Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Natiseeko muiden alurigit loadcelliä polkiessa vai täytyykö mun myöntää kasanneeni ton väärin? :cigar:
 
Emäntä sopivasti dumpattu mökille, ja kuinka sattukaan että huomenna on vielä vapaa päivä. :D
Tänään kyllä vedetään sellasta rallia, että koirallakin on kypärä päässä....
 

Liitteet

  • IMG_20240723_161702.jpg
    IMG_20240723_161702.jpg
    202,8 KB · Luettu: 253
FSR:n omistajana skippaan jatkossa kaikki näytölliset ratit, täysin turhia gimmickejä joita ei kyllä ajaessa kerkiä edes kattelemaan.
 
Samaa mieltä edellisen kanssa. Lippu- ja rev-ledit on kaikki mitä ratissa tarvitsee olla eikä nekään pakolliset ole. Sen verran vähän noita näyttöjä tulee katseltua.
 
Samaa mieltä edellisen kanssa. Lippu- ja rev-ledit on kaikki mitä ratissa tarvitsee olla eikä nekään pakolliset ole. Sen verran vähän noita näyttöjä tulee katseltua.

Varsinkin, kun tulevaisuus on todennäköisesti lisääntyvässä määrin enemmän ja enemmän VR puolella ja tuollaisen ruudun tuijottaminen jonkun mixed reality läpikatselun kautta olisi varsin päätöntä.

Monitorilla ajaessa ainoa mitä itse osaan kaivata on motecin näyttö jossakin mihin näkee vilkaisemalla, niin pelissä ei tarvitse hukata "real estatea" ruudulta pelissä olevaan auton näyttöön ja saa kuvakulman lähemmäs ja korkeammalle.
 
Natiseeko muiden alurigit loadcelliä polkiessa vai täytyykö mun myöntää kasanneeni ton väärin? :cigar:

Vedin poljintason atomeiksi ja kasailin kaikki uudestaan ja poistin pienetkin välit. Sama lopputulos, joten tunnen itseni tyhmäksi. Melko ärsyttävän kuuloinen ajaessa.

Jos muilla on RSH:n rigejä, niin pystyttekö laittamaan kuvia miten ootte viritellyt teidän poljintasot?
 
Vedin poljintason atomeiksi ja kasailin kaikki uudestaan ja poistin pienetkin välit. Sama lopputulos, joten tunnen itseni tyhmäksi. Melko ärsyttävän kuuloinen ajaessa.

Jos muilla on RSH:n rigejä, niin pystyttekö laittamaan kuvia miten ootte viritellyt teidän poljintasot?
Mulla on yleensä natissut se itse poljin eikä niinkään rigi :D
 
Mulla tuli vähän natinaa motionrigissä ja pistin ohutta kalustehuopaa kahden profiilin liitoskohtaan josta natina tuli, loppui siihen.
Joku silikonisuihke voi toimia hetken aikaa.
 
Vedin poljintason atomeiksi ja kasailin kaikki uudestaan ja poistin pienetkin välit. Sama lopputulos, joten tunnen itseni tyhmäksi. Melko ärsyttävän kuuloinen ajaessa.

Jos muilla on RSH:n rigejä, niin pystyttekö laittamaan kuvia miten ootte viritellyt teidän poljintasot?

Täällä ollut Hades 2:nen reilun 1,5v, eikä poljin-taso natise. Ite jarrupoljin alkaa kyllä natisee, jos ei välillä rasvaa. Polkimina nyt ollut Hessun Ultima+ ja ennen niitä Fanan v3:set.

Tosiaan mulla kaikki 4 pystypalkkia, kiinnitetty 2 klämpillä etu- ja takapuolelta. Sitten niissä kiinni toi poljinkehikko, johon kuuluu useempia profiileja.

Jos sulla samantyyppinen rigi, niin kannattaa tarkistaa pystypalkkien kiinnytykset, että varmasti napakat ja kestää vaikka ravistelua, ilman nitinöitä. Mulla ainakin takimmaiset palkit toimii vielä ratti-basen ja monitorien kiinnityspalkkeina (integroitu tripla-teline), joten jos ne flexaa, niin sit alkaa heiluu monesta paikkaa.

Jos nitisee niin joko joku ruuvi vähän löysällä tai johonkin kiinnityskohtaan jäänyt pikkasen väljää, johon voi olla muutama eri syy.

Yks juttu on varmistaa, että on katkaissu kaikista kiinnitys-klämpeistä sakarat pois, jos ne ei mene uran suuntaisesti.

Toisena, kierreosat t-uraliukurit kannattaa laittaa hyvin uriinsa, saattaavat kääntyä vähän urassa kiristelyvaiheessa, jos ei tarkkana ja sitten käytössä ilmestyy vähän fleksausta.

Taisin itekin tarkistaa parin viikon sisäänajon jälkeen, rigin kaikkien ruuvien kiristyksen ja sen jälkeen mennyt noin 6kk tarkistusvälillä.

Polkimet on vielä väliaikaisilla kiinnityksillä, mutta pysyneet noinkin ongelmitta paikoillaan. Loppu pienemmät uraliukurit kesken, kun vaihdoin polkimia.

Toivottavasti näistä on jotain apuja.

IMG_2526.jpegIMG_2527.jpegIMG_2534.jpegIMG_2528.jpegIMG_2529.jpegIMG_2530.jpegIMG_2531.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ja onko varmasti äänen lähde poljintasosta? Kun voi olla paikka muuallakin, kun esim polkee poljinta rajusti niin penkki/penkin kiinnitys, profiilit siellä päässä voi natista tmv.

Rigin symmetrisyys kannattaa tarkistaa ettei ole jotenkin vinossa, mittailee profiilin päistä että pystytolpat ym. kiinnityspaikat on samoissa kohdin palkkeja jne. Hyvä tarkistaa profiilipalatkin että ovat samanmittaisia jos niiden pitää olla niin(joidenkin kohdalla ei niin väliä jos huomioi sen) kuten ylläolevissa kuvissa nuo poljintason poikkiprofiilit 40x40 tulisi olla identtiset tai ne ei mahdu tai mahtuu mutta joihinkin jää rakoja ja silloin osa ei istu kiinni pituussuuntaisten 40x40 kanssa ja poljintaso voi fleksata/vääntyä.
 
Viimeksi muokattu:
Delenordic, menossa näköjään kesäale. Hessun käsijarrun tilasin, kun 10 pinnan alekoodin kanssa (BLACKSMOKE10) €271,26 ilmasilla posteilla. Katotaan miten tuo toimii vs modailtu "ebay" kässäri.
 
Delenordic, menossa näköjään kesäale. Hessun käsijarrun tilasin, kun 10 pinnan alekoodin kanssa (BLACKSMOKE10) €271,26 ilmasilla posteilla. Katotaan miten tuo toimii vs modailtu "ebay" kässäri.

Onko tietoa kauanko BLACKSMOKE10-alekoodi on vielä voimassa ? Viimeisen kk aikana tullut tilattua simutarvikkeita 500€ edestä Deleltä, viimeisin toimitus vasta eilen, nyt harmittaa, kiitos kuitenkin koodista, pitää pohtia vielä toista ratti hankintaa.
 
Onko tietoa kauanko BLACKSMOKE10-alekoodi on vielä voimassa ? Viimeisen kk aikana tullut tilattua simutarvikkeita 500€ edestä Deleltä, viimeisin toimitus vasta eilen, nyt harmittaa, kiitos kuitenkin koodista, pitää pohtia vielä toista ratti hankintaa.
Ei mitään hajua, itsekkin törmäsin tohon joskus kesä/heinäkuun aikana. Ei varmaan ihan heti ole poistumassa, koska blacksmoke tiimillä ja delellä on jonkillainen kaupallinen diili.
 
Moro

Asensin Mozan R5 Bundlen jarruun Performance Kitin ja jarru mielestäni muuttui jo paremmaksi,nyt on tuntoa kuten oikean auton jarrussa eikä ole sellainen tasaisen jäykkä alusta loppuun.Vielä en ole oikein tyytyväinen,on liian jäykkä ja se tuntuma ei oikein vastaa todellista,ajattelin kokeilla Alien Modsin Load-Cell Kittiä Load-Cell Kit Moza SRP Lite compatible - Alien Mods jospa sillä saisi vielä paremmaksi,samalla ajattelin poistaa tms. petaalin hakaneulajousen ettei jarru olisi luonnottoman jäykkä siellä alussa.

Miten muut ovat modanneet näitä halppisjarruja edes vähän totuutta vastaaviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ollaankin ihan eripäässä pelien ja vehkeiden kanssa, muutamalle x360 pelille tuli varta vasten hankittua sellainen mikkisoftan ratti ku lähti halvalla niin onko tohon mitään tuttua ja turvallista poljin modia?
 

Lyhyt käännetty lainaus:

Endor AG today filed an application with Landshut Local Court for the opening of insolvency proceedings due to over-indebtedness and inability to pay. Endor AG's foreign companies are not affected by the application.

Endor (Fanatec) hakeutuu konkurssiin. Corsairin antaman siltalainan myötä velat 95 miljoonaa.
 
Eli onko Fanatecin laitteet nyt verkonpainoja sitten 6kk* kuluttua?

* tai kunnes ekat ongelmat tulee ilman ajantasalla olevaa ajuritukea
 

Lyhyt käännetty lainaus:



Endor (Fanatec) hakeutuu konkurssiin. Corsairin antaman siltalainan myötä velat 95 miljoonaa.

Pitäiskö toi nyt tulkita niin että entinen potkittu CEO Jackermeier sai noi myyntisuunnitelmat torpattua merkittävän osakemääränsä ja piensijoittajien tuen avulla jonka seurauksena nykyinen johto päätti ajaa konkkaan ja Fanatec ajautuu nyt varmaan sitten konkurssipesänä Corsairin tai jonkun muun omistukseen?

Eli onko Fanatecin laitteet nyt verkonpainoja sitten 6kk* kuluttua?

* tai kunnes ekat ongelmat tulee ilman ajantasalla olevaa ajuritukea

Tuskin ja kovastihan tossa väittävät että kaikki jatkuu normaalisti vaikka Starug menettely failasi:
The Management Board is confident that the company will be taken over by an investor in the course of the insolvency proceedings; at the same time, the Management Board assumes that CORSAIR is still interested in acquiring Endor AG.
Endor AG will continue its business operations during the insolvency proceedings: Sales and warranty and repair services will continue without restriction, and customers will continue to receive driver and software updates.
 
Eli onko Fanatecin laitteet nyt verkonpainoja sitten 6kk* kuluttua?

* tai kunnes ekat ongelmat tulee ilman ajantasalla olevaa ajuritukea

Tuskinpa muutosta tulee. Enkä ymmärrä mihin se ajurituki yhtäkkiä lakkaisi konkurssin kautta tai vaikuttaisi, että laitteet lakkaavat toimimasta? Erikoinen ajattelutapa.

Fanatec ei muutenkaan ole mikään kuukausittain ajuripakettiansa päivittelevä. Yleensä uusien tuotteiden (ja sitä kautta firmisten) päivityksen yhteydessä päivittyy.
Tälläkin hetkellä "virallinen" v455 ajuripaketti ei ole mikään ihan tuore, julkaistu 02/2023. Beta v457 kyllä löytää Fanatecin forumilta.
 
Enkä ymmärrä mihin se ajurituki yhtäkkiä lakkaisi konkurssin kautta tai vaikuttaisi, että laitteet lakkaavat toimimasta? Erikoinen ajattelutapa.

Niinhän ne Microsoftinkin ratit lopettivat toimintansa ajurituen puutteen takia, vaikka firma ei mennytkään konkkaan. Siihen aikaan käyttöjärjestelmät kyllä vaihtuivat useammin kuin nykyään.
 
Entinen CEO eli TJ tais mainita siellä missä lie pörssikeskusteluissa, että niin tavaran tuottajat kuin softapuolikin osoittaa mieltään lakkoilemalla.
Tavaran toimittajat kyllä varmaan siksi kun ei rahaa tule ja mistä sen tietää toimiiko palkanmaksukaan enää softanikkareille.
Toivottavasti koska se heidän uusi CS DD tuntuu olevan susi ja syynä ilmeisesti firmwaren keskeneräisyys kun pätkii, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, myös jotain rautapuolen vikaa ollut kyseisessä basessa mitä heidän foorumiaan on lueskellut.
 
Jos nyt fanatecin jättää väliin niin eikö tosiaan alle tonnilla saa "entry, 5nm+" DD ratti-poljin settiä load cellillä? Kytkin ei pakollinen ainakaan alkuun.
 
Jos nyt fanatecin jättää väliin niin eikö tosiaan alle tonnilla saa "entry, 5nm+" DD ratti-poljin settiä load cellillä? Kytkin ei pakollinen ainakaan alkuun.

Saa. Mm. Mozalta.


Myy vaikka nuo polkimet eteenpäin ja vielä on pelimerkkejä 500e load celleille.
 
Saa. Mm. Mozalta.


Myy vaikka nuo polkimet eteenpäin ja vielä on pelimerkkejä 500e load celleille.

Juu tosta voisi tuota loadcell modia miettieä tohon. Todella outoa ettei tarjoa R5 bundleen SR-P polkimia vaihtoehdoksi niin saisi samantien loadcellin. Eikä R5 basea edes pysty ostaa yksinään..
 
Niinhän ne Microsoftinkin ratit lopettivat toimintansa ajurituen puutteen takia, vaikka firma ei mennytkään konkkaan. Siihen aikaan käyttöjärjestelmät kyllä vaihtuivat useammin kuin nykyään.

Microsoftin ratit? Kaipaisin selitystä.
 
En tiedä onko oikea ketju kysyä mutta onko mahdollista saada Cronusmax v2:lla G27 toimimaan xbox onessa?
 
Microsoftin ratit? Kaipaisin selitystä.

MS teki 90-luvulla hyviä ratteja (ja muitakin peliohjaimia), ne vain jäivät pois käytöstä kun tuli uudet Windows versiot joihin ei enää saanutkaan ajureita. Toisin kuin esim vastaavan ikäiset Logitechit.
 
Oletettu entinen CEO Jackermeier on näemmä taas postaillut omasta näkökulmastaan tilannetta saksalaisella talousfoorumilla:

Thomas-Jackermeier wrote on 31.07.24 09:03:04
As predicted and feared, Corsair has now brought about insolvency, because Corsair already has the trademark rights and does not attach any importance to the Landshut location. Why the banks did not recognize this despite several warnings, for my part, is a mystery to me. The board of directors should have been replaced immediately upon becoming aware of the aoHV and the banks would have had the power to do so.

The fact that the management is now also "thanked" for this is not to beat at the audacity.

We have continuously brought potent investors, all of whom were rejected by the Corsair-friendly Board. Only yesterday, Mr von Bühren renewed his willingness to buy the purpose of the purpose once again and the renowned Swiss CIC Bank has asked for access to the data room because it wants to replace the banks. Mr. Ruff replied: "We cannot grant data room access, as has already been said several times, without a reliable offer."

So first present a binding offer over 100 million and then the investor gets the numbers. With this argument, the Board of Management has been preventing any competition with Corsair for months.

I will continue to fight for the preservation of the company and my team and hope we will get a neutral insolvency administrator to set up a really open-ended trial.
 
Nyt taitaa vähän aika kullata muistoja :D.
MS Sidewinder FF ratin joskus omistin ja vaikka siitä on aikaa tolkuttoman kauan, niin muistan, että se oli ihan hirveä tekele.

Kaverilla oli sellainen ja itse Muistelen että Olipas upeaa ajaa Force feedbackillä kun itsellä oli joku Mad cats ilman Forcea:D
 
Toi Microsoftin rattihan oli ensimmäisiä oikeita FF ratteja, olihan se silloin hyvä mutta ei oikein kestä vertailua nykylaitteisiin. Pelien FF tuki oli myös aika mitä sattuu tuolloin ysärin lopulla.
 
Tuskinpa muutosta tulee. Enkä ymmärrä mihin se ajurituki yhtäkkiä lakkaisi konkurssin kautta tai vaikuttaisi, että laitteet lakkaavat toimimasta? Erikoinen ajattelutapa.

Fanatec ei muutenkaan ole mikään kuukausittain ajuripakettiansa päivittelevä. Yleensä uusien tuotteiden (ja sitä kautta firmisten) päivityksen yhteydessä päivittyy.
Tälläkin hetkellä "virallinen" v455 ajuripaketti ei ole mikään ihan tuore, julkaistu 02/2023. Beta v457 kyllä löytää Fanatecin forumilta.
Toivottavasti tekevät ajureista opensourcen niin aina löytyy joku vääntäjä.
 
MS teki 90-luvulla hyviä ratteja (ja muitakin peliohjaimia), ne vain jäivät pois käytöstä kun tuli uudet Windows versiot joihin ei enää saanutkaan ajureita. Toisin kuin esim vastaavan ikäiset Logitechit.


Muistan kyllä, yksi kpl niitäkin on ollut aikoinaan pöydässä kiinni. Mutta nyt puhutaan kuitenkin yli 20v (lähemmäs 30v) aikaisista laitteista ja Windows versioista ajureineen jolloin esim. USBkin oli vielä ’uusi juttu” niin en ihan vertaisi Fanatecin tämän päivän tilanteeseen.

edit: summasummarum, turhaa paniikin lietsontaa että Fanatecin laitteet lakkaisivat yhtäkkiä toimimasta vaikka yhtiö hakeutuikin konkurssiin.
 
Viimeksi muokattu:
Oli pieni iltapuhde :D
Oishan ton tietysti saanu aduinolla halvemmalla, mutta kun sattu olemaan tuo bodnarin kortti, niin aattelin et tehdään leon tuotteista.
 

Liitteet

  • IMG_20240803_020251.jpg
    IMG_20240803_020251.jpg
    195,5 KB · Luettu: 75
  • IMG_20240803_020303.jpg
    IMG_20240803_020303.jpg
    222,1 KB · Luettu: 78
  • IMG_20240803_020359.jpg
    IMG_20240803_020359.jpg
    187,3 KB · Luettu: 73
  • IMG_20240803_020411.jpg
    IMG_20240803_020411.jpg
    186,7 KB · Luettu: 75
  • IMG_20240803_055307.jpg
    IMG_20240803_055307.jpg
    175,2 KB · Luettu: 80
  • IMG_20240803_055327.jpg
    IMG_20240803_055327.jpg
    226,4 KB · Luettu: 77
Viimeksi muokattu:
Pari ihan ok tilannekatsausta ja taustoitusta tuosta Endor AG/Fanatecin tilanteesta vaikkei sinänsä hirveästi mitään uutta:





Overtaken video kertaa tapahtumat alkaen viime vuoden black fridaystä nykypäivään. Se myös kertoi että paikallinen oikeus määräsi heinäkuussa että kahdella osakkeenomistajalla on oikeus vaatia ylimääräinen yhtiökokous, joka piti ilmeisesti järjestää lähikuukausina. Kyseisessä yhtiökokouksessa hallituksen olisi pitänyt avata sijoittajille taloustilanne tarkemmin, käynnissä olevien myyntineuvottelujen tilanne sekä siinä olisi äänestetty hallituksen jäsenten luottamuksesta (CEO/CRO, CFO ja kaksi muuta johtajaa). Hallitus suhtautui tähän negatiivisesti ja ilmoitti sen vaarantavan StaRUG menettelyn ja ilmoitti harkitsevansa tuomiosta valittamista. Kaksi viikkoa myöhemmin hallitus tiedotti, että StaRUG järjestely epäonnistuu ja Endor AG on maksukyvytön. Tämä antaa ehkä vähän kuvaa että tässä maksukyvyttömyysjärjestelyn taustalla saattoi olla muutakin koska saattaa olla että koko hallitus saa kenkää tossa kokouksessa. Toisaalta on selvää että Jackermeier on varmasti esittänyt ehtoja joihin Corsair ei ole suostunut. En tiedä mitä kokoukselle nyt käy maksukyvyttömyyden seurauksena.

Overtake oli kysynyt Corsairilta kommentteja Fanatecilta siirtyneiden IPR:n omistajuuden tilanteeseen. Osa Fanatecin tuotteiden IPR:stä (mm. McLaren GT3 ratin IPR) siirtyi toukokuussa Corsairin omistukseen osana ostoaikeen siltarahoituksen lainatakausta. Corsairin mukaan kaupan epäonnistuttua IPR:t eivät palaudu automaattisesti Fanatecille vaan pysyvät Corsairilla. Jos Fanatecin ostaa joku muu kuin Corsair niin ostajatahon pitäisi maksaa Corsairin menetetyt kustannukset takaisin saadakseen siirtyneet IPR:t itselleen. Toisaalta Corsair kommentoi ettei heillä ei ole mitään intressiä IPR:n liittyviin palveluihin jos Corsair ei onnistu ostamaan Fanatecia osana maksukyvyttömyysjärjestelyitä. Samalla totesivat että heitä edelleen kiinnostaa ostaa Fanatec.

Corsair totesi myös oman Q2 yhtiökatsauksensa ohessa omat ostohalunsa:
We also announced our entry into the Sim racing market, with our own designed products, which we recently showcased at Computex. We remain interested in the Sim racing brand Fanatec, owned by ENDOR AG. Although we were disappointed to see the company file for insolvency, we intend to continue exploring a potential acquisition. Such acquisition would likely be within the framework of the pending insolvency proceedings, and as a result, we cannot provide any assurance our bid will be successful.

Random Callsignilla nyt ei sinänsä ollut mitään uutta tietoa mutta avasi myös hyvin vähän näitä eri näkökulmia Jackermeierin, yhtiön nykyisen hallituksen ja Corsairin välillä ja kuinka totuus on varmaan jonkinlainen yhdistelmä näistä koska jokainen taho ajaa omaa etuaan.

Kokonaisuutena on kyllä melkoinen soppa josta ei edelleenkään oikein ota selvää. Näkökulmia on oikeastaan kolme:
1) Jackermeier ryssi viimeisenä parina vuotena hommat väärillä valinnoilla mutta Fanatecilla ei oikeasti ollut niin paha tilanne kuin väitetään, nykyinen johto haistoi tavan napata rahat myymällä Fanatec jollekin toiselle taholle eli käytännössä nykyinen soppa on hostile takeover Fanatecista.
2) Jackermeier ryssi oikeasti hommat, nykyinen johto yrittää vilpittömästi pelastaa yrityksen Corsairin kanssa ja Jackermeier vallanhalussa tai kateuttaan yrittää estää suunnitelmat.
3) Corsair haistoi tilanteen ja pyrki hyödyntämään hostile takeoverin tai pyrki saamaan vain haluamansa IPR:t itselleen halvalla.

Mutta en tiedä miten tosta tilanteesta pääsee oikein järkevästi ulos. Käytännössähän homma olisi varmasti tavalla tai toisella taputeltu ellei Jackermeier omistaisi 50% osakkeista jonka seurauksena pystyy aiheuttamaan joka skenaariolle esteitä. Toisaalta kun tämä on ajautunut nykytilaan niin velatkin ovat moninkertaistuneet mm. Corsairin suuntaan enkä sitten tiedä riittääkö Jackermeirillakaan kavereineen enää satoja miljoonia firman pelastamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyllä skippaisin tuon R5:n ja ottaisin vähintään R9, ei tuo direct drive pääse oikein oikeuksiinsa 5Nm väännöllä.
Ittellä on r12 ja forcet pelistä riippuen 45-60% mutta tuolla 60 euron erolla hinnassa olis omakin valinta vitosen sijasta tuo r9.
 
Itellä R9 forcet 100% iRacingissa, yhtään ei kyllä vähempää ainakaan vääntöä tartte olla, tää 9Nm on itelle aika sweetspot. Ny kun puoltoista vuotta tällä ajanu ni ehkä sitä vois olla just sen 12Nm verran, tietynlainen turtuminen tullu tähänkin vääntöön.
 
Itsekin oon kyllä nostellut pikkuhiljaa forcea ylöspäin ajotuntien kertyessä. Tässä kun oli välissä 1,5 vuotta ajotaukoa niin aika herkästi loppui kunto kesken alkuun ni joutunu pitää kevyemmällä. Oli vähän liikaa rattitöitä totutellessa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom