Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
(lihavointi minun) Mun mielestä konferensseissa matkustaminen on paras asia koko tutkijatyössä. Käytännössähän noi on työnantajan kustantamia lomia, joista päivärahojen ja ilmaisten tarjoilujen jälkeen jää vieläpä taloudellisesti plussalle.

Okei, hyvä selvennys. Itselläni on @kjns kaltaiset kokemukset työmatkoista enkä kyllä pelkillä päivärahoilla lähtisi enää noille reissuille. Töissä ollaan efektiivisesti koko ajan kun ei siinä illasta ole itselläni ainakaan jäänyt aikaa kuin levolle. Aika kaukana sellaisesta Rooman reissusta jossa omalla rahalla tulisi käytyä.

Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.
En kyllä omilla lomillanikaan iltaisin mitään biletä... No kukin tavallaan. Mun työmatkat on kanssa luokkaa maanantaina 7-730 koneella Helsinki-Vantaalta jonnekin päin Eurooppaa. Siellä suoraan workshoppiin tms. lopetetaan joskus klo 17-18 ja hotelliin check-in, nopeaan päivän mailien tsekkaus ja syömään. Klo 21 hotellille ja 22 nukkumaan. Sit 1-2 pv 8-17/18 workshoppia ja vikana päivänä vielä iltakoneella kotiin, yleensä puolenyön jälkeen kotona... Aika kaukana lomasta .

No onneksi takavuosien Kiinan reissut on ohi. Noissa meni usein 2vko ja paikalliset teki tavallisesti 10-12h työpäiviä + tunti suuntaansa hotellilta työpaikalle. Usein illalla syömään suoraan työpaikalta ja 22-23 hotellille ja taas klo 7 ylös... Meno oli aina joskus sunnuntaina illansuussa ja paluulento lauantaina. Tohon rääkkiin en enää lähtisi. No tulihan noilla reissuilla toki esim. vierailtua viikkojen välisenä viikonloppuna pariin kertaan Hong Kongissa, Shanghaissa, ja kierreltyä Pekingin nähtävyyksiä. Vaan ei mua tonne sais enää mistään hinnasta.

Ei oo paljoa konferenssessa tullut käytyä (lue: ei ikinä).

En kyllä omilla lomillanikaan iltaisin mitään biletä... No kukin tavallaan. Mun työmatkat on kanssa luokkaa maanantaina 7-730 koneella Helsinki-Vantaalta jonnekin päin Eurooppaa. Siellä suoraan workshoppiin tms. lopetetaan joskus klo 17-18 ja hotelliin check-in, nopeaan päivän mailien tsekkaus ja syömään. Klo 21 hotellille ja 22 nukkumaan. Sit 1-2 pv 8-17/18 workshoppia ja vikana päivänä vielä iltakoneella kotiin, yleensä puolenyön jälkeen kotona... Aika kaukana lomasta .

No onneksi takavuosien Kiinan reissut on ohi. Noissa meni usein 2vko ja paikalliset teki tavallisesti 10-12h työpäiviä + tunti suuntaansa hotellilta työpaikalle. Usein illalla syömään suoraan työpaikalta ja 22-23 hotellille ja taas klo 7 ylös... Meno oli aina joskus sunnuntaina illansuussa ja paluulento lauantaina. Tohon rääkkiin en enää lähtisi. No tulihan noilla reissuilla toki esim. vierailtua viikkojen välisenä viikonloppuna pariin kertaan Hong Kongissa, Shanghaissa, ja kierreltyä Pekingin nähtävyyksiä. Vaan ei mua tonne sais enää mistään hinnasta.

Ei oo paljoa konferenssessa tullut käytyä (lue: ei ikinä).
Kiinan reissut tuttuja. Aivan hirveitä noin fyysisesti ja jaksamisen kannalta. Jet lag ja just toi sama aikataulu. Pitkät illat ja lyhyet aamut. En itse enää tässä iässä jaksa tota. 10 v sitten olin 10 v nuorempi, eikä ollut jälkikasvua.

Tällä iällä ja kokemuksella ei enää veny tommoseen hupsutukseen kuukausipalkalla. 500€/pv ekstraa olis EHKÄ semmonen raha, jota voisi miettiä. Koska vouti vie 50%, niin 1000€/pv.

Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.

Ainakin Suomessa koulutukset ovat usein näin. Esim. 8-16 luentoja, perjantaisin 8-14. "Pääpäivänä" iltatilaisuus, jonne ei ole pakko mennä. Päivärahat, matkat, majoitus maksetaan. Konferenssit kuulostavat hyvin samankaltaisilta, mutta pidempänä settinä.

Noissa on eroa. Osa verkostoituu ja on luennoilla koko rahan edestä, osa pitää oman esityksensä ja muuten on vapaalla suurimmaksi osaksi käyden vain pääjuhlissa ja kiinnostavimmissa esityksissä.

Köntsä tais kyllä vastata siihen minkälaisia tutkijoiden konferenssit ovat. Lomaahan nuo tosiaan pitkälti ovat, kun on ennen matkaa puurrettu pitkää päivää omaa paperia/esitystä. Bisnespuolella konferensseissa loma on kaukana, kun pitää aikalailla turhien esitysten lisäksi huolehtia verkostoitumiset ja muut omat työtehtävät sitten illalla. Ei siinä paljoa kokoushotellia ja lentokenttää enempää näe. Yleensä näistä ovat kateellisia ne, jotka eivät ole moisia reissuja joutuneet tekemään. Tosin onhan tuossa työuralle yksi yhtiö mahtunut joukkoon, jossa vinksahtanut HR piti näitä matkoja "palkitsemisena".

Tutkijoilla konferenssi on monesti edellytys että paperin saa julkaistua. Ainakin omiin matkoihini se oli pääsyy, jonkun ryhmästä piti käydä esittelemässä tutkimus jotta se julkaistiin. Vähissä oli halukkaat lähtemään vaikka kyseessä olisi ollut lomakohde.

Kymmenisen vuotta tutkijoiden konferensseissa pyörineenä: en nyt ihan lomamatkoiksi kutsuisi, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Yleensä se on aamuviideltä ylös ja aamukoneella Eurooppaan (tai vaihtoehtoisesti viikonlopun viettäminen reissatessa Atlanin ylitse). Sitten viikko aikataulutettua ohjelmaa viiteen-kuuteen, illallinen joka yleensä on osin työasioiden merkeissä (vähintään verkostoituen :)), hotellille nukkumaan ja aamulla aikaisin ylös. Toki viikon reissuilla nyt yleensä on yksi vapaa iltapäivä laitettu järjestäjien toimesta. Päivärahoista jää joskus viikon reissusta muutama satanen "voittoa". Rahan takia ei kannata, ainakaan perheellisenä. Mukava toki nähdä ympäri maailmaa olevia kavereita joiden kanssa on samoissa piireissä vuosia pyöritty.

Vähän ohi aiheen, mutta no, "verotonta palkkaa" keskimäärin muutam satanen/ulkomaanreissu (tai vähän enemmän jos illat söisi vain kaupan valmisruokaa hotellihuoneessa).

Ulkopuolisesta ulkomaan työreissut voi kuulostaa hyvinkin mielenkiintoisilta ja onhan niissä toki puolensa. Reissuja on monenlaisia, oma kokemus on vaan aika lähelle tuota mitä @HMN selitti, vaikka omat kokemukset normaaleista ~viikon mittaisista työrypistyksistä eikä konfrensseista. Päivät on kiireisiä ja iltaisin jos käy vielä ruokailemassa + oluella ihmisten kanssa niin ensinnäkään rahaa ei jää hirveästi päivärahoista talteen ja toisekseen sitä on viikon jälkeen väsynyt. Aiemmin itsellä oli jonkin verran työreissua niin kyllä sen 10 reissun jälkeen alkaa into hiipua. Tietysti, kuten todettua niin reissuja on todella monenlaisia ja ihan mielellään voisin tehdä ulkomaan reissua esim kerran kahdessa kuukaudessa..tahtoo vaan reissaavilla kavereilla noita reissuja yleensä olla enemmän jolloin se on raskasta.

Viimeksi muokattu:
Sen mitä joiltain ulkomaan reissuja enemmänkin tehneiltä olen kuullut, niin ei erityisen lomamatkoilta ole kuulostaneet. Tutkijoita en toisaalta tunne, mutta eiköhän tässäkin tapauksessa ole kiinni paljon alasta ja yksilöstä.

Toisaalta, joissain tapauksissa kun puhutaan konferensseista, niin ei ole vaikkapa yritykselle tai muulle lähettäneelle organisaatiolle taloudellisesti järkevää ajoittaa lentoja juuri alkamis- ja päättymispäivien kohdalle tai juuri ennen/jälkeen, koska lentolippujen hinnat ovat usein erittäin korkeita juuri näillä päivillä. Olen tähän törmännyt, että samalla hintaa saa pari hotelliyötä ja liput myöhempien päivien lennoille halvemmalla kuin lennättää heti. Näissä tapauksissa työntekijä saa pari lomanviettopäivää kohteessa jos sopii, että viettää vaikkapa pe-la vapaapäiviä siellä ja palaa sunnuntaina. Yksi aiempi työnantaja mahdollisti vastaavan menettelyn vaikka itse en käynytkään matkoilla.

Itsekin luulin että projektikokoukset ym. on kivoja reissuja kun pidempään töissä olleet matkan jälkeen muisteli reissun tapahtumia. Sitten kun itse pääsi niin nopeasti tuli todellisuus vastaan, ensin lähdet aikaisin aamulla maakunnasta että istut 7-8 välillä lähtevässä koneessa Helsinki-Vantaalla, perillä Keski-Euroopassa muutaman tunnin lennon jälkeen, siitä vauhdilla junaan/taksiin ja kokouspaikalle, usein ei ehdi edes syömään lounasta missään. Kokouksen jälkeen hotellille viemään tavarat, josta joko syömään yksin/oman porukan kesken ellei ole jo ryhmäpäivällistä joka sitten kestää. Ensimmäisenä iltana ei oikein jaksa muuta kuin nukkumaan. Seuraava(t) päivä(t) tyypillisesti klo 8/9 - 18, jonain iltana se ryhmäpäivällinen ja muina iltoina jonkin verran sosiaalista painetta istua baarissa porukan kanssa. Viimeinen päivä loppuu usein jo keskipäivän aikoihin joten silloin olisi aikaa ja valoa katsella paikan nähtävyyksiä ellei sitten ole tarvetta jatkaa epävirallisesti läheisimmän porukan kanssa jotain. Joskus voi olla vielä puolen päivän ekskursio jolloin voi nähdä sellaista mihin ei turistina luultavasti päätyisi/pääsisi. Lento kotiin jonka jälkeen vielä matka maakuntaan.

Eli lomamatkasta muistuttaa lähinnä se että pääsee ulkomaille, saa asua hotellissa sekä syödä ja juoda ravintolassa. Toki esim. on kävelty viinitarhan läpi maisemaravintolaan päivälliselle ja auringonlaskua katsomaan, syöty kokonaisena grillattua possua päivälliseksi panimoravintolassa, isäntäorganisaatio valinnut hotelliksi sellaisen jolla oma panimo, Ranskassa kokouspaikalla ravintolatyylinen (pitkä) lounascatering paikallisten viinien kanssa. Vastapainona joskus käyty pikalounaalla läheisen sairaalan kahviossa.

Eikö noitakin kokouksia voisi tehdä modernisti internetin välityksellä?
Kyllähän niitä enemmässä määrin tehdäänkin. Nyt vain viimeisen vajaan 2 vuoden aikana on tullut huomattua, että ihan kaikki ei suju aina Teamsin yli niin tehokkaasti ja hyvin kuin livenä.

Omalla alalla, esim. tehdasvierailut on aikalailla hankalia toteuttaa etänä (olen kyllä muutaman mainion etäversionkin käynyt, asiakkaalla kamera mukana ja livefeedi tehtaasta. Silti paljon jää näkemättä ja huomaamatta vs. livevierailu).

Myös koko päivän workshoppeihin teams ei vain toimi täydellisesti. On helpompaa olla samassa tilassa ihan fyysisesti. Teamsissa myös on helppo vain istua hiljaa (ja "multitaskata").

Myös kun uusiin ihmisiin pitää tutusta, niin kyllä eka tapaaminen livenä on ainakin minulle arvokas. Päivän, kun viettää (ja mahdollisesti vielä illankin ruuan/juoman kanssa), niin molemminpuolinen ymmärrys toisesta kasvaa. Henkilökemiat ovat tärkeitä.

Kyllähän niitä enemmässä määrin tehdäänkin. Nyt vain viimeisen vajaan 2 vuoden aikana on tullut huomattua, että ihan kaikki ei suju aina Teamsin yli niin tehokkaasti ja hyvin kuin livenä.

Omalla alalla, esim. tehdasvierailut on aikalailla hankalia toteuttaa etänä (olen kyllä muutaman mainion etäversionkin käynyt, asiakkaalla kamera mukana ja livefeedi tehtaasta. Silti paljon jää näkemättä ja huomaamatta vs. livevierailu).

Myös koko päivän workshoppeihin teams ei vain toimi täydellisesti. On helpompaa olla samassa tilassa ihan fyysisesti. Teamsissa myös on helppo vain istua hiljaa (ja "multitaskata").

Myös kun uusiin ihmisiin pitää tutusta, niin kyllä eka tapaaminen livenä on ainakin minulle arvokas. Päivän, kun viettää (ja mahdollisesti vielä illankin ruuan/juoman kanssa), niin molemminpuolinen ymmärrys toisesta kasvaa. Henkilökemiat ovat tärkeitä.
Bisneksen tekeminen ei oikein toimi tuntemattomien kanssa. Face to face -tapaamisissa ja illanvietoissa tutustutaan myös ihmisinä. Se on tärkeää todella monella tasolla. Jälkikäteen noi kokemukset olivat hyvin valaisevia, ihan ihmisenä kasvun osalta.

Bisneksen tekeminen ei oikein toimi tuntemattomien kanssa. Face to face -tapaamisissa ja illanvietoissa tutustutaan myös ihmisinä. Se on tärkeää todella monella tasolla. Jälkikäteen noi kokemukset olivat hyvin valaisevia, ihan ihmisenä kasvun osalta.
On se just näin.

Eri asia pitää 1-2h palaveri jostain aiheesta etänä vs. istua suunnittelupäivä, rentoutua ilta ja palautella porukalla seuraavana päivänä. Kaikkea ei todellakaan voi hoitaa etänä. Kulujahan saadaan pienemmäksi etäilemällä ja - ketjun aiheeseen liittyen - niin näkyyköhän se työntekijän palkassa? Vai kiristetäänkö kuluja ja eurot menee firmalle?

Seminaarit on osa kyllä sitä palkkakertymää tavalla tai toisella. Mukavaa kyllä huomata, miten paljon muutkin porukat vahvistaa ettei ulkomaanmatkat sun muut ole lomaa. Tämän ymmärryksen vieminen niille, joilla ei vastaavaa kokemusta ole, on kyllä hämmentävän vaikeaa. Jotenkin peräjunttimaista, että vieläkin teknologia-alalla 2020-luvulla Suomessa luullaan, että ulkomaankeikat on jotenkin "hienoja" ja "palkallista lomaa firman piikkiin".

on osa kyllä sitä palkkakertymää tavalla tai toisella. Mukavaa kyllä huomata, miten paljon muutkin porukat vahvistaa ettei ulkomaanmatkat sun muut ole lomaa. Tämän ymmärryksen vieminen niille, joilla ei vastaavaa kokemusta ole, on kyllä hämmentävän vaikeaa. Jotenkin peräjunttimaista, että vieläkin teknologia-alalla 2020-luvulla

Niin totta tämä. Viime viikolla kiersin pitkin suomea ja vietin viikon eri hotelleissa. Tulihan tuosta hyvät päivä + kilsarahat, mutta se, että teet ajoineen töineen 10-12h työpäiviä ei ole kovin herkkua ja kun ajamista "ei lasketa työajaksi".

Tulihan tuosta hyvät päivä + kilsarahat, mutta se, että teet ajoineen töineen 10-12h työpäiviä ei ole kovin

Meidän firmassa tuli myös tämä vamma, että työajo ei ole työaikaa. En tajua tätä skeidaa itse, mutta kai tuossa pari senttiä työnantaja säästää.

Niin totta tämä. Viime viikolla kiersin pitkin suomea ja vietin viikon eri hotelleissa. Tulihan tuosta hyvät päivä + kilsarahat, mutta se, että teet ajoineen töineen 10-12h työpäiviä ei ole kovin herkkua ja kun ajamista "ei lasketa työajaksi".
Miten sinulle sitten maksetaan, jotain tuntipalkkaa? Vai meinaatko että ei saa ylityökorvausta ajamisesta?

Itse saan x€/kk, ylitöistä ei saa mitään. Tulee joskus pitkiä päiviä esim juuri ajamisen takia, ei noita sinänsä mitenkään makseta kun mitään ylitöitä ei tunneta meillä ollenkaan. Mutta pitelen sitten vapaita välillä.

Miten sinulle sitten maksetaan, jotain tuntipalkkaa? Vai meinaatko että ei saa ylityökorvausta ajamisesta

Varmaan sama homma kuin mun edellisessä työpaikassa, eli matkapäiviltä maksetaan vain normaali liksa, vaikka matkustamisen (ajamisen/juna/bussi/lentokone) takia päivä kestäisi 12 tuntia ennen kuin on ”omaa aikaa” hotellissa.

Onneks nykyisessä työpaikassa maksetaan matkatunnit yks yhteen tuntipalkkana tilille niin vähentää vähän matkustuksen aiheuttamaa vitutusta. Ylitöitä maksellaan sitten vain ylityön tekemisestä, jos niitä kehtaa/jaksaa vaatia.

Meidän firmassa tuli myös tämä vamma, että työajo ei ole työaikaa. En tajua tätä skeidaa itse, mutta kai tuossa pari senttiä työnantaja säästää.
Miten sinulle sitten maksetaan, jotain tuntipalkkaa? Vai meinaatko että ei saa ylityökorvausta ajamisesta?

Itse saan x€/kk, ylitöistä ei saa mitään. Tulee joskus pitkiä päiviä esim juuri ajamisen takia, ei noita sinänsä mitenkään makseta kun mitään ylitöitä ei tunneta meillä ollenkaan. Mutta pitelen sitten vapaita välillä.
Varmaan sama homma kuin mun edellisessä työpaikassa, eli matkapäiviltä maksetaan vain normaali liksa, vaikka matkustamisen (ajamisen/juna/bussi/lentokone) takia päivä kestäisi 12 tuntia ennen kuin on ”omaa aikaa” hotellissa.

Onneks nykyisessä työpaikassa maksetaan matkatunnit yks yhteen tuntipalkkana tilille niin vähentää vähän matkustuksen aiheuttamaa vitutusta. Ylitöitä maksellaan sitten vain ylityön tekemisestä, jos niitä kehtaa/jaksaa vaatia.
Eikös tämä ole suht yleistä koska ylempien toimihenkilöiden TES ei tunne matkustusajankorvausta? Siis niiltä osin kun matkustusaika ylittää sen normaalin työpäivän. Työaikana jos ajelee, niin sehän on palkallista, mutta ylimenevä ei.

Eikös tämä ole suht yleistä koska ylempien toimihenkilöiden TES ei tunne matkustusajankorvausta? Siis niiltä osin kun matkustusaika ylittää sen normaalin työpäivän. Työaikana jos ajelee, niin sehän on palkallista, mutta ylimenevä ei.

Juu kyllä näin on. Paikallisilla sopimuksilla oli ennen ajettu yli tesin tältä osin, eli sai ekstraa.

Meillä saa matkatunneista vakiohinnan 5 ekalta tunnilta. Muutama kymppi/päivä. Ylityöt normaalisti. Edellinen ei maksanut mitään ja kyttäs et oli halvimmat lennot, työajan ulkopuolella tietty. Klo 3 tulit kotiin niin "sai" käyttää liukumia ja tulla myöhemmin aamulla. Kuulemma oli etuoikeus olla niillä töissä...:rofl2::btooth::beye:

Kyllä nuo ulkomaanmatkojen "lomafiilis" riippuu paljon siitä millaisia ne ovat. Omat konferenssi-/summit-/koulutusmatkat on olleet tosi rentoja ja perheelliselle tuntuvat ihan lomalta. Joo toki pitää aikaisin lähteä aamulla kentälle, mutta ohjelma ulkomailla/Lapissa/missävaan on usein ollut melko löysää. Välillä on 10h päivä, mutta sitten seuraava on usein puolikas. Välillä taas ohjelma on vapaaehtoista, jolloin voi valikoida ne mielenkiintoisemmat ja käyttää lopun ajan vaikka hiihtämiseen tai kaupungilla turistihommiin.

Jos reissu on niin täyteen ohjelmoitu, että ulkomailta näkee lentokentän, hotellin, taksin ja tehtaan/konttorin ja painaa pitkää päivää, niin eihän se hauskaa ole. Varsinkin jos näitä pitää monta kertaa kuussa tehdä. Ne joilla työmatkoja ei juuri ole, olettavat varmaan että kyse on tuosta ensin mainitusta.

Meillä saa matkatunneista vakiohinnan 5 ekalta tunnilta. Muutama kymppi/päivä. Ylityöt normaalisti. Edellinen ei maksanut mitään ja kyttäs et oli halvimmat lennot, työajan ulkopuolella tietty. Klo 3 tulit kotiin niin "sai" käyttää liukumia ja tulla myöhemmin aamulla. Kuulemma oli etuoikeus olla niillä töissä...:rofl2::btooth::beye:
Joku kahden viikon työmatka kaukoitään on melkoinen tuntimäärä yhtä soittoa.

Eihän nämä kotimaiset työehtosopimukset oikein tunnista työaikaa sen mukaan kuin työn tekeminen on muuttunut. Aikavyöhykkeet, 10 h matkustus suuntaan, "viikonloppuvapaa" tehdaskaupungin hotellissa, jne.

Joku kahden viikon työmatka kaukoitään on melkoinen tuntimäärä yhtä soittoa.

Eihän nämä kotimaiset työehtosopimukset oikein tunnista työaikaa sen mukaan kuin työn tekeminen on muuttunut. Aikavyöhykkeet, 10 h matkustus suuntaan, "viikonloppuvapaa" tehdaskaupungin hotellissa, jne.
No eipä juu, mutta minkäs teet? Itse otin noi matka-ajat aikanaan aina vapaana. Liki aina tosiaan Kiinaan sunnuntaina iltakoneella ~klo 18, eli mulla tarkoitti kotoa lähtöä ~klo 16 ja paluu lauantaina iltapäivästä. Tollaisesta su-la reissusta otin 2 vapaapäivää jossain välissä. Eipä kukaan peräänkään kysellyt. Tosin ei mulla työaikojen perään kukaan ole kysellyt varmaan 15 vuoteen / kolmeen työpaikkaan muutenkaan kukaan.

Juurikin noin eli saan normiliksan päivältä, mutta ajoja ja siirtymisiä ei lasketa työajaksi, vaikka kyllä se ajaminen ja matkustaminenkin työstä käy. Vähän sama, kuin sanoisi rekkakuskille, että ei se ajaminen työtä ole. Voin sanoa, että aika poikki sitä oli, kun aamusin piti olla jo 7:00 - 8:00 välillä tietyssä yksikössä ja sitten illalla oli perillä seuraavassa kohteessa/hotellilla klo 17-19:00 paikkeilla. Toki oli yksi kaupinki missä olin paripäivää, että sai vähän levätä, mutta eipä siinä kahden päivän aikana ihmeellistä tekemistä keksi. Vaikka olisi ollut kuinka hulppea hotelli, niin ei tuo lomalta olisi tuntunut. Lähinnä odotti, että pääsee kotiin takaisin oman lapsen ja vaimonsa luo.

Meillä on firman käytäntö että työmatkalla työpäivän kesto on 7,5h ja sen enemmästä ei makseta eikä tunteja kerry. Ihan sama kauanko oikeasti töitä tulee tehtyä. Ja matkustaa pitäisi tietysti omalla ajalla jollain nimellisellä muutaman kympin korvauksella. Onneksi ei tarvitse matkustella, en noilla ehdoilla ala työnantajalle talkoilemaan.

Meillä on firman käytäntö että työmatkalla työpäivän kesto on 7,5h ja sen enemmästä ei makseta eikä tunteja kerry. Ihan sama kauanko oikeasti töitä tulee tehtyä. Ja matkustaa pitäisi tietysti omalla ajalla jollain nimellisellä muutaman kympin korvauksella. Onneksi ei tarvitse matkustella, en noilla ehdoilla ala työnantajalle talkoilemaan.

Aika selvästi pitäisin sit matkustuspäivät erillään noilla ehdoi kyl.

Palkka- ja vastuukysymys tuo matkustaminenkin on. Tietyssä tasossa ja roolissa se työajan kyttäys tippuu pois ja tärkeämmäksi tulee sovittujen asioiden hoitaminen. Silloin voi helposti lähteä sunnuntaina, hoidella silloin työasioita ja ottaa rennommin sit viikolla. Toki vapaus sisältää sit senkin vastuun, että pitää huolen työtehtävien pysymisestä sovitussa määrässä- ja aikaraamissa. Muuten palaa loppuun.

Ja tietty asiaan vaikuttaa sekin tekeekö hommia ilman matkakorvauksia oikeasti hyvällä palkalla vai oletko joku kolmen tonnin toimihenkilö-asiantuntija. Edellisessä duunipaikassa olin alle kolmen tonnin toimihenkilö-asiantuntija niin ei noilla ehdoilla (ei korvausta matka-ajasta vaan 7,5h palkka reissupäiviltä) paljoa napostellut reissata. Onneks ei paljoa tarvinutkaan, satunnaisia reissuja messuille, asiakkaan luokse tai koulutuksiin mikä olikin aikalailla maksimit mitä on järkevää ilman korvauksia matkustaa. Kaiken toki pyrin myös tekemään arkipäivinä työaikaan, mutta aina ei ollut mahdollista aikataulujen takia.

En mä nykyäänkään ole ku vajaan neljän tonnin toimihenkilö-asiantuntija, mutta sentään matkustamisesta nykyään maksetaan tunti tunnista niin ei ihan niin paljoa vituta reissata vaikken siitä varsin pidäkään.

Tuollaiseen työnantajan paskaan ei kannata ryhtyä. Ellei ihan älytöntä palkkaa makseta. Kannattaisi keskustella tuosta mallista liiton kanssa tai todeta että 7,5h kohdalla loppuu työt. piste. Sitten firman piikkiin hotelliin ja kaikki matkustaminen hoideteaan 8-16 ajan puitteissa, jos siitä ei korvausta tule.

Edellisen työnantajan kohdalla piti pari kertaa kysyä, että lopetetaanko työt todella matkapäivinä, kun 7,5 h on tullut täyteen. Lähiesihenkilö toki ymmärsi yskän, mutta HR päätti harata vastaan täysillä ja palkkaa tehdystä työstä ei saanut. Tämä oli osasyy työpaikan vaihtoon, kun ei oikein palkkatasokaan ollut sellainen, että olisi voinut uskoa tuollaisen joustamisen kuuluvan peruspalkkaan.

Hurjalta kuulostaa tuollaiset matkapäivät, jossa matkustetaan 12 h mutta palkka maksetaan 7,5 tunnilta. Itse en tuollaiseen suostuisi, muuten kuin ylempänä toimihenkilönä, jolloin palkankin pitäisi sitten alkaa eri numerolla. Nyt normaali kuukausipalkkainen toimihenkilösoppari, jossa jokainen tunti kerryttää liukumasaldoa. Eli mennään työehtosopimuksen mukaan.

Tuollaiseen työnantajan paskaan ei kannata ryhtyä. Ellei ihan älytöntä palkkaa makseta. Kannattaisi keskustella tuosta mallista liiton kanssa tai todeta että 7,5h kohdalla loppuu työt. piste. Sitten firman piikkiin hotelliin ja kaikki matkustaminen hoideteaan 8-16 ajan puitteissa, jos siitä ei korvausta tule.
Ymmärtääkseni pidemmät työpäivät työmatkoilla ovat ihan normaali käytäntö ylemmillä toimihenkilöillä. Noita plussatunteja voi sitten pienennellä sopivassa välissä, etenkään jos/kun käytössä ei ole työajanseurantaa. Enkä muuten tietä yhtään ylempää toimihenkilöä joka kuuluisi mihinkään liittoon, tämä asia taitaa olla pitkälti koulutustaustasta riippuvainen.

Itse en suurituloisimpaan prosenttiin kuuluvana ole edes työttömyyskassan jäsen - sieltä ei kuulemma saa tapauksessani ropoakaan mikäli saisin potkut. Eikä minulle muuten makseta edes lomarahoja koska jostain syystä työehtosopimus ei ole yleissitova. Kaiken kukkuraksi minulla on räikeästi Suomen työlakien vastainen viiden vuoden kilpailukielto sopimuksessa.

Kaikista näistä minuun kohdistuvista epäoikeudenmukaisuuksista huolimatta en valita enkä ole palkkaamassa lakimiestä avukseni taistellessani isoa pahaa minua alistavaa työnantajaa vastaan. Miksikö? Siksi että minulle maksetaan tarpeeksi rahaa ollakseni nykytilanteeseen tyytyväinen.

Eli asioissa on monta puolta. Ei voi yleispätevästi todeta ohjeeksi olla ryhtymättä "työnantajan paskaan". Lisäksi tuo "älytön palkka" on täysin suhteellinen käsite. Jollekin ihmiselle 3 000 euroa kuussa palkkaa saattaa olla iso summa ja toiselle 30 000 euroa kuussa pikkuraha.

Ymmärtääkseni pidemmät työpäivät työmatkoilla ovat ihan normaali käytäntö ylemmillä toimihenkilöillä. Noita plussatunteja voi sitten pienennellä sopivassa välissä, etenkään jos/kun käytössä ei ole työajanseurantaa. Enkä muuten tietä yhtään ylempää toimihenkilöä joka kuuluisi mihinkään liittoon...

Omaan suppeaan kokemukseen pohjaten sanoisin, että lähes kaikkien isompien konepajayhtiöiden perusinsinöörit ovat ylempien sopimuksen piirissä, jos työ sisältää vähänkään matkustamista. Sama pätee moneen suunnittelutoimistoon. Eihän se työnkuva ylemmän tehtäviä yleensä täytä, mutta työnantaja saa enemmän vapauksia määrätä korvauksista. Ei kukaan pakota vapaa-ajalla matkustamaan, mutta monet haluavat minimoida työmatkalla vietetyn ajan. Tämä porukka ei siis päästä pitämään niitä kuvitteellisia plussatunteja muuten kuin etätyöpäivällä laiskottelemalla.

Viimeksi muokattu:
Tässä keskustelussa vähän häiritsee se, että ei avata ollaanko toimihenkilöitä vai ylempiä toimihenkilöitä, mitä on sovittu työsopimuksessa ja noudatetaanko TES:iä sekä mikä on palkkataso. Ilman näitä on hyvin hankala sanoa järkevyydestä mitään.

Taitaa olla niin, että moni on tosiaan ylempi toimihenkilö vain, koska työnantaja näin säästää, kuten @mikkot tuossa arveli. Eipä tuossakaan työnantajalla ole mitään sen kummempia vapauksia määrätä korvauksista, paitsi tilanteessa jossa TES ei määritä em. asioita tai niistä ei muuten sovita sitten yksityiskohtaisesti työsopimuksessa. Silloin ollaan kyllä jo työntekijän kannalta aika harvinaisessa ja huonossa tilanteessa, mutta arvelen että näitäkin tapauksia on.

@Takaisku avasi hyvin omaa tilannettaan, ja omasta mielestäni hänen tilanteessa ei ole mitään kummallista, koska palkka ja muut edut. Tosin 5 vuoden kilpailukielto on aivan huumoritasoa, koska ei sellaista positiota taida olla olemassakaan, jossa yli 2 vuoden kielto ei työntekijän niin halutessaan heittämällä kumoutuisi oikeudessa.

Omassa työssäni ihan mukavaa, koska matkapäiviä ei tule kuin muutamia kuukaudessa. Yleensä ei edellytä yöpymistä, mutta mukavaa ottaa sitten vapaina esim. 14 h matkapäivän tunteja, joka on enimmäkseen rentoa autossa istumista.

Omaan suppeaan kokemukseen pohjaten sanoisin, että lähes kaikkien isompien konepajayhtiöiden perusinsinöörit ovat ylempien sopimuksen piirissä, jos työ sisältää vähänkään matkustamista. Sama pätee moneen suunnittelutoimistoon. Eihän se työnkuva ylemmän tehtäviä yleensä täytä, mutta työnantaja saa enemmän vapauksia määrätä korvauksista. Ei kukaan pakota vapaa-ajalla matkustamaan, mutta monet haluavat minimoida työmatkalla vietetyn ajan. Tämä porukka ei siis päästä pitämään niitä kuvitteellisia plussatunteja muuten kuin etätyöpäivällä laiskottelemalla.
Periaatteessa kaikkien insinöörityötä tekevien insinöörien "pitäisi" olla ylempiä toimihenkilöitä. Tavallinen toimihenkilö on esim. sihteeri.

Mutta toki ei tuota jakoa ole pakko noudattaa.

Edit: Jako on varmaankin perua ajalta, jolloin insinööri oli vielä iso herra.

Viimeksi muokattu:
Periaatteessa kaikkien insinöörityötä tekevien insinöörien "pitäisi" olla ylempiä toimihenkilöitä. Tavallinen toimihenkilö on esim. sihteeri.

Mutta toki ei tuota jakoa ole pakko noudattaa.

Edit: Jako on varmaankin perua ajalta, jolloin insinööri oli vielä iso herra.
Tuo jako toimihenkilöiden ja työntekijöiden välillä oli ymmärtääkseni joskus kolmannen asteen koulutuksen kohdalla. Tosiaan nuo kolmannen asteen tutkinnot on kokeneet aikamoisen inflaation ja suurin osa insinööreistäkin on rivityöntekijöitä. Nykyään rajanvedot taitaa tulla TES:stä? Useimmiten ylemmät toimihenkilöt on työntekijöitä, joilla on erityisen suuri itsenäisyys ja vastuu ja/tai esimiesvastuu. On tullut kyllä tosiaan vastaan jopa firmoja, joissa on 500 ylempää toimihenkilöä ja kourallinen toimihenkilöitä. Useimmissa kuitenkin selkeästi myynti, manageriosasto ja seniorimmat asiantuntijat vain ylempien toimihenkilöiden joukossa ja muut toimihenkilöitä (IT-alalla).

Meillä myös kaikki insinöörit muutettiin ylemmiksi toimihenkilöiksi taannoin, oletettavasti kun eivät halunneet enää maksaa matkustusajan palkkaa, mutta silloin katsoivat statistiikasta paljonko keskimäärin oli tullut palkkaa matkustamisesta ja lisättiin uuteen työsoppariin saman verran lisää. Nythän tuo kelpaa kun kaikilla on matkustuskielto.

Tää on kanssa hyvin työpaikkakohtainen (ja TES-kohtainen) asia kun ei tätä ole missään laissa määritelty ja TESseissä ym, viitataan lähinnä tehtävän vaativuuteen hyvinkin epämääräsisesti tyyliin asiantuntijatehtävät = toimihenkilö, vaativat asiantuntijatehtävät = ylempi toimihenkilö. Omalla työpaikalla esim. teknisen puolen insinöörit on kaikki toimihenkilöitä...

Itse vastaan omasta työajastani jonka pitäisi olla keskimäärin 37,5h viikossa. Matkapäiviä tulee jonkin verran kuussa ja yleensä päivät venähtää tällöin riippuen vähän. Olen nyt kesäisin kun vähän rauhallisempaa tehnyt perjantaisin puolta päivää kompensoidakseni näitä reissupäiviä ja tämä järjestely toimii mielestäni hyvin molemminpuolin.

Itse vastaan omasta työajastani jonka pitäisi olla keskimäärin 37,5h viikossa. Matkapäiviä tulee jonkin verran kuussa ja yleensä päivät venähtää tällöin riippuen vähän. Olen nyt kesäisin kun vähän rauhallisempaa tehnyt perjantaisin puolta päivää kompensoidakseni näitä reissupäiviä ja tämä järjestely toimii mielestäni hyvin molemminpuolin.
Hienoa. Kerro toki myös millä alalla toimit ja mitä tienaat, kun kerran palkkakeskustelussa ollaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 253
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom