Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Molemmat.

Todellinen marginaalikustannus kilometriä kohden normaalilla keski-ikäisellä bensiiniautolla on jossain 20-25 sentin luokassa.

Dieselillä hiukan halvempi, kun polttoaine halvempaa.

Ja sitten se kilometrikorvaus on mitä... 53c/km?

Jos ajaa työkseen paljon, toivottavasti ei aja suomen keski-ikäisellä autolla... satunnaisissa ajoissa taas asialla ei ole mitään merkitystä.
 
Jos ajaa työkseen paljon, toivottavasti ei aja suomen keski-ikäisellä autolla... satunnaisissa ajoissa taas asialla ei ole mitään merkitystä.

Autojen keski-ikä on jotain 12 vuotta, onko se sitten paljon? Alkaako 2010 vuoden autot lähestyä paalausikää?

Oma auto täyttää 10 vuotta ensi vuonna, en ole vielä mietiskellyt vaihtoa. Onhan se edellisen generaation malli, mutta paremmat varusteet kuin uudessa hinnat alkaen -mallissa. Jos hyppäisin uuteen päivitettyyn malliin niin saisinko sillä jotain merkittävää :think:
 
Molemmat.

Todellinen marginaalikustannus kilometriä kohden normaalilla keski-ikäisellä bensiiniautolla on jossain 20-25 sentin luokassa.

Dieselillä hiukan halvempi, kun polttoaine halvempaa.

Ja sitten se kilometrikorvaus on mitä... 53c/km?
O,43€ tosiaan mutta se ei liene se oleellinen juttu.

Tässä ikuisuusväännössä on viimekädessä siitä kuuluuko työnantajan osallistua kiinteisiin kustannuksiin, ts. jos ajan puolet omia ja puolet työnantajan ajoja, on minusta ihan perusteltua, että työantaja maksaa myös puolet auton kiinteistä kuluista.

Toki se ylikorvaus tulee esiin sitten kun ajateaam paljon, tuo on käsittääkseni laskettu jollain 15k-18k ajoilla, joten jos kaupparatsu nostaa 60k km edesta kilometrikorvauksia onse selkeästi yli kustannuksen normiautolla.

Tähänhän ehdotettiinkin korjausta 2012, eli korvaus olisi laskenut sinne muuttuvien kulujen luokkaan 15k jälkeen, mutta ei mennyt läpi. Suomen ansiotuloverotuksella kaikista saavutetuista eduista pidetään kiinni, muutoshan olisi ihan järkevä jos se vaan kompensoitaisiin muussa verotuksessa.
 
Kannattaa laskea tuntipalkka tuollaiselle km-korvauksella ajamiselle ja miettiä sitä kautta. Toki jollain FSD:llä se on istu ja tienaa.
 
Kannattaa laskea tuntipalkka tuollaiselle km-korvauksella ajamiselle ja miettiä sitä kautta. Toki jollain FSD:llä se on istu ja tienaa.
Jos se on matka-ajan palkkaa se on veronalaista tuloa. Kilometrikorvaus taas on tarkoitettu kulujen kattamiseen.

Kyllähän työnantaja saa maksaa ihan niin paljon kuin haluaa matka-ajan palkkana, osalle maksetaankin, siitä menee vaan verot ja sivukulut. Aika yleinen käytäntö on että, normaalina työaikana matka-aika on palkallista, sen ulkopuolella palkatonta, ts. ylityöt tai saldot ei kerry, mutta matkatunteja ei tarvitse myöskään tehdä takaisin eikä niitä vähennetä palkasta.
 
Miten muuten yleensä nuo matka ajat asiakkaalle/koulutuksiin/firman omiin juttuihin nykyään menee, lasketaanko ne työajaksi vai omaksi ajaksi vai joksikin muuksi?
Itsellä aika vanha sopimus ja työaikaa kerryttää kaikki matkustelu, mutta tarjouksia kun muualta saanu niin aina olisi kaikki matkustelu ollut "omaa aikaa".
IT alalla siis tätä ihmettelen.

-edit
tulikin vastaus jo edellisessä :D
 
Miten muuten yleensä nuo matka ajat asiakkaalle/koulutuksiin/firman omiin juttuihin nykyään menee, lasketaanko ne työajaksi vai omaksi ajaksi vai joksikin muuksi?
Itsellä aika vanha sopimus ja työaikaa kerryttää kaikki matkustelu, mutta tarjouksia kun muualta saanu niin aina olisi kaikki matkustelu ollut "omaa aikaa".
IT alalla siis tätä ihmettelen.

-edit
tulikin vastaus jo edellisessä :D
Riippuu aikapitkälti työtehtävästä ja näin ollen myös TES:stä.

Useimmiten ylemmät toimihenkilöt matkustavat omalla ajalla kun taas suunnittelijat ja yleisesti "tekijäihmiset" matkustavat työajalla (= matka-aika on työaikaa).

Kokemuksesta voin sanoa, että byrokraattisesti se menee noin, mutta myös ylemmillä toimihenkilöillä se kompensoituu viikkotuntien tasolla +- 0 saldoon.
 
Kyllä minulla työajan ulkopuoliset matkatunnit saldoa kerryttää. Eikai kukaan muuten matkustaisi kuin työaikana, ja jos vaikka Helsingistä pitää käydä Kuopiossa niin ei siitä paljon varsinaiselle työlle jää aikaa jos aloittaa matkan vasta kun työpäivä alkaa. Riippuu varmaan TESssistä ja omasta työsopimuksesta
 
Kyllä minulla työajan ulkopuoliset matkatunnit saldoa kerryttää. Eikai kukaan muuten matkustaisi kuin työaikana, ja jos vaikka Helsingistä pitää käydä Kuopiossa niin ei siitä paljon varsinaiselle työlle jää aikaa jos aloittaa matkan vasta kun työpäivä alkaa. Riippuu varmaan TESssistä ja omasta työsopimuksesta
Monissa yrityksissä matkapäivät merkataan "matkapäiväksi", jolloin saldokertymä on automaattisesti 7,5h oli se todellinen kertymä sitten 5h tai sitten 15h. Sanomattakin selvää, että tuon kanssa pelataan aika paljon jos menee isosti yli (lyhennellään muita päiviä).

Työnantajat tietää kyllä, että 5pv viikossa reissussa ei ole vain 5 x 7,5h päiviä.
 
Itsellä matka-aika, mikäli yli 30min, on työaikaa ja siihen kilsat sitten omalla autolla ajettuna päälle.
 
Mulla on Excel, mihin merkkaan kaikki työajan ulkopuolella matkustamiseen käytetyt tunnit. Pidän sitten vapaapäiviä sen mukaan mitä tunteja kertyy. Mikäli matkustan viikonloppuna, pidän suoraan myöhemmin 1-2 pv vapaata.
Ylempi toimihenkilö. Joku policykin tuosta oli aikoinaan, mutta en enää muista miten se meni. Eipä ole kukaan ikinä valittanut.
 
Miten muuten yleensä nuo matka ajat asiakkaalle/koulutuksiin/firman omiin juttuihin nykyään menee, lasketaanko ne työajaksi vai omaksi ajaksi vai joksikin muuksi?
Itsellä aika vanha sopimus ja työaikaa kerryttää kaikki matkustelu, mutta tarjouksia kun muualta saanu niin aina olisi kaikki matkustelu ollut "omaa aikaa".
IT alalla siis tätä ihmettelen.

-edit
tulikin vastaus jo edellisessä :D

Riippuu monesta asiasta, joidenkin alojen TESissä saattaa asiasta olla sovittu, joillain aloilla taas asiasta ei ole otettu TESissä mitään kantaa.

Jos siitä on sovittu TESissä, eikä asiasta erikseen muuta sovita (työntekijän eduksi), mennään TESin määräysten mukaan.
Jos siitä ei ole sovittu TESissä, mennään sopimuksen/vakiintuneen käytännön mukaan, ja huonoimmillaan tämä voi tarkoittaa ettei makseta/mene saldoon vaan matkustat omaan piikkiin. Parhaimmillaan taas maksetaan normaalisti, kysymällä selviää miten firmassa toimitaan.

Nykyisessä duunipaikassa on tästä TESissä pykälä, toimihenkilöille matka-ajalta maksetaan normaali tuntipalkka, ylimmille ei. Matka-aika tarkoittaa siis sitä aikaa kun matkustat aktiivisesti kohteeseen, hotellissa loikoilusta ei makseta.

Lähtökohtaisesti jos työ sisältää paljon matkustamista niin kannattaa toki pyrkiä sopimaan joko matka-aika palkalliseksi, tai sitten normaali kk-liksa sen verran isoksi että se kattaa myös matkustuksesta aiheutuneen vitutuksen.
 
Kannattaa laskea tuntipalkka tuollaiselle km-korvauksella ajamiselle ja miettiä sitä kautta. Toki jollain FSD:llä se on istu ja tienaa.

Tuntipalkka siitä ajamisesta on täysin irrelevanttia, koska siitä joko saadaan normaali tuntipalkka joka sopparissa lukee, tai niillä joilla ei saa, työnantaja kusettaa työajoissa ja sitten oikea ratkaisu on jossain ihan muualla kuin kaikkien kilometrikorvauksen veivaaminen muutaman kusetetun takia.
 
Mulla on viimeiset 10v ollut niin, että matkaaika ei ole ollut työaikaa. Ratkaisin niin että teen matkalla töitä, ja sitten tilanne muuttuukin (esim. kirjotan presiksen lentokoneessa).

Eli vaikka työsopimuksen mukaan matka ei olisi työaikaa - se voi kuitenkin olla jos teet töitä.
 
Meidän - isohkossa-firmassa oli joskus vääntö HRn kanssa noista 'onko työmatka työaikaa'. Virallinen ohjeistus oli että ei, mutta se ei oikein sopinut jokaiselle firman osastolle. Itse matkustan paljon ja otan sen työajaksi. Jos otan työpuhelun autossa niin pakko se on laskea työajaksi? Jos ajan 3h Raumalta Helsinkiin niin onhan sen oltava työaikaa, en kai omalla ajalla aja edestakaisin samana päivänä sitten 6h? Itsellä paljon - on site-käyntejä, jotka saattaa kestää puolesta tunnista koko päivään. Tuossa puolen tunnin takia joutuu joskus ajamaan kauan (nämä onneksi vähentyneet videopalsujen myötä).

Nykyään ohjeistusta muutettu sitten jokaiselle osastolle sopivaksi. Paljon matkustaville työmatka on työaikaa.
 

Saanko palkkaa, jos työmatka tapahtuu vapaa-ajallani?
Toimihenkilön matkustaessa säännöllisen työajan puitteissa työnantaja maksaa normaalisti palkkaa. Matkustamisen tapahtuessa säännöllisen työajan ulkopuolella työnantajalla ei tavallisesti ole palkanmaksuvelvollisuutta, ellei sovellettavassa työehtosopimuksessa ole sitä koskevia määräyksiä taikka asiasta ole sovittu työnantajan ja toimihenkilön välillä.
Monien työehtosopimusten mukaan matkustamisen tapahtuessa vapaa-aikana, maksetaan siitä korvausta seuraavasti:
  • työpäivänä matkustusajalta, kuitenkin enintään 8 tunnilta peruspalkka
  • vapaapäivänä matkustusajalta, kuitenkin enintään 16 tunnilta peruspalkka.
Koska vapaa-ajalla tapahtuvan matkustamisen korvaaminen perustuu tavallisesti työehtosopimuksiin, on aina tärkeää tarkistaa omasta työehtosopimuksesta, mitä matka-ajan korvaamisesta on mahdollisesti sovittu.

Monessa firmassa tyontekijat sitten matkustavat tasan vain tyoaikana.
 
Muistan kyllä riidan edellisellä työpaikalla kun ne halus aina, että matkustan englantiin päiväksi (tai joskus kahdeksi). Käytännössä siis herätys 4’ltä, lentokoneeseen, sitten taksilla toimistolle. Saapuessa tuntuu kuin työpäivä olis jo mennyt, mutta se vasta alkaa… Koska agenda on tiukka painetaan 10-12 tuntia työtä, ja sitten paluu kotiin.

Ekan kerran jälkeen sanottiin, ettei matkasta tule kuin normaali työaika, mutta voi laittaa plussaa ne pari tuntia kun kokoukset venyivät pitkäksi. Kuulemma jos matkustus olisi työaikana niin silloin olisi eri asia.

Kolmannella kerralla ilmotin, että haluan matkustaa edellisenä päivänä työajalla, nukkua yön hotellissa ja tehdä töitä virkeänä. Ohjasin järkyttyneen pomon keskustelemaan HR’n kanssa.

Onneksi nykysessä työpaikassa asioihin suhtaudutaan (yleensä) järkevästi.
 
Kolmannella kerralla ilmotin, että haluan matkustaa edellisenä päivänä työajalla, nukkua yön hotellissa ja tehdä töitä virkeänä. Ohjasin järkyttyneen pomon keskustelemaan HR’n kanssa.

Eikös tämä ole ihan normaali käytäntö työmatkustamiselle? Että matkustetaan työajalla ja matkapäivänä tehdään maksimissaan puolikas työpäivä. Poikkeuksena paluulento, sen voi tehdä työpäivän päätteeksi. Näin on ainakin ollut molemmilla työpaikoillani missä tein reissuja.
 
Eikös tämä ole ihan normaali käytäntö työmatkustamiselle? Että matkustetaan työajalla ja matkapäivänä tehdään maksimissaan puolikas työpäivä. Poikkeuksena paluulento, sen voi tehdä työpäivän päätteeksi. Näin on ainakin ollut molemmilla työpaikoillani missä tein reissuja.

Käytäntöjä on monia, niinkuin tässäkin topicissa tullut selväksi. Maalaisjärki sanoisi, että noin sen pitäisikin tosiaan olla. Mutta kun ei.
Itse en myöskään suostu matkustamaan vapaa-ajalla, ellei sitä kompensoida suoraan. ~20v työuran aikana jokaisessa työpaikassa olen asian noin ilmoittanut, jokaisessa se on tosin myös hyväksytty. Jossain vähän nihkeämmin, joissain ihan suorilta.
 
Eikös tämä ole ihan normaali käytäntö työmatkustamiselle? Että matkustetaan työajalla ja matkapäivänä tehdään maksimissaan puolikas työpäivä. Poikkeuksena paluulento, sen voi tehdä työpäivän päätteeksi. Näin on ainakin ollut molemmilla työpaikoillani missä tein reissuja.
Maalaisjärjellä mustakin tuntuu niin. Kuitenkin käytäntöjä on monia, ja ilmeisesti tuossa esimies koki että ”työmatka on 2x kalliimpi jos joutuu hyväksymään 2x kalliimman kulun”.

Nykyinenkin työnantaja yrittää ehdottaa lentoja vaihdolla vaikka suora olisi saatavilla. Tuntuu ihan järjettömältä pidentää vaikkapa koodaajan matkustus-aikaa kaksinkertaiseksi. Täällä kuitenkin joustetaan jos vähänkin sanoo vastaan, ainakaan mä olen aina saanut valita nopeimman lennon.

Sen sijaan kun mua taannoin pyydettiin lähtemään 8 tunnin varoituksella yölennolla tukemaan myyntiä miljoona-diilin neuvotteluun niin businessluokan paikka ei ollut vaihtoehto (olen yli 190 enkä saa nukuttua tavallisella jalkatilalla). Ilmeisesti olis vaatinut hyväksynnän liian ylhäältä…Toisaalta entiset työkaverit ulkomaisissa isommissa firmoissa sanoo että heillä kaikki tommoset lennot menevät automaattisesti busineksessä.
 
Maalaisjärjellä mustakin tuntuu niin. Kuitenkin käytäntöjä on monia, ja ilmeisesti tuossa esimies koki että ”työmatka on 2x kalliimpi jos joutuu hyväksymään 2x kalliimman kulun”.

Nykyinenkin työnantaja yrittää ehdottaa lentoja vaihdolla vaikka suora olisi saatavilla. Tuntuu ihan järjettömältä pidentää vaikkapa koodaajan matkustus-aikaa kaksinkertaiseksi. Täällä kuitenkin joustetaan jos vähänkin sanoo vastaan, ainakaan mä olen aina saanut valita nopeimman lennon.

Sen sijaan kun mua taannoin pyydettiin lähtemään 8 tunnin varoituksella yölennolla tukemaan myyntiä miljoona-diilin neuvotteluun niin businessluokan paikka ei ollut vaihtoehto (olen yli 190 enkä saa nukuttua tavallisella jalkatilalla). Ilmeisesti olis vaatinut hyväksynnän liian ylhäältä…Toisaalta entiset työkaverit ulkomaisissa isommissa firmoissa sanoo että heillä kaikki tommoset lennot menevät automaattisesti busineksessä.

Ohjeet yleensä viittaa johonkin tuntimäärään jonka jälkeen menee bisnekseen (hälylentoja ei oo tarvinnut tehdä ja täytyy ihmetellä kyllä tota sun keissiä, väsynyt myynnin tuki ei ole hyvä myynnin edistäjä...). Aikataulut taas on aina ollut mulla pätevä syy ottaa parhaiten sopivat lennot ilman mitään sanomisia vaikka olisi halvempaakin ollut tarjolla.
 
Kun 'pienenä' menin työhaasteluun en osannut sanoa mitään palkkaa mitä haastattelija kysyi, mutta suustani pääsi "8000 markkaa", 1300 euroa.
Meni läpi. Vuoden päästä ja 20 vuotta eteenpäin kuukausipalkka olikin sitten kiinteä 4k€, johon varmaan kummatkin osapuolet olivat tyytyväisiä, + pieniä inflaatio korotuksia. (In-house konsultantti-koodausta).
 
Kun 'pienenä' menin työhaasteluun en osannut sanoa mitään palkkaa mitä haastattelija kysyi, mutta suustani pääsi "8000 markkaa", 1300 euroa.
Meni läpi. Vuoden päästä ja 20 vuotta eteenpäin kuukausipalkka olikin sitten kiinteä 4k€, johon varmaan kummatkin osapuolet olivat tyytyväisiä, + pieniä inflaatio korotuksia. (In-house konsultantti-koodausta).

Jos olet oikeasti ollut 20 vuotta samassa paikassa niin 4 tonnia on kasvanut pelkillä indeksikorotuksilla ihan mukavasti. Indeksikorotukset ovat siitä kivoja että joustavat vain ylöspäin, ei vähennetä vaikka taloudessa menisi huonommin.

Muistan yhden tapauksen kun talossa oli sama sihteeri vuosikymmeniä, johto vaati häneltä sitten palkan alennusta kun indeksikorotuksilla palkka oli noussut heidän mielestään liian korkeaksi.
 
Product manager suuressa konepajayhtiössä. Palkka 4000 €/kk + mahdollisuus 1 kk palkan verran bonuksiin. Konetekniikan DI 9 vuoden työkokemuksella saman työnantajan palveluksessa valmistumisesta lähtien.
 
Muistan yhden tapauksen kun talossa oli sama sihteeri vuosikymmeniä, johto vaati häneltä sitten palkan alennusta kun indeksikorotuksilla palkka oli noussut heidän mielestään liian korkeaksi.
Suurelle osalle (suurimmalle osalle?) duunareisra olisi parasta, jos indeksikorotukset olisivat negatiivisia 50v iän jälkeen, niin 60v duunaritkin voisivat löytää vielä töitä jos heidät yt:eissä siivotaankin ulos jostain…
 
Paitsi juuri sinua tuo ei tietenkään koskisi. Vaikka se sun titteli olis miten hieno tahansa, niin toiselle tehtäessä on vain duunari.
Ehkä se olisi minullekin hyvä. Olen melko saletti, että ei juuri huvittaisi painaa kaikista kovimmalla tahdilla enää kuuskymppisenä, jolloin työpanosta varmasti kärsii ainakin vähän.

Eivät firmat ikärasismia huvikseen harrasta, vaan ihan omaa taloudellista etuaan ajatellen kengitään kalleimmat työntekijät suhteessa tuottavuuteen pois.
 
Paitsi juuri sinua tuo ei tietenkään koskisi. Vaikka se sun titteli olis miten hieno tahansa, niin toiselle tehtäessä on vain duunari.
Kyllä mun mielestä tuo voisi koskea ketä tahansa. Hankala tietenkään sanoa yleispätevästi mutta jos itse toimin edelleen nykyisessä toimessa (jonkinlainen IT-alan asiantuntija olen ilman alaisia mutta en ihan sellaisessa suorittavassa "kooderin" toimessa kuitenkaan) niin uskon että työteho on kovin 30-50v iässä..mitä vanhempi niin sitä kovempi asiantuntevuus. Mutta sit jossain vaiheessa 50v jälkeen työteho hieman laskenee.

Tietynlaisissa johtotehtävissä samanlaista efektiä ei välttämättä tule kun kokemuksen tuoma hihavakio on hyvin hallussa ja sillä on iso merkitys varmasti kun on riittävän isosta pampusta kyse.
 
Kun mulla lähenee toi 50v niin onhan toki niin, että asiantuntevuus lisääntyy. Sen sijaan, entinen energia opetella uusia asioita omalla ajalla vähenee.

Kyllä mä ymmärrän ainakin, että semmonen laajaalainen osaaminen ei välttämättä auta kaikissa positioissa niin paljoa että vuosien varrella kasvanut palkka olisi perusteltu.

Me ollaan palkattu myös vanhempia koodaajia jotka ovat ihan sairaan kovia - mut joku toinen projekti saattais mielummin ottaa 2 junnua samaan hintaan. Mä ainakin oletan, että jollen päädy enemmän managementin puolelle niin mun arvo jossain vaiheessa tippuu.
 
Suurelle osalle (suurimmalle osalle?) duunareisra olisi parasta, jos indeksikorotukset olisivat negatiivisia 50v iän jälkeen, niin 60v duunaritkin voisivat löytää vielä töitä jos heidät yt:eissä siivotaankin ulos jostain…

Nuo ovat melko pieniä loppujen lopuksi, mutta työkyvyttömyyseläkkeiden työnantajavastuisiin pitäisi saada muutos. Vielä keskikokoisellekin firmalle on aika paukku jos työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle ja käsittääkseni melko usein sillä viimeisellä työnantajalla ei ole asiaan edes paljoa vaikutusmahdollisuuksia. Esim. Maalari vetänyt polvillaan ilman pehmusteita ikävuodet 20-55, mutta uusi työnantaja pakottaa niitä käyttämään ikävuodet 55-58 ja sitten menee 58-vuotiaana polvet rikki, kun asiaan puututtiin liian myöhään, mutta viimeinen työnantaja maksaa kuitenkin "sakkoja" kohonneiden työkyvyttömyyseläkemaksujen muodossa. Järjestelmä on kohtuu monimutkainen enkä muista tarkkaan miten menee.
 
Meillä jäi suunnittelupuoli tyhjilleen, kun laskettiin pätevä mies toisen firman kirjoille ja YT:ssä meni teollisuuden inssikin.

Savolaisten johtoryhmä tulee selvitelemään miksei me tehdä firmalle tappiota. (toimipiste)
 
Eilen esimies kutsui toimistoon. Ilmoiti 200€/kk palkankorotuksesta ja jos haluan siirrosta ylemmäksi toimihenkilöksi.
Ilmeisesti vähän kylmä rinki persiin alla kun lähiaikoina lähtenyt muutama henkilö avainpaikoilta. Hieman isompaa korotusta olin ajatellut, mutta en nyt lähtenyt tässä kohtaa riitelemään.
Siirto ylemmäks toimariks ei itseä haittaa, itse asiassa parempi kun lyhyempi työpäivä. Myös helpompi neuvotella tulevaisuudessa palkasta kun palkkavertailu tapahtuu muihin ylempiin ja hekot ja yrityskohtaiset osuudet ym. poistuu. Pekkasten menetys ei haittaa kun ei niitä muista/kerkiä pitää kuitenkaan. Paikallisesti on sovittu matkakorvauksista ja ylitöistä joten ei niitäkään jää puuttumaan.
Tällä hetkellä keskikuukausiansio siellä 4500-4600€.
 
Eilen esimies kutsui toimistoon. Ilmoiti 200€/kk palkankorotuksesta ja jos haluan siirrosta ylemmäksi toimihenkilöksi.
Ilmeisesti vähän kylmä rinki persiin alla kun lähiaikoina lähtenyt muutama henkilö avainpaikoilta. Hieman isompaa korotusta olin ajatellut, mutta en nyt lähtenyt tässä kohtaa riitelemään.
Siirto ylemmäks toimariks ei itseä haittaa, itse asiassa parempi kun lyhyempi työpäivä. Myös helpompi neuvotella tulevaisuudessa palkasta kun palkkavertailu tapahtuu muihin ylempiin ja hekot ja yrityskohtaiset osuudet ym. poistuu. Pekkasten menetys ei haittaa kun ei niitä muista/kerkiä pitää kuitenkaan. Paikallisesti on sovittu matkakorvauksista ja ylitöistä joten ei niitäkään jää puuttumaan.
Tällä hetkellä keskikuukausiansio siellä 4500-4600€.
Eipä kyllä kovin kummoinen korotus tuollaisesta siirrosta. Riippuu toki varmasti myös mikä työehtosopimus on? Joillakin aloilla normitoimareiden TES:n edut huomattavasti paremmat kuin ylemmillä. Omalla kohdalla melkein voisin ottaa 200€ palkanalennuksen jos pääsisi toimihenkilösopparin alle :P
 
Eipä kyllä kovin kummoinen korotus tuollaisesta siirrosta. Riippuu toki varmasti myös mikä työehtosopimus on? Joillakin aloilla normitoimareiden TES:n edut huomattavasti paremmat kuin ylemmillä. Omalla kohdalla melkein voisin ottaa 200€ palkanalennuksen jos pääsisi toimihenkilösopparin alle :p
Meillä on Tegnologiateollisuuden Ylempien Toimihenkilöiden TES.
 
Amispohjalla(kun ei vaan nuorena kouluihin jaksanu keskittyä) tässä tehty pitkä ura eräässä firmassa huoltohommilla aloittaen ja siitä sitten tuotekehitykseen ja atmel suolautettua ohjelmointia yms (ohjelmointia harrasteltu aina 90-luvun puolivälistä saakka)
Palkka ei täsmännyt osaamisen kanssa ja lopulta minut houkuteltiin automaatiohommiin(ei teollisuus).

Rentoa 37.5h työviikkoa, aina yöksi kotiin perheen luo, täysin saa päivänsä ja työviikon itse suunnitella. Brutto reilu 4500€ niin kai tässä voi olla tyytyväinen vähäisillä koulutuspohjilla.
Osaamista saa hyödyntää laajasti.

On vuosien saatossa harmittanut, etten inssiksi itseäni lukenut, mitä tuo nyt lopulta olisi tuonut niin sitä koskaan tiedä ja tulisiko sitä enää mentyä opiskelemaan.
Ikä alle 40v.

Kannattaa joku monimuoto tsekata, ne on ihan helppoja kun kokemusta ja osaamista on jo ja ehdit vielä sitten ehkä siitä hyötymään.
 
Juuri vaihdettu työpaikkaa, mutta palkka laskee 150 € kuussa. Mietin, että pitäisikö tästä seikasta mainita, kun menee sanomaan irtisanoutumisesta.
 
Juuri vaihdettu työpaikkaa, mutta palkka laskee 150 € kuussa. Mietin, että pitäisikö tästä seikasta mainita, kun menee sanomaan irtisanoutumisesta.
Tuskinpa vanha työantaja ilahtuu, jos kerrot. Saattaa jopa ottaa jonkinlaisena loukkauksena.

Uudelle työnantajalle voit hyvinkin mainita, jos puheeksi tulee. Näkee, että tämä kaveri on ainakin motivoitunut.
 
Minakin toivon rehellista palautetta. Mutta riippuu paljon pomosta ja millainen suhde sinulla on haneen. Riippuu paljon myos siita milla tavalla tallaisen asian esittaa, helposti voi jaada entiselle pomolle mielikuva etta tulit haistattelemaan.
 
Mä en alaisena sanois palkasta kellekään mitään. Mikä sen mainitsemisen tarkoitus edes olisi?
Enkä siis sanoisi uudelle mitään, enkä vanhalle erityisesti. Jos haluaisin vittuilla, niin sitten sanoisin vanhalle että vaihdoin paikkaa pienemmällä palkalla. Uudemmalle jos sanoisin, niin on vahva signaali, että sun kattoliksa uudessa paikassa tulee olemaan maksimissaan toi vanhan paikan palkka.

Asia erikseen sitten jos haluat kertoa syyt miksi vaihdat paikkaa. Siinäkään ei tarvitse palkka-asiaa ottaa esille, koska vaihdoit juuri pienempipalkkaiseen työhön oma-aloitteisesti. Eli syyt on jotkin ihan muut.
 
En mä kyllä äkkiseltään keksi, että miksi palkasta pitäisi keskustella, kun se ei kerran se vaihtamisen syy ollut?

Sen sijaan niistä oikeista vaihdon syistä voi halutessaan puhua. Jos siis esim. sattuu olemaan ihan hyvää pataan vanhojen tiimikavereiden kanssa ja toivoo, että siellä vanhassa mestassa korjataan niitä akuutteja ongelmia.

Mutta nuokin aika tapauskohtaisesti.

Jos olet leipäytynyt jonkun teknologian / tuotteen kanssa työskentelyyn ja firmalle se on corejuttu, eikä todellakaan vaihtumassa, niin eipä siitäkään mainitseminen kerro entiselle pomolle mitään muuta kuin sen, että mitään ei tarvitse vaihtaa kun tätä ongelmaa ei olisi anyway voitu välttää.

Jos taas vaihdon syynä on joku HR:n paskabyrokratia tai se, että etätöitä ei ole sallittu halutussa määrin tai mitä nyt ikinä, niin noista voikin mainita, mikäli haluaa auttaa entisiä työkavereita.
 
No news is good news (or not). Pysytään teknologiateollisuuden TESsin piirissä ja vanha pärstäkertoimen parakejärjesjestelmä säilyy. Joutuisuuspalkkiojärjestelmää veivaavat uusiksi toistaiseksi tuntemattomalla aikataululla. Nykyisellä järjestelmällä kiinteistöpuolen tunnit lasketaan lähtökohtasesti päin persettä ja teollisuuden projekteista saa asentaja kerrytettyä paremmat tunnit (joutuisuuspalkkiona).

Liukuhihnatavarasta saattaa tulla 50h plussaa kuukaudelle ja isommasta kokonaisuudesta et saa mitään.
 
Joutuisuuspalkkiojärjestelmää veivaavat uusiksi toistaiseksi tuntemattomalla aikataululla.

Pidetäänkö palkkoiden muutoksissa yleensäkään mitään kiirettä, jos työnantaja ei saa uudesta järjestelmästä selkeää taloudellista etua.

Omallakin työmaalla on väännetty parista palkkiosta/lisästä vasta sellaiset 10 vuotta, ja viime vuonna saatiin ensimmäinen jo käyttöön ja toisesta käydään vielä "keskusteluita". Yleensä syy viivyttelyyn oli työnantajapuolella, milloin mitäkin veruketta ettei voitu viedä hanketta eteenpäin. No, voittihan työnantaja tuolla jotakin, kun palkkiot olivat jo lähtökohtaisesti alhaiset ja niitä ei voitu nostaa, kun käytiin neuvotteluita uudesta järjestelmästä.
 
Olen tietotekniikan DI. Työskennellyt valmistumisesta asti samassa suuryrityksessä viimeiset noin 10v. Vastuulla grafiikkaenginen ylläpito ja kehitys (C++ ja Direct3D 11, HLSL). Lisäksi olen kehittänyt useita muita ohjelmia, joiden kehitys ja ylläpito on myös tällä hetkellä täysin vastuullani. Näissä käytettyjä teknologioita esim. .NET, Angular, Laravel jne... Vastuualueita tullut lisää reilusti tässä vuosien varrella, mutta palkassa se ei ole kovin suuresti näkynyt. Palkka tällä hetkellä bruttona noin 3700e/kk ja päälle tulee normaalisti vuodessa 1-2kk bonukset. Tuntuu siltä että palkka voisi olla parempikin. Mielipiteitä?
 
Pitaisi olla helppoa sitten kilpailuttaa kun on paljon firmoja. Se oli jo stadissa 5 vuotta sitten ollut helppo saada tuolla kokemuksella 4200e
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 467
Viestejä
4 870 814
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom