Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Tuli verkkokaupasta ilmoitus että Thrustmastersilla on toimitusvaikeuksia T-LCM-pedaalien suhteen, edellisellä viikolla tuli Augurylta viesti että Simucuben 2:n toimitus viivästyy koska valmistaja ei pysty toimittamaan toivottua määrää jälleenmyyjille.

On vissiin corona saanut aikaan aikamoisen kotisimu-buumin...

Toki korona joo, mutta melkein väittäsin että e-urheilu ja simuilu kokonaisuutena on saanu nyt niin paljon näkyvyyttä eri paikoissa että jengi kiinnostuu suureksi osaksi jo sen takia. Varsinkin kun nuo F1-kuskit alkoivat ajamaan simukisoja jotka striimattiin kansalle niin sillä on varmasti iso merkitys.
 
Toki korona joo, mutta melkein väittäsin että e-urheilu ja simuilu kokonaisuutena on saanu nyt niin paljon näkyvyyttä eri paikoissa että jengi kiinnostuu suureksi osaksi jo sen takia. Varsinkin kun nuo F1-kuskit alkoivat ajamaan simukisoja jotka striimattiin kansalle niin sillä on varmasti iso merkitys.
Kyllähän se juuri korona on se syy minkä takia F1 kuskit ovat nyt kotona ajamassa simuja eivätkä oikeilla radoilla.
 
Kyllähän se juuri korona on se syy minkä takia F1 kuskit ovat nyt kotona ajamassa simuja eivätkä oikeilla radoilla.

Tottakai, mutta e-urheilu oli nousukiidossa jo ennen koronaepidemiaa ja F1-kuskien ajeluita.
Toki tällä epidemialla on se suurin vaikutus asiaan mutta kyllähän esim YLE panosti näihin kisastriimeihin jo viime vuonna todella paljon.
 
F1.kuskit poislukien niin muissa sarjoissa, varsinkin jenkeissä, oli jo aiemmin korkean profiilin nimiä myös simupuolella ajelemassa.
 
Onko kellään kokemusta tuosta verkkokaupan myymästä Blackstorm cockpitistä? Tällä hetkellä käytössä Playseatin Evo alcantra, mutta ratti jää itselle vähän turhan alas ja sen takia myös keskiputki tulee ikävästi tielle kun joutuu sen työntämään ihan perälle. Saakohan tuossa Blackstormissakaan rattia yhtään korkeammalle? Pituutta on itellä about 187cm niin mietityttää että saakohan tuossakaan yhtään parempaa ajoasentoo. Ja jos jollain on joku rigi ylimääräsenä niin voisin olla kiinnostunut. Myös Fanatecin rattisettiä voi tarjota, kun kuukausi sitten tapahtunu heräteostos tuntuu vievän mukanaan. :D
 
"Hey! They are back in stock around the 10th of June. Once in, we ship right away!"

Omegalta tuli yllä oleva viesti kun kysyin tilaukseni toimituksesta. Eli ainakin toukokuun joutuu/saa ajaa vielä tuolla Wheel Standillä. :cautious:
 
Onko kellään kokemusta tuosta verkkokaupan myymästä Blackstorm cockpitistä? Tällä hetkellä käytössä Playseatin Evo alcantra, mutta ratti jää itselle vähän turhan alas ja sen takia myös keskiputki tulee ikävästi tielle kun joutuu sen työntämään ihan perälle. Saakohan tuossa Blackstormissakaan rattia yhtään korkeammalle? Pituutta on itellä about 187cm niin mietityttää että saakohan tuossakaan yhtään parempaa ajoasentoo. Ja jos jollain on joku rigi ylimääräsenä niin voisin olla kiinnostunut. Myös Fanatecin rattisettiä voi tarjota, kun kuukausi sitten tapahtunu heräteostos tuntuu vievän mukanaan. :D

Kiinnostais kanssa minkälainen tuo blackstormin rigi on? Samoissa hinnoissa omega, mutta näyttää korona sen verran hidastaneen toimintaa, että kesäkuussa aikaisintaan saisivat laitettua tulemaan. Onko järkevämpää vain odottaa, että omegaa saavat taas lähetettyä tulemaan vai onko tuo blackstormi lähelläkään omegaa? Tarkoituksena olisi siihen kaveriksi tilailla CSW 2.5 ja clubsport V3 pedalit.
 
Pistin eilen Fanatec V3 polkimiin ne jäykemmät mustat jouset ja kaasun hallinta tuntuu paremmalta, sekä kytkin enemmän luonnolliselta.
(Jos joku pähkäilee saman asian kanssa kuin itse eli en saanut ohjeiden mukaisesti kytkinpolkimen kahta ruuvia irti, niin ne pitää ruuvata samaan aikaa pois, koska ainakin omasta yksilöstäni puuttuu pidätinruuvi tuosta akselista. Itse purin yläpään ja lainasin siitä pidätinruuvia että sain alapään toisen ruuvin irti.)

Jarrun liikeradan säädin arvoon 4 - 4,5 joka tuntuu aika normaalilta mitä tavallisten autojen jarrua on polkenut.
Kokeilin myös mukana tulleita muovisia D-muotoisia polkimia eri asennoissa, mutta palasin silti metallisiin jotka ainakin sukkasiltaan ajaessa tuntuu mukavimmalta.
Jarrun ja kytkimen korkeuden säädin omaan räpylään sopivaksi.

Kysyisin että mitä tekee tuo jarrun performance kit?
Tuoko se sen pienoisen nyanssin polkimeen, että tuntuma olisi enemmän hydraulinen?
Jos sinne laittaa ne jäykimmät kumit, niin mikä on tuon punaisen säätimen arvo? Ohjeissa lukee että sillä vain poistetaan ylimääräinen liikerata sen jälkeen.
Sim Racing Garage:n arvostelun mukaan ne kaasujouset on melko turha investointi hintaan ja tuntumaan nähden.

Jos nuo jäykemmät kumit tuo paljonkin sitä parempaa tuntumaa (jolle olen aavistuksen skeptinen), niin pitänee sellaiset jossain vaiheessa tilata kun saa rigin tilattua ja asennettua.
WSP ja tuoli yhdistelmällä tuo orggis ja load cell säädettynä arvoon 35-45 tuntuu hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä pohtinu tuon ajokaluston uusintaa ja olikin jo aika lähellä etten pistäny tulemaan Fanatecin "hinnat alkaen"-settiä, mutta sitten erehdyin kattelemaan videoita DD-rateista vaikka ajattelin että olis hulluutta pistää esim tonni pelkkään baseen.. :whistling:
Niiden kanssa pitäs sit vaan olla ainakin se kunnollinen alurigi ja sekottaa pakkaa nyt entisestään kun ei sille rigille olis oikein sitä tilaa, ellei sitten muuta pelaamistapoja sillain että pelaa kaikki pelit siitä rigistä ja se taas aiheuttaa lisää pohdintaa.. :confused:
Karkeasti arvioiden kuitenkin kunnon DD-rigi kaikkineen kustantaa sen 2-3ke ja Fanatecin kanssa selviäisi sillä 700 eurolla.
Sit taas Fanatecin laadusta on kuullu kaikenlaista ja DD olis tiettävästi pitkäikäinen.

Kohta en helvetti osta mitään kun menee näin vaikeeks. :dead:
 
Olen tässä pohtinu tuon ajokaluston uusintaa ja olikin jo aika lähellä etten pistäny tulemaan Fanatecin "hinnat alkaen"-settiä, mutta sitten erehdyin kattelemaan videoita DD-rateista vaikka ajattelin että olis hulluutta pistää esim tonni pelkkään baseen.. :whistling:
Niiden kanssa pitäs sit vaan olla ainakin se kunnollinen alurigi ja sekottaa pakkaa nyt entisestään kun ei sille rigille olis oikein sitä tilaa, ellei sitten muuta pelaamistapoja sillain että pelaa kaikki pelit siitä rigistä ja se taas aiheuttaa lisää pohdintaa.. :confused:
Karkeasti arvioiden kuitenkin kunnon DD-rigi kaikkineen kustantaa sen 2-3ke ja Fanatecin kanssa selviäisi sillä 700 eurolla.
Sit taas Fanatecin laadusta on kuullu kaikenlaista ja DD olis tiettävästi pitkäikäinen.

Kohta en helvetti osta mitään kun menee näin vaikeeks. :dead:

Tutulta kuulostaa, paininut nyt ittekin pari viikkoa kaluston uusimishimojen kanssa. Onneksi Fanalta kerkesi loppumaan nuo CSW 2.5 baset ja uusia tulee vasta kesäkuussa niin säästyi rahat toistaiseksi, vaikka @Make73 olikin jo ansiokkaasti tuuppimassa kielekkeeltä alas ;). Ei yhtään auta asiaa että valtaosan ajasta ajaa formulaa (= V2 rattikehä + Podium vaihteet = 550€), mutta välillä on kiva AC:ssa hotlapata tavallisempiakin autoja (= 400€ melkein mikä tahansa pyöreä kehä, Porsche 918 RSR himottaisi erityisesti) ja oho, siinä menikin tonni pelkkiin rattikehiin :rofl:.

Paha tosiaan kun tuon hintaiset kamat vaatisi melkein sen alurigin, ja olisi muutenkin mahtavaa päästä aina ajamaan ilman Wheelstand Pron siirtelyä, johtojen kiinnittämistä yms. säätämistä (vaikka eihän tuohon todellisuudessa mene kuin pari minuuttia). Tuo rigi sitten vaatisi tosiaan ihan omistautumista: oman nurkkauksen ja näytön niin läheltä konetta, että piuhat ylettää eikä tarvitse ostaa toista PC:tä pelkkään simuiluun. Loppusumma tahtoo vaan ampua noilla "hinnat alkaen seteilläkin" sinne 2k€ kieppeille, ja tuossa kohtaa tuntuisi melkein samalta laittaa se "vähän" lisää DD-settiin. Oma lisämausteensa sitten vielä erinäiset saatavuusongelmat esim. Sim-Labin rigeissä.

Ei oo tosiaan helppoa, kohta pitää nakata fanatec.comin Wishlistit mäkeen ja jatkaa Thrustmasterilla ajamista tyytyväisenä. :lol:
 
Onneks tuli kesä ja pääsee crossiradalle tuulettumaan:D Oli itelläkin aika lähellä päivitellä mutta viime kesästä viisastuneena jätän suosiolla syksyyn. Viime kesänäkään en tainnut kertaakaan ajella. Talvella sitten kun mopo käy talviunille niin on aikaa enemmän ajaa.
Kellään ei ilmeisesti tuosta blackstormin rigistä kokemuksia ole? Äkkiseltään omaan silmään ainakin näyttää tukevammalta kun perus playseat. Mutta jos huonosta materiaalista huonosti tehty niin voinee olla melkoinen rimpula.
 
Poljintaso näyttää siltä, että joustaa ihan satavarmasti ja koko rigin säädettävyys näyttää aika olemattomalta. Jos nyt sattuu omille mittasuhteille passaamaan, niin periaatteessa voisi olla ihan ok.. Mutta kyllä itse katselisin jotain muuta.. Alumiinia tai simetikiä.
 
Toi poljintaso ainakin Verkkokaupan parin arvostelun perusteella vaatii lisätuentaa ainakin load cell-pedaalien kanssa ja näkeehän sen oikeastaa jo kuvistakin.

Toisaalta tuo Simetikikään ei vakuuta, jos miettii että tohon pitäs lyödä Simucubea kiinni..
Jos jollakulla on tuosta Simetikistä ja DD-ratista kokemuksia niin mielellään kuulisin. :think:

EDIT: jaa nii Raikullahan olikin tuo..
 
Viimeksi muokattu:
En suoraan sanottuna näe että Simetekissä on pienintäkään ongelmaa DD-rattiin. Ja onhan noita tyyppejä jotka DD-ratinkin siihen laittaneet. Vielä kun lisäjäykistivät sitä ylös/alas-rattitaso-osaa(nyt ostettaessa jo) niin miten ei kestäisi. Se yksi simutyyppihän(joku 90kg tms) tuubivideossaan hyppi siinä päälläkin(alkuperäinen layout) ilman ongelmia. Jengi ei jostain syystä näytä uskovan että se on oikeasti jäykkä, Tarvittavissa kohdissa on aika miehekkäitä materiaalipaksuuksia. Jos CSW:ssä on se 7-8 tms Nm:ää niin kaksi-vajaa kolme kertaa se ei kyllä mikään ongelma cockiksen suhteen.

Jos menen tuohon hajareisin etuosan yllä ja yritän joustattaa sitä sivuttain niin ei se helvetti mihinkään jousta. En nyt tässä yritä väittää että olisi jotain profiilia jäykempää mutta mikään noista GT Omegan/Next Level/etc, tai joku Sparcon vitsi sikahinnalla ei lähelläkään. Eli varmaankin niin että jos ei Simetek niin sitten hankit profiilin, ei vaihtoehtoja. Ja silti se on kompaktin kokoinen, kyllä itse siitä toissa vuotisesta ostosta asti ollut vaikuttunut. Eihän kukaan usko että Portugalissa osataan mitään tehdä, jengihän vaan lekottaa siellä helteessä ja elelee eu:n rahoilla ja laulelee kamoissa.

Edit, Gamermuscle käyttää OSW:tä Simetikissä, tai on ainakin käyttänyt ja siellä suunnalta sanonut että no probs. edit2, hintahan toki noussut nyt pikkuhiljaa, nyt ostava joutuu varmaan tyyliin ~100€ vatin ja rahdin kanssa maksamaan kuin minä silloin, tosin kuten sanoin alustaakin on kehitetty tässä lisää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: T0m
Mulla on Simetikissä (vanha malli) Fanatec DD1 kiinni, eikä mitään ongelmia. Siihen näyttää nykyään olevan myös DD-rateille oma kiinnitysosakin saatavilla. Shifterin kiinnitysosakin on melkein sentin paksuista rautaa ja todella tukeva.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Simlabin GT1-Evo on halvempi ja jos tuohon Simetekiin alkaa vielä lisäkilkkeitä ostamaan niin P1-X hinta alkaa jo lähestymään. Eli aika tarkkaan kannattaa alurigiä harkita, kun varsinkin tuo P1-X on aika end game vaihtoehto.
 
Totta kai, mutta melkein minkä tahansa hinta koostuu pienistä puroista jotka johtaa suureen jokeen.
 
Hyvä idea muuten varustaa pyörillä sitten. Itsellä suuri hyöty kun pulttasin Simetkin latta-piikkien tilalle trolley wheelit. Helppo siirrellä ja kun kaikissa 6:ssa lukot niin pysyy sitten paikallaankin.
Joku aussi-profiilifirma näytti omiinsa myyvän suoraankin.
 
Onkos noista omegan rigeistä pro vai art nyt sitten parempi ostos? Simetikkiä kahtelin kanssa, mutta taitaapi tulla melkein tuplasti enemmän hintaa kun siihen vielä penkin tuuppaa mukaan. Tällä hetkellä g29 ja wheelstandi niin olisihan tuo omegakin varmaan jo iso kehitys. Rigiin olisi siis tulossa fanalta csw 2.5 ja v3 pedalit.
 
taitaapi tulla melkein tuplasti enemmän hintaa kun siihen vielä penkin tuuppaa mukaan

Kun minä rigin uusin niin penkki ei ollut se konkurssin syy, torista tai nettivaraosasta V70:n penkki 20€:lla (joka tosin tarvitsi kakkosnelosen palat että sai rigiin kiinni), ja kyllä noita kuppipenkkejäkin aika halvalla saa. Siihen kannattaa kuitenkin mielestäni panostaa kun on todennäköisesti se kokoonpanon pitkäikäisin osa. Ja vaikuttaa myös ajomukavuuteen.
 
on todennäköisesti se kokoonpanon pitkäikäisin osa. Ja vaikuttaa myös ajomukavuuteen.
Tottahan tuo kyllä on! Mieluummin ajelee vaikka muutaman kuukauden tuolla wheelstandilla ja sijoittaa sitten vaikka tuohon simetikin rigiin suoraan.
 
Kun täällä muutkin ovat mainostaneet myytäviään niin kokeillaan kanssa.
Pahoittelen "offtopicia"
 
Fanatecilta tulossa torstaina julki uusi F1 kehä Limited Editionina. Omilla sivuillaan on vielä musta mysteerikuva, mutta Youtubessa esim. virallisella F1-kanavalla tästä pyörähtää 16 sekunnin mainosvideo :lol:

f1LE.PNG

Komeahan tuo olisi ja avoin alaosa + (ilmeisimmin) kumigripit korjaisi ainoat pikkuärsytykset nykyisestä Formula V2 rimmistä. Taitaa vaan LE ja "2020 kappaleen valmistuserä" tarkoittaa että hintakin tulee olemaan aivan hillitön.
 
Noin 350€ ne aiemmat on ollut, eiköhän tämäkin. Parina edellisenä vuonna on siis tullut myös oma Limited edition, lähinnä vähän eri väreillä.
 
Fanan pitäisi tehdä vaan noita isompana, varsinkin GT/protoihin ratin pitää oilla about 30-32 myös leikattuna mallina. Tosin vielähän ei yhtään podium-F1 rattia ole julkaistu joten ehkä niihin tulee myös noita. Toinen mikä olisi hyvä että F toisi un.,hubiin sopivan "leikatun kehän.

Muuten piti sanoa että vähän kalliiksi tulee oman orkkis-F1 ratin fiksaaminen, näköjään liian monta kertaa pudonnut niin yläreunan nappien kiinnitystapit sisältä menneet katki ja laitoin Fanalla kyselyn että saako varaosana. No saa kyllä ja tilasinkin mutta osat 5€ mutta postimaksut 33€....

Eikö tuossa erikoismallissa ole edes podium-shiftereitä?
 
Noin 350€ ne aiemmat on ollut, eiköhän tämäkin. Parina edellisenä vuonna on siis tullut myös oma Limited edition, lähinnä vähän eri väreillä.

No hyvä tietää ettei hinnoittelu todennäköisesti ole aivan posketonta, vaikka vähän sellaista pohjustaakin tuo Fanatecin teksti rajoitetusta valmistusmäärästä (Limited Edition ClubSport Steering Wheel F1® 2020 coming soon!). Eihän tuossa edes näytä olevan mitään erityistä ominaisuuksien tai painikkeiden puolesta, itsellä osuisi vaan nuo kumigripit mieltymyksiin paljon paremmin kuin V2:n ylläpitoa ja hanskoilla ajamista vaativa Alcantara.

Eikö tuossa erikoismallissa ole edes podium-shiftereitä?

Ilmeisesti ei-Podium magneettiläpyskät tulee vakiona, tuossa oli kuvaa takaa:
7qG720j.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No hyvä tietää ettei hinnoittelu todennäköisesti ole aivan posketonta, vaikka vähän sellaista pohjustaakin tuo Fanatecin teksti rajoitetusta valmistusmäärästä (Limited Edition ClubSport Steering Wheel F1® 2020 coming soon!). Eihän tuossa edes näytä olevan mitään erityistä ominaisuuksien tai painikkeiden puolesta, itsellä osuisi vaan nuo kumigripit mieltymyksiin paljon paremmin kuin V2:n ylläpitoa ja hanskoilla ajamista vaativa Alcantara.



Ilmeisesti ei-Podium magneettiläpyskät tulee vakiona, tuossa oli kuvaa takaa:
7qG720j.jpg

Mitä ylläpitoa alcantara vaatii?
 
Mitä ylläpitoa alcantara vaatii?

Muiden teksteistä olen ymmärtänyt, että sitä pitää olla säännöllisesti harjaamassa ja puhdistamassa jotta pysyy yhtään miellyttävänä. Lisäksi tosiaan tuo käsinevaatimus, mikä ei simuilussa ajatuksena nappaa yhtään. Myönnettäköön kyllä ettei omakohtaista kokemusta ole.
 
Muiden teksteistä olen ymmärtänyt, että sitä pitää olla säännöllisesti harjaamassa ja puhdistamassa jotta pysyy yhtään miellyttävänä. Lisäksi tosiaan tuo käsinevaatimus, mikä ei simuilussa ajatuksena nappaa yhtään. Myönnettäköön kyllä ettei omakohtaista kokemusta ole.

9 vuotta vanha alcantara ratti itsellä, en aja hanskat kädessä. Ei ole kulumaa.
 
Täällä myös pian puoli vuotta ajettu Thrustmasterin ralli ratilla jossa on alcatara pinnoite. Paljain käsin minäkin ajan ja ei ole täälläkään kulumaa.
 
Teillä ei sitten vissiin kauheasti kädet hikoile, tai ajatte todella lyhyitä kisoja..
 
Itse en ihan heti pelipenkkiin hommaisi kuppi-istuinta. Sivuttaiset G:t kun puuttuu niin sivutukea ei tarvitse.
Noista kuppipenkeistä on vaan hankala kammeta itsensä ylös, kyljet hikoo ja putkirunkoisissa vielä voi saada mustelmia jos penkki on turhan kapea.
Vaikka ei niin sporttiselta näytäkkään niin ihan perus auton penkki on yllättävän hyvä. Itse kyllä silti meinaan hommata jonkun fiksumman penkin kun sinne pääsen, mutta tällöin vain perus sportti penkki. Eli esim Sparco R100.

EDIT: Nimimerkillä pari vuotta käyttöautossa kuppipenkeissä viettäneenä. Pirun hyvähän kunnon kuppi on istua, kun ergonomia on täydellinen.
 
Mikäs tuossa Pro:ssa on erona Sprintiin? :hmm:
Eipä siinä taida olla mitään muuta eroa kuin esim tuo ratille nouseva profiili on vähän isompaa, poljinten kulman säätö profiili vähä pidempi ja penkin kiinnike profiilit vähän isompaa. En tiiä onko mitään sen suurempaa eroa kuitenkaa tuolla vähä paksummalla palkilla, mutta nii pieni hintaero sprinttiin verrattuna ja samalla hinnalla kun simlabin gt1-evo. 16€ pyörät mukaan nii voi liikutellakin pois edestä jos tarvii.

Itse kyllä silti meinaan hommata jonkun fiksumman penkin kun sinne pääsen, mutta tällöin vain perus sportti penkki. Eli esim Sparco R100.
Eipä ollut vielä edes tuo r100 osunut nenän eteen missään. Näyttää oikein pätevältä ja vielä aika edullinenkin.
 
Itselläkin se kiikarissa korvaamaan Simetekissä vanha playseatin istuin. Oli vaan siitä halvemmasta fimasta(täällä oli linkki sivuja sitten) loppu ne tällä hetkellä. Varsinkin kun siinä kääntyy snoja, pienissa tiloissa säästää tilaa.
 
Jos meinaa jossain kohtaa siirtyä loadcell-jarruun niin ei kannata sitä R100:sta ottaa, se on aika heppoinen penkki - natisee ja notkuu.
 
Jos meinaa jossain kohtaa siirtyä loadcell-jarruun niin ei kannata sitä R100:sta ottaa, se on aika heppoinen penkki - natisee ja notkuu.
Fanan v3 käytössä niin tämäpä hyvä tietää! Pitäisi käydä jossain paikallisessa liikkeessä melkein noita penkkejä testailemassa niin saisi hyvän penkin omaan makuun.
 
Tekis mieli päivittää nykyistä setuppia kun ajamisesta tullut yleisempää. Turhanpäivänen rata-ajelu ei kiinnosta yhtään, joten oma pelini on Dirt Rally 2.0. Rattina toimii G29 ja shifter on niin paska, että siirryin käyttämään ratin omia paddleja.
Ihan hyvin mä ajan, tosin maailman ykkösistä ollaan yleensä kartasta riippuen vähintään 30 sekuntia jäljessä, mutta enpä kyllä osaa powerslidea yms vielä kovin hyvin. Ja käsijarru ympyrässä :D

Olen itse aika tyytyväinen kyllä tähän G29 rattiin. Lähinnä kiinnostaisi tuo ajotuolin hankkiminen, koska pelaan rallia manual sequential asetuksilla joten en koske kytkimeen ollenkaan :D Pelaan tavallisella toimistotuolilla, jos käytän kytkintä niin lentelen huoneessa ympäriinsä.
Tuollainen rseat rs1 kiinnostaisi kyllä, mutta taitaa veroineen kotiinkuljetuksineen olemaan 900 euroa vähintään? Siihen vielä kaikki lisäosat mitä myyvät sivulla niin mennään lähemmäs 1300 euroon.

Vai kannattaisko samalla ostaa "laadukkaampi" ratti ja polkimet? Kuten Thrusmaster T-GT:n? Sitten joutuisi hankkimaan ilmeisesti monitoritelineen ja mahdollisimman halvan 1440p 144hz näytön. Eli tää päivitys onkin äkkiä yli 2000 euroa.

Mitä ajatuksia teillä tulis mieleen?
 
Jos haluatte istuimen...
1. jossa on oikeasti mukava istua
2. jossa on hyvät säädöt
3. joka ei nitise ja natise
4. joka on kestävä
5. joka on kaikista edellisistä kohdista huolimatta järkevän hintainen
...niin käykää Autovahinkokeskuksessa. Sieltä jostain uudenkarheasta puretusta kolariautosta kuljettajan istuin, jossa on liukukiskot mukana. Oikea auton istuin on kuitenkin monessa suhteessa ihan eri kaliiberia, kuin esim. nuo Playseatin natisevat ja hiostavat leluistuimet.

Maksoin itse Subaru Outbackin kuljettajan istuimesta 170 eur ja siinä on täydet sähkösäädöt ristiselän tukea myöden :D.
Piuhat vain kiinni 12 voltin muuntajaan ja penkki Simetikin runkoon. On hyvä. H*lvetin hyvä.
 
Sieltä jostain uudenkarheasta puretusta kolariautosta kuljettajan istuin, jossa on liukukiskot mukana.

Kannattaa katsoa että sen puretun auton lattia on suurinpiirtein suora penkin kohdala, eli niiden kiskojen kiinnikkeet vaakatasossa. Joissain autoissa voi olla muotoiltu pohjalevyn mukaan.
 
Itse hankin taannoin Motonetistä Corbeau Sprint System 1 istuimen ja alumiiniset sivukiinnikkeet, kun niitä myytiin jossain -30 % tarjouksessa. Paikallaan Simulabin P1-X rigissä ja on sopinut ainakin omaan ruhoon erinomaisesti. Olen tehnyt etätyötkin tässä viimeiset pari kuukautta , kun asuntoon ei oikein työpöytää lisäksi mahdu. Mukavemmin tässä istuu kuin perus toimistotuolilla, joten jos löytää sopivan kuppi-istuimen niin kyllä niissä viettää mukavasti pitkiäkin aikoja.
 
Tekis mieli päivittää nykyistä setuppia kun ajamisesta tullut yleisempää. Turhanpäivänen rata-ajelu ei kiinnosta yhtään, joten oma pelini on Dirt Rally 2.0. Rattina toimii G29 ja shifter on niin paska, että siirryin käyttämään ratin omia paddleja.
Ihan hyvin mä ajan, tosin maailman ykkösistä ollaan yleensä kartasta riippuen vähintään 30 sekuntia jäljessä, mutta enpä kyllä osaa powerslidea yms vielä kovin hyvin. Ja käsijarru ympyrässä :D

Olen itse aika tyytyväinen kyllä tähän G29 rattiin. Lähinnä kiinnostaisi tuo ajotuolin hankkiminen, koska pelaan rallia manual sequential asetuksilla joten en koske kytkimeen ollenkaan :D Pelaan tavallisella toimistotuolilla, jos käytän kytkintä niin lentelen huoneessa ympäriinsä.
Tuollainen rseat rs1 kiinnostaisi kyllä, mutta taitaa veroineen kotiinkuljetuksineen olemaan 900 euroa vähintään? Siihen vielä kaikki lisäosat mitä myyvät sivulla niin mennään lähemmäs 1300 euroon.

Vai kannattaisko samalla ostaa "laadukkaampi" ratti ja polkimet? Kuten Thrusmaster T-GT:n? Sitten joutuisi hankkimaan ilmeisesti monitoritelineen ja mahdollisimman halvan 1440p 144hz näytön. Eli tää päivitys onkin äkkiä yli 2000 euroa.

Mitä ajatuksia teillä tulis mieleen?
Mikäli ei kunnon tuolia löydy vielä niin se olis eka mitä lähtisin kattelemaan. Parantaa hommaa kummasti nimittäin.

Mitä tohon näyttöön ja telineeseen tulee, niin 1440p 144hz näyttö telineen kera kustantaa jo sen verta et melkeen lähtisin miettimään VR-laseja, mikäli niihin yhtään kiinnostusta löytyy.

Penkin kanssa sit saa shifterin ees osimoilleen oikeelle paikalle, kannattaa sillekkin antaa uus mahollisuus sitten. Vaikkei tossa omassa G27 mikään maailman paras shifteri ole (kaiketi about tismalleen sama kun se G29 vastine), niin kyllä se ihan välttävä ainakin on.
 
Kannattaa katsoa että sen puretun auton lattia on suurinpiirtein suora penkin kohdala, eli niiden kiskojen kiinnikkeet vaakatasossa. Joissain autoissa voi olla muotoiltu pohjalevyn mukaan.

Autoa en päässyt näkemään, kun tuon istuimen ostin. Mutta huomasin jo valmiiksi, että liukukiskojen pohjasta piti saada hitsatut kiinnikkeet irti. Laikkakoneella lähti. Kolariauton istuin saattaa siis aiheuttaa hiukan enemmän vaivaa kiinnityksessä, mutta jos löytää hyvän, niin on kyllä vaivan arvoinen. Tässä on vieläpä airbägi selkänojassa. Siinä olisikin immersiota kerrakseen, kun tuo räjähtäisi auki vaikka radan kaiteeseen törmätessä :D. Irrotin kyseisen piuhan suosiolla liittimestä, ennen kuin kytkin virrat sähkösäätöjä varten...
 
Tekis mieli päivittää nykyistä setuppia kun ajamisesta tullut yleisempää. Turhanpäivänen rata-ajelu ei kiinnosta yhtään, joten oma pelini on Dirt Rally 2.0. Rattina toimii G29 ja shifter on niin paska, että siirryin käyttämään ratin omia paddleja.
Ihan hyvin mä ajan, tosin maailman ykkösistä ollaan yleensä kartasta riippuen vähintään 30 sekuntia jäljessä, mutta enpä kyllä osaa powerslidea yms vielä kovin hyvin. Ja käsijarru ympyrässä :D

Olen itse aika tyytyväinen kyllä tähän G29 rattiin. Lähinnä kiinnostaisi tuo ajotuolin hankkiminen, koska pelaan rallia manual sequential asetuksilla joten en koske kytkimeen ollenkaan :D Pelaan tavallisella toimistotuolilla, jos käytän kytkintä niin lentelen huoneessa ympäriinsä.
Tuollainen rseat rs1 kiinnostaisi kyllä, mutta taitaa veroineen kotiinkuljetuksineen olemaan 900 euroa vähintään? Siihen vielä kaikki lisäosat mitä myyvät sivulla niin mennään lähemmäs 1300 euroon.

Vai kannattaisko samalla ostaa "laadukkaampi" ratti ja polkimet? Kuten Thrusmaster T-GT:n? Sitten joutuisi hankkimaan ilmeisesti monitoritelineen ja mahdollisimman halvan 1440p 144hz näytön. Eli tää päivitys onkin äkkiä yli 2000 euroa.

Mitä ajatuksia teillä tulis mieleen?

Jos on ylimääräistä rahaa niin kannattaa V3 / HE-sprintit lyödä. Luonnolliesti sprintti tarvitsee rigin tai itse väsää telineen polkimille jos on lähellä seinää missä ajeleepi.

Rattia ei yleensä kannata päivittää jos ei halua DD + rimi ~ 700-xxxx€
 
Mikäli ei kunnon tuolia löydy vielä niin se olis eka mitä lähtisin kattelemaan. Parantaa hommaa kummasti nimittäin.

Mitä tohon näyttöön ja telineeseen tulee, niin 1440p 144hz näyttö telineen kera kustantaa jo sen verta et melkeen lähtisin miettimään VR-laseja, mikäli niihin yhtään kiinnostusta löytyy.

Penkin kanssa sit saa shifterin ees osimoilleen oikeelle paikalle, kannattaa sillekkin antaa uus mahollisuus sitten. Vaikkei tossa omassa G27 mikään maailman paras shifteri ole (kaiketi about tismalleen sama kun se G29 vastine), niin kyllä se ihan välttävä ainakin on.
Kyllä tää toimistotuoli ihan hyvä on, mutta ei toki optimaalinen ajopeleille. Mieluiten haluaisin Suomesta ajotuolin mutta kaikki tuntuu olevan jotai Playseat roskaa ja eräästä sattuneesta syystä kaikella on älyttömät toimitusajat tai luokkaa ei vahvistettu.

Onhan tässä 3 vkoa katseltu jo Rift S virtuaalilaseja mutta kun myyvät vaan ei-oota tai nopeammat nappaavat ne saman tien kun tulevat myyntiin. Tiedä sitten miten hyvin VR-sopii itselle, kokeillut joskus PSVR ja se oli ihan paskaa, huono olo tuli demossa ku 30 fps, huono laatu ja motion blur.

Mulla on nyt Wheel Stand Prossa kiinni G29 ja shifteri. Hain keittiöstä tuolin ja latasin jonkun Jämsän radan Volkswagen Polo GTI R5 autolla ja ne vaihteet täytyy lyödä väkivalloin sisään, tai saan neutral vaihteen tai jonkun muun mitä en halua.
Ja no, keittiön tuolilla ei nyt kovin mukava ole pelata. Ajotuolin kanssa vois palata asiaan uudelleen.

Jos on ylimääräistä rahaa niin kannattaa V3 / HE-sprintit lyödä. Luonnolliesti sprintti tarvitsee rigin tai itse väsää telineen polkimille jos on lähellä seinää missä ajeleepi.
Rattia ei yleensä kannata päivittää jos ei halua DD + rimi ~ 700-xxxx€
En tiedä yhtään mistä puhut. Ilmeisesti V3 / h3 sprintit on jotain modeja? Rigi = cockpit? Mieluummin vaan ostan kun omat kädentaidot kyllä taitaa rajoittua ihan tietokoneen kasaamiseen.
Katsotaan miten kauan ratti kestää. Ralli on melkoista vääntämistä, odottelen jo tässä että joko tää hajoais mutta ei kai tää niin heikko laite ole. Pelitunteja noin 400 vuoden sisään.
Ihan kiitettävästi tässä on ajeltu G29:llä että ei se parempi ratti ainakaan musta pro-pelaajaa tee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom