Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Mä luulen että tässä kaivataan nyt vähän esimerkkejä työstä missä saa 10k kuussa.
Siis esimerkkejä konkreettisestä työtehtävästä. Minkä toimeksiannon pomo antaa tommosissa hommissa? Se että "koodausta" ei ole kovin hyvä esimerkki, vaan ihan vaikka yksi tehtävä mikä pitää tehdä.

Kyllähän sorvarikin aina "sorvaa", mutta aina sillä on joku kappale mikä pitää sorvata ja mihin se tulee ja millä toleransseilla.
Jonkinverranhan näitä saa selvitelyä kun katsoo jostain iltalehden verotiedoista henkilöiden nimiä ketkä on tienanneet yli 120k€/vuosi palkkaa ja etsii nimellä vaikka linkedIn:istä. Siellä moni kertoo itsestään ja työstään varsinkin. Joukkoon mahtunee vaikka minkälaisia töitä ja työtehtäviä. Varmaan paljon esim. lääkäreitä/juristeja/johtajia sekä myyntityötä tekeviä.

Tosin uskoisin, että monilla jotka saa keskimäärin 10k€/kk palkka koostuu erinäisistä bonuksista/ylitöistä jne.? Toki varmaan niitäkin joiden normi kiinteä kk palkka on yli 10k€/kk?

• Tykkää
Reactions: eba
Jonkinverranhan näitä saa selvitelyä kun katsoo jostain iltalehden verotiedoista henkilöiden nimiä ketkä on tienanneet yli 120k€/vuosi palkkaa ja etsii nimellä vaikka linkedIn:istä. Siellä moni kertoo itsestään ja työstään varsinkin. Joukkoon mahtunee vaikka minkälaisia töitä ja työtehtäviä. Varmaan paljon esim. lääkäreitä/juristeja/johtajia sekä myyntityötä tekeviä.

Tosin uskoisin, että monilla jotka saa keskimäärin 10k€/kk palkka koostuu erinäisistä bonuksista/ylitöistä jne.? Toki varmaan niitäkin joiden normi kiinteä kk palkka on yli 10k€/kk?
Hep. Mulla menee jonkin verran ton 10ke yli keskipalkka. Ei kuitenkaan peruspalkka. Peruspalkka n. 60-70% ja loput sitten bonareina (maksetaan kvartaaleittan). Veikkaan kanssa, että harvassa on ne, joiden kiinteä kk-palkka on yli 10tke/kk.

• Tykkää
Reactions: eba
Olisi janna tietaa kuinka hyvin porukka on siirtymassa moderniin C++ vai onko hyppy tapahtunut suoraan esim Rustiin tai C#. Itsellekkin kova tyo opetella jonain paivana Moderni C++ mutta pohdin etta pitaisiko raakasti opetella ennemmin uusi kieli.

Ainakin omissa opiskeluissa tota c sharppia ollut koodaus kursseilla.

Häh?! Sulla on varmaan hyvät perustelut tälle lähteineen?:)
Eipä siinä juuri lähteitä tartte, ku vertaa vaik TypeScriptin ja C++:n ominaisuuksia. Jälkimmäiseen liittyy paljon enemmän hallittavaa ja saman asian voi tehdä erittäin monilla eri tavoilla. Muistinhallinnankin voi tehdä itse (joka voi olla nyypälle vaarallista ja aiheuttaa epävakautta ohjelmaan, jos esimerkiksi unohtaa vapauttaa varatun muistin). Myös moniperinta on asia, josta kovin moni täällä ei varmaan ole edes kuullut (googlaa vaikka se, jos haluat oppimiskynnystä ja ymmärtää pointtini). Uudemmat kielet on siirtyneet enempi automaattiseen muistinhallintaan yms., ni koodareista tulee tuottavampia, ku ei tartte räpeltää kaikkea itse. Sinänsä sääli, ku itsestäni ois hauska räpeltää kaikkee tollasta :D

Eipä siinä juuri lähteitä tartte, ku vertaa vaik TypeScriptin ja C++:n ominaisuuksia. Jälkimmäiseen liittyy paljon enemmän hallittavaa ja saman asian voi tehdä erittäin monilla eri tavoilla. Muistinhallinnankin voi tehdä itse (joka voi olla nyypälle vaarallista ja aiheuttaa epävakautta ohjelmaan, jos esimerkiksi unohtaa vapauttaa varatun muistin). Myös moniperinta on asia, josta kovin moni täällä ei varmaan ole edes kuullut (googlaa vaikka se, jos haluat oppimiskynnystä ja ymmärtää pointtini). Uudemmat kielet on siirtyneet enempi automaattiseen muistinhallintaan yms., ni koodareista tulee tuottavampia, ku ei tartte räpeltää kaikkea itse. Sinänsä sääli, ku itsestäni ois hauska räpeltää kaikkee tollasta :D
Kuoris kyseenalaisti vaitteen ettei C++ juuri enaan kayteta. Ei sita opiskelun paljoutta.

Osaajat metsästetään LinkedInistä tai muilta yksityisiltä sivustoilta. Ei koskaan mollista.

Näin se (valitettavasti) on että suurin osa Suomen it-alan työpaikoista välittyy nykyään Microsoftin omistaman palvelun kautta.

Ensimmäisen it-alan työpaikkani 90-luvulla löysin lehti-ilmoituksen perusteella. Taisin jopa hakea siihen kirjeellä eikä sähköpostilla. Ajat muuttuvat.

Miksi se on valitettavaa?
Henkilökohtaisesti koen kyllä kaikenlaiset sosiaaliset mediat erittäin turhauttavina, myös Linkedinin. (Jätän pois laskuista tällaiset foorumit ym. paikat, joissa sitä omaa henkilöä ei tarvitse työntää niin näkyvästi esiin.)
Esimerkiksi kontaktien pyytäminen on todella vaikeaa, ja muutenkin koko paikasta tulee sellainen olo, että siellä huippuammattilaiset paistattelevat omassa erinomaisuudessaan, enkä itse kuulu ollenkaan joukkoon.
Tämä on ilman muuta ihan täysin subjektiivinen ja epärealistinen näkemys asiasta. Mutta en kyllä pistäisi ollenkaan pahakseni, jos rekrytointi siirtyisi pois tuollaisesta.

Henkilökohtaisesti koen kyllä kaikenlaiset sosiaaliset mediat erittäin turhauttavina, myös Linkedinin. (Jätän pois laskuista tällaiset foorumit ym. paikat, joissa sitä omaa henkilöä ei tarvitse työntää niin näkyvästi esiin.)
Esimerkiksi kontaktien pyytäminen on todella vaikeaa, ja muutenkin koko paikasta tulee sellainen olo, että siellä huippuammattilaiset paistattelevat omassa erinomaisuudessaan, enkä itse kuulu ollenkaan joukkoon.
Tämä on ilman muuta ihan täysin subjektiivinen ja epärealistinen näkemys asiasta. Mutta en kyllä pistäisi ollenkaan pahakseni, jos rekrytointi siirtyisi pois tuollaisesta.
Ei siellä tarvii tehdä muuta ku teet sinne CV:n, laitat täpän kohtaan "open for recruiting" ja odotat yhteydenottoja. Kontaktoinnit, postailut jne voi jättää muille.

Toki sieltä voi myös itse katsoa avoimia paikkoja ja laittaa hälyttämään mielenkiintoiset paikat. Tuohon se on ihan kätevä.

Ei siellä tarvii tehdä muuta ku teet sinne CV:n, laitat täpän kohtaan "open for recruiting" ja odotat yhteydenottoja.
Tätä olen joskus miettinytkin mutta jättänyt tekemättä siinä pelossa, että tieto asiasta kulkeutuisi nykyiselle esimiehelle esim. välikäden kautta (vaikka tiedon suora näkyvyys nykyiselle työnantajalle olisikin estetty). Ei tuo toki varmaan ole ongelma, jos työskentelee jossakin megakorporaatiossa, jossa porukkaa tulee ja menee. Mutta pienemmässä ja vakiintuneemmassa organisaatiossa voi olla kiusallista.

No, kyllä kai toisaalta suurin osa rekrytoijista on sillä tavoin suoraselkäisiä, etteivät tuollaista tietoa levittele miten sattuu.

Tätä olen joskus miettinytkin mutta jättänyt tekemättä siinä pelossa, että tieto asiasta kulkeutuisi nykyiselle esimiehelle esim. välikäden kautta (vaikka tiedon suora näkyvyys nykyiselle työnantajalle olisikin estetty). Ei tuo toki varmaan ole ongelma, jos työskentelee jossakin megakorporaatiossa, jossa porukkaa tulee ja menee. Mutta pienemmässä ja vakiintuneemmassa organisaatiossa voi olla kiusallista.

No, kyllä kai toisaalta suurin osa rekrytoijista on sillä tavoin suoraselkäisiä, etteivät tuollaista tietoa levittele miten sattuu.
No saattaahan siinä olla sekin, että nykyinen työntantaja saattaa ihmetellä, miksi olisit valmis vaihtamaan :)

Miksi se on valitettavaa? Ja mitä merkitystä sillä on, kuka sen palvelun omistaa?

Olishan se nyt helvetin hienoa jos noi kaikki pyörisi mollissa! Vähän liikaa firmojen kengän kiillotusta ja eliittityöntekijöiden rinkirakkautta linkkarissa.

Jotainhan mol:ssa on vikana, jos jengi käyttää linkedin:ia sen sijaan. Mun syy käyttää linkedin:ina on, että verkosto on kansainvälinen. Linkedin on oikein mainio tapa pitää jonkinlaista yhteyttä työelämässä tavattuihin hyviin tyyppeihin. Hyvä sen kautta pingata, että hei mitä kuuluu ja monesti kaverit pingailee myös, että vaihdoin firmaa, täällä olis hommia, käydääs lounaalla juttelemassa. Toki linkedin:iin turhautuu, jos haluaa nähdä/postailla vauvakuvia tms. Mä en postaile mitään linkedin:ssa. Se on mulle cv ja työkaveri/tuttupankki.

Jotainhan mol:ssa on vikana, jos jengi käyttää linkedin:ia sen sijaan....

Se on vanhanaikainen, kaikki työnantajat eivät käytä sitä, sieltä ei yksikään headhunter tule sua noutamaan jne jne.

Koko mollin työpaikkalistaus on antiikkia ja muut palvelut on kyllä korvanneet sen mitä tulee vähintään asiantuntijapaikkojen ilmoitteluun.

Jotainhan mol:ssa on vikana, jos jengi käyttää linkedin:ia sen sijaan. Mun syy käyttää linkedin:ina on, että verkosto on kansainvälinen. Linkedin on oikein mainio tapa pitää jonkinlaista yhteyttä työelämässä tavattuihin hyviin tyyppeihin. Hyvä sen kautta pingata, että hei mitä kuuluu ja monesti kaverit pingailee myös, että vaihdoin firmaa, täällä olis hommia, käydääs lounaalla juttelemassa. Toki linkedin:iin turhautuu, jos haluaa nähdä/postailla vauvakuvia tms. Mä en postaile mitään linkedin:ssa. Se on mulle cv ja työkaveri/tuttupankki.
Juu näinhän se itselläkin on, siellä profiili käytännössä toimii CV:na ja vaikka en olekkaan tällä hetkellä etsimässä töitä niin headhunterit silti viestittelee ja soittelee linkkari profiilin perusteella mikä on ihan mukavaa siltä kannalta että tietää oman osaamisen olevan haluttua. Koskaan en ole siellä mitään paistattelua julkaissut...

Mollin ongelma on se, että työkkäri voi osoittaa mollin työilmoitus listoilta työttömiä hakemaan työpaikkoja.

Juu näinhän se itselläkin on, siellä profiili käytännössä toimii CV:na ja vaikka en olekkaan tällä hetkellä etsimässä töitä niin headhunterit silti viestittelee ja soittelee linkkari profiilin perusteella mikä on ihan mukavaa siltä kannalta että tietää oman osaamisen olevan haluttua. Koskaan en ole siellä mitään paistattelua julkaissut...

Sama. Mulla on tainnut linkedin-profiili olla reilun neljä vuotta ja vissiin neljä työtarjousta tullut sitä kautta. Yksi oli ihan geneerinen massaposti ympäri suomea, yksi vaikutti siltä että seniori-ikäinen headhunter harjoitteli tietokoneen käyttöä (työtarjous oli silti sinänsä ihan validi ja todellinen, mutta viestinnällinen habitus ihan perseestä), ja kaksi oli ihan asiallista, jotka johtivat puhelinkeskusteluihin asti headhunterin kanssa. Mutta molemmissa oli vikana se, että palkka olisi pysynyt about ennallaan nykyiseen työpaikkaan nähden, eikä nykyisestä ole tarvetta lähteä pois.

Tässä olisi oma palkkahistoria, pääosin autoalalta.

Kohta 30v mittarissa. Ajoneuvotekniikan insinööri(AMK).
Valmistuminen kesäksi 2011 autoasentajaksi.
2011 n.1800€/kk merkkiliike helsinki asentajana.
2012 intti, ei tuloja.
2013-2014 securitas "ostari"kyttä. 1800-2400€/kk. Mukavia hommia.
2014-2017 opiskelua ajoneuvotekniikan insinööriksi. Opiskelujen ohella, tulorajojen puitteissa tulot.
2017 kesätyö vauriokorjaamon työnjohto/vastaanotto. 2300€/kk. Työ stressasi ja vei yöunet. Ei sopinut minulle ja omasta tahdostani ei jatkettu vakituiseen sopimukseen.
2017 ajoneuvokatsastajaksi isolle firmalle uudellamaalla työmatka 70km/päivä. 37,5h työviikko. 2500€/kk. Leppoisa työtahti.
2019 valmistuminen ajoneuvotekniikan insinööriksi. Sama työ, erikoiskatsastusoikeudet 2700€/kk.
2020 vaihto kilpailevalle katsastusfirmalle. Työpaikka 5km päässä. 2800€/kk+provikat noin 600€/kk. Leppoisaa työtä 37,5h/viikko.
2021 sama katsastusalan toimija, eteneminen Tiimipäällikköksi. Huomattava lisäys vastuussa/työmäärässä. 9 katsastusasemaa Uudellamaalla. Peruspalkka 37,5h/viikko 3950€/kk+provikat n 300€/kk. Työmatka 100km/päivä. Sieltä/kotiovelta käynnit toissijaisilla asemilla kilsat+päivärahat ja ajaminen niihin työajalla/ylitöinä. Tietokone hommat saa tehdä etänä.

EI voi valittaa nykytilanteessa. Hieman ahdisti aikanaan autoalan palkkaus ja työnkuvat, mutta ainakin itse löysin mukavan uran katsastuspuolelta. Johonkin väliin tulevaisuudessa, suunnitelmissa lukea diplomi-insinööriksi konesuunnittelussa/muussa samankaltaisessa koulutushaarassa ja vaihtaa sitä kautta suunnittelu hommiin.

Tässä olisi oma palkkahistoria, pääosin autoalalta.

Kohta 30v mittarissa. Ajoneuvotekniikan insinööri(AMK).
Valmistuminen kesäksi 2011 autoasentajaksi.
2011 n.1800€/kk merkkiliike helsinki asentajana.
2012 intti, ei tuloja.
2013-2014 securitas "ostari"kyttä. 1800-2400€/kk. Mukavia hommia.
2014-2017 opiskelua ajoneuvotekniikan insinööriksi. Opiskelujen ohella, tulorajojen puitteissa tulot.
2017 kesätyö vauriokorjaamon työnjohto/vastaanotto. 2300€/kk. Työ stressasi ja vei yöunet. Ei sopinut minulle ja omasta tahdostani ei jatkettu vakituiseen sopimukseen.
2017 ajoneuvokatsastajaksi isolle firmalle uudellamaalla työmatka 70km/päivä. 37,5h työviikko. 2500€/kk. Leppoisa työtahti.
2019 valmistuminen ajoneuvotekniikan insinööriksi. Sama työ, erikoiskatsastusoikeudet 2700€/kk.
2020 vaihto kilpailevalle katsastusfirmalle. Työpaikka 5km päässä. 2800€/kk+provikat noin 600€/kk. Leppoisaa työtä 37,5h/viikko.
2021 sama katsastusalan toimija, eteneminen Tiimipäällikköksi. Huomattava lisäys vastuussa/työmäärässä. 9 katsastusasemaa Uudellamaalla. Peruspalkka 37,5h/viikko 3950€/kk+provikat n 300€/kk. Työmatka 100km/päivä. Sieltä/kotiovelta käynnit toissijaisilla asemilla kilsat+päivärahat ja ajaminen niihin työajalla/ylitöinä. Tietokone hommat saa tehdä etänä.

EI voi valittaa nykytilanteessa. Hieman ahdisti aikanaan autoalan palkkaus ja työnkuvat, mutta ainakin itse löysin mukavan uran katsastuspuolelta. Johonkin väliin tulevaisuudessa, suunnitelmissa lukea diplomi-insinööriksi konesuunnittelussa/muussa samankaltaisessa koulutushaarassa ja vaihtaa sitä kautta suunnittelu hommiin.
Mitä suunnitteluhommia tarkoitat? Sun palkka laskee tonnilla jos alat vaikka mekaniikkasuunnittelijaksi.

Minkälainen on muuten katsastusmiehen provikkasysteemi? Mahdollisimman paljon hylättyjä ajoneuvoja? :-)

Mitä suunnitteluhommia tarkoitat? Sun palkka laskee tonnilla jos alat vaikka mekaniikkasuunnittelijaksi.

Minkälainen on muuten katsastusmiehen provikkasysteemi? Mahdollisimman paljon hylättyjä ajoneuvoja? :)
Hei, tiedän että palkka putoaa ja joutuu uudet hommat sitten pohjalta aloittamaan, mutta voi tulla tarpeeseen uudet hommat jossain välissä kun noin 30-40 vuotta touhuilee vielä työelämässä. Autosuunnittelu linjalta valmistunut ja se riittäis sinällään jo JR hommiin esim metsätyökone suunnittelussa.

Katsastusalalla on vaihtelevat provikat. Nykyisessä piste perusteinen eli työt ovat eri arvoisia katsastus 1p ja päästömittaus 0.5. muutoskatsastus 3p jne. Talo ottaa päivältä ekat 10 ja loput sitten kerryttää päivän liksaa. Pisteestä saatava euro hinta on määritelty. Parhaimpana kuukautena joutui kunnolla tekee töitä mutta se toi 1300€ provikat. Istumiskuukautena sitten muutama satanen mutta silloin saa rauhassa vaikka netflixiä kattella. Ala on hyvin kausiluontoinen työmäärän suhteen. Toisessa firmassa on verottomaan nettotulokseen liittyvä systeemi. Ekat 500€ ei päivältä kasvata provikkaa, lopusta saa 5% itselleen. Tällä systeemillä on sitten useammin korkeampi pohja liksa mutta suosii katsureita jotka tekee kalliita yksityisasiakkaita ja sorsii sitten yrityksille halvalla tekeviä.

Kolmannessa firmassa tutulla jotain noiden kahden välistä provikka systeemi.

Tulipahan monimutkainen vastaus mutta yritys hyvä

Hei, tiedän että palkka putoaa ja joutuu uudet hommat sitten pohjalta aloittamaan, mutta voi tulla tarpeeseen uudet hommat jossain välissä kun noin 30-40 vuotta touhuilee vielä työelämässä. Autosuunnittelu linjalta valmistunut ja se riittäis sinällään jo JR hommiin esim metsätyökone suunnittelussa.

Katsastusalalla on vaihtelevat provikat. Nykyisessä piste perusteinen eli työt ovat eri arvoisia katsastus 1p ja päästömittaus 0.5. muutoskatsastus 3p jne. Talo ottaa päivältä ekat 10 ja loput sitten kerryttää päivän liksaa. Pisteestä saatava euro hinta on määritelty. Parhaimpana kuukautena joutui kunnolla tekee töitä mutta se toi 1300€ provikat. Istumiskuukautena sitten muutama satanen mutta silloin saa rauhassa vaikka netflixiä kattella. Ala on hyvin kausiluontoinen työmäärän suhteen. Toisessa firmassa on verottomaan nettotulokseen liittyvä systeemi. Ekat 500€ ei päivältä kasvata provikkaa, lopusta saa 5% itselleen. Tällä systeemillä on sitten useammin korkeampi pohja liksa mutta suosii katsureita jotka tekee kalliita yksityisasiakkaita ja sorsii sitten yrityksille halvalla tekeviä.

Kolmannessa firmassa tutulla jotain noiden kahden välistä provikka systeemi.

Tulipahan monimutkainen vastaus mutta yritys hyvä

Aika jännä. Eikö kuitenkin perus katsastusmies "istu asemalla ja tee töitä sitä mukaan kun niitä tulee/on varattu". Eli siis mitä lisäarvoa tuo bonussysteemi vs. kiinteä palkka (paitsi että voi jossain valittaa kuinka on huono palkka ja "unohtaa" mainita tuollaisen 20% lisän)? Vai onko porukka keskimäärin niin lusmua, että jos ei olisi tuollaista, niin piiloteltaisiin kahvihuoneessa ja koitettaisiin vältellä kaikkia töitä :p

Aika jännä. Eikö kuitenkin perus katsastusmies "istu asemalla ja tee töitä sitä mukaan kun niitä tulee/on varattu". Eli siis mitä lisäarvoa tuo bonussysteemi vs. kiinteä palkka (paitsi että voi jossain valittaa kuinka on huono palkka ja "unohtaa" mainita tuollaisen 20% lisän)? Vai onko porukka keskimäärin niin lusmua, että jos ei olisi tuollaista, niin piiloteltaisiin kahvihuoneessa ja koitettaisiin vältellä kaikkia töitä :p
Lähinnä provikalla idea palkita kiireisellä asemalla työskentelevät ja hiljaisilla syrjäkylä asemilla vastaavasti makuuasennossa sohvalla saa vähemmän.
Alan palkkauksesta sen verran, että alkuun palkka on heikohko, ottaen huomioon alan vaatimukset koulutukselta/työkokemukselta. Ja fakta on että liksani olisi edelleen tuon n 2800 provikoineen jos olisin jäänyt samaan firmaan/ tyytyisin työnkuvassani vain määräaikaiskatsastus tehtäviin. Yli 3500€/kk vaatii 20 vuotta katsastamista tai minun tapauksessa tuuria työpaikan suhteen, hyvää palkkaneuvottelua ja oikeaa aitoa mielenkiintoa kaikenlaisiin noin 12,5 vuotiaisiin ruosteenkeräimiin. Olen palkkani kanssa reilusti katsastusalan mediaanin yläpuolella.
Ja unohtui vastata, hylättyjä katsastuksia seuraa vain traficom ja vähiten hylkäävät asemat , tekevät parhaan tuloksen.

Ja unohtui vastata, hylättyjä katsastuksia seuraa vain traficom ja vähiten hylkäävät asemat , tekevät parhaan tuloksen.
Tämän voi asiakkaan näkökulmastakin järkeillä siten, että autoiluvuosieni aikana olen pari kertaa käyttänyt auton paikallisessa katsastusliikkeessä A, jossa ovat syynänneet auton jopa liian tarkasti ja aikaa vievästi, jolloin myös on löytynyt pientä huomautettavaa (ei hylkyä). Sitten taas kilpailevassa ja suositummassa katsastusliikkeessä B auto on katottu puolet nopeammin läpi ja myös nämä edellisen kerran katsastusliike A:n huomautuksetkin on jäänyt noteeraamatta, vaikken huomautusten eteen mitään ollut tehnyt.

Lähinnä provikalla idea palkita kiireisellä asemalla työskentelevät ja hiljaisilla syrjäkylä asemilla vastaavasti makuuasennossa sohvalla saa vähemmän.
Alan palkkauksesta sen verran, että alkuun palkka on heikohko, ottaen huomioon alan vaatimukset koulutukselta/työkokemukselta. Ja fakta on että liksani olisi edelleen tuon n 2800 provikoineen jos olisin jäänyt samaan firmaan/ tyytyisin työnkuvassani vain määräaikaiskatsastus tehtäviin. Yli 3500€/kk vaatii 20 vuotta katsastamista tai minun tapauksessa tuuria työpaikan suhteen, hyvää palkkaneuvottelua ja oikeaa aitoa mielenkiintoa kaikenlaisiin noin 12,5 vuotiaisiin ruosteenkeräimiin. Olen palkkani kanssa reilusti katsastusalan mediaanin yläpuolella.

Joo lienee selvää, että jos asiakasta ei vituta katsastuksen jälkeen, tulee helposti uudelleen samaan paikkaan... turhasta nillittäjille tuskin.

Hain muutosverokorttia loppuvuodelle ja mielestäni tarkistin summat useamman kerran. Muutoskortille lätkästy 1% ansiotuloprosentti 4600€ asti.

Noh, tuo kattaa 2kk liksat+talven lomarahat. Jää omaan käteen vähän enemmän mitä olin laskenut.

Hain muutosverokorttia loppuvuodelle ja mielestäni tarkistin summat useamman kerran. Muutoskortille lätkästy 1% ansiotuloprosentti 4600€ asti.

Noh, tuo kattaa 2kk liksat+talven lomarahat. Jää omaan käteen vähän enemmän mitä olin laskenut.
Tarkoittaa vain sitä, että olet jo aiemmin maksanut palkoista tälle vuodelle melkein sen verran veroja, mitä saadut ja tulevat palkat edellyttäisivät. Vuoden aikana (tai melkein kahden, jos lasketaan veronpalautusten/mätkyjen maksuajankohta mukaan) käteen jäävä summa on lopulta kuitenkin sama.

Käy järkeen. Käytännössä samaanhan pääsisi kun laittaisi peruspalkan aseman mukaan, mutta siitä varmaan nillitettäisiin vielä enemmän kuin bonusten mahdollisesta "epäreiluudesta".

Tuo 100e/tunti on hyvä yläraja, se on suunilleen neuvoteltu devaajakonsultin hinta, eli 8k puolella ajalla. Alarajaa voit miettiä vaikkapa 6k liksa, johon 50% sivukulut päälle (sis. lomat), eli 9k puoliksi -> 4.5k. Tuossa ei ole vielä mukana muuta kuin kulut siitä että maksaisit sen palkaksi ja sulla tulee kaikki riski itselle. Varmaan joku 6-7k voisi olla sopiva, eli tuntihinta 75-85e.

Noniiiin. Sain sopimusehdotuksen. Ehdottivat 32e + alv / tunti. Ei nyt ihan kyllä tuolla lähde :D

Itelle palkka näyttäytyy aika vieraana motivaattorina.

Seuraava etappi on väikkäri. Apuraha on (jos säkällä/osaamisella saa) noin 20-26k€/a.

Jos joku houkuttelee yksityiseltä puolelta, palkan pitää olla vähintään 60k€/a. Ja toi on ehdoton minimi.

Rahan tekeminen on aika monotonista puuhaa. Ja tietyllä omavaraisuudella, myös aika helppoa. En saarnaa yläpuolelta, sillä mäkin arvostan tilin saldoa. Jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa ei tajuta kunnolla "huippuosaajien" palkkatasoa vs muut motivaattorit. Hipsuihin laitoin tuon termin, koska kyse on arvotuksista ja alojen eroista. Omalla alalla olen se "mystinen huippuosaaja".

Jos aidosti luovat ihmiset halutaan kaupalliselle puolelle, palkan pitää olla niin hyvä, että sitä vastaan voi myydä itsensä.

Kerros nyt sit oikein mitä tarkoittaa, kun on mystinen huippuosaaja.
Huippuosaaja osaa asiansa. Hipsuissa termi sen takia, että se ei tarkoita omnipotenssia, vaan ihan pelkästään sitä, että osaa jonkun substanssin.

Kun koko elämä on yhden asian ympärillä, harrastukset samaa, ylempi akateeminen aiheesta ja 15 v työkokemusta samassa teemassa.

Mitä se tarkoittaa, on tietysti äärimmäinen kysymys.

Seuraava etappi on väikkäri. Apuraha on (jos säkällä/osaamisella saa) noin 20-26k€/a.

Jos joku houkuttelee yksityiseltä puolelta, palkan pitää olla vähintään 60k€/a. Ja toi on ehdoton minimi.

Rahan tekeminen on aika monotonista puuhaa. Ja tietyllä omavaraisuudella, myös aika helppoa. En saarnaa yläpuolelta, sillä mäkin arvostan tilin saldoa. Jotenkin tuntuu siltä, että Suomessa ei tajuta kunnolla "huippuosaajien" palkkatasoa vs muut motivaattorit. Hipsuihin laitoin tuon termin, koska kyse on arvotuksista ja alojen eroista. Omalla alalla olen se "mystinen huippuosaaja".

Jos aidosti luovat ihmiset halutaan kaupalliselle puolelle, palkan pitää olla niin hyvä, että sitä vastaan voi myydä itsensä.
Tule kertomaan sitten toisen postdocin kohdalla ja sadatta apurahahakemusta kirjoittaessa, että oletko vielä samaa mieltä.

Tuohan on melkein jo keskisormen osoitus. Siis mitä työtä sun pitäisi tolla rahalla tehdä? Johan rakennusapumiehestäkin saa laskuttaa enemmän.

Kaikennäköistä webbidevausta (ts. PHP:ta, JavaScriptiä ja tietokantahommia) WordPressin sisällä, yrityksen devausympäristön viilausta ja teknistä konsultaatiota yrityksen asiakkaille.

Normisti loppuasiakkaan suuntaan itellä hintalappu ollut tämmöisissä sen 80e - 100e / tunti vähän projektin kestosta riippuen.

Huippuosaaja osaa asiansa. Hipsuissa termi sen takia, että se ei tarkoita omnipotenssia, vaan ihan pelkästään sitä, että osaa jonkun substanssin.

Kun koko elämä on yhden asian ympärillä, harrastukset samaa, ylempi akateeminen aiheesta ja 15 v työkokemusta samassa teemassa.

Mitä se tarkoittaa, on tietysti äärimmäinen kysymys.
Tästä tuli mieleen, että huippuosaajahan on terminä kokenut melkoisen inflaation erityisesti IT-alalla. Tai siis ei alalla varsinaisesti, mutta mediassa. Jokainen vähänkään matematiikkaan kallellaan oleva koodari on "huippuosaaja" Hesarin ynnä muiden artikkeleissa.

Tule kertomaan sitten toisen postdocin kohdalla ja sadatta apurahahakemusta kirjoittaessa, että oletko vielä samaa mieltä.
Tieteen asema Suomessa on huono. Liian huono. Tämä lienee fakta, josta on turha edes keskustella.

Mun on vaikea olla eri mieltä itseni kanssa tästä esittämästäni kommentista, koska olen kulkenut ja nähnyt yhden tien. Tai aika monta, itse asiassa.

Kysyn vastakysymyksen: jos olet eri mieltä, niin miksi et hakeudu kaupalliselle alalle? Adaptaatio ja uuden oppiminen on akateemisuuden ytimessä.

60k vuodessa akateemisesti koulutetulta ei oo kyllä mitään tänä päivänä. Suurin osa palaa jo ylläpitokuluihin.

60k vuodessa akateemisesti koulutetulta ei oo kyllä mitään tänä päivänä. Suurin osa palaa jo ylläpitokuluihin.
Sepä se.

Ja noi liksat on tietyillä aloilla jotakin virkapalkkataulukon mukaisia liibalaaba-liksoja. Ne voi työntää sinne minne valo ei paista. Monilla aloilla ei ole kovin laajasti yksityisen/kaupallisen puolen duuneja. Usein julkisektori on aika keskeinen potentiaalinen työllistäjä. Ikävä kyllä. Ja ne pääomat, joita tuolla julkisella hallinnoidaan, yksityisellä sektorilla samoja pääomia ei nähdä ikinä.

Akateemisesti koulutettu ei tarkoita yritysmaailmassa mitään. Se on vaan niin että yksityisellä sektorilla hommat on ihan erilaista kuin nysvätä jotain tutkimuksia ja anella apurahoja. Oon törmännyt näihin professoreihin joskus työelämässä ja, no sanotaanko rehellisesti, aika verkkaista työtahtia pitävät. Osaamista varmasti löytyy, siitä ei epäilystäjään mutta yliopistomaailma on vaan niin erilaista kuin yritysmaailma.

Tarkoitus ei ollut nyt loukata käyttäjää @Kakapo tässä.

Lähdin aikoinaan akateemiselta uralta pois kun jouduin lakkaamatta miettimään rahaa. Ironisesti jopa finanssialalla sitä tarvitsee miettiä vähemmän.

Akateemisesti koulutettu ei tarkoita yritysmaailmassa mitään. Se on vaan niin että yksityisellä sektorilla hommat on ihan erilaista kuin nysvätä jotain tutkimuksia ja anella apurahoja. Oon törmännyt näihin professoreihin joskus työelämässä ja, no sanotaanko rehellisesti, aika verkkaista työtahtia pitävät. Osaamista varmasti löytyy, siitä ei epäilystäjään mutta yliopistomaailma on vaan niin erilaista kuin yritysmaailma.

Tarkoitus ei ollut nyt loukata käyttäjää @Kakapo tässä.
Joo, en ota avointa keskustelua itseeni.

Oma työhistoriani on tosiaan enemmän kaupallinen kuin akateeminen. Kilpailu eri muodoissaan on motivaattori.

Ehkä juuri tuon kokemuksen jälkeen koen olevani valmis akateemiselle uralle. Valmis ei ole koskaan, aina on mahdollista olla parempi.

Mä en oikein ymmärrä että miksi se julkiselle sektorille paskalla palkalla työskenteleminen ei ole itsensä myymistä, mutta yksitysellä sektorilla työskenteleminen on. Kuten @zepi tossa aiemmin jo vähän viittasikin niin tutkijan työhön liittyy vahvasti apurahahelvetti ja tämän lisäksi vielä kaiken maailman konferensseissa juokseminen ympäri eurooppaa.

Väittäisin että oikean alan huippuosaajat saavat yksityiseltä sektorilta neuvoteltua palkkauksen lisäksi paremmat työehdot kuin julkiselta sektorilta jossa on määritelty yleisesti ottaen aika tiukat palkkaluokat kaikille tekijöille, joten on vähän vaikea nähdä että miten tuossa vaiheessa se olisi yhtään sen enempää itsensä myymistä.

Ei tulosvastuu yleensä tarkoita että pitäisi koko ajan miettiä miten oma työ vaikuttaa tulokseen (toki riippuu positiosta). Yksityisellä puolella firmoja ja paikkoja on laidasta laitaan - paljon kuitenkin semmosia joissa saa aika rauhassa ratkaista mielenkiintoisia ongelmia. Väittäisin, että välillä niiden ongelmien ratkaisu saattaa joka koskea useampia ihmisiä.

Mä en oikein ymmärrä että miksi se julkiselle sektorille paskalla palkalla työskenteleminen ei ole itsensä myymistä, mutta yksitysellä sektorilla työskenteleminen on. Kuten @zepi tossa aiemmin jo vähän viittasikin niin tutkijan työhön liittyy vahvasti apurahahelvetti ja tämän lisäksi vielä kaiken maailman konferensseissa juokseminen ympäri eurooppaa.

Väittäisin että oikean alan huippuosaajat saavat yksityiseltä sektorilta neuvoteltua palkkauksen lisäksi paremmat työehdot kuin julkiselta sektorilta jossa on määritelty yleisesti ottaen aika tiukat palkkaluokat kaikille tekijöille, joten on vähän vaikea nähdä että miten tuossa vaiheessa se olisi yhtään sen enempää itsensä myymistä.
Tähän virkapalkkataulukko-asiaan viittasin edellä, ja samaa mieltä. Se on itsensä myymistä, mutta halvemmalla. Eli ostaja määrää hinnan :)

Ja tosiaan, en ole sokkona menossa tutkijanhommiin. Ei se herkkua ole, mutta aina on tullut selvittyä joka hommassa mihin on ryhtynyt.

Tällä kertaa kutsumus on liian vahva, ja tutkimusidea sellainen, että muut hommat eivät kiinnosta.

(lihavointi minun) Mun mielestä konferensseissa matkustaminen on paras asia koko tutkijatyössä. Käytännössähän noi on työnantajan kustantamia lomia, joista päivärahojen ja ilmaisten tarjoilujen jälkeen jää vieläpä taloudellisesti plussalle. Mulla ei tutkijana ollessa ollut mitään tarvetta lomailla omaan piikkiin, koska työn puolesta tuli pidettyä rentouttavia matkoja niin Suomen sisällä ja Euroopassa kuin kauempanakin. Tietysti esim. joku perheellinen voi varmaan nähdä asian eri tavalla.

Omalla kohdalla apurahat heittämällä puolet mitä alan leipätyössä saisi. Nyt tulossa 2v työskentelyapuraha väitösprojektia varten.

Onhan noissa apurahoissa se etuna, että voi työskennellä omaan tahtiin vapaaasti. Huonoille tuntipalkoille kyllä jää, jos laskemaan alkaa. Pidemmän päälle tutkijan urasta pitäisi kyllä hommata joku varsinainen virka paremmilla ansioilla ja varmaankin pitäisi olla enemmänkin kutsumusta aiheeseen. Nyt kuitenkin draivi päällä ja (parempaan) rahaan pääsee kiinni sitten väittelyn jälkeenkin.

Toki voihan tässä apurahajaksollakin palkkatyötä tehdä, sopimuksen rajoissa, jos lisätienestiä kaipaa.

Apurahojen saaminenkin alkoi helpottua julkaisujen määrän lisäännyttyä, ja viimeisin projektiraha tuli tarjottuna, mitään sen enempää kerjäämättä. Varmaan myös alakohtaista.

En tiedä millasia tutkijoiden konfrenssimatkat on, mutta omissa duuneissa työmatka tarkoittaa yleensä useita tunteja tai puolen päivän matkustamista ja pitkiä työpäiviä kohteessa. Iltaisin saattaa olla vielä jotain järjestettyä illallista tai muuta ohjelmaa jotka on välillä mukavampia tapahtumia ja välillä tuntuu kuin olis töissä ilman liksaa jos kaikki keskustelu on vain linjalla työt/meneillään oleva projekti. Matkakohteistakaan harvoin näkee juuri muuta kuin kohdefirman toimitilat sekä hotellin ja sen välittömän ympäristön.

Kokonaisuudessaan ainakin omalla kohdalla työmatkoista on lomailu todella kaukana ja pyrin välttämään sitä kaikin tavoin. Toki perhe ja lapsi kotona vielä ankeuttaa noita lisää kun mieluummin reissais perheen kanssa kuin työasioissa.

En tiedä millasia tutkijoiden konfrenssimatkat on, mutta omissa duuneissa työmatka tarkoittaa yleensä useita tunteja tai puolen päivän matkustamista ja pitkiä työpäiviä kohteessa. Iltaisin saattaa olla vielä jotain järjestettyä illallista tai muuta ohjelmaa jotka on välillä mukavampia tapahtumia ja välillä tuntuu kuin olis töissä ilman liksaa jos kaikki keskustelu on vain linjalla työt/meneillään oleva projekti. Matkakohteistakaan harvoin näkee juuri muuta kuin kohdefirman toimitilat sekä hotellin ja sen välittömän ympäristön.

Kokonaisuudessaan ainakin omalla kohdalla työmatkoista on lomailu todella kaukana ja pyrin välttämään sitä kaikin tavoin. Toki perhe ja lapsi kotona vielä ankeuttaa noita lisää kun mieluummin reissais perheen kanssa kuin työasioissa.
Noi konferenssi on käsittääkseni ihan puhdasta lomaa. Päivällä muutama tunti jotain luennon kuuntelua ja illat kovaa biletystä.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 355
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom