Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Anteeksi OT, tälle on oma ketjukin.
Posti toi tänään PS4:lle ACC:n ja on hirveä tekele :mad:
Luulin että on graafisesti paranneltu ja tukisi HDR:ää, vaan mun mielestä AC:ta pahempi tai sit en vaan muista sen karuutta ja se nykiminen...ei ziisus, eihän tuota voi pelata edes hotlappia!
PS4 Pro:lla AC toimi hyvin, mutta tätä ei kehtaa edes myydä kenellekään.
Mukana VPD:ltä piti tulla Intercontinental GT Pack, mutta ei ollut minkäänlaista koodia eli ei pääsyä noihin lisäosiin...tosin aivan sama jos peli on tällainen, niin en pelaa sitä enää jatkossa!

Niin ja Fanatec v3 pedaalin kaasu ja jarru vibrat tärisee koko ajan!

Tätäkö ne teki nämä vuodet PC version kääntämiseksi konsoleille??!!
Tuntuu että kukaan ei ole edes testannut peliä ennen painoon menoa.

Se on PC:llekin tosi raskas pyöritettävä. Vaatii kovaa rautaa, jotta pyörii sulavasti graafiset asetukset tapissa ja iso määrä AI vastustajia radalla. RTX-2080ti:llä ja1000 nitin 5K näytöllä esim. Barcelonan radalla ilta-auringon aikaan se on kyllä melkoista silmäkarkkia. PS5:lle pystyisi varmaankin tehdä kelvollisen version, mutta nykyiset konsolit ei tuosta suoriudu :|

Ajatus PC:llä pelaamisesta on viimeistään nyt istutettu :lol:
 
Juu, ACC:n versiot ei pysty kummoisia olemaan nykykonsoilla. Mutta toisaalta onpa versio sitten valmiina kun konsolit tulee, ainakin MS:n puolella tietää että suoraan toimii. Toki vaatii että tiimikin tekisi sitten parannus/koversiopätsin jotta hyödyt irti.
 
Varmaan sitten se fysiikka minkä laskentaan menee tehot, graafisesti kun tuo on surkea verrattuna vaikkapa PCars2:seen, GT Sports:iin tai DiRT Rally 2.0:aan.
Lueskelin pelintekijän sivuilta että ongelmat on tiedossa ja korjausta tehdään jossain vaiheessa.
Saisi nyt edes pyörimään tasaisesti sillä 30fps:llä vaikkei se ajopeleihin yhtään sovikaan, WRC 8:sia pelasin 2 tuntia ja myin pois.
Noh, mutta se siitä.

PS5:nen on ennakkotilattu eli ainakin sillä kattellaan vielä hetki ennen peli-PC hankintaa :)

edit:
Tuli tuo em istuinpäälinen Netraudasta.
Sopii hyvin penkkiin ja helteellä mukavampi kuin keinonahka.
Istuinpäälinen.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mun pitäs kanssa miettiä mikä mulle ois se syy ostaa seuraava pleikkari?

Gran Turismo Sporttia lukuunottamatta kaikki ajamista vaativat pelit on PuuCeellä.

Kai se on sitten seuraava God Of War se syy.
 
Pleikkari tosiaan vaatii että niitä pelejä tulee, kun taas toisella puolella voi vaan laitteen vaihtaa uuteen ja jatkaa niiden aiempienkin pelaamista. Sony kyllä kusee taskuunsa tuossa ettei heti vaan luvannut 100% compaa PS4 peleille jolloin PS5:n ostokin olisi ollut ei paha.
 
No niin nyt on pari päivää sivistetty itseä ja näköjään tämä simuhommakin on suunniteltu niin, että hinta paisuu mitä enemmän selvittää.

Tällä hetkellä olisin päätymässä CSL Elite CSL Elite PS4™ Starter Kit johon lisäisisin loadcell jarrun CSL Elite Pedals Loadcell Kit

Ohjaamoksi tämä vaikuttaisi vähintäänkin jykevältä Next Level Racing GTtrack | Next Level Racing


Mietin ohjaamoksi myös PRO Simulator Cockpit mutta NLR tuntuu jykevämmältä sekä löytyy paremmat säädöt.

Löytyykö tässä ohjaamo hintaluokassa (400-800 eur) mitään järkevämpää kuitenkin niin, että kyseessä valmis ratkaisu ilman kikkailuja?


No niinhän siinä kävi, että budjetti paisui taas tässäkin hommassa ja pari viikkoa sitten tilasin seuraavan setin Fanateciltä.

Fana.JPG


Lähinnä nyt mietityttää ratti, että olisiko tuolle mitään selkeästi parempaa vaihtoehtoa. Ratin tulee olla pyöreä ja vähintään 32cm halkaisijaltaan joten se karsii aika paljon. Olisiko tuohon ollut joltain toiselta valmistajalta suoraan sopivaa rattia?

Niin ja tuossahan Porsche ratissahan pitäisi olla 2 tärinämoottoria. En kyllä tiedä miten tarpeellisia ovat sitten ja tuovatko mitään lisää?

Ei tällä setillä ilmeisesti pahasti pety?


Rigiksi on tulossa GTtrack mutta sitä tulee varastoon vasta 31.8. Käykö vielä niin, että saa katsella pari kuukautta rattia tuossa pöydällä paketissa. Vai pitääkö se kohta suunnata katse johonkin alumiini-rigiin kuitenkin? Sellaisen kanssa hinta vaan pomppaa helposti yli 1200 euroa mitä katselin.
 
Jätä ne vibrat sinne vaimon yöpöydän laatikkoon. Ratissa sillä ei tee hevovvittuakaan.
 
^^
Drift 32cm kehä 400e ClubSport Steering Wheel Drift XBOX ONE
R330 33cm kehä 400e ClubSport Steering Wheel R330
Classic 2 35cm kehä 400e ClubSport Steering Wheel Classic 2
Nascar 35cm kehä 400e ClubSport Steering Wheel NASCAR

Itsellä on tuo 400e Porsche 918 RSR kehä podium dd1:ssä ja se ihan ok(taitaa olla kevyin vaihtoehto), mutta joillekin ne peukalon syvennykset kehän sisäpuolella voi olla turhan ahtaat/tiukat (itsellä siis peukalot+hanskat niissä koloissa mutta kaikki ei ehkä ota samanlaista otetta ratista). Itsellä kesti jonkin aikaa tottua niihin syvennyksiin ja on ne ehkä hieman leventyneetkin käytössä kun ratin nahka on vähän painunut kasaan.
 
Viimeksi muokattu:
No niinhän siinä kävi, että budjetti paisui taas tässäkin hommassa ja pari viikkoa sitten tilasin seuraavan setin Fanateciltä.

Fana.JPG


Lähinnä nyt mietityttää ratti, että olisiko tuolle mitään selkeästi parempaa vaihtoehtoa. Ratin tulee olla pyöreä ja vähintään 32cm halkaisijaltaan joten se karsii aika paljon. Olisiko tuohon ollut joltain toiselta valmistajalta suoraan sopivaa rattia?

Niin ja tuossahan Porsche ratissahan pitäisi olla 2 tärinämoottoria. En kyllä tiedä miten tarpeellisia ovat sitten ja tuovatko mitään lisää?

Ei tällä setillä ilmeisesti pahasti pety?


Rigiksi on tulossa GTtrack mutta sitä tulee varastoon vasta 31.8. Käykö vielä niin, että saa katsella pari kuukautta rattia tuossa pöydällä paketissa. Vai pitääkö se kohta suunnata katse johonkin alumiini-rigiin kuitenkin? Sellaisen kanssa hinta vaan pomppaa helposti yli 1200 euroa mitä katselin.
Hyvä setti kyllä, itsellä myös tuo CSW2.5 +V3. Suosittelen ehdottomasti ottamaan polkimien kanssa Performance Kitin, pitäisi olla laitonta myydä niitä ilman.
Itselläni rimminä formula V2 ja harkinnut pyöreätä rattia ja juurikin tuota R330 koska siinä on universal hubi, saa vaihdettua siihen ratin tai joskus tulevaisuudessa ostettua clubsport läpyskät päivityksenä.
Riginä kannattaa harkita myös Simetik K2:sta, itselläni se ja olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen
 
Täältä ääni myös Simetikille. Ainoa että hinta noussut siitä mitä oli aiemmin, tosin nyt se ylös/alasosakin on vielä entisestään vahvistunut, vaikkei nyt sinänsä olisi ollut tarvetta. Ja nyt saa myös DD-ratteihin suoraan sopivan rattidekin siihen jos moiselle tarvetta.

Noissa ratti/hub-comboissa tosiaan jossain vaiheessa laskivat hintoja tuon ~50€, aiemmin oli tarkkaan se rattikehä+hub hinta.
 
Suosittelen ehdottomasti ottamaan polkimien kanssa Performance Kitin, pitäisi olla laitonta myydä niitä ilman.
Noin vahvan mielipiteen omaavana osaat varmaan kertoa miten ne parantavat tuntumaa?
Sillä alkuperäisellä saa säädettyä polkimen liikkeen miltei nollaan ja saakin halutessaan.
Itsellä siinä vain pieni liike ja tuntuu kyllä hyvältä ilman performanceakin.
Tuoko nuo jäykemmät kumit sitten sen pneumaattisen jarrun tunteen?

Itse en tuota vielä ottanut, mutta pakkohan se on tilata jos kerran on noin hyvä ;)

Mulle ei ole vielä avautunut missä vaiheessa ne ratissa olevat vibrat tärisee?
Formula Carbon ratissa sellaiset pitäisi myös olla, en ole tuntenut että itse ratti surisee kädessä.
v3 polkimien vibrat sensijaan on mielestäni hyvät ja tuo informaatiota renkaiden pidosta.
Uusimmissa firmwareissa tuo ABS on muutettu BLI:ksi eli brake level indicator. Sen kun säätää autokohtaisesti kohdilleen, niin polkimen tärinä kertoo mukavasti koska se pito alkaa mennä jarrutuksissa.

Uusinta beta ajuria en ole asentanut koska sillä ei toimi universal hubissa kuin kaksi painiketta.

Hubille saa minkä tahansa rimmin, pistin tässä aiemmin kuvaa Suomesta ostetusta ralliratista joka on todella hyvä ja halvempi kuin Fanatecilta ostettuna.
Toki se universal hub + rimmi 400eur kannattaa hyödyntää kuin että ostaisi pelkän hubin, 50eur on sopiva hinta rimmistä.
 
Toki voi laittaa minkä tahansa, muutamat Fanan rateista vaan ovat nykyään ok hintaisia tuossa combossa, varsinkin kun ottaa sitten rattien painot huomioon, asia mikä ensiarvoisen tärkeää simuvehkeissä. Ei kukaan halua yli kilon kehää jos voi saada vaikka ~800 grammaisen. Toki sitten jos on helvetisti(lähelle 1K yms) rahaa voi ostaa carbon-ratteja jotka 320mm:näkin painavat vaan~400g. Siinä jo sitten forcet on tunnokkaat.
 
Noin vahvan mielipiteen omaavana osaat varmaan kertoa miten ne parantavat tuntumaa?
Sillä alkuperäisellä saa säädettyä polkimen liikkeen miltei nollaan ja saakin halutessaan.
Itsellä siinä vain pieni liike ja tuntuu kyllä hyvältä ilman performanceakin.
Tuoko nuo jäykemmät kumit sitten sen pneumaattisen jarrun tunteen?

Itse en tuota vielä ottanut, mutta pakkohan se on tilata jos kerran on noin hyvä ;)

Mulle ei ole vielä avautunut missä vaiheessa ne ratissa olevat vibrat tärisee?
Formula Carbon ratissa sellaiset pitäisi myös olla, en ole tuntenut että itse ratti surisee kädessä.
v3 polkimien vibrat sensijaan on mielestäni hyvät ja tuo informaatiota renkaiden pidosta.
Uusimmissa firmwareissa tuo ABS on muutettu BLI:ksi eli brake level indicator. Sen kun säätää autokohtaisesti kohdilleen, niin polkimen tärinä kertoo mukavasti koska se pito alkaa mennä jarrutuksissa.

Uusinta beta ajuria en ole asentanut koska sillä ei toimi universal hubissa kuin kaksi painiketta.

Hubille saa minkä tahansa rimmin, pistin tässä aiemmin kuvaa Suomesta ostetusta ralliratista joka on todella hyvä ja halvempi kuin Fanatecilta ostettuna.
Toki se universal hub + rimmi 400eur kannattaa hyödyntää kuin että ostaisi pelkän hubin, 50eur on sopiva hinta rimmistä.
Ajattelin itsekkin samoin että tuntuma on todella hyvä jo peruskumeilla ja onhan se ihan ok mutta tuon PK avulla juurikin se pneumaattinen tuntuma paranee merkittävästi ja että voi vaihdella kumeja oman mieltymyksen mukaisesti (soft-very hard) saavat jarrun tuntumaan todella hyvältä.
Tuollahan ei yritetä parantaa sitä liikerataa vaan juurikin sitä paineen tunnetta, aivan ehdoton ostos kaikille V3 omistajille
 
En ole punninnut tarkalla puntarilla tuota ostamaani rimmiä, mutta toki paino oli yksi valintakriteeri.
(Töötin jätin tietty pois, musta pahvi rimmin ja hubin välissä)
Ei se Fanatecin nimi tee rimmistä sen parempaa kuin muutkaan, väitän että suoltavat eri merkeillä varustettuna niitä samoilta tehtailta.
Jos kehän halkaisija on 350mm, niin alumiinisilla rimmeillä se paino on noin 1kg.

DiRT Rally 2.0:aa tuolla pelanneena on soiva peli Elite basellakin verrattuna siihen alle kilon painoiseen P1 rattiin.


Ajattelin itsekkin samoin että tuntuma on todella hyvä jo peruskumeilla ja onhan se ihan ok mutta tuon PK avulla juurikin se pneumaattinen tuntuma paranee merkittävästi ja että voi vaihdella kumeja oman mieltymyksen mukaisesti (soft-very hard) saavat jarrun tuntumaan todella hyvältä.
Tuollahan ei yritetä parantaa sitä liikerataa vaan juurikin sitä paineen tunnetta, aivan ehdoton ostos kaikille V3 omistajille
Siispä tilaukseen :thumbsup:
edit: Kumit maksaa 30eur ja postit 22eur.
Pitää siis tilata sitten kun on sieltä jotain muutakin ostettavaa, harmi kun en ottanut niitä kahden aiemman tilauksen mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai, mutta tarkoitin että eipä niitä juuri halvemmalla saa sitten millään muullakaan nimellä. Ja merkkiratit on sitten selvästi kalliimpia(Momo, Sparco etc) kuin Fanan myymät. Toki ne sitten toimisivat autossakin jos sellainen on.

Itsellä ikuisuusprojektina/haluna ollut ostaa Sparcon P310, mutta aina jäänyt kun ei oikein viitsi yli 200€ maksaa kehästä. Ja toisaalta nyt ei enää GT-autoissakaan ole noita kuten aikoinaan, kun siirtyneet kehättömiin formula/proto-tyyppisiin ratteihin. Jotka taas ovat malli jota Fanan pitäisi ehdottomasti tehdä, joko kokonainen tai sitten hubiin 30-33cm kehätön.
 
Ja toisaalta nyt ei enää GT-autoissakaan ole noita kuten aikoinaan, kun siirtyneet kehättömiin formula/proto-tyyppisiin ratteihin. Jotka taas ovat malli jota Fanan pitäisi ehdottomasti tehdä, joko kokonainen tai sitten hubiin 30-33cm kehätön.
Samaa mieltä, menee heti tilaukseen kun sellainen tulee myyntiin.
GT ratin myyntiintuloa ovat foorumillaan väläytelleet, mutta ajankohdasta ei tietoa. Onko sitten paranneltu versio siitä McLaren ratista.
Muuten tuskin jatkan rattien keräilyä, nykyisillä tulee toimeen.
 
Monellako täällä on kokemusta näistä Fanatecin Shifter ja käsijarru sydeemeistä?

Ei varmaan tuohon hintaan parempaa löydä?
 
Juhannuksen aatonaattona (18.6) Simetikiltä tilattu K2-R -rigi ja shifteriteline on lähtenyt eilen (26.6) matkaan, FedEx on näillä näkymin tuomassa lähetyksen koti-ovelle ensi perjantaina (3.7).

Sain tänä aamuna Simetikin Nuno Alvesilta mielenkiintoisen sähköpostin:

Hello Tuomas,

Your order was sent yesterday.

As you may know, you are among the first customers who will receive the brand new K2-R Cockpit.

To avoid more delays, we sent the cockpit without assembly instructions, which we are yet finishing.

For now, you can check this video http://www.youtube.com/watch?v=KNuHs0_rXNo&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3y2y1SwoUczbTVBXnchlGLAdu4HEJP3lVAQjCPmbuVzZChJ-sl8kxn5g0


If you have any questions, just ask.

In the end, if something is less than perfect, please let us know, and feel free to leave a review on our website.


Best regards,

Nuno Alves

Ensi viikolla perjantaina rigin pitäisi saapua, sitten pääsee kasaamaan ja testaamaan. Sparco R333 -penkki sekä Sparcon HD-liukukiskot ovat jo varastossa valmiina odottamassa Simetikin rigin saapumista. :)
 
Jätä ne vibrat sinne vaimon yöpöydän laatikkoon. Ratissa sillä ei tee hevovvittuakaan.

Niin tosiaan ihan vilpittömästi ajattelin, että noilla ratin vibroilla saisi tunteen aina, kun vaihtaa vaihdetta ylös/alas noista läpysköistä. Mutta en tiedä miten hyvin on peleissä tuota edes hyödynnetty.
 
Niin nämä liukukiskot ja penkki käyvät suoraan tuohon Simetikiin ilman mitään sovitteita?

Näin minä asian olen itse ymmärtänyt. Tuon oman penkin yhteydessä ostamani Sparcon HD-liukukiskosetti on yleismallinen, jonka ansiosta penkki on mahdollista asentaa ihan tavalliseen henkilöautoon (off-topic: Sparco R333 -penkillä ja Sparco HD -liukukiskoilla ei ole FIAn hyväksyntää, joten ne eivät ole suunniteltu kisakäyttöön, vain katukäyttöön). Ei pitäisi olla tarvetta hankkia enää mitään ylimääräisiä sovitteita, jotta penkin voisi asentaa esim. simurigiin. Simetik K2-R -rigin mukana toimitetaan tarvittavat kiinnitystarvikkeet istuimen asentamista varten.

Kun kysyin Simetikin Nuno Alvesilta näin yleisellä tasolla eri penkkien yhteensopivuudesta heidän riginsä kanssa, niin sain siihen vastaukseksi, että nykyään on lähes mahdotonta löytää markkinoilta penkkiä, jota ei voisi heidän rigiinsä asentaa, koska rigin rungosta löytyy jo valmiina useita erilaisia "reikämalleja" (=hole pattern) tätä tarkoitusta varten. Ja jos käykin niin, ettei löydykään rungosta sopivia reikiä halutulle penkille niin ne reiät voi tarvittaessa porata runkoon itsekin.

Joten näillä tiedoilla tuo Simetikin K2-R -rigi antaa todella paljon mahdollisuuksia penkin asennuksen suhteen. Voi huoletta hommata tälle rigille minkä tahansa penkin ja luottaa siihen, että sen saa melko kivuttomasti asennettua tähän rigiin. :)
 
Itselläkin Playseatin penkin kiskot sopivat suoraan. Siksihän Simetikissä on ne useat reiät siinä "takapalkkien" päällä jotta voi hakea kiskoille/penkille kiinnityskohtaa, joka useimmiten löytyy.

Itsekin jossain vaiherssa tässä laitan tilauksen sen uuden ristikkovahvistetun ylösalas-osan ja sen uudemman rattidekin jossa sitten myös ne dd-kiinnikkeet jos vaikka tulisi tarvetta tulevaisuudessa.
 
Itselläkin Playseatin penkin kiskot sopivat suoraan. Siksihän Simetikissä on ne useat reiät siinä "takapalkkien" päällä jotta voi hakea kiskoille/penkille kiinnityskohtaa, joka useimmiten löytyy.

Itsekin jossain vaiherssa tässä laitan tilauksen sen uuden ristikkovahvistetun ylösalas-osan ja sen uudemman rattidekin jossa sitten myös ne dd-kiinnikkeet jos vaikka tulisi tarvetta tulevaisuudessa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten pitkään olet omistanut Simetikin rigin (varmaan jossain olet tämän aiemmin maininnutkin, mutten jaksa alkaa nyt kahlata viestiketjua taaksepäin)? Ilmeisesti sinulla on se vanhempi K2 -versio käytössäsi?

Vanha rigisi taisi olla jokin Playseatin malleista, kun kerran käytät nytkin Playseatin penkkiä Simetikin rigissä? Itselläni oli vuodesta 2012 lähtien näihin päiviin asti käytössä Playseat GT, jonka ostin aikoinaan Huutonetin kautta käytettynä 270 eurolla, joka oli ostohetkellä muistaakseni 2-3 vuotta vanha.

Aiemmin tällä viikolla tuo sama Playseat GT meni pilkkahinnalla työkaverin pojan käyttöön, jolle olin jo muutamaa kuukautta aiemmin myynyt aikoinaan vuonna 2017 uutena ostamani ja noin 2,5 vuotta käyttämäni Thrustmaster T-GT -rattipoljinsettini (jonka polkimilla en ollut ajanut metriäkään). :)
 
2 vuotta aika tarkalleen kun näköjään melkein samoihin aikoihin 2018 tilattu ja jotain viikon sisällä se silloinkin tuli. Ja tosiaan ajattelin tuolta tilata tuon upgradetun korkeussätö-osan ja optiona muutenkin hankittavan rattitason missä sitten ne DD-kiinnikkeetkin mukana..



Tuo uusi poljintaso kiinnostaisi myös mutta eivät ainakaan vielä myy sitä erikseen vanhemman mallin omistaville. EI se nykyinenkään tukevampi tarvitsisi LC-jarrullakaan olla mutta onhan tuo coolimman näköinen ja tuo muutamia lisäsäätö yms toimintoja.(no laitoin emailia sinne asiasta)


Niin ja iaemmin oli Playseatin Evo, See missä keski/rattitason putki nousee jalkojen välissä lattiassa olevasta runkopitkiittäisputkesta, varmaan melkein 10v tai vajaan oli käytössä. Edit. Muuten pitäisi jotenkin Barrylle saada idea että testaisi Simetkin, varsinkin nyt noilla uudistuksilla. Harmittavan vähän kuitenkin tunnettu, varsinkin jenkeissä tai briteissäkin, enemmänkin sellainen pieni piiri tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Näemmä parilla kympillä saa ButtKickerille lisäosan Simetikille, ei ole huono investointi sekään.
Itse ButtKickerin kun saa kuitenkin alle 200 euron postikuluineen.
Mitä nyt parikymmentä tuntia sen kanssa pelaillut, niin ihan loistava lisäys rigiin konsolikäytössäkin ilman asianmukaista softaa.

Vielä kun kelit tässä viilenee sopivasti loman alkaessa, niin jaksaa pelailla :)
Asunnossa kun noin 30 astetta, niin wheel base puhisee koko ajan, kuulemma 25 astetta raja että sammuisi joskus.
 
Miten perähieroja konsolilla otetaan käyttöön? Yhdessä vaiheessa olin ostamassa sen venäläisen(ukraina? no sitä samaa kaikki) sitä tärisevää penkin päällistä mutta jäi siinä vaiheessa.
 
Mulla tulee signaali sille viritinvahvistimen sub2 liitännästä ja hyvin on perstuntumaa niissä kohdissa joissa varmaan pitää ollakin.
Kuulokeliitännästä toimisi varmaan myös, onhan tuossa mukana tulevassa vahvistimessa jakosuodin.
DAC:lla voisi haaroittaa vaikka optisesta lähdöstä.
 
Köyhän miehen buttkickerin saa askarreltua, kun laittaa pelistä ratin forcet riittävän kovalle ja siirtää rigin epätasaiselle alustalle. Hyvin tuntui istuimessa asti kanttarin päälle ajaminen Assetto Corsassa (ja hiiri putosi telineeltä), kun tuli hieman siirrettyä ajohommia eri paikkaan.:asif:

Ei välttämättä toimi kaikilla alumiinirunkoisilla rigeillä...
 
Jep ja kun kyhää rigin tasapainolaudan päälle, niin saa köyhänmiehen motionrigin, vaimo tai kaveri heiluttelemaan aina sopivaan suuntaan ;)
 
No niin tuli vähän pakon sanelemana tilattua tuo Simetik K2 sillä Fanatec alkoi uhkailemaan paketin toimituksella. Otin siihen lisänä ainoastaan sen handbrake supportin. Siinä cockpitissä ilmeisesti mukana se jatkovarsi tuolle käsijarrupalikalle eli en tarvitse muuta?

Nyt täytyy mennä sovittamaan penkkiä. Pärjäisiköhän Sparco R100:lla Sparco R100 penkki musta | Autoracing ja siihen HD-liukukisko.

Kiinteä penkki olisi varmasti jämäkämpi mutta onko tuo kallistus kuitenkin hyvä mukavuuden takia? Ja käykö tuo liukukisko edes kiinteän penkin kanssa? Silloin tällöin kuitenkin muutkin ajavat kuin itse.
 
No niin tuli vähän pakon sanelemana tilattua tuo Simetik K2 sillä Fanatec alkoi uhkailemaan paketin toimituksella. Otin siihen lisänä ainoastaan sen handbrake supportin. Siinä cockpitissä ilmeisesti mukana se jatkovarsi tuolle käsijarrupalikalle eli en tarvitse muuta?

Nyt täytyy mennä sovittamaan penkkiä. Pärjäisiköhän Sparco R100:lla Sparco R100 penkki musta | Autoracing ja siihen HD-liukukisko.

Kiinteä penkki olisi varmasti jämäkämpi mutta onko tuo kallistus kuitenkin hyvä mukavuuden takia? Ja käykö tuo liukukisko edes kiinteän penkin kanssa? Silloin tällöin kuitenkin muutkin ajavat kuin itse.

Tuo Simetikin handbrake support on kuvien perusteella tarkoitettu kiinnitettäväksi shifter supporttiin, joka ei kuulu rigiin vakiona, vaan se on tilattava erikseen. Ei siis taida pelkkä handbrake support riittää, kun sitä ei saa yksinään ilman shifter supportia mihinkään kohtaan rigiä asennettua paikoilleen. Tämä siis oma käsitys tuosta asiasta, viisaammat korjatkoon (varmaan @Raikku osaa sanoa tarkemmin).

Minusta tuo mainitsemasi Sparco R100 ja Sparcon HD-liukukiskokitti on ihan fiksu paketti ja hyvä kompromissi useimmille, mikäli kyseinen penkki vain kropalle sopii. Suositeltavaa koeistua kyseinen penkki ennen ostamista, jos siihen vain on tarjolla mahdollisuus. Itselläni muuten täysin sama setti, mutta penkki on pykälän parempaa mallia (Sparco R333). Ostin tuon hieman riskillä, kun ei ollut mahdollisuutta täällä päin koeistua tuota missään.

Kiinteää kuppipenkkiä ilman selkänojan kallistusta en itse suosittelisi ihan jo pelkästään mukavuussyistä, varsinkin jos rigillä on tarkoitus ajattaa välillä muitakin kuskeja kuin vain itseään. Mutta jos sille tielle kuitenkin haluaa välttämättä lähteä, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla kyseisiä penkkejä jossain ensin ennen ostopäätöstä. Useimmissa kiinteissä kuppipenkeissä ei ole tosiaan mahdollisuutta käyttää liukukiskoja, vaan ne tarvitsevat sellaiset penkin sivuille kiinnitettävät kiinnikkeet. Luultavasti poikkeuksiakin löytyy.
 
Tuo Simetikin handbrake support on kuvien perusteella tarkoitettu kiinnitettäväksi shifter supporttiin, joka ei kuulu rigiin vakiona, vaan se on tilattava erikseen. Ei siis taida pelkkä handbrake support riittää, kun sitä ei saa yksinään ilman shifter supportia mihinkään kohtaan rigiä asennettua paikoilleen. Tämä siis oma käsitys tuosta asiasta, viisaammat korjatkoon (varmaan @Raikku osaa sanoa tarkemmin).

Minusta tuo mainitsemasi Sparco R100 ja Sparcon HD-liukukiskokitti on ihan fiksu paketti ja hyvä kompromissi useimmille, mikäli kyseinen penkki vain kropalle sopii. Suositeltavaa koeistua kyseinen penkki ennen ostamista, jos siihen vain on tarjolla mahdollisuus. Itselläni muuten täysin sama setti, mutta penkki on pykälän parempaa mallia (Sparco R333). Ostin tuon hieman riskillä, kun ei ollut mahdollisuutta täällä päin koeistua tuota missään.

Kiinteää kuppipenkkiä ilman selkänojan kallistusta en itse suosittelisi ihan jo pelkästään mukavuussyistä, varsinkin jos rigillä on tarkoitus ajattaa välillä muitakin kuskeja kuin vain itseään. Mutta jos sille tielle kuitenkin haluaa välttämättä lähteä, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla kyseisiä penkkejä jossain ensin ennen ostopäätöstä. Useimmissa kiinteissä kuppipenkeissä ei ole tosiaan mahdollisuutta käyttää liukukiskoja, vaan ne tarvitsevat sellaiset penkin sivuille kiinnitettävät kiinnikkeet. Luultavasti poikkeuksiakin löytyy.
Kyllä näin on, eli handbrake support kiinnitetään vaihdekepin telineeseen.
Jos kyseessä Fanatecin vaiheaski niin siihenhän saa suoraan tuon Fanatecin käsijarrun kiinni..

Mutta kyllähän tuon käsijarrutelineen siihen varmasti saa kiinni pienellä modauksella.

Itsellä Simetikissä penkkinä Sparcon Rev2 kuppipenkki sivukiskoilla ja ajoasento on täydellinen(tosin ei muita kuskeja kuin minä)
Ostettu Autoracingistä jossa kävin penkkejä koeistumassa
 
Juu, käsijarru-lisäpala tulee shitermounttiin kiinni. Siihen osaan johon shifterkin tulee kiinni. Toki, kuten sanottu, jos Fanan shifteri niin käsijarrun voi suoraan siihen laittaa kiinni. Mutta shifter mountin tarvitsee jos ei halua ryhtyä diy.

Laitoin muuten sinne emailia uudenmallisesta poljintraysta ja kiintoisaa vastauksessa oli se että uusi K2R on 8cm leveämpi vanhaa cockkista ja siksi ei suoraan sopisi. Mutta sanoi että miettivät vastaavan lisäosana tekoa vanhempiin malleihin. Myös mielenkiintoista uuden mallin kuvissa on että monitoriteline on eri mallinen(eteen-taakse säätöurineen) kun taas lisänä myytävä on edelleen se vanha malli, eli onko tuossakin sitten se R:n eri mitoitus.
 
Viimeksi muokattu:
UPS:lta tuli maili että huomenna olisivat jo tuomassa F1 2020-rattia. Eli nopeammin se tuli kuin mitä allunperin sanoivat. Tosin Fanan oma systeemi kusee kun tosiaan sain sielä viime viikolla tms se että varastossa valmistellaan mutta missään vaiheessa ei tullut että shipattu tms.
 
UPS:lta tuli maili että huomenna olisivat jo tuomassa F1 2020-rattia. Eli nopeammin se tuli kuin mitä allunperin sanoivat. Tosin Fanan oma systeemi kusee kun tosiaan sain sielä viime viikolla tms se että varastossa valmistellaan mutta missään vaiheessa ei tullut että shipattu tms.
samaa odottelen itsekin, siinä postissa oli delivery date 25.6. joka on sama päivä kun se posti tuli. ei ole muuta kuulunut sen jälkeen. josko saapuisi tännekin kohta :)

edit: tulikin txt viestiä että torstaina toimitus
 
Viimeksi muokattu:
Juu, käsijarru-lisäpala tulee shitermounttiin kiinni. Siihen osaan johon shifterkin tulee kiinni. Toki, kuten sanottu, jos Fanan shifteri niin käsijarrun voi suoraan siihen laittaa kiinni. Mutta shifter mountin tarvitsee jos ei halua ryhtyä diy.

Laitoin muuten sinne emailia uudenmallisesta poljintraysta ja kiintoisaa vastauksessa oli se että uusi K2R on 8cm leveämpi vanhaa cockkista ja siksi ei suoraan sopisi. Mutta sanoi että miettivät vastaavan lisäosana tekoa vanhempiin malleihin. Myös mielenkiintoista uuden mallin kuvissa on että monitoriteline on eri mallinen(eteen-taakse säätöurineen) kun taas lisänä myytävä on edelleen se vanha malli, eli onko tuossakin sitten se R:n eri mitoitus.

Itselleni tulee ainoataan Fanatec clubsport käsijarru. Enkö siis saa sitä pelkästään kiinni edes tähän Shifter Support | Simetik vaan tavitsee lisäksi Handbrake Support -FNT | Simetik?

Ihme, kun ei voi laittaa selvästi näitä mikä käy mihinkin. Laitoin kyllä viestiä tilauksen perään mutta hankala noita on jälkikäteen muokata.
 
Meinaatko, että tekisi tälle Handbrake Support -FNT | Simetik itse jonkun jatkovarren jolla laittaisi kiinni?
Mietin joskus tuota asiaa että käytännössä tuo vaihdelaatikko teline kiinnitetään kahdella pultilla jotka ovat poikkittaisessa suunnassa ja tuo käsijarru teline kiinnitetään siihen kahden pultilla jotka ovat pystysuunnassa.
Vaihtoehdot ovat käytännössä ne että poraa yhden reiän tuohon käsijarru telineeseen että sen voi kiinnittää suoraan rigiiin tai ehkä parempi vaihtoehto on jos pystyy niin tekee siihen välikappaleen jonka laittaa suoraan rigiiin kiinni ja siihen sitten tuon käsijarrun..
Itse mietin että seuraavaksi kun tilaan Simetikiltä jotain niin tilaan siihen myös tuon pelkän käsijarru telineen ja modaan sen rigiiin kiinni
 
Mietin joskus tuota asiaa että käytännössä tuo vaihdelaatikko teline kiinnitetään kahdella pultilla jotka ovat poikkittaisessa suunnassa ja tuo käsijarru teline kiinnitetään siihen kahden pultilla jotka ovat pystysuunnassa.
Vaihtoehdot ovat käytännössä ne että poraa yhden reiän tuohon käsijarru telineeseen että sen voi kiinnittää suoraan rigiiin tai ehkä parempi vaihtoehto on jos pystyy niin tekee siihen välikappaleen jonka laittaa suoraan rigiiin kiinni ja siihen sitten tuon käsijarrun..
Itse mietin että seuraavaksi kun tilaan Simetikiltä jotain niin tilaan siihen myös tuon pelkän käsijarru telineen ja modaan sen rigiiin kiinni

Kun laitoin tilaukseen Simetikin K2-R -rigin ja shifter supportin niin mietin myös tuon handbrake supportin tilaamista, koska omistan Heusinkveld Sim Handbraken. Mutta selaamalla shifter supportin tuotesivuilla olevia kuvia huomasin, että Heusinkveld Sim Handbraken saakin suoraan kiinni shifter supporttiin, niin tuo handbrake support olisi ollut itselleni täysin turha osa, joten siksi jätin sen tilaamatta.

Viime hetken lisäyksenä tilasin Amazonilta sekventiaalishifterin virkaa toimittamaan Thrustmaster TSS Sparco Modin (ei ehkä mikään maailman paras laite sekventiaalishifterinä, mutta riittävän hyvä omaa käyttöä ajatellen). Ajatuksena oli laittaa sekä Heusinkveld Sim Handbrake sekä Thrustmaster TSS Sparco Mod kiinni samaan shifter supporttiin, jonka aion sijoittaa ratin vierelle. Tiesin jo toki etukäteen, että tämä tulee vaatimaan hieman modausta, mutta tilan perusteella molempien pitäisi kyllä jotenkin sopuisasti mahtua olemaan vierekkäin samalla shifter supportilla ja olemaan samalla ergonomisia käytön kannalta.

Tämän vuoksi kävin tänä aamuna hakemassa työpaikan metallinkeräyslavalta muutamia ylimääräisiä, epäkuranttiin (= eivät kelpaa enää tuotantoon) kuntoon menneitä alumiiniosia, joista saa suht helposti modattua sopivat kiinnikkeet Thrustmaster TSS Sparco Modin runkoon, jotta sen saa kiinnitettyä Heusinkveld Sim Handbraken viereen samalle shifter supportille. Se jää nähtäväksi sitten perjantaina, millaiseen ratkaisuun lopulta päädyn noiden shifterien asennuksessa, kunhan rigi ensiksi saapuu ja saan sen koottua. :)

Alla kuva työpaikan metallinkeräyksestä löytyneistä alumiiniosista, joita aion projektissa hyödyntää. Ovat ainakin riittävän paksuja ja jäykkiä tähän tarkoitukseen. :)

IMG-20200630-WA0000.jpg
 
Jos kyseessä Fanatecin vaiheaski niin siihenhän saa suoraan tuon Fanatecin käsijarrun kiinni..

Handbrake Support -lisäpala kuitenkin laskee käkkäriä alaspäin ja samalla pyöräyttää vivun liikerataa parempaan asentoon, eli ei ole turha varuste edes Fanatecin vaihdekepin kanssa.
 
Olen itsekin tässä harkitsemassa vakavasti tuota Simetikin rigiä, kunhan vain saan ensin tutulta Recaron kuppipenkin ja näen sen kunnon sekä istuvuuden itselleni. Jos penkki ok, niin sivukiinnikkeet ja liukiskot on tarkoitus asentaa siihen.
Kyselinkin jo Nuno Alvesilta, että pärjääkö yhdellä shifter supportilla, jos käytössä TH8a shifter + Sparco TTS känkkä. Vastauksen sain, että tarvitsee 2kpl shifter supportit.

Ilmeisesti myös se Central monitor support on päivittynyt, kun kyselin miten siihen saa isomman television kiinni? Sivuston mukaan kiinnitys ja tuki VESA 75x75/100x100, mutta Alves vastaili että Since it matches with a vesa mount upto 200x200mm it's ok.

Heiltä on tulossa myös adapteri siihen myöhemmin , jolla saa kiinnitettyä myös VESA 400x400.

Eli konsolilla simuilevana asentelen tuohon sitten 50” Samsungin UHD töllöttimen, jos ja kun päädyn tilailemaan Simetikin.
 
Kyllä ne liukukiskot saa laitettua/asennettua niiden sivukiinnikkeiden alle.

Itseasiassa vähän miettinyt, että jääkö penkki tuossa Simetikissä liian alas ilman noita sivukiinnikkeitä? Vr-laseilla olisi tarkoitus pelata kyllä pääasiassa eli näytön puolesta ei väliä mutta istuuko tuolla ilman sivutukia liian matalalla polkimiin ja rattiin nähden?
 
Itseasiassa vähän miettinyt, että jääkö penkki tuossa Simetikissä liian alas ilman noita sivukiinnikkeitä? Vr-laseilla olisi tarkoitus pelata kyllä pääasiassa eli näytön puolesta ei väliä mutta istuuko tuolla ilman sivutukia liian matalalla polkimiin ja rattiin nähden?
Oma mielipide on että ei (176cm pitkä) jouduin penkkiä laskemaan käytännössä niin alas kuin pystyin että sain hyvän ajoasennon ja penkin kulman juuri itselleni sopivaksi
 

Liitteet

  • IMG_20200701_094524_4.jpg
    IMG_20200701_094524_4.jpg
    2,6 MB · Luettu: 141
  • IMG_20200701_094537_4.jpg
    IMG_20200701_094537_4.jpg
    2,9 MB · Luettu: 145
Eilen sain kasaan tuon SRD-PRO:n ja onhan tuo nyt wheelstandin jälkeen aikamoinen parannus. N.6 viikkoa kesti tilauksesta tavaroiden saapuminen tuon koronan takia. Odottaa vielä loppuja tavaroita fanatecilta niin sitten pääsee testaamaan kunnolla.
C33DD1BE-97EE-4B14-BEC6-B1523D8BF625.jpeg
41553A2B-76F4-433B-A4A3-793DADCC1E1A.jpeg

Fanan f1 rattikin näyttää huomenna jo olevan jaossa.
 
Toimiiko simujen (Assetto Corsa, Pcars 2, DR2.0 lähinnä tulee pelailtua) kanssa miten hyvin tuo SHH-shifter, jos pistää sen th8a:n (analogisena käsijarruna) kaveriksi? Tai onko kokemusta saako tällaisen yhdistelmän pelittämään, jos molemmat on kytkettynä USB:n kautta.

Edit: Ja ko. shifterin omaavat, paljonko tuolle tulee posteja Suomeen toimitettuna suurin piirtein?
 
Ei nyt ainakaan pc:llä pitäisi olla ongelmaa vaikka mitä lykkäisi kiinni. Ja ne simutkin jotka tukivat vain paria laitetta alkavat olla jo vähemmistönä. Konsolilla tietysti sitten ihan eri juttu edelleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom