Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Budjetti shifteri matka jatkui 3d tulostetusta puolalaisesta Simjack halpikseen. Alustavan testailun mukaan toimiva, ja youtuben puolelta löytyy ohjeet yleisimpien ongelmien korjaamiseen. Profiiliin kiinnittäessä oma adapteri kannattaa porailla.

PC-Racing-Game-Sequential-Shifter-Gearshift-SIM-For-Logitech-G27-G29-G25-G920-For-Thrustmaster...jpg
 
Iltasanomien toimittajan testattavana Logitechin 2k maksava ajosetti.


"Varsinkin Gran Turismo 7:n pelaaminen ratilla ja PSVR2-laseilla sai vakavasti miettimään, että pitäisikö sitä kuitenkin hankkia omat ajokamat kotiin... Puolison mielestä ei, joten se ajatus kuihtui sitten kasaan nopeasti."
 
Iltasanomien toimittajan testattavana Logitechin 2k maksava ajosetti.


"Varsinkin Gran Turismo 7:n pelaaminen ratilla ja PSVR2-laseilla sai vakavasti miettimään, että pitäisikö sitä kuitenkin hankkia omat ajokamat kotiin... Puolison mielestä ei, joten se ajatus kuihtui sitten kasaan nopeasti."

Heh... edelleenkin joku sais koittaa innovoida tuotteen Playseat Challengen ja pysyvän rigin väliin. Joku tuommoinen alumiiniprofiilirigi jossa tuommoinen playseatmainen putkikangaspenkki, joka toisi lähes pysyvän rigin vakauden mutta saisi parissa osassa pakattua kaappiin piiloon. Vielä kun hinnan saisi puristettua johonkin 500€ paikkeille. Next Level Racingilläkin on noita malleja miljoona mutta loppujen lopuksi erottuvat toiminnallisesti aika vähän toisistaan muuta kuin hinnan osalta. Tuommoinen mahtuisi pienempäänkin kämppään ja menisi hellasäröllekin läpi.
 
Fanatec näköjään alkanut enemmänkin alentelemaan. Nyt kauppaavat DD1:sta ~200€ alella. Ja Xbox/PC-DD1 paketista F1 ratin kanssa sitten suurempikin alennus.
 
GT Omegalla on tänään loppumassa joku alekampanja. Vähän hiipi mieleen, että ottaisiko nyt järeämmän rigin Playseat Evon korvaajaksi. Sieltä irtoaisi esim. Prime Lite ilman penkkiä hintaan 430 € ja tästäkin saa vielä 5% alennuksen erilaisilla koodeilla. Eikös tuollainen 408 euroa valmiiksi tuotteistetusta aluprofiilirigistä vaihekepin pidikkeineen ole suht asiallinen hinta? Käsittääkseni toimitus on ilmainen eikä muitakaan sivukuluja tuohon tulisi.

Edit: Paitsi tietty ALVit tulee, eli joku reilut 90 euroa. Silti vielä viiteen sataan suht hyvä setti, kuvittelisin.
 
Viimeksi muokattu:
GT Omegalla on tänään loppumassa joku alekampanja. Vähän hiipi mieleen, että ottaisiko nyt järeämmän rigin Playseat Evon korvaajaksi. Sieltä irtoaisi esim. Prime Lite ilman penkkiä hintaan 430 € ja tästäkin saa vielä 5% alennuksen erilaisilla koodeilla. Eikös tuollainen 408 euroa valmiiksi tuotteistetusta aluprofiilirigistä vaihekepin pidikkeineen ole suht asiallinen hinta? Käsittääkseni toimitus on ilmainen eikä muitakaan sivukuluja tuohon tulisi.

Edit: Paitsi tietty ALVit tulee, eli joku reilut 90 euroa. Silti vielä viiteen sataan suht hyvä setti, kuvittelisin.

Ei ole hajuakaan minka tasoinen toi prime lite on, mutta eikös ala saada ihan kotimaisia vaihtoehtoja samaan hintaan kuitenkin. Eli edelleen vaikka e-sport companystä hyväksihavaittuja tuotteita.


Toki muiltakin suomalaisilta toimijoilta lähes samaan hintaan alumiini tai muita rigejä valikoimissa. Kannattaa käydä läpi tämän ketjun vanhempia viestejä, koska nämä samat kysymykset nousee esille n. kuukauden välein.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onhan tämä nyt vähän järeämmän oloinen kuin toi prime lite... Mutta jos ei tarvitse jäykkyyttä niin löytyy toki halvempikin malli (Hades 2.0 plus) suurinpiirtein tuohon samaan tarjoushintaan. (edit: tuli alkuperäinen viesti toiseen kertaan)

1693818391357.png
 
Ei ole hajuakaan minka tasoinen toi prime lite on, mutta eikös ala saada ihan kotimaisia vaihtoehtoja samaan hintaan kuitenkin. Eli edelleen vaikka e-sport companystä hyväksihavaittuja tuotteita.


Toki muiltakin suomalaisilta toimijoilta lähes samaan hintaan alumiini tai muita rigejä valikoimissa. Kannattaa käydä läpi tämän ketjun vanhempia viestejä, koska nämä samat kysymykset nousee esille n. kuukauden välein.


Ihan hyvä muuten, mutta se "tuotteistettu"-osuus on vähän niin ja näin tuossa. Esimerkiksi itselleni oleellisen tärkeästä vaihdekepin kiinnikkeestä ei ole edes havainnekuvaa, saati asennusohjeita. Jos siis kotimaisuus ei itsessään ole kriteeri, niin miten tämä on parempi diili? Aluprofiilisetin suurin haaste on kokoaminen/säätäminen, jos sitä ei ole oikeasti suunniteltu osaksi kokonaisuutta. GT Omegan osalta on olemassa erittäin kattava kokoelma materiaalia osoittamaan, että tuotteistus ja käytettävyys on oikeasti suunniteltu osaksi pakettia. Pelkästään toteamus "hyväksi havaitusta" ei ihan kata kaikkia huoliani.
 
Alumiiniprofiili palat kiinnitetään kaikki samanlaisilla "corner bracket" jutuilla toisiinsa ja profiilin uriin tulee pulteille pieni vastakappele johon kierteet kiinnittyy. Vähän kuin kasailee legoista jotain mutta vain aikuiselle. Sanoisin että helpompaa kuin jonkin Ikean kalusteen kasaus jossa voi olla hyvinkin erinäköisiä osia ja eri mittaisia pultteja/ruuveja ym. ja ilman ohjeita sitä ei vain pysty kasaamaan (tai yritys ja erehdys tyyliin saa kasaan ilman ohjeita).

Yleensä alumiiniprofiili rigissä on:
- on kaksi hyvin pitkää kpl jotka on vasen ja oikea pohjapalat (pituus suuntaiset)
- on kaksi pitkää palaa jotka on ratin kiinnitystason pystytolpat
- on muita paloja jotka tulee poikittain yhdistämään vasemman ja oikean puolen toisiinsa

Ja netistä (youtube tvm) löytää perusvinkit kasaukseen jotka pätee jokaisen perus alumiiniprofiiili rigin kanssa.

Mutta tilaa sieltä mistä saa selkeimmän kuvan siitä rigistä ja laitteiden kiinnityksestä ym. jos ne on epäselviä.
Yleensä lisälaitteiden eli shiftereiden ja käsijarrujen ym. tarvitsee adapteri-levyn niille lisälaitteille sopivalla rei'ityksellä (jos ei itse voi tehdä lisää reikiä kovin helposti, kun ei ole välineitä, tiloja tmv).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä muuten, mutta se "tuotteistettu"-osuus on vähän niin ja näin tuossa. Esimerkiksi itselleni oleellisen tärkeästä vaihdekepin kiinnikkeestä ei ole edes havainnekuvaa, saati asennusohjeita. Jos siis kotimaisuus ei itsessään ole kriteeri, niin miten tämä on parempi diili? Aluprofiilisetin suurin haaste on kokoaminen/säätäminen, jos sitä ei ole oikeasti suunniteltu osaksi kokonaisuutta. GT Omegan osalta on olemassa erittäin kattava kokoelma materiaalia osoittamaan, että tuotteistus ja käytettävyys on oikeasti suunniteltu osaksi pakettia. Pelkästään toteamus "hyväksi havaitusta" ei ihan kata kaikkia huoliani.


Noihin löytyy sieltä valikosta tarvittavat lisäkilkkeet ja RSH suunnittelee rigin tarvittaessa asiakkaan toiveiden mukaan , saa takuulla haluamansa, on hyvässä maineessa kotimaisissa simupiireissä, palvelun taso hakkaa noi tuetteistetummat. Voi kertoa mihin hintaan rigi pitäisi saada, niin ottaa suunnittelussa huomioon, muiden kriteereiden kanssa. Eihän toi sivusto ole täydellinen, esim kaikista malleista tai lisäosista ei löydy kuvia yms, mutta kysymälle nekin selviää. Yhteydessä voi olla puhelimmella, tai sähköpostilla suoraan tekijöiden kanssa, eikä joudu asioimaan ulkopuolisen asiakaspalvelijan kanssa. Jos ohjeistus ei riittävä, niin kysymällä saa neuvoa. Lisäksi palvelu ja toimitus on nopeaa. Onhan tuollasessa etuja, jos arvostaa palvelua, räätälöintiä, takuuta, sijainnista johtuvia etuja, yms.

Toki moni ulkomailta pakettirigin ostanut on ollut tyytyväinen, joten jos tuntuu enempi omalta, niin sellanen sitten. Loppuhinnassa ei ole merkittävää eroa. Pääasia että pääsee simuilee mieluisalla rigillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä muuten, mutta se "tuotteistettu"-osuus on vähän niin ja näin tuossa. Esimerkiksi itselleni oleellisen tärkeästä vaihdekepin kiinnikkeestä ei ole edes havainnekuvaa, saati asennusohjeita. Jos siis kotimaisuus ei itsessään ole kriteeri, niin miten tämä on parempi diili? Aluprofiilisetin suurin haaste on kokoaminen/säätäminen, jos sitä ei ole oikeasti suunniteltu osaksi kokonaisuutta. GT Omegan osalta on olemassa erittäin kattava kokoelma materiaalia osoittamaan, että tuotteistus ja käytettävyys on oikeasti suunniteltu osaksi pakettia. Pelkästään toteamus "hyväksi havaitusta" ei ihan kata kaikkia huoliani.

En ole kuullut yhdestäkään asiakkaasta joka ei olisi onnistunut alumiinirigiä kokoamaan. Yllä myös muita syitä valita kotimainen, kuten "paikallinen tuki", kohtuullisesti toiveiden mukaan räätälöitävissä, after sale toimii todistetusti jne.

Mutta ei siinä mitään, osta ulkomailta huonompi samaan rahaan jos on kerran paremmat kokoamisohjeet :-D
 
En ole kuullut yhdestäkään asiakkaasta joka ei olisi onnistunut alumiinirigiä kokoamaan. Yllä myös muita syitä valita kotimainen, kuten "paikallinen tuki", kohtuullisesti toiveiden mukaan räätälöitävissä, after sale toimii todistetusti jne.

Mutta ei siinä mitään, osta ulkomailta huonompi samaan rahaan jos on kerran paremmat kokoamisohjeet :-D

Kiitos omasta panoksestasi keskusteluun alumiinirigeistä. En tarvitse apua sinulta enempää.
 
GT Omegalla on tänään loppumassa joku alekampanja. Vähän hiipi mieleen, että ottaisiko nyt järeämmän rigin Playseat Evon korvaajaksi. Sieltä irtoaisi esim. Prime Lite ilman penkkiä hintaan 430 € ja tästäkin saa vielä 5% alennuksen erilaisilla koodeilla. Eikös tuollainen 408 euroa valmiiksi tuotteistetusta aluprofiilirigistä vaihekepin pidikkeineen ole suht asiallinen hinta? Käsittääkseni toimitus on ilmainen eikä muitakaan sivukuluja tuohon tulisi.

Edit: Paitsi tietty ALVit tulee, eli joku reilut 90 euroa. Silti vielä viiteen sataan suht hyvä setti, kuvittelisin.

Gtomegan EU sivujen mukaan VAT (eli ALV) sisältyy hintaan. Varmistaisin kyllä tapauskohtaisesti heidän aspalvelusta.

Hinta on erittäin ok mielestäni. Tuohon 430€ tuskin helpolla saat vastaavaa jos kaikki kulut ovat tuossa noilla ominaisuuksilla. Ja voi tuotakin profiililla päivittää myöhemmin halujen mukaan...

Edit: mitä rattivehkeitä meinaat tuohon laittaa kiinni?
 
Gtomegan EU sivujen mukaan VAT (eli ALV) sisältyy hintaan. Varmistaisin kyllä tapauskohtaisesti heidän aspalvelusta.

Hinta on erittäin ok mielestäni. Tuohon 430€ tuskin helpolla saat vastaavaa jos kaikki kulut ovat tuossa noilla ominaisuuksilla. Ja voi tuotakin profiililla päivittää myöhemmin halujen mukaan...

Edit: mitä rattivehkeitä meinaat tuohon laittaa kiinni?

Mä ihan tiedustelin VAT-asiaa, ja EU-alvia noissa hinnoissa ei ole. Tulli perinee sen siis maahan saapuessa.

Tällä hetkellä kalusto on Thrustmasterin T-GT II, T-LCM ja TH8A, johtuen ennen kaikkea siitä että GT7 on ainut simu mitä on tullut ajettua viimeiseen 1,5 vuoteen. Uutta Forzaa odotellessa varautunut kuitenkin mahdollisesti PC:lle ja DD-kalustoon siirtymiseen. Tosin VR:n puute vaivaa Forzaa toistaiseksi, voi olla että jään odottamaan.
 
Mä ihan tiedustelin VAT-asiaa, ja EU-alvia noissa hinnoissa ei ole. Tulli perinee sen siis maahan saapuessa.

Tällä hetkellä kalusto on Thrustmasterin T-GT II, T-LCM ja TH8A, johtuen ennen kaikkea siitä että GT7 on ainut simu mitä on tullut ajettua viimeiseen 1,5 vuoteen. Uutta Forzaa odotellessa varautunut kuitenkin mahdollisesti PC:lle ja DD-kalustoon siirtymiseen. Tosin VR:n puute vaivaa Forzaa toistaiseksi, voi olla että jään odottamaan.
Mutta onko niissä hinnoissa jo UK alvia 20%? Sen pitäisi lähteä pois jos sitten tulli perii 24% lisää (ei pitäisi joutua maksamaan uk 20% ja suomi 24% veroja kahteen kertaan). Ilmoittaako ne sivuilla että siellä näkyvät hinnat on täysin alvittomia (tuollainen ei ole ihan normaalitapa ilmoittaa hintoja euroopassa kuluttajamyynnissä paitsi jos myydään tavaraa yrityksille jotka eivät maksele alveja)?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onko niissä hinnoissa jo UK alvia 20%? Sen pitäisi lähteä pois jos sitten tulli perii 24% lisää (ei pitäisi joutua maksamaan uk 20% ja suomi 24% veroja kahteen kertaan). Ilmoittaako ne sivuilla että siellä näkyvät hinnat on täysin alvittomia (tuollainen ei ole ihan normaalitapa ilmoittaa hinnat euroopassa kuluttajamyynnissä paitsi jos myydään tavaraa yrityksille jotka eivät maksele alveja)?

Noin pitäisi mennä, mutta joka tapauksessa peritty hinta on se, mitä kaupan sivulla lukee. Onko siinä UK-alvia vai ei, ei oikein käynyt vastauksesta esiin. Voivat tietysti ihan vaan laittaa sen omaan taskuun ekstrakatteena :/
 
Ihan hyvä muuten, mutta se "tuotteistettu"-osuus on vähän niin ja näin tuossa. Esimerkiksi itselleni oleellisen tärkeästä vaihdekepin kiinnikkeestä ei ole edes havainnekuvaa, saati asennusohjeita. Jos siis kotimaisuus ei itsessään ole kriteeri, niin miten tämä on parempi diili? Aluprofiilisetin suurin haaste on kokoaminen/säätäminen, jos sitä ei ole oikeasti suunniteltu osaksi kokonaisuutta. GT Omegan osalta on olemassa erittäin kattava kokoelma materiaalia osoittamaan, että tuotteistus ja käytettävyys on oikeasti suunniteltu osaksi pakettia. Pelkästään toteamus "hyväksi havaitusta" ei ihan kata kaikkia huoliani.
Tossa aluprofiilissa ideana on että ne ns lisäosat saa asennettua juuri itselleen parhaimmalla mahdollisella tavalla, just oikeaan paikkaan.
Itse vaihdoin simetekin rigin aluun, juurikin tuosta syystä. Alurigin hommasin RSH:lta, johon mukaan tuli oikein kattavat asennusohjeet + liikkeen omistaja tarjoaa todella hyvää asiakaspalvelua myös jälestäpäin. Varmasti myös linkkaamasi rigi on oikein pätevä, etkä varmasti siihen tule pettymään
 
Hamrock Nemesis, reipas suositus.
Suomalaista rigiä ja suomalainen Wreckfest peli.

hamrock-nemesis.png

Mulla on Hades 2 premium, triplatelineellä ja sit vaihdekepille lisäprofiili. Pitäis nyt jälkeen päin tilata vielä näppis- ja koneteline näyttöjen taakse, sekä renkaat rigin alle, siirtelyä varten. En osannut kaivata noita vielä hankkiessa. Oon ollu kans tyytyväinen, kaikessa riittää säätövaraa ja triplat ei heilu vaikka ratti tempois vähän lujempaa.
 

Liitteet

  • IMG_9982.jpeg
    IMG_9982.jpeg
    259,3 KB · Luettu: 186
  • IMG_9980.jpeg
    IMG_9980.jpeg
    214,7 KB · Luettu: 175
Mulla on Hades 2 premium, triplatelineellä ja sit vaihdekepille lisäprofiili. Pitäis nyt jälkeen päin tilata vielä näppis- ja koneteline näyttöjen taakse, sekä renkaat rigin alle, siirtelyä varten. En osannut kaivata noita vielä hankkiessa. Oon ollu kans tyytyväinen, kaikessa riittää säätövaraa ja triplat ei heilu vaikka ratti tempois vähän lujempaa.
Onko tietoa minkälaisia renkaita ja mistä? Tilasin Hades 2.0 plus mallin ja olisi kiva ostaa renkaat jo etukäteen, mutta mulla ei ole mitään tietämystä näistä hommista. Tilasin myös Sparcon R100 penkin ja sehän on pohjakiinnitteinen. Jääköhän se liian alas, kun ei tule sivukiinnikkeitä väliin? Nämä tietty voin kysyä myös myyjältä, mutta kysäsen nyt täältä :)
 
Onko tietoa minkälaisia renkaita ja mistä? Tilasin Hades 2.0 plus mallin ja olisi kiva ostaa renkaat jo etukäteen, mutta mulla ei ole mitään tietämystä näistä hommista. Tilasin myös Sparcon R100 penkin ja sehän on pohjakiinnitteinen. Jääköhän se liian alas, kun ei tule sivukiinnikkeitä väliin? Nämä tietty voin kysyä myös myyjältä, mutta kysäsen nyt täältä :)
Kannataa varmaan kysyä RSH:lta. Luulisin, että olis sopivat renkaat suoraan hyllyssä ja osat millä ne kiinnittää.
Itselläni on R333 nemesis rigissä eikä penkki ole liian alhaalla. polkimien korkeuttahan saa aika vapaasti säädettyä. Kuitenkin penkki on hyvä saada takakenoon ja täten polkimet lähelle penkin etureunan korkoa, joten en usko tuosta tulevan sinulle ongelmaa.
 
Onko muuten R100:ssa eteen "kaatuva" selkänoja, tilankäytön kannalta aika olennainen asia.
 
Onko tietoa minkälaisia renkaita ja mistä? Tilasin Hades 2.0 plus mallin ja olisi kiva ostaa renkaat jo etukäteen, mutta mulla ei ole mitään tietämystä näistä hommista. Tilasin myös Sparcon R100 penkin ja sehän on pohjakiinnitteinen. Jääköhän se liian alas, kun ei tule sivukiinnikkeitä väliin? Nämä tietty voin kysyä myös myyjältä, mutta kysäsen nyt täältä :)
Valmistajalta löyty renkaita minun tilaukseen aikanaan.
 
Onko tietoa minkälaisia renkaita ja mistä? Tilasin Hades 2.0 plus mallin ja olisi kiva ostaa renkaat jo etukäteen, mutta mulla ei ole mitään tietämystä näistä hommista. Tilasin myös Sparcon R100 penkin ja sehän on pohjakiinnitteinen. Jääköhän se liian alas, kun ei tule sivukiinnikkeitä väliin? Nämä tietty voin kysyä myös myyjältä, mutta kysäsen nyt täältä :)

Mulla on sivukiinnikkeet ylösalaisin, niin sain R100 kii. Eikös RHS:llä ollut renkaat. Kuitenkin sellaset kumipintaiset, jotka saa ruuvattua aluprofiiliin ja kovempaan käyttöön tarkoitetut, niin riittävästi kantavuutta. Aattelin vähintään 6 rengasta niin ei tuu ainakaan painaumia lattiaan yms.
 
Mulla on sivukiinnikkeet ylösalaisin, niin sain R100 kii. Eikös RHS:llä ollut renkaat. Kuitenkin sellaset kumipintaiset, jotka saa ruuvattua aluprofiiliin ja kovempaan käyttöön tarkoitetut, niin riittävästi kantavuutta. Aattelin vähintään 6 rengasta niin ei tuu ainakaan painaumia lattiaan yms.
Toi olikin hyvä tieto, niin tiedän jos tarvii laittaa jälkikäteen sivukiinnikkeillä.

Niiden nettisivuilla ei ole renkaita, mutta kysymällä niitä sai.
 
Kannataa varmaan kysyä RSH:lta. Luulisin, että olis sopivat renkaat suoraan hyllyssä ja osat millä ne kiinnittää.
Itselläni on R333 nemesis rigissä eikä penkki ole liian alhaalla. polkimien korkeuttahan saa aika vapaasti säädettyä. Kuitenkin penkki on hyvä saada takakenoon ja täten polkimet lähelle penkin etureunan korkoa, joten en usko tuosta tulevan sinulle ongelmaa.
Tarkoitatko selkänojalla kallistaa takakenoon vai penkki asentaa kokonaisuudessaan takaa alemmas? Täytyy varmaan alkaa katselemaan jotain opetusvideoita asennoista ja kasaamisesta, kun ei tosiaan mitään hajua ole mistään.

Sori jos alkaa mennä aiheen sivusta liikaa.
 
Tarkoitatko selkänojalla kallistaa takakenoon vai penkki asentaa kokonaisuudessaan takaa alemmas? Täytyy varmaan alkaa katselemaan jotain opetusvideoita asennoista ja kasaamisesta, kun ei tosiaan mitään hajua ole mistään.

Sori jos alkaa mennä aiheen sivusta liikaa.
Nimenomaan takaa alemmas. Eli laittaisin penkin taaemmat kiinnikeet runkopalkin alempaan uraan ja etummaiset ylempään. Sulla, kun tulee pyörät niin jää penkin kiinnikkeille mukavasti säätö tilaa vaikka runkopalkit ovatkin vain 40x80 profiilia.

Laitan alle viekä kuvan omasta rigistä asennuksen aikaan. Tuo on ollut ihan hyvän tuntuinen kulma.

IMG_20220817_170322.jpg
 
Tuolla penkin alaosan kallistuksella saa tuettua paremmin reisiä ettei jalkojen paino lepää pelkästään kantapäiden varassa poljinalustalla (jalat kipeytyy, puutuu herkemmin tmv vaikka käyttäisi kenkiä) ja toinen vaihtoehto jos penkin alaosa on suorempana on sitten tukea reisiä enemmän alapuolelta jollain lisäpehmusteella.
 
  • Tykkää
Reactions: MtP
Toi olikin hyvä tieto, niin tiedän jos tarvii laittaa jälkikäteen sivukiinnikkeillä.

Niiden nettisivuilla ei ole renkaita, mutta kysymällä niitä sai.

Hyvä homma, tälleen mulla penkki. Penkin alla liukukiskot ja sit sivukiinnikkeet ylösalaisin, jotka ruuvvattu rigiin. Kallistusta kans jonkin verran.

Vinkkinä kasailuun. 90’ alumiinisissa kiinnikkepaloissa on pohjassa väkäset ja ne pitää katkaista, jos se ei tule profiilin uran suuntaisesti. Katkeevat todennäköisesti kuitenkin jossain kohti ja tekevät jälkiä rigin pintaan.

Ne väkäset katkee hyvin vääntämällä, esim pihdeillä, tai talttapää ruuvvarilla. Varmaan yleisin aloittelian moka jättää ne törröttää.
 

Liitteet

  • IMG_0479.jpeg
    IMG_0479.jpeg
    490,9 KB · Luettu: 94
  • Tykkää
Reactions: MtP
Vinkkinä kasailuun. 90’ alumiinisissa kiinnikkepaloissa on pohjassa väkäset ja ne pitää katkaista, jos se ei tule profiilin uran suuntaisesti. Katkeevat todennäköisesti kuitenkin jossain kohti ja tekevät jälkiä rigin pintaan.

Ne väkäset katkee hyvin vääntämällä, esim pihdeillä, tai talttapää ruuvvarilla.

Papukaijoilla.
 
Nyt kun rigi on saatu ja aikalailla koottu, niin täytyy todeta erittäin hyväksi tuo RSH companyn asiakaspalvelu.

Yllättävän helppo tuo on kasata, eikä mennyt edes kauaa aikaa. Tai meni, mutta suurin osa ajasta meni kun pähkäilin miten tuon penkin saa kiinnitettyä. Vielä kun ratti ja polkimet tulisi Fanatecilta, niin pääsisi viimeistelemään.

Penkissä on niin jäykkä tuo selkänojan mekanismi, että saa käyttää kunnolla voimaa jos haluaa sen liikkumaan. Meni heti tuo toisen puolen muovinen vipu rikki. Vaikka vivun saa yläasentoon, niin pitää toisella kädellä vähän auttaa selkänojaa liikkumaan. Eli se ei liiku itsestään eteenpäin kunnolla niin kuin autonpenkeissä olen tottunut. Ehkä se tuosta löystyy kun käyttää. Outo ratkaisu laittaa tuommoiset halvat muovit metallivipujen päälle, kun se metallivipu olisi vain vähän pidempi ja pyöreämpi, niin sillä saisi kyllä vedettyä mekamismin auki.

Olisi taas yksi kysymys myös. Mulla olisi nuo renkaat, mutta en tajunnut rigin leveyden kasvavan jos ne laittaa kiinni ja niiden kanssa ei mahdu tuonne nurkkaan mihin pitäisi rigi laittaa. Voiko renkaat asentaa sisäänpäin? Eli siis nehän kai pitäisi asentaa niin että ovat ulospäin tai ainakin kaikissa kuvissa ne ovat niin. Tuleeko siitä jotain ongelmia esimerkiksi painon jakautumisen kanssa ja riski että runko vääntyisi jos laittaa sisäänpäin?
 
Laita renkaat niinkö profiilin alle (jos mahdollista?). Itsellä on noin eli 4rengasta profiilin alapuolella kiinni.

Sivuasennuksessa sisä- tai ulko puolella itse renkaaseen kohdistuu aikomoiset voimat kuski+rigin paino että vääntyykö ne mahdollisesti jotenkin, tieten jos on 6-8 rengasta niin on parempi ja silloin yksittäiseen renkaaseen kohdistuu vähemmän voimia.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun rigi on saatu ja aikalailla koottu, niin täytyy todeta erittäin hyväksi tuo RSH companyn asiakaspalvelu.

Yllättävän helppo tuo on kasata, eikä mennyt edes kauaa aikaa. Tai meni, mutta suurin osa ajasta meni kun pähkäilin miten tuon penkin saa kiinnitettyä. Vielä kun ratti ja polkimet tulisi Fanatecilta, niin pääsisi viimeistelemään.

Penkissä on niin jäykkä tuo selkänojan mekanismi, että saa käyttää kunnolla voimaa jos haluaa sen liikkumaan. Meni heti tuo toisen puolen muovinen vipu rikki. Vaikka vivun saa yläasentoon, niin pitää toisella kädellä vähän auttaa selkänojaa liikkumaan. Eli se ei liiku itsestään eteenpäin kunnolla niin kuin autonpenkeissä olen tottunut. Ehkä se tuosta löystyy kun käyttää. Outo ratkaisu laittaa tuommoiset halvat muovit metallivipujen päälle, kun se metallivipu olisi vain vähän pidempi ja pyöreämpi, niin sillä saisi kyllä vedettyä mekamismin auki.

Olisi taas yksi kysymys myös. Mulla olisi nuo renkaat, mutta en tajunnut rigin leveyden kasvavan jos ne laittaa kiinni ja niiden kanssa ei mahdu tuonne nurkkaan mihin pitäisi rigi laittaa. Voiko renkaat asentaa sisäänpäin? Eli siis nehän kai pitäisi asentaa niin että ovat ulospäin tai ainakin kaikissa kuvissa ne ovat niin. Tuleeko siitä jotain ongelmia esimerkiksi painon jakautumisen kanssa ja riski että runko vääntyisi jos laittaa sisäänpäin?

Oma rigi painoi itsessään yli 120kg ja kuski päälle joten en usko että tulisi ongelmia vaikka miten päin laittaisit, toki jos kyse lukittuvista ja vain kaksi olisi lukittuvia niin tuossa tapauksessa toinen eteen ja toinen taakse. Tein kerran muuttoa kun rigin toisessa päädyssä olivat kummatkin lukittuvat renkaat ;)
 
Ei taida saada näitä suoraan alle, kun ovat niin järeällä pultilla ettei mene uraan. Ellei siis jotain toisenlaista kiinnikettä yms. ole jolla se on mahdollista. 4 rengasta vain ja kokeilen niitä nyt sisään käännettynä ja toki rigistä tuli hieman heiluvampi jos tässä nyt oikein itteään vetkuttelee sivuille. Ehkä pitäisi tilata vielä kahdet. On noi renkaat kyllä todella kestävän oloiset, mutta enemmän mietityttää ettei väännä tuota alumiinia.

Nosti kyllä paljon mukavampaan korkoon tuon penkin kun laittoi renkaat. Ehkä mä voisin olla ilman renkaita ja tilata ne sivukiinnikkeet millä saa penkkiä ylemmäs. Ostaa maton alle ja kyllä toi alumiini liukuu maton päällä. Ainakin tossa meidän valkoisella matolla luisti kivasti kun oli ihan rasvassa nuo alumiinin pinnat
 

Liitteet

  • 20230911_174430.jpg
    20230911_174430.jpg
    353,5 KB · Luettu: 142
Oma rigi painoi itsessään yli 120kg ja kuski päälle joten en usko että tulisi ongelmia vaikka miten päin laittaisit, toki jos kyse lukittuvista ja vain kaksi olisi lukittuvia niin tuossa tapauksessa toinen eteen ja toinen taakse. Tein kerran muuttoa kun rigin toisessa päädyssä olivat kummatkin lukittuvat renkaat ;)
No joo ei tää pieni malli kyllä paina edes puolia varmaan tuosta
 
@MtP minkä Fanatecin ratin muuten tilasit ?
GT DD PRO sen takia kun tällä hetkellä ainoa alusta on pleikka vitonen millä voin pelata. Sitten kun taloustilanne toipuu tästä rigin ja ratin tilaamisesta ajattelin jos pleikan kaveriksi tulisi pc. Eiköhän tää malliston pienin rigi kestä tuon ratin. Jos joskus päivittää tehokkaampaan, niin pitää varmaan päivittää myös rigiä.
 
Tuskin tarvitsee päivittää rigiä vaikka tulisi joku tehokkaampi DD-base. Harvemmin tarvii jotain 10-15Nm enempää olla missään ajopelissä ja lähes profiili rigi kuin rigi kestää sen heilumatta. Kannattaa muuten tarkistaa pultit vaikka 6kk välein että ovatko löystyneet.
 
  • Tykkää
Reactions: MtP
Itellä trackracerin tr8 proossa huopatassut laitettu kumijalkojen alle, liukuu vinyylilankulla riittävän helposti. Sivuttaissuunnassa tarve siirrolle vaan reilu metri. Jos alkaa useita metrejä olla niin sitte kyllä pyörät.
 
  • Tykkää
Reactions: MtP
Uus WRC lähenee ja kiinnostais taas simuilla. Nyt löytyy edelleen vuonna 2019 ostettu G29 varustettuna Wheel Stand Pro:lla. Sillä pärjätty ihan hyvin, mutta parannusta ois mielessä.
Budjettiratkaisu olisi hommata Playseat Challenger käytettynä ja call it a day. Hyvin rajattu tila käytössä.

Toinen mikä kävi mielessä olisi hommata Moza R5 (jos toimii DR 2.0 ja tuleva WRC) ja Playseat Challenger, mahtuisi budjettiin. Toisaalta, en kyllä simuile niin usein ja pelitaidot 404 sekä tämä toimii on-off harrastuksena.

Ehdotuksia?
 
Uus WRC lähenee ja kiinnostais taas simuilla. Nyt löytyy edelleen vuonna 2019 ostettu G29 varustettuna Wheel Stand Pro:lla. Sillä pärjätty ihan hyvin, mutta parannusta ois mielessä.
Budjettiratkaisu olisi hommata Playseat Challenger käytettynä ja call it a day. Hyvin rajattu tila käytössä.

Toinen mikä kävi mielessä olisi hommata Moza R5 (jos toimii DR 2.0 ja tuleva WRC) ja Playseat Challenger, mahtuisi budjettiin. Toisaalta, en kyllä simuile niin usein ja pelitaidot 404 sekä tämä toimii on-off harrastuksena.

Ehdotuksia?
Pari vuotta sitten aloitettuani simuilun hommasin Playseat Challengen ja ajoi kyllä asiansa Thrustmaster T500 kanssa.
Voisin kuvitella +5nm basella jo jonkin näköistä taipuilua/periksi antamista Playseatilla.

Varsinkin käytettynä hommatessa jos et tykkääkään, saa aika hyvin omat takaisin kun myy taas eteenpäin.

Käsijarrulle ja vaihdekepille ei paikkaa vakiona ole. Ralli ja drifti hommissa itselle välttämättömyys molemmat.
Väsäsin ihan toimivan telineen Playseatiin.
Tässä muutama hämärä kuva:
E1F23D3C-FBF0-4F7F-8E69-39B0239CDFEF.jpeg678FC04B-BC78-44C3-AFF0-A3BC2DC4ABBC.jpegA7805687-C762-4B63-8476-2704A1E45720.jpeg
 
Käsijarrulle ja vaihdekepille ei paikkaa vakiona ole
Missähän ois valmiina paikka? Mä tartten valmiita ratkaisuja. Käsijarrutkin kyllä kalliita, tiedän ainoastaan kalleimman mahdollisen eli Fanatecin 260€.
Mulla on ollut logitechin oma vaihdekeppi ja se on niin säälittävä muovirimpula että hankkiuduin välittömästi eroon. Rallissa rattivaihteet ihan jees
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 389
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom