Käy 1-2 kertaa/kk verkkopankissa niin minkätakia siihen mitään appia tarvitsee.
Jos ei tunnistautumista tarvitse mihinkään muuhun kuin kerran tai kaksi kuussa verkkopankkiin kirjautumiseen, niin ei sitä silloin varmaan tarvitsekaan. Pelkkään verkkopankin käyttöön tunnuslukulista on direktiivinkin mukaan riittävä väline, mutta henkilön vahvaan tunnistamiseen ei. Muistaakseni esim. Nordeallakin pääsee pahvilistalla vielä verkkopankkiin, mutta tunnistautuminen 3. osapuolen palveluihin ei niillä onnistu. Pahvikortit kyllä poistuvat käytöstä vielä kohta, koska niiden infraa ei kannata pitää yllä muutamia asiakkaita varten kun miljoona muuta käyttää jo sovellusta.
Mulle ainakin henkilökohtaisesti myös mahdollisuus tunnistautua milloin vain vahvasti kantelematta turvatonta ja epäkäytännöllistä pahvikorttia lompakossa on aika iso plussa, oli sen tarve sitten kirjautuminen Oma Veroon, Kantaan, Poliisin asiointipalveluun, operaattorin itsepalveluportaaliin, luottokorttimaksun vahvistamiseen tai mihin tahansa mihin nykyään tunnistautumista tarvitsee. Mun tarvitsee ainakin tunnistautua erilaisiin palveluihin useita kertoja viikossa, ja siihen sitten ne verkkopankin käytöt päälle. Alkais pahvikortilla puljaamien ahdistamaan.
On mulla toki mobiilivarmennekin käytössä, mutta se tuntuu olevan sökönä noin joka kolmas kerta kun yritän sitä käyttää niin hyvä olla pankkitunnuksetkin mukana aina.
Noiden appien kanssa sitten kannattaa olla varalaite mihin sovellus on asennettu, jos puhelin häviää niin kuulemma kohtalainen rumba saada uudestaan aktivoitua sovellus uuteen puhelimeen.
Varalaite on kyllä hyvä olla, mitä varten ainakin Nordealla on tunnuslukusovelluksessa profiili-toiminto, eli samaan luuriin voi ohjelmoida useamman käyttäjän tunnistautumisen, jolloin voit tehdä backup tilin vaikka puolison puhelimeen. Tai jos sulla on puhelimen lisäksi ipad/muu tabletti niin asentaa sen sovelluksen myös siihen niin on varalaite. Tai hankkii pankilta sen tunnuslukulaitteen lisäksi kotiin varalaitteeksi jos ei toista mobiililaitetta ole mihin sen asentaa.
Uuden laitteen aktivoinnissa on ollut jotain soutamista ja huopaamista, alun perin se onnistui täysin itsepalveluna verkkopankin kautta jos vaan on joku tunnistautumisväline käytettävissä, mutta jossain välissä se piti tehdä aspan kautta vaikka verkkopankin 24/7 chatin avulla. En ole tarkistanut vähään aikaan onko itsepalvelu tullut takaisin. Sovelluksen aktivointi toiseen laitteeseen onnistuu nykyään QR-koodiin perustuvalla laitteesta-laitteeseen aktivoinnilla.
Sama ongelma tosin koskee kaikkia muitakin tunnistautumisvälineitä, jos sun mobiilivarmenne hukkuu niin tiedossa on uuden simmin hakeminen operaattorilta ja palvelun kytkeminen siihen, jos tunnuslukukortti häviää niin tiedossa on uuden hakeminen virallista henkkaria vastaan pankista tai toimitus postin kautta, joten tämä ongelma ei ole eksklusiivinen tunnuslukusovelluksille.
Sitäpaitsi jos on vanha puhelin käytössä niin eihän noi sovellukset edes toimi.
Mikä on vanha ja mikä ei. Esim. Nordean sovellus toimii Android 6 (julkaistu 2015 lopulla) ja uudemmissa versioissa, tai Applen laitteilla IOS 10 ja uudemmissa versioissa. Androidin osalta esim. 6 ei ole enää edes tuettu käyttöjärjestelmä, joten noinkaan vanhaa versioita ei kenenkään pitäisi edes käyttää. Applen vehkeistä IOS 12 on saatavissa vielä iPhone 5S-sukupolven vehkeille, ja minimivaatimuksena oleva IOS 10:n saa vielä iPhone 5 sukupolven laitteisiin, jotka on julkaistu vuonna 2012.
Onneksi OP vain lähettää tekstiviestinä mikä koodi pitää syöttää niin voi vielä käyttää tunnuslukulistaa.
Hyvä jos tämä sopii sulle ja tykkäät tästä kyllä se turvallisuuden tasoa parantaa aiempaan verrattuna ainakin hitusen