16 vuotiaita vauvoja? Vauva ja teini kuitenkin täysin eri.
Olen lukenut myös siitä lehdistä miten jäänyt vauvan kanssa saunaoluet kassalle.
Etsi itse kyseiset jutut jos kiinnostaa aihe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
16 vuotiaita vauvoja? Vauva ja teini kuitenkin täysin eri.
Olen jokseenkin samaa mieltä, mitä nyt sillä tarkennuksella että tuo 30 vuoden kontrolliraja ei perustu lakiin vaan hassujen sääntöjen kerhon omiin sääntöihin.Edelleen, minulla ei ole mitään sitä vastaan jos kysyy niitä papereita jos epäilee alaikäiseksi, tai vaikka sitten alta 30-vuotiaaksi. Jälkimmäinen on minusta täysin hyödytöntä, mutta ymmärrän lain. Minua vituttaa nämä "pakko on kysyä vaikka tietäisi iän, voi tulla seuraamuksia" kaupat.
Periaatteessa tuo voisi olla hyvä, koska ehkä se saisi ihmiset tajuamaan tilanteen typeryyden. Tai ehkä kuvittelen liikoja.edit: Tuo laki että kysyttäisiin kaikilta alkoholia ostettaessa olisi minusta ihan yhtä järjetön kuin nykymenokin, mutta miksipä ei. Olisi ainakin selvä peli kaikille.
Yleensä jos heittelee ilmoille väitteitä olisi hyvä pystyä osoittamaan niitä todeksiOlen lukenut myös siitä lehdistä miten jäänyt vauvan kanssa saunaoluet kassalle.
Etsi itse kyseiset jutut jos kiinnostaa aihe.
Eiköhän jo ihan normaali tilastollinen todennäköisyys ja ihmisten tyhmyys riitä pohjaksi päättelylle, että Suomessa Suomen säännöillä noin on varmasti tapahtunut. Jos noin voi tapahtua, niin lopulta tapahtuu. Tapahtumien määrä on suuri, ja noin voi tapahtua. Todennäköisyys lähestyy ykköstä. Voimme siis varmuudella sanoa, että noin on käynyt.Yleensä jos heittelee ilmoille väitteitä olisi hyvä pystyä osoittamaan niitä todeksi
No nyt on taas painavaa tekstiä ennen kuin paljastuu merituulten ahavoittama olemus.Pienenä provona sanottakoon perään, että ei oluesta edes tule känniin, ja vahingossa olutta ostamaan onnistuva kakara kuitenkin jo juo alkoholia.
Hyvä, löysit viestistäni sen oleellisen.No nyt on taas painavaa tekstiä ennen kuin paljastuu merituulten ahavoittama olemus.
Jos tämä on kyykyttämistä, niin kannattaisi varmasti ottaa pussi pois päästä.Eiköhän jo ihan normaali tilastollinen todennäköisyys ja ihmisten tyhmyys riitä pohjaksi päättelylle, että Suomessa Suomen säännöillä noin on varmasti tapahtunut. Jos noin voi tapahtua, niin lopulta tapahtuu. Tapahtumien määrä on suuri, ja noin voi tapahtua. Todennäköisyys lähestyy ykköstä. Voimme siis varmuudella sanoa, että noin on käynyt.
Typerä kyseenalaistaminen ei kasvata painoarvoaan emojeilla.
Ei minua hetkauta sekään, ettet usko minunkaan kertomustani. Saat ihan rauhassa uskoa, että kaikki menee aina järkevästi eikä ketään kiusata ja kyykytetä. Koskaan. Missään. Ainakaan nykyään Suomessa, koska nyt on asiat hyvin.
Aiheena on normaali asiointi elintarvikemyymälässä(tai vaikka alkoholiliikkeessä). Jos siinä kontekstissa tämä käsitelty ilmiö ei ole kyykyttämistä, niin mikä sitten olisi?Jos tämä on kyykyttämistä, niin kannattaisi varmasti ottaa pussi pois päästä.
Aikuinen ja täysjärkinen ihminen ymmärtää myös sen, että on väärin luoda säännöstö, jonka takia kaupassa asioimisen lopputulos on satunnainen. Päivittäisasioinnin ei kuulu olla satunnaista vaan sujuvaa, mukavaa ja johdonmukaista.Satunnaiset ylilyönnit on varmasti mahdollisia, mutta aikuisen ja täysjärkisen ihmisen olettaisi ymmärtävän tämän satunnaisuuden.
Mutta kun kyykytetään ihmisiä jotka ei ymmärrä!!11!1!1!En tiedä miten tänä päivänä, mutta ainakin meillä pentuna, 15+ vuotta sitten, se porukan vanhimman näköinen (alaikäinen) kävi hakemassa kaikille kaljat kaupasta. Monesti sen hakijan (joskus täysi-ikäinenkin) mukana kuljettiin me pennutkin valkkaamassa juomat ja jopa jeesattiin kassalta juomien kantamisessa. Ainakin omaan korvaan nämä pykälät on siis ihan osuvia, en tiedä toimiiko, mutta mielestäni ajatus on hyvä. Satunnaiset ylilyönnit on varmasti mahdollisia, mutta aikuisen ja täysjärkisen ihmisen olettaisi ymmärtävän tämän satunnaisuuden.
Onhan tämä eräänlainen ensimmäisen maailman ongelma, eikä mitään verrattuna nälänhätään tai valtamerten jätepyörteisiin. Kyllä kaikki sen ymmärtävät. Jos tämä asia on niin yhdentekevä kuin annat ymmärtää, miksi edes vaivaudut keskustelemaan siitä?Mutta kun kyykytetään ihmisiä jotka ei ymmärrä!!11!1!1!
Ei sillä ole merkitystä jos tämä edesauttaa, kunhan en minä joudu ja näin.
Onko näistä jotain ajantasaista dataa? Tietenkin sellainen on sikäli merkityksetöntä, että lähes kaikki ei-humalahakuiseksi laskettava ja kohtuullinen juominenkin on humalahakuista, vaikkakaan yleensä ei mitenkään vastuutonta tai riskialtista. Määritelmät kusevat. Toki alkoholia juodaan maun takia, mutta pääsääntöisesti mausta tykätään siksi, että se on ehdollistunut keskushermostovaikutuksiin. Samoin kuin narkkarit ja ex-narkkarit kuulemma tykkäävät tunteesta, joka tulee puhtaan veden painamisesta laskimoon. Tuskin sinä tai minä oppisimme tykkäämään siitä alkamalla vain kokeilla moista toimintaa. Vastaavasti vaalean vehnän ja rasvan yhdistelmä maistuu hyvältä, kun siihen oppii, sehän aiheuttaa äkkiä sellaisen hienoa keskivartaloa kehittävän anabolisen tilan elimistössä. Tai glutamaatilla silatut ruo... siis elintarvikkeet, joiden mausta oppii tykkäämään.Jos tuolla asiakkaiden kyykyttämisellä olisi edes jotain hyötyä niin sitä voisi yrittää perustella sillä.
Lopputulos on kuitenkin Suomen kyykyttämis- ja holhoussäännöistä, että suomalaiset ovat juopointa kansaa koko EU:ssa ja humalahakuinen juominen on yleisintä Suomessa eri EU-maista ja taitaa alaikäisten juopottelukin olla yleisintä Euroopassa Suomessa.
Juuri näin. Ei ole taidettu kauheasti neljän euron "limuviinoilla" takoa myyntiennätyksiä. Itse kyllä ostan paljon enemmän A-olutta kuin ennen ja varmasti moni muukin, mutta tuskin se näkyy hoitojonoissa tai kokonaiskulutuksessa. Markettien katteissa varmasti näkyy.Ehkä se kaupassa myytävien alkoholijuomien prosentin noston salliminen viime vuonna ja muuten kuin käymisteitse valmistettujen mietojen alkoholijuomien myynnin salliminen osoitti jo jotain. Nehän pelotteli etukäteen että siitä sen seurauksena tulee suunnilleen kaikille suomalaisille alkoholiongelma ja nelosoluesta ja "limuviinasta" juopuneita lojuu kadut täynnä ja tarvitaan ties montako tuhatta uutta poliisia paimentamaan näitä poloisia.
On kyllä taas maailmanhistorian järkevin laki. Paperit pitää kysyä kerta toisensa jälkeen suklaata ostavalta 35v mieheltä, vaikka tietäisit miehen iän ja sotun loppuosankin valmiiksi.
”Kyykyttämistä” tapahtuu ihan kaikissa länsimaisissa yhteiskunnissa, ei Suomi ole siinä mikään poikkeus. Alkoholilaeissa on varmasti varaa paranteluun, mutta mielestäni tämä keskustelussa oleva sääntö ei ole syyllinen yhtään mihinkään.Jokuhan siinä suomalaisessa kyykyttämis- ja holhousyhteiskunnassa lukuisine erikoisine sääntöineen on vikana kun se tekee suomalaisista juopoimpia koko EU:ssa. Olisi varmaan syytä alkaa puuttua niihin vialliseksi osoittautuneisiin sääntöihin kun lopputulos niistä on mikä on.
Älä kategorisoi ihmisiä saman agendan alle, minä haluan viinat kauppoihin, mutta mielestäni alle 30-vuotiaan näköisiltä on ihan ok katsoa ne paperit. Ja on minultakin joskus jäänyt ne kaljat kauppaan, kun mukana kulkeneella vaimolla ei ollut papereita, buuhuu. En loukkaantunut ja kaljatkin saatiin, saatanallisesta kyykyttämisestä huolimatta. Toiset näkee lait kyykyttämisenä ja toiset jokseenkin toimivana yhteiskuntana, onneksi edes oman näkemyksensä saa sanoa, jatkuvasta kyykyttämisestä huolimatta.Ehkä se kaupassa myytävien alkoholijuomien prosentin noston salliminen viime vuonna ja muuten kuin käymisteitse valmistettujen mietojen alkoholijuomien myynnin salliminen osoitti jo jotain. Nehän pelotteli etukäteen että siitä sen seurauksena tulee suunnilleen kaikille suomalaisille alkoholiongelma ja nelosoluesta ja "limuviinasta" juopuneita lojuu kadut täynnä ja tarvitaan ties montako tuhatta uutta poliisia paimentamaan näitä poloisia.
Kyllä Suomi on melko äärimmäinen poikkeus alkoholin myymisen lakia ja käytäntöä katsottaessa, kun jätetään huomiotta jihadistiset tai muut kieltolakialueet.”Kyykyttämistä” tapahtuu ihan kaikissa länsimaisissa yhteiskunnissa, ei Suomi ole siinä mikään poikkeus. Alkoholilaeissa on varmasti varaa paranteluun, mutta mielestäni tämä keskustelussa oleva sääntö ei ole syyllinen yhtään mihinkään.
Niin minäkin haluan, ja minusta on periaatteessa ihan hyväksyttävää vaikka sitten laajentaa iän varmentamisvaatimus koskemaan kaikkia alkoholin välittämistapahtumia elinkeinon harjoittamisessa, jos se on ratkaisu kaikkeen.Älä kategorisoi ihmisiä saman agendan alle, minä haluan viinat kauppoihin, mutta mielestäni alle 30-vuotiaan näköisiltä on ihan ok katsoa ne paperit.
Niin, aina voin äänestää jaloillani tai lompakollani ja mennä viereiseen toisen firman viinakauppaan, tietenkin vahingosta viisastuneena ja vaimo autossa tai vähintään hunnutettuna.Ja on minultakin joskus jäänyt ne kaljat kauppaan, kun mukana kulkeneella vaimolla ei ollut papereita, buuhuu. En loukkaantunut ja kaljatkin saatiin, saatanallisesta kyykyttämisestä huolimatta.
Useinhan ongelma seuraa ihan muusta kuin laista.Toiset näkee lait kyykyttämisenä ja toiset jokseenkin toimivana yhteiskuntana,
Ei ihan kaikista aiheista.onneksi edes oman näkemyksensä saa sanoa, jatkuvasta kyykyttämisestä huolimatta.
Montako viestiä ketjusta luit?Onko tuosta paperien näyttämisestä jotain haittaa?
Onko tuosta paperien näyttämisestä jotain haittaa? Sehän vaan nopeuttaa maksutapahtumaa kun joudut kaivamaan lompakon heti alkuun esille. Monesti kun kun jengi tuppaa jäädä arpomaan siihen kassalle.
Alkoholin myymisessä on aikarajoitteita muuallakin, samoin myöskään kaikkialla sitä viinaa ei saa marketeista. Mikä se nyt on se äärimmäinen poikkeus? Kokonaisuutena toki politiikka on melko tiukkaa, mutta en silti kovin poikkeavaksi sanoisi. Olenko näistä pykälistä eri mieltä? Kyllä olen, mutta en koe sitä silti kyykytyksenä.Kyllä Suomi on melko äärimmäinen poikkeus alkoholin myymisen lakia ja käytäntöä katsottaessa, kun jätetään huomiotta jihadistiset tai muut kieltolakialueet.
Tekniikan kehittyessä tämä on melkoisen todennäköinen tulevaisuuden näkymä. Mutta onko perimmäinen ongelma nyt se, että vain alle 30-vuotiaan näköisiltä katsotaan paperit, eikä kaikilta?Niin minäkin haluan, ja minusta on periaatteessa ihan hyväksyttävää vaikka sitten laajentaa iän varmentamisvaatimus koskemaan kaikkia alkoholin välittämistapahtumia elinkeinon harjoittamisessa, jos se on ratkaisu kaikkeen.
Minä kutsun sitä yksittäiseksi epäonnistumiseksi myyjän/kauppiaan osalta, joka on minun kohdalleni osunut kerran 13-vuotisen täysi-ikäisyyteni aikana.Toki ongelma onkin jotain ihan muuta kuin se, että paperit on oltava mukana. Totta kai ne pitää muutenkin olla mukana, koska ihmiset yleensä maksavat kortilla ja se on ihan yleistä tietoa, että silloin on velvollinen pitämään ne perkeleen laput mukana.
Ongelmaksi kutsun sitä, jos esimerkiksi vaimoa ja lapsia pitää musutyyliin piilotella.
Tuo pykälä on jäänne jostain kivikaudelta, mitä sitten tulkitaan hyvin mielivaltaisesti. Kaikki kuppilat myyvät alkoholia päihtyneille ihmisille, marketeissa kuri toki hiukan tiukempi. Jos vammaiset tulkitaan virheellisesti humalaisiksi/rettelöitsijöiksi, niin ei se ole lain vika, ja keinot heidän poistamiseen löydetään kyllä muutenkin. Selvästi asiakaspalvelijat eivät näissä tilanteissa ole kohdanneet riittävästi vammaisia tulkitakseen tilannetta oikein, joten ratkaisu on koulutuksen lisääminen tai joku vammaismerkintä papereihin, mikä ei kyllä kuulosta omaankaan korvaan kovin korrektilta.Typerää on myös jättää "päihtyneelle" myymättä. Sehän on jo kännissä, joten tuskin ketään juopoksi tehdään myymällä. Häiritsevästi käyttäytyvälle ei tietenkään tule myydä. /provo. Oikeasti tämä on ongelma siksi, että mm. vammaisia syrjitään. Olen tavannut enemmän kuin sormien ja varpaiden lukumäärän puhe-, liikunta- ja kehitysvammaisia täysivaltaisia ei-holhouksessa olevia aikuisia, joille on jätetty myymättä alkoholia päihtymyksen perusteella heidän ollessaan selvinpäin, estetty tulemasta ravintolaan tai ilmoitettu, että tarjoillaan tasan kaksi tuoppia. Tähän ei ole syyllinen paha syrjivä yrittäjä, vaan se kyykyttävä byroslavia.
Tottakai voit, koska kuten aiemmin totesin, on kyseessä myyjän virhearvio.Niin, aina voin äänestää jaloillani tai lompakollani ja mennä viereiseen toisen firman viinakauppaan, tietenkin vahingosta viisastuneena ja vaimo autossa tai vähintään hunnutettuna.
Eiku enhän mä voikaan.
Kaikkia näitä tapahtuu ja kaikki ne ovat syrjintää, mutta samalla yksittäisiä virhearviointeja. Eikä kukaan alaikäinen osta liköörikonvehteja, ne oli mummin karkkikipossa ne kaikista paskimmat karkit.Useinhan ongelma seuraa ihan muusta kuin laista.
Tai onhan se oikeastaan lakiongelma, että Lidlillä on oikeus olla myymättä liköörikonvehteja alaikäiselle, vaikka niitä saisi myydä. Tämä on tyylipuhtaasti syrjintää. Samaan aikaan ravintola ei saa estää mustalaisten pääsyä tiloihinsa, eikä kauppias kieltäytyä palvelemasta muslimeja.
Juuri se kokonaisuus. Meillä on vähän kaikkeen puututtu asiattomasti. Olen tainnut jo edellä kertoa esimerkkien kera, että ymmärrän paskavammaisia sääntöjä olevan muuallakin.Alkoholin myymisessä on aikarajoitteita muuallakin, samoin myöskään kaikkialla sitä viinaa ei saa marketeista. Mikä se nyt on se äärimmäinen poikkeus? Kokonaisuutena toki politiikka on melko tiukkaa, mutta en silti kovin poikkeavaksi sanoisi. Olenko näistä pykälistä eri mieltä? Kyllä olen, mutta en koe sitä silti kyykytyksenä.
Minullehan se paperien kysyminen ei ole mikään ongelma. Tässä on aika paljon valotettu sitä, mikä on ongelma. Se on se kaikki muu paska liittyen tähän.Tekniikan kehittyessä tämä on melkoisen todennäköinen tulevaisuuden näkymä. Mutta onko perimmäinen ongelma nyt se, että vain alle 30-vuotiaan näköisiltä katsotaan paperit, eikä kaikilta?
Ei minullakaan ole ollut useita ja jatkuvia omia ikäviä kokemuksia. Mieleen tulee äkkiseltään vain tuo yksi perseily. Taidan olla se kaikkein helpoin asiakas ja päällepäin sen verran nöyrä, että en voi ekstrapoloida kokemuksiani keskivertoasiakkaaseen. Kyllä myös rumasti savoa murtavien, epäsiististi pukeutuvien, päänaukomisesta suuttuvien, suurperheellisten tai pierunhajuisten ihmisten pitäisi voida yleensä toimia kotimaassaan normaalisti ilman häirintää ja vainoa.Minä kutsun sitä yksittäiseksi epäonnistumiseksi myyjän/kauppiaan osalta, joka on minun kohdalleni osunut kerran 13-vuotisen täysi-ikäisyyteni aikana.
Ei, kyllä se on lain vika. Ei vammaisia tulkita humalaisiksi, vaan pelätään tsaarinaikaisen koneiston kostoa. Pakkohan sitä on oman leipänsä takia olla varovainen.Tuo pykälä on jäänne jostain kivikaudelta, mitä sitten tulkitaan hyvin mielivaltaisesti. Kaikki kuppilat myyvät alkoholia päihtyneille ihmisille, marketeissa kuri toki hiukan tiukempi. Jos vammaiset tulkitaan virheellisesti humalaisiksi/rettelöitsijöiksi, niin ei se ole lain vika, ja keinot heidän poistamiseen löydetään kyllä muutenkin. Selvästi asiakaspalvelijat eivät näissä tilanteissa ole kohdanneet riittävästi vammaisia tulkitakseen tilannetta oikein, joten ratkaisu on koulutuksen lisääminen tai joku vammaismerkintä papereihin, mikä ei kyllä kuulosta omaankaan korvaan kovin korrektilta.
No en tietenkään voi. Alkolla on monopoli. Viinaa ei myydä muualla. Menemällä toiseen toimipisteeseen en pysty äänestämään lompakolla, ja usein se toinen myymiö on kaukana, koska ne virkamiespisteet on ripoteltu tasavälein, kun sitä kilpailijaa ei ole.Tottakai voit, koska kuten aiemmin totesin, on kyseessä myyjän virhearvio.
Osa näistä on hyväksytty yleinen käytäntö eikä pelkästään yksittäistapauksia. Osa taas on melkein lapsiinsekaantumiseen verrattava synti, jonka seurauksena on sakkojen päälle median ja somen ajojahti.Kaikkia näitä tapahtuu ja kaikki ne ovat syrjintää, mutta samalla yksittäisiä virhearviointeja. Eikä kukaan alaikäinen osta liköörikonvehteja, ne oli mummin karkkikipossa ne kaikista paskimmat karkit.
Myös vahvaa alkoholia on jätetty myymättä fiksulle, selvälle ja siistille nuorelle miehelle, koska mukana ollut fiksu, selvä ja siisti avopuoliso oli 19-vuotias. Tähän ei valitettavasti ole linkkiä, koska tieto perustuu omakohtaiseen kokemukseen.
Alistajakusipäiden joukko tietenkin tästä innostuu. Taisin olla joku alkoholisti kun olisi pitänyt saada viinaa. Sitäpaitsi voihan sitä nyt varautua asioimalla erikseen. Ja tärkeintähän on, ettei lapsille myydä tai välitetä alkoholia, ja tämä oli hirveän epäilyttävä tapaus. Epäily on tärkeintä, ja oikeudet normaaliin elämään eivät paina mitään. Ajatelkaa lapsia! Ajatelkaa sitä nuorta naista, joka olisi voinut vaikka kuolla jos olisin antanut hänelle - hyi hyi - viiiiiinaa!!!11 Kyllä kaikilta, joiden taloudessa asuu alle 20-vuotias ihminen, pitää ehdottomasti kieltää vahvan alkoholin ostaminen ja hallussapito.
Tolkun ihmiset taas tajuavat, että jos normaali asiointi edellyttää vaimon viemistä piiloon, tilanne on täysin järjetön. Jossain Saudi-Arabiassa voisi vastaavaa odottaa, mutta ei sivistyneessä länsimaassa. Tämä siis rautalankaesimerkkinä niille, jotka eivät tajua lapsiperhe-esimerkeistä koko homman absurdia luonnetta.
Et ole paljon Ruotsissa asioinnut? Muuta kun ykkösolutta et saa enää kuuden jälkeen, etkä ylipäätäänsä elintarvikekaupasta.Kyllä Suomi on melko äärimmäinen poikkeus alkoholin myymisen lakia ja käytäntöä katsottaessa, kun jätetään huomiotta jihadistiset tai muut kieltolakialueet.
Tässäkin tosiaan pitää kanssa joskus osata ajatella sen kassankin näkökulmasta. Sillonku ite olin kassalla töissä niin en mä niiden asiakkaiden lärvejä kauaa ihmetelly. Saatoin kysyä paperit ihan vanhasta tottumuksesta sellaseltakin henkilöltä kuka siinä sitten toisella vilkasullakin oli jo selkeästi täysikänen, eikä siitä kyllä tarttee pahottaa mieltänsä. Löytyhän tosin noitakin ketkä ihan silminnähden suuttu, joku kivesleuka alko jotain länkyttämään kun näytti ja pukeutu kun 15v mut olikin jotain 24v, minkäs mä sille voin jos näyttää alaikäseltä. Näemmä sitten vanhemmat ihmiset tulee keskustelufoorumeille asiasta vinkumaan kun kysyttiin paperit kaupassaAlan pikkuhiljaa ymmärtää niitä jotka haluaa alkoholijuomat kokonaan kieltoon. Ihan vaan siksi kun näköjään jo siitä ostotapahtumasta voi monille jäädä elinikäiset traumat kun pitää ikänsä ihan todistaa.
Noissa tännekin linkatuissa uutisissa, missä on ollut selkeä ylilyönti valvonnassa, on kaupat sen myöntäneet. Tuo nimenomaan korostaa sitä että niissä on kyse yksittäistapauksista, eikä mistään jatkuvasta toiminnasta. Olen edelleen sitä mieltä että tuo iäntarkastusvelvollisuus voitaisiin kirjata lakiin siten että ne kysytään aivan kaikilta, niin ei tarvitse itkeä siitä jos kassa arvioi henkilön iän väärin.
Tsekeissä olutta sai vielä 23 aikaan, vaikka kaupan ovessa oleva lappu kielsi sen kello 22 jälkeenEt ole paljon Ruotsissa asioinnut? Muuta kun ykkösolutta et saa enää kuuden jälkeen, etkä ylipäätäänsä elintarvikekaupasta.
Toki Helsingissä myytiin pari vuotta sitten elintarvikekaupasta myös olutta 3:30 yöllä yhden festarin ohessa. Yksittäistapaus? Kyllä. Laitonta? Kyllä.Tsekeissä olutta sai vielä 23 aikaan, vaikka kaupan ovessa oleva lappu kielsi sen kello 22 jälkeen
Itseäni hidastaa, kun joudun sen lompakon sieltä taskusta kaivamaan. Maksan ostokset lähimaksulla puhelimella.Onko tuosta paperien näyttämisestä jotain haittaa? Sehän vaan nopeuttaa maksutapahtumaa kun joudut kaivamaan lompakon heti alkuun esille. Monesti kun kun jengi tuppaa jäädä arpomaan siihen kassalle.
Itseäni hidastaa, kun joudun sen lompakon sieltä taskusta kaivamaan. Maksan ostokset lähimaksulla puhelimella.
Itselläkin kokemusta tuosta ettei Prismassa myyty olutta minulle, kun vaimolla ei ollut papereita mukana ja kassa olisi ne halunnut nähdä. Vaimo oli tuolloin 24v. Perusteena oli ainoastaan se, että hän nyt sattui olemaan minun kanssa kaupassa..
En käsitä ihmisiä jotka tätä jotenkin voi perustella hyväksi tavaksi toimia..
No mutta sinulla ei ole ilmeisesti kuitenkaan kiire kun maksat hitaammalla kännykkä-vaihtoehdolla kortin sijaan?Itseäni hidastaa, kun joudun sen lompakon sieltä taskusta kaivamaan. Maksan ostokset lähimaksulla puhelimella.
Hyvästä en tiedä, mutta erittäin ymmärrettävää toimintaa kaupan ja myyjän toimesta. Kukkahattutäti-yhteiskunnassa pitää siltä työkaveriltakin kysyä papereita joka kerta kun se kysyy papereita.En käsitä ihmisiä jotka tätä jotenkin voi perustella hyväksi tavaksi toimia..
Omien empiiristen tutkimusten mukaan kännykän lähimaksulla maksaminen ei ole sen hitaampaa kun kortilla maksaminen. Omassa kortissa ei vielä ole lähimaksua, joten joka kerta joutuu sen siihen koneeseen laittamaan ja tunnusluvun näppäilemään.No mutta sinulla ei ole ilmeisesti kuitenkaan kiire kun maksat hitaammalla kännykkä-vaihtoehdolla kortin sijaan?
Toki jos ei ole lähimaksua kortissa, niin se hidastaa menoa.Omien empiiristen tutkimusten mukaan kännykän lähimaksulla maksaminen ei ole sen hitaampaa kun kortilla maksaminen. Omassa kortissa ei vielä ole lähimaksua, joten joka kerta joutuu sen siihen koneeseen laittamaan ja tunnusluvun näppäilemään.
Se on kyllä totta, että kännykällä maksaminen takkuaa välillä. Mutta ainakin K-ryhmän kaupassa, missä käyn päivittäiset ruokaostokset tekemässä, kännykällä maksaminen toimii kuin junan vessa....kännykällä maksaminen on hitaampaa, epävarmempaa ja epäkäytännöllisempää kuin lähimaksullisella kortilla...
Se on tosin mielenkiintoista että kun kohta ei enää lainmukaan ajokortti käy henkilöllisyystodistuksesta niin täytyykö jokaisen (joka näyttää alle 30v) hankkia esim. passi tms. ihan sitä varten että voi ostaa sen yhden keskioluen saunaa varten?
Itseäni hidastaa, kun joudun sen lompakon sieltä taskusta kaivamaan. Maksan ostokset lähimaksulla puhelimella.
Ei se tähänkään asti ole virallinen henkilötodistus, joten ei muutu miksikään. Jatkossa ajokortti ei vain sovi vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen. Eiköhän tästä tule seuraava itku kun ajokortti ei tule kelpaamaan enää henkilötodistuksena edes siellä lähikaupassa (joskus tulevaisuudessa).Se on tosin mielenkiintoista että kun kohta ei enää lainmukaan ajokortti käy henkilöllisyystodistuksesta niin täytyykö jokaisen (joka näyttää alle 30v) hankkia esim. passi tms. ihan sitä varten että voi ostaa sen yhden keskioluen saunaa varten?
No mutta sinulla ei ole ilmeisesti kuitenkaan kiire kun maksat hitaammalla kännykkä-vaihtoehdolla kortin sijaan?
Ei se tähänkään asti ole virallinen henkilötodistus, joten ei muutu miksikään. Jatkossa ajokortti ei vain sovi vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen. Eiköhän tästä tule seuraava itku kun ajokortti ei tule kelpaamaan enää henkilötodistuksena edes siellä lähikaupassa (joskus tulevaisuudessa).
Kuten varmasti tiedät, niin vahvaa tunnistautumista ei tarvitse tehdä kaupan kassalla.Eli täytyy olla kassalla pankkitunnukset ja mahdollisesti myös se pankkikortti mukana.. hankalaksi menee (käsittääkseni tuo riittää, pelkät pankkitunnukset, sähköiseen tunnistautumiseen, tosin ei vahvaan kait missä esim. armeija hakee sinusta kohtuullisen paljon tietoa kuten rikosrekisterit jne.. ..mutta kaupan kassa tuskin tekee laajempaa tutkimusta vaan hänelle riittää pankista tuleva vahvistus siitä että on pankkikortissa sama nimi kuin pankin tiedoissakin)
Vielä. Eihän se vaadi kuin saman henkilön älynväläyksen, joka alunperin keksi tämän "kysytään paperit kaikilta alle 30v näköisiltä, vaikka aivan selvästi niistä jokainen on yli 18v ja saisivat lain mukaan ostaa alkoholia".
Ja suurimman osan mielestä tämäkin olisi vähintään yhtä hyvä uudistus kuin tuon aiempi Ja eikun tyytyväisenä kantamaan passia jne mukana.
Itse taas en käsitä niitä ihmisiä, jotka eivät kanna mukanaan henkilöllisyystodistusta. Miksi se pitää jättää kotiin? Liian painava tai vie tilaa? Kännykän kuorissa nykyään menee helposti jossei pörssiä kanna mukanaan.