En tiedä, kuinka realistisen kuvan tekniikan alan palkkatasosta saa tätä foorumia lueskellessa, mutta tuntuu, että perinteisillä tekniikan aloilla taso vaikuttaa olevan merkittävästi matalampi, kun tarkastellaan vain asiantuntijatöitä.
Itse teen lujuuslaskentaa isossa yrityksessä. Olen konetekniikan DI. Olen ollut valmistumisesta samassa yrityksessä (vajaa 10 vuotta). Kovasti tykkään työstä sekä firman tarjoamasta itsenäisyydestä ja hyvistä resursseista.
Kuukausipalkkani on noin 4200 e, mikä tuntuu jopa aavistuksen keskimääräistä korkeammalta tällä alalla. Kuitenkin jos olisin asiantuntijahommissa vaikkapa IT-alalla sellaisessa positiossa, mihin palkataan lähinnä DI- tai tohtoritason koulutuksen omaavia ja vajaan 10 vuoden kokemuksella, niin voisin kuvitella, että palkkaa maksettaisiin selvästi enemmän. Ainakin näin foorumidatan perusteella.
Miten on, ovatko kaltaiseni perinteiset inssit palkkakuopassa vai tuleeko tähän threadiin suhtautua suuremmalla varauksella?
EDIT:
Loikka IT-puolelle kiinnostaisi palkan ja oman ohjelmointikiinnostuksen vuoksi. Nykyhommissa tulee värkkäiltyä Pythonin kanssa viikoittain ja yliopistossakin tuli otettua muutakin kuin vain pakollinen ohjelmoinnin alkeiskurssi. Mutta kuinka pohjalta pitäisi aloittaa, jos vaihtaisi alaa?
Ja toisekseen, onko IT-hommissa tarjolla samanlaista matemaattista hommaa? Data Science on varmaan sinne päin, mutta tilastodatan kanssa pelaaminen ja sen sovittelu ei yleisesti kyllä kiinnosta.
Kone-DI täälläkin. Itsellä painottunut mekaaniseen suunnitteluun työ ja aina kuvitellut, että se lujuuslaskentapuoli on rahakkaampaa. Vaan ei ainakaan tämän esimerkin osalta merkittävästi. Faktahan tosin on, että saman yrityksen sisällä palkka harvoin ottaa isoja harppauksia eteenpäin ja firmaa vaihtamalla on mahdollista saada parempia korotuksia.
Edit. Vuosi sitten näemmä keskusteltu ihan samasta asiasta.