Palkkakeskustelu

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Tuo 100e/tunti on hyvä yläraja, se on suunilleen neuvoteltu devaajakonsultin hinta, eli 8k puolella ajalla. Alarajaa voit miettiä vaikkapa 6k liksa, johon 50% sivukulut päälle (sis. lomat), eli 9k puoliksi -> 4.5k. Tuossa ei ole vielä mukana muuta kuin kulut siitä että maksaisit sen palkaksi ja sulla tulee kaikki riski itselle. Varmaan joku 6-7k voisi olla sopiva, eli tuntihinta 75-85e.
Kiitos. Aikalailla samoja summia itekkin mietin ja perustelin summia sillä että työnantajan puolelta tämä on sillai riskitön, että jos homma ei syystä tai toisesta pelitä, ei ole kaikenmaailman työntekijän oikeuksia jarruttelemassa teiden erkaantumista.

Itellä kyllä hyvä tunne duunista ja työnantajasta, melkein harmittaa ettei ole enempää tunteja vuorokaudesta irroitettavaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
20
No nytkun ollut taas Sveitsistä puhetta niin laitetaanpa oma palkkakehitys näkyviin. Oli kehitys niin hidas, että piti Sveitsiin lähteä myös:

- 2011-2013 Tutkimusapulainen, DI-opiskelija, Tampere, osa-aikainen, palkka vastasi jotain 1900-2100 euron kokonaispalkkaa. Ensin ylioppilas, sitten kandi ja viimeinen kuukausi DI.
- 2013-2017 Ohjelmistosuunnittelija, Tampere, alihankintapulju. Palkka etuineen 3260-3300 euroa.
- 2017-2018 Pari yritystä vaihtaa työpaikkaa, palkka etuineen noin 4000 euroa/kk (Tampere edelleen).
- 2019- Software Engineer, Zürich. Palkka aluksi ~10080 euroa kuussa, tänä vuonna jo ~10710. Kaikkien bonusten ja etujen jälkeen verotettava tulo ollut yli 180000 euroa nyt kahtena ekana vuonna.

Hintaindeksit menee niin, että on kalliimpaa kyin Suomessa, asuminen 3x Tampereeseen (olisko joku 2x Helsinkiin), ruoka/ravintola 1.3-3x riippuen mitä ostaa. Sentään tekniikka on halvempaa pienemmän alvin ansiosta. Jää paremmin säästöön kuin Suomessa ikinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Jep, tuo palkkakeskustelun lykkääminen loppuun on ihan syvältä. Jos jotain yhteydenottoja tulee, niin kysyn aina ensimmäisenä kompensaatiopuolen. Jotkut siitä sitten närkästyy, että pitäisi muutenkin hommat kiinnostaa, mutta silkkaa ajanhukkaahan tuo on, jos esim. lopuksi sanotaan, että ei pysty parempaan kuin vuosipalkan laskuun 30k€ ja aluksi mainostetaan tietty "kilpailukykyistä palkkausta" :D
Sama homma. Kysyn aina ensin palkkaa. Ihan turha jatkaa keskustelua yhtään enempää tai varsinkaan ruveta käymään missään haastattelu himmeleissä jos ei edes palkkaa kerrota suunnilleen ensin.

Muutamassa haastattelussa olen ihan mielenkiinnosta käynyt, mutta aika hankala on kenenkään pistää paremmaksi mitä nyt on niin ei ole tullut vaihdettua työtä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
No nytkun ollut taas Sveitsistä puhetta niin laitetaanpa oma palkkakehitys näkyviin. Oli kehitys niin hidas, että piti Sveitsiin lähteä myös:

- 2011-2013 Tutkimusapulainen, DI-opiskelija, Tampere, osa-aikainen, palkka vastasi jotain 1900-2100 euron kokonaispalkkaa. Ensin ylioppilas, sitten kandi ja viimeinen kuukausi DI.
- 2013-2017 Ohjelmistosuunnittelija, Tampere, alihankintapulju. Palkka etuineen 3260-3300 euroa.
- 2017-2018 Pari yritystä vaihtaa työpaikkaa, palkka etuineen noin 4000 euroa/kk (Tampere edelleen).
- 2019- Software Engineer, Zürich. Palkka aluksi ~10080 euroa kuussa, tänä vuonna jo ~10710. Kaikkien bonusten ja etujen jälkeen verotettava tulo ollut yli 180000 euroa nyt kahtena ekana vuonna.

Hintaindeksit menee niin, että on kalliimpaa kyin Suomessa, asuminen 3x Tampereeseen (olisko joku 2x Helsinkiin), ruoka/ravintola 1.3-3x riippuen mitä ostaa. Sentään tekniikka on halvempaa pienemmän alvin ansiosta. Jää paremmin säästöön kuin Suomessa ikinä.
Kuinka sait töistä Sveitsistä? Avoin haku, vai tulitko headhuntatuksi? Mitä ylipäätään kannattaa pitää mielessä jos tuonne haluaisi suunnata?

Kyselin tuolla toisessa ketjussa Sveitsissä asumisesta, todella kiinnostavaa olisi kuulla tästä urapolusta ja elämästä siellä päin enemmän: Ulkomaille muuttaminen, asuminen, sekä työnteko
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 112
Meinaat, että se piste on kaikilla sama?
En mä oikein tiedä, et jos kelaa jotain perus Angularilla koodaamista, ni voiko siinä kehittyä enää vaik neljän työvuoden jälkeen. Tietty sit, jos alkaa koodaa sitä itse Angularia, mut siihen tuskin moni lähtee.

Tietty joissakin kielissä riittänee opiimista pidemmäksikin aikaa, kuten vaik C++:ssa, mut totakaan ei nykyään juurikaan käytetä. Itse uskaltaisin melkein väittää, että ku on näitä nykyisiä web-teknologioita käyttänyt jonku neljä vuotta, ni ei niistä sen jälkeen mitään enää opi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
En mä oikein tiedä, et jos kelaa jotain perus Angularilla koodaamista, ni voiko siinä kehittyä enää vaik neljän työvuoden jälkeen. Tietty sit, jos alkaa koodaa sitä itse Angularia, mut siihen tuskin moni lähtee.

Tietty joissakin kielissä riittänee opiimista pidemmäksikin aikaa, kuten vaik C++:ssa, mut totakaan ei nykyään juurikaan käytetä. Itse uskaltaisin melkein väittää, että ku on näitä nykyisiä web-teknologioita käyttänyt jonku neljä vuotta, ni ei niistä sen jälkeen mitään enää opi.
Väitän että voi oppia ja Angular ei edes ole kieli vaan kehys jota kehitetään edelleen, ts. siihen voi helpostikin tulla jotain uutta kilkettä jolla hieroa niitä sovelluksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Sitähän mä ihmettelen, että mitä se duuni on mistä maksetaan kymppitonnia kuussa?
Mikä vaan joka tuottaa maksajalle vielä paljon enemmän? Kymppitonni kuussa on pieni raha maksaa jantterille joka tekee firmalle samassa ajassa vaikka 80k€.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Jos ma automekaanikolle maksan 100 euroa tunti niin kylla ma voin mun kirurgille maksaa 1000e tunti.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
381
Sitähän mä ihmettelen, että mitä se duuni on mistä maksetaan kymppitonnia kuussa?
Suomessa ei tarvise olla kummoinen ohjelmistotalo, missä "peruskoodarin" laskutustunti maksaa asiakkaalle 120e/h. Jos skaalataan tuota kymppitonni kuussa lukemaa Suomen tasolle, niin esimerkin tapauksessa 4000e/kk vaihtui 10 000e/kk. Muutetaan reiluuden nimissä niin, että Suomessa vastaava työpaikanvaihto olisi nostanut palkkatasoa --> 4500e/kk. Sveitsissä keskimääräinen viikkotyöaika on yli 42h/vko, kun Suomessa vastaava aika on alle 38h/vko, joka tekee 90% Sveitsin työajasta. Nostamalla viikkotyömääärä (="laskutus") Sveitsiä vastaavalle tasolle saadaan Suomen vastine "kymppitonni-kuussa"-mallille nostettua jo 5000e/kk.

Nyt jos katsotaan tuntipalkkaa versus asiakaslaskutus 30e/h vs 120e/h. Aika hyvin jää firmalle tyypistä katetta vaikka laskutettavat tunnit jäisi 2/3 työajasta. Tästä voi asiantuntijat kertoa meneekö realismi Sveitsin kymppitonni-kuussa -mallissa vastaavasti, että asiakaslaskutus pyörii 200-250e/h nurkilla, jolloin kate Sveitsin tyypistä pyörisi vastaavilla nurkilla kuin Suomessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
IT-tradenomin palkkakehitys, koulu alkoi 2015.

2017: 1700e/kk, koulun oma projekti käytännössä tein kesän ja syksyn WordPress sivuja.
2018: 1900e/kk, harjoittelupaikka konsulttitalosta jossa fronttikoodausta
2018: 2700e/kk, vakituinen paikka, fronttikoodausta
2019: 2900e/kk, pyysin lisää palkkaa, edelleen fronttikoodausta
2020: 3200e/kk, pyysin lisää palkkaa, edelleen fronttikoodausta
2020: 3600e/kk, uusi työpaikka, fronttikoodauksen lisäksi C# koodausta ja vastasin yksin omasta projektista
2021: 4000e/kk, koeaika loppui, sama projekti jatkui
2021: 4200e/kk, taas uusi työpaikkaa, vielä en ole tätä työtä edes aloittanut. Fronttikoodausta kuitenkin tulee pitämään sisällään.

Ihan tietoisesti olen palkkaa rykinyt aika kovaa tahtia ylöspäin. Palkkaneuvottelut eivät ole mielestäni koskaan mitenkään kivoja mutta kokemuksen mukaan pieni epämukava hetki esimiehen kanssa yleensä palkitaan lisäeuroilla. Tarkoitus olisi päästä johonkin mukavalle tasolle ja sitten koittaa siirtyä tekemään vain 90% työaikaa, eli ~34h viikossa. En tiedä miten työnantajat tuollaiseen suhtautuvat että tekisi 4 x 8.5h päiviä.

EDIT: Tarkennus vielä, että ei ole tarkoitus hyppiä työpaikkojen välillä jotta saan palkan nousemaan, tuo 2020 aloittamani työpaikka vain oli aivan naurettava paikka ja jostain syystä alitajunnassa olin sivuuttanut kaikki varoitusmerkit jotka jo haastattelusta asti on ollut näkyvissä. Mielenterveyden takiakin jo piti vaihtaa työnantajaa. Live and learn.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Häh?! Sulla on varmaan hyvät perustelut tälle lähteineen?:)
Jotenkin niin etta C++ ammattilaisia on niin paljon etta kilpailu on paljon kovempaa ja vaaditaan paljon kovempaa tasoa kuin muissa hommissa. On paljon helpompia polkuja avoinna nykyaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 185
Jotenkin niin etta C++ ammattilaisia on niin paljon etta kilpailu on paljon kovempaa ja vaaditaan paljon kovempaa tasoa kuin muissa hommissa. On paljon helpompia polkuja avoinna nykyaan.
Jeesboxille vastasin kun hän kirjoitti ettei C++:aa enää käytetä, miten tämä liittyy siihen?

Toki olet tuossa osittain oikeassa. Yleensäkin uusien koodareitten kannattaa opetella uusimmat systeemit eikö legacy tunkkausta (mitä moderni C++ ei tietenkään ole). Joskus jopa vanhasta osaamisesta voi olla haittaa, esim. jos osaa C:tä hyvin niin se voi häiritä C++ oppimista kun tulee tehtyä asiat ”vanhalla tavalla”.

Legacy-tunkkaus toki on aina palkka- ja urakehityksen jarru. Sillä ei saa kuin itselle huonon aseman tulevissa yt-neuvotteluissa. Toki tässä nousuhuumassa eivät yt-neuvottelut ole ajankohtaisia mutta joskus viiden vuoden päästä tilanne voi olla kovin eri.

Sinänsä koko C++ olisi pitänyt jakaa jo 20 vuotta sitten kahteen haaraan joista toisesta olisi voinut poistaa C-yhteensopivuuden ja tehdä siitä aidon oliokielen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
legacy tunkkausta (mitä moderni C++ ei tietenkään ole).
Olisi janna tietaa kuinka hyvin porukka on siirtymassa moderniin C++ vai onko hyppy tapahtunut suoraan esim Rustiin tai C#. Itsellekkin kova tyo opetella jonain paivana Moderni C++ mutta pohdin etta pitaisiko raakasti opetella ennemmin uusi kieli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
On taas niin ympäripyöreä vastaus, että ei vastaa kysymykseen. Mua nyt kiinnostaa ihan se konkretia mitä se työ itsessään on tuossa palkkaluokassa.
Useat B2B myyntityöt varmaan ainakin. Noissa on vieläpä hyvin helppo katsoa paljonko kukin tuottaa.
 
Liittynyt
09.05.2021
Viestejä
18
Useat B2B myyntityöt varmaan ainakin. Noissa on vieläpä hyvin helppo katsoa paljonko kukin tuottaa.
Yli 10k palkathan näkyy jo netissä olevissa verokoneissa.
Etsi LinkedIn:stä joku Director, ja katso paljon se tienaa.
Mielestäni tuossa tuloluokassa tuloavoimuus on jo liian pitkällä, kun on koko kansan nähtävillä netissä.
Ei tuo 10k nyt kuitenkaan niin iso palkka ole, että yhteiskunnallisesti mitään merkitystä.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Laitetaan omatkin setit tänne. Ympäristö- ja energiatekniikan insinööri (AMK).
Erilaiset projektinhallintatehtävät valmistavassa teollisuudessa ja nykyisin energiateollisuudessa.

2011-2016 - 2200-2600€/kk + ylityölisät (parhaimmillaan yli 6k€ kuukaudessa). Kesätyöt aktiivisten opiskelujen aikana asfalttihommissa.
2017 - 2400€/kk. Työpaikan vaihto ja ensimmäinen "uratyö". Vuoden määräaikainen sopimus. Tuotantotekniikan projekti-insinööri valmistavassa teollisuudessa. Laitevastaava, osaprojektien vetäminen, tuotannon parantaminen ym.
2018 - 2900€/kk. Koeajan päättyminen ja vakituinen sopimus, jonka yhteydessä palkan uudelleenneuvottelu. Samat tehtävät.
2019 - 2400€/kk. Työpaikan vaihto omalle alalle. Valmistumiseen sidottu palkankorotus 2900€/kk tasolle. Projekti-insinööri PMO:ssa, hankkeen hallinnan tehtävät energia-alalla kymmenien-satojen miljoonien eurojen projekteissa.
2020 -> 3300€/kk + indeksikorotuksia. Valmistuminen ja sen yhteydessä neuvoteltu lisäpalkankorotus. Pääosin samat tehtävät, pieniä lisähommia ja erilaisia koulutuksia. Loppuvuodeksi menen lainaan erääseen miljardiprojektiin ja keväällä mahdollisesti työkeikalle ulkomaille. Sen jälkeen on ollut mielessä katsella konsernin sisällä uusia tehtäviä ja koittaa hilata palkkaa ylöspäin.

Periaatteessa olen ihan tyytyväinen nykytilanteeseen, koska helppo ja stressaamaton työ melkein täysin kotikonttorilla, mutta silti mielessä nakertaa, että sinne 4k€/kk tietämille pitäisi päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sitähän mä ihmettelen, että mitä se duuni on mistä maksetaan kymppitonnia kuussa?
Mikä tahansa yliopistokoulutetun perusduuni sveitsissä.

Ja työnantajat maksaa, koska on pakko, muuten ei saa työntekijöitä.

Itä-Euroopan tai Afrikan ihminen miettii, että mitä ihmeen duunia se on mistä Suomessa maksetaan 2000€/kk kun hän tienaa vain 250€/kk nimellisesti samassa duunissa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Mä nyt kysyin mitä se duuni itsessään on ja mitä se pitää sisällään. En kysyny palkkavertailua suomeen tai afrikkaan.
Todennäköisesti ihan normi koodaushommia tai ainakin tiedän, että niistä tuon yli 10k€/kk siellä maksetaan. Sveitsissä on aika monella softafirmalla ja tuotefirmallakin konttorit, ei tuo 10k€ sen kummempaa hommaa sikäläisellä palkkatasolla vaadi. Jotkin sikäläiset firmat käyttävät Suomea ns. halpamaana, kun täällä on suhteessa huomattavasti halvempaa eikä kuitenkaan tarvitse ottaa mitään esim. Intian epävarmuustekijöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
On taas niin ympäripyöreä vastaus, että ei vastaa kysymykseen. Mua nyt kiinnostaa ihan se konkretia mitä se työ itsessään on tuossa palkkaluokassa.

10k/kk saa ”perusinssit” tiimeissä. Ihan mikä vaan IT-alan homma parin vuoden kokemuksella ja vuosiliksa alkaa olla sen verran. ETH:sta softa-alalle valmistuvilla 10k/kk on aloituspalkka märkäkorvalle joka menee ekaan duuniinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658

10k/kk saa ”perusinssit” tiimeissä. Ihan mikä vaan IT-alan homma parin vuoden kokemuksella ja vuosiliksa alkaa olla sen verran. ETH:sta softa-alalle valmistuvilla 10k/kk on aloituspalkka märkäkorvalle joka menee ekaan duuniinsa.
Mä luulen että tässä kaivataan nyt vähän esimerkkejä työstä missä saa 10k kuussa.
Siis esimerkkejä konkreettisestä työtehtävästä. Minkä toimeksiannon pomo antaa tommosissa hommissa? Se että "koodausta" ei ole kovin hyvä esimerkki, vaan ihan vaikka yksi tehtävä mikä pitää tehdä.

Kyllähän sorvarikin aina "sorvaa", mutta aina sillä on joku kappale mikä pitää sorvata ja mihin se tulee ja millä toleransseilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Mä luulen että tässä kaivataan nyt vähän esimerkkejä työstä missä saa 10k kuussa.
Siis esimerkkejä konkreettisestä työtehtävästä. Minkä toimeksiannon pomo antaa tommosissa hommissa? Se että "koodausta" ei ole kovin hyvä esimerkki, vaan ihan vaikka yksi tehtävä mikä pitää tehdä.

Kyllähän sorvarikin aina "sorvaa", mutta aina sillä on joku kappale mikä pitää sorvata ja mihin se tulee ja millä toleransseilla.
Jonkinverranhan näitä saa selvitelyä kun katsoo jostain iltalehden verotiedoista henkilöiden nimiä ketkä on tienanneet yli 120k€/vuosi palkkaa ja etsii nimellä vaikka linkedIn:istä. Siellä moni kertoo itsestään ja työstään varsinkin. Joukkoon mahtunee vaikka minkälaisia töitä ja työtehtäviä. Varmaan paljon esim. lääkäreitä/juristeja/johtajia sekä myyntityötä tekeviä.

Tosin uskoisin, että monilla jotka saa keskimäärin 10k€/kk palkka koostuu erinäisistä bonuksista/ylitöistä jne.? Toki varmaan niitäkin joiden normi kiinteä kk palkka on yli 10k€/kk?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Jonkinverranhan näitä saa selvitelyä kun katsoo jostain iltalehden verotiedoista henkilöiden nimiä ketkä on tienanneet yli 120k€/vuosi palkkaa ja etsii nimellä vaikka linkedIn:istä. Siellä moni kertoo itsestään ja työstään varsinkin. Joukkoon mahtunee vaikka minkälaisia töitä ja työtehtäviä. Varmaan paljon esim. lääkäreitä/juristeja/johtajia sekä myyntityötä tekeviä.

Tosin uskoisin, että monilla jotka saa keskimäärin 10k€/kk palkka koostuu erinäisistä bonuksista/ylitöistä jne.? Toki varmaan niitäkin joiden normi kiinteä kk palkka on yli 10k€/kk?
Hep. Mulla menee jonkin verran ton 10ke yli keskipalkka. Ei kuitenkaan peruspalkka. Peruspalkka n. 60-70% ja loput sitten bonareina (maksetaan kvartaaleittan). Veikkaan kanssa, että harvassa on ne, joiden kiinteä kk-palkka on yli 10tke/kk.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
151
Olisi janna tietaa kuinka hyvin porukka on siirtymassa moderniin C++ vai onko hyppy tapahtunut suoraan esim Rustiin tai C#. Itsellekkin kova tyo opetella jonain paivana Moderni C++ mutta pohdin etta pitaisiko raakasti opetella ennemmin uusi kieli.
Ainakin omissa opiskeluissa tota c sharppia ollut koodaus kursseilla.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 112
Häh?! Sulla on varmaan hyvät perustelut tälle lähteineen?:)
Eipä siinä juuri lähteitä tartte, ku vertaa vaik TypeScriptin ja C++:n ominaisuuksia. Jälkimmäiseen liittyy paljon enemmän hallittavaa ja saman asian voi tehdä erittäin monilla eri tavoilla. Muistinhallinnankin voi tehdä itse (joka voi olla nyypälle vaarallista ja aiheuttaa epävakautta ohjelmaan, jos esimerkiksi unohtaa vapauttaa varatun muistin). Myös moniperinta on asia, josta kovin moni täällä ei varmaan ole edes kuullut (googlaa vaikka se, jos haluat oppimiskynnystä ja ymmärtää pointtini). Uudemmat kielet on siirtyneet enempi automaattiseen muistinhallintaan yms., ni koodareista tulee tuottavampia, ku ei tartte räpeltää kaikkea itse. Sinänsä sääli, ku itsestäni ois hauska räpeltää kaikkee tollasta :D
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Kaveri on ylijohtajana isohkossa virastossa. Yli kympin pyyhkii kuussa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Eipä siinä juuri lähteitä tartte, ku vertaa vaik TypeScriptin ja C++:n ominaisuuksia. Jälkimmäiseen liittyy paljon enemmän hallittavaa ja saman asian voi tehdä erittäin monilla eri tavoilla. Muistinhallinnankin voi tehdä itse (joka voi olla nyypälle vaarallista ja aiheuttaa epävakautta ohjelmaan, jos esimerkiksi unohtaa vapauttaa varatun muistin). Myös moniperinta on asia, josta kovin moni täällä ei varmaan ole edes kuullut (googlaa vaikka se, jos haluat oppimiskynnystä ja ymmärtää pointtini). Uudemmat kielet on siirtyneet enempi automaattiseen muistinhallintaan yms., ni koodareista tulee tuottavampia, ku ei tartte räpeltää kaikkea itse. Sinänsä sääli, ku itsestäni ois hauska räpeltää kaikkee tollasta :D
Kuoris kyseenalaisti vaitteen ettei C++ juuri enaan kayteta. Ei sita opiskelun paljoutta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 185
Osaajat metsästetään LinkedInistä tai muilta yksityisiltä sivustoilta. Ei koskaan mollista.
Näin se (valitettavasti) on että suurin osa Suomen it-alan työpaikoista välittyy nykyään Microsoftin omistaman palvelun kautta.

Ensimmäisen it-alan työpaikkani 90-luvulla löysin lehti-ilmoituksen perusteella. Taisin jopa hakea siihen kirjeellä eikä sähköpostilla. Ajat muuttuvat.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
428
Miksi se on valitettavaa?
Henkilökohtaisesti koen kyllä kaikenlaiset sosiaaliset mediat erittäin turhauttavina, myös Linkedinin. (Jätän pois laskuista tällaiset foorumit ym. paikat, joissa sitä omaa henkilöä ei tarvitse työntää niin näkyvästi esiin.)
Esimerkiksi kontaktien pyytäminen on todella vaikeaa, ja muutenkin koko paikasta tulee sellainen olo, että siellä huippuammattilaiset paistattelevat omassa erinomaisuudessaan, enkä itse kuulu ollenkaan joukkoon.
Tämä on ilman muuta ihan täysin subjektiivinen ja epärealistinen näkemys asiasta. Mutta en kyllä pistäisi ollenkaan pahakseni, jos rekrytointi siirtyisi pois tuollaisesta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 864
Henkilökohtaisesti koen kyllä kaikenlaiset sosiaaliset mediat erittäin turhauttavina, myös Linkedinin. (Jätän pois laskuista tällaiset foorumit ym. paikat, joissa sitä omaa henkilöä ei tarvitse työntää niin näkyvästi esiin.)
Esimerkiksi kontaktien pyytäminen on todella vaikeaa, ja muutenkin koko paikasta tulee sellainen olo, että siellä huippuammattilaiset paistattelevat omassa erinomaisuudessaan, enkä itse kuulu ollenkaan joukkoon.
Tämä on ilman muuta ihan täysin subjektiivinen ja epärealistinen näkemys asiasta. Mutta en kyllä pistäisi ollenkaan pahakseni, jos rekrytointi siirtyisi pois tuollaisesta.
Ei siellä tarvii tehdä muuta ku teet sinne CV:n, laitat täpän kohtaan "open for recruiting" ja odotat yhteydenottoja. Kontaktoinnit, postailut jne voi jättää muille.

Toki sieltä voi myös itse katsoa avoimia paikkoja ja laittaa hälyttämään mielenkiintoiset paikat. Tuohon se on ihan kätevä.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
428
Ei siellä tarvii tehdä muuta ku teet sinne CV:n, laitat täpän kohtaan "open for recruiting" ja odotat yhteydenottoja.
Tätä olen joskus miettinytkin mutta jättänyt tekemättä siinä pelossa, että tieto asiasta kulkeutuisi nykyiselle esimiehelle esim. välikäden kautta (vaikka tiedon suora näkyvyys nykyiselle työnantajalle olisikin estetty). Ei tuo toki varmaan ole ongelma, jos työskentelee jossakin megakorporaatiossa, jossa porukkaa tulee ja menee. Mutta pienemmässä ja vakiintuneemmassa organisaatiossa voi olla kiusallista.

No, kyllä kai toisaalta suurin osa rekrytoijista on sillä tavoin suoraselkäisiä, etteivät tuollaista tietoa levittele miten sattuu.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 864
Tätä olen joskus miettinytkin mutta jättänyt tekemättä siinä pelossa, että tieto asiasta kulkeutuisi nykyiselle esimiehelle esim. välikäden kautta (vaikka tiedon suora näkyvyys nykyiselle työnantajalle olisikin estetty). Ei tuo toki varmaan ole ongelma, jos työskentelee jossakin megakorporaatiossa, jossa porukkaa tulee ja menee. Mutta pienemmässä ja vakiintuneemmassa organisaatiossa voi olla kiusallista.

No, kyllä kai toisaalta suurin osa rekrytoijista on sillä tavoin suoraselkäisiä, etteivät tuollaista tietoa levittele miten sattuu.
No saattaahan siinä olla sekin, että nykyinen työntantaja saattaa ihmetellä, miksi olisit valmis vaihtamaan :)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 185
Miksi se on valitettavaa? Ja mitä merkitystä sillä on, kuka sen palvelun omistaa?
Olishan se nyt helvetin hienoa jos noi kaikki pyörisi mollissa! Vähän liikaa firmojen kengän kiillotusta ja eliittityöntekijöiden rinkirakkautta linkkarissa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Jotainhan mol:ssa on vikana, jos jengi käyttää linkedin:ia sen sijaan. Mun syy käyttää linkedin:ina on, että verkosto on kansainvälinen. Linkedin on oikein mainio tapa pitää jonkinlaista yhteyttä työelämässä tavattuihin hyviin tyyppeihin. Hyvä sen kautta pingata, että hei mitä kuuluu ja monesti kaverit pingailee myös, että vaihdoin firmaa, täällä olis hommia, käydääs lounaalla juttelemassa. Toki linkedin:iin turhautuu, jos haluaa nähdä/postailla vauvakuvia tms. Mä en postaile mitään linkedin:ssa. Se on mulle cv ja työkaveri/tuttupankki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Jotainhan mol:ssa on vikana, jos jengi käyttää linkedin:ia sen sijaan....
Se on vanhanaikainen, kaikki työnantajat eivät käytä sitä, sieltä ei yksikään headhunter tule sua noutamaan jne jne.

Koko mollin työpaikkalistaus on antiikkia ja muut palvelut on kyllä korvanneet sen mitä tulee vähintään asiantuntijapaikkojen ilmoitteluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Jotainhan mol:ssa on vikana, jos jengi käyttää linkedin:ia sen sijaan. Mun syy käyttää linkedin:ina on, että verkosto on kansainvälinen. Linkedin on oikein mainio tapa pitää jonkinlaista yhteyttä työelämässä tavattuihin hyviin tyyppeihin. Hyvä sen kautta pingata, että hei mitä kuuluu ja monesti kaverit pingailee myös, että vaihdoin firmaa, täällä olis hommia, käydääs lounaalla juttelemassa. Toki linkedin:iin turhautuu, jos haluaa nähdä/postailla vauvakuvia tms. Mä en postaile mitään linkedin:ssa. Se on mulle cv ja työkaveri/tuttupankki.
Juu näinhän se itselläkin on, siellä profiili käytännössä toimii CV:na ja vaikka en olekkaan tällä hetkellä etsimässä töitä niin headhunterit silti viestittelee ja soittelee linkkari profiilin perusteella mikä on ihan mukavaa siltä kannalta että tietää oman osaamisen olevan haluttua. Koskaan en ole siellä mitään paistattelua julkaissut...

Mollin ongelma on se, että työkkäri voi osoittaa mollin työilmoitus listoilta työttömiä hakemaan työpaikkoja.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Juu näinhän se itselläkin on, siellä profiili käytännössä toimii CV:na ja vaikka en olekkaan tällä hetkellä etsimässä töitä niin headhunterit silti viestittelee ja soittelee linkkari profiilin perusteella mikä on ihan mukavaa siltä kannalta että tietää oman osaamisen olevan haluttua. Koskaan en ole siellä mitään paistattelua julkaissut...
Sama. Mulla on tainnut linkedin-profiili olla reilun neljä vuotta ja vissiin neljä työtarjousta tullut sitä kautta. Yksi oli ihan geneerinen massaposti ympäri suomea, yksi vaikutti siltä että seniori-ikäinen headhunter harjoitteli tietokoneen käyttöä (työtarjous oli silti sinänsä ihan validi ja todellinen, mutta viestinnällinen habitus ihan perseestä), ja kaksi oli ihan asiallista, jotka johtivat puhelinkeskusteluihin asti headhunterin kanssa. Mutta molemmissa oli vikana se, että palkka olisi pysynyt about ennallaan nykyiseen työpaikkaan nähden, eikä nykyisestä ole tarvetta lähteä pois.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
10
Tässä olisi oma palkkahistoria, pääosin autoalalta.

Kohta 30v mittarissa. Ajoneuvotekniikan insinööri(AMK).
Valmistuminen kesäksi 2011 autoasentajaksi.
2011 n.1800€/kk merkkiliike helsinki asentajana.
2012 intti, ei tuloja.
2013-2014 securitas "ostari"kyttä. 1800-2400€/kk. Mukavia hommia.
2014-2017 opiskelua ajoneuvotekniikan insinööriksi. Opiskelujen ohella, tulorajojen puitteissa tulot.
2017 kesätyö vauriokorjaamon työnjohto/vastaanotto. 2300€/kk. Työ stressasi ja vei yöunet. Ei sopinut minulle ja omasta tahdostani ei jatkettu vakituiseen sopimukseen.
2017 ajoneuvokatsastajaksi isolle firmalle uudellamaalla työmatka 70km/päivä. 37,5h työviikko. 2500€/kk. Leppoisa työtahti.
2019 valmistuminen ajoneuvotekniikan insinööriksi. Sama työ, erikoiskatsastusoikeudet 2700€/kk.
2020 vaihto kilpailevalle katsastusfirmalle. Työpaikka 5km päässä. 2800€/kk+provikat noin 600€/kk. Leppoisaa työtä 37,5h/viikko.
2021 sama katsastusalan toimija, eteneminen Tiimipäällikköksi. Huomattava lisäys vastuussa/työmäärässä. 9 katsastusasemaa Uudellamaalla. Peruspalkka 37,5h/viikko 3950€/kk+provikat n 300€/kk. Työmatka 100km/päivä. Sieltä/kotiovelta käynnit toissijaisilla asemilla kilsat+päivärahat ja ajaminen niihin työajalla/ylitöinä. Tietokone hommat saa tehdä etänä.

EI voi valittaa nykytilanteessa. Hieman ahdisti aikanaan autoalan palkkaus ja työnkuvat, mutta ainakin itse löysin mukavan uran katsastuspuolelta. Johonkin väliin tulevaisuudessa, suunnitelmissa lukea diplomi-insinööriksi konesuunnittelussa/muussa samankaltaisessa koulutushaarassa ja vaihtaa sitä kautta suunnittelu hommiin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Tässä olisi oma palkkahistoria, pääosin autoalalta.

Kohta 30v mittarissa. Ajoneuvotekniikan insinööri(AMK).
Valmistuminen kesäksi 2011 autoasentajaksi.
2011 n.1800€/kk merkkiliike helsinki asentajana.
2012 intti, ei tuloja.
2013-2014 securitas "ostari"kyttä. 1800-2400€/kk. Mukavia hommia.
2014-2017 opiskelua ajoneuvotekniikan insinööriksi. Opiskelujen ohella, tulorajojen puitteissa tulot.
2017 kesätyö vauriokorjaamon työnjohto/vastaanotto. 2300€/kk. Työ stressasi ja vei yöunet. Ei sopinut minulle ja omasta tahdostani ei jatkettu vakituiseen sopimukseen.
2017 ajoneuvokatsastajaksi isolle firmalle uudellamaalla työmatka 70km/päivä. 37,5h työviikko. 2500€/kk. Leppoisa työtahti.
2019 valmistuminen ajoneuvotekniikan insinööriksi. Sama työ, erikoiskatsastusoikeudet 2700€/kk.
2020 vaihto kilpailevalle katsastusfirmalle. Työpaikka 5km päässä. 2800€/kk+provikat noin 600€/kk. Leppoisaa työtä 37,5h/viikko.
2021 sama katsastusalan toimija, eteneminen Tiimipäällikköksi. Huomattava lisäys vastuussa/työmäärässä. 9 katsastusasemaa Uudellamaalla. Peruspalkka 37,5h/viikko 3950€/kk+provikat n 300€/kk. Työmatka 100km/päivä. Sieltä/kotiovelta käynnit toissijaisilla asemilla kilsat+päivärahat ja ajaminen niihin työajalla/ylitöinä. Tietokone hommat saa tehdä etänä.

EI voi valittaa nykytilanteessa. Hieman ahdisti aikanaan autoalan palkkaus ja työnkuvat, mutta ainakin itse löysin mukavan uran katsastuspuolelta. Johonkin väliin tulevaisuudessa, suunnitelmissa lukea diplomi-insinööriksi konesuunnittelussa/muussa samankaltaisessa koulutushaarassa ja vaihtaa sitä kautta suunnittelu hommiin.
Mitä suunnitteluhommia tarkoitat? Sun palkka laskee tonnilla jos alat vaikka mekaniikkasuunnittelijaksi.

Minkälainen on muuten katsastusmiehen provikkasysteemi? Mahdollisimman paljon hylättyjä ajoneuvoja? :)
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
10
Mitä suunnitteluhommia tarkoitat? Sun palkka laskee tonnilla jos alat vaikka mekaniikkasuunnittelijaksi.

Minkälainen on muuten katsastusmiehen provikkasysteemi? Mahdollisimman paljon hylättyjä ajoneuvoja? :)
Hei, tiedän että palkka putoaa ja joutuu uudet hommat sitten pohjalta aloittamaan, mutta voi tulla tarpeeseen uudet hommat jossain välissä kun noin 30-40 vuotta touhuilee vielä työelämässä. Autosuunnittelu linjalta valmistunut ja se riittäis sinällään jo JR hommiin esim metsätyökone suunnittelussa.

Katsastusalalla on vaihtelevat provikat. Nykyisessä piste perusteinen eli työt ovat eri arvoisia katsastus 1p ja päästömittaus 0.5. muutoskatsastus 3p jne. Talo ottaa päivältä ekat 10 ja loput sitten kerryttää päivän liksaa. Pisteestä saatava euro hinta on määritelty. Parhaimpana kuukautena joutui kunnolla tekee töitä mutta se toi 1300€ provikat. Istumiskuukautena sitten muutama satanen mutta silloin saa rauhassa vaikka netflixiä kattella. Ala on hyvin kausiluontoinen työmäärän suhteen. Toisessa firmassa on verottomaan nettotulokseen liittyvä systeemi. Ekat 500€ ei päivältä kasvata provikkaa, lopusta saa 5% itselleen. Tällä systeemillä on sitten useammin korkeampi pohja liksa mutta suosii katsureita jotka tekee kalliita yksityisasiakkaita ja sorsii sitten yrityksille halvalla tekeviä.

Kolmannessa firmassa tutulla jotain noiden kahden välistä provikka systeemi.

Tulipahan monimutkainen vastaus mutta yritys hyvä
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Hei, tiedän että palkka putoaa ja joutuu uudet hommat sitten pohjalta aloittamaan, mutta voi tulla tarpeeseen uudet hommat jossain välissä kun noin 30-40 vuotta touhuilee vielä työelämässä. Autosuunnittelu linjalta valmistunut ja se riittäis sinällään jo JR hommiin esim metsätyökone suunnittelussa.

Katsastusalalla on vaihtelevat provikat. Nykyisessä piste perusteinen eli työt ovat eri arvoisia katsastus 1p ja päästömittaus 0.5. muutoskatsastus 3p jne. Talo ottaa päivältä ekat 10 ja loput sitten kerryttää päivän liksaa. Pisteestä saatava euro hinta on määritelty. Parhaimpana kuukautena joutui kunnolla tekee töitä mutta se toi 1300€ provikat. Istumiskuukautena sitten muutama satanen mutta silloin saa rauhassa vaikka netflixiä kattella. Ala on hyvin kausiluontoinen työmäärän suhteen. Toisessa firmassa on verottomaan nettotulokseen liittyvä systeemi. Ekat 500€ ei päivältä kasvata provikkaa, lopusta saa 5% itselleen. Tällä systeemillä on sitten useammin korkeampi pohja liksa mutta suosii katsureita jotka tekee kalliita yksityisasiakkaita ja sorsii sitten yrityksille halvalla tekeviä.

Kolmannessa firmassa tutulla jotain noiden kahden välistä provikka systeemi.

Tulipahan monimutkainen vastaus mutta yritys hyvä
Aika jännä. Eikö kuitenkin perus katsastusmies "istu asemalla ja tee töitä sitä mukaan kun niitä tulee/on varattu". Eli siis mitä lisäarvoa tuo bonussysteemi vs. kiinteä palkka (paitsi että voi jossain valittaa kuinka on huono palkka ja "unohtaa" mainita tuollaisen 20% lisän)? Vai onko porukka keskimäärin niin lusmua, että jos ei olisi tuollaista, niin piiloteltaisiin kahvihuoneessa ja koitettaisiin vältellä kaikkia töitä :p
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
10
Aika jännä. Eikö kuitenkin perus katsastusmies "istu asemalla ja tee töitä sitä mukaan kun niitä tulee/on varattu". Eli siis mitä lisäarvoa tuo bonussysteemi vs. kiinteä palkka (paitsi että voi jossain valittaa kuinka on huono palkka ja "unohtaa" mainita tuollaisen 20% lisän)? Vai onko porukka keskimäärin niin lusmua, että jos ei olisi tuollaista, niin piiloteltaisiin kahvihuoneessa ja koitettaisiin vältellä kaikkia töitä :p
Lähinnä provikalla idea palkita kiireisellä asemalla työskentelevät ja hiljaisilla syrjäkylä asemilla vastaavasti makuuasennossa sohvalla saa vähemmän.
Alan palkkauksesta sen verran, että alkuun palkka on heikohko, ottaen huomioon alan vaatimukset koulutukselta/työkokemukselta. Ja fakta on että liksani olisi edelleen tuon n 2800 provikoineen jos olisin jäänyt samaan firmaan/ tyytyisin työnkuvassani vain määräaikaiskatsastus tehtäviin. Yli 3500€/kk vaatii 20 vuotta katsastamista tai minun tapauksessa tuuria työpaikan suhteen, hyvää palkkaneuvottelua ja oikeaa aitoa mielenkiintoa kaikenlaisiin noin 12,5 vuotiaisiin ruosteenkeräimiin. Olen palkkani kanssa reilusti katsastusalan mediaanin yläpuolella.
Ja unohtui vastata, hylättyjä katsastuksia seuraa vain traficom ja vähiten hylkäävät asemat , tekevät parhaan tuloksen.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 504
Ja unohtui vastata, hylättyjä katsastuksia seuraa vain traficom ja vähiten hylkäävät asemat , tekevät parhaan tuloksen.
Tämän voi asiakkaan näkökulmastakin järkeillä siten, että autoiluvuosieni aikana olen pari kertaa käyttänyt auton paikallisessa katsastusliikkeessä A, jossa ovat syynänneet auton jopa liian tarkasti ja aikaa vievästi, jolloin myös on löytynyt pientä huomautettavaa (ei hylkyä). Sitten taas kilpailevassa ja suositummassa katsastusliikkeessä B auto on katottu puolet nopeammin läpi ja myös nämä edellisen kerran katsastusliike A:n huomautuksetkin on jäänyt noteeraamatta, vaikken huomautusten eteen mitään ollut tehnyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Lähinnä provikalla idea palkita kiireisellä asemalla työskentelevät ja hiljaisilla syrjäkylä asemilla vastaavasti makuuasennossa sohvalla saa vähemmän.
Alan palkkauksesta sen verran, että alkuun palkka on heikohko, ottaen huomioon alan vaatimukset koulutukselta/työkokemukselta. Ja fakta on että liksani olisi edelleen tuon n 2800 provikoineen jos olisin jäänyt samaan firmaan/ tyytyisin työnkuvassani vain määräaikaiskatsastus tehtäviin. Yli 3500€/kk vaatii 20 vuotta katsastamista tai minun tapauksessa tuuria työpaikan suhteen, hyvää palkkaneuvottelua ja oikeaa aitoa mielenkiintoa kaikenlaisiin noin 12,5 vuotiaisiin ruosteenkeräimiin. Olen palkkani kanssa reilusti katsastusalan mediaanin yläpuolella.
Ja unohtui vastata, hylättyjä katsastuksia seuraa vain traficom ja vähiten hylkäävät asemat , tekevät parhaan tuloksen.
Joo lienee selvää, että jos asiakasta ei vituta katsastuksen jälkeen, tulee helposti uudelleen samaan paikkaan... turhasta nillittäjille tuskin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom