40cm.
Joo lienee joku ajatusvirhe tekstissä, 45 astetta on kyllä järjettömän pieni ja hankala kääntää rattia 180 astetta puoleensa molemmat kädet ratissa.
Kuvassa käden kulma on noin 110-115 astetta, jolloin käsi suoraksi ojennettuna ranne varmaan kuvanmukaisesti tulee vielä ratin päälle.
Ajoasento.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Käsien kulma ajatellaan yleensä niin että suora käsi on 0 astetta. (eihän siinä silloin ole kulmaa lainkaan)
 
Viime perjantaina Simetikin K2-R -rigi saapui koti-ovelle. Sain sen viime viikonlopun aikana viriteltyä kasaan ja nyt sitä noin viikon verran käyttäneenä olen rigiin erittäin tyytyväinen. :)

Rigin kasaus oli varsin helpoksi tehty. Osat sopivat toisiinsa hyvin ja kaikki tarvittava oli paketissa mukana. Oma rigini saapui kuulemma ensimmäisestä erästä (ts. ensimmäisten asiakkaiden joukossa sain tämän K2-R -rigin) ja tämän takia paperisia kasausohjeita ei tullut paketissa mukana, koska niitä ei heidän asiakaspalvelunsa mukaan oltu silloin vielä ehditty saada valmiiksi, kun tilaukseni toimitettiin. Sain kuitenkin sähköpostiin linkin YouTube-videoon, jossa oli kasausohje. Mielestäni tuo video oli ohjeena jopa parempi kuin mikään paperinen ohje, tyhmempikin osaa tuon videon avulla tämän kasata. :)

Kaikki säädöt saa helposti rigissä kohdilleen mukavaa ja kunnollista ajoasentoa ajatellen ja jo aiemmin simulaattorikäyttöön hankkimani Sparco R333 -sporttipenkki Sparcon HD-liukukiskosetillä sopii mielestäni tähän K2-R -rigiin todella mainiosti ja on mukava istua, selkänojan säätövaratkin ovat todella runsaat. Thrustmaster TS-PC Racer Ferrari 488 Challenge Edition -ratti sekä Fanatec ClubSport V3 -polkimet olivat helppo asentaa rigiin paikoilleen, mitään modauksia ei tarvittu näitä varten. Rattipöytä ja poljintaso ovat todella vakaat eivätkä jousta yhtään mihinkään suuntaan. Pieni huoli oli siitä, että näinköhän Fanatec ClubSport V3 -polkimiin asentamani Brake Performance Kit olisi liikaa tämän rigin poljintasolle, mutta onneksi olin väärässä, edes Brake Performance Kitillä ei ole havaittavissa rigissä yhtään ylimääräistä joustoa. Rigi on siis erittäin tukeva kaikin puolin. Myös Simetikin shifter support on yllättävän jykevää tekoa ja on helppo uskoa, että se selviytyy kaikista tällä hetkellä markkinoilla olevista shiftereistä kunnialla. Tulevaisuutta ajatellen tuota shifter supporttia on melko helppo muokata tarvittaessa, joten siihen saa kyllä periaatteessa kiinni aivan minkä tahansa laitteen, mitä markkinoilta löytyy (jos DIY ei tunnu vieraalta).

Ainoa miinus tässä rigissä on mielestäni vain se, ettei rigissä tullut mukana pohjaan kiinnitettäviä renkaita (samantapaisia kuin toimistotuoleissa tai joissain siirreltävissä pöytätasoissa), joiden avulla rigin siirtely paikasta toiseen asunnossa olisi huomattavasti helpompaa. Mahdollisesti jossain vaiheessa pitää ostaa jostain tähän sopivat renkaat, nimittäin aika tuskallista tätä on nykymuodossaan minnekään siirrellä, kun tämä painaa kuin synti. :)

Mitoiltaan tämä rigi on mielestäni suhteellisen kompakti, joka oli yksi vaikuttava tekijä itselläni ostopäätökseen: pituus 150cm (pituus hieman vaihtelee sen mukaan, missä kulmassa poljintasoa pitää), leveys 80cm (shifter supportin kanssa ilman handbrake supportia) ja max. korkeus 110cm (mitattu Sparco R333 -sporttipenkki paikoillaan pultattuna rigiin selkänojan ollessa normaalissa asennossa).

Alla muutamia kuvia valmiista rigistä kaikki laitteet pultattuina paikoilleen:


20200704_200534.jpg


20200704_200304.jpg


20200707_132203.jpg


20200706_201826.jpg



Ja tässä hieman alempana olisi vielä muutamia lisäkuvia liittyen DIY-työnä tehtyihin kiinnikkeisiin, jotka rakensin viime viikolla saapuneelle Thrustmaster TSS Sparco Mod -ohjaimelle, jota käytän sekventiaalishifterinä omassa rigissäni (kuvissa näkyy myös jo maaliskuussa 2019 hankkimani Heusinkveld Sim Handbrake -loadcell-käsijarru).

Noissa kuvissa näkyy kiinnikkeiden lopullinen muoto. Lopulta jouduin tekemään nuo kiinnikkeet pariinkin otteeseen uusiksi, koska ensimmäisen "version" jälkeen sekventiaalishifteri tuli liian lähelle penkin istuinosaa ja näin ollen se tuli aivan kiinni oikean jalan reiteen, kun shifteri oli pultattuna omalla paikallaan rigin shifter supportissa. Sain lopulta tehtyä kiinnikkeistä riittävän kompaktit, jotta shifteri jäi kauemmaksi penkin oikeasta reunasta ja näin ollen shifteri ei ole enää oikean jalan reidessä kiinni. Tein sekventiaalishifterille kiinnikkeet käyttäen työpaikan metallinkeräyslavalta löytyneitä "epäkurantteja" (= eivät kelpaa tuotantoon) n. 8 millin paksuisia alumiinisia "kiskoja" (jonkinlaista alumiiniprofiilia nämä kaiketi ovat). Olivat tähän projektiin jäykkyytensä ja helpon muokattavuutensa puolesta sopivaa materiaalia kiinnikkeiden rakentamista varten.

Rigin mukana tullutta shifter supporttia (tilattava aina erikseen) ei tarvinnut modata millään muilla tavoin kuin tekemällä siihen vain sopiviin kohtiin tarvittavat lisäreiät, jotta siihen sai pultattua sekä Thrustmaster TSS Sparco Mod -sekventiaalishifterin että Heusinkveld Sim Handbrake -loadcell-käsijarrun vierekkäin paikoilleen. Käytin käsijarrun sekä shifterin kiinnittämiseen sopivan mittaisia M6-koon pultteja ja nyloc-muttereita aluslevyjen kera, nämä edellä mainitut kiinnitystarpeet olin itse hankkinut paikallisesta tarvikeliikkeestä jo aiemmin.


20200704_183759.jpg


20200704_183810.jpg


20200704_183916.jpg



Omasta kokemuksesta voin nimittäin kertoa, ettei kannata käyttää ainakaan pienempiä kuin M6-koon pultteja, jos laitatte tähän shifter supporttiin kiinni laitteita omatekoisilla kiinnikkeillä. Alkuun minulla oli shifteri pohjapuolen kiinnikkeestään kiinnitettynä rigin shifter supporttiin kahdella M4-koon pultilla (shifterin sivukiinnike on kiinnitettynä M6-koon pulteilla shifter supporttiin ja ei ongelmia niiden kanssa), noin 6-7 tunnin käytön jälkeen nuo M4-koon pultit katkesivat. :D Sen verran kovalle rasitukselle nuo kaksi pulttia joutuivat, kun niihin kohdistuu jatkuvaa veto- ja työntöliikettä sekventiaalishifteristä. Korvasin nuo mitättömät katkenneet M4-koon pikkupultit järeämmillä M6-koon pulteilla ja nyloc-muttereilla, nyt sekventiaalishifterin kiinnitys shifter supporttiin on erittäin tukeva ja kestää irtoamatta kovempaakin käyttöä.

Näillä vajaan viikon kokemuksilla olen siis itse tähän Simetikin K2-R -rigiin lopulta oikein tyytyväinen, ei kaduta yhtään, että tilasin juuri tämän rigin! On nimittäin tämä K2-R -rigi ihan eri planeetalta kuin vanha yli 8 vuotta käytössä ollut Playseat GT.
 
Kiitos @tUMi87 kokemusten jakamisesta. Itse odottelen vielä samaa rigiä saapuvaksi. Käsittääkseni 10.7 lähtee seuraaava tilauserä matkaan.

Laittelinkin jo Nuno Alvesille kysymystä, että kuinka kauas sen monitoritelineen saa asennettua rigiin, silmällä pitäen sitä minkä kokoisen television/näytön kanssa lähden liikkeelle. Jos vain telineen saa riittävälle etäisyydelle, niin istutan siihen 50” telkun ja jos ei, niin hankin pienemmän 43” QLED töllöttimen.
Vastausta en ole vielä Nunolta saanut, mutta jos jollain löytyy sama rigi kera monitoritelineen, niin kuulisin mielelläni millainen se säätövara siinä on ja kuinka kauas sen saa säädettyä ratista.
 
Kiitos @tUMi87 kokemusten jakamisesta. Itse odottelen vielä samaa rigiä saapuvaksi. Käsittääkseni 10.7 lähtee seuraaava tilauserä matkaan.

Laittelinkin jo Nuno Alvesille kysymystä, että kuinka kauas sen monitoritelineen saa asennettua rigiin, silmällä pitäen sitä minkä kokoisen television/näytön kanssa lähden liikkeelle. Jos vain telineen saa riittävälle etäisyydelle, niin istutan siihen 50” telkun ja jos ei, niin hankin pienemmän 43” QLED töllöttimen.
Vastausta en ole vielä Nunolta saanut, mutta jos jollain löytyy sama rigi kera monitoritelineen, niin kuulisin mielelläni millainen se säätövara siinä on ja kuinka kauas sen saa säädettyä ratista.
Lähtökohtaisestihan monitori kannattaa tuoda niin lähelle kuin mahdollista
 
Lähtökohtaisestihan monitori kannattaa tuoda niin lähelle kuin mahdollista

Tiedän, mutta jos 50” tulee liian lähelle, niin se ei ainakaan mulle tuntunut hyvältä. Aiheutti jopa pientä pahoinvointia, kun testailin. Heti kun laittoi hieman kauemmaksi, niin tuntui paljon paremmalta ja kuvakulman sai ohjaamosta katsottuna yhä edelleen säädettyä oikean immersion mukaiseksi.
Edelleenkään se TV ei ollut kaukana, mutta vaati kuitenkin noin 30cm etäisyyden ratin yksiköstä mitattuna.
 
Käsien kulma ajatellaan yleensä niin että suora käsi on 0 astetta. (eihän siinä silloin ole kulmaa lainkaan)
Sun mielestä kuvassa käsien kulma on noin 75 astetta?
Sitä kuvassa lukevaa 45 astetta ei tuosta kuitenkaan saa vaikka miten kääntelisi.
Ajoasento 2.jpg

edit:
Koitin etsiä jotain lääketieteellistä artikkelia miten käden kulma katsotaan, onko käsi ojennettuna kulma 0 vai 180.
Ei oikein löytynyt...yhdeltä fysioterapeutin sivuilta löytyi kuva, joka tukee että käsi ojennettuna kulma on 0.
Taas oppi jotain uutta, miltei 50 vuotta tähänkin meni ;)
Hauisblogi-3-6-1024x575.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miten olette laittaneet noita Fanatec ClubSport V3 brake performance kitin palikoita?
Vaihdan csl elite lc pedaalit noihin maanantaina.
Ajoin aluksi lähes täysin joustamattomilla 4kpl 85 ja yksi 95 palikoilla LCllä.
Mutta vaihdoin sitten myöhemmin aika pitkään joustoon 4kpl 65 ja yksi 85 palikka + se vaahtomuovi.

Jollain videolla oli pätkitty vihreitä ja punaisia puoliksi..
 
Miten olette laittaneet noita Fanatec ClubSport V3 brake performance kitin palikoita?
Vaihdan csl elite lc pedaalit noihin maanantaina.
Ajoin aluksi lähes täysin joustamattomilla 4kpl 85 ja yksi 95 palikoilla LCllä.
Mutta vaihdoin sitten myöhemmin aika pitkään joustoon 4kpl 65 ja yksi 85 palikka + se vaahtomuovi.

Jollain videolla oli pätkitty vihreitä ja punaisia puoliksi..
Ensin kokeilin very hard puslilla ja oli ehkä hieman liian jäykkä omaan makuun ja vaihdoin hard setin, nyt on ollut oikein miellyttävä( vihreä 12+vihreä 13)
 
Sun mielestä kuvassa käsien kulma on noin 75 astetta?
Sitä kuvassa lukevaa 45 astetta ei tuosta kuitenkaan saa vaikka miten kääntelisi.
Ajoasento 2.jpg

edit:
Koitin etsiä jotain lääketieteellistä artikkelia miten käden kulma katsotaan, onko käsi ojennettuna kulma 0 vai 180.
Ei oikein löytynyt...yhdeltä fysioterapeutin sivuilta löytyi kuva, joka tukee että käsi ojennettuna kulma on 0.
Taas oppi jotain uutta, miltei 50 vuotta tähänkin meni ;)
Hauisblogi-3-6-1024x575.jpg
ihan matemateettisesti jos käsi on suorana siinä ei ole silloin kulmaa, eli se on 0 astetta, mutta olet oikeassa, tuo kuva on vähän väärin.
 
Tuolla Skodan sivuilla tekstissäkin mainitaan 45 astetta.
Mikä sitten lienee se mitä tuossa oikein tarkoittavat.
Mun mielestä tuo mainittu toinen tapa että käsi ojennettuna ranne lepää ratin päällä on sopiva.
Riippuen pelaako rallia vai GT:tä niin +/- yksi pykälä selkänojaa eteen/taakse.
Noh mutta, se siitä aiheesta :)

edit: Niin kuvassa on ranne ratin päällä, mutta tekstissä sanotaan kyynärvarsi, kuten alla olevassa Ekun linkissäkin.
Ranne<-->kyynärvarren puoliväli, aste 90-120 ja hartia ratin yläreunan korkeudella.

"How do you find the right distance? There are two easy ways:
-One, if you stretch your arm forward, your forearm should be able to rest on top of the steering wheel.
-Two, your elbows should form an angle of approximately 45 degrees when you hold the wheel in the proper position of “quarter to three”."


edit2:
Pistin Skodalle tuosta palautetta ja tuli vastauksena kiitokset huomiosta ettei todellakaan ole oikein tuo 45 astetta.
Lähettävät kalenterin kotiin kiitoksena...siis kiitos Kari ;)
 
Viimeksi muokattu:
Siinä vielä vähän ergonomiasta:
 
Itellä on olosuhteiden pakosta ratti todella lähellä käsiä, mutta kun kattoo esim LMP-kuskeja niin kyllä se ratti niissäkin on melko sylissä.
 
Lähtökohtaisestihan monitori kannattaa tuoda niin lähelle kuin mahdollista

Sainkin jo vastauksen Simetikiltä, kun kyselin miten kauas sen monitoritelineen saa asennettua maksimissaan ratista mitattuna:


You can mount the screen at about 60 cm from the wheel (deppends of the position of the wheel), but indeed i think 50" is too much.

I would recommend 43", but the decision is yours.


Eli samoilla linjoilla tuntuu olevan valmistaja omien näkemysteni kanssa ja tämä nyt samalla muille ko. kokoonpanoa harkitseville tiedoksi.
 
Kiitos @tUMi87 kokemusten jakamisesta. Itse odottelen vielä samaa rigiä saapuvaksi. Käsittääkseni 10.7 lähtee seuraaava tilauserä matkaan.

Tiedoksi, että jos haluat saapuvaan K2-R -rigiisi asentaa mukana tulevien tassujen sijasta pyörät, niin Motonetistä löytyy tuotekoodilla 70-01435 tähän rigiin juuri sopivan mallinen ja kokoinen kalustepyörä jarrulla (tappikoko M10, kantavuus 35kg per pyörä, tarvitset näitä yhteensä 6kpl, hinta 0,99€/kpl).

Motonetistä löytyy myös jarruton versio tästä samasta kalustepyörästä. Siinä on sama tappikoko kuin jarrullisessakin, mutta itse suosittelisin tähän tarkoitukseen nimenomaan noita jarrullisia kalustepyöriä, koska niiden kanssa rigi on helppo lukita paikoilleen käytön ajaksi, vaikka rigi pysyykin kokeiluni perusteella yllättävän hyvin paikoillaan myös käytön aikana, vaikkei pyöriä lukitsisikaan. Mutta jarrullisen kalustepyörän saa tismalleen samaan hintaan Motonetistä kuin jarruttomankin, joten periaatteessa mitään perusteita ei ole ostaa tuota jarrutonta, kun siinä on vieläpä 5kg pienempi kantavuuskin kuin jarrullisessa.

Tänään kävin Motonetistä ostamassa näitä jarrullisia M10-tappikoon kalustepyöriä yhteensä kuusi kappaletta ja asensin ne rigin rungon pohjaan alkuperäisten rigin mukana tulleiden tassujen paikoille. Voin siis vahvistaa omalla kokemuksella, että nämä Motonetin tuotekoodilla 70-01435 löytyvät jarrulliset kalustepyörät sopivat suoraan K2-R -rigiin alkuperäisten tassujen paikalle ilman minkäänlaisia DIY-modailuja. Korkeutta rigille tuli 3cm lisää pyörien asennuksen jälkeen, joka mielestäni ei ole tässä tapauksessa ainakaan mikään huono asia. Suosittelen näitä lämpimästi, jos rigiään joutuu usein siirtämään huoneessa paikasta toiseen. Itselleni nämä olivat suorastaan pakko-ostos. :) Alla muutama kuva rigistä pyörät asennettuna.


20200710_172147.jpg


20200710_172255.jpg


20200710_172408.jpg


20200710_172413.jpg



Ostin mustan ProfiGymMat jumppamaton, josta voi leikata ja teipata suikaleen polkimien eteen kantapäitä pehmustamaan.
Jämän päällä voi jumpata jos jaksaa ;)
Kokeilin Armaflexia, oli ok mutta painui viikossa käyttökelvottomaksi, sitten kaksi päällekäin, joka taas liian korkea ja jalkojen asento huono.
Josko tuo 10mm paksu kumimainen jumppamatto olis sopiva.
edit: Tämä on hyvä! 11cm suikaleesta sai tehtyä kaksi pehmustetta V3 pedaaleihin, jäi vielä 169cm muuhun käyttöön.
V3 pehmuste.jpg

Kiitoksia @Make73 muuten hyvästä vinkistä. Otin vinkistäsi vaarin ja ostin itselleni tuon saman jumppamaton, josta leikkasin ja teippasin samanlaisen palan omalle Fanatec ClubSport V3 -poljinsetille kantapäitä pehmustamaan kuin mikä näkyy tuossa sinun aiemmin tänne laittamassasi kuvassa. On kyllä todella nerokas oivallus, täytyy myöntää, omat kantapäät ainakin tykkäävät! :thumbsup:
 
Thanx @tUMi87 vinkistä!
Täytyy hakea myös, sillä helpottaahan ne imurointia, kun saa siirrettyä pois tieltä sille varatusta nurkasta.
 
...ostin itselleni tuon saman jumppamaton, josta leikkasin ja teippasin samanlaisen palan omalle Fanatec ClubSport V3 -poljinsetille kantapäitä pehmustamaan...omat kantapäät ainakin tykkäävät! :thumbsup:
Joo on paljon parempi kuin pelkkä metalli.
Painuu tuokin materiaali ajan saatossa kasaan, mutta ei kokonaan menetä muotoaan.

Tilasin just Fanan V3 jarrupolkimelle sen performance setin vaikka 50 eur (posteineen) tuntuu melko tyyriiltä parista kuminpalasta ja siten hieman paremmasta hydrauliikan jäljittelystä. No eipä se tässä kokonaisbudjetissa enää paljon tunnu. Sais mun mielestä olla kuitenkin vakiona mukana kyseisille polkimille.

Nyt kun pelannut ACC:ta, niin GT ratille jossa on rullasäädöt esim TC:tä varten olis tarvetta, vaikka toki saa ne helposti pelin menustakin säädettyä kesken ajoa.
Josko Fana vielä tuo markkinoille parannetun version GT ratistaan.
Mun Formula Carbon ratissa ei rullia ole, ostaessa ajattelin etten tarvitse sellaisia.
 
Analogikäkkäreitä onko markkinoilla muita kun Fanatec, Heusinkveld ja Thrustmasterit, lähinnä kohtuuhintaisia hyviä tässä mietin onko olemassa?
 
Analogikäkkäreitä onko markkinoilla muita kun Fanatec, Heusinkveld ja Thrustmasterit, lähinnä kohtuuhintaisia hyviä tässä mietin onko olemassa?
Tollanenkin on tullut markkinoille. Sen enempää ei tietoo ole että millanen laitos
 
Varmaan ihan ominaisuus tässä Fanatec:n ratin pikakiinnityksessä tuollainen videon mukainen klappi mutta kysytään nyt kuitenkin onko normaalia. Eipä tuo ajossa tunnu mutta vähän oli odotukset korkeammalla jämäkkyyden suhteen.

Eli kyseessä CSW 2.5 jossa Porsche 918 ratti kiinni pikakiinnityksellä.

 
^Itsellä oli samantyylinen klappi 918 rimmin kanssa, mutta se kyllä poistui kun laitoin sen pultin vielä kiinni siihen. F1 ratin kanssa ei ollut tuollaista klappia, mutta laitan kyllä siihenkin aina sen pultin paikoilleen. Pikakiinnitys vähän menettää ehkä merkitystään jos pultilla pitää varmistaa, mutta ei sitä kehää kovin usein ole vaihtamassa, tieten jos pitää saada ratti irti jotta voi nousta rigistä pois(kuppipenkki eikä seat-slideria) kuten oikeissa kilpa-autoissa niin silloin se on kyllä vähän huono.
 
Kyllä se vaatii sen pultin ettei lonksua.olen ite käyttäny mclaren gt3 ja f1 2020. Ei turhaan rasita pinnejä
 
Onko kellään tästä Blackstorm Cockpit Full Set v2 -ajotuoli, musta 379,90 kokemuksia? Olisiko hyvä ensimmäiseksi cockpitiksi?


Tässä on muuten valmistajan tuotesivu. https://www.lumi.cn/en/lumi-home/gaming/racing-simulator-cockpit/lrs03-bs

Itsekkin harkitsin niiden 02 mallia, mutta loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että jos maksaa hieman enemmän saa parempaa. Aiemman mallin poljinteline antaa periksi jos painaa raskaasti ja sain negatiivista säätöjen puutteesta, lisäksi tuolilla/rungolla on olematon kantavuus, niin se kertoo jo tarpeeksi laadusta. Jos halpa pitää ottaa valitsisin varmaan tämän. ART Simulator Cockpit Tän saa myös vielä satasen halvemmalla oemina toimituksineen, mutta ei ollu lähetysmaasta tietoa, joten voipi tulla verot päälle, niin hinta ei oo enää halpa.
 
Tuosta Fanan rattien tiukkuudesta, itsellä on ollut CSW:eitä vuodesta 2013 tai jotain. Ja ratteja ja hubeja jotain 7-8 kpl niin nyt uusi F1 2020 ensimmäinen joka on sen verran nafti ettei heilu ilman pulttia. Mutta olen kyllä siinäkin sitä nyt käyttänyt.
 
Kokeilin eilen Universal Hubilla ja Formula Carbon rateilla pulttikiinnitystä ja ei mun mielestä vaikuta mitään.
Omassa Elite PS4 versiossa mielestäni ainoa joka aavistuksen heiluu on itse akseli.

Sitä mukana tullutta notkeaa vaseliinia kannattaa laittaa kevyesti niin ratin lukituksen sisäpinnoille ja kuuliin kuin myös basen rattiakselin pintaan.
Jos ne kuulat siinä ratissa jumittelee eikä kunnolla lukkiudu, niin varmasti lonksuu.
Niitähän pääsee rasvaamaan myös toiselta puolelta kun kääntelee sitä pikalukituksen ruuvin kohtaa alaspainettuna.
Esim tops-puikolla sivelee.
Kuminen O-rengas varmaan myös kuluu ajan mittaan ja voisihan siihen kokeilla aavistuksen paksumpaa.

Rattien pidemmässä säilytyksessä kehoitetaan käyttämään sitä muovipinniä...
Tuli niin nopeasti purettua tavarat pois laatikoista etten huomannut miten se pinni siinä oli :hmm:
Painetaanko lukitus alas ja sitten pinni siihen paikoilleen eli lukituksen alla oleva jousi on näin säilytyksessä pingottuneena ylös?

edit:
Joo eli juurikin noin, jousi ylös puristuneena. Ihan oikein on sitten ollut kaapissa odottamassa vuoroaan :)
Storage pin.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin kysehän on yleensäkin millin osista tms, mutta se kertaantuu rattikehän tuntuun ja ehkä suurin ongelma on että forcet saattavat aiheuttaa pientä räminää/kilkettä mitä hyvänsä, jos ratti vähäänkään liikkuu akseliin nähden. Ja ei kyllä minulla pultilla kiristettynä mitenkään heilu.
 
Nyt nuo jo alakaa näyttään sille jotta kannattaa jo nostaa oikeen sähköauton pohjan päälle ja lähtä oikeesti tielle ajaan. Esim vaikka <25 km/h tai 45 km/ mopoksi. Rigi 4:llä pultilla alustaan kiinni ja piuha alustan ohjaimeen. Ja Tuossahan on paremmat ohjaimet kuin kiinan halpatuonti sähkö kulkineissa.
 
Hyvä testi on laittaa basen FEI asetus arvoon sata ja mennä DiRT Rally 2.0:ssa Ouninpohjaan loikkimaan.
Jos ei hyppyrin alastulossa yhtään kuulu kilkettä niin hyvä!
Ilmeisesti omassa (Universal Hub) on sen verran klappia että ääni kuuluu, oli pultti tai ei.
FEI:n kun laskee arvoon 60 loppuu kolinat, oli pultti tai ei.

"FEI range: OFF … 100 FEI
This parameter adjusts the intensity of force effects and can make effects more
smooth: OFF is very smooth and low noise while 100 is very sharp and direct.
Tuning this parameter can improve the feeling of the wheel depending on the
game. This can be helpful to reduce the noise level especially for bases assembled

to tables or rigs."
 
Viimeksi muokattu:
Ajatellut tässä investoida Playseat Challengeen ja johonkin rattipoljinsettiin jolla ajella tulevaa Gran Turismoa. Onko mitään infoa tihkunut vielä PS5-yhteensopivuuksista mistään suunnasta? Muistaakseni PS4:n kanssa Logitechin vanhemmat vehkeet ei ilman kikkailua toimineet.
 
Tässä on muuten valmistajan tuotesivu. LRS03-BS,Classic Racing Simulator Cockpit Seat - Gaming,Racing Simulator Cockpit - Lumi Legend Corporation

Itsekkin harkitsin niiden 02 mallia, mutta loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että jos maksaa hieman enemmän saa parempaa. Aiemman mallin poljinteline antaa periksi jos painaa raskaasti ja sain negatiivista säätöjen puutteesta, lisäksi tuolilla/rungolla on olematon kantavuus, niin se kertoo jo tarpeeksi laadusta. Jos halpa pitää ottaa valitsisin varmaan tämän. ART Simulator Cockpit Tän saa myös vielä satasen halvemmalla oemina toimituksineen, mutta ei ollu lähetysmaasta tietoa, joten voipi tulla verot päälle, niin hinta ei oo enää halpa.
Minulla on tämä Art Cockpit lähetysmaa on Skotlanti. Ei tullut allekirjoittaneelle yhtään mitään lisä maksuja ja toimitus on ilmainen kaikkiin Omegan tilauksiin.
Reilu 380€ tähän meni mutta olisi helppo luulla paljon kalliimmaksi.

Tuo on oikeassa käytössä vielä tukevampi kun kuvista antaa ymmärtää. Toisella Suomi foorumilla saman rigin omistaja vitsaili että kestäisi varmaan pomminkin vaikka kaikki muu huoneesta räjähtäisi.
Runko pelkkää raakaa terästä ja ei jousta mihinkään suuntaan kun vaan kiristää kunnolla kaikki.

Pari kuvaa vieä todisteeksi minulla on tuo RS9 penkki.

Kolmas kuva on edelllisestä kokoonpanosta. Iso päivitys kuten näkyy. :D


Omega Art 1.jpgOmega Art 2.jpgJPEG_20200410_123146.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ajatellut tässä investoida Playseat Challengeen ja johonkin rattipoljinsettiin jolla ajella tulevaa Gran Turismoa. Onko mitään infoa tihkunut vielä PS5-yhteensopivuuksista mistään suunnasta? Muistaakseni PS4:n kanssa Logitechin vanhemmat vehkeet ei ilman kikkailua toimineet.
Muistan jostain lukeneeni, että samat laitteet toimii PS4 ja PS5.
 
Minulla on tämä Art Cockpit lähetysmaa on Skotlanti. Ei tullut allekirjoittaneelle yhtään mitään lisä maksuja ja toimitus on ilmainen kaikkiin Omegan tilauksiin. Reilu 380€ tähän meni mutta olisi helppo luulla paljon kalliimmaksi.

Tuo on oikeassa käytössä vielä tukevampi kun kuvista antaa ymmärtää. Toisella Suomi foorumilla saman rigin omistaja vitsaili että kestäisi varmaan pomminkin vaikka kaikki muu huoneesta räjähtäisi.
Runko pelkkää raakaa terästä ja ei jousta mihinkään suuntaan kun vaan kiristää kunnolla kaikki.

Pari kuvaa vieä todisteeksi minulla on tuo RS9 penkki.

Kolmas kuva on edelllisestä kokoonpanosta. Iso päivitys kuten näkyy. :D


Omega Art 1.jpgOmega Art 2.jpgJPEG_20200410_123146.jpg


Ilmaisin siis epäselvästi, että täysin saman GTOMEGAN kiina OEMIN saa tästä vielä satasen halvemmalla toimituksineen, mutta ei ole tietoa lähetysmaasta.

佛山市南海爱酷比金属制品厂 myy myös ihan hyviä lisävarusteita Omegoihin ja muihin Oem/rebrandeihin taobaossa. Jos Omegalla ois ollu toi kangaspenkki niin kuin artilla olisin sen ostanut.
 
...täysin saman GTOMEGAN kiina OEMIN...
Siis tuo on putiikki joka Kiinassa valmistaa GT Omegalle näitä rigejä?
Mielenkiinnosta kysyn miten törmäsit tuohon sivustoon?
Tulli ja ALV tulee tietty hinnan päälle kun EU:n ulkopuolelta tilaa.

edit: Näemmä tuolta Taobao:n sivuilta näitä löytää.
Käännökset toimii vaan melko huonosti.
 
Viimeksi muokattu:
Siis tuo on putiikki joka Kiinassa valmistaa GT Omegalle näitä rigejä?
Mielenkiinnosta kysyn miten törmäsit tuohon sivustoon?
Tulli ja ALV tulee tietty hinnan päälle kun EU:n ulkopuolelta tilaa.
Mua aluks kiinnosti ostaa GTOMEGAN wheel standista OEM versio ja se Apex version OEM/kopiota (miksi kukin nyt haluaa kutsua) ei saanut nyt mistään tänne kuljetettua. Etin tietyillä hakusanoilla googlesta ja törmäsin kiinalaisiin sivustoihin ja sit päätin hakea Taobaosta tietyillä sanoilla, jotka esiinty useissa ilmotuksissa ja se vei mut Art Cockpitin myyjän sivulle. https://world.taobao.com/dianpu/33974456.htm
Sen Blackstormin OEMin löysin ihan googlen kuvahaulla.

Se miks ees jaksoin kattoa tuolta oli, koska mul on muutama kaveri kiinassa ja yks taiwanissa, jotka on ennenki auttanu mua tilaamaan asioita. Loppujen lopuksi postikulut olit sit aivan hirveät yksityiselle sieltä päin.


Helposti myös Alibabasta voi löytyy joku merkittömän tuotteen OEM yleisillä hakusanoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom