Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Moro

Tuota tuota,näillä simuilla ajetaan kai yleensä kisaa joko rataa tai rallia,harvassa on kisa-autot joissa on ABS eli täysin turha simussa,jarrun tunto on hyvä kun sen saisi todenmukaiseksi,joku hydrauli systeemi tms. jossa pieni paineakku joka kuvaisi sitä tuntoa voisi olla hyvä ja yksinkertainen toteuttaa.
Moottorin värinöitä kun ovat ihan autokohtaisia,pätkäkohtaisia jne. mielestäni turha simuloida ja kytkintä kun ei käytetä koin lähdössä yleensä kun on ralliautoissa seqventiaali lootat ja sytkyn pätkijät vaihdettaessa ja radalla niin ikään tai DSG lootat ja kun luulisin monen ajavan simua automaatila niin miksi kytkimelle pitää väkisin tunkea jotain dingelitangelia ihan sen takia että se on hienoa ja teknistä.
 
Moro

Tuota tuota,näillä simuilla ajetaan kai yleensä kisaa joko rataa tai rallia,harvassa on kisa-autot joissa on ABS eli täysin turha simussa,jarrun tunto on hyvä kun sen saisi todenmukaiseksi,joku hydrauli systeemi tms. jossa pieni paineakku joka kuvaisi sitä tuntoa voisi olla hyvä ja yksinkertainen toteuttaa.
Moottorin värinöitä kun ovat ihan autokohtaisia,pätkäkohtaisia jne. mielestäni turha simuloida ja kytkintä kun ei käytetä koin lähdössä yleensä kun on ralliautoissa seqventiaali lootat ja sytkyn pätkijät vaihdettaessa ja radalla niin ikään tai DSG lootat ja kun luulisin monen ajavan simua automaatila niin miksi kytkimelle pitää väkisin tunkea jotain dingelitangelia ihan sen takia että se on hienoa ja teknistä.

Autismeja on monenlaisia, ihan hieno harrastushan tämä vaikuttaa olevan.. Jotkut rakentaa legoja, jotkut korjaa traktoreita, jotkut leikkii RC-jutuilla..

Tästä tulikin mieleen että muistaako joku sen projektin missä jonkun oikean (valkoisen) fiestan tms koppa sahattiin puoliksi ja siitä piti tulla "the most authentic rally simulator". Mitähän sille kuuluu, muistan että näyttöjä viimeksi soviteltiin..
 
Autismeja on monenlaisia, ihan hieno harrastushan tämä vaikuttaa olevan.. Jotkut rakentaa legoja, jotkut korjaa traktoreita, jotkut leikkii RC-jutuilla..

Tästä tulikin mieleen että muistaako joku sen projektin missä jonkun oikean (valkoisen) fiestan tms koppa sahattiin puoliksi ja siitä piti tulla "the most authentic rally simulator". Mitähän sille kuuluu, muistan että näyttöjä viimeksi soviteltiin..

 
Moro

Tuota tuota,näillä simuilla ajetaan kai yleensä kisaa joko rataa tai rallia,harvassa on kisa-autot joissa on ABS eli täysin turha simussa,jarrun tunto on hyvä kun sen saisi todenmukaiseksi,joku hydrauli systeemi tms. jossa pieni paineakku joka kuvaisi sitä tuntoa voisi olla hyvä ja yksinkertainen toteuttaa.
Moottorin värinöitä kun ovat ihan autokohtaisia,pätkäkohtaisia jne. mielestäni turha simuloida ja kytkintä kun ei käytetä koin lähdössä yleensä kun on ralliautoissa seqventiaali lootat ja sytkyn pätkijät vaihdettaessa ja radalla niin ikään tai DSG lootat ja kun luulisin monen ajavan simua automaatila niin miksi kytkimelle pitää väkisin tunkea jotain dingelitangelia ihan sen takia että se on hienoa ja teknistä.

Jokainen tyylillään, itselleni tämä on harrastus ja toki myös ajan esimerkiksi GT3-luokkaa missä ABS on kaikissa autoissa ja sitten toisaalta ajoittain H-kaaviolla ja kytkimellä rallia.
 
Moro

Tuota tuota,näillä simuilla ajetaan kai yleensä kisaa joko rataa tai rallia,harvassa on kisa-autot joissa on ABS eli täysin turha simussa,jarrun tunto on hyvä kun sen saisi todenmukaiseksi,joku hydrauli systeemi tms. jossa pieni paineakku joka kuvaisi sitä tuntoa voisi olla hyvä ja yksinkertainen toteuttaa.
Moottorin värinöitä kun ovat ihan autokohtaisia,pätkäkohtaisia jne. mielestäni turha simuloida ja kytkintä kun ei käytetä koin lähdössä yleensä kun on ralliautoissa seqventiaali lootat ja sytkyn pätkijät vaihdettaessa ja radalla niin ikään tai DSG lootat ja kun luulisin monen ajavan simua automaatila niin miksi kytkimelle pitää väkisin tunkea jotain dingelitangelia ihan sen takia että se on hienoa ja teknistä.

Suurin etuhan tossa taitaa tällä hetkellä olla se että voit muokata vasteen, liikeradan ja vastuksen niin oman mieltymyksen, pelin kuin auton mukaan. Siihen päälle sitten ABS ja luistonestoefektit, joista ABS merkittävin. Toki jos ajaa sitä viimeistä sekuntia yhdessä pelissä yhdellä autolla niin sen saa halvemmallakin tehtyä. Saa nähdä miten noille käy tulevaisuudessa. Kuten Will videolla toteaa jos pelit tukisivat telemetriaa esim. jarrujen kulumisesta niin niitä voisi emuloida vasteena myös jarrupolkimeen mutta se ei tällä hetkellä ole teknisesti mahdollista kun mikään peli ei semmoista telemetriaa laitteelle tarjoa. Tuen saaminen vaatisi varmasti hinnaltaan massoille kelpaavan version tulemista.

Boosted Median videolla esimerkkejä kuinka erilaisilla profiileilla Will itse, Kovalainen ja Morad esimerkiksi ajavat:

 
Viimeksi muokattu:
Joo kerron kunhan saapuu ja saan kunnolla testailtua.
Rigissä mulla oli ButtKickereitä kaksin kappalein ja oli kyllä hyvä, mutta aika lailla sai säätää ennen kun sai hyväksi ja kaikenlaiset resonoinnit ja räminät eliminoitua rigistä.

Näemmä tässä sama että SimHub:lla saa kyllä hakea ensin oikeat itselleen hyvät säädöt, mutta lopputulos pitäis olla kohtuullinen ja ainakin erotteleva toisin kuin rigiin pultatuilla täryillä tulee helposti sellainen tärinöiden sekamelska.
Mukana tuleva softa ilmeisen surkea ja audioliitäntään ei kannata edes harkita, PC ja SimHub siis niin pitäs olla jonkinlainen.

Tässä vielä toinen video aiheesta:

Jos täällä jollain tällainen on ja uhrannut aikaa sen säätämiseen, niin profiilitiedosto ois tietty kiva :)
Lupaan jakaa omani jos ja kun sellaisen saan jossain vaiheessa värkättyä.
Tuon videon tekstissä on latauslinkki hänen tekemäänsä profiiliin.

Hikoilua aiheuttaa materiaali, mutta se nyt on helppo päällystää vaikka mustaan puuvillaiseen pussilakanaan tai kääräisee fleece torkkupeittoon.
NLR keinonahkapenkki on myös ihan karsea, puutarhatuolinpehmuste päälle ja oli oikein miellyttävä istua pidempiäkin sessioita.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin aikoinaan sen venäläisen tms tyypin piensarjoina tekemiä vastaavia monet kehuivat. Melkein silloin joskus vuosia sitten tilasin, mutta jäi sitten tekemättä. Nykyään tosiaan tullut vastaavia näiltä "virallisilta" merkeiltä.
 
Itsellä käytössä ja ollut ihan tyytyväinen. Vähän enemmän tehoa kaipaisi välillä, mutta tuntuu nykyään todella oudolta ajaa, jos unohtaa laittaa päälle. Simhub tosiaan pakollinen ja säätöjen hakemisessa menee jonkin aikaa. Joutuu myös säätämään pelikohtaisesti, jos haluaa hyvät säädöt pelille.
Ajoasentoa myös joutuu säätämään tuon jälkeen, kun lisää penkin paksuutta. Arvosteluissa jotkut valittavat epämukavuutta, mutta ei ole itsellä ollut tuota ongelmaa.
 
Next Level Racing HF8- Haptinen Istuinalusta
Tollasen laitoin tilaten, kellään täällä kokemuksia onko hintansa väärti?


Itse olen tykännyt tästä vekottimesta varsinkin kun säätää sen simhubilla pelikohtaisesti.
Pelkäsin että on epämukava mutta ei ainakaan edellisellä penkillä ollut. Nyt on uutta penkkiä teossa että katsotaan sen jälkeen mut varsinki alle 200€ haptinen alusta on ihan ok lisä immersioon.
 
Minkähänlaisessa pakkauksessa tuo on, VPD olisi tuossa ihan lähihoodeilla mutta eihän jotain räikeää boksia kehtaisi julkisissa viedä/kanniskella. Toki voisi 2kim kuljetukseen kotikuljetuksen tms tilata jos hotsii.
 
Moro

Tuota tuota,näillä simuilla ajetaan kai yleensä kisaa joko rataa tai rallia,harvassa on kisa-autot joissa on ABS eli täysin turha simussa,jarrun tunto on hyvä kun sen saisi todenmukaiseksi,joku hydrauli systeemi tms. jossa pieni paineakku joka kuvaisi sitä tuntoa voisi olla hyvä ja yksinkertainen toteuttaa.
Moottorin värinöitä kun ovat ihan autokohtaisia,pätkäkohtaisia jne. mielestäni turha simuloida ja kytkintä kun ei käytetä koin lähdössä yleensä kun on ralliautoissa seqventiaali lootat ja sytkyn pätkijät vaihdettaessa ja radalla niin ikään tai DSG lootat ja kun luulisin monen ajavan simua automaatila niin miksi kytkimelle pitää väkisin tunkea jotain dingelitangelia ihan sen takia että se on hienoa ja teknistä.

Onko se nyt sitten "harvassa" ja "täysin turhaa" kun siellä simujen simussa eli iRacingissäkin ajetuimpia sarjoja ovat muunmuassa GT3, GT4 ja Grand Touring Cup ja näiden sarjojen about kaikissa autoissa on absit. Kevyemmissä simuissa vaikkapa Assetto Corsassa "siviiliautot" ovat erittäin suosittuja puhumattakaan arcadepeleistä kuten Gran Turismo ja Forza jota jengi paljon myös näillä simuvehkeillä ajelee. Äkkiseltään ainoat lajit mitä tulee mieleen oita olen itse ajanut ilman absia ovat GTE/GT1, erinäiset formulat, ralli ja Nascar.
 
1721132472308.png
Minkähänlaisessa pakkauksessa tuo on, VPD olisi tuossa ihan lähihoodeilla mutta eihän jotain räikeää boksia kehtaisi julkisissa viedä/kanniskella. Toki voisi 2kim kuljetukseen kotikuljetuksen tms tilata jos hotsii.
Tollasessa normiboksissa jossa tietty vähän tekstejä.
1721132580097.png
Sen alla sit kirjavampaa laatikkoa.
 
Ei tuollainen ruskea boksi paha ole, mutta jos joutuisi tuota varsinaista tuoteboksia viemään dösässä niin....
 
Pitäs alumiinirigiin saada jotkut jalat ja saada maasta ylemmäs. Millasia viritelmiä muilla on? Paras tilanne ois jos roboimuri mahtuis ajeleen alle
 
On siinä ratilla Mersu-lisää.. kauneus on katsojan silmissä aina mutta omasta mielestäni toi mersun f1 ratti ei ole edes hyvännäköinen.

Tuosta hinnasta voi puolet melkein ottaa pois ja silti saat samanlaisen yhtä laadukkaan ratin, eikä tarvitse katsella jotain Solera-mainoksia. No kyllä tuon jotkut die hard mersu fanit ostaa.
 
Mitä nähnyt niin monelle ei kelpaisi enää edes 28cm halkaisijan F1-tyylinen ratti, pitää olla 30cm joka parempi (voi käyttää isompia forceja ja on enemmän vipuvartta esim tämä Hyper P1 painaa kyllä jonku 600gr enemmän eli 1200gr vs 1800gr, mutta se ei ole ongelma 20-30Nm baseilla).

Onko tuo edes oikean F1 ratin kokoinen vai tehty siitä hivenen pienempi versio simukäyttöön niin saatu kevyemmäksi jotta toimii hyvin alempitehoisilla baseilla myös (8Nm jne)?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nähnyt niin monelle ei kelpaisi enää edes 28cm halkaisijan F1-tyylinen ratti, pitää olla 30cm joka parempi (voi käyttää isompia forceja ja on enemmän vipuvartta esim tämä Hyper P1 painaa kyllä jonku 600gr enemmän eli 1200gr vs 1800gr, mutta se ei ole ongelma 20-30Nm baseilla).

Onko tuo edes oikean F1 ratin kokoinen vai tehty siitä hivenen pienempi versio simukäyttöön niin saatu kevyemmäksi jotta toimii hyvin alempitehoisilla baseilla myös (8Nm jne)?

Esim. Thrustmasterin SF1000 on leveydeltään 270 mm, ja sen sanotaan olevan 1:1 replica. Uskoisin kyllä, että jossain tuossa 27-30 cm haarukassa ne nuo F1 ja GT-vermeiden ratit poikkeuksetta on. Mikä sitten on kenellekkin mieluinen.
 
Onko tuo edes oikean F1 ratin kokoinen vai tehty siitä hivenen pienempi versio simukäyttöön niin saatu kevyemmäksi jotta toimii hyvin alempitehoisilla baseilla myös (8Nm jne)?

Ainakin mainostavat tuolla sivulla käyttäneensä Mersun Cad filuja.
 
Kaipa ne F1-ratit edelleen on sen 27/28cm, totta että muuhun ajamiseen liian pieniä. GT/Proto-ajamiseen saisi olla sen ~30cm, DTM(siis se oikea aiempi, ei tämä vesitetty GT3-dtm) tyyliset avoratit tainneet olla sen 32cm tms.

Ihmetellyt että Fanalla kestänyt niin kauan tuoda GT/Wec-tyylisiä irtoratti-kehiä un.hubeihin, täytynyt sitten muualta ostella niitäkin.
 
Viimeksi muokattu:
1721287364454.png

Tollasta rimmiä (318mm) myivät Spassa ja varmaan joskus tulee verkossakin myyntiin kunhan nuo Fanan sotkut joskus selviää, kiinalaiset lopettaa protestit, softaosasto aloittaa taas hommat jne

HF8 tuli, ei ollut ruskeaa pahvilaatikkoa varsinaisen tuotelaatikon päällä, mutta ihan sama kun ei siellä mitään pumpattavaa barbaraa kuitenkaan ole.
Täytyy illalla testailla kuinka surisee.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, näin tuon Fanan rattikehän kun siitä tuli itselle maili. Tosin tässä vaiheessa tuo eka versio käy vain endurance button moduleen. Saas nähdä tuleeko sitten normi un.hubiin sopiva jossain vaiheessa.
 
Toki tuossa penkki tms valmiina yms. Ja ne ledit....

Mutta joo en itsekään ostaisi. Tuo poljintaso esim kuvaa katsellessa herättää kysymyksiä.
 
1721287364454.png

Tollasta rimmiä (318mm) myivät Spassa ja varmaan joskus tulee verkossakin myyntiin kunhan nuo Fanan sotkut joskus selviää, kiinalaiset lopettaa protestit, softaosasto aloittaa taas hommat jne

HF8 tuli, ei ollut ruskeaa pahvilaatikkoa varsinaisen tuotelaatikon päällä, mutta ihan sama kun ei siellä mitään pumpattavaa barbaraa kuitenkaan ole.
Täytyy illalla testailla kuinka surisee.

Tän olisin jo tilannut jos ei olis joutunut Belgiasta asti hakemaan.
 
Kysymys kuuluisi ehkä että miksi pitäisi tuolla hinnalla ostaa tuollainen kun samaan hintaan saa oikean rigin suomalaiselta valmistajalta mikä on varmasti hyvä.

Outletistä 460e ja tosiaan penkki mukana, minkä kotimaisen ”oikean” rigin saan viiteen sataan penkin kanssa? Poljintasoo kattelin itekkin ettei näytä parhaalta mahdolliselta mut sitä nyt vahvistaa ite helposti.
 
Prime lite ilmaisilla posteilla ja viiden pinnan alekoodin kanssa 403,75. Käytetty penkki tuohon ja taatusti parempi, kun tuo verkkiksen rimpula. Näköjään myös SimXPro X80, joka itseltäkin löytyy 399+jokunen kymppi posteja. Eiköhän noita rigejä enempikin löytäis 400 euroon, jos jaksais alkaa katselemaan.
 
Outletistä 460e ja tosiaan penkki mukana, minkä kotimaisen ”oikean” rigin saan viiteen sataan penkin kanssa? Poljintasoo kattelin itekkin ettei näytä parhaalta mahdolliselta mut sitä nyt vahvistaa ite helposti.

Riippuu miten edullisesti saat hommattua penkin. Itse suosin käytettyjä auton penkkejä romikselta jne. overpowerilta r100 penkillä perusbase 550€, Ronilta ilman penkkiä 450€
 
Jos harrastus enemmän kiinnostaa, niin kannattaa jättää nuo välimallit kokonaan pois, tulee loppupeleissä halvemmaksi.
Ostaa kerralla tukevan alumiiniprofiileista tehdyn rigin, joka ei varmasti nitise ja jousta kovemmassakaan käytössä.
Sen muokkaaminen on myös helppoa.
 
Tän olisin jo tilannut jos ei olis joutunut Belgiasta asti hakemaan.

Sama, mutta toisaalta itsellä on nyt 300mm MZW:n Mercedes-ratti unihubissa GT-hommiin niin sillä pärjää enemmän kuin hyvin. Todennäköisesti myös BME:n kaveriksi tulee tuolta MZW:ltä ostettua kehä, todennäköisesti R8 replica, jos nyt Fana ei jotain kania hatusta vedä. Nyt BME:n kanssa on 320mm pyöreä kehä rallihommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tunti pari testiä HF8:lla Automobilista 2:sen kanssa ja ensivaikutelmat kyllä oikein hyvät.
Istuimelle pistin wheel lock ja wheel slip jokaiselle renkaalle oman, alaselälle jousituksesta tulevan palautteen ja yläselälle rumble ym efektit, päälle gear change fiilistä tuomaan.
Ihan toimivan sai helposti kyhättyä SimHub:lla, tässä kohdin jo sanoisin että mieluummin tämän ottaisin kuin ButtKickerin.
Vaikkei taajuuksien kanssa pystykään säätelemään, niin kyllä tämä ainakin mun kroppaan on erottelevampi kuin tärytin.

Ite pelaan nykyään nahkasohvan keski-istuimella joka on tarpeeksi napakka ajohommaan ja selkänojan käännettävyytensä takia saa tän HF8:sin siihen remmeillä kiinni...ei tämä materiaalina tunnu yhtään sen enempää hiostavan kuin nahkasohvakaan.
HF8.jpg

Tässä tää nopeasti väsätty, mutta ihan toimiva SimHub profiili HF8:lle ainakin AMS2:seen jos joku haluaa testata.
 
Onko tuo edes oikean F1 ratin kokoinen

Ainakin muutama vuosi sitten Mersun(kin) ratti oli 28cm.
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team 1:1 W10 EQ Power+ Replica Steering Wheel Amalgam Collection | F1 Authentics

Itse suosin käytettyjä auton penkkejä romikselta jne.

Romikselta penkkiä hakiessa pitää vain muistaa että sen kiinnikkeet voivat olla auton pohjan mukaiset ja tämä ei välttämättä ole tasainen.
 
Moro

Tilasin suoraan Mozalta 10.7. Performance Kitin jarrupetaaliin kun muilla tuntuu tavara olevan lopussa.
Ihme firma kun ei lähetä pakettia,pari kyselyä olen sinne tehnyt ja tänään vihdoin vaivautuivat vastaamaan että lähettäisivät kahden päivän kuluessa ja kuten aiemminkin lupasivat lähettää asiasta tiedon.
Jon tavaraa on varastossa mistä ei toista tietoa sivuilla ollut niin kumma juttu jos toista viikkoa menee ennenkuin vaivautuvat tavaraa lähettämäään.

Minkälaisia kokemuksia muilla on ko. puulaakista?
 
Tunti pari testiä HF8:lla Automobilista 2:sen kanssa ja ensivaikutelmat kyllä oikein hyvät.
Istuimelle pistin wheel lock ja wheel slip jokaiselle renkaalle oman, alaselälle jousituksesta tulevan palautteen ja yläselälle rumble ym efektit, päälle gear change fiilistä tuomaan.
Ihan toimivan sai helposti kyhättyä SimHub:lla, tässä kohdin jo sanoisin että mieluummin tämän ottaisin kuin ButtKickerin.
Vaikkei taajuuksien kanssa pystykään säätelemään, niin kyllä tämä ainakin mun kroppaan on erottelevampi kuin tärytin.

Ite pelaan nykyään nahkasohvan keski-istuimella joka on tarpeeksi napakka ajohommaan ja selkänojan käännettävyytensä takia saa tän HF8:sin siihen remmeillä kiinni...ei tämä materiaalina tunnu yhtään sen enempää hiostavan kuin nahkasohvakaan.
HF8.jpg

Tässä tää nopeasti väsätty, mutta ihan toimiva SimHub profiili HF8:lle ainakin AMS2:seen jos joku haluaa testata.
Menny muuten toi laite mun tutkasta ohi. Lähti muuten samantien tilaukseen. Kun se oma heiluva rigi on vielä suunnittepöydällä.
 
Juu kyllä se tuohon 190eur hintaan on kelpo lisä simuiluun etenkään jos ei mitään aiempaa vastaavaa tuotetta jo omista!
Hyvin tuntee jarrutuksissakin että mikä pyörä siellä lukkiutuu :thumbsup:
Ite odotin jotain kännykän surinan voimakkuutta, mutta kyllähän tästä ainakin omaan makuun irtoaa ihan tarpeeksi voimakkaat pörinät ja on hiljainen toisin kun ButtKickerin kanssa aina joko rigi resonoi jostain tai sitten itse tärytin kolisi.
 
Joo, itelle toi metelli on just se paha juttu. Vuorotyötä kun tekee, niin simuilu kärpänen saattaa iskeä välillä 03.00-04.00 aikoihin. Ja voi sitä hellasärön määrää jos siitä lähtee liikaa mökää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom