Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Joo jos ei ole raaskinut sitä Fanan 150eur:n poweria ostaa, niin nyt kyllä kannattaa tilata tuo Alista, kun on sen verran halpa ja ero on tosiaan aika merkittävä 5 vs 8 Nm.
 
Heitän tähän että jos kiinasta tilaaminen arveluttaa, niin saman saa myös tilattua amazonista, olikohan hintaa just alle 70e. Silloin vieläkin alle puolet fanan omasta.
 
Uutta rigiä kasaamassa ja vielä PC+näytöt puuttuu.

Triplat (2k) vai ultra wide (4k)? Kumpi noista on raskaampi näytönohjaimelle? Muut pros and cons? Löytyy kyllä triploille mountit jo. Tähän asti olen ajanut yhdellä 27” näytöllä joten parannus melkoinen joka tapauksessa.

RTX 4070 ti/4080 linjalle ajattelin lähteä mutta tarvittaessa budjetti joustaa 4090 asti. Pelinä lähinnä Assetto Corsa joten 4090 voi olla jo overkill.
 
Riippuu SUW näytön mallista, mutta 1440p triplojen resoluutio 7680x1440 on karkeasti kaikkia muita SUW näyttöjä raskaampi pyörittää kuin uudehkon Samsungin G9 57” 7680x2160.

Jos on tilaa ja jaksaa hieman extrasäätöä niin triplat. FOVin saa selkeästi suuremmaksi ja immersiivisemmäksi. Muutoin SUW on ”järkevämpi” vaihtoehto. Jollei rahalla ole merkitystä.

VR kakkuloita on myös moneen lähtöön. Henkkoht koen ne hieman epämiellyttäväksi pidemmän käytön aikana. Silti varteenotettava vaihtoehto.

Assetto Corsa pyörii kyllä hyvin vaatimattomallakin kokoonpanolla ellei ole paljon grafiikkamodeja yms käytössä.
 
VR kakkuloita on myös moneen lähtöön. Henkkoht koen ne hieman epämiellyttäväksi pidemmän käytön aikana. Silti varteenotettava vaihtoehto.

Oculus Riftit oli joskus ja valitettavasti en pysty niillä pelaamaan ainakaan autopelejä. En vaan tottunut ja aina paha olo. Immersio kyllä oli hieno.
 
Fanatec shifteri ja käkkäri sai väistyä Simagicin DS-8X ja TB-1 tieltä. Monasti ollut jo ostoskorissa, mutta nyt viimein hetken mielijohteesta tilasin. Parin-kolmen tunnin jälkeen täytyy sanoa, että on kyllä tanakka setti.
Ei Fanatecin tuotteissakaan varsinaisesti vikaa ollut mikä sai vaihtorumbaan, mutta näissä on kaikki piirun verran jämäkämpää ilman mitään klappia. Toki hintakin on Simagicin setille lähes tuplat riippuen ostopaikasta (n. 400e vs n. 700e).

Asennus oli hieman työläämpi vs Fanatec, mutta onneksi oli pari ylimääräistä profiilin palaa kaapissa. Tykkäsin kyllä miten Fanatecin shifterin ja käkkärin sai toisiinsa kiinni...

Kepittämisiin.

IMG_1132.jpg
IMG_1133.jpg
IMG_1134.jpg

Positiivinen kommentti taas Delenordicille, alle 24h tilauksesta oli paketti noudettavissa lähipostista.
 
Moro

Vaihdoin Thrumasterin Moza R vitoseen ja taitaa se vähän tunnokkaampi olla mutta mun rigissä petaalit ovat liian pystyssä niille on tehtävä jotain,ihan tuntuisi vääntö piisaavan tässäkin vaikkei ole edes täysillä,enemmän vääntävää en ole edes kokeillut eli en tiedä tuntuman eroa.
 
Blackstormin Cockpit laitettu myyntiin ja nyt pohdinnassa seuraava askel. RSH:lta kiinnostelisi Hades 2.0 Plus tai Premium, mutta en oikein osaa päättää. Toisaalta ei kiirekään ole, kun raaski uutta ostaa ennenkuin vanha on myyty.

Fanatec CSL DD 8nm ja CSL Elite Pedals V2 käytössä. Varmaan pelkkä Plus-malli olisi selkeä päivitys, mutta kannattaisiko hypätä suoraan Premiumiin? Nemesiksessä karkaa budjetti vähän liikaa omaan makuun.
 
Hades 2.0 Plus on kyllä täysin riittävä vs Premium tai Nemesis. Ja myöhemmin toki päivitettävissä.

Vaihtoehtona esim. :
Simgrade FX-80 vaihdekeppi/käkkäriproifiililla 707€ toimitettuna (ei pedaalideckin kallistusta).
Sim-Lab GT1 Evo vaihdekeppi/käkkäriprofiililla 476€ toimitettuna
TrakRacer TR80 penkin kiskoilla, vaihdekeppi/käkkärimountilla ja Fanatec sidemountilla 642€ toimitettuna.
 
Viimeksi muokattu:
GT Omega ART Onkohan tollaisesta kellään kokemusta? Miettinyt vähän next level racing standin paikalle koska on tuota vähän hankala siirrellä ja se tuoli add-on ryöstöhintainen (600e)
Ja tuolin tohon nyt vaikka käy romikselta jostain autosta halvalla hakemassa ja kasailee adapterin, ainakin väliaikaisesti.
 
GT Omega ART Onkohan tollaisesta kellään kokemusta? Miettinyt vähän next level racing standin paikalle koska on tuota vähän hankala siirrellä ja se tuoli add-on ryöstöhintainen (600e)
Ja tuolin tohon nyt vaikka käy romikselta jostain autosta halvalla hakemassa ja kasailee adapterin, ainakin väliaikaisesti.

Hyppään tähän väliin törkeesti ja sanon, että mul on vähän vastaavanlainen myynnissä täällä (Verkkokaupan Blackstorm). Loadcell polkimilla tuo joustaa sen verran, että en välttämättä suosittele. Aiemmin oli kuitenkin T500RS kiinni ja sillä hommat suju varsin mallikkaasti.

Uskoisin, että GT Omegan laitteesta saat hyvin vastaavat kokemukset.

Lisätään vielä sen verran, että GT Omegassa näyttäisi poljintaso olevan paremmin tuettu, joten joustanee vähemmän.
 
Blackstormin Cockpit laitettu myyntiin ja nyt pohdinnassa seuraava askel. RSH:lta kiinnostelisi Hades 2.0 Plus tai Premium, mutta en oikein osaa päättää. Toisaalta ei kiirekään ole, kun raaski uutta ostaa ennenkuin vanha on myyty.

Fanatec CSL DD 8nm ja CSL Elite Pedals V2 käytössä. Varmaan pelkkä Plus-malli olisi selkeä päivitys, mutta kannattaisiko hypätä suoraan Premiumiin? Nemesiksessä karkaa budjetti vähän liikaa omaan makuun.

Samaa pohdin viime syksynä ja päädyin Premiumiin. Lähinnä vaan sen takia kun hintaero oli mielestäni kohtuullinen enkä halunnut päätyä tilanteeseen, että täytyy päivittää hetikohta jos ei tukevuus piisaakaan. Plussasta ei ole täten kokemusta, mutta tuo Premium on kyllä todella jämäkkä eikä ainakaan Simagic Alpha Mini (12 Nm) aiheuta mitään ongelmia, myös Simagic P1000 polkimet pysyvät jämäkästi paikallaan. Rigissä on myös RSH:n integroitu yhden näytön teline, joka saattaa hieman lisätä rakenteen jäykkyyttä, mutta näyttö lisää toki jonkin verran vääntöäkin pystytolpille. Premiumissa on pystytolpille tosin myös isompi/jämäkämpi kulmakiinnike (ei taida lukea tuotetiedoissa, eikä näy tuotekuvissa), joita ei tietääkseni Plussassa käytetä. Tuossa kun on peli-iltoja pidetty, niin eräällä kerralla havaitsin kaverin ajellessa että Sparcon penkki myötää jarrutuksissa huomattavasti, mutta rigi ei ole moksiskaan. Ajaessa tuota ei itse huomaa.
 
Samaa pohdin viime syksynä ja päädyin Premiumiin. Lähinnä vaan sen takia kun hintaero oli mielestäni kohtuullinen enkä halunnut päätyä tilanteeseen, että täytyy päivittää hetikohta jos ei tukevuus piisaakaan. Plussasta ei ole täten kokemusta, mutta tuo Premium on kyllä todella jämäkkä eikä ainakaan Simagic Alpha Mini (12 Nm) aiheuta mitään ongelmia, myös Simagic P1000 polkimet pysyvät jämäkästi paikallaan. Rigissä on myös RSH:n integroitu yhden näytön teline, joka saattaa hieman lisätä rakenteen jäykkyyttä, mutta näyttö lisää toki jonkin verran vääntöäkin pystytolpille. Premiumissa on pystytolpille tosin myös isompi/jämäkämpi kulmakiinnike (ei taida lukea tuotetiedoissa, eikä näy tuotekuvissa), joita ei tietääkseni Plussassa käytetä. Tuossa kun on peli-iltoja pidetty, niin eräällä kerralla havaitsin kaverin ajellessa että Sparcon penkki myötää jarrutuksissa huomattavasti, mutta rigi ei ole moksiskaan. Ajaessa tuota ei itse huomaa.

Kiitos, tää oli vakuuttava analyysi. Onko minkäkokoinen näyttö telineessä kiinni? Toisaalla peloteltiin, että saattaisi näyttöä heilua mukana.

Pääsis vaan nopeesti vanhasta eroon.. :D
 
Telineessä on kiinni AOC:n 34" kaareva näyttö. Tuo ei toki paina ilman jalkaa kuin vajaan 7 kg, mutta on asennettuna niin lähelle rattia kuin vain mahtui (~10 cm näytön ja ratin puolan välissä) jolloin siinä on jonkin verran vipuvartta. En ole havainnut häiritsevää heiluntaa normaalikäytössä, mutta on se joskus joissain tilanteissa värissyt. Silloin tosin värisee jo sitten koko rigi.
 
Itse miettinyt tässä palata simuhommiin takaisin. Oiskohan Moza R5 bundle ihan OK joksikin aikaa, kun ei viitsi ihan hirveän kalliita vermeitä laittaa heti alkuun ja ajelua silloin kun aikaa ja jaksamista on? Ois käytettynä saatavilla 450 euroon paikallisesti 2 vuoden takuulla ja vähän käytettynä. Fanalta en tiedä oikein uskaltaako R2R bundlea tai ylipäätään mitään tilata tällä hetkellä.

Enimmäkseen rallia (WRC, RBR) ajelen ja joskus iRacingia, AMS2 fiilistelyä jne. Aiemmin ollut omistuksessa Login klonksua, T300:sta sekä CSL DD 5nm. Ainakin aluksi ihan deskiin kiinni vaan ja mahdollisesti myöhemmin GtOmegan tai NLR:n wheel standia kehiin.
 
Oiskohan Moza R5 bundle ihan OK
Itse päädyin tutkinnan jälkeen mozaan (r12) enkä ole katunut. Softa toimii hyvin, vehkeet toimii hyvin ja QR on yks parhaita mitä markkinoilla on.
Eikä tarvi maksaa lisää että saa QR:n metallisena :P

Ja ainakaan moza käsijarru kanssa ei tarvi mitää ylimääräisiä usb adaptereita jos ei ole basea, joka on fanan kanssa vissii pakollinen

Rallia olen tuolla r12 pelannu jollain puolella teholla, ni pitäis tuo R5 olla riittävä tuohon hommaan. (ja käytössä vielä SHH shifter lisänä).

Ja NLR wheel stand 2.0 menee hyvi tuo R12 kanssakin, noin niiku jatkoa ajatellen.
 
Ei pöydässä oikein tuota voimakkaammat ratit toimisikaan.

Ei tietenkään. Pöytäkiinnitys on vain hetkellistä ja siinä tilanteessa voisi basen voimia säätää reippaasti alaspäin jos olisin tuota voimakkaampaa vehjettä ostamassa kunnes raskii ostaa kunnon telineen.
 
Ei tietenkään. Pöytäkiinnitys on vain hetkellistä ja siinä tilanteessa voisi basen voimia säätää reippaasti alaspäin jos olisin tuota voimakkaampaa vehjettä ostamassa kunnes raskii ostaa kunnon telineen.

Joo jos vaan budjetti antaa myöden niin se lopullinen välineistö kannattaa hommata ilman mitään välimalleja.
 
Ei sellaista ole vielä tehty.
Mullakin on ollut jo monta ;)

Fanatec-Corsair rintamalla viimeisimmät uutiset kertoo että Corsair omistaisi jo Fanatecin brandin, patentteja ja jopa uuden julkaisemattoman ratin oikeudet.
Entinen CEO syyttää työntekijöitään kun firma mennyt vituiksi ja saa itku-potkuraivareita.
Rahoitusjärjestelyjen takarajaa siirretty kesäkuun lopusta syyskuun lopulle
Next Chapter In Battle For Fanatec/Endor: Corsair Already Owns Design Trademarks & Brand (Update)
 
Joo jos vaan budjetti antaa myöden niin se lopullinen välineistö kannattaa hommata ilman mitään välimalleja.

Jep. Kävipä jopa mielessä, että ostaisko vaan satasella vaikka käytetyn Lonksu G920:n, että saisi pahimmat ajonikkikset pois alta ja sillä välin säästelisi "hampaita purren" muutamia kuukausia ja ostaisi kerralla kunnon basen ja kohtuulliset LC-polkimet ym. roippeet. :lol: Jotenki ei jakselis tuota osta-myy-osta parempi-myy-osta vielä parempi -touhua. Ei ainakaan tulisi takkiin kovin pahasti ja välttyisi monelta rumbalta. Vaan voi olla, että ei tuolla Lonksulla jaksais kyllä ajella kun on kokemusta jo paremmistakin.
 
Viimeksi muokattu:
Moro

Hommasin Moza R5 bundlen ja rattihan on aivan mainio mutta SR-P Lite polkimilta varsinkin jarrulta vaatisin lisää,siinä ei ole tuntoa ollenkaan elikkä korjaantuuko asia SR-P sarjalla vai mitä pitää tehdä,en heti ala vaihtamaan niitä tyyriimmiksi jos tätä perus sarjaa saa tunnokkaammaksi.
Kaasupetaalihan on nyky kisa-autoissa myös ihan tunnoton kun ovat sähköisiä eikä mitään vaijeri ja vipujuttuja ole läpille.
 
Tässsähän kävikin nyt sitten niin, että ajokuume vaan kasvoi ja Mozan R5 on nyt haettu. :x3: Huomenna asentelemaan ja testailemaan. :thumbsup:
 
Moro

Hommasin Moza R5 bundlen ja rattihan on aivan mainio mutta SR-P Lite polkimilta varsinkin jarrulta vaatisin lisää,siinä ei ole tuntoa ollenkaan elikkä korjaantuuko asia SR-P sarjalla vai mitä pitää tehdä,en heti ala vaihtamaan niitä tyyriimmiksi jos tätä perus sarjaa saa tunnokkaammaksi.
Kaasupetaalihan on nyky kisa-autoissa myös ihan tunnoton kun ovat sähköisiä eikä mitään vaijeri ja vipujuttuja ole läpille.


Ainakin tällä Mozan omalla kitillä pitäisi saada sitä jarrun tuntumaa paremmaksi ja suht edukkaasti (saisi kyllä mielestäni kuulua tuohon bundle-pakettiin):

Löysin myös tälläisen, jolla jarrusta saa tehtyä loadcellin:

Joutuu varmaan jomman kumman itsekin laittamaan tuossa jossain kohtaa.
 
Moro

Pitänee tilata tämä Performance Kit ja ellei parane niin sitten vielä Load-Cell Kit lisäksi,on muuten viimosen päälle hyvin tehty viideo em. lisäosan asennuksesta.
 
Heh siitä pientä DIY-projektia, jos Active Pedalsseja haluaa eikä rahat riitä. Bill of Materials näyttää olevan 400€, siihen sit 3D-printtaukset ja työt päälle. Harmillisesti video ranskaksi mutta enkkusubtitlet sentään löytyy. Etuna se että BOM linkkaa samaisesta syystä pääasiassa Ranskan Amazoniin ja Eurooppaan. :D

 
Viimeksi muokattu:
Heh siitä pientä DIY-projektia, jos Active Pedalsseja haluaa eikä rahat riitä. Bill of Materials näyttää olevan 400€, siihen sit 3D-printtaukset ja työt päälle. Harmillisesti video ranskaksi mutta enkkusubtitlet sentään löytyy. Etuna se että BOM linkkaa samaisesta syystä pääasiassa Ranskan Amazoniin ja Eurooppaan. :D



Jotain tämmöistä olen odottanutkin kun DIY-mies olen. Pitääkin alkaa toteuttamaan :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllähän tuo fransmanni kehuu tuotetta toiminnallisuudeltaan Simucuben kaltaiseksi.
Ruuvin laatu on jotain ihan muuta kuin Simucubella ja joitain se kuulien tuntuma ruuvissa voi haitata.
Ei näemmä jaa omaa kehittelemäänsä versiota muille.
Kertoo että tekemällä useita säästää rahassa, onko se sitten noiden piirilevyjen tilauksessa vai missä.

Mielenkiintoinen tuote kuitenkin, onnea @autobiography lle projektiin :tup:
 
Tyhmä kysymys, mutta mikä tuommosessa aktiivipolkimessa on siis aktiivista? Antaako se siis jotain ABS-jyrinää/jarruvastetta vai mitä se tekee?
 
Tyhmä kysymys, mutta mikä tuommosessa aktiivipolkimessa on siis aktiivista? Antaako se siis jotain ABS-jyrinää/jarruvastetta vai mitä se tekee?

Juuri sitä, antaa servomoottorin ja kierretankojärjestelmän kautta polkimelle haluttuja efektejä, esimerkiksi ABS:n jurnutus, jarrupaine, moottorin värinät, kytkimen bitepoint jne.
 
Tyhmä kysymys, mutta mikä tuommosessa aktiivipolkimessa on siis aktiivista? Antaako se siis jotain ABS-jyrinää/jarruvastetta vai mitä se tekee?

Mielikuvituksesta kiinni. ABS lienee se yleisin, ylipäätään sen voi säätää ilmeisesti kohtuullisen samanlaiseksi kuin oikean auton pedaalit. Kaasuun voi laittaa "kynnyksen" mikä voi helpottaa kaasun annostelua, samoin varmaan jarruun jne. (iRacingin 80%) ynnä muuta. Mutta varmasti riippuu softastakin, en tiedä tuosta DIY hommasta miten paljoin voi säätää. Eikä todennäköisesti ole yhtä tarkka tai säädettävä kuin vaikka simucuben pedaali.
 
Simucuben aktiivipolkimelle voi sanoa että onko se kaasu, jarru vai kytkin. Jos olisin massikeisari niin tulla hoituisi kahden ja kolmen polkimen konfiguraation välillä vaihtelu.
 
Simucuben aktiivipolkimelle voi sanoa että onko se kaasu, jarru vai kytkin. Jos olisin massikeisari niin tulla hoituisi kahden ja kolmen polkimen konfiguraation välillä vaihtelu.

Saman voi tehdä myös tuolle DIY:lle. En siis itsekään odota että se olisi 1:1 SC:n jumalpolkimen laatuinen, mutta projektina vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jos se toimii edes puolet niin hyvin viidenneksellä hinnasta niin olen tyytyväinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom