Myyntihommissa ei ole yhtä oikeaa / järkevää palkitsemismallia ja sen vuoksi niistä on monenlaisia versioita käytössä yrityksissä. Itse ajattelen asian siten, että peruspalkka maksetaan joka tapauksessa ja se on mitoitettu siten, että yrityksen on kannattavaa pitää sinua palkkalistoilla jos pääset budjettiin.Tuotteiden yksikköhinnat samoissa henkilöautojen kanssa. Mahdollisuus olemassa yksittäiseen kauppaan lähemmäs 10 miljoonan hintalapulla, mutta se olisi onnistumisen multihuipentuma. Odotukset vuosimyynnistä jotain 0,5-1 miljoona vuodessa. Tuota kautta pyörittelin sitä 1% provikkaa.
muoks: 2%?
Ajatellaan, että budjetti olisi tässä tapauksessa se 1 miljoona tilikauden aikana. Jos pääset tuohon, niin olet ns. peruspalkkasi ansainnut. Jos pääset sen yli, niin se on "boonusta" kaikille osapuolille: ensisijaisesti työnantajalle mutta sitä kautta myös työntekijälle. Tuosta ylitse menevästä osuudesta pitää alkaa tulemaan bonuksia työntekijän suuntaan ja reilusti. Itse en edes keskustelisi 2% komissioista ylitsemenevästä osasta.
Tuon odotusarvon (= budjetoinnin) mitoittaminen on hyvin haasteellista uusissa tehtävissä; saatat päästä siihen heittämällä tai sitten on niitä surullisen kuuluisia tarinoita että tavoitteet niin korkealla että turha haaveilla sinne pääsystä. Tästä syystä johtuen isommissa organisaatioissa, missä se odotusarvo on ulosmitattu aiempien tilikausien aikana, ovat ns. turvallisempia aloittaa uusi myyntiura. Siellä se odotusarvo on jo hakenut paikkansa kun taas uudessa maayrityksessä tmv. organisaatiossa odotusarvo on jotain maan ja taivaan väliltä.
Kun kyselin sinulta että myytkö tuotteita vai projekteja, niin en saanut siihen edelleenkään kunnon vastausta. Tuotekauppa skaalaa paljon paremmin, eli myyjänä sinulla on mahdollisuus myydä käytännössä loputtomasti jos vain imua on markkinoilla. Jos myyt esimerkiksi projektityyppisesti portfoliotasi, sieltä löytyy muitakin pullonkauloja organisaatiosta kuten tuotanto.