Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä DI koulutuksella, 10v työkokemuksella ja työtehtävien kuvauksen perusteella liksan pitäis olla ihan kirkkaasti eri tuhatluvulla tässä vaiheessa…

Sähän olet tolla liksalla kolmisen sataa euroa jäljessä TEKin alkupalkkasuosituksesta vastavalmistuneelle.

Meidän yrityksessä palkat taitaa olla yleisesti aika alhaiset. Parin viime vuoden aikana monet ovat lähteneet muualla sen takia...

Olen tietotekniikan DI. Työskennellyt valmistumisesta asti samassa suuryrityksessä viimeiset noin 10v. Vastuulla grafiikkaenginen ylläpito ja kehitys (C++ ja Direct3D 11, HLSL). Lisäksi olen kehittänyt useita muita ohjelmia, joiden kehitys ja ylläpito on myös tällä hetkellä täysin vastuullani. Näissä käytettyjä teknologioita esim. .NET, Angular, Laravel jne... Vastuualueita tullut lisää reilusti tässä vuosien varrella, mutta palkassa se ei ole kovin suuresti näkynyt. Palkka tällä hetkellä bruttona noin 3700e/kk ja päälle tulee normaalisti vuodessa 1-2kk bonukset. Tuntuu siltä että palkka voisi olla parempikin. Mielipiteitä?
Kuulostaa röyhkeältä alipalkkaukselta. Meillä maksetaan ~sama suoraan koulun penkiltä tulevalle juniorille, kunhan osaa nimensä kirjoittaa soppariin. Ja tämä Tamperetta halvemmassa sijainnissa. Työpaikan vaihto kehiin, jos osaamiselle on kysyntää. Sillä pääsee heti markkinaliksoille ja varmistaa vielä jatkuvan kehityksen 10 vuoden jälkeenkin.

Kuulostaa röyhkeältä alipalkkaukselta. Meillä maksetaan ~sama suoraan koulun penkiltä tulevalle juniorille, kunhan osaa nimensä kirjoittaa soppariin. Ja tämä Tamperetta halvemmassa sijainnissa. Työpaikan vaihto kehiin, jos osaamiselle on kysyntää. Sillä pääsee heti markkinaliksoille ja varmistaa vielä jatkuvan kehityksen 10 vuoden jälkeenkin.

Jos nyt alkaisin tutkimaan muita vaihtoehtoja tälle nykyiselle työpaikalle, niin mikähän olisi sopiva palkkatoive?

Olen tietotekniikan DI. Työskennellyt valmistumisesta asti samassa suuryrityksessä viimeiset noin 10v. Vastuulla grafiikkaenginen ylläpito ja kehitys (C++ ja Direct3D 11, HLSL). Lisäksi olen kehittänyt useita muita ohjelmia, joiden kehitys ja ylläpito on myös tällä hetkellä täysin vastuullani. Näissä käytettyjä teknologioita esim. .NET, Angular, Laravel jne... Vastuualueita tullut lisää reilusti tässä vuosien varrella, mutta palkassa se ei ole kovin suuresti näkynyt. Palkka tällä hetkellä bruttona noin 3700e/kk ja päälle tulee normaalisti vuodessa 1-2kk bonukset. Tuntuu siltä että palkka voisi olla parempikin. Mielipiteitä?

Halvalla myyt osaamista. Itsellä amkkipohjalla ja vähemmän osaamista eri teknologioista ja palkka vitosen alkavalla. Siihen lisää toki et työkokemustakin vähemmän. Kannattaa katsoa muita työnantajia, nykyinen tuskin tonnia antaa kuussa lisää.

Halvalla myyt osaamista. Itsellä amkkipohjalla ja vähemmän osaamista eri teknologioista ja palkka vitosen alkavalla. Siihen lisää toki et työkokemustakin vähemmän. Kannattaa katsoa muita työnantajia, nykyinen tuskin tonnia antaa kuussa lisää.

Joo, ei toivoa että nykyinen antaisi tuollaisia summia. Viikolla juttelin aiheesta pomon kanssa, eikä hän pystynyt lupaamaan mitään. Teoriassa aikaisintaan maaliskuussa voisi saada pienen korotuksen, mutta sen suuruuteen ei voi käytännössä itse vaikuttaa mitenkään. Eikä tosiaan tullut lupausta, että silloinkaan saisi minkäänlaista korotusta. Veikkaan että maksimissaan sieltä voisi tulla pari sataa lisää.

Joo, ei toivoa että nykyinen antaisi tuollaisia summia. Viikolla juttelin aiheesta pomon kanssa, eikä hän pystynyt lupaamaan mitään. Teoriassa aikaisintaan maaliskuussa voisi saada pienen korotuksen, mutta sen suuruuteen ei voi käytännössä itse vaikuttaa mitenkään. Eikä tosiaan tullut lupausta, että silloinkaan saisi minkäänlaista korotusta. Veikkaan että maksimissaan sieltä voisi tulla pari sataa lisää.

Kunnioita osaamistasi ja itseäsi ja kilpailuta palkka ulkopuolella. Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella, mutta kyllä sen (ainakin) 12 000€/v lisätulon pitäisi jonkin verran motivoida :)

Kunnioita osaamistasi ja itseäsi ja kilpailuta palkka ulkopuolella. Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella, mutta kyllä sen (ainakin) 12 000€/v lisätulon pitäisi jonkin verran motivoida :)

Joo kyllähän se motivoi. Ja olisi se muutenkin hyvää vaihtelua, kun on 10 vuotta tehnyt hommia samassa ympäristössä ja enimmäkseen samojen tyyppien kanssa. :D

Ihan uteliaisuudesta millä palkalla aloitit?

Ei pida paikkaansa etteiko voi saada 1000e palkankorotuksia. Itse olen saanut 500 euron ja 1000 euron korotukset.

Mutta ihan perkeleen harvinaista se on.

Pääsääntösesti tuon luokan (~25% bruttopalkasta) korotukset vaatii työpaikanvaihdon tai työtehtävien muutoksen. Jos on onnistuttu 10 vuotta pitämään kaveri alipalkattuna talossa niin aika pienet mahkut saada noin suurta korotusta..

Eihan me tiedeta tuosta firmasta paskaakaan. Ei firma enempaa maksa kuin sen mita pyydetaan.

Kylla mina nyt menisin sita 1500 euroa pyytamaan lisaa ihan vain nayttelemalla palkkataulukoita ja kertomalla etta varmasti saa sen verran lisaa jos vaihtaa tyopaikkaa. Jos ei onnistu niin sitten saattaa olla tyonantajalla myos jotain hampaankolossa ja hiukan toivookin sinun lahtemistasi.

Kylla mina nyt menisin sita 1500 euroa pyytamaan lisaa ihan vain nayttelemalla palkkataulukoita ja kertomalla etta varmasti saa sen verran lisaa jos vaihtaa tyopaikkaa. Jos ei onnistu niin sitten saattaa olla tyonantajalla myos jotain hampaankolossa ja hiukan toivookin sinun lahtemistasi.
Ei siinä tarvi olla mitään erityisesti hampaankolossa. Eri firmoissa on erilaiset palkkatasot, varsinkin pienet perhefirmat valitettavasti on usein huonoja palkanmaksajia.

Se vaan ei toimi meillä noin. Mitään palkkaneuvotteluja ei meillä käydä. Palkat määräytyvät ensisijaisesti palkkaluokan mukaan. Ainut keino palkkaluokan nostamiseen olisi hakea yrityksen sisäisessä haussa jotain avointa paikkaa, jossa on korkeampi palkkaluokka. Henkilökohtaisesti haen mieluummin johonkin muuhun yritykseen kuin teen jotain muuta hommaa tässä nykyisessä. Palkkaluokan sisällä on kyllä liikkumavaraa, mutta sekin määräytyy yrityksen globaalin kehityksen seuranta- ja tavoitejärjestelmän mukaan, eikä sen vaikutus palkkaan ole millään tavalla läpinäkyvä. Iso yritys, monimutkainen ja välillä käsittämätön byrokratia.

Se vaan ei toimi meillä noin. Mitään palkkaneuvotteluja ei meillä käydä. Palkat määräytyvät ensisijaisesti palkkaluokan mukaan. Ainut keino palkkaluokan nostamiseen olisi hakea yrityksen sisäisessä haussa jotain avointa paikkaa, jossa on korkeampi palkkaluokka. Henkilökohtaisesti haen mieluummin johonkin muuhun yritykseen kuin teen jotain muuta hommaa tässä nykyisessä. Palkkaluokan sisällä on kyllä liikkumavaraa, mutta sekin määräytyy yrityksen globaalin kehityksen seuranta- ja tavoitejärjestelmän mukaan, eikä sen vaikutus palkkaan ole millään tavalla läpinäkyvä. Iso yritys, monimutkainen ja välillä käsittämätön byrokratia.

Ootko valmetilla?

Kuulostaako tutulta? Voin sanoa että en ole. Sen tarkemmin en viitsi kertoa.

Kuulostaa, eräs kaveri kävi pitkät haastikset sinne ja sit kun tarjosivat sopimusta, niin yhtäkkiä hr oli mukana "tässä tehtävässä palkka on tää ihan maksimina" oli just luokkaa 3700e/kk.

Sitä ennen ei ollut se tonnin korkeempi pyynti ollut puheissa ollut ongelma palkkaavalle esimiehelle...

Kuulostaa, eräs kaveri kävi pitkät haastikset sinne ja sit kun tarjosivat sopimusta, niin yhtäkkiä hr oli mukana "tässä tehtävässä palkka on tää ihan maksimina" oli just luokkaa 3700e/kk.

Sitä ennen ei ollut se tonnin korkeempi pyynti ollut puheissa ollut ongelma palkkaavalle esimiehelle...
Taitaa kaverisi puhua silkkaa paskaa. Tai jättänyt jotain kertomatta. Sen verran olen kyseisen puljun rekryjä käynyt läpi, että tiedän jotta se HR on kokoajan mukana rekryn alusta loppuun. Joten tuskin on tullut ”yhtäkkiä” mukaan ja tarjonnut tonnia pienempää liksaa pyyntiin nähden.

Hakijana olen siis ollut pariin otteeseen, mutta ei koskaan sopimukseen päästy. Palkkaa olisi kyllä tullut toisessa haussa omalla kokemuksella yli 4K€/kk, eli juuri mitä pyysin. En sitten kuitenkaan ottanut paikkaa vastaan kun sain paremman tarjouksen muualta. Ekassa haussa joskus kauan sitten jäin toiseksi, eikä sekään ollut palkkapyynnistä kiinni, vaan se toisen finalistin kokemus oli vaan ylivertainen.

Palkkaneuvotteluissa johonkin ammattiliiton taulukoihin ja suosituksiin vetoaminen on vähän huono veto. Kannattaa osoittaa työnantajalle, että on arvokkaampi työntekijä kuin mitä firma joutuu maksamaan siitä hintaa. Jos ei kykene niin hankala asetelma on.

Taitaa kaverisi puhua silkkaa paskaa. Tai jättänyt jotain kertomatta. Sen verran olen kyseisen puljun rekryjä käynyt läpi, että tiedän jotta se HR on kokoajan mukana rekryn alusta loppuun. Joten tuskin on tullut ”yhtäkkiä” mukaan ja tarjonnut tonnia pienempää liksaa pyyntiin nähden.

Hakijana olen siis ollut pariin otteeseen, mutta ei koskaan sopimukseen päästy. Palkkaa olisi kyllä tullut toisessa haussa omalla kokemuksella yli 4K€/kk, eli juuri mitä pyysin. En sitten kuitenkaan ottanut paikkaa vastaan kun sain paremman tarjouksen muualta. Ekassa haussa joskus kauan sitten jäin toiseksi, eikä sekään ollut palkkapyynnistä kiinni, vaan se toisen finalistin kokemus oli vaan ylivertainen.

Ei kyl o puhunu paskaa. Ei ne rekryt aina onnistu prosessin mukaan.

Joskus menee ns. vituiksi, ihmisiä ne kaikki on.

Palkkaneuvotteluissa johonkin ammattiliiton taulukoihin ja suosituksiin vetoaminen on vähän huono veto. Kannattaa osoittaa työnantajalle, että on arvokkaampi työntekijä kuin mitä firma joutuu maksamaan siitä hintaa. Jos ei kykene niin hankala asetelma on.
No tämä. Kahdesti olen käynyt omasta aloitteestani palkkaneuvottelut tuoden kirjallisesti esille omat saavutukseni ja yritykselle tuodun hyödyn. Ensimmäisellä kerralla palkka nousi muistaakseni noin 7% ja toisella tasan 10%. Kummallakaan kerralla toimenkuvaan ei tullut muutoksia, eli samasta työstä parempi palkka.

Onko intressejä muuttaa ulkomaille? Olen varma, että Sveitsissä irtoaisi 10000e/kk. Kun näyttää työnantajalle että arkkitehturointi ja junnujen kaitseminen sujuu, niin tuosta lähdetään sitten ylöspäin.

• Tykkää
Reactions: eba
No tämä. Kahdesti olen käynyt omasta aloitteestani palkkaneuvottelut tuoden kirjallisesti esille omat saavutukseni ja yritykselle tuodun hyödyn. Ensimmäisellä kerralla palkka nousi muistaakseni noin 7% ja toisella tasan 10%. Kummallakaan kerralla toimenkuvaan ei tullut muutoksia, eli samasta työstä parempi palkka.
Näissä ongelmana usein se, että kuinka tuot sen hyödyn esille. Siis mikä on mittari? Tuotko rahaa taloon x summan vs kollega vastaavissa tehtävissä, säästäkö rahaa vai mikä?

Ei kyl o puhunu paskaa. Ei ne rekryt aina onnistu prosessin mukaan.

Joskus menee ns. vituiksi, ihmisiä ne kaikki on.
No vähän epäilen, sen verran jäykkä byrokratia kyseissä firmassa on. Niinkuin lähes kaikissa isoissa on. Toki jos sattunut joku sooloilija esihenkilö ja koittanut suhteilla saada kaveriaan töihin...

Vaikea uskoa, että Valmetin kokoisessa lafkassa joku tyyppi omatoimisesti rekryisi jotain tyyppiä. Varmaan vaan myynyt työhaastattelussa paikkaa kovalla palkalla eikä ollut ottanut selvää firman tarjoamasta palkasta.

Itse sain nostettua palkan 3k -> 4k€ kun lähetin pomon pomolle emailia palkkataulukosta. Kun alotin firmassa, palkka oli 2k€. Eli kannattaa aina yrittää ja olla hieman röyhkeäkin. Jos toivottu palkka ei irtoa niin uutta työpaikkaa hakuun. Itselläni ollut "tuuri" että saanut haluamani palkan joten ei ole ollut syytä lähteä talosta. Duuni on järjestelmien ylläpito ja 1 / 2 tason firman sisäistä IT tukea.

Vaikea uskoa, että Valmetin kokoisessa lafkassa joku tyyppi omatoimisesti rekryisi jotain tyyppiä. Varmaan vaan myynyt työhaastattelussa paikkaa kovalla palkalla eikä ollut ottanut selvää firman tarjoamasta palkasta.
Tuskin se rekrytoiva esihenkilö on edes alkuvaiheessa mukana, vaan HR hoitaa karsinnan. Ensimmäisen kierroksen haastattelutkin ainakin joku vuosi sitten hanskasi pelkästään HR ja kyseli myös siellä sitä palkkatoivetta useaan otteeseen. Se piti laittaa myös jo heti alkuvaiheessa hakemukseen.
Vasta loppuvaiheessa tuli se mahdollinen tuleva esihenkilö mukaan haastettelemaan.

Tuskin se rekrytoiva esihenkilö on edes alkuvaiheessa mukana, vaan HR hoitaa karsinnan. Ensimmäisen kierroksen haastattelutkin ainakin joku vuosi sitten hanskasi pelkästään HR ja kyseli myös siellä sitä palkkatoivetta useaan otteeseen. Se piti laittaa myös jo heti alkuvaiheessa hakemukseen.
Vasta loppuvaiheessa tuli se mahdollinen tuleva esihenkilö mukaan haastettelemaan.

Itse kävin aikatarkkaan 2 vuotta sitten Valmetin rekryä ihmettelemässä ja silloin oli ekassa haastiksessa mukana sekä HR, että esimies ja kyseessä ihan perustason YTN homma. Eli riippunee rekrystä.

Itse kävin aikatarkkaan 2 vuotta sitten Valmetin rekryä ihmettelemässä ja silloin oli ekassa haastiksessa mukana sekä HR, että esimies ja kyseessä ihan perustason YTN homma. Eli riippunee rekrystä.

No varmasti 1. haastattelussakin jo puhuttiin palkasta?
Tämä keskusteluhan liittyi alunperin MehMan kaveriin, joka kuulemma kertonut että yhtäkkiä tarjoavat tonnia alle pyynnin. Eli tämä:

No Valmetilla oon ite käynyt haastattelussa ja haastattelun jälkeen vaihtui paikkakunta missä työ olisi sijainnut, paikan olisin kyllä saanut. Ton oman kokemuksen perusteella ei yllättäis jos palkkahaarukkakin kusis ensimmäisissä haastatteluissa.

Mikä oli aikaväli näitten palkkaneuvottelujen välillä?

No varmasti 1. haastattelussakin jo puhuttiin palkasta?
Tämä keskusteluhan liittyi alunperin MehMan kaveriin, joka kuulemma kertonut että yhtäkkiä tarjoavat tonnia alle pyynnin. Eli tämä:

Pointti oli enemmänkin se, että tehtävillä oli selvät slotit ja se tehtävä oli sit HR:n mielestä toimarihommaa eikä ylemmän. Palkkapyynti tosiaan ei ollut ongelma rekryävälle esimiehelle vaan ongelmat tuli HR:n puolelta, en tiedä miksi HR ei ollut aiemmin asiassa sitten hereillä, soveltuvuustestitkin kuitenkin teettivät ja sopimusta olivat jo tarjoamassa.

Ja ei, ei ollut mikään suhdehomma vaan avain avoin haku, siitä on jokunen vuosi aikaa jo kuitenkin.

Ei pida paikkaansa etteiko voi saada 1000e palkankorotuksia. Itse olen saanut 500 euron ja 1000 euron korotukset.

Työnantajakuvasta riippuvaista pitkälti. Tuossa esimerkissä jos on jo muutenkin alhainen palkkataso, sen nostaminen ns. kilpailukykyiseksi on yleensä firmalle liian iso tikki toteutettavaksi. Varsinkin suomalaisessa työnantajayhteisössä on valitettavan yleistä tuo käytäntö, että ollaan muuta maailmaa jäljessä. Olen minäkin saanut ns. hyvän korotuksen (~500€) samalta työnantajalta, mutta tämä sen takia että pystyy perustelemaan sen ja firma näkee hyödyn maksaa lisää vrt. rekryää täysin uutta henkilöä.

Näissä ongelmana usein se, että kuinka tuot sen hyödyn esille. Siis mikä on mittari? Tuotko rahaa taloon x summan vs kollega vastaavissa tehtävissä, säästäkö rahaa vai mikä?
Sitten pitää lähteä siitä liikkelle, että ymmärtää oman hyötynsä työnantajalle. Itselläni on ollut palkkaneuvotteluissa mukana muun muassa:
  • Projektien taloudellisia hyötyjä (nämä yleensä sellaisia, että "perusjantterin" suoritustaso on ylitetty tai kyseessä jotain muuten maininnan arvoista, kuten esimerkiksi ylimääräinen projekti)
  • Esimerkkejä parantuneesta tuottavuudesta omassa tai oman organisaation työssä
  • Konkreettisia muutoksia omassa vastuualueessa
  • Konkreettisia muutoksia omassa osaamisessa
  • Palautteita kollegoilta (nämäkin ovat hyviä!)
Molemmilla kerroilla on tullut esimieheltä kiitosta, että on osannut pistää osaamisensa paperille. Tällöin esimiehen on paljon helpompi perustella omalle esimiehelleen miksi palkkaa pitäisi nostaa. Osaamisensa paperille pistävä osaa pistää sen paperille myös toiselle yritykselle.

Itse sain nostettua palkan 3k -> 4k€ kun lähetin pomon pomolle emailia palkkataulukosta. Kun alotin firmassa, palkka oli 2k€. Eli kannattaa aina yrittää ja olla hieman röyhkeäkin. Jos toivottu palkka ei irtoa niin uutta työpaikkaa hakuun. Itselläni ollut "tuuri" että saanut haluamani palkan joten ei ole ollut syytä lähteä talosta. Duuni on järjestelmien ylläpito ja 1 / 2 tason firman sisäistä IT tukea.
Toki se onnistuu välillä näinkin. Jos kyse ei ole selkeästä palkkakuopasta, niin tällöin sitä esimiehen esimiehen hyväksyntää korotukselle voi olla vaikea saada tai se jää alemmas kuin tavoiteltu. Näin varsinkin, jos oma suorituskyky alittaa tai on samalla tasolla kuin kollegoiden kanssa.

Mikä oli aikaväli näitten palkkaneuvottelujen välillä?
Sama yritys, mutta neuvottelut tehty kahden eri esimiehen ja position alla. Aikaväli taitaa olla 4 vuotta. Tässä välissä tuli korotuksia pyytämättäkin, ja toki tuo positionvaihto korotti palkkaa.

Mä sain joskus nostettua palkkaa 1500€ (n. 4000 -> 5500), mutta helppoa ei ollut. Tuossa VP oli ihastunut muhun ja halusi siirtää tehtävään johon en itse kauheasti halunnut (uusi positio, tehtävät muuttuis arkkitehdistä manageriksi).

HR tyrmäsi suoraan mun vaatimuksen palkan nostosta, kuulemma oli joku prosentuaalinen maksimi palkankorotukselle (ehkä 15%). Kun en perääntynyt VP uhkas että palkkaa sitten jonkun ulkopuolelta ja siirtää mut sen alaiseksi. Mä sanoin, että toivottavasti löytää niin hyvän tyypin että mä viihdyn sen alaisena… Ja yllättäen sitten suostuivat.

Huonona puolena palkka on sitten tulevaisuudessa korkeampi kuin muilla, eli jokaista korotusta pitää ruinata.

Sama homma. Oma ns. "pikkuesimies" sanoi, että palkkaa ei voi nostaa ja että jo ylipäätänsä palkankorotuksista keskustelu on ns. kielletty. Kuitenkin sain palkkaa muutaman satasen ylöspäin, kun keskustelin hänen esimiehensä kanssa, jonka kanssa olin hyvää pataa.

Sovelluskehitystä konsulttina (C#, Java, Angular, Node). Koulutukselta olen elektroniikka-asentaja.

2014: 2800€
2015: 3200€
2016: 3700€
2017: 4000€
2019: 5000€
2021: 5500€
+ 0 - 2500€ bonukset vuodessa henkilöstörahastoon

2015 vaihdoin AD / SCCM hommista sovelluskehitykseen. Aiempaa työkokemusta sovelluskehityksestä ei varsinaisesti ollut mutta harrastepuolelta löytyi hyvin näyttöä ja aloituspaikka irtosikin omaa githubia esittelemällä.

Tässä olisi mahdollisesti tulossa työtarjous erääseen suomalaiseen pörssiyhtiöön, tekniikan alalla. Nimikkeenä olisi "head of jotain" projektipuolella, suoria alaisia muutama manageri ja sitten useita "epäsuoria" alaisia. Projektien koot useasta miljoonasta useisiin kymmeniin..sataan miljoonaan.

Jos tämä homma nyt menee lopulta maaliin niin mitähän tällaisesta positioista olisi realistista saada palkkaa?

Sovelluskehitystä konsulttina (C#, Java, Angular, Node). Koulutukselta olen elektroniikka-asentaja.

2014: 2800€
2015: 3200€
2016: 3700€
2017: 4000€
2019: 5000€
2021: 5500€
+ 0 - 2500€ bonukset vuodessa henkilöstörahastoon

2015 vaihdoin AD / SCCM hommista sovelluskehitykseen. Aiempaa työkokemusta sovelluskehityksestä ei varsinaisesti ollut mutta harrastepuolelta löytyi hyvin näyttöä ja aloituspaikka irtosikin omaa githubia esittelemällä.
Minkäslaisia ja -tasoisia projekteja siellä GitHubissa täytyy olla, että työnantajia rupeaa kiinnostamaan? Itsellä on ollut mielessä loikata palkan perässä valmistavan teollisuuden erityisasiantuntijahommista IT-puolelle. Pythonia tulee nykyhommissa käytettyä jonkin verran, muttei päivittäin.

Tässä olisi mahdollisesti tulossa työtarjous erääseen suomalaiseen pörssiyhtiöön, tekniikan alalla. Nimikkeenä olisi "head of jotain" projektipuolella, suoria alaisia muutama manageri ja sitten useita "epäsuoria" alaisia. Projektien koot useasta miljoonasta useisiin kymmeniin..sataan miljoonaan.

Jos tämä homma nyt menee lopulta maaliin niin mitähän tällaisesta positioista olisi realistista saada palkkaa?
Viisinumeroista kk-palkkaa olettaisi saavan. Tosin olen huomannut, että ainakin osassa pörssifirmoista on aika paskat palkat dirikoilla. Muutamaan olen ollut hakuprosessissa ja yllättynyt palkkatason mataluudesta..

Omakohtainen tämänhetkinen kokemus, on että Head of... titteleillä palkkahaitari on 6000€ - 8000€ välissä. Riippuen toki monta johtajaa on vielä yläpuolella ja monta alaista on alapuolella. Toisaalta jos olet suoraa toimarin alaisuudessa, niin ollaan siellä kympin luokassa. + sitten kaikki muut höysteet, mitä nyt kyseisen yrityksen kulttuuriin kuuluu.

Strateginen kysymys "palkkaneuvotteluista". Headhunter soitteli toisesta firmasta. En ole vielä käynyt haastattelussa. Nykyisestä firmasta pitkä kokemus. Käsittääkseni tällainen tilanne tarkoittaa väkisinkin parempaa palkkaa jos kortit pelaa oikein, joko nykyiseltä firmalta tai sitten uudelta, jos sinne siirtyy. Mutta kummin päin kannattaisi edetä:

1. Käyn haastattelussa ja onkimassa palkkaa. Jos se ei kuitenkaan miellytä, niin firman vaihtoa ei tule ja palkka jää siten ennalleen. Tässä vaihtoehdossa ei enää voi nykyiseen firmaan mennä sanomaan, että saisinko lisää liksaa, kun melkein jo lähdin.
2. Ilmoitan nykyiselle pomolle, että uusi työpaikkatarjous tuli ja katson miten siihen vastataan (oletettavasti siis tarjotaan lisää). Tämän jälkeen voi käydä sitten headhunterilla haastattelussa kysymässä mitä siellä tarjotaan. Edelleen, jos tarjous ei ole miellyttävä, niin palkka kuitenkin nykyisessä siis hieman nousee. Tässä sitten vain hieman polttaa maata jalkojensa alta ja hieman jää elimen maku suuhun hommasta.

On varmaan muitakin vaihtoehtoja, joten vinkkejä otetaan vastaan.

Strateginen kysymys "palkkaneuvotteluista". Headhunter soitteli toisesta firmasta. En ole vielä käynyt haastattelussa. Nykyisestä firmasta pitkä kokemus. Käsittääkseni tällainen tilanne tarkoittaa väkisinkin parempaa palkkaa jos kortit pelaa oikein, joko nykyiseltä firmalta tai sitten uudelta, jos sinne siirtyy. Mutta kummin päin kannattaisi edetä:

1. Käyn haastattelussa ja onkimassa palkkaa. Jos se ei kuitenkaan miellytä, niin firman vaihtoa ei tule ja palkka jää siten ennalleen. Tässä vaihtoehdossa ei enää voi nykyiseen firmaan mennä sanomaan, että saisinko lisää liksaa, kun melkein jo lähdin.
2. Ilmoitan nykyiselle pomolle, että uusi työpaikkatarjous tuli ja katson miten siihen vastataan (oletettavasti siis tarjotaan lisää). Tämän jälkeen voi käydä sitten headhunterilla haastattelussa kysymässä mitä siellä tarjotaan. Edelleen, jos tarjous ei ole miellyttävä, niin palkka kuitenkin nykyisessä siis hieman nousee. Tässä sitten vain hieman polttaa maata jalkojensa alta ja hieman jää elimen maku suuhun hommasta.

Siis palkkaa vain olet hakemassa? Ei kai siihen tarvita kuin hyvät perustelut nykyfirmassa.

Jos taas uudet hommat kiinnostaa, niin niitähän sulle nyt tarjotaan? Ja oletettavasti et lähde alle nykyisen palkkatason?

Kyllä mun mielestä voi hyvin käydä haastattelussa ja sitten kertoa töissä, että on kyselty muualle. En nyt näe tässä mitään ongelmaa.

Mun mielestä ulkopuolisen on tosi vaikea antaa palkkaneuvotteluihin yleispäteviä sääntöjä.

Se riippuu aivan täydellisesti siitä henkilöstä & organisaatiosta minkä kanssa pelataan.

Joku pomo ymmärtää täysin, että jokainen yksittäinen työntekijä ensisijaisesti miettii omaa itseään ja haluaa maksimoida oman liksansa. Toinen taas ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jos joku alkaa kyselemään palkankorotusta. Joku ei ymmärrä ollenkaan että oman firman liksat ovat markkinoista jäljessä ja neljäs taas mielellään maksimoi omien alaistensa palkat, koska haluaa olla hyvä jätkä. Jossain palkat määräytyvät aivan täysin pomon naamakerroin-kirjanpidon kautta, jossain muualla kaikki saavat samaa liksaa ja isomman pyytäminen on täysin mahdotonta. Jossain on käytössä mukamas objektiivisempia kriteereitä jne.

Usein vähän isommissa firmoissa on vielä jotain palkkataulukoita ja vaativuusluokituksia ja vaikka mitä, joiden kanssa pitää sitten pelata jos haluaa jotain isompia korotuksia saada läpi, kuin pelkkiä indeksikorotuksia.

• Tykkää
Reactions: eba

Jos et ole pitkään aikaan käynyt työhaastatteluissa niin valmistaudu. Voi muuten tulla haastatteluiden haasteellisuus yllätyksenä ja vipu saamatta. Toki tuo riippuu paljon alasta, firmasta ja haastattelijoista, mutta ei vara venettä kaada.

Jos et ole pitkään aikaan käynyt työhaastatteluissa niin valmistaudu. Voi muuten tulla haastatteluiden haasteellisuus yllätyksenä ja vipu saamatta. Toki tuo riippuu paljon alasta, firmasta ja haastattelijoista, mutta ei vara venettä kaada.
Hyvä vinkki, eipä ole tosiaan 15 vuoteen käyty haastattelussa. Tosin en silloinkaan tehnyt sirkustemppuja, enkä niitä ala nytkään tekemään, vaan olen rehellinen oma itseni. Toisaalta siinä tapauksessa, kun firmasta pyydetään mukaan, niin pallo on ainakin jossain määrin työntekijällä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 416
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
jholster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom