Palkkakeskustelu

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Tuotteiden yksikköhinnat samoissa henkilöautojen kanssa. Mahdollisuus olemassa yksittäiseen kauppaan lähemmäs 10 miljoonan hintalapulla, mutta se olisi onnistumisen multihuipentuma. Odotukset vuosimyynnistä jotain 0,5-1 miljoona vuodessa. Tuota kautta pyörittelin sitä 1% provikkaa.

muoks: 2%?
Myyntihommissa ei ole yhtä oikeaa / järkevää palkitsemismallia ja sen vuoksi niistä on monenlaisia versioita käytössä yrityksissä. Itse ajattelen asian siten, että peruspalkka maksetaan joka tapauksessa ja se on mitoitettu siten, että yrityksen on kannattavaa pitää sinua palkkalistoilla jos pääset budjettiin.

Ajatellaan, että budjetti olisi tässä tapauksessa se 1 miljoona tilikauden aikana. Jos pääset tuohon, niin olet ns. peruspalkkasi ansainnut. Jos pääset sen yli, niin se on "boonusta" kaikille osapuolille: ensisijaisesti työnantajalle mutta sitä kautta myös työntekijälle. Tuosta ylitse menevästä osuudesta pitää alkaa tulemaan bonuksia työntekijän suuntaan ja reilusti. Itse en edes keskustelisi 2% komissioista ylitsemenevästä osasta.

Tuon odotusarvon (= budjetoinnin) mitoittaminen on hyvin haasteellista uusissa tehtävissä; saatat päästä siihen heittämällä tai sitten on niitä surullisen kuuluisia tarinoita että tavoitteet niin korkealla että turha haaveilla sinne pääsystä. Tästä syystä johtuen isommissa organisaatioissa, missä se odotusarvo on ulosmitattu aiempien tilikausien aikana, ovat ns. turvallisempia aloittaa uusi myyntiura. Siellä se odotusarvo on jo hakenut paikkansa kun taas uudessa maayrityksessä tmv. organisaatiossa odotusarvo on jotain maan ja taivaan väliltä.

Kun kyselin sinulta että myytkö tuotteita vai projekteja, niin en saanut siihen edelleenkään kunnon vastausta. Tuotekauppa skaalaa paljon paremmin, eli myyjänä sinulla on mahdollisuus myydä käytännössä loputtomasti jos vain imua on markkinoilla. Jos myyt esimerkiksi projektityyppisesti portfoliotasi, sieltä löytyy muitakin pullonkauloja organisaatiosta kuten tuotanto.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
647
Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu jos esität kokonaisuudessa palkkauksen/korvaukset mahdolliselle työnantajalle. Kokemusta myyntipuolesta itsellä ei ole, mutta kuten yllä joku puhui että 0€ pohjapalkka ja kaikki provisiona on kuulemma hyvä palkkausmenetelmä jos kauppa on varmaa eli tunnet alan ja tuotteen. 0€ pohjapalkka voi olla ahdistava jos kauppoja on ~10 vuodessa ja 3 ensimmäistä kk menee ilman... toisaalta jos kauppaa on paljon (siis määrällisesti useita) niin ei se 0€ pohjapalkka mitään haittaisi.

Ja ne muutkin puolet kannattaa ottaa huomioon. Ainakin itse ottaisin ennemmin ajot omalla autolla kuin työsuhdeauto. Tämäkin on taas oma mietintänsä johon liittyy monta juttua. Itse mielummin laskuttaisin työmatkat ja ajaisin 3-4v vanhalla isohkolla autolla..toisaalta työsuhdeauto niin ei välttämättä niin hanakasti lähde ajamaan Helsingistä Ouluun jos ei ole pakko :D Joka tapauksessa kannattaa miettiä tuokin, joillain tutuilla on ollut todella paljon ajoa ja silloin siitä voit saada vuodessa hyvätkin siivut kun teet omalla autolla. **muoks** en muista onko kilometrikorvauksiin tullut jotain kattorajaa tai portaita? En tiedä tuosta mitään ja tuollainen voi myös vaikuttaa asiaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Omalla autolla kannattanee ajaa jos vaan saa kunhan ei aja liian kalliilla autolla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 125
Ajatellaan, että budjetti olisi tässä tapauksessa se 1 miljoona tilikauden aikana. Jos pääset tuohon, niin olet ns. peruspalkkasi ansainnut. Jos pääset sen yli, niin se on "boonusta" kaikille osapuolille: ensisijaisesti työnantajalle mutta sitä kautta myös työntekijälle. Tuosta ylitse menevästä osuudesta pitää alkaa tulemaan bonuksia työntekijän suuntaan ja reilusti. Itse en edes keskustelisi 2% komissioista ylitsemenevästä osasta.
Puhutaanko tässä 2% myyntikatteesta vai myyntihinnasta? Hölmö kysymys, oletan että myyntihinnasta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Toki noita myyntitöitä on monenlaisia, ja kalliimman pään laitteiden tapauksessa reissupäiviä ei välttämättä tule niin paljoa kuin monella muulla myyntiedustajalla koska asiakaskunta on pienempi, mutta jos tuota harkitsee niin kannattaa suhteellisen tarkkaan keskustella hyvissä ajoin jo sekin minkä verran työnantaja ennakoi/odottaa sun viettävän aikaa matkan päällä.

Se, että olet firman ainoa edustaja Suomessa kuulostaa mun korvaan siltä, että
- Myyntialue on koko Suomi, ja teollisuutta on myös syrjemmässäkin (itse asiassa aika paljonkin), joten jokainen reissu minkä heität pohjois- tai itä-Suomeen niin on äkkiä min. 3 päivää vaikkei olis kuin perus tapaaminen
- Kaikki koulutukset, perehdytykset, suuremmat palaverit, johdon tapaamiset ym. tapahtuu todennäköisesti jossain toisessa maassa johon sinä lähdet reissulle.
- Olet mahdollisesti/todennäköisesti paikalla myös käyttöönotoissa, huolloissa ja päivityksissä ja joudut mahdollisesti toimimaan myös tukena asiakkaille

Eli matkapäiviä on todennäköisesti tiedossa ja kannattaa miettiä onko valmis laittamaan itsensä siihen ralliin mukaan. Jos on puoliso, lapsia tai muita riippuvuuksia kotona niin kannattaa myös keskustella näiden (tai oletettujen reissuaikaisten hoitajien) kanssa asioista etukäteen ettei tule kenellekään yllätyksenä että olet pois kotoa sata päivää vuodessa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 125
Toki noita myyntitöitä on monenlaisia, ja kalliimman pään laitteiden tapauksessa reissupäiviä ei välttämättä tule niin paljoa kuin monella muulla myyntiedustajalla koska asiakaskunta on pienempi, mutta jos tuota harkitsee niin kannattaa suhteellisen tarkkaan keskustella hyvissä ajoin jo sekin minkä verran työnantaja ennakoi/odottaa sun viettävän aikaa matkan päällä.

Se, että olet firman ainoa edustaja Suomessa kuulostaa mun korvaan siltä, että
- Myyntialue on koko Suomi, ja teollisuutta on myös syrjemmässäkin (itse asiassa aika paljonkin), joten jokainen reissu minkä heität pohjois- tai itä-Suomeen niin on äkkiä min. 3 päivää vaikkei olis kuin perus tapaaminen
- Kaikki koulutukset, perehdytykset, suuremmat palaverit, johdon tapaamiset ym. tapahtuu todennäköisesti jossain toisessa maassa johon sinä lähdet reissulle.
- Olet mahdollisesti/todennäköisesti paikalla myös käyttöönotoissa, huolloissa ja päivityksissä ja joudut mahdollisesti toimimaan myös tukena asiakkaille

Eli matkapäiviä on todennäköisesti tiedossa ja kannattaa miettiä onko valmis laittamaan itsensä siihen ralliin mukaan. Jos on puoliso, lapsia tai muita riippuvuuksia kotona niin kannattaa myös keskustella näiden (tai oletettujen reissuaikaisten hoitajien) kanssa asioista etukäteen ettei tule kenellekään yllätyksenä että olet pois kotoa sata päivää vuodessa.
Näistä on jo juteltu. Palkkakeskustelu tässä vielä edessä. Itse ajattelin ehdottaa jotain maltillista alkuun ja 6kk päähän sitten varata palkkaneuvottelut, kun itselle on muodostunut parempi kuva työn vaativuudesta. Teams on tuolla käytössä paljon vähentämässä matkailua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Näistä on jo juteltu. Palkkakeskustelu tässä vielä edessä. Itse ajattelin ehdottaa jotain maltillista alkuun ja 6kk päähän sitten varata palkkaneuvottelut, kun itselle on muodostunut parempi kuva työn vaativuudesta. Teams on tuolla käytössä paljon vähentämässä matkailua.
Myynnissä on äärimmäisen tärkeää olla henkilökohtaisesti läsnä kun asiakassuhdetta ollaan muodostamassa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 125
No eipä se aina noinkaan mene. Minulle on myyty vaikka mitä teamsin välityksellä ja minä olen myynyt vaikka mitä teamsin välityksellä. Kaikki osapuolet ymmärtävät että reissaaminen tuhlaa kaikkien aikaa.

Jollain alalla varmaan voi tilanne kyllä olla toinen.
No tässä työssä pitäisi ehdottomasti antaa käyttöopastukset paikan päällä ja esittelyt hoitaa näin myös. Muissa yhteyksissä teams enemmänkin käytössä. Ja tietenkin jos asiakas haluaa lisää laitteita niin tuollaiset voi hoitaa etänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
No eipä se aina noinkaan mene. Minulle on myyty vaikka mitä teamsin välityksellä ja minä olen myynyt vaikka mitä teamsin välityksellä. Kaikki osapuolet ymmärtävät että reissaaminen tuhlaa kaikkien aikaa.

Jollain alalla varmaan voi tilanne kyllä olla toinen.
Tässä ollaan fyysisiä laitteita myymässä eikä softaa. Ja vaikka sä teamsilla voit myydä, se ei ole läheskään sama asia. Lisäksi, jos nyt ymmärsin oikein, niin tämä on uusi firma laajentamassa suomen markkinalle. Kyllä siinä jalkatyötä saa tehdä mikäli mielii kauppaa saavansa.
 
Liittynyt
18.07.2021
Viestejä
4
Olen nyt 10 vuotta ollut full stack webbidevaajana Turun seudulla parissa eri tuotetalossa, ihan rivikoodaajana, ja tällä hetkellä palkka on 3900e. Olen käsittänyt että tuo olisi ihan ok täälläpäin, mutta olisiko tuosta paljonkin varaa parantaa vaihtamalla työpaikkaa?
Mietin että pitäisikö kokeilla välillä miltä hommat maistuisi jossakin konsulttitalossa, luulisi siellä ainakin tulevan enemmän vaihtelua. Minkä kokoista palkkaa konsulttina voisi odottaa? Ja kuinka hyvin niissä hommissa mahtaa pärjätä introverttina? En voi sanoa että hirveästi nautin sosialisoimisesta, ja asiakkaiden kanssa keskustelua olen aina yrittänyt vältellä, mutta ei siitä sentään painajaisia tule ja siihenkin varmasti tottuisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
198
**muoks** en muista onko kilometrikorvauksiin tullut jotain kattorajaa tai portaita? En tiedä tuosta mitään ja tuollainen voi myös vaikuttaa asiaan
Meillä saa päivässä kilometrikorvausta enintään 500 km edestä. Jos menee yli, jätetään kylmästi maksamatta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Meillä saa päivässä kilometrikorvausta enintään 500 km edestä. Jos menee yli, jätetään kylmästi maksamatta.
Sittehän jättäisin itse kaikki yli 500km keikat tekemättä. En kyllä muista just tyhmempää linjausta kuulleeni ihan lähiaikoina...

Toki monet pidemmät reissut vois mieluummin mennä vaikka lentokoneella, mutta sekään ei aina ole mahdollista, saatika halpaa jos pitää taksilla mennä vielä pitkällekin kentältä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Sittehän jättäisin itse kaikki yli 500km keikat tekemättä. En kyllä muista just tyhmempää linjausta kuulleeni ihan lähiaikoina...

Toki monet pidemmät reissut vois mieluummin mennä vaikka lentokoneella, mutta sekään ei aina ole mahdollista, saatika halpaa jos pitää taksilla mennä vielä pitkällekin kentältä.
Nuo pidemmät matkat lienee kohtuullisen yleisiä tuolla pohjoisemmassa sekä itäisemmässä Suomessa. Ymmärrettävää toki jos matka on vaikkapa Helsinki-Tampere-Helsinki välillä jossain, niin voi olla halvempaa juna+taksi -yhdistelmä. Tosin ei nyt koronahinnoilla kun junalippu maksaa moninkertaisesti enemmän kuin ennen.

Edit. Tuo esimerkki yllä siis on siellä 370-400km luokassa tai vähän enemmän riippuen missäpäin Pirkanmaata käy ja mistä päin Helsinkiä lähtee. Ennen koronaa esim 30-50e junalippu edes takaisin + 30-60e taksilla Tampereen sisällä hyvinkin mahdollista kun itse joskus käyttänyt junaa tuolla välillä. Km-korvaukset päivärahalla on sitten about 200e eli selvää kumpi on halvempaa varsinkin jos töitä pystyy suorittamaan junassa työajalla.

Mietin tuotakin kuinka mielekästä on matkata yli 500km työpäivän aikana autolla. Sehän on kokonaisen päivän tunnit taukojen kanssa. Kuulostaisi siltä, että tuollaiset on lähinnä poikkeusmatkoja kuten vaikkapa hälytystyö jossain työmaalla tai vaikkapa telemastolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Mietin tuotakin kuinka mielekästä on matkata yli 500km työpäivän aikana autolla. Sehän on kokonaisen päivän tunnit taukojen kanssa. Kuulostaisi siltä, että tuollaiset on lähinnä poikkeusmatkoja kuten vaikkapa hälytystyö jossain työmaalla tai vaikkapa telemastolla.
Eipä niitä varmaan kauhean usein tulekaan, mutta sitä suuremmalla syyllä jos on tarvetta ajaa yli 500km työn takia yhdessä päivässä niin kiukuttelu kilometrikorvauksista on ihan älytöntä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Ei tässä nyt annettu sen tarkempaa kontekstia. Tuo raja voi olla ihan vaan ohjaamassa pitkän matkan matkojen vähentämistä tai niiden tekemistä vaikka junalla. Jos väkisin haluaa niin omalla saa mennä mutta maksetaan vain 500 km osuus.

En nyt ihan jaksa usko että eka käsketään ajaa yli 500 km keikalle ja sitten sanotaan ettei makseta kuin 500 km mukaan.
Voihan se olla, mutta itse ainakin hoitaisin sen silloin ihan eri tavalla kuin luomalla company policyn joka sanoo että maks. määrä km-korvausta per vuorokausi on 500 km.

Vaikka luomalla policyn että yli 500 km työmatkat hoidetaan lähtökohtaisesti julkisilla liikennevälineillä, omalla autolla vain syystä ja etukäteen sopimalla.

edit: olen kyllä tyytyväinen että omissa työpaikoissa ei koskaan ole tarvinut ihmetellä ja järmätä työmatkoista. Jos johonkin taervitsee mennä niin sitten mennään ja työnantaja maksaa kulut. Pariinkin kertaan olen vetänyt omalla autolla työmatkalle 700 km päähän susirajalle.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
.
Missä kohtaa rupesit välittämästä? Itse saan aika tavanomaista korkeakoulutetun asiantuntijan palkkaa (vajaa 3000€/kk netto) ja silloin harvoin (2-3kpl/vuosi) kun reissuja tulee, niin kyllähän ne heti tuntuu. Tyypillinen yhden yön kotimaan reissu nostaa tilille tippuvaa kuukausittaista rahamäärää noin 10% eli vastaa sitä, että bruttopalkkaa nostettaisiin 20% siltä kuukaudelta. Lisääntyvät kulut vähentäenkin puhutaan noin 15% bruttopalkan lisästä - harvempi tuollaisia palkankorotuksia taitaa samassa roolissa samalla työnantajalla saada. Auto nyt on muita menoja varten kuitenkin käytännössä oltava ja sen kulut juoksevat.
Siinä kohtaa kun henk koht mittarissa on joku miljoona kilometriä. :D

On se kivaa välillä käydä jossain jne mutta nyt on niin sujuvaa etäillä et on se myös tehokasta. Ja auton arvon kanssa voi mennä se hyöty todella pieneksi.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Autoista puheenollen, mitenkäs tuo autoedun hinta käytännössä lasketaan? Minulla olisi mahdollisuus autoetuun, jossa liisarin hinta vähennettäisiin palkasta. Auton verotusarvo sitten taas on vähemmän kuin auton hinta, eli siitä tulisi jonkin verran etua. Lisäksi on sähköautoissa tuo vähennys, mutta onko se verotusarvosta vai mitenkäs hä? Onko vielä muuta asiaan vaikuttavia seikkoja?

Lähinnä siis haluaisin vertailla, millä hinnoilla voisi harkita autoedun käyttöä, vai tulisiko yksityisleasing halvemmaksi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Autoista puheenollen, mitenkäs tuo autoedun hinta käytännössä lasketaan? Minulla olisi mahdollisuus autoetuun, jossa liisarin hinta vähennettäisiin palkasta. Auton verotusarvo sitten taas on vähemmän kuin auton hinta, eli siitä tulisi jonkin verran etua. Lisäksi on sähköautoissa tuo vähennys, mutta onko se verotusarvosta vai mitenkäs hä? Onko vielä muuta asiaan vaikuttavia seikkoja?

Lähinnä siis haluaisin vertailla, millä hinnoilla voisi harkita autoedun käyttöä, vai tulisiko yksityisleasing halvemmaksi.
Firman puolelta luulisi olevan tarjolla joku laskuri/excel tai vastaava, millä sen palkkavaikutuksen voi laskea. Noihin kun vaikuttaa se, mitä kyseisessä yrityksessä noista palkassa otetaan esim. onko jotain päästöluokkia. Ainakin parissa paikassa törmännyt tuollaiseen. En tiedä miten sähköauto vaikuttaa asiaan, mutta noissa kyseisissä firmoissa rahallinen hyöty oli parhaassa (eli halvimmassa) päästöluokassa about plus-miinus-nolla uuden auton ostamisen kanssa, etu tuli lähinnä siitä, että about samalla ryöstöllä sai vaivattoman liisarin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Firman puolelta luulisi olevan tarjolla joku laskuri/excel tai vastaava, millä sen palkkavaikutuksen voi laskea. Noihin kun vaikuttaa se, mitä kyseisessä yrityksessä noista palkassa otetaan esim. onko jotain päästöluokkia. Ainakin parissa paikassa törmännyt tuollaiseen. En tiedä miten sähköauto vaikuttaa asiaan, mutta noissa kyseisissä firmoissa rahallinen hyöty oli parhaassa (eli halvimmassa) päästöluokassa about plus-miinus-nolla uuden auton ostamisen kanssa, etu tuli lähinnä siitä, että about samalla ryöstöllä sai vaivattoman liisarin.
Palkkavaikutus on suoraviivainen: jos palkka on N euroa ja auton hinta M euroa, niin autoedun kanssa rahapalkka on bruttona N-M euroa ja sillä selvä. Vaikutus nettopalkkaan on se, mikä kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Palkkavaikutus on suoraviivainen: jos palkka on N euroa ja auton hinta M euroa, niin autoedun kanssa rahapalkka on bruttona N-M euroa ja sillä selvä. Vaikutus nettopalkkaan on se, mikä kiinnostaa.
Yksinkertaistettuna: liksaa 4000e ja netto 2800e. Otat täysautoedun verotusarvo 800e joka vähennetään palkasta.

Maksat samat verot yms. Mutta käteen tulee 2000e ja auto.

Tähän asti selvää? Nyt kysymys lienee vielä, onko kuukausi hinta suurempi kuin autoedun verotusarvo. Jos pienempi, eli peritään vähemmän, joudut maksamaan marginaali veron verran enemmän veroja erotuksesta.

Jos kuten liennee, liisari on kalliimpi, muistaakseni mutta en ohjetta nyt löytänyt, vähennys meneekin toiseen suuntaan ja ylittävä osuus vähennetään autoedun verotusarvosta. Jolloin veroja maksetaan sitten marginaaliveron verran vähemmän.

Itse en tuohon suostuisi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Palkkavaikutus on suoraviivainen: jos palkka on N euroa ja auton hinta M euroa, niin autoedun kanssa rahapalkka on bruttona N-M euroa ja sillä selvä. Vaikutus nettopalkkaan on se, mikä kiinnostaa.
Noilla laskureilla sai siis juurikin laskettua sen autoedun nettopalkan vaikutuksen, jolloin pystyi vertailemaan eri vaihtoehtoja sen osalta mitä jää käteen. Luulisi, että sellainen olisi työnantajan puolesta tarjolla heidän tarjoamaansa autoetujärjestelyyn.

Mutta joo, omien kokemusten pohjalta hyvä käytetty auto tulee yleensä halvemmaksi. Uuden liisarin ja uutena ostetun auton välillä ratkaisu voi olla about tasan - tosin tuokin riippuu miten autoetu on järjestelty ts. jos täyden leasinghinnan joutuu maksamaan, niin todennäköisesti ei kannata.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
320
Autoista puheenollen, mitenkäs tuo autoedun hinta käytännössä lasketaan? Minulla olisi mahdollisuus autoetuun, jossa liisarin hinta vähennettäisiin palkasta. Auton verotusarvo sitten taas on vähemmän kuin auton hinta, eli siitä tulisi jonkin verran etua. Lisäksi on sähköautoissa tuo vähennys, mutta onko se verotusarvosta vai mitenkäs hä? Onko vielä muuta asiaan vaikuttavia seikkoja?

Lähinnä siis haluaisin vertailla, millä hinnoilla voisi harkita autoedun käyttöä, vai tulisiko yksityisleasing halvemmaksi.
Tällaisen "totuuden" olen kuullut että oma auto + kilometrikorvaukset tulee kannattavammaksi jos hankkii järkevän hintaisen auton (alle 50k€). Kilometrejä kun on tulossa jos autoetua tarjotaan.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Jos on kova tekemään hommia ja osaa hommansa yrittäminen on se missä eniten tienaa. Toisen renkinä ei koskaan tienaa yhtä hyvin. Yritysmuotoina kaikkein riskittömin tapa yrittää on sellainen missä myydään pääasiassa omaa työpanosta eikä yrityksellä ole kiinteitäkuluja. Kuluja tulee vain jos tulee laskutettavaa työtä ja jos urakat on hyvin laskettu viivan alle jää aina reilusti.

Tiedän useammakin yhden miehen sähköurakointifirman, jossa omistaja vetää 20 000€ kuussa urakoimalla kokonaisia kerrostalojen sähkötyöt yksinään useita kerrostalokohteita vuodessa. (toki sitä on myös muita aloja jossa tienaa paljon jos tekee paljon hommia ja osaa hommansa) Kun 10 vuotta painaa pitkää päivää ja elää säästeliäästi ja sijoittaa suurimman osan rahoista osakkeisiin voi jo jäädä eläkkeelle ja elää leveämmin kuin keskiverto duunari jo 30v-40v vanhana. Tätäkin olen nähnyt. Se toisen renkinä palkkatöissä oleva ei juuri koskaan pääse samaan. Jostain syystä tosissaan yrittäminen ei juuri suomalaisia kiinnosta kuin harvoja vaan kiinnostaa se muutaman satasen palkankorotuksesta kiistely.
 

KpaL

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
457
Palkkavaikutus on suoraviivainen: jos palkka on N euroa ja auton hinta M euroa, niin autoedun kanssa rahapalkka on bruttona N-M euroa ja sillä selvä. Vaikutus nettopalkkaan on se, mikä kiinnostaa.
Edellisessä firmassa palkasta otettiin puolet auton verotusarvosta eikä suinkaan koko verotusarvoa. Ja tiedän myös työpaikkoja missä autoetu ei laske entistä rahapalkkaa muuten kun nousseena veroprosenttina. Ts. autoedun kanssa bruttopalkka nousee, nettopalkka pysyy lähes samana ja päälle auto. Sitä kutsuisin jo autoeduksi.

edit: Tokihan siinä teknisesti palkasta lähtee se verotusarvo.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tällaisen "totuuden" olen kuullut että oma auto + kilometrikorvaukset tulee kannattavammaksi jos hankkii järkevän hintaisen auton (alle 50k€). Kilometrejä kun on tulossa jos autoetua tarjotaan.
Tässä on kyseessä käyttöetu, jonka saa jokainen korporaation ylempi toimihenkilö niin halutessaan. Jos olisi työajoa enemmän, olisi pakko ottaa vapaa autoetu, jossa työnantaja siis kustantaisi kulut. Minä en työasioissa liiku kuin korkeintaan koulutuksiin, ja silloinkin julkisilla.
Edellisessä firmassa palkasta otettiin puolet auton verotusarvosta eikä suinkaan koko verotusarvoa. Ja tiedän myös työpaikkoja missä autoetu ei laske entistä rahapalkkaa muuten kun nousseena veroprosenttina. Ts. autoedun kanssa bruttopalkka nousee, nettopalkka pysyy lähes samana ja päälle auto. Sitä kutsuisin jo autoeduksi.

edit: Tokihan siinä teknisesti palkasta lähtee se verotusarvo.
Juu, tämä on tämmöinen vaihtoehtoinen systeemi, rahat tai auto. Uuden leasingauton hommaaminen ihan vaan riskien ulkoistamisen kannalta on pyörinyt mielessä, ja sellaisen vaihtoehtona olen miettinyt, saisinko autoedusta jotain hyötyä. Verotuksellisista syistä en ole ottanut edes puhelinetua, kun haluan joka tapauksessa käyttää omaa puhelinta omiin asioihin, ja puhelinetua käyttämällä käytännössä maksaisin työpuhelimesta verottajalle vitosen kuussa saamatta siitä itse mitään hyötyä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 393
Ei kuulosta omaan korvan ihan perus 8 h päivältä, eikä kyllä edes vielä 12 h päivältä. Saa varmaan painaa peräsuoli pitkänä viikonloputkin. Saatika, kun rakennusfirmat polkee kaikki alihankinnat niin alas, että siitä ei lapaan liikaa jää.

No, ehkä tunnen vääärät ihmiset.

Ja mihin väliin tuollanen 10 vuoden työputki elämää pitäisi mahduttaa. 20-30 vuotiaana parasta nuoruutta, 30 v alkaa usein olla perhettä, joten jos perhettä arvostaa, haluaa varmaan olla kotonakin, muuten voi olla että lukot vaihtuu 10 v aikana. 40 vuotiaana edelleen vähän samaa vikaa ja siitä eteenpäin alkaa jo kroppa hajota, jos polvillas ruuvaat pistorasioita 24/7. Samoin mieli alkaa olla aika tohjona.

No mitä kukin arvostaaa. Vähän vain liian ruusuinen kuva siihen miten itse näen todellisuuden.
Joo ja jos tulee pidempi sairaus jakso, niin kivaa ei ole silloin yrittäjällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Juu, tämä on tämmöinen vaihtoehtoinen systeemi, rahat tai auto. Uuden leasingauton hommaaminen ihan vaan riskien ulkoistamisen kannalta on pyörinyt mielessä, ja sellaisen vaihtoehtona olen miettinyt, saisinko autoedusta jotain hyötyä. Verotuksellisista syistä en ole ottanut edes puhelinetua, kun haluan joka tapauksessa käyttää omaa puhelinta omiin asioihin, ja puhelinetua käyttämällä käytännössä maksaisin työpuhelimesta verottajalle vitosen kuussa saamatta siitä itse mitään hyötyä.
Puhelinedulla ei tartte itse ostaa sitä puhelinta, siinä se hyöty. Jos haluaa pitää omaa liittymää, niin ottaa puhelimen (jos politiikka sallii) mihin menee kaksi simmiä, jolloin työnumero menee kiinni esim. klo 16 ja mutta oma numero toimii koko ajan.

Autoetu on etu, jos haluaa ajaa uudella autolla ja jos verotusarvo vähennetään palkasta, niin mielestäni siinä ei oo ythään mithään järkheä. Jos taas etu tulisi palkan päälle, eli entinen palkka 4000€ ja päälle autoetu, jolloin lasketaan vero% 4000€+800€ mukaan, jolloin nettovaikutus palkkaan on n. puolet verotusarvosta, niin tällöin siinä on jo järkeä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Puhelinedulla ei tartte itse ostaa sitä puhelinta, siinä se hyöty. Jos haluaa pitää omaa liittymää, niin ottaa puhelimen (jos politiikka sallii) mihin menee kaksi simmiä, jolloin työnumero menee kiinni esim. klo 16 ja mutta oma numero toimii koko ajan.
Ei ole kyse liittymästä, vaan en halua työnantajan tilejä ja niihin liittyviä vakoiluohjelmia puhelimeen, jossa on henkilökohtaisia asioitani. Joutuu siis ostamaan puhelimen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Mitä ihmeen softia pitää työluuriin asennella, jos siellä tulee jotain vakoiluroskaa?
Tietämättä yhtään olettaisin kyseessä olevan jokin MDM-ratkaisu kuten Citrix, Intune tai vastaava. Citrixistä ei oikeastaan käsitystä, mutta Intune muistaakseni lähettää lähinnä ohjelmaluettelon sekä laitetiedot, mutta ei sen enempää ja GPS-seurantakin vaatii laitteen asettamista "hukatuksi".

Edit. Nuo tunnetuimmat tuotteet ei varsinaisesti suoraan mahdollista kovin kummoisia tietoja käyttäjästään. Varmaan tuo on myös persoonasta sekä yrityksen politiikoista kiinni, milloin käyttää. Onhan niitä toisenlaisiakin vakoilusoftia olemassa tietysti. Se on sitten itsestä kiinni, jos mieluummin käyttää omaa puhelinta ja yrityksen liittymää. Itsekin vuosia käytin omaa puhelinta ja firman liittymää, mutta nyt on vaiheeksi myös työnantajan puhelin.
 
Viimeksi muokattu:

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Outoluukkuun ja Teamsiin kirjautuminen vaatii Microsoft Company Portalin (kenties sama kuin Intune?) asentamisen.
Mä jätin asentamatta ja hoidan koneella ne asiat joihin tarvii moisia. Tosin meillä pääsee kyllä webbioutlookiin vielä ilman Company Portalia. MFA toki vaaditaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
Outoluukkuun ja Teamsiin kirjautuminen vaatii Microsoft Company Portalin (kenties sama kuin Intune?) asentamisen.
No niin. Kaikkea pitää ja saa epäillä ja se onkin ihan suotavaa. Itse erotan ihan periaatteesta omat koneet (joilla surffaan pornhubissa) ja sitten työnantajan koneen jossa on sitten asennettuna vain ne tarpeelliset ohjelmat. Eikö tämä ole ihan riittävästi?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
No niin. Kaikkea pitää ja saa epäillä ja se onkin ihan suotavaa. Itse erotan ihan periaatteesta omat koneet (joilla surffaan pornhubissa) ja sitten työnantajan koneen jossa on sitten asennettuna vain ne tarpeelliset ohjelmat. Eikö tämä ole ihan riittävästi?
Puhelin on kuitenkin puhelin, jolla oletettavasti tehdään paljon muutakin kuin koneella. Somet yms. Mä ainakin asensin tuon company portalin, enkä hirveästi jaksa stressata aiheesta. Laiton toki gps paikannuksen vain käytettäessä appia. Jos joku multa kysyy jostain jota olen puhelimella tehnyt, niin tarjoan kyllä hänelle lisätöitä jos tuntuu olevan liikaa aikaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
954
Jos on kova tekemään hommia ja osaa hommansa yrittäminen on se missä eniten tienaa. Toisen renkinä ei koskaan tienaa yhtä hyvin. Yritysmuotoina kaikkein riskittömin tapa yrittää on sellainen missä myydään pääasiassa omaa työpanosta eikä yrityksellä ole kiinteitäkuluja. Kuluja tulee vain jos tulee laskutettavaa työtä ja jos urakat on hyvin laskettu viivan alle jää aina reilusti.

Tiedän useammakin yhden miehen sähköurakointifirman, jossa omistaja vetää 20 000€ kuussa urakoimalla kokonaisia kerrostalojen sähkötyöt yksinään useita kerrostalokohteita vuodessa. (toki sitä on myös muita aloja jossa tienaa paljon jos tekee paljon hommia ja osaa hommansa) Kun 10 vuotta painaa pitkää päivää ja elää säästeliäästi ja sijoittaa suurimman osan rahoista osakkeisiin voi jo jäädä eläkkeelle ja elää leveämmin kuin keskiverto duunari jo 30v-40v vanhana. Tätäkin olen nähnyt. Se toisen renkinä palkkatöissä oleva ei juuri koskaan pääse samaan. Jostain syystä tosissaan yrittäminen ei juuri suomalaisia kiinnosta kuin harvoja vaan kiinnostaa se muutaman satasen palkankorotuksesta kiistely.
Itse olen kyllä toistamieltä. Kummaltakin puolelta kokemusta. Toki riippuu myös hommsta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Millaista palkkaa sähköasentajat saavat Pirkanmaan suunnalla, onkohan täällä sellaisille kysyntää? Olen muutaman vuoden tehnyt röntgenhoitajan töitä, ja rupeaa pitkä työmatka (90km suuntaansa) kyllästyttämään. Hoitoalalta ei tunnu mun naamalla löytyvän kovin hyvin töitä. Jos edes arkityöstä saa 2500€/kk niin kyllä vaihdan heti. Onkohan nuo pääosin päivätyötä, vuorotyötä vai mitä sähkärit tekevät, jos ei jonnekin tehtaalle päädy töihin?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Onkohan nuo pääosin päivätyötä, vuorotyötä vai mitä sähkärit tekevät, jos ei jonnekin tehtaalle päädy töihin?
Kyllähän sähkäreille löytyy duunia varmaan jokaisesta noista, mutta iso osa tehnee pitkälti päivätöitä. Rakennus ja teollisuus taitaa olla suurimmat työllistäjät sähkäreille ja sieltä löytyy sitten duunia jos jonkinlaista ihan noista perinteisistä rakennusten sähkärihommista teollisuuden huolto- ja kokoonpanohommiin.

Tossa oli just tänään iltiksessä juttua että teollisuudessa olis sähköasentajista pulaa.
Mainittu palkka voi toki olla turhan optimistinen sellaiselle joka ei ole vuosiin alalla työskennellyt. Teollisuudessa työajat voi olla mitä tahansa 8-16 tai jonkun monivuorohelvetin välillä, ihan paikasta kiinni miten hommat siellä rullaa...



Teollisuudessa tarvetta on erityisesti sähköasentajille ja koneistajille. Tuotantotöiden puolella työvoimapula on pienempi. Erityisesti teollisuuspainotteisessa Porissa sähköasentajat suorastaan revitään töihin.

– Käytännössä kaikki sähköasentajat voidaan palkata.

Sähköasentajien palkka on säännöllisen työajan keskiansio on 3 207 euroa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Onko kenelläkään tietoa millaisia palkkoja suomalaisissa operaattorifirmoissa maksetaan tiimiesimiehille?
Entä julkisella puolella?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Ei ole kyse liittymästä, vaan en halua työnantajan tilejä ja niihin liittyviä vakoiluohjelmia puhelimeen, jossa on henkilökohtaisia asioitani. Joutuu siis ostamaan puhelimen.
Eipä ole tullut vielä vastaan työnantajaa, joka pakottaisi ne AD-integraatiot asentamaan työsuhdepuhelimeen. Jos ei asenna, niin sitten ei pääse luurilla firman systeemeihin, mutta eipä ole vielä tullut tilannetta missä edes olisin halunnut työsähköpostien ja -tsättien tulevan puhelimeen. Jos joku oikeasti työasioissa kaipaa, niin puhelin toimii ihan puhelimena sen verran, että sillä saa hätisteltyä tietokoneen äärelle niin tarvittaessa. Onneksi niitä kertoja on viime aikoina ollut noin alle kerran vuodessa.

Kyllä se puhelin ja liittymä ovat kuitenkin enemmän kuin sen vitosen arvoiset, eli puhelinetu on ihan oikeasti etu, ei haitta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Eipä ole tullut vielä vastaan työnantajaa, joka pakottaisi ne AD-integraatiot asentamaan työsuhdepuhelimeen.
Mulle on, nimittäin oma työpaikkani jossa firman luurit tulee aina pre-konffittuna sisältäen kaikki työnantajan sovellukset ja kovennukset.
Jos niiden kanssa ei halua elää niin sitten ottaa puhelinedun sijasta työpuhelimen ja jättää luurin pöydälle päivän päätteeksi ja käyttää henkilökohtaisiin asioihin itse hankittua puhelinta.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
212
Onko kenelläkään tietoa millaisia palkkoja suomalaisissa operaattorifirmoissa maksetaan tiimiesimiehille?
Entä julkisella puolella?
teleoperaattori? riippuu tosi paljon siitä minkälaisesta tiimistä kyse, esim. asiakaspalvelu <---> asiantuntijoista koostuva tiimi. sinisellä operaattorilla lähtee sieltä jostain kolmen tonnin paikkeilta. jos taas vetää jonkunlaista asiantuntijatiimiä niin paljolti neuvottelukysymys ja voi ajan myötä mennä 7-8 -alkuisiin lukuihinkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Mulle on, nimittäin oma työpaikkani jossa firman luurit tulee aina pre-konffittuna sisältäen kaikki työnantajan sovellukset ja kovennukset.
Jos niiden kanssa ei halua elää niin sitten ottaa puhelinedun sijasta työpuhelimen ja jättää luurin pöydälle päivän päätteeksi ja käyttää henkilökohtaisiin asioihin itse hankittua puhelinta.
Tuollaisen tietaminen saattaisi kylla aiheuttaa sen etta en moiseen firmaan hakisi toihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
teleoperaattori? riippuu tosi paljon siitä minkälaisesta tiimistä kyse, esim. asiakaspalvelu <---> asiantuntijoista koostuva tiimi. sinisellä operaattorilla lähtee sieltä jostain kolmen tonnin paikkeilta. jos taas vetää jonkunlaista asiantuntijatiimiä niin paljolti neuvottelukysymys ja voi ajan myötä mennä 7-8 -alkuisiin lukuihinkin.
Teleoperaattoreista kyse kyllä. Lähtönä oltava yli 6k jos oikein lasken? Mitä vastaava olisi julkisella?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Jos hakee työpaikkoja mieluummin puhelinedun kuin työtehtävien perusteella niin mikäs siinä sitten.
Ehkä alkuperäinen kirjoittaja ajatteli, että moinen kertoo mahdollisesti jostain kyttäysmentaliteetista tai muuten nihkeästä paikasta yleisesti.
Ei toki välttämättä pidä paikkaansa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ehkä alkuperäinen kirjoittaja ajatteli, että moinen kertoo mahdollisesti jostain kyttäysmentaliteetista tai muuten nihkeästä paikasta yleisesti.
Ei toki välttämättä pidä paikkaansa.
Tässä Korporaatiossa verkon ylläpidossa on kyllä vahva kyttäysmeininki, mutta itse työtehtävissä ei. Vain jälkimmäinen varsinaisesti vaikuttaa tekemisen mielekkyyteen.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 704
Ehkä alkuperäinen kirjoittaja ajatteli, että moinen kertoo mahdollisesti jostain kyttäysmentaliteetista tai muuten nihkeästä paikasta yleisesti.
Ei toki välttämättä pidä paikkaansa.
Itse olen parissa työpaikassa ihmetellyt miten vapaasti työsuhdepuhelin on omassa käytössä ilman mitään keskitettyä hallintaa kun taas läppärille ei saa viritellä itse mitään. Asiakkaat ja projektit olleet sellaisia että todella tarkkana pitää olla kaiken kanssa, mutta puhelimiin ei kiinnitetä mitään huomiota, ja sinne kuitenkin synkataan sähköpostit, käytetään Teamsiä ja Slackia jne
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 173
Ehkä alkuperäinen kirjoittaja ajatteli, että moinen kertoo mahdollisesti jostain kyttäysmentaliteetista tai muuten nihkeästä paikasta yleisesti.
Ei toki välttämättä pidä paikkaansa.
Syynä on puhtaasti tietoturva-aspektit, ei kyttäysmentaliteetti tai yleinen vittumaisuus. Kyseessä on hyvinkin mukava työpaikka/työyhteisö, mutta tietoturvaruuvi on sattuneista syistä jonkin matkaa kireämmällä kuin monessa muussa paikassa. Mitään vehkeitä ei firman verkkoon tai laitteisiin saa/pysty kytkemään ellei ne ole "up to spec" ja täytä firman määrittelemiä vaatimuksia, siksi kaikki laitteet tulee käyttäjille pre-konffattuna vaadituilla ominaisuuksilla.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Itse olen parissa työpaikassa ihmetellyt miten vapaasti työsuhdepuhelin on omassa käytössä ilman mitään keskitettyä hallintaa kun taas läppärille ei saa viritellä itse mitään. Asiakkaat ja projektit olleet sellaisia että todella tarkkana pitää olla kaiken kanssa, mutta puhelimiin ei kiinnitetä mitään huomiota, ja sinne kuitenkin synkataan sähköpostit, käytetään Teamsiä ja Slackia jne
Meilläkin tuli vasta viime vuonna työpuhelimiin joku Company Portal ylipäänsä, mutta se ei (ainakaan toistaiseksi) ole pakollinen. Ilman sitä ei tosiaan pääse ainakaan Outlookiin ja Teamsiin, mutta esim. Slack toimii kyllä erillisellä kirjautumisella.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Tajusin itsekkin etta meillekkin annetaan firman kannykka mutta kaytan kaikkia firman systeemeja omasta puhelimestani. Vaatimus on sen company portalin asentaminen. Ja ajatukseni oli todellakin se etta jos IT ei veny siihen etta ihmisilla on oma kannykka niin se kertoo siita etta tyopaikka ei ehka ole sielta dynaamisimmasta paasta. Ja tasta tuli mieleen etta oma firmani kaikki verkkoliittyvat asiat ovat todella kankeita. Taisi olla 6kk projekti jotta firman verkosta saatiin ottaa tcp yhteyksia 1883 porttiiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 958
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom