Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

@N1kkel @Kosti
Joo. tiedän että kannattaa ostaa käytetty, mutta jos ostaa uutena tekeekö noilla trustin rasteilla yhtikäs mitään. jos ei niin millä hinnalla saa järkeviä ja hyviä ratteja?
 
@N1kkel @Kosti
Joo. tiedän että kannattaa ostaa käytetty, mutta jos ostaa uutena tekeekö noilla trustin rasteilla yhtikäs mitään. jos ei niin millä hinnalla saa järkeviä ja hyviä ratteja?
Nuo halvimmat ratit ovat ihan leluja. Tuohon pitäis 100€ vähintään lisää laittaa, että saa oikeasti hyvän. Minulla oli thrustmasterin T150, joka on hyvä rekkapeleihin, sillä ratti kääntyy 1080 astetta. Sen ratin haittapuolena on huono luotettavuus eli takuuvaihto saattaa tulla tutuksi. Tai ainakin itselle sattui huonolaatuinen ratti, mutta voihan ne muutkin ratit hajota yhtä lailla ja se onkin vähän arpapeliä.
 
Vähän ratista pitää kysellä. Siis rimmistä pelkästään. Ajeluni koostuu noin 80% rata-autoilusta ja loput sitten sekalaista muuta. Tällä hetkellä mulla on Thrustmasterin TX härveli, jossa nahkaratti, joka on halkaisijaltaan sen 28cm. Mulla on myös F1 rimmi. Mutta varsinainen kysymys onkin, että kumpaa suosittelisitte, 30cm alcantara rattia, vai 33cm Sparco R383 ruoria (näillä kun hintaeroa muutama kymppi)? Tämän Sparconhan kerrotaan olevan "Rally Mod Wheel", joten onko se sitten enemmän rallihommia? Mukavahan se tietysti olisi omistaa kaikki ja vaihdella tilanteen mukaan, mutta kyllä pyöreälläkin ratilla ajellaan formuloita ihan mukavasti, jos näin vertauskuvallisesti ilmaistaan.
Mutta lähinnä, että onko tuo 33 liian iso rata-ajeluun mahdollisesti ja Alcantara, (joka siis 30cm) jonkunlainen kompromissi.
 
Nuo halvimmat ratit ovat ihan leluja. Tuohon pitäis 100€ vähintään lisää laittaa, että saa oikeasti hyvän. Minulla oli thrustmasterin T150, joka on hyvä rekkapeleihin, sillä ratti kääntyy 1080 astetta. Sen ratin haittapuolena on huono luotettavuus eli takuuvaihto saattaa tulla tutuksi. Tai ainakin itselle sattui huonolaatuinen ratti, mutta voihan ne muutkin ratit hajota yhtä lailla ja se onkin vähän arpapeliä.
Onko tuo t150 ainoa hyvä 1080 astetta kääntyvä alle 170e
 
Vasta oli G29 189e tarjouksessa monessa paikkaa. Ei pidä kiirehtiä pienen budjetin kanssa.
 
En tiedä muuta tarvetta kuin jonkun rekkapelin, tai ts. yleisempi 900 astetta riittää aika pitkälle myöskin.

Rallipeleissä löytyy myös tarvetta 1080 asteen kääntymiselle, ratapuolella pärjää muillakin. Toki kaikkia ajopelejä voi pelata vaikka näppiksellä, mutta jos rattia (ja polkimia) on ostamassa niin kannattaa vaikka säästää rahaa jonkun aikaa että voi ostaa kelvollisen kokoonpanon. Nuo halvat ratit on melkoista kuraa.
 
Rallipeleissä löytyy myös tarvetta 1080 asteen kääntymiselle, ratapuolella pärjää muillakin. Toki kaikkia ajopelejä voi pelata vaikka näppiksellä, mutta jos rattia (ja polkimia) on ostamassa niin kannattaa vaikka säästää rahaa jonkun aikaa että voi ostaa kelvollisen kokoonpanon. Nuo halvat ratit on melkoista kuraa.
Harvemmin on itsellä ollut tarvetta vetää laitaan asti vaikka vanhoja takapotkuja suosinkin. Pelinä RBR tsekki pluginilla ja ratti g27.
 
Rallipeleissä löytyy myös tarvetta 1080 asteen kääntymiselle, ratapuolella pärjää muillakin. Toki kaikkia ajopelejä voi pelata vaikka näppiksellä, mutta jos rattia (ja polkimia) on ostamassa niin kannattaa vaikka säästää rahaa jonkun aikaa että voi ostaa kelvollisen kokoonpanon. Nuo halvat ratit on melkoista kuraa.

Olen vähän sitä mieltä että jos rallipelissä on aikaa kääntää rattia melkein kolme kierrosta niin silloin tekee jotain väärin :) Tai itse ainakin olen pärjännyt vähemmälläkin. Ellei sitten ole ajatellut parkkeerata sitä ralliautoa.

Juurikin rekkapeleihin rattia haettiin. Saa sitä kääntökulmaa asetuksista rajoitettuakin mielensä mukaan.

En seurannut niin tarkasti ketjua, pahoittelut. Ei niistä useammista kierroksista kyllä haittaakaan ole, mutta ei kannata sen perusteella tehdä rattivalintaa ellei ole tosiaan tarvetta ylimääräiselle puolikiekalle.
 
Näyttäs aika halvalla saavan T300 RS Gigantista:
Thrustmaster T300RS rallipakkaus - Konsolit

Mietin päivittäisikö DFGT:n tuohon.

Tuohon hintaan varmasti ihan hyvä hankinta. Itselläni on tuo T300RS mutta niillä ”paremmilla polkimilla” ja on tuossa aika iso ero DFGT:hen verrattuna. Pelkästään voimaa tuntui olevan paljon enemmän ja se hiljaisuus verrattuna noihin ratasratteihin.
 
Tuohon hintaan varmasti ihan hyvä hankinta. Itselläni on tuo T300RS mutta niillä ”paremmilla polkimilla” ja on tuossa aika iso ero DFGT:hen verrattuna. Pelkästään voimaa tuntui olevan paljon enemmän ja se hiljaisuus verrattuna noihin ratasratteihin.

Niin se GT Edition olisi ollut viikonloppuna vielä 273e. Onkohan nuo polkimet sitten huonot? Ei ole suunnitelmissa mitään vaihdekeppiä erikseen kuitenkaan hankkia, eli viiksillä mennään.
 
Kuulemma OG polkimet on jopa huonommat kuin G29:n. Harmi että itsekin jäin odottelemaan tuon GT Editionin kanssa, nostivat hintaa heti kun "toimitukset alkavat"-päivä tuli...
 
Kuulemma OG polkimet on jopa huonommat kuin G29:n. Harmi että itsekin jäin odottelemaan tuon GT Editionin kanssa, nostivat hintaa heti kun "toimitukset alkavat"-päivä tuli...

Samaa luin itsekin, että polkimet ovat sitten oikeasti tosi huonot. Toisaalta ei ole tällähetkellä muista hankinnoista johtuen oikeen budjettiakaan varaa venyttää.
Taidan etsiä käytettyä settiä.
 
Tuohon T300 RS rattiin toki voi vaihtaa polkimet myös myöhemmin parempiin, jos siltä alkaa tuntumaan. Erittäin hyvä hinta-laatusuhteeltaan tuohon Gigantin hintaan. Itsellä myös sama, mutta tosiaan minullakin paremmilla polkimilla. Olen tykännyt kyllä tuolla ajella.
 
Itellä oli T150, vähintään yhtä hyvä kuin G sarjalaiset.
Tuossa T150 on hihna/ratas kombo ja käytännössä samat polkimet kuin T300.
Mutta sama ostaa kerralla T300 RS, niin ei tarvi heti päivitellä kuin korkeintaan polkimet.

Nyt on itellä T300 Alcantara, G25 polkimet jäykällä jousella ja yhdistetyllä jarru/kytkin polkimella, hyvin on pelittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuosta dfgtstä mihinkään?
Ite pelitin vaikka kuinka pitkään Logitechin DFGT:llä ja hintaansa nähden mahtipeli. Ero kun päivitin G29:siin oli tietenkin suuri ja dfgt jää kaikinpuolin jälkeen mutta kasuaalipelaajalle joka vähän väliä pelaa ei niin tosissaan dfgt oli ihan paras. Pelasin aktiivisesti Formulaa ja rallia mun dfgt:llä kunnes ostin ps4:sen johon se ei enää soveltunutkaan. Jos olis toiminut niin tuskin olisin päivittänyt.

Torista dfgt:n löytää helposti jo 20 eurolla ja jos ei lähde mihinkään tosi sim-meininkiin mukaan niin saa todella hyvän ratin hintaansa nähden.
 
Täältä kanssa ääni dfgt:lle. Itse sellasella ajelin muutaman kuukauden ja vaihdoin sitten g27:aan jossa niximin jarrumodi. Maksoin muistaakseni 45e omastani ja myin 30e pois. Hyvin sillä pääsi alkuun. Eikä tuo g27 siitä paljoa parempi rattina loppujen lopuksi taida olla. Enempi vääntöä ja kaksi moottoria dfgt:n yhden sijasta.
 
Eikä tuo g27 siitä paljoa parempi rattina loppujen lopuksi taida olla.

Ei varmaan rattina mutta oletan kokeilematta ison eron tulevan polkimista. Vähänkään vakavammassa simussa se ajaminen voi jopa hieman helpottua kun on polkimet millä pystyy tarkemmin annostelemaan kaasua ja jarrua.
 
Ei varmaan rattina mutta oletan kokeilematta ison eron tulevan polkimista. Vähänkään vakavammassa simussa se ajaminen voi jopa hieman helpottua kun on polkimet millä pystyy tarkemmin annostelemaan kaasua ja jarrua.
Juuri näin. Dfgt:ssä polkimet on sellaiset lerput. Omissani tosiaan Niximin jousilla aika hyvä tuntuma vaikkei mikään load-cell olekkaan. Sellainen sitten ricmotechiltä tai kokonaan uudet pedaalit seuraavaksi.
 
Täällä tuo Fanatecin CSW hiukan oireilee, joten tilaukseen lähti simuCUBE OSW kitti (pikkumige, 480W Meanwell ja adapterikilkkeet Fanatecin kehille).
Eli viikon päästä olen täällä kyselemässä tyhmänä neuvoja konkareilta.
 
Kovasti polttelisi Ratin hankinta FH4 & Dirt 2.0 peliin. Olen katsellut tuota Thrustmasterin TX leather editionia, taitaa halvimmillaan olla ~400€? Jos jollain on lähempää kokemusta ratista niin mielellään kuulisin kokemuksia tai sitten vaihtoehtoja vastaaviin ratteihin.
 
Kovasti polttelisi Ratin hankinta FH4 & Dirt 2.0 peliin. Olen katsellut tuota Thrustmasterin TX leather editionia, taitaa halvimmillaan olla ~400€? Jos jollain on lähempää kokemusta ratista niin mielellään kuulisin kokemuksia tai sitten vaihtoehtoja vastaaviin ratteihin.
Itsellä oli Thrustmaster TX wheelbase ja siihen se Thrustmasterin Ferrari 458 ratti. Toimi kaikinpuolin itsellä todella hyvin omiin ajeluihin ja mitään valittamista kyseisestä ratista ei ollut. Itse en Xboxia omista vaan pleikkarin niin vaihdoin Thrustmasterin leiristä Fanateciin niin pääsee ajelemaan myös Gran Turismoa tarvittaessa. Fanatecin pedaalit minulla on ollut jo pidempään niin siinä mielessä vaihto kokonaisuudessaan Fanateciin oli omalla kohdallani hyvä.

EDIT: Niin ja saahan tämän nykyisen Fanatec CSL Elite PS4 version myös toimimaan Xbox Onella jos vaan hankkiin Xboxille käyvän ratin. Siinä mielessä myös hyvä jos joskus meinaa Xbox Onen ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää iha normaalille piuhalle mitä saa mistä vaa.
Kertokaahan mikä kaapeli käy Fanatecin ratin ja polkimien välille. Tarvitsisin vähän pidemmän ja Fanatecin sivuilla on 2m pitkä johto (Pedals/Shifter Cable (2.0m) RJ12 – RJ12 - ClubSport). Osaako joku sanoa löytyykö esim Verkkokaupasta tai jostain muualta Suomesta samalla tavalla kytketty RJ12-RJ12 kaapeli ettei tarvitsisi Fanatecilta asti tilata?

Ainakin vanhat clubsport polkimet sai koneeseen kiinni suoraan usb kaapelilla, ettei sen takia ehkä pidempää piuhaa, vai konsoliinko tulee?
 
Ainakin vanhat clubsport polkimet sai koneeseen kiinni suoraan usb kaapelilla, ettei sen takia ehkä pidempää piuhaa, vai konsoliinko tulee?
Joo tässä nyt vähän sellainen viritelmä menossa, että ajattelin tuoda pleikkarin tuohon koneen viereen ja kytkeä siksi polkimet tuolla RJ12 kaapelilla rattiin niin ei sitten tarvitse kuin törkätä USB virtapiuha joko PC:n USB porttiin tai pleikkarin USB porttiin jos pelaa sillä. Ei ole erikseen säätöä polkimien kanssa tuossa tilanteessa.
 
Mikähän tuli vanhaan sotaratsuun, DFGT kadotti polkimet aivan tyystin? Toimi normaalisti vielä kuukausi sitten mutta eilen kun olisin testannu Wreckfestiä tolla niin mitään ei tapahtunu polkimista.
Ei tunnistunu siis edes Logitech Profilerissa, eikä pelissä. Ratti tunnistui kyllä Profilerissa mutta sitten pelissä sekään ei tehny mitään eikä mitään ratin nappeja saanu bindattua.

Onko tuo nyt entinen..? :(
 
Kukaan kokeillut modata Logitechin G29 polkimia?
Eihän tuo mikään Load Cell ole, mutta ilmeisesti alkuperäistä jarrun kumityynyä parempi?

Tosin joidenkin mielestä alkuperäinen kumityyny ei ole hyvä ja jopa liian jäykkä...tuon videon mukaan käyrä muuttuu epälineaariseksi, mutta jos tarvitaan täysi jarruvoima, niin saa sitä survoa sitten ihan huolella pohjaan :confused:
G29 breakpedal mod.jpg
Kohtuullisen kovaa hintaa pitävät tuolla muovinpalalla, link.

Mietin pitkään ostaako ratin vaiko ei, ne kun on monesti aika nopeaan päätynyt kaappiin vuosiksi ja sitten myyty pilkkahinnalla.
Ekan Act Labsin tilasin Kanadasta joskus reilu 20 vuotta sitten, melkoisesti ovat siitä kehittyneet.
Dirt Rally 2.0 innostamana päädyin halpaan ratkaisuun, Logitechin G29 käytettynä (1kk vanha) ja WSP teline. Yhteensä 190eur eli sillä ei saa edes perus T300 RS:ää, johon en päätynyt koska siihen olisi pitänyt heti ostaa uudet polkimet ja GT-mallin polkimet ei käy taas tuohon WSP telineeseen ilman pientä modausta.
Leluhan tuo tietty on oikeisiin simuvehkeisiin verrattuna mitä täälläkin näyttää joillain olevan :tup: , mutta saahan tuolla tähän hetken huumaan taas vähän pädiä paremman pelikokemuksen :)

Näemmä saisi "pienellä" askartelulla modattua käänteisiksi.
Ratin vaihtokin onnistuu välikappaleella. Näytti olevan täälläkin jollain myynnissä 3D-printattu osa tuohon tarkoitukseen.

Hienoja systeemejä joillain, katteeks käypi :D
 
Viimeksi muokattu:
@Make73 Mulla on kylläkin G27 mutta taitaa pedaalit olla aikalailla samanlaiset. Itse ostin Niximiltä brake springin ja threshold bufferin (pala jotain kumia). Lisäksi siirsin vanhan jarrujousen kytkimeksi ja kytkinjousen kaasuksi (tai toisinpäin en enää muista :D). Näin polkimiin tuli paljon lisää eloa. Ei se jarru mikään loadcell tietenkään ole mutta paljon helpompi on ollut jarrutuksia kontrolloida kun jäykistyy mitä alemmas poljin menee. Saa kyllä pohjaankin mutta vaatii jo sitten hieman halua. Voin suositella.

Onhan nämä halvemman luokan vehkeet aika muovisia ja heikkoja mutta toistaiseksi ajanut asiansa ainakin meikäläisen ajeluissa. G27 tosin on aika hidas ratti joten 900 asteella ajellessa vanhempia takavetoja esim. Richard Burns Rallyssä täytyy pitää todella pieniä forceja jotta saa sladin napattua kiinni. Rata-autoilussa ei valittamista.
 
Kiitos linkistä :)

Jousi tietty kestävämpi pidemmän päälle kuin muovi/kumi joka ajan kuluessa muuttuu ja ehkä jopa murtuu.
Hinta näyttäs näissä modauksissa olevan suunnilleen sama kuin myös epälineaarisuus ja kg-määrä.
Relative Brake Options.jpg
Tuosta kuvasta näkyy että G29 oletuksena jäykempi kuin Niximin jousi ilman kumia, G29:ssä siis on alunperinkin sellainen kumityyny siellä jousen sisällä.
edit: Katsoin kuvaa väärin, siis oletuksena G29 on jäykempi kuin tämä Niximin jousi+buffer modaus eli G29 omistajat ei varmaan kannata tuota hommata, korkeintaan leikata siitä kumista vaikka 1/3 osa pois. Tuossa videolla puhuu kumin pois ottamisesta, mutta kuulemma aiheuttaa ongelmia koska se on huomioitu ohjaimen firmwaressa...hmm, eikös PC:n puolella ole kalibrointi ja konsoleilla saa monesti saturaatiota muutettua :confused:
Jos näin todella on, niin tuon kuvan 32mm liikeradan jälkeen ei enää ole vaikutusta. Siinä kohdin Nixim on ~19kg vs. Logitech 30kg.

Samoin kaasun ja kytkimen alle tuollainen holkki lienee melko helppo askarrella ilman tulostintakin, näin jousi jäykistyy aavistuksen.
Sitten jos ja kun polkimet avaa, niin pienet palat kangasta vaimentamaan jos kuulokkeiden alta ylipäätään mitään loksahduksia kuulee, ehkä se on hellasäröä varten ;)

Täytyy nyt kattella kunhan ne vermeet ensin kotiutuu :)
Työkalut kyllä pysyy kädessä ja tykkään nikkaroida kaikenlaista eli ties mitä sitä keksii ja duunistakin löytyy monenlaista jousta ja muuta tarvetta.
Asuntoon ei valitettavasti ole tilaa rakennella mitään simulaattoria, vaikka mieli vähän tekiskin. Tuo wheel stand pro vaikuttaa oikein sopivalta ratkaisulta tähän tilaan.

Hirmu hintavia hankintoja ei tän hintaluokan pedaaleihin viitti tehdä.
Load Cell on jo hinnaltaan sellainen (~120eur vai saako jostain halvemmalla?) että en näe järkeväksi.
Noin 200eurolla (käytettynä 100-150eur) saa polkimet joissa valmiina Load Cell ja muutenkin laatu sitten ihan eri. Tietty konsolia käyttävät joutuu sitten ratinkin päivittämään.
Jos homma alkaa enemmän kiinnostamaan, ni sit toki voi päivitellä parempaan ja laittaa taas lelut kiertoon :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Rattipoljinsetti ollut tovin hakusessa, ei se valinta ollutkaan niin helppoa kun ei hyvää saa halvalla eikä nyt kuitenkaan mikään hc simuharrastaja ole niin ei hirveästi viittis investoidakaan. Kaverin G29 nyt ollut kokeilussa, ihan kelpo verme tälläselle alottelijalle mutta FFB ei kovin realistiselta tunnu ja jättää toivomisen varaa. Paljon nappeja bindattavaksi mikä on hyvä asia.

Nyt siis oma setti hakusessa ja T300RS vaikutti hyvältä diililtä kun gigantilla hintaa se 200€, mutta siihen P3PA-Pro polkimet ja T8HA vaihtaja niin ollaan jo lähempänä viittäsataa. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on tuo T300 GT versio jossa ne paremmat polkimet mukana, tolla kun nyt hintaa 300€. T8HA mukaan sitten joskus, rekkasimuja kuitenkin eniten tulee pelattua niin h-vaihtaja on tarpeen. Jos vaikka käytettynä löytäis. Toisaalta G29 kiinnostais halvan hinnan takia, pelkkä vaihtaja satasen halvempi. Valintojen maailma. :D
 
Myyntipalstaa kannattaa myös silmäillä, tuntuu rattivermeet vaihtavan omistajaa lähes päivittäin ja voi tehdä hyviä löytöjä kun toisilla kiinnostus lopahtaa alkumetreillä tai innostuvat vaihtamaan parempaan.
Sekä konsolien että PC tarvikkeiden myyntipalstat kantsii katsoa.
Kierrätys kunniaan ;)
 
Rattipoljinsetti ollut tovin hakusessa, ei se valinta ollutkaan niin helppoa kun ei hyvää saa halvalla eikä nyt kuitenkaan mikään hc simuharrastaja ole niin ei hirveästi viittis investoidakaan. Kaverin G29 nyt ollut kokeilussa, ihan kelpo verme tälläselle alottelijalle mutta FFB ei kovin realistiselta tunnu ja jättää toivomisen varaa. Paljon nappeja bindattavaksi mikä on hyvä asia.

Nyt siis oma setti hakusessa ja T300RS vaikutti hyvältä diililtä kun gigantilla hintaa se 200€, mutta siihen P3PA-Pro polkimet ja T8HA vaihtaja niin ollaan jo lähempänä viittäsataa. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on tuo T300 GT versio jossa ne paremmat polkimet mukana, tolla kun nyt hintaa 300€. T8HA mukaan sitten joskus, rekkasimuja kuitenkin eniten tulee pelattua niin h-vaihtaja on tarpeen. Jos vaikka käytettynä löytäis. Toisaalta G29 kiinnostais halvan hinnan takia, pelkkä vaihtaja satasen halvempi. Valintojen maailma. :D
Tämä on aika paljon kiinni pelistä, ajureista ja asetuksista. Rekkasimuihin ei välttämättä saa paljoa lisää kalliillakaan ratilla. Esim. iRacing ja RBR ngp-paketilla on aika kultaa jopa G27 ratilla.
 
Juuri näin. Dfgt:ssä polkimet on sellaiset lerput. Omissani tosiaan Niximin jousilla aika hyvä tuntuma vaikkei mikään load-cell olekkaan. Sellainen sitten ricmotechiltä tai kokonaan uudet pedaalit seuraavaksi.

Mistäs tuollaiset jouset saisi ja onko iso homma vaihtaa? Itellä kanssa tuo DFGT satunnaiseen ajeluun mutta polkimet tosiaan on vähän aneemiset.
 
Ai. Eikö tuota TH8A shifteriä saa pelkällä H-kaaviolla? Kiva jos siitä sais modattua käsijarrun. Tulis halvemmaks ja ainakin toimis varmasti tuon T300RS setin kans.

Vaikee saada H-kaaviosta käsijarrua vaikka miten modaisit.

TH8A:ssa on myös analoginen käsijarru (vain PC-yhteensopiva). Tosin se on mielestäni tuntumaltaan melko kehno. Tuota uutta Thrustmasterin TSS -käsijarrua olin minäkin jo ensin tilaamassa, mutta sitten löysin samaan hintaan Simgear.fi:stä Heusinkveldin valmistaman load cell -käsijarrun ja tilasin sellaisen. Simgear.fi:n lähettämä paketti saapuikin jo Postiin, kunhan flunssa ensin vähän hellittää niin pitääkin käydä se hakemassa. :)

Sitten kun keksii vielä kiinnitystavan, jolla sen saa kiinni Playseattiini niin tuossa pitäisi olla minulle käsijarrua vähäksi aikaa. :)
 
Konsoli puolella valikoima on vaan todella suppea. Olisi mukava että se toimisi jotenkin yhteen tuon rattisetin kanssa.

Näinhän se asia valitettavasti on konsolipuolella. Jos itsekin tarvitsisin hyvää käsijarrua, jota voi käyttää myös konsolien kanssa niin joko Thrustmaster TSS tai vaihtoehtoisesti Fanatecin vastaava olisi todennäköisesti oma valintani, rattivalinta luultavasti ratkaisisi tuon päätöksen.
 
En ole kokeillut muuta eikö GIMXillä tai drivehubilla saattaisi onnistua myös noiden oheislaitteiden lisäys jos konsoli tukee sellaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 581
Viestejä
4 558 887
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom