Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Autoalalla palkka ei nouse kuin minimaalisesti vaihtamalla työpaikkaa, tai uhkaamalla lähteä. 2,5k peruspalkka on hyvä tänä päivänä, oli koulutus sitten vaikka AMK -tasoinen tai ylempi(kuten allekirjoittaneella) ja/tai kokemusvuosiakin muutamia alla.
Indeksikorotukset tottakai tulevat, siihen se jää. Muutama vuosi kokemusta alle ja pari paikan vaihtoa, niin olet palkkatasosi huipussa vaikka eläkeikään saakka. Ylennykset sitten erikseen.
Mitä takuukäsittelijän tai työnjohtajan palkkaan tulee, riippuvainen niin yrityksestä. Yleisellä tasolla 1,8k€-3k€ + mahdollinen provisio(tässä vaikuttaa koulutustausta, osaaminen sekä yritys(onko merkkiliike/-huolto vai ns. nyrkki & paja Oy)).

Huomioitavan arvoista on se, että provision määrä/provisiojärjestelmä on hyvin erilainen eri talojen välillä. Yhdessä firmassa voi olla peruspalkka 2,5k€ ja teoreettinen maksimiprovisio 1800€, mutta todellisuudessa keskiarvollisesti normaalilla tekemisellä n. 700-800€.
Toisessa firmassa peruspalkka on sitten mitä vain 2,2k€ ja 3,4k€ väliltä ja teoreettinen maksimi provisio 150-500€.

Raskaan kaluston ja maansiirtokoneiden maailmassa työnjohtajan peruspalkkoihin kannattaa tingata 1k€-1,5k€ enemmän kuin kevyellä puolella on, takuukäsittelijän hommiin on siitä turha taas haaveillakaan.

Se mitä ns. vanhat jyyrät alalla saavat/ovat saaneet, ei tuoreempi porukka saa sitä koskaan enää takaisin, ei myöskään firmaa vaihtavat vanhat jyyrät.

Kyseinen ala on kyllä aivan roskaa, olisi vain pitänyt tajuta tämä n. 12-13v takaperin. Itselläni vuositulot rajusti vaihdelleet kolmen viime vuoden aikana 38k€ - 65k€ välillä. Yksityiskohtia tästä en käy läpi, mutta ilman se ei ole tullut, tälle vuodelle jäänee n. 50k€?
Eli summasummarum, rahan takia vaihtaminen ei ainakaan ole järkevää?
Toisaalta houkuttaa työtehtävä missä ei tarvitse jatkuvasti olla neuvomassa jotain tai hyppäämässä suuntaan jos toiseen. Takuukäsittelijän toimenkuvan luulisi olevan suht selkeä ja tuskin kyseinen yritys ainakaan huonompaa palkkaa maksaa, vaikka toimenkuva onkin "yksinkertaisempi" ja mahdollista provisiojärjestelmää ei välttämättä ole.

Autoala on muutenkin melko hektinen ja varsinkin uran alussa saattaa ihmetellä meininkiä, mutta siihen turtuu kyllä melko nopeasti

Tekijäpula tuntuu vaivaavan alaa yleisestikin ja on välissä melko vääntämistä kun asentajaa tulee ja menee ja yrität siinä saada tekevää porukkaa kasaan, että kaikilla olis suht mukavaa olla töissä.

Lähinnä tarkoitin että turhaan kylmentää välejä sillä, että on katsellut paikkoja muualta. Toki ihan ensin lienee fiksuinta neuvotella palkankorotuksesta ilman puhettakaan muualle hakemisesta. En vaan ole vielä viitsinyt kun olen niin vähän aikaa ollut nykyisen työnantajan palkkalistoilla. Pitäisi alkaa listaamaan muutenkin palkankorotukselle hyviä perusteita jotka voi sitten lyödä pöytään kun menee neuvottelemaan, tyhjin käsin lienee ihan ajan hukkaa, perusteluja kysyttäneen kuitenkin.
Kuinka vähän aikaa? Mä kävin pyytämässä ekan palkankorotuksen kun olin ollut 7kk töissä. Mietin myöskin etukäteen tarkan summan ja perustelut.

Kiitos palkkaharmonisointi, joka nostatti palkkaa huomattavasti vakituisen pestin saatuani. Hain 3000 mutta sain 4000, joten äärimmäisen tyytyväinen olen tapahtuneeseen.
Hyvä nousu kyllä tuosta 2800e -> 4000e.
Yllättävän nopeasti tuosta tulee uusi "normaali" ja taas tarvitsisi lisää liksaa :)

Eli summasummarum, rahan takia vaihtaminen ei ainakaan ole järkevää?
Toisaalta houkuttaa työtehtävä missä ei tarvitse jatkuvasti olla neuvomassa jotain tai hyppäämässä suuntaan jos toiseen. Takuukäsittelijän toimenkuvan luulisi olevan suht selkeä ja tuskin kyseinen yritys ainakaan huonompaa palkkaa maksaa, vaikka toimenkuva onkin "yksinkertaisempi" ja mahdollista provisiojärjestelmää ei välttämättä ole.

Autoala on muutenkin melko hektinen ja varsinkin uran alussa saattaa ihmetellä meininkiä, mutta siihen turtuu kyllä melko nopeasti

Tekijäpula tuntuu vaivaavan alaa yleisestikin ja on välissä melko vääntämistä kun asentajaa tulee ja menee ja yrität siinä saada tekevää porukkaa kasaan, että kaikilla olis suht mukavaa olla töissä.
Jos mieluisa työilmapiiri, rahan vuoksi en vaihtaisi ellei ole oikeasti tuntuva nousu(500€brutto on nettona kuitenkin todella vähän lisää).
Autoala on tuulista, vain muutama toimipiste omaa matalan vaihtuvuuden, liima mikä pitää nämä koossa, on oikeasti hyvä työilmapiiri.
Itse olen pikkuhiljaa nostanut itseni tehtäviin, jotka on itselleni mukavempia, eli olen irrottautunut täysin pois asiakas/loppukäyttäjärajapinnasta.

Tekijäpula riippuu myös sijainnista ja autotalosta, on sijainti tai ko. yritys kiinnostava, onko halukkaita tulijoita muualtakin kuin koulun penkiltä? Kaikki ei kuitenkaan hallissa voi, eikä saa olla keltanokkia, tietotaito on arvokasta työnantajalle.

Kiitos kommentista. Aika paljon työnjohtajalta kyllä tunnutaan vaativan osaamista, tietotaitoa ja kiinnostusta alaa kohtaan, siihen ja AMK-tason (itselläni) koulutukseen nähden palkka tuntuu kyllä melko pieneltä. Mielestäni peruspalkka tulisi olla alottelijallakin 3k, lisäksi provisiot esim. 250-500€/kk "perusmyynnillä". Vaikka kyllähän sillä 2,5k palkallakin pärjää ja elelee, ei siinä mitään. Vai olenkohan vaan liian rahanahne?

Itselleni autot ja autoilu on niin lähellä sydäntä, että alan vaihto kuitenkaan ei näillä näkymin tule kysymykseen. Tai oikeastaan ehkä enemmänkin kyse on siitä etten tiedä mitä muuta työtä jaksaisin tehdä sen 7,5-9h 5 päivänä viikossa.

Alan vaihdon sijaan mulla on kyllä harkinnassa kokeilla hakea eri firmaan ja katsoa miten työnantaja reagoi jos muualta saisin paremman palkan neuvoteltua. Juuri nyt itseasiassa olisi loistava mahdollisuuskin olemassa, kun yksi "tuttu" firma hakisi työnjohtajaa. Joskaan en silti haluaisi turhaan "suututtaa" nykystä työnantajaa.
Mikä nyt sitten on paljon, käytännössä työnjohtajalta oikeasti vaaditaan ja tarvitaan vain seuraavat: jonkin asteinen tekniika/ajoneuvotekniikan tuntemus, ripaus myyntimiehen puheenlahjoja, joustavuutta ja organisointikykyä, sekä jämäkkyyttä. Timanttinen kasetti, useammankin pääkopan olen nähnyt tuhoutuneen ja yhden sydänkohtauksen. Eli täytyy pystyä pitämään hallin apinalauma, sekä asiakkaat näpeissään ilman että itseänsä stressaa hengiltä tai hankkii mielenterveysongelmia.
Koulutustaso voi oikeasti olla vaikka kansakoulu, tai sitten AMK/yAMK/yliopisto.

Aloittelija ja 3k€ palkka ei todella täsmää, ei kannata tavoitella heti kuuta taivaalta.
Työnä autot/ajoneuvot syövät ilon harrastamisesta, ei se vapaa-ajalla enää ole kivaa kun muutaman vuoden on sekä töissä, että vapaalla noiden romujen kanssa tekemisissä tavalla tai toisella.

Itse pyysin ensimmäisessä paikassa lisää liksaa perusteluineen 3,5kk jälkeen, sain 70% siitä, mitä pyysin.
Nykyisellä työnantajalla olen kahdesti pyytänyt lisää, ensimmäisen kerran kun olin 6kk ollut talossa ja edellisestä paikasta soitettiin, että tuutko takaisin? Pyysin 500€, neuvottelun jälkeen tuumasin että en halua lähteä, 300€ lisää niin jään. Ja jäinkin.
Toisella kerralla sain 0€ lisää, koska mukamas liian kallis mies jo nyt. No, asema ja esimies on vaihtunut sittemmin ja käytännössä saanut kuorman keveämmäksi ja n. 300-400€ lisää kuukaudessa.

Yllättävän nopeasti tuosta tulee uusi "normaali" ja taas tarvitsisi lisää liksaa :)
Tämä on muuten niin totta. Oma vuosipalkkani on jo kauan sitten ohittanut sen määrän, jonka saisin kulutettua normielämään. Tarkemminkin mun+vaimon tulot, yhteiset rahat kun on. Molemmilla on liikkuva palkka ja kk-tulot saattaa liikkua suurestikin (karkeasti yhteiset tulot on luokkaa 13-25e/kk), itse asiassa just tsekkasin ja tän vuoden skaala ollut 11te-29te/kk, loppuvuonna näyttäisi tulevan reilusti yli 30te kuukausi vielä). Aina kun tulee noita "huonoja" kuukausia, sitä "kärvistelee", että miten nyt näin vähällä pärjää... Psykologia on kumma juttu. Kun on tottunut, että säästöt vain kasvaa ja jonain kuukautena joutuukin säästöjä syömään, niin melkein ahdistaa :)

Tämä on muuten niin totta. Oma vuosipalkkani on jo kauan sitten ohittanut sen määrän, jonka saisin kulutettua normielämään. Tarkemminkin mun+vaimon tulot, yhteiset rahat kun on. Molemmilla on liikkuva palkka ja kk-tulot saattaa liikkua suurestikin (karkeasti yhteiset tulot on luokkaa 13-25e/kk), itse asiassa just tsekkasin ja tän vuoden skaala ollut 11te-29te/kk, loppuvuonna näyttäisi tulevan reilusti yli 30te kuukausi vielä). Aina kun tulee noita "huonoja" kuukausia, sitä "kärvistelee", että miten nyt näin vähällä pärjää... Psykologia on kumma juttu. Kun on tottunut, että säästöt vain kasvaa ja jonain kuukautena joutuukin säästöjä syömään, niin melkein ahdistaa :)
Oletko ylilääkäri, toimari vai yrittäjä? :)

Itse en oikein osaa käyttää rahaa. Palkasta menee noin 75 % suoraan etf:iin ja osakkeisiin, en oikein tiedä mihin sitä edes käyttäisin. Mutta sitten tiedän monia joilla ei riitä rahat koskaan mihinkään vaikka kuinka olisi iso palkka, kun kokoajan menot kasvaa jos tulot kasvaa.

Itse en oikein osaa käyttää rahaa. Palkasta menee noin 75 % suoraan etf:iin ja osakkeisiin, en oikein tiedä mihin sitä edes käyttäisin. Mutta sitten tiedän monia joilla ei riitä rahat koskaan mihinkään vaikka kuinka olisi iso palkka, kun kokoajan menot kasvaa jos tulot kasvaa.
Nyt täytyy sanoa, että tienaat todella hyvin tai elät hyvin niukasti. Jos vaikka jäisi 3000e käteen (eli verojen jlk) niin laitat 2250e sijoituksiin ja elelet alle tonnilla kuussa. Itsekin pidän kuluja alhaalla ja tykkään yksinkertaisesta, mutta en kyllä pysty alle tonnilla elämään. Tuosta pois vielä pakolliset laskut (asuminen, sähkö, vesi, netti). Tarkoitus ei ollut sanoa etteikö mahdollista (olen pienimmilläni elänyt opiskelijana 600e tuloilla, mutta tuostakin jo aikaa, nyk hintojen nousu ja menot ei ikinä taipuisi tuohon) mutta hattua nostan jos totta.

• Tykkää
Reactions: eba
Onko muilla miten hoidettu työajanseuranta vai onko ollenkaan? Meneekö mahdolliset ylityötunnit vapaiksi saldoon vai rahaksi? Entä jos ei seurata, niin pidättekö itse vain huolen että joskus tunnit myös joustavat toiseenkin suuntaan?

Paska työajanseuranta. Osintosin pitänyt päivästä yksi lähtien ihan omaa exceliäkin työpäivistäni, koska tuntuu olevan vähän väliä jotain säätöä tuon työajanseurannan kanssa.
Itse en ole nykyisessä positiossa ottanut penniäkään rahana ylitöistä tms. Aina vapaana, itse arvotan vapaa-aikani arvokkaammaksi.
Koitan myös joustaa mahdollisuuksien mukaan, ja välillä tuntuu toimivan ihan hyvin kumpaankin suuntaan. Välillä taas tuntuu olevan ihme suhmurointia työnantajan suunnalta. Tuo joustaminen kun joko toimii, tai ei toimi laisinkaan.
Viimeksi tappelin hälykorvauksista, nyt vedottiin TESsiin, että itse työmatka ei kuulu edes hälytapauksessa työaikaan. Osintosin olen sellaisia hälykeikkoja samaan firmaan tehnytkin, johon ne ovat kuuluneet. Esimiehelle vähän kovastikin josanoin, että voin mä jättää ne hälyt ihan hyvin tekemättäkin jos korvaukset menee nyt noin.

Nyt täytyy sanoa, että tienaat todella hyvin tai elät hyvin niukasti. Jos vaikka jäisi 3000e käteen (eli verojen jlk) niin laitat 2250e sijoituksiin ja elelet alle tonnilla kuussa. Itsekin pidän kuluja alhaalla ja tykkään yksinkertaisesta, mutta en kyllä pysty alle tonnilla elämään. Tuosta pois vielä pakolliset laskut (asuminen, sähkö, vesi, netti). Tarkoitus ei ollut sanoa etteikö mahdollista (olen pienimmilläni elänyt opiskelijana 600e tuloilla, mutta tuostakin jo aikaa, nyk hintojen nousu ja menot ei ikinä taipuisi tuohon) mutta hattua nostan jos totta.

Ihan verrokkina, omasta ~4k€ bruttopalkasta tulee ~3k€ tilille josta ~2.5k€ menee säästöön, eli elelen ~500€ kuussa. Muutin asuntoon jossa yhtiövastike + muut sähköt vedet yms on alle 100€ kuussa vaikka saunon pari kertaa viikossa. Eli loput 400€ menee ruokaan yms tavaroihin kuukaudessa.

En vain keksi mihin rahaa pystyisi tuhlaamaan. Kavereilla on kalliita harrastuksia (autot, tietokoneet, musiikki yms) joihin menee rahaa, mutta itselleni riittää lenkkeily yms joita voi tehdä ihan ilmaiseksikin. Mutta ainakin voin aloittaa "eläkkeen" 30v aikaisemmin kuin kaverit, eli kukin tavallaan. Ainakin itse nautin stressittömästä ja chillistä elämäntavasta ja 4k€ palkka on ainakin itselleni optimaalinen ottaen huomioon että työ on täysin stressivapaa.

Ihan verrokkina, omasta ~4k€ bruttopalkasta tulee ~3k€ tilille josta ~2.5k€ menee säästöön, eli elelen ~500€ kuussa. Muutin asuntoon jossa yhtiövastike + muut sähköt vedet yms on alle 100€ kuussa vaikka saunon pari kertaa viikossa. Eli loput 400€ menee ruokaan yms tavaroihin kuukaudessa.

En vain keksi mihin rahaa pystyisi tuhlaamaan. Kavereilla on kalliita harrastuksia (autot, tietokoneet, musiikki yms) joihin menee rahaa, mutta itselleni riittää lenkkeily yms joita voi tehdä ihan ilmaiseksikin. Mutta ainakin voin aloittaa "eläkkeen" 30v aikaisemmin kuin kaverit, eli kukin tavallaan. Ainakin itse nautin stressittömästä ja chillistä elämäntavasta ja 4k€ palkka on ainakin itselleni optimaalinen ottaen huomioon että työ on täysin stressivapaa.
Onko asunto tyyliin 1h + keittokomero jostain "peräkylältä" vai miten voi olla mahdollista että "yhtiövastike + muut sähköt vedet yms" on alle 100 € /kk? :D

• Tykkää
Onko asunto tyyliin 1h + keittokomero jostain "peräkylältä" vai miten voi olla mahdollista että "yhtiövastike + muut sähköt vedet yms" on alle 100 € /kk? :D

Hieman offtopic mutta muutin 80km etelään Helsingistä. Kämppä on 2020 rakennettu 80 neliöinen saunallinen kolmio jonka kaikki neliöt on lattialämmitetty vedellä joka taas lämpenee halvalla kaasulla, tämä siis miksi yhtiövastike yms on niin edullinen. Niin merelle kuin vanhaan kaupunkiin on 200m kävelyä joten sijaintikaan ei ole hullumpi. :)

Edit: joku voi ihmetellä että eikö mulla ole lainanlyhennystä, niin ei ole koska olen koko ajan laittanut 2500€/kk säästöön, ja tuolla kk säästöllä ei tarvitse kauheen montaa vuotta säästää että saa asunnon ostettu velattomasti.

Viimeksi muokattu:
Aika niukasti varmaan elän kyllä, mutta 25% on minulla nettopalkasta kuitenkin reilusti enemmän kuin tonni niin ei tässä nyt kituutella mitenkään.

Nousu oli hyvä bruttopalkassa, mutta niin oli myös nousu palkan verotettavassa määrässä. Yllättävän paljon mitä saiki alussa ihmetellä.

Veroprosentti oli liian alhanen ja nyt ku sitä sorvasi loppuvuodeksi niin johan tässä meinaa tulot olla yhtäpaljon ku menotki! xD

Kokemuslisät ja tessin mukaiset yleiskorotukset taitaa olla tässä firmassa ainoot korotusmahdollisuudet enää. Eiköhän tällä nyt sitten pärjätä :)

Hieman offtopic mutta muutin 80km etelään Helsingistä. Kämppä on 2020 rakennettu 80 neliöinen saunallinen kolmio jonka kaikki neliöt on lattialämmitetty vedellä joka taas lämpenee halvalla kaasulla, tämä siis miksi yhtiövastike yms on niin edullinen. Niin merelle kuin vanhaan kaupunkiin on 200m kävelyä joten sijaintikaan ei ole hullumpi. :)

Edit: joku voi ihmetellä että eikö mulla ole lainanlyhennystä, niin ei ole koska olen koko ajan laittanut 2500€/kk säästöön, ja tuolla kk säästöllä ei tarvitse kauheen montaa vuotta säästää että saa asunnon ostettu velattomasti.

Siis nyt alkoi kiinnostamaan että paljonko Tallinnassa(?) tuollaisen kämpän myyntihinta on? Tässähän täytyy alkaa ihan vakavasti miettimään että mitä mun pitää tehdä, jotta saan about 100% etätyön jostain pääkaupunkiseudulta ja asuisin Virossa. PKS siksi että pääsee tarvittaessa käymään konttorilla ilman hävytöntä matkustusaikaa silloin kun tarvii.

• Tykkää
En ole maksanut lainaa pois kun ei kannata näillä koroilla. Lyhennys + korko tosin vaan 700€/kk josta korko 50€/kk. Joten periaatteessa tuo 650€/kk menee vielä säästöön lisäksi.
Meillä maksetaan lainaa pois, vaikka ei näillä koroilla oikeastaan mitään järkeä. Lainasumma 230te ja korot vuodessa 90e :) No, lyhenee sitten vauhdilla, eli 25te/v.

Sijoituksiin menee kuitenkin vielä suurempi summa.

Veikkaisinko oikein jos sanon, että näillä henkilöillä kenen toimeentuloa (esim. 500€/kk) sijoitussäästöjen jälkeen ihmetellään...
-> ei 100% varmuudella ole lapsia elätettävänä, eikä nk. perhetalouden yhteisiä menoja. :)

Muistan vielä elävästi ajan kun olin jo vakkarityössä käyvä ja asuin yksin. Vastasin siis vain omista kuluistani. Muistan myös ajan kun olin vakkarityössä käyvä ja asuin vaimoni kanssa kahdestaan. Tuolloin jotain yhteisiä nuoren pariskunnan menoja jopa oli. Elämä oli huoletonta. Rahan saattoi laittaa huvituksiin tai jos fiksu oli, niin sijoituksiin.

Kun sitten joillakin elämä uudelleenstarttaa asunnon hankkimisen ja perheen perustamisen myötä, niin yksikään iotechilainen ei sinnittele 500€ kassalla viikkoa pidemmälle.

Veikkaisinko oikein jos sanon, että näillä henkilöillä kenen toimeentuloa (esim. 500€/kk) sijoitussäästöjen jälkeen ihmetellään...
-> ei 100% varmuudella ole lapsia elätettävänä, eikä nk. perhetalouden yhteisiä menoja. :)

En tiedä miksi noin päättelet, mutta ainakin itselläni on taaperoita elätettävänä. Lapsien kulut kattaa lapsilisät + elinkumppani. Elinkumppanin taas ei tarvitse maksaa asumisesta mitään joka on iso säästö hänelle.

Edit: lasten vaatteet ja lelut ostetaan käytettyinä, yritetään säästää luontoa ja toki säästyy rahaakin. Vaatteet hajoavat ja jäävät pieniksi sen verran nopeasti, että on todella typerää ostaa näitä uutena kaupasta. Ja lapset kyllästyvät leluihin nopeasti, joten helppo kierrättää käytettyjä leluja.

Viimeksi muokattu:
En tiedä miksi noin päättelet, mutta ainakin itselläni on taaperoita elätettävänä. Lapsien kulut kattaa lapsilisät + elinkumppani. Elinkumppanin taas ei tarvitse maksaa asumisesta mitään joka on iso säästö hänelle.

Edit: lasten vaatteet ja lelut ostetaan käytettyinä, yritetään säästää luontoa ja toki säästyy rahaakin. Vaatteet hajoavat ja jäävät pieniksi sen verran nopeasti, että on todella typerää ostaa näitä uutena kaupasta. Ja lapset kyllästyvät leluihin nopeasti, joten helppo kierrättää käytettyjä leluja.

Niin, siellä Etelä-Helsingissä eli Tallinnassa "kaikki" on halvempaa. Maitokin maksaa alle 40 senttiä litra.

"Mulla ei kans eläminen maksa kuin 30€/kk, saan säästöön 95% palkasta.

Niin juu, asun Intiassa, teen töitä länkkäripalkalla ja asun ghetossa."

"Mulla ei kans eläminen maksa kuin 30€/kk, saan säästöön 95% palkasta.

Niin juu, asun Intiassa, teen töitä länkkäripalkalla ja asun ghetossa."

"Etelä-helsinki" on hieman eri asia kuin Intia. Jos asuu alle 100km päässä Helsingistä, on helppo käydä helsingissä toimistolla tarpeen vaatiessa ja lippukaan ei maksa kuin 10€. Myös lapsilla on isovanhemmat vain 2 tunnin matkan päässä. Tallinnassa IT keskipalkka on jo lähemmäksi 3k€, mutta jos teet töitä suomeen, saat todennköisesti 4-5k€ jolla elää mukavasti.

Viimeksi muokattu:
Talouden nettotulot n 8000e/kk. Lainan lyhennys + muu asuminen n 1500e/kk. Autot 700e/kk. Lasten (4kpl) ja omat harrastukset 300-500e/kk. Ruokaan (työpaikkaruokailuineen) >1000e/kk. Sitten kaikenlaista sekalaista ja satunnaista menoa kertyy niin säästöön menee (1200e lainanlyhennyksen lisäksi) 2500e/kk.
Korkeastikoulutettu n 35v pariskunta vaativissa? asiantuntijatehtävissä pohjoisessa Suomessa. Asutaan kivasti ja väljästi >200m2 hirsitalossa vm 2019. Varmasti saisi karsittua menoja mutta tässä ruuhkavuosilla arjen helppous korostuu niin monissa asioissa mennään sieltä missä aita on matalin.

Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä sinänsä nerokasta maksaa itse asuntolainaa pois, kumppanin maksaessa muut perheen menot. Avioehto tuohon vielä, niin vaimo jää tyhjän päälle eron sattuessa.

Tuo on kyllä sinänsä nerokasta maksaa itse asuntolainaa pois, kumppanin maksaessa muut perheen menot. Avioehto tuohon vielä, niin vaimo jää tyhjän päälle eron sattuessa.

Hänellä on omat säästöt. Itse laitoin omat rahani asuntoon (koska onhan tämäkin sijoitus), hän laittaa omat rahat osakkeisiin. Väittäisin että kumppanilla jää huomattavasti enemmän rahaa säästöön, mitä jäisi jos lyhentäisimme lainaa 50/50 jaolla (olettaen että meillä olisi asuntolaina).

Joo siis pohjimmiltaan tässä on varmasti kyse siitä, että kuinka säästeliäästi haluaa elää, ja missä menee totutun mukavuustason raja. Hyvin kiteytetty mm. @Aksjdjjk :n osalta, kun täälläkin on sama, että jossakin kohtaa on valmis maksamaan pienestä helpotuksesta arkeen.
Ja on tässä lisäksi kyse myös siitä, missä perhekunta asuu ja mitkä on tulot vs. ne aiemmin mainitut menot.

Mutta edelleenkin mä en tähän kykenisi tällä manner-Suomen puolella. Ja siksi nostankin kohteliaasti @Leatherman hattua. Ei mulla ole tarkoitus dumata. Tulkitsin vaan automaattisesti, että eihän 500€:lla voi kun nippanappa omat kulut kattaa. Näin siis täällä.

Mielestäni on turha puhua mitään säästöön menevistä rahoista ja muista kuluista, jos ei samalla kerro missä maassa ollaan. Tottakai Virossa on kaikki halvempaa, mutta asia pitäisi tuoda esille: "entisessä itäblokin maan ainoassa länkkärikaupungissa" -tyylisesti. Koska Virohan ei ole millään mittarilla kokonaisuudessaan Suomea vastaavaa.

Mielestäni on turha puhua mitään säästöön menevistä rahoista ja muista kuluista, jos ei samalla kerro missä maassa ollaan. Tottakai Virossa on kaikki halvempaa, mutta asia pitäisi tuoda esille: "entisessä itäblokin maan ainoassa länkkärikaupungissa" -tyylisesti. Koska Virohan ei ole millään mittarilla kokonaisuudessaan Suomea vastaavaa.

Tallinnasta on helsinkiin lyhyempi matka (niin km kuin ajallisesti) kuin suurimmasta osasta suomea. Ja Viro on monessa asiassa suomea edellä, täällä esimerkiksi lapsilisät ovat korkeat, äideillä 1.5v oikeaa ansiosidonnaista lapsesta, PISA tulokset euroopan parhaat ja jos olet IT alalla, niin täällä on todella hyvät oltavat. Täällä on ilmainen julkinen, robotit tuo kotiovelle ruokaa ja vaeltaa kaduilla (kyllä oikeasti) sekä tää maa on digitaalisuudessa 10v edellä suomea.

Sinun logiikalla pitäisi jokaisen mainita sijainti jos asuu kehä 3 ulkopuolella, koska esim Rovaniemellä on halvempaa kuin Helsingissä yms. Tämähän on palkkakeskustelu eikä mikään missä asut keskustelu. Ja mitä enemmän on mahdollista saada säästöön per kk, niin sehän pitäisi olla hyvä asia joka ikisellä mittarilla välittämättä siitä missä asut. Ja tässä tapauksessa minulla on kuitenkin lyhyempi matka Suomen pääkaupungin keskustaan kuin varmaan suurimmalla osalla täällä techiläisistä joten en ymmärrä pointtiasi.

Viimeksi muokattu:
Tämähän on palkkakeskustelu eikä mikään missä asut keskustelu

Palkkaan ja sen riittävyyteen vaikuttaa erityisen paljon valtio, jossa sitä palkkaa saa. Mielestäni se on henkseleitä paukutellessa hyvä mainita, mikäli asuu maassa, jossa esim BKT on huomattavan paljon pienempi kuin Suomessa keskimäärin. BKT:ssa on eroa miltei 10ke Viron hyväksi. Ja vaikka Tallinnassa asuminen onkin fantsua, ei se Tallinnan muutama kortteli ole sama asia, kuin koko maa. Minulla ei ole Viroa vastaan mitään, mutta paremmin pääsee selville asumiskustannuksissa, kun tietää et maksaako maitolitra 30 senttiä vai euron.

Huomautus - henkilökohtaisuudet ja provosointi
Täällä on ilmainen julkinen, robotit tuo kotiovelle ruokaa ja vaeltaa kaduilla (kyllä oikeasti) sekä tää maa on digitaalisuudessa 10v edellä suomea.

Sinun logiikalla pitäisi jokaisen mainita sijainti jos asuu kehä 3 ulkopuolella, koska esim Rovaniemellä on halvempaa kuin Helsingissä yms. Tämähän on palkkakeskustelu eikä mikään missä asut keskustelu. Ja mitä enemmän on mahdollista saada säästöön per kk, niin sehän pitäisi olla hyvä asia joka ikisellä mittarilla välittämättä siitä missä asut. Ja tässä tapauksessa minulla on kuitenkin lyhyempi matka Suomen pääkaupungin keskustaan kuin varmaan suurimmalla osalla täällä techiläisistä joten en ymmärrä pointtiasi.

Jeesus, kaverilla levee pälli eikä itellä ole yhtään poppareita. Taitaa olla hetki kun olen Tallinnassa (koska muuta viroa ei ole?) käynyt kun se on nykyään suoraan avaruus seikkailu 2001 settiä.

Unohtuu ehkä mainita, että suurin osa Suomen kansalaisista pääsee keskimäärin nopeammin autolla stadiin kuin sinä kämpältäsi hetkellä x.

Viro on päässyt nauttimaan takapajuisuuden eduista ja ennakkoluulottomasta uuden omaksumisesta. Kielen/kulttuurin takia jako venäjän ja Viron kielisten välillä on snadisti isompi kuin esim Vaasan suomi ruotsi.

Toivottavasti sulla on huonot lenkkarit. Jos muutaman kilometrin pyyhkäiset menemään tangentin suuntaan, eli minne vain, niin meininki on Viipuri `45.

Sitten se onkin haarakonttuuri ja verottaja sanoo, että nyt pitäis virman maksaa veroja suomeen.

Sellainen on se verokarhu. :love2:
Itse oletan, et Leatherman on töissä suomalaisessa firmassa ja maksaa verot Suomeen. Mut, joku tos haiskahtaa, et voiko pidemmän päälle jatkua noin. Yleensähä firmat maksaa asuinmaan elintason mukaisen palkan ainakin, mut ilmeisestä tässä tapauksessa työnantajalle on se ja sama, missä työntekijä asuu. Hyvä tuuri käynyt.

Sinun logiikalla pitäisi jokaisen mainita sijainti jos asuu kehä 3 ulkopuolella, koska esim Rovaniemellä on halvempaa kuin Helsingissä yms.

Jos yhtään luet ketjua, niin kyllähän toi asuinpaikka on melkein joka viestissä mainittu. Tallinnassa elämä voi olla ihan jees, mutta eihän toi vertailu oo muuten millään tapaa validi. :D

Jos yhtään luet ketjua, niin kyllähän toi asuinpaikka on melkein joka viestissä mainittu. Tallinnassa elämä voi olla ihan jees, mutta eihän toi vertailu oo muuten millään tapaa validi. :D

Keskustelu oli siitä paljonko palkasta saa laitettua rahaa säästöön. Toki joku ihmetteli sitten edullisia asuinkuluja niin mainitsin asiasta. Eri asia olisi sitten jos olisin Norjassa öljylautalla töissä. Mulla kuitenkin on perhe vieressä ja sukulaiseset lähellä Helsingissä. Eikä pikaisella tsekkauksella oikein kukaan ole sijaintiaan maininnut, eli en ole varma tuosta "melkein joka viestissä" toteamuksesta. Lisäksi Virossa IT alan keskipalkka on tarkalleenottaen 2761€ ja täällä keskipalkka nousee 40-120€ vuosivauhtia, toki IT alalla huomattavasti nopeammin. (lähteitä Keskmine palk kasvas II kvartalis 7,3 protsenti - Lõunaeestlane Keskmine brutokuupalk | Statistikaamet)

Viimeksi muokattu:
Suomalaisella foorumilla puhutaan suomalaisten raha-asioista, niin et pidä relevanttina asiana mainita sitä, että asut ulkomailla?

Jos olen suomalaisessa firmassa suomalaisena töissä (täyttää sinun kriteerit?) ja puhutaan paljonko rahaa jää säästöön menojen jälkeen, en pidä relevanttina koska sillä ei ole merkitystä keskustelussa paljonko rahaa saa säätöön (koska sijainti on JO otettu huomioon kuluissa). Jos olisin tiennyt että täällä jengi pahoittaa mielensä näin helposti, toki olisin maininnut koska siinä ei ole mitään salattavaa, kerroinhan sen muistaakseni kolmannessa viestissä kun joku ihmetteli pieniä asuinkuluja. Asun kuitenkin sen verran lähellä suomea että tää tuntuu etelä-helsingiltä ja kilpailen kuitenkin suomalaisten firmojen palkanmaksusta.

Edit: osallistuin siis keskusteluun että paljonko jengillä jää palkasta säästöön. Kerroin oman lukemani, miten mikään muu liittyy siihen jos keskustelun pointti oli paljonko palkasta saa laitettua sivuun, eli säästöön? Se miten joku tuhlaa rahansa, esim kalliisiin yhtiövastikkeisiin suomessa (tai missä ikinä onkaan), ei liity keskusteluun. (relevantilla tavalla).

Viimeksi muokattu:
Jos olen suomalaisessa firmassa suomalaisena töissä (täyttää sinun kriteerit?) ja puhutaan paljonko rahaa jää säästöön menojen jälkeen, en pidä relevanttina koska sillä ei ole merkitystä keskustelussa paljonko rahaa saa säätöön (koska sijainti on JO otettu huomioon kuluissa). Jos olisin tiennyt että täällä jengi pahoittaa mielensä näin helposti, toki olisin maininnut koska siinä ei ole mitään salattavaa, kerroinhan sen muistaakseni kolmannessa viestissä kun joku ihmetteli pieniä asuinkuluja. Asun kuitenkin sen verran lähellä suomea että tää tuntuu etelä-helsingiltä ja kilpailen kuitenkin suomalaisten firmojen palkanmaksusta.

Edit: osallistuin siis keskusteluun että paljonko jengillä jää palkasta säästöön. Kerroin oman lukemani, miten mikään muu liittyy siihen jos keskustelun pointti oli paljonko palkasta saa laitettua sivuun, eli säästöön? Se miten joku tuhlaa rahansa, esim kalliisiin yhtiövastikkeisiin suomessa (tai missä ikinä onkaan), ei liity keskusteluun. (relevantilla tavalla).
Eikös tämä ole palkkakeskustelu, eikä paljonko jää nettopalkasta käteen menojen jälkeen?
Kyllähän sillä asuinpaikalla on merkitystä kun puhutaan palkasta. 5k€/kk -palkka PK-seudulla on surkea, verrattuna jos asuu vaikkapa Kajaanissa ja tienaa saman. Saati sitten jos asut Tallinnassa, tai vaikka vielä jossain vielä edullisemmassa paikassa. Itse asustelen pohjoisemmassa suomessa ja ei kyllä +2000€/kk lisää nykyiseen liksaan riittäisi että lähtisin Helsinkiin/Pk-seudulle töihin ja asumaan.

Säästämiselle tosiaan on omakin lanka: Säästäminen ja sijoittaminen

Vinkkinä "mitä jää käteen" -keskusteluun se, että varmaan suurin osa tiedostaa suunnilleen mihin sijoittuu maan palkkamediaanilla. Mitä kauempana keskikohdasta on, niin sitä olennaisempaa olisi ehkä avata muutakin kuin pelkkä säästöprosentti. Aikaisempi keskustelu oikein janosi vanhemmillaan asuvaa varusmiestä heittelemään 100% säästöpinnaa ilman kummempaa avaamista. :asif:

sitä olennaisempaa olisi ehkä avata muutakin kuin pelkkä säästöprosentti

Tää koskee myös sitä palkkaa. Mitä enemmän sitä avaa, sitä kiinnostavampaa infoa se on. Eli paljonko on peruspakka, lisät, boonukset, optiot, millä työmäärällä se tulee, minä ajankohtana ne työt tekee jne.

Varusmies tuhlaa päivärahansa joko sotkuun, paikalliseen ravintolaan tai huoriin. ;)

Itse olen sitä mieltä että nuorwna kannattaa elää ja vähän vanhempana ruveta säästämään. Vertailun vuoksi itsestäni että minulla voisi tällähetkellä olla 3 velatonta suntoa pienipalkkaisena. Mutta itse elin oman nuoruuteni juuri niin kuin itse halusin ja nykyisin on yksi belaton vuokra-asunto, muutin juuri vuokralle oman puolison kanssa koska pitäisi ruveta suunnittelemaan ja rakentamaan omaa ok taloa.

Mua ei kyllä kiinnosta tässä ketjussa tasan just yhtään, että montako euroa kukakin sniiduilee säästöön. En vaan käsitä miten elämäntavat, harrastukset tai perhetilanne ja puolison tulot liittyisivät palkkakeskusteluun mitenkään?

Joku elättää suurperhettä yksin ja harrastaa moottoriurheilua ja säästöön jää kymppitonnin kk-liksasta nollat, toinen hikkyilee kotona ja 3800€ bruttoliksasta jää säästöön 2000€. Ihan irrelevantteja tietoja, kun se ei auta mua mitenkään tietämään, että olenko palkkakuopassa vaiko en ja että olisiko alan vaihto johonkin muualle taloudellisesti mahdollista/kannattavaa.

Mun mielestä tämän ketjun pointti on bruttoliksa suhteutettuna osaamiseen ja siihen liittyviin työtehtäviin, lisiin ja työpaikan sijaintiin. Toki ulkomaat / peräpöndet / stadit kannattaa mainita, mutta lähinnä just sen palkkatason vertailtavuuden parantamiseksi.

Itselläni on nykyisin senior Devops/SRE-PO hattu päässä, käytännössä kolme agile tiimiä joista yhdessä pari devaajaa ja muut enempi system engineerejä / administraattoreita. Pyöritämme yli 500 fyysisen palvelimen päällä pyörivää softaa, deployment-automaation kehitystä, sisäisten työkalujen ja monitoroinnin kehitystä. Valitettavan kiirettä pitää ja tekemistä + backlogia on enemmän kuin ehditään tehdä ja itselläni on viimeaikoina ollut liikaa ihan käytännön tekemisen paikkaamista kun pari tiimiläistä on omien ja perheen terveyshuolien takia ollut alle 100% panoksella hommissa, eikä rekrytä saa…

Bruttoliksa n. €12k/kk ja työn sijaintipaikka Zürich. Nettoa täkäläisellä veroasteella taitaa jäädä jo melkein kymppi - vähän vaikea sanoa kun ei ole nykytuloilla kokonaista verovuotta mennyt.

Työsuhde- ja eläke-etuja ehkä 300€/kk tuohon päälle + jotain pieniä alennuksia vakuutuksista ja ilmaiset netit/kännykät myös vaimolle. Taino saan 2v välein uuden luurin, vanhat ovat eläneet vaimon käytössä ja saan työsuhde-etuna kuitattua operaattorin kuitu/iptv/mobiililiittymä diilin kustannukset.

Olen alkanut miettiä, että löytyisiköhän joku sellainen firma jota ei (kauheasti) kiinnostaisi missä asun ja palkka pysyisi silti suunnilleen nykyisellä hehtaarilla. Edes vähän flexibeliteettiä siihen, että saisi tehdä laillisesti etänä edes vähän useamman maan alueelta. Ei haittaisi yhtään viettää kesällä paria viikkoa etätöissä järvisuomen mökillä ja talvella Espanjassa.

Viimeksi muokattu:
Mua kiinnostaa brutto ja netto. Bruton jos saa vielä pilkottua peruspalkkkaan ja erilaisiin lisiin. Netto sen vuoksi, että osa porukasta ei maksa veroja suomeen niin nettoa ei voi laskea brutosta. Elinkulut on mukava bonustieto, varsinkin jos se on jaettu pakollisiin ja luxukseen, että saa kuvaa mihin sniiduilulla voi päästä. Toki ketjun aiheeseen liittyy vain brutto ja netto.

Tässä olisi tulossa väännöt palkasta viimeistään vuodenalussa ja toivon mukaan aiemminkin. Pystyttekö antamaan omaa näkemystä mitä voisi vaatia, koska tunnen olevani palkkakuopassa. Vaatimustaso ja vastuu on viimeaikoina noussut huomattavasti.

Pomo vetoaa pieniä palkkoja siihen, että olemme alihankinta yritys ja emme voi maksaa suuren suuria palkkoja. Hänen omien sanojensa mukaan minun tunnit pitäsi olla 100% laskutettavaa erinäisille projekteille. Tämä ei tietenkään firman byrokratian ja sellaisten tehtävien takia joita ei voi laskuttaa täysin toteudu ne kuuluvat kuitenkin tehtäviini, koska ei ole muita tekijöitä, jotka osaa.
Pomo haluaa 30% kateprosentin toteutuvan joka on ilmeisesti ok alihankinta yritykselle.

Tällä hetkellä bruttopalkkani on 2850€/kk
Asiakkailta/projekteilta laskutettavat tunnit vaihtelevat 80-100€ väliltä.
Olen "suunnittelija" työtehtäviini kuitenkin kuuluu työopastamista, tuotekehitystä, Projektisuunnittelua ja niiden vetoa. Lisäksi vastuualueisiini kuuluu täysin yksi firman perustuotekategoria joihin firman muilla sunnittelijoilla ei ole juuri ollenkaan osaamista.

Olenko laskenut oikein, että oletetulla kateprosentilla ja jos laskutettavat tunnit olisi täydet 100%, 80€ tuntihinnalla niin absoluuttinen maksimi minkä pomo vois maksaa olisi noin 5200€ (1,7x henkilöstökulukertoimella) ja silti tekisi minun tunneilla 30% voittoa?

En toki tuollaista summaa ole näin alkuun vaatimassa, koska olen melko vähän aikaa ollut talossa(9kk), mutta mietin tulevaisuuden näkymiä ja neuvoitteluvaltteja. Pomo on sieltä vaikeimmasta päästä palkkaneuvotteluissa ja olen kuullut, että 50€ saaminen palkkaan tulee olemaan työn takana.

Kiitoksia jo näin etukäteen avusta! :)

Tässä olisi tulossa väännöt palkasta viimeistään vuodenalussa ja toivon mukaan aiemminkin. Pystyttekö antamaan omaa näkemystä mitä voisi vaatia, koska tunnen olevani palkkakuopassa. Vaatimustaso ja vastuu on viimeaikoina noussut huomattavasti.

Pomo vetoaa pieniä palkkoja siihen, että olemme alihankinta yritys ja emme voi maksaa suuren suuria palkkoja. Hänen omien sanojensa mukaan minun tunnit pitäsi olla 100% laskutettavaa erinäisille projekteille. Tämä ei tietenkään firman byrokratian ja sellaisten tehtävien takia joita ei voi laskuttaa täysin toteudu ne kuuluvat kuitenkin tehtäviini, koska ei ole muita tekijöitä, jotka osaa.
Pomo haluaa 30% kateprosentin toteutuvan joka on ilmeisesti ok alihankinta yritykselle.

Olen "suunnittelija" työtehtäviini kuitenkin kuuluu työopastamista, tuotekehitystä, Projektisuunnittelua ja niiden vetoa. Lisäksi vastuualueisiini kuuluu täysin yksi firman perustuotekategoria joihin firman muilla sunnittelijoilla ei ole juuri ollenkaan osaamista.

Olenko laskenut oikein, että oletetulla kateprosentilla ja jos laskutettavat tunnit olisi täydet 100%, 80€ tuntihinnalla niin absoluuttinen maksimi minkä pomo vois maksaa olisi noin 5200€ (1,7x henkilöstökulukertoimella) ja silti tekisi minun tunneilla 30% voittoa?

En toki tuollaista summaa ole näin alkuun vaatimassa, koska olen melko vähän aikaa ollut talossa(9kk), mutta mietin tulevaisuuden näkymiä ja neuvoitteluvaltteja. Pomo on sieltä vaikeimmasta päästä palkkaneuvotteluissa ja olen kuullut, että 50€ saaminen palkkaan tulee olemaan työn takana.

Kuulostaa alhaiselta, mutta hyvin kitsaasti annat tietoja. Mikä koulutus ja missä päin Suomea? Minkä verran aiempaa kokemusta? Jotain suuntaa-antavaa tietoa toimialasta?

Itse olen oppinut käytännön kautta sen, että jos työnantaja on etukäteen päättänyt olla jääräpäinen ja olla antamatta korotusta niin sitä on mahdotonta saada käännettyä neuvottelemalla ellet ole joku iso hefe kenellä on paljon vipua ja suhteita. Valmistaudu nostamaan kytkintä jos saat vaan sen 50€ korotuksen. Ei se muualla tavalla ratkea. Pahimmassa tapauksessa saat hankalan ihmisen maineen mikä ei ainakaan paranna esimiehen suhtautumista sinuun seuraavissa neuvotteluissa.

Työpaikan vaihtaminen on paras tapa nostaa palkkaa. Taikka edes hakeminen jos työnantaja on tietoinen hausta. Onko paikkakunnallasi avoimia työpaikkoja?

Kuulostaa alhaiselta, mutta hyvin kitsaasti annat tietoja. Mikä koulutus ja missä päin Suomea? Minkä verran aiempaa kokemusta? Jotain suuntaa-antavaa tietoa toimialasta?
Olen 2015 valmistunut Kone ja tuotantotekniikan insinööri, Lisäksi olen opiksellut 3D suunnittelua ja painettavan elektroniikan tuotekehitystä(9kk). Tällä hetkellä lisäksi suoritan YAMK. tutkintoa painettavasta elektroniikasta "täydentääkseni osaamistani" Ennen nykyistä suunnittelutyötäni olin 3v töissä painettavan elektroniikan firmassa. Siellä toimeenkuvani oli Linjaoperaattori- tuotantopäälikön tehtävät. Tehtävän kuva oli todella laaja koska pieni startup firma oli kyseessä.
Nykyinen työpaikkani on saman alan työpaikka painettavaa elektroniikkaa mutta tuotantoketjussa edeltävässä portaassa.
työpaikka sijaitsee Oulun seudulla

lisäksi löytyy sitten työkokemusta oman toiminimen pyörittämisestä noin 5v mutta aivan eri aloilta ennen opiskelua.

Työpaikan vaihtaminen on paras tapa nostaa palkkaa. Taikka edes hakeminen jos työnantaja on tietoinen hausta. Onko paikkakunnallasi avoimia työpaikkoja?
Itseasiassa vasta kävin 3 kierrosta työhaastatteluja erääseen paikkaan ja jäin täpärästi ilman paikkaa ilmeisesti firman sisäinen kaveri sai paikan koska sanottiin, että tuntee jo kyseisen firman tuotteen entuudestaan hyvin. Onneksi nuita alantyöpaikkoja alkaa jo olla ihan ok haussa ja taitaa järkevin olla että vaihtaa yritystä, koska nykyinen työnantajani ei selvästikkään osaa arvostaa monipuolista ja spesifiä osaamistani.

Itse olen oppinut käytännön kautta sen, että jos työnantaja on etukäteen päättänyt olla jääräpäinen ja olla antamatta korotusta niin sitä on mahdotonta saada käännettyä neuvottelemalla ellet ole joku iso hefe kenellä on paljon vipua ja suhteita. Valmistaudu nostamaan kytkintä jos saat vaan sen 50€ korotuksen. Ei se muualla tavalla ratkea. Pahimmassa tapauksessa saat hankalan ihmisen maineen mikä ei ainakaan paranna esimiehen suhtautumista sinuun seuraavissa neuvotteluissa.

En mä nyt kaikkein pienimmässäkään roolissa oo koska firman toimari oli pitkään mun lähin esimies mutta vastikään mut siirettiin organisaatiomuutoksen johdosta toisen tyypin alaisuuteen mutta tosiaan firman toimari on edelleen se joka mun palkasta neuvottelee... Enkä tosiaan halua olla se hankala ihminen vaikka näyttää siltä, että mikään muu ei välttämättä toimi näissä neuvotteluissa.

• Tykkää
Olen 2015 valmistunut Kone ja tuotantotekniikan insinööri, Lisäksi olen opiksellut 3D suunnittelua ja painettavan elektroniikan tuotekehitystä(9kk). Tällä hetkellä lisäksi suoritan YAMK. tutkintoa painettavasta elektroniikasta "täydentääkseni osaamistani" Ennen nykyistä suunnittelutyötäni olin 3v töissä painettavan elektroniikan firmassa. Siellä toimeenkuvani oli Linjaoperaattori- tuotantopäälikön tehtävät. Tehtävän kuva oli todella laaja koska pieni startup firma oli kyseessä.
Nykyinen työpaikkani on saman alan työpaikka painettavaa elektroniikkaa mutta tuotantoketjussa edeltävässä portaassa.
työpaikka sijaitsee Oulun seudulla

lisäksi löytyy sitten työkokemusta oman toiminimen pyörittämisestä noin 5v mutta aivan eri aloilta ennen opiskelua.

Itseasiassa vasta kävin 3 kierrosta työhaastatteluja erääseen paikkaan ja jäin täpärästi ilman paikkaa ilmeisesti firman sisäinen kaveri sai paikan koska sanottiin, että tuntee jo kyseisen firman tuotteen entuudestaan hyvin. Onneksi nuita alantyöpaikkoja alkaa jo olla ihan ok haussa ja taitaa järkevin olla että vaihtaa yritystä, koska nykyinen työnantajani ei selvästikkään osaa arvostaa monipuolista ja spesifiä osaamistani.

En mä nyt kaikkein pienimmässäkään roolissa oo koska firman toimari oli pitkään mun lähin esimies mutta vastikään mut siirettiin organisaatiomuutoksen johdosta toisen tyypin alaisuuteen mutta tosiaan firman toimari on edelleen se joka mun palkasta neuvottelee... Enkä tosiaan halua olla se hankala ihminen vaikka näyttää siltä, että mikään muu ei välttämättä toimi näissä neuvotteluissa.
Ok, kyllä noilla lähtötiedoilla kuulostaa entistä huonommalta palkalta. Itselläni paras menestys on ollut palkkakeskusteluissa, joissa olen kirjallisesti esittänyt omat saavutukseni ja arvon yritykselle. Ne voi käydä paperin avulla läpi suoraan, tai antaa esimiehelle käteen keskustelun päätteeksi. Markkinapalkka on yksi argumentti, mutta sellaisenaan huono. Työnantajalle pitää osoittaa olevansa merkittävästi omaa palkkaansa arvokkaampi ja mielellään vielä kollegoita arvokkaampi. Nimenomaan kirjallisissa argumenteissa on se voima, että työnantaja näkee työntekijän osaavan pistää osaamisensa paperille, jota monikaan ei kovin hyvin osaa.

Yksilöi vaikka viisi keskeisintä saavutusta, uniikki/arvokas osaamisesi ja saamasi asiakaspalaute. Siitä on hyvä lähteä rakentamaan tarinaa miksi palkan pitäisi nousta. Jos kuulut vaikka insinööriliittoon, niin voin kovasti suositella kysymään vinkkejä ja palkkahaarukkaa myös sieltä.

Tsemppiä keskusteluun. Muiden kommentit pomon vaikeudesta voi jättää omaan arvoonsa. Oli väite totta tai ei, niin huonot argumentointitaidot (tai huonosti valitut argumentit) yhdistettynä yrittäjän itsensä kanssa neuvotellessa johtaa varmasti siihen hikiseen 50 euroon. Suomalaiset insinöörit eivät ole historiallisesti olleet sieltä parhaasta päästä tällä saralla.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 477
Jäsenet
78 668
Uusin jäsen
rredi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom