Papereiden kysyminen (+30v)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Asiakkaiden kusetusta voi vähentää kun jättää ne kaikki muutkin tavarat siihen kassalla jota on mahdollisesti ostamassa ja lompsii tiehensä. Sitä ennen voi vaatia kassaa esittämään sen alkoholin vähittäismyyntiluvan.
Vai että kusetusta, eiköhän se ole kauppojenkin edun mukaista saada myös ikärajoitetut tuotteet myytyä. :D
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Vai että kusetusta, eiköhän se ole kauppojenkin edun mukaista saada myös ikärajoitetut tuotteet myytyä. :D
Monissakin kaupoissa ovat vain keksineet omavaltaisia rajoja lakirajoitusten lisäksi. Rajahan lain mukaan on 2,8% alkoholipitoisuus, jota moni kauppa tiukentaa koskemaan tyyliin piimää (joitain promilleja kai) ja energiajuomille ei ole mitään lakirajaa ja silti jotkut kaupat niitäkin omalla päätöksellään valvovat.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Uskot oikeasti että tämä hupisysteemi estää yhdenkään nuoren alkoholinkäyttöä? Ei ikävä kyllä estä, ei varmaan edes hidasta... Minua rupesi risoomaan kun sama täti kysyi lähikaupassa joka helvetin kerta paperit kun jotain saunaolutta kävin hakemassa. Kysyi myös jos ostin alkotonta, oli kuulemma kaupan ohjeistus tälläinen. Onnekkaassa asemassa onneksi sen suhteen, että vieressä on myös kilpailijan kauppa, siellä ei ole sitten kysytty papereita kertaakaan. Mikä minusta on ihan järkevää kun mies lähenee neljääkymppiä, ja vuodet ikävä kyllä näkyvät naamassa. :D
Kaupoilla ei ole näitä käytäntöjä siksi, että haluaisivat vähentää nuorten alkoholin käyttöä. Näillä käytännöillä kaupat pyrkivät turvaamaan oman selustansa. Samat säännöt koskevat kaikkia Lidl, K- ja S-ketjun kauppoja. Kyse on melko isoista summista jos kauppa menettää myyntiluvat viikoksi kun kassaneiti erehtyy myymään oluen 17-vuotiaalle. Kaupat teroittavat näitä sääntöjä myyjille niin rankasti, ettei yksittäisten myyjien ylilyönnit ikäraja-tarkastuksissa ihmetytä. Yritä ottaa se kohteliaisuutena jos myyjä pitää sinua alle 30-vuotiaan näköisenä.

1) Jos myyjä ei kysy alle 30-vuotiaan näköiseltä papereita, niin myyjälle voi tulla tuosta seurauksia. Jos valitus tehdään viranomaistaholle, niin kauppa voi odottaa virallisten testiostojen (jotka kauppa joutuu muuten maksamaan itse) määrän nousevan

2) Tiukkapipoisella ikäkyselyllä halutaan vähentää alaikäisten intoa yrittää alkoholin ostoa (kyseisessä liikkeessä ainakin)

3) Tätä alaa nähneenä voin sanoa, että tarpeeksi tarkkaa ikäraja-tulkintaa on välillä vaikeaa tehdä. Oikeasti osa noin 35-vuotiaista asiakkaista näyttää oikeasti nuoremmilta kuin osa 14-17 vuotiaista. Geenit ja elämäntavat kohtelevat ihmisten kasvoja hyvin eri tavoin.

Itse olen 35-vuotias ja minulta kysyttiin heti papereita kun päätin ajaa parran pois.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Minua rupesi risoomaan kun sama täti kysyi lähikaupassa joka helvetin kerta paperit kun jotain saunaolutta kävin hakemassa.
Eli jokainen kassahenkilö kuuluisi muistaa sinun mitäänsanomatonta naamaa? Tai olla ylipäätäänsä kiinnostunut sinun mielipiteestä onko henkkareitten kysyminen typerää vai ei?
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Monissakin kaupoissa ovat vain keksineet omavaltaisia rajoja lakirajoitusten lisäksi. Rajahan lain mukaan on 2,8% alkoholipitoisuus, jota moni kauppa tiukentaa koskemaan tyyliin piimää (joitain promilleja kai) ja energiajuomille ei ole mitään lakirajaa ja silti jotkut kaupat niitäkin omalla päätöksellään valvovat.
Jos ollaan tarkkoja, niin yli 1,2%:t juomat ovat ikärajavalvottuja lain mukaan. Tuo 2,8%-raja koskee lähinnä myyntiaikoja (tuota vahvempia saa myydä vain klo9-21).

..mutta nuo kauppojen omavaltaiset rajat ovat mielenkiintoisia: Rikoslain mukaan elinkeinotoimintaa harjoittava ei saa kieltäytyä palvelemasta tai asettaa asiakasta muita heikompaan asemaan syrjivin perustein. Laki mainitsee syrjivänä perusteena iän. Toisin sanoen kaupat eivät saa iän perusteella kieltäytyä myymästä energiajuomia, 0.8% simoja/glögejä taikka tulitikkuja.

Se on jännä homma, että vielä vuonna 2018 jotkut ihmiset kuvittelevat, että kaupat saisivat vapaasti valita asiakkaansa..
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 105
Itse olen 35-vuotias ja minulta kysyttiin heti papereita kun päätin ajaa parran pois.
Ja kun oot vielä noin nuorikin. Itsellä parta naamassa ja papereita kysyttiin männä viikolla kun ostin tupangia. Kieltämättä häkellyin hieman. Mikäpä siinä jos haluavat tarkistaa iän , ajokortti on kuitenki lompakossa.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Eli jokainen kassahenkilö kuuluisi muistaa sinun mitäänsanomatonta naamaa? Tai olla ylipäätäänsä kiinnostunut sinun mielipiteestä onko henkkareitten kysyminen typerää vai ei?
Ihmiset eivät tajua, että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka myyjä tietäisi sinun olevan täysi-ikäinen. Jos hän ei kysy, niin siitä voi tulla seuraamuksia myyjälle ja pahimmissa tapauksissa liikkeelle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Oikeasti osa noin 35-vuotiaista asiakkaista näyttää oikeasti nuoremmilta kuin osa 14-17 vuotiaista
Tuohon sun viestin alkuosaan sen verran, että en minä loputtomasti kauppoja tästä syytäkään. Vaan järjetöntä lakia joka ei auta MITÄÄN. Ja sitten tuohon lainattuun osaan, että olisi kiva jos linkkaisit jonkun kuvan 35v mieheen joka näyttää 14-vuotiaalta. Väitän että aika harvassa ovat...

Eli jokainen kassahenkilö kuuluisi muistaa sinun mitäänsanomatonta naamaa? Tai olla ylipäätäänsä kiinnostunut sinun mielipiteestä onko henkkareitten kysyminen typerää vai ei?
Mistä sait sen käsityksen että jokaisen kassahenkilön kuuluisi muistaa? Rakenteletko nyt vähän olkiukkoja?

Ihmiset eivät tajua, että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka myyjä tietäisi sinun olevan täysi-ikäinen. Jos hän ei kysy, niin siitä voi tulla seuraamuksia myyjälle ja pahimmissa tapauksissa liikkeelle.
Noh hyvä että kuitenkin vielä on kauppoja ja kauppiaita jotka eivät tähän hulluuteen ole lähteneet mukaan. Toivottavasti saavat pitää lupansa myös jatkossa. :p On kyllä taas maailmanhistorian järkevin laki. Paperit pitää kysyä kerta toisensa jälkeen suklaata ostavalta 35v mieheltä, vaikka tietäisit miehen iän ja sotun loppuosankin valmiiksi.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Ja kun oot vielä noin nuorikin. Itsellä parta naamassa ja papereita kysyttiin männä viikolla kun ostin tupangia. Kieltämättä häkellyin hieman. Mikäpä siinä jos haluavat tarkistaa iän , ajokortti on kuitenki lompakossa.
Olen urallani kysynyt usealtakin parrakkaalta alaikäiseltä papereita. Eikä yksikään näistä kuulunut kulttuurin rikastajiin ;)
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
kuvan 35v mieheen joka näyttää 14-vuotiaalta. Väitän että aika harvassa ovat...
Sanoin kylläkin, että jotkut 14-17 vuotiaat näyttävät vanhemmalta kuin jotkut n. 35-vuotiaat. Tässä tarkoitetaan teinejä, jotka näyttävät selvästi ikäistään vanhemmilta ja 35-vuotiaita jotka näyttävät selvästi ikäistään nuoremmilta.

Kaupat käyttävät tuota 30 vuoden rajaa siitä syystä, ettei "erikoistapauksienkaan" kohdalla tulisi vahinkoa.

---

..mutta joo..kyllähän se tuntuu vähän hassulta kysyä papereita esim. työvaatteissa olevilta työkavereilta.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Noh hyvä että kuitenkin vielä on kauppoja ja kauppiaita jotka eivät tähän hulluuteen ole lähteneet mukaan. Toivottavasti saavat pitää lupansa myös jatkossa. :p
Boldattuna kaikki tarpeellinen sinunlaisten ajatusmaailmasta.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Senhän voisi tehdä niinkin, että jätetään kysymättä tästä lähin ja kun ne sakot tulee ja luvat lähtee, niin jaetaan se summa aina näiden ulisijoiden kesken maksettavaksi:happy:
Parin viikon alkoholimyynnit 50k€ isossa kaupassa + sakot joitain tuhansia-kymmeniä tuhansia euroja, eihän se varmaan haittaa jos sen saunaoluen hinta olisi valittajilla tonnien luokkaa, pääasia ettei tarvi niitä henkkareita esitellä.

Joillekin elämä vaan on niin vaikeeta näköjään
Seuraava laki voisi vaikka olla että jokaisen juuston ostajan pitäisi pomppia yhdellä jalalla kassalla. Jos tätä ei pakottaisi tekemään niin juustonmyyntiluvat lähtisivät. Älyttömän tyhmä esimerkki, mutta aivan yhtä hyödytöntä paskaa kuin tuo paperien kysyminen suklaata ostavan 30v ihmisen seuralaiselta. Siitä tässä on minusta kyse, tuo laki on täysin hyödytön ja typerä. Mutta noh, onneksi vielä on kauppiaita joilla on sen verran pelisilmää että tajuavat että jos asiakkaan lähemmäs nelikymppiseksi muistaa, niin ei häiritse niitä papereita kysellä jos niiden 100e ostosten seassa on myös 1 saunaolut.

ps. Aina olen valittamatta näyttänyt jos paperit ovat olleet mukana. Ei se minusta ole sen arvoista että rupeaisin myyjälle urputtamaan, eikä se tietty myyjän asia/ongelma olekaan. Kerran jäi ostokset ostamatta kun ei ollut mitään järkeä jättää niitä autoon sulamaan siksi aikaa kun ajelen hakemaan viereisestä kaupasta sitä yhtä alkoholitonta olutta. (alkoholittomien kanssa tietysti on vain sen yhden myyjän/kaupan juttu, ei laki)
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Boldattuna kaikki tarpeellinen sinunlaisten ajatusmaailmasta.
Mikäs minun ajatusmaailmassani on vialla? En oikeastaan edes tajua mikä sinun mielestäsi on toiminnassani vialla? Siirsin toimintani kauppaan jossa myyjä ei pidä minua alle 30-vuotiaan näköisenä (tai jos pitää niin ainakin tietää jo että lähemmäs 40 mittarissa). Ostan ostokseni sieltä, ketä tämä häiritsee, ja miten?
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Mikäs minun ajatusmaailmassani on vialla? En oikeastaan edes tajua mikä sinun mielestäsi on toiminnassani vialla? Siirsin toimintani kauppaan jossa myyjä ei pidä minua alle 30-vuotiaan näköisenä (tai jos pitää niin ainakin tietää jo että lähemmäs 40 mittarissa). Ostan ostokseni sieltä, ketä tämä häiritsee, ja miten?
En epäillyt hetkeäkään että ymmrtäisit. Väännetään rautalangasta. Valitat kun kytsytään henkkareita kun ostat olutta ja jos myyjän mielestä näytät alle 30v. Toivot että naapurimyyjä ei menetä myyntilupia koska hän ei kysy henkkareita. Jos vittumainen tarkastaja sattuu siihen kohdalle, niin joudut takaisin piinaavaan kauppaan joka noudattaa lakia sekä toimintaohjeita.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
En epäillyt hetkeäkään että ymmrtäisit. Väännetään rautalangasta. Valitat kun kytsytään henkkareita kun ostat olutta ja jos myyjän mielestä näytät alle 30v. Toivot että naapurimyyjä ei menetä myyntilupia koska hän ei kysy henkkareita. Jos vittumainen tarkastaja sattuu siihen kohdalle, niin joudut takaisin piinaavaan kauppaan joka noudattaa lakia sekä toimintaohjeita.
Onko oikeasti ennakkotapausta missä myyntiluvat olisivat menneet kun papereita ei oltu kysytty tyypiltä joka myyjän mielestä yli 30, ja jonka ikä jo tiedossa? Sovitaanko että palataan tähän keskusteluun vuoden päästä, uskallan väittää että samalta kauppiaalta edelleen haen ne saunakaljani.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Että osaa ihmiset olla pikkumaisia. Ei niitä papereita kiusallaan kysellä. Joku yksittäinen myyjä/kauppias saattaa joskus tulkita lakia turhan tiukasti, mutta isossa kuvassa haitta on melko olematon. Ja mitä tuohon itse lakiin tulee, niin pitäisikö ne paperit sitten jättää kokonaan kysymättä? Tuo on varmasti helpoimpia ja edullisimpia keinoja edes yrittää puuttua nuorten dokaamiseen ja samalla tuodaan ihmisille ilmi se, että nuorten dokaaminen ei ole lain mukaan ok. Mää aikuisena vaihtamassa kauppaa sen mukaan missä papereita kysellään... :facepalm:
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Asiaton käytös
Onko oikeasti ennakkotapausta missä myyntiluvat olisivat menneet kun papereita ei oltu kysytty tyypiltä joka myyjän mielestä yli 30, ja jonka ikä jo tiedossa? Sovitaanko että palataan tähän keskusteluun vuoden päästä, uskallan väittää että samalta kauppiaalta edelleen haen ne saunakaljani.
Hyvin vedät mutkat suoriksi sekä kierrät omia sanojasi. No, jos oikeasti ulosanti sekä ajatuksenkulku on noin matalalla tasolla, niin en koe enää tarvetta jatkaa tätä keskustelua. Kiitos kuitenkin kun muistutit miksi kaikkien kannattaisi käydä koulut loppuun :)
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
670
Eiköhän ne luvat lähde vasta sitten jos alaikäisille myydään. Mutta mitä tulee itse aiheeseen, mun mielestä voitaisiin ottaa jenkkien käytäntö tännekkin. Olikohan siellä 40v "ikäraja", kun suomessa pyritään kysymään paperit alle 30 vuotiailta. Neljä kertaa ollut rapakon takana ja useasti ollut walmartissa kun edellä oleva on ostanut vähän bud lightia. Ikää on varmaan ollut lähemmäs 50, mutta kiltisti kaivaa paperit ilman, että kassa edes kysyy.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Että osaa ihmiset olla pikkumaisia. Ei niitä papereita kiusallaan kysellä. Joku yksittäinen myyjä/kauppias saattaa joskus tulkita lakia turhan tiukasti, mutta isossa kuvassa haitta on melko olematon. Ja mitä tuohon itse lakiin tulee, niin pitäisikö ne paperit sitten jättää kokonaan kysymättä? Tuo on varmasti helpoimpia ja edullisimpia keinoja edes yrittää puuttua nuorten dokaamiseen ja samalla tuodaan ihmisille ilmi se, että nuorten dokaaminen ei ole lain mukaan ok. Mää aikuisena vaihtamassa kauppaa sen mukaan missä papereita kysellään... :facepalm:
Edelleen, minulla ei ole mitään sitä vastaan jos kysyy niitä papereita jos epäilee alaikäiseksi, tai vaikka sitten alta 30-vuotiaaksi. Jälkimmäinen on minusta täysin hyödytöntä, mutta ymmärrän lain. Minua vituttaa nämä "pakko on kysyä vaikka tietäisi iän, voi tulla seuraamuksia" kaupat.

Edelleen odotan yhtä ennakkotapausta firmasta jolta on lähteneet luvat, koska ovat myyneet 35v+ ihmiselle kaljaa, ja jolta on paperit tarkastettu aiemmin, epäilen että saan odottaa aika kauan. Myyjällekin seurausten antaminen siitä että myy ihmiselle jonka tietää täysi-ikäiseksi tuntuu tosi kaukaiselta. Oma liitto ainakin söisi elävältä yrittäjän joka tuollaisesta yrittäisi jotain.

edit: Tuo laki että kysyttäisiin kaikilta alkoholia ostettaessa olisi minusta ihan yhtä järjetön kuin nykymenokin, mutta miksipä ei. Olisi ainakin selvä peli kaikille. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Senhän voisi tehdä niinkin, että jätetään kysymättä tästä lähin ja kun ne sakot tulee ja luvat lähtee, niin jaetaan se summa aina näiden ulisijoiden kesken maksettavaksi:happy:
Parin viikon alkoholimyynnit 50k€ isossa kaupassa + sakot joitain tuhansia-kymmeniä tuhansia euroja, eihän se varmaan haittaa jos sen saunaoluen hinta olisi valittajilla tonnien luokkaa, pääasia ettei tarvi niitä henkkareita esitellä.

Joillekin elämä vaan on niin vaikeeta näköjään
Taidan olla ignoressa, mutta mitä nämä sakot ovat? Seuraamusmaksu on oikea termi ja se on alle pari tuhatta, eli aivan mitätön summa isolle ketjulle.

Lisäksi lukusi ovat väärin. 50k€ on helposti yhden illan myynti vaikka Prismassa ja jätät huomioimatta sen lumipalloefektin, että jos perjantaikaljaa ei saa Prismasta, niin mennään Cittariin ja ostetaan muutkin ostokset sieltä. Voidaan olla jopa miljoonassa menettynä myyntinä viikon aikana (Helsingin S-ryhmän yhteenlaskettu kauppamyynti oli 1,6 miljardia vuonna 2016). Menetetty voitto on pienempi, mutta kyllä sekin on kuusinumeroinen vaikka ison kauppakeskuksen Prismalle. @rusina666 näyttää tietävän näistä asioista ja
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 228
Eiköhän ne luvat lähde vasta sitten jos alaikäisille myydään. Mutta mitä tulee itse aiheeseen, mun mielestä voitaisiin ottaa jenkkien käytäntö tännekkin. Olikohan siellä 40v "ikäraja", kun suomessa pyritään kysymään paperit alle 30 vuotiailta. Neljä kertaa ollut rapakon takana ja useasti ollut walmartissa kun edellä oleva on ostanut vähän bud lightia. Ikää on varmaan ollut lähemmäs 50, mutta kiltisti kaivaa paperit ilman, että kassa edes kysyy.
Jenkeissä ihmiset on niin lihavia, että se voinee hämärtää ikää paljonkin. Teini ja keski-ikäinen henkilö saattaa näyttää äkkivilkaisulla ihan samanlaisilta pullaposkisilta pallukoilta.

Samahan se on osittain Suomessakin tietysti. Teinit näyttää yhä enemmän aikuisilta ja nuoret aikuiset näyttää yhä enemmän vanhoilta mummoilta.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Edelleen, minulla ei ole mitään sitä vastaan jos kysyy niitä papereita jos epäilee alaikäiseksi, tai vaikka sitten alta 30-vuotiaaksi. Jälkimmäinen on minusta täysin hyödytöntä, mutta ymmärrän lain. Minua vituttaa nämä "pakko on kysyä vaikka tietäisi iän, voi tulla seuraamuksia" kaupat.
Katsooko mielestäsi peilistä takaisin Bradd Pitt, vai miksi kuvittelet myyjien muistavan naamasi? Edelleen, ei niitä papereita kiusallaan kysellä, vaikka jotkut sen ottavatkin erittäin henkilökohtaisesti.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Tulee ihan mieleen vuosien takaa yks partajeesus joka koetti varmaan neljänä päivänä peräkkäin käydä tupakkia ostamassa, aina oli ne paperit kotona. Yks päivä tuli sitten mopoautolla vastaan. Yhtään en epäile etteikö jostain ollut saanutkin sillä naamalla.

Eikö @Tarnado n kannattaisi jo kaivaa aina paperit valmiiksi jos sama myyjä niitä aina kysyy, pääsisit helpommalla kuin mieltäsi pahoittamalla. Se myyjä varmaan istuu siellä nollat taulussa ja työhönsä vittuuntuneena, kysyy sitten automaattiohjauksella kaikilta paperit. Vittuako sitäkään sen enempää kiusaamaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Katsooko mielestäsi peilistä takaisin Bradd Pitt, vai miksi kuvittelet myyjien muistavan naamasi? Edelleen, ei niitä papereita kiusallaan kysellä, vaikka jotkut sen ottavatkin erittäin henkilökohtaisesti.

Kyllä tämä täti minut tuntee. 5 vuotta kuitenkin oli lähikauppana, pieni kauppa ja tuli käytyä useita kertoja viikossa. Viimeistään tämän tiedän siitä että otin kerran asian puheeksi. Oli siis tämä kerta kun jäi 2 alkoholitonta olutta ostamatta, ja ihan kysyin että etkö muista kun kysyit viimeksi 2 päivää sitten paperit. Täti sanoi muistavansa, mutta totesi että kyseessä on laki, ja hän ei voi myydä ilman papereita. Tämähän ei tietysti pitänyt paikkaansa, mutta jos kaupalla on tuollainen sääntö niin minkäs sille voi. Tämä siis oli se viimeinen piikki minkä jälkeen siirryin naapurikauppaan. On samassa rakennuksessa mutta palvelu huomattavasti parempaa.

Täytyy sanoa että noin pienessä paikassa tosi paskana asiakaspalveluna, jos asiakkaan naama ei jäisi mieleen vaikka asiakaskohtaamisia tulisi viikossa useita vuosien ajan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Eikö @Tarnado n kannattaisi jo kaivaa aina paperit valmiiksi jos sama myyjä niitä aina kysyy, pääsisit helpommalla kuin mieltäsi pahoittamalla. Se myyjä varmaan istuu siellä nollat taulussa ja työhönsä vittuuntuneena, kysyy sitten automaattiohjauksella kaikilta paperit. Vittuako sitäkään sen enempää kiusaamaan.
Näin itse asiassa toiminkin useita vuosia. Tapana oli vaan juoksemaan lähtiessä napata mukaan joku seteli, ja ostaa alkotonta/tai alkollista olutta saunajuomaksi, ja tämä ei sitten enää toiminut kun tämä täti kovensi otetta. Jos tuo olisi ainoa kauppa lähimailla niin tietysti voisin nykyisinkin siellä käydä. Mutta jos lähellä on toinen kauppa, jossa homma toimii järkevämmin, niin en edelleen näe ongelmaa että käyn siellä.

Ps. sille yhdelle ulosannista valittaneelle ja muillekin pahoittelut viestien paskasta laadusta. Paha lukihärö + nyt töiden takia täysillä tykyttävä migreeni, niin tuntuu että vaikka kävisi viestit viidesti läpi, niin sinne jää jotain älyttömyyksiä. :p
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Itse asiassa alkoholilain mukaan:

Alkoholipitoisiin aineisiin, jotka ovat elintarvikkeita, sovelletaan elintarvikelakia (23/2006) siltä osin kuin tässä laissa ei toisin säädetä.
Sekä

40 §
Iän todistaminen

Alkoholijuomien ostaja ja anniskelualueella oleskeleva on velvollinen vaadittaessa todistamaan ikänsä alkoholijuomien vähittäismyyntiä ja anniskelua valvovalle henkilökunnalle ja tämän lain noudattamisen valvontaa suorittavalle viranhaltijalle viranomaisen myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, ajokortilla tai passilla taikka viranomaisen myöntämällä muulla luotettavalla kuvallisella asiakirjalla.
Tuon mukaan kiinteät konvehdit tms. eivät edes kuulu ikävalvonnan piiriin.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Just olinkin kommentoimassa että tulitikkua ja esim. tuhkakuppia ei alaikäiselle saisi myydä.
Paukkupyssyn nalleissakin tais olla 8v rajana.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Itse asiassa alkoholilain mukaan:



Sekä



Tuon mukaan kiinteät konvehdit tms. eivät edes kuulu ikävalvonnan piiriin.
Missä tuossa on se lakia kauppiaan velvollisuudesta?

Eihän käsittääkseni niitä papereita tarvitse kysyä kuin vain jos epäilee, että ostaja ei ole täysikäinen. Eli jos tietää ostajan olevan täysi-iläinen niin silloin papereita ei tarvitse kysyä. Eli alkuperäisen tapauksen myyjä puhui läpiä päähän.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
Missä tuossa on se lakia kauppiaan velvollisuudesta?

Eihän käsittääkseni niitä papereita tarvitse kysyä kuin vain jos epäilee, että ostaja ei ole täysikäinen. Eli jos tietää ostajan olevan täysi-iläinen niin silloin papereita ei tarvitse kysyä. Eli alkuperäisen tapauksen myyjä puhui läpiä päähän.
Eihän se 30 vuoden ikäraja esimerkiksi suklaakonvehdeille ole muuta kuin kauppiaiden oman kerhon päätös.

Yhtä hyvin ne voisivat päättää etteivät myy alkoholia ilman henkilöllisyyden todistamista kenellekkään jonka epäillään ulkonäön perusteella olevan alle 120-vuotias.

Voisivat ottaa vielä säännön että henkilöllisyyden todistamiseksi eivät kelpuuta muuta kuin voimassa olevan henkilötodistuksen ja muun kuin lyhytaikaisen passin:

Ajokortin käyttöön henkilöllisyystodistuksena tulossa heikennys – näissä tilanteissa kortti ei käy enää tammikuussa

Eli ajokortteja eivät enää kelpuuttaisi.

Vielä tutkisivat 5-10 minuuttia aina niitä passin varmennetekijöitä hyvässä valaistuksessa ja jollakin aparaatilla suorittaisivat vielä koneellisen kasvojen vertailun passiin tallennetun kuvan ja henkilön livekuvan välillä. Sitten vielä kyselisivät viikonpäivää ja Suomen presidenttiä ja mitä sattuu sen kontrolloimiseksi ettei henkilö ole päihtynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Eihän se 30 vuoden ikäraja esimerkiksi suklaakonvehdeille ole muuta kuin kauppiaiden oman kerhon päätös.

Yhtä hyvin ne voisivat päättää etteivät myy alkoholia ilman henkilöllisyyden todistamista kenellekkään jonka epäillään ulkonäön perusteella olevan alle 120-vuotias.

Voisivat ottaa vielä säännön että henkilöllisyyden todistamiseksi eivät kelpuuta muuta kuin voimassa olevan henkilötodistuksen ja muun kuin lyhytaikaisen passin:

Ajokortin käyttöön henkilöllisyystodistuksena tulossa heikennys – näissä tilanteissa kortti ei käy enää tammikuussa

Eli ajokortteja eivät enää kelpuuttaisi.

Vielä tutkisivat 5-10 minuuttia aina niitä passin varmennetekijöitä hyvässä valaistuksessa ja jollakin aparaatilla suorittaisivat vielä koneellisen kasvojen vertailun passiin tallennetun kuvan ja henkilön livekuvan välillä. Sitten vielä kyselisivät viikonpäivää ja Suomen presidenttiä ja mitä sattuu sen kontrolloimiseksi ettei henkilö ole päihtynyt.
Hieno olkiukko, taputapu. Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää miksi niitä papereita kysellään. Ei voi ymmärtää, kuinka aikuiset ihmiset edes kehtaa itkeä tuollaisesta asiasta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
Hieno olkiukko, taputapu. Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää miksi niitä papereita kysellään. Ei voi ymmärtää, kuinka aikuiset ihmiset edes kehtaa itkeä tuollaisesta asiasta.
Eihän tuollainen ole mikään olkiukko vaan realismia Suomen mielivaltaisissa kaupoissa.

Siinä on esimerkkiä millaisilta ihmisiltä juomat jää kassalle jos papereita ei ole mukana:

Kansanedustaja yllätettiin totaalisesti kaupan kassalla: ”Oli tuota alkoholia” | Demokraatti.fi

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Olen ollut kuulemassa tilanteesta missä tarkastaja on ollut yllätyskäynnillä ja papereita ei ole kysytty ohjeiden mukaisesti, mutta lakia ei rikottu. Sanomista siitä tulee. En tiedä montako kertaa pitää sanomista tulla, ennenkuin rupeavat mahdollisiin jatkotoimiin.

Tulitikkuja saa ostaa kuka tahansa, sytkäreitä ei koska luetaan tupakointivälineisiin.

Ja siitä voi esim. @Tarnado ja muut lukea niitä ohjeistuksia, ehkä aukeaa sekin että miksi kaupat niitä noudattavat.
https://www.valvira.fi/documents/14444/221693/Alkoholijuomien_vahittaismyynti.pdf/
Päivittäistavarakauppa ry - Kaupan toiminta- Ikärajavalvonta
Päivittäistavarakauppa (yhdistys) – Wikipedia
Sanomista voi varmaan tulla, mutta oikeudellisiin toimenpiteisiin tuskin pystyvät, koska laki ei sano mitään 30 vuoden rajasta.

Suositus kysyä alle 30-vuotiailta on mainittu tuossa Valviran dokumentissakin. Mutta se on vain kauppayhdistyksen keksimä suositus.


Olen samaa mieltä siitä, että kyseinen 30 vuoden ikä"raja" on typerä ja ymmärrän niitäkin, jotka protestoivat sitä vastaan. Se taas ihmetyttää, että paperit eivät ole mukana. Itselläni on lompakko aina taskussa, jos käyn kaupassa, ja ajokortti aina lompakossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Voisivat samantien laittaa sen lakiin, että ne pahvit kysytään ihan jokaiselta joka ikärajallisia tuotteita haluaa ostaa. Loppuisi tuo ainainen vinkuminen siitä kun jotkut noudattaa ohjeistuksia, jotta alaikäiset ei saisi alkoholia ostettua. Ei voi olla niin vaikeaa näyttää niitä henkkareita.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
Sanomista voi varmaan tulla, mutta oikeudellisiin toimenpiteisiin tuskin pystyvät, koska laki ei sano mitään 30 vuoden rajasta.

Suositus kysyä alle 30-vuotiailta on mainittu tuossa Valviran dokumentissakin. Mutta se on vain kauppayhdistyksen keksimä suositus.


Olen samaa mieltä siitä, että kyseinen 30 vuoden ikä"raja" on typerä ja ymmärrän niitäkin, jotka protestoivat sitä vastaan. Se taas ihmetyttää, että paperit eivät ole mukana. Itselläni on lompakko aina taskussa, jos käyn kaupassa, ja ajokortti aina lompakossa.
Eihän tuollaisessa ole kyse muuta kuin puhtaasta asiakkaille vittuilusta ja asiakkaiden kyykyttämisestä.

Vähän sama kun mustalaisilta saattavat kysyä anniskeluravintoloissa paperit vaikka mustalaispappa näyttää jo siltä että vanhuuseläkeiän tulemisesta täyteen on jo todella monta vuotta aikaa. Se onkin vain keino heivata ne mustalaiset ulos sieltä ravintalosta tai evätä sisäänpääsy ilman että voidaan rasistiksi syyttää.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Kyllä niitä naamoja jää tuhansia mieleen vuodessa, mutta kun työnantaja on sopinut pitäytyvänsä näissä säännöissä ja työntekijät noudattaa työnantajan sääntöjä, niin ne paperit kysytään vaikka kävisit 5 minuutin välein siinä kassalla ostamassa olutta. No exceptions.
Ps. myyjä voi kysyä niitä henkkareita myös silloin kun maksat pankki/luottokortilla (pankkien korttiehdoissa mainittu)

Olen ollut kuulemassa tilanteesta missä tarkastaja on ollut yllätyskäynnillä ja papereita ei ole kysytty ohjeiden mukaisesti, mutta lakia ei rikottu. Sanomista siitä tulee. En tiedä montako kertaa pitää sanomista tulla, ennenkuin rupeavat mahdollisiin jatkotoimiin.

Tulitikkuja saa ostaa kuka tahansa, sytkäreitä ei koska luetaan tupakointivälineisiin.

Ja siitä voi esim. @Tarnado ja muut lukea niitä ohjeistuksia, ehkä aukeaa sekin että miksi kaupat niitä noudattavat.
https://www.valvira.fi/documents/14444/221693/Alkoholijuomien_vahittaismyynti.pdf/
Päivittäistavarakauppa ry - Kaupan toiminta- Ikärajavalvonta
Päivittäistavarakauppa (yhdistys) – Wikipedia

Ja tämä oli tässä minun osalta.
No kuten linkkaamistasi dokumenteista käy selville, sanktioita voi tulla jos alkoholia on myyty alaikäiselle. Eli jos myyt aikuiselle ja et kysy papereita, ei sanktiota voi tulla. Vaikea nähdä millaisiin jatkotoimenpiteisiin voitaisiin ryhtyä, jos lakia ei ole rikottu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
No kuten linkkaamistasi dokumenteista käy selville, sanktioita voi tulla jos alkoholia on myyty alaikäiselle. Eli jos myyt aikuiselle ja et kysy papereita, ei sanktiota voi tulla.
Jonkun tiramisun tai energiajuoman myynnistä ei voi tulla sakkoja vaikka niitä myy minkä ikäisille tahansa.

"Hauskoja" on myös tilanteet joissa kassa kieltäytyy myymästä nelikymppisellä äidille yhtä ykkösolutta saunajuomaksi kun mukana on vauva vaunuissa jolla ei ole esittää henkilötodistusta siitä että on yli 18-vuotias.

En tiedä kuuluuko kauppiaan mielestä lapselle järjestää äidin joku hoitaja siksi aikaa että voi noutaa kaupasta sen yhden ykkösoluen vai onko kauppiaan tarkoituksena kyykyttämisellä osoittaa ettei äiti-ihminen saa juoda edes pulloa ykkösolutta?

Johan ne nauraisivat jossain Saksassa itsensä tärviölle jos alkaisivat vastaavalla tavalla papereita oluen ostamisesta kysellä kuin Suomessa ja olisi samanlaisia kyykytyssääntöjä asiakkaille.

Hauskinta on kuitenkin suomalaiset ovat niin idiootteja etteivät edes näe mitään kummallista moisissa säännöissä ja osa vielä kiivastii puolusteleekin tuollaisia sääntöjä. En tiedä onko suomalaisten luonteenlaadussa jotain jonka vuoksi suomalaiset nauttivat siitä kun heitä kyykytetään perusteellisesti ja on kaikenlaisia pähkähulluja sääntöjä joita vielä ihmiset innolla noudattavat Suomessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Jonkun tiramisun tai energiajuoman myynnistä ei voi tulla sakkoja vaikka niitä myy minkä ikäisille tahansa.

"Hauskoja" on myös tilanteet joissa kassa kieltäytyy myymästä nelikymppisellä äidille yhtä ykkösolutta saunajuomaksi kun mukana on vauva vaunuissa jolla ei ole esittää henkilötodistusta siitä että on yli 18-vuotias.

En tiedä kuuluuko kauppiaan mielestä lapselle järjestää äidin joku hoitaja siksi aikaa että voi noutaa kaupasta sen yhden ykkösoluen vai onko kauppiaan tarkoituksena kyykyttämisellä osoittaa ettei äiti-ihminen saa juoda edes pulloa ykkösolutta?

Johan ne nauraisivat jossain Saksassa itsensä tärviölle jos alkaisivat vastaavalla tavalla papereita oluen ostamisesta kysellä kuin Suomessa ja olisi samanlaisia kyykytyssääntöjä asiakkaille.

Hauskinta on kuitenkin suomalaiset ovat niin idiootteja etteivät edes näe mitään kummallista moisissa säännöissä ja osa vielä kiivastii puolusteleekin tuollaisia sääntöjä. En tiedä onko suomalaisten luonteenlaadussa jotain jonka vuoksi suomalaiset nauttivat siitä kun heitä kyykytetään perusteellisesti ja on kaikenlaisia pähkähulluja sääntöjä joita vielä ihmiset innolla noudattavat Suomessa.
Ei tuossa paperien kysymisessä ole minkäänlaista kyykytystä. Sillä pyritään vaikeuttamaan alaikäisten alkoholinsaantia, ja se on vain ja ainoastaan positiivinen asia.

Se että rakentelet olkiukkoja siitä kuinka äidille ei muka myytäisi ykkösolutta kun on vauva mukana, ei muuta tilannetta toiseksi.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Jonkun tiramisun tai energiajuoman myynnistä ei voi tulla sakkoja vaikka niitä myy minkä ikäisille tahansa.

"Hauskoja" on myös tilanteet joissa kassa kieltäytyy myymästä nelikymppisellä äidille yhtä ykkösolutta saunajuomaksi kun mukana on vauva vaunuissa jolla ei ole esittää henkilötodistusta siitä että on yli 18-vuotias.

En tiedä kuuluuko kauppiaan mielestä lapselle järjestää äidin joku hoitaja siksi aikaa että voi noutaa kaupasta sen yhden ykkösoluen vai onko kauppiaan tarkoituksena kyykyttämisellä osoittaa ettei äiti-ihminen saa juoda edes pulloa ykkösolutta?

Johan ne nauraisivat jossain Saksassa itsensä tärviölle jos alkaisivat vastaavalla tavalla papereita oluen ostamisesta kysellä kuin Suomessa ja olisi samanlaisia kyykytyssääntöjä asiakkaille.

Hauskinta on kuitenkin suomalaiset ovat niin idiootteja etteivät edes näe mitään kummallista moisissa säännöissä ja osa vielä kiivastii puolusteleekin tuollaisia sääntöjä. En tiedä onko suomalaisten luonteenlaadussa jotain jonka vuoksi suomalaiset nauttivat siitä kun heitä kyykytetään perusteellisesti ja on kaikenlaisia pähkähulluja sääntöjä joita vielä ihmiset innolla noudattavat Suomessa.
Ja vielä eniten ihmetyttää, että sitten aletaan noudattamaan jotain epämääräisiä toimintamalleja tai "sääntöjä" jotka eivät edes perustu lakiin. Melkein kuin osalla olisi halu keksiä lisää niitä pellesääntöjä vain elämän vaikeuttamisen vuoksi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
Ei tuossa paperien kysymisessä ole minkäänlaista kyykytystä. Sillä pyritään vaikeuttamaan alaikäisten alkoholinsaantia, ja se on vain ja ainoastaan positiivinen asia.

Se että rakentelet olkiukkoja siitä kuinka äidille ei muka myytäisi ykkösolutta kun on vauva mukana, ei muuta tilannetta toiseksi.
Nuo eivät ole mitään olkiukkoja vaan todellisuutta Suomessa. Jos et usko niin Googlella löydät helposti siihen liittyen miten vauvan kanssa alkoholia sisältävät juomat on jääneet kassalle vaikka ostajalla itsellään onkin olleet paperit ja ikää.

Toinen esimerkki on tuo viisikymppinen poliittikkonainen, joka joutui paperit esittämään ostaessaan mietoja ruokakaupasta.

Kyllä sitä pitää kaupankassan olla pahasti älyllisesti jälkeenjäänyt jos ei viisikymppistä viisikymppisen näköistä naista kykene tunnistamaan täysi-ikäiseksi. Tai onko se kaupan kassa sitten esimerkiksi sokea eikä näe mitään?

Tuollaisesta kyttäämisestä johtuen Suomessa alaikäiset taitavat käyttää varmaan eniten alkoholia EU-maista. Eli se toimii vain kerrottua tarkoitusta vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Nuo eivät ole mitään olkiukkoja vaan todellisuutta Suomessa. Jos et usko niin Googlella löydät helposti siihen liittyen miten vauvan kanssa alkoholia sisältävät juomat on jääneet kassalle vaikka ostajalla itsellään onkin olleet paperit ja ikää.

Toinen esimerkki on tuo viisikymppinen poliittikkonainen, joka joutui paperit esittämään ostaessaan mietoja ruokakaupasta.

Kyllä sitä pitää kaupankassan olla pahasti älyllisesti jälkeenjäänyt jos ei viisikymppistä viisikymppisen näköistä naista kykene tunnistamaan täysi-ikäiseksi. Tai onko se kaupan kassa sitten esimerkiksi sokea eikä näe mitään?

Tuollaisesta kyttäämisestä johtuen Suomessa alaikäiset taitavat käyttää varmaan eniten alkoholia EU-maista. Eli se toimii vain kerrottua tarkoitusta vastaan.
Puhut jostain hyvin harvinaisista yksittäistapauksista. Sellaisilla ei ole paskankaan vertaa väliä kun katsotaan koko kuvaa, eli sitä että on mahdotonta arvioida ihmisen ikää niin tarkasti että paperit kysyttäisiin just tasan silloin kun ostaja on oikeasti alaikäinen. Kyllä pitää olla pahasti älyllisesti jälkeenjäänyt jos ei tätä ymmärrä.

Nuorten alkoholinkäyttö muuten on ollut jo pitkään laskussa. Suunta on siis joka tapauksessa oikea, eikä tätä kehitystä pidä missään nimessä lähteä vesittämään vain sen takia että jollekin urpolle tulee paha mieli kun papereita kysyttiin "turhaan". Suosittelen jonkinlaista terapiaa jos tuollaiset pikkuasiat kiukuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Jos et usko niin Googlella löydät helposti siihen liittyen miten vauvan kanssa alkoholia sisältävät juomat on jääneet kassalle vaikka ostajalla itsellään onkin olleet paperit ja ikää.
Voisitko linkata tämän uutisen?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
Ja vielä eniten ihmetyttää, että sitten aletaan noudattamaan jotain epämääräisiä toimintamalleja tai "sääntöjä" jotka eivät edes perustu lakiin. Melkein kuin osalla olisi halu keksiä lisää niitä pellesääntöjä vain elämän vaikeuttamisen vuoksi.
Päivittäistavarakauppa (yhdistys) – Wikipedia

Sehän on tuo pellekerho joka niitä sääntöjä keksii.

Mitään juridista virkaa kyseisillä säännöillä ei ole vaan ne ovat yhtä sitovia asiakkaiden ja lain kannalta kuin vaikka jonkun palstalaisen keksimä oma sääntö. Voisihan itsekkin keksiä säännöksiä kaupalle että alkoholijuomat voin ostaa vain yksi pullo kerrallaan ja joka välissä pitää tarkistaa alkuperäinen Valviran myöntämä vähittäismyyntilupa. Siinä äkkiä vierähtäisi oma aikansa kun ruuhka-aikaan perjantai tai lauantai iltapäivänä ostaisi korillisen olutta ja ne tölkit maksaisi yksitellen ja joka välissä minuutinkin kaivelisi maksuvälinettä ja pohtisi pin-koodia ja tarkistaisi huolellisesti aina ennen maksutapahtumaa että on se vähittäismyyntilupa eikä sitä ole viety edellisen minuutin aikana kun viimeksi osti. Kassa varmaan haluaisi myös joka pullon välissä tarkistaa sen henkilötodistuksen että on ikää yli 30 kun kaupan joku oma idioottisääntö vaatii sen tarkistamaan ja kassatädin oma järjenjuoksu on ameeban tasolla tai sen alapuolella. Tunti pari siinä saattaisi hyvinkin vierähtää kassalla olutta korillisen ostaessa.

Voisivathan ne keksiä uutena sääntönä vaikka sen että ajokortti ei kelpaa henkilötodistukseksi ja kaikki elintarvikkeet on kielletty myymästä alle 50-vuotiaille. Alkoholin ostamiseen voisivat laittaa lisäsääntöjä että kassalle tulee saapua kontaten ja hyppiä ostostapahtuman ajan yhdellä jalalla että kaupankassa erottaa paremmin onko päihtynyt ja liikuntarajoitteisilta vaatia erikoislääkärin alkuperäistä erittäin laajaa B-lausuntoa jos on joku vamma jonka vuoksi moinen konttailu tai hyppely ei onnistu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 267
Puhut jostain hyvin harvinaisista yksittäistapauksista. Sellaisilla ei ole paskankaan vertaa väliä kun katsotaan koko kuvaa, eli sitä että on mahdotonta arvioida ihmisen ikää niin tarkasti että paperit kysyttäisiin just tasan silloin kun ostaja on oikeasti alaikäinen. Kyllä pitää olla pahasti älyllisesti jälkeenjäänyt jos ei tätä ymmärrä.

Nuorten alkoholinkäyttö muuten on ollut jo pitkään laskussa. Suunta on siis joka tapauksessa oikea, eikä tätä kehitystä pidä missään nimessä lähteä vesittämään vain sen takia että jollekin urpolle tulee paha mieli kun papereita kysyttiin "turhaan". Suosittelen jonkinlaista terapiaa jos tuollaiset pikkuasiat kiukuttaa.
Eihän kysymys olekaan siitä, että epävarmoissa tapauksissa pyydetään näyttöä iästä. Siitä kovin harva kiukuttelee. Sen sijaan siitä saakin suuttua, jos perheellinen ihminen ei edes ikänsä todistaessaan saa ostaa normaaleja päivittäistavaroita, tai jos ihan vallannäyttömielessä kauppias on kieltänyt myymästä olutta täysi-ikäiseksi tunnetulle henkilölle, jolla ei ole dokumenttia mukana.

Meitä vituttaa ylenpalttinen kontrolli, itse keksityt lakiin perustumattomat syrjivät säännöt ja kaikenlainen byroslavialaisuus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 267
Hauskinta on kuitenkin suomalaiset ovat niin idiootteja etteivät edes näe mitään kummallista moisissa säännöissä ja osa vielä kiivastii puolusteleekin tuollaisia sääntöjä. En tiedä onko suomalaisten luonteenlaadussa jotain jonka vuoksi suomalaiset nauttivat siitä kun heitä kyykytetään perusteellisesti ja on kaikenlaisia pähkähulluja sääntöjä joita vielä ihmiset innolla noudattavat Suomessa.
Sama se kai on kuin kaikenlaisessa epäoikeudenmukaisessa paskassa, minkä jälkeen yhä äänestetään niitä samoja valtapuolueita ja puhuvia päitä. En tiedä, nauttivatko nämä ihmiset enemmän siitä että heitä alistetaan vai siitä että muitakin, jotka toivoisivat vapautta, myös alistetaan. Veikkaan vahvasti jälkimmäistä. He haluaisivat tehdä pahaa toiselle, mutta puntti tutisee jo hiirenloukkua kokiessa. Heillä ei ole mitään todellista valtaa, rohkeutta tai potenssia oikeasti tehdä mitään koko elämässään ja he tietävät sen. Ainoa elämän tarkoitus on se, että pystyvät edes jotakuta vahingoittamaan. Olkoon se sitten vapautta ja järkeä arvostava vähemmistö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 267
Myös vahvaa alkoholia on jätetty myymättä fiksulle, selvälle ja siistille nuorelle miehelle, koska mukana ollut fiksu, selvä ja siisti avopuoliso oli 19-vuotias. Tähän ei valitettavasti ole linkkiä, koska tieto perustuu omakohtaiseen kokemukseen.

Alistajakusipäiden joukko tietenkin tästä innostuu. Taisin olla joku alkoholisti kun olisi pitänyt saada viinaa. Sitäpaitsi voihan sitä nyt varautua asioimalla erikseen. Ja tärkeintähän on, ettei lapsille myydä tai välitetä alkoholia, ja tämä oli hirveän epäilyttävä tapaus. Epäily on tärkeintä, ja oikeudet normaaliin elämään eivät paina mitään. Ajatelkaa lapsia! Ajatelkaa sitä nuorta naista, joka olisi voinut vaikka kuolla jos olisin antanut hänelle - hyi hyi - viiiiiinaa!!!11 Kyllä kaikilta, joiden taloudessa asuu alle 20-vuotias ihminen, pitää ehdottomasti kieltää vahvan alkoholin ostaminen ja hallussapito.

Tolkun ihmiset taas tajuavat, että jos normaali asiointi edellyttää vaimon viemistä piiloon, tilanne on täysin järjetön. Jossain Saudi-Arabiassa voisi vastaavaa odottaa, mutta ei sivistyneessä länsimaassa. Tämä siis rautalankaesimerkkinä niille, jotka eivät tajua lapsiperhe-esimerkeistä koko homman absurdia luonnetta.

Ja onhan se Valvirankin kanta sentään, että epäilyn tulee perustua muuhunkin kuin "nuoren" mukana oloon. On aivan itsestäänselvää, että vaikkapa silloin Alkossa tapahtui väärinkäytös. Minä nielin koko paskan, koska en ole valittajatyyppiä, mutta tietenkin tuollaisesta pitäisi olla seurauksia väärinkäytöksen tekijälle, kun on vielä monopolifirmasta kysymys.

Paljon vakavampi asia tällainen on kuin yksi vahingossa alaikäiselle oluen myyminen. Alaikäisten alkoholinkäyttöä ei saada kokonaan loppumaan, se on jo nykyisellään hyvin vähäistä ja sen eteen on tehty enemmän kuin tarpeeksi. Sen sijaan jatkuva alistaminen vääristää ihmisiä ja heistä tulee vässyköitä. Sellainen luo hyvää maaperää totalitaariselle dystopialle.

Pienenä provona sanottakoon perään, että ei oluesta edes tule känniin, ja vahingossa olutta ostamaan onnistuva kakara kuitenkin jo juo alkoholia. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 853
Viestejä
4 211 336
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom