Palkkakeskustelu

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Progressio ei sikäli lienekään nykyisellään ongelma, jos verrataan kuukausitasolla stabiilia duunarin ja työnjohtajan palkkaa. Ongelma korkeasta progressiosta tulee kuitenkin kannustavuudessa lisätyöhön. Itse olen jättänyt useamman kerran ylitöitä ottamatta, kun ei viitsi millään melkein 60% rajaverolla paiskia niska-limassa (Ja tuon 60% päälle vielä työnantaja tilittää valtiolle sen 20% lisää :D). Nuo hommat on minun tapauksessa sitten menneet ulkomaille tehtäväksi, eli kyllä näissä ihan kansantalouskin kärsii. Tuo lisätöiden korkea verotus alkaa jo ihan 2500€ kuussa palkkatasosta, koska jo silloin lisätyöstä menevä vero nousee n. 46%:n:
Rajaverot
Edellisessä työtehtävässä oli mahdollista itse päättää ottaako ylityöt rahana vai vapaana, niin otin kyllä aika 50/50. Kyllä joku viikonlopun iso ylläpitokeissi teki helposti 2-3 päivää vapaata, kun ylityöt laskettiin samalla %-korotuksella otti vapailla tai rahana. Jos oli joku hankinta mielessä, mitä halusi niin otti rahana ja muuten vapaina niin sai silloin tällöin vähän pidemmän viikonlopun tai vaikka viikon.

Nykyisellään ei ylitöitä ole eikä työt seuraa kotia, mutta palkka on suurempi niin en valita vaan olen hyvinkin tyytyväinen kun työkin on mielekästä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tänä vuonna peruspalkka 7000€ /kk, vuosibonus 0-40%. Vuositulot hiukan satkun päälle tälle vuodelle. Kv yritys, dirikka. DI-paperit taustalla. Suomen mittakaavassa siis hyvät tulot, ei näillä silti kovin leveästi elä. Melkolailla sama elintaso kuin 50ke tuloilla. Palkan metsästämisen sijaan kannattaa naida vaikka rahasukuun.
Mulla vähän sua isommat tulot, ja eipä niillä yksin vielä kuuhun mennä. Vaan kun vaimolla on vielä reippaasti muakin paremmat tulot, niin sittenpä alkaakin jäämään kivasti käteen.. yhteenlaskettu netto reippaat 12te/kk keskimäärin. Ei tartte juuri rahankäyttöä miettiä. Säästöön/sijoituksiin menee 40-50te vuodessa...
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Mitäpä tuota veroprogressiota suremaan, jos katsoo olevansa kova tekijä. Nimittäin kaikkein kyvykkäimmille yksilöille palkka ei ole motivaattori, vaan työ itsessään. Tuskin joku N. Tesla kehitteli härveleitään rahankiilto silmissä. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Musta toi
Mitäpä tuota veroprogressiota suremaan, jos katsoo olevansa kova tekijä. Nimittäin kaikkein kyvykkäimmille yksilöille palkka ei ole motivaattori, vaan työ itsessään. Tuskin joku N. Tesla kehitteli härveleitään rahankiilto silmissä. ;)
Jos organisaatioissa pääsee tilanteeseen jossa voi oikeasti toteuttaa itteään.

Mä olen nyt sinne päin, Ja täytyy myöntää että tosi vaikea olisi isommalla palkalla saada houkuteltua muualle. Nyt voi tehdä mitä haluaa ja suhteellisen hyvillä resursseilla (kymmeniä koodaajia).

Vuosipalkka on ollut yleensä 70-80k välillä, edellisvuonna taisi poikkeuksellisesti olla yli 100k kun tuli optioita.

Vaikka aikasemmin joku vähätteli ajatusta siitä, että verot syö palkankorotukset niin onhan se käytännössä niin. Jos mulle nyt annettaisiin 500/kk enemmän niin se ei tuntuisi yhtään missään kun käteen saisi vähän yli 200€.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Musta toi


Jos organisaatioissa pääsee tilanteeseen jossa voi oikeasti toteuttaa itteään.

Mä olen nyt sinne päin, Ja täytyy myöntää että tosi vaikea olisi isommalla palkalla saada houkuteltua muualle. Nyt voi tehdä mitä haluaa ja suhteellisen hyvillä resursseilla (kymmeniä koodaajia).

Vuosipalkka on ollut yleensä 70-80k välillä, edellisvuonna taisi poikkeuksellisesti olla yli 100k kun tuli optioita.

Vaikka aikasemmin joku vähätteli ajatusta siitä, että verot syö palkankorotukset niin onhan se käytännössä niin. Jos mulle nyt annettaisiin 500/kk enemmän niin se ei tuntuisi yhtään missään kun käteen saisi vähän yli 200€.
Kuukaudessa 200e mutta 10 vuodessa se onkin sitten 25ke, jos kuukausittaista peruskulutustasoa ei nosta. Jos sille ei keksi käyttöä tai ei motivoi, niin se vain tarkoittaa ettei yksinkertaisesti keksi rahalle tarvetta :)

Tietenkin, jos on jäämässä eläkkeelle parin vuoden päästä tuo kumulatiivinen ansio ei päde. Muutoin sitä kannattaa miettiä vähän pidemmälle kuin rahaa x kuukaudessa, jos sitä ei kuitenkaan ole joka kuukausi laittamassa haisemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Urapolut ja työpakan löytyminen on toki aina osittain sattumaa, verkostoitumista ja myös kovaa työtä, mutta olen kyllä itse välillä ihmetellyt sitä että miten eri tavoilla ihmisten urat kehittyy ja näennäisesti näyttää että jotkut yksinkertaisesti munkin kautta pääsee todella hyväpalkkaisiin tehtäviin. Erityisesti näissä suurissa kv. yrityksissä, joissa on organisaatioita eri tasoilla. Jos se valmistunut DI pääsee sisään tuotantolaitoksen puolelle, voi mennä vaikka kymmenen vuotta siellä 50-65t€:n palkkahaitarissa erilaisissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä ja kilpailu etenemismahdollisuuksista omassa organisaatiossa on todella kovaa. Sitten jos pääsee aivan oman organisaationsa huipulle johtoryhmön tasolle, nousee palkka sinne 80-90t€:n tasolle. Samaan aikaan toinen teekkari sattuu vahingossa hakemaan saman firman pääkonttorille johonkin tehtävään, ja saa nopeasti parissa vuodessa jonkun asiakokonaisuuden "johtajan" tittelin ja liksaa 100t€, ja siitä onkin sitten ovet auki vaikka minkälaiseen positiorulettiin parin vuoden välein näin halutessaan.

Eihän siinä mitään väärää ole, työntekijä on tehnyt fiksuja valintoja joko tarkoituksella tai vahingossa. Olen vaan välillä ihmetellyt näitä kavereita, jotka lähes "suoraan koulun penkiltä" oikeasti pääsee "johtajiksi" ilman mitään näkyviä meriitteejä. Tuohan on se ikuisuusläppä, että DI:stä tulee "johtaja", mutta tosiasia kuitenkin on että iso osa porukasta ei sinne koskaan pääse.

Paljonkohan tuottavuus nousisi, jos olisi oikeasti joku tapa jotenkin rankata kuhunkin positioon hakijat jotenkin paremmuusjärjestykseen ja jokaiseen tehtävään saataisiin täten tekijä vaikka siitä parhaasta desillistä. Näin niin kuin teoreettisella tasolla. Tässäkin triidissä on nähty että joillekin se palkka on se tärkein asia, ja toiselle palkalla taas ei ole väliä kunhan saa tehdä sellaista hommaa mistä oikeasti tykkää. No joo.. Tuottavuuden mittaus ja paremmuuden määrittely on tietysti mahdotonta. Jos olisi joku tapa, kävisi tietysti niin, että se tehokkain suorittaja porukka saisi valita minkä tahansa tehtävän, ja osa ei kelpaisi töihin mihinkään.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Ite ottaisin mielelläni veroprosentiksi 60% enkä valittais yhtään, sen lupaan. Nettotulot olis melkosen paljon paremmat kuin nykyset.
Se valitushan ei kohdistu pelkästään veron määrään vaan verojen, työn vaatimusten ja siihen käytettävän ajan suhteeseen + työtä edeltävän koulutuksen vaatimuksiin.

Kun noita lähtee ynnäilemään, on lopputulos kaikkea muuta kuin sitä mitä aluksi kuvitteli.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Paljonkohan tuottavuus nousisi, jos olisi oikeasti joku tapa jotenkin rankata kuhunkin positioon hakijat jotenkin paremmuusjärjestykseen ja jokaiseen tehtävään saataisiin täten tekijä vaikka siitä parhaasta desillistä. Näin niin kuin teoreettisella tasolla.
Opintomenestys mittariksi? Korreloi hyvin ymmärryksen ja työmotivaation kanssa.

Toki on näitä late bloomereitakin.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Mitäpä tuota veroprogressiota suremaan, jos katsoo olevansa kova tekijä. Nimittäin kaikkein kyvykkäimmille yksilöille palkka ei ole motivaattori, vaan työ itsessään. Tuskin joku N. Tesla kehitteli härveleitään rahankiilto silmissä. ;)
N Tesla tarvitsi valtavasti rahaa kehitystyöhönsä. Suomi-progressiolla työt olisivat jääneet tekemättä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Opintomenestys mittariksi? Korreloi hyvin ymmärryksen ja työmotivaation kanssa.

Toki on näitä late bloomereitakin.
Kyllähän tällä korjaisi ainakin sukupuolien palkat toisinpäin.

Laitatko vielä linkin tutkimuksiin joissa koulumenestyksen on todettu korreloivan ymmärryksen ja työmotivaation kanssa? Löytyy varmaan semmonenkin jossa todetaan, että hyvin koulussa menestynyt tuottaa eläkkeeseen asti enemmän arvoa yritykselle?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kuukaudessa 200e mutta 10 vuodessa se onkin sitten 25ke, jos kuukausittaista peruskulutustasoa ei nosta. Jos sille ei keksi käyttöä tai ei motivoi, niin se vain tarkoittaa ettei yksinkertaisesti keksi rahalle tarvetta :)

Tietenkin, jos on jäämässä eläkkeelle parin vuoden päästä tuo kumulatiivinen ansio ei päde. Muutoin sitä kannattaa miettiä vähän pidemmälle kuin rahaa x kuukaudessa, jos sitä ei kuitenkaan ole joka kuukausi laittamassa haisemaan.
Jos ei nosta peruskulutusta niin miten ne palkankorotukset parantaa elämänlaatua?

Olen seurannut verotietoja, ja vaikuttaa kovasti siltä etteivät esimieheni tienaa merkittävästi paremmin kuin minä. Työ sen sijaan vaikuttaa todella paljon stressaavammalta ja päivät pidemmiltä. Yhtäkkiä sen ”kerroksen” yläpuolella palkat tuplaantuu, ja tuplaantuu taas seuraavalle. Jos haluis jotenkin hyötyä palkasta niin kivempi talo olisi hyvä. Se taas maksaisi 200-300kk enemmän kuin mihin on varaa, ja korotukset saisivat olla isoja että vois edes unelmoida (eli pari ylennystä mitä ei edes halua).
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Meidän organisaatiossa on nyt tämän vuoden aikana käynyt useampia eläköitymisiä ja kun eläköityineiden asiantuntijoiden hommia on jaettu muille, niin on kyllä otsasuoni sykkinyt välillä aika pahasti.
Taustana käyn joka vuosi katsomassa verotiedoista koko organisaation (~parikymmentä asiantuntijaa) sekä vähän vastaavien firmojen verotiedot, jotta näen minkälaista palkkaluokkaa missäkin positiossa on. Meillä jäi nyt eläkkeelle 3 kaveria jotka on olleet firmassa n. 20 vuotta keskimääräisesti. Heidän palkkansa on olleet 6000e/kk+.

No, nyt kun tyypit jäi eläkkeelle ja hommia siirreltiin seuraaville, niin 3 jäi pois ja yhtäkään ei rekrytoity heidän tilalleen, koska ei yksinkertaisesti ollut antaa mitään töitä mitä rekrytoida. Me nuoremmat työntekijät käytiin läpi poisjääneiden työt ja rankalla kädellä heitettiin roskiin kaikki mitä ei ole ollut tarvetta tehdä enää vuosiin ja lopuille mietitään nyt uusia prosesseja tehdä.
Aikalailla tiivistetysti omallekkin työpöydälle on satanut kymmeniä erilaisia exceleitä, joita on käsin täytelty ja sitten lähetelty tyypiltä toiselle, mutta kukaan ei osaa sanoa, että mihin niitä on käytetty. Niitä on vain täytelty, kun ennenkin on. Yksi poislähteneistä oli vastaavana tilaajan roolissa meidän toimittajan suuntaan ja nyt sitten toimittajalta sataa ~5 exceliä päivässä joihin on satoja arvoja täytetty käsin kaivamalla niitä tietoja meidän järjestelmistä käyttöliittymän läpi. Aikaa näihin hommiin on saatu kulumaan sillä tavalla, että tämäkin kaveri teki aikalailla vakio 6-18 työpäivää ja muisti kyllä valitella siitä, että kokoajan on kiire.

Nuo hommat valui organisaatiota alaspäin niin tein itse periaatepäätöksen, että yhtään exceliä ei käsin täytä enää kukaan ja ruvetaan tekemään kunnollisia integraatioita järjestelmien välille, joissa tieto liikkuu automaattisesti. Tämä on ollut meidän puolelta helppoa, mutta toimittajan puolelta on ollut paljon vaikeuksia kun siellä vastapuolella on vielä samanlainen kaveri, joka on viimeiset 20 vuotta täyttänyt exceleitä käsin ja lähetellyt spostilla eteenpäin, nyt kun sille sanotaan, että rakennetaan integraatio rajapinta, niin reaktiot on aika hauskoja. :cigarbeye:

Tästä päästään toki siihen, että itse teen nyt eläköityneiden kavereiden koko toimenkuvan uusiksi ja se työ mitä he ennen tekivät täyspäiväisesti on täysin turha ja sen hoitaa automatiikka. Tästä palkkiona on puolet pienempi kuukausipalkka ja huomattavasti suurempi työtaakka, kun kaikki tämä tehdään omien töiden lisäksi, joita tekemään minutkin palkattiin alunperin. Tästä asiasta olen miettinyt paljon miten keskustelisi yrityksen johdon kanssa, kun lukuina he näkevät nyt sen, että 3x~6000e/kk kaveria lähti pois, ketään ei rekrytty tilalle ja heidän hommat hoituvat silti. Ja meidän johto on kuitenkin jo viestinyt lähiesimiehille, että uusien työntekijöiden palkat ovat aivan liian kovia (3200-3800e/kk).
 
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
196
Opintomenestys mittariksi? Korreloi hyvin ymmärryksen ja työmotivaation kanssa.

Toki on näitä late bloomereitakin.
Riippuu miten se koulumenestys on saavutettu. Kyky ajatella loogisesti (älykkyys) on ehkä tärkein kriteeri, joka ennustaa kykyä tuottaa yritykselle arvoa. Älykkyys korreloi vahvasti myös palkkakehityksen kanssa. Toki tarvitaan myös muita suotuisia persoonallisuuspiirteitä, koska asioiden aikaansaanti vaatii mukaan muita ihmisiä ja kykyä vaikuttaa muihin ihmisiin.

Ahkeruus ei suorittavasta portaasta ylöspäin ole todellakaan ole keskimäärin mikään hyve työelämässä. Ahkera suorittaja tosiaan helposti pystyy helposti työllistämään itsensä ja monta muuta (jos pääsee johtavaan asemaan) kaikenlaiseen turhaan paskaan. Ainakin suuryrityksissä valtaosa kaikesta on pöydällä pyörivästä on paskaa, ja merkitsevää on se paskan keskellä löytää tai keksiä ne merkitykselliset asiat, joihin kannattaa oikeasti panostaa ja saada muut mukaan viemään niitä asioita eteenpäin. Turha paska taas pitää osata lapioida pois niin, että se ei pure omaan takamukseen mutta ei haise pöydällä. Ahkera suorittaja saattaa ajatella, että hänen tulee tehdä "ylhäältä" annettut tehtävät mahdollisimman hyvin koulusta opitun mallin mukaisesti.

Älykäs saattaa siis yhdessä työpäivässä tuottaa yritykselle helvetisti enemmän arvoa kuin ahkera koko vuodessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos ei nosta peruskulutusta niin miten ne palkankorotukset parantaa elämänlaatua?

Olen seurannut verotietoja, ja vaikuttaa kovasti siltä etteivät esimieheni tienaa merkittävästi paremmin kuin minä. Työ sen sijaan vaikuttaa todella paljon stressaavammalta ja päivät pidemmiltä. Yhtäkkiä sen ”kerroksen” yläpuolella palkat tuplaantuu, ja tuplaantuu taas seuraavalle. Jos haluis jotenkin hyötyä palkasta niin kivempi talo olisi hyvä. Se taas maksaisi 200-300kk enemmän kuin mihin on varaa, ja korotukset saisivat olla isoja että vois edes unelmoida (eli pari ylennystä mitä ei edes halua).
Peruskulutuksella tarkoitan sitä rahaa, mikä kuluu siihen ns. "normaaliin elämään" n. kuukausitasolla. Jos esim. minulla nyt taas palkka nousisi, niin tuskin menisin ostamaan kaupasta yhtään mitään kalliimpaa kuin tälläkään hetkellä, koska en koe mitään tarvetta. Mutta kyllä silti alkaa hetken päästä pankkitilillä näkyä. Sitten on ne isot hankinnat, joita tehdään vaikka koko elämän ajaksi tai ainakin monien vuosien tähtäimellä. Vaikka tuntuu, että 200e/kk ei muuta mitään. Niin saattaa se sitten muuttaa, kun sitä on tarpeeksi kerrytelty ja voi tehdä jonkun vähän suuremman hankinnan / paremman siinä kohtaa.

Rahalla on toki vaikea motivoida tekemään jotain mitä ei halua etenkin, jos peruselintaso on jo turvattu. Muutenhan kaikki tekisi vain niitä parhaiten palkattuja hommia.

Sinänsä tilannehan on teillä terve, jos ne ketkä tekee eivät saa merkittävästi huonompaa palkkaa kuin ne ketkä puhuu. Liian monessa firmassa maksetaan puhumisesta, muttei tekemisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 559
Suomessa vain tuo kun saat palkan nousemaan, niin veron noustessa koko summasta, on kohtuuttoman pieni osuus mitä korotus vaikuttaa nettona ansioihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Suomessa vain tuo kun saat palkan nousemaan, niin veron noustessa koko summasta, on kohtuuttoman pieni osuus mitä korotus vaikuttaa nettona ansioihin.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että ei se verotus missään (kun puhutaan sivistysvaltioista) nolla ole.

Jos saat 500e korotuksen Suomessa jossa marginaaliveroaste on 50 % käteen jää 250e.
Jos saat 500e korotuksen ja lasketaan marginaaliveroa 10 prosenttia, mikä on jo aika hulppeasti, niin käteen jää 300e.

Suomessa vaikuttaa verotusta enemmän se, että täällä palkkaerot ovat pieniä. Ei ole vain tapana maksaa kenellekään mitenkään suhteettomasti enemmän kuin jollekin toiselle, pl. sikariporras ja kaikenlaiset hyvävelipiirit.

Verotus on Suomessa korkea, mutta en usko sen olevan mikään sateentekijä tässä. Jos raha ei kiinnosta tai maksajaa ei ole niin ei se sillä muutaman prosentin erotuksella verotuksessa miksikään muutu. Jos 250e ei motivoi niin ei se viisikymppiä siihen päälle paljoa tilannetta muuta.

Enemmän verenpainetta nostaa se, mihin kaikkeen niitä minun verorahojani haaskataan kuin se varsinainen prosentti. Ja toki tuo prosentti vaikuttaa taas paljon varallisuuteen koko elämän aikana.

Tässä tuloverprosentteja Euroopasta. Suomessa on korkeammat prosentit selvästi kuin keskimäärin, mutta ei nyt niin paljon. Suomi eroaa myös muista siinä, että alimman tulotason veroprosentti on muihin verrattuna matala, ja jo keskituloisten korkea. Ja nämä ei nyt toki ole marginaaliveroja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Laitatko vielä linkin tutkimuksiin joissa koulumenestyksen on todettu korreloivan ymmärryksen ja työmotivaation kanssa? Löytyy varmaan semmonenkin jossa todetaan, että hyvin koulussa menestynyt tuottaa eläkkeeseen asti enemmän arvoa yritykselle?
Jos näin ei keskimäärin ole, niin silloin koulutusjärjestelmä on epäonnistunut.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Suomessa vain tuo kun saat palkan nousemaan, niin veron noustessa koko summasta, on kohtuuttoman pieni osuus mitä korotus vaikuttaa nettona ansioihin.
Nettotulovaikutus on aika tarkkaan 50% palkankorotuksesta. Pienituloisilla enemmän, suurituloisilla vähemmän
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Suomessa vain tuo kun saat palkan nousemaan, niin veron noustessa koko summasta, on kohtuuttoman pieni osuus mitä korotus vaikuttaa nettona ansioihin.
Isolla osalla satanen lisää bruttoa tarkoittaa aina 50e lisää nettoa, kuten on monta kertaa todettu. Se on sitten henkilökohtainen asia, kokeeko tämän hyödylliseksi. Mutta en liikaa ajattelisi palkankorotuksen mielekkyyttä sen mukaan, montako euroa valtio rohmuaa. Vaan jos sinulle tarjotaan tonnin korotusta, niin ajattele, että sinulle tarjotaan 500 euron korotusta ja sitten mietit, kannattaako se ottaa vastaan ja vastaako esim. toimenkuvan muutosta.

Se on sitten oma keskustelunsa, onko veronkeruu järkevässä suhteessa siitä saatavaan hyötyyn. Eiköhän jokaisella ole oma näkemyksensä turhista julkisista raharei'istä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tänä vuonna peruspalkka 7000€ /kk, vuosibonus 0-40%. Vuositulot hiukan satkun päälle tälle vuodelle. Kv yritys, dirikka. DI-paperit taustalla. Suomen mittakaavassa siis hyvät tulot, ei näillä silti kovin leveästi elä. Melkolailla sama elintaso kuin 50ke tuloilla. Palkan metsästämisen sijaan kannattaa naida vaikka rahasukuun.
Tämä boldattu. Verottaja pitää kyllä huolen siitä, että jossain 4000€/kk palkan jälkeen käteen jäävä osuus pienenee niin merkittävästi, että kannattaa miettiä onko ne muutamat tonnit palkassa sen mahdollisen lisätyön ja stressin arvoisia. Mieluummin itse ainakin teen sitä mielekästä duunia pienemmällä palkalla kuin kärsin joka päivä duunissa hiukan paremman rahallisen korvauksen takia. Itsellä ainakin "ylimääräinen lisäraha" ei enää näy elämisen laadussa enää mitenkään vaan ne kaikki menee sijoituksiin suoraan toivoen, että joskus voisi jäädä (osa-aika)eläkkeelle 10-15 vuotta aikaisemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tämä boldattu. Verottaja pitää kyllä huolen siitä, että jossain 4000€/kk palkan jälkeen käteen jäävä osuus pienenee niin merkittävästi, että kannattaa miettiä onko ne muutamat tonnit palkassa sen mahdollisen lisätyön ja stressin arvoisia
2400e kohdalla 100e lisäys tuo käteen noin 55e. 6600e kohdalla satanen tuo käteen vielä noin 50e. Vasta 6700 eurossa tiputaan 40 euroon. Eli aika hitaasti laskee. Se on sitten subjektiivinen asia, mikä on merkittävää.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Isoissa palkoissa on aina se hyvä puoli että jos progressioverotus tuntuu olevan epäreilu niin aina voi hypätä pari tasoa alespäin ja tehdä hommia sillä liksalla millä ajattelle hyötysuhteen olevan kaikkein paras.
Siinä äkkiä tulee mieleen, kun katsoo kuinka paljon vaikka 70k€ tuloista menee verottajalle, että olisiko joku parempi maa. Toki iso osa vaan autistelee ja valittaa, eikä sitten uskalla lähteä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tämä boldattu. Verottaja pitää kyllä huolen siitä, että jossain 4000€/kk palkan jälkeen käteen jäävä osuus pienenee niin merkittävästi, että kannattaa miettiä onko ne muutamat tonnit palkassa sen mahdollisen lisätyön ja stressin arvoisia. Mieluummin itse ainakin teen sitä mielekästä duunia pienemmällä palkalla kuin kärsin joka päivä duunissa hiukan paremman rahallisen korvauksen takia.
Tämä on muuten aika ikävä tilanne Suomen kansantalouden ja köyhien kannalta.

Jos esim. kovan luokan myynti-insinööri päättää downshiftata 5pv -> 4pv tekemiseen ja myy sen takia useilla miljoonilla vähemmän teollisuustuotteita maailmalla (kun kiinalaisen tai saksalaisen kilpailijan vastaava myynti-inssi on haaskalla ja kaappaa saamatta jääneet myynnit omalle firmalleen), niin se voi tarkoittaa miljoonia euroja menetettyjä tilauksia teollisuusfirmalle vuosien saatossa, joka puolestaan tarkoittaa vähemmän työpaikkoja niille matalapalkkaisemmille tuotteiden kasaajille + huolto-insseille ja asennuspalveluita tarjoaville asentajille. Jne.

Aina kun korkeapalkkainen ihminen downshiftaa, niin yhteiskunta kokonaisuutena häviää tosi paljon kun jää paljon tuotantoa, verotuloja ja täten lopulta myös köyhien hyvinvointipalveluita tuottamatta.

Olen melko varma, että jos Suomessa laskettaisiin verotusta reilusti, niin kokonaisuutena yhteiskunta vaurastuisi reilusti ja työttömyys vähenisi.

Sen sijaan että yksi myynti-inssi downshiftaa tehdäkseen remontin, hän myykin miljoonilla enemmän, ostaa remontin remonttireiskalta työllistäen ja firmakin palkkaa lisää jengiä liukuhihnalle ja huolto-osastokin palkkaa yhden junnuinssin lisää töihin, kun tukipyyntöjä tulee maailmalta enempi. Ja yhtäkkiä kollektiivisesti saatiin paljon lisää tuottavuutta koko maalle.

-
Downshiftaus on tässä vain eufenismi sille, että jätetään jotain tuottavampaa tekemättä, koska korkea marginaaliverotus ei kannusta sen tekemiseen.
-
Lisäys:
Ja ei, 9 naista ei voi synnyttää vauvaa kuukaudessa. Käytännössä melkein mitään hommia ei voi jakaa useille ihmisille ilman tehokkuuden laskua. 4:n eri myynti-insinöörin lähetys samalle asiakkaalle viikon välein ei vastaa sitä, että yksi ja sama inssi käy siellä asiakkaalla joka viikko kuuntelemassa asiakkaan murheita ja yhdistää päässään ne kuulemansa asiat koherentiksi tarvelistaukseksi joka toteuttamalla saadaan iso projekti myytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Tämä on muuten aika ikävä tilanne Suomen kansantalouden ja köyhien kannalta.

Jos esim. kovan luokan myynti-insinööri päättää downshiftata 5pv -> 4pv tekemiseen ja myy sen takia useilla miljoonilla vähemmän teollisuustuotteita maailmalla (kun kiinalaisen tai saksalaisen kilpailijan vastaava myynti-inssi on haaskalla ja kaappaa saamatta jääneet myynnit omalle firmalleen), niin se voi tarkoittaa miljoonia euroja menetettyjä tilauksia teollisuusfirmalle vuosien saatossa, joka puolestaan tarkoittaa vähemmän työpaikkoja niille matalapalkkaisemmille tuotteiden kasaajille + huolto-insseille ja asennuspalveluita tarjoaville asentajille. Jne.

Aina kun korkeapalkkainen ihminen downshiftaa, niin yhteiskunta kokonaisuutena häviää tosi paljon kun jää paljon tuotantoa, verotuloja ja täten lopulta myös köyhien hyvinvointipalveluita tuottamatta.

Olen melko varma, että jos Suomessa laskettaisiin verotusta reilusti, niin kokonaisuutena yhteiskunta vaurastuisi reilusti ja työttömyys vähenisi.

Sen sijaan että yksi myynti-inssi downshiftaa tehdäkseen remontin, hän myykin miljoonilla enemmän, ostaa remontin remonttireiskalta työllistäen ja firmakin palkkaa lisää jengiä liukuhihnalle ja huolto-osastokin palkkaa yhden junnuinssin lisää töihin, kun tukipyyntöjä tulee maailmalta enempi. Ja yhtäkkiä kollektiivisesti saatiin paljon lisää tuottavuutta koko maalle.

-
Downshiftaus on tässä vain eufenismi sille, että jätetään jotain tuottavampaa tekemättä, koska korkea marginaaliverotus ei kannusta sen tekemiseen.
-
Lisäys:
Ja ei, 9 naista ei voi synnyttää vauvaa kuukaudessa. Käytännössä melkein mitään hommia ei voi jakaa useille ihmisille ilman tehokkuuden laskua. 4:n eri myynti-insinöörin lähetys samalle asiakkaalle viikon välein ei vastaa sitä, että yksi ja sama inssi käy siellä asiakkaalla joka viikko kuuntelemassa asiakkaan murheita ja yhdistää päässään ne kuulemansa asiat koherentiksi tarvelistaukseksi joka toteuttamalla saadaan iso projekti myytyä.
Näin on näppylät. Nyt, kun kokonaisuutena tuloista menee kymmeniä tuhansia suoraan verottajalle yms., miettii kyllä viisi kertaa, että palkkaanko jotakin ulkopuolista tekemään jotakin.

Lopputuloksena useimmiten on, että ei kannata palkata näillä veroilla + niiden mahdollisesti palkattavien yrittäjien kulurakenteesta johtuen yhtään ketään hommaan, joka ei lupia vaadi.

Kustannuksia tulee nääs katsottua sen linssin läpi, että miten vitunmoista rehkimistä ne tulot ovat vaatinee ja miten paljon siitä muut kuorivat ensin päältä.

Seuraavana remonttina olisi keittiö. Itse tulee väännettyä, koska hinta vs sen hinnan vaatima nettotulon tienausaika on ihan posketon. Palkkaisin muuten remonttireiskat siihen hommaan, mutta yhtälö vain on järjetön.

Yhteiskunta pyörisi huomattavasti sulavammin kaiken kaikkiaan, jos ei täällä sosiaalidemokratian ihmemaassa hoidettaisi joka saatanan asiaa tulonsiirtojen kautta muille. Valtio tietää aina parhaiten, mihin jonkun toisen työn tulokset on parasta käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Moni kun höpöttää just, että ihan sama tienaako 2000€/kk vai 2500€/kk näppiin, mutta jos työura kestää vähintään 30v niin tuossakin tulee kokonaisuudessaan 180 000€ eroa, tuo voi ollakin yllättäen se ratkaiseva ero palkassa, jolla ostetaan kesämökki, parempi auto, käydään kerran vuoteen ulkomailla jne.. Tai jos pystyy sijoittamaan vaikka 30v ajan 500€/kk enemmän osakkeisiin niin pelkästään tuosta palkkaerosta voi tulla aika mojova 592 000€ potti (7% vuosituotolla laskettuna).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Näin on näppylät. Nyt, kun kokonaisuutena tuloista menee kymmeniä tuhansia suoraan verottajalle yms., miettii kyllä viisi kertaa, että palkkaanko jotakin ulkopuolista tekemään jotakin.

Lopputuloksena useimmiten on, että ei kannata palkata näillä veroilla + niiden mahdollisesti palkattavien yrittäjien kulurakenteesta johtuen yhtään ketään hommaan, joka ei lupia vaadi.

Kustannuksia tulee nääs katsottua sen linssin läpi, että miten vitunmoista rehkimistä ne tulot ovat vaatinee ja miten paljon siitä muut kuorivat ensin päältä.

Seuraavana remonttina olisi keittiö. Itse tulee väännettyä, koska hinta vs sen hinnan vaatima nettotulon tienausaika on ihan posketon. Palkkaisin muuten remonttireiskat siihen hommaan, mutta yhtälö vain on järjetön.

Yhteiskunta pyörisi huomattavasti sulavammin kaiken kaikkiaan, jos ei täällä sosiaalidemokratian ihmemaassa hoidettaisi joka saatanan asiaa tulonsiirtojen kautta muille. Valtio tietää aina parhaiten, mihin jonkun toisen työn tulokset on parasta käyttää.
Tätähän sillä kotitalousvähennyksellä koitetaan torpata. Jos halutaan lisätä palveluita ihmisten välisten suorien ostojen verotusta pitäisi laskea tehdastuotteiden kustannuksella. Toisaalta kyllähän yhteiskunnan tuottavuus on korkeampi, kun tehdään vähemmän käsityötä... Paitsi, jos ei tehdä työtä ollenkaan...

Keittiöremontteja ei tietääkseni hoideta tulonsiirtojen kautta, joten en nyt ihan ymmärrä miten se tähän liittyy :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos ihmiset voisivat järkevämmin ostaa palvelua toisiltaan, ei tulonsiirtoja tarvittaisi sossuvaltion läpi.
Nää nyt on tälläisiä melko turhia heittoja, ilman laskelmia. Minun ymmärrykseni perusteella valtion kulurakenteesta keskituloisten tulonsiirroilla ei mitään kesää tehdä. Ja joka tapaukseessa ne lapset esim. pitää laittaa kouluun ja ruokkia. En tiedä onko keskituloiselle edes juurikaan muita tulonsiirtoja kuin lapsiin liittyvät. Jotain liikuntapalveluita kunnat rahoittavat ja tiestö on julkinen. Erikoissairaanhoidon hoitaa valtio, mutta sekin menisi joka tapauksessa vakuutuksesta, joka on ihan samaa sossuilua paitsi vielä tehottomampaa :)

Kuinka monta prosenttia kokonaisveroaste tällöin mielestäsi putoaisi, ja kuinka paljon se vaikuttaisi vaikkapa keittiöremontin hintaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Nää nyt on tälläisiä melko turhia heittoja, ilman laskelmia. Minun ymmärrykseni perusteella valtion kulurakenteesta keskituloisten tulonsiirroilla ei mitään kesää tehdä. Ja joka tapaukseessa ne lapset esim. pitää laittaa kouluun ja ruokkia. En tiedä onko keskituloiselle edes juurikaan muita tulonsiirtoja kuin lapsiin liittyvät. Jotain liikuntapalveluita kunnat rahoittavat ja tiestö on julkinen.

Kuinka monta prosenttia kokonaisveroaste tällöin mielestäsi putoaisi, ja kuinka paljon se vaikuttaisi vaikkapa keittiöremontin hintaan?
Luuletko sä että se naapurin maken työttömyyskorvaus ei ole tulonsiirto? Mitä ihmettä nyt taas.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Luuletko sä että se naapurin maken työttömyyskorvaus ei ole tulonsiirto? Mitä ihmettä nyt taas.
Miten ihmettä naapurin Maken tulonsiirto liittyy nyt tähän:

Jos ihmiset voisivat järkevämmin ostaa palvelua toisiltaan, ei tulonsiirtoja tarvittaisi sossuvaltion läpi.
Ei valtio sille makelle mitään osta, vaan se make ostaa kyllä ihan itse. Jos taas makella ei ole rahaa ja se kuolee lumihankeen, ei se make silloinkaan keneltäkään mitään palvelua osta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Miten ihmettä naapurin Maken tulonsiirto liittyy nyt tähän:



Ei valtio sille makelle mitään ostaa, vaan se make ostaa kyllä ihan itse. Jos taas makella ei ole rahaa ja se kuolee lumihankeen, ei se make silloinkaan keneltäkään mitään palvelua osta.

Jos tulonsiirtoja olisi vähemmän, olisi helpompi ostaa siltä naapurin Makelta sitä keittiörempan tekoa. Veroprosentti olisi pienempi ja Makella olisi suurempi kannustin tehdä se duuni. Jatkot sitten jossain paremmassa ketjussa jos asiaa vielä haluaa puida.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos tulonsiirtoja olisi vähemmän, olisi helpompi ostaa siltä naapurin Makelta sitä keittiörempan tekoa. Veroprosentti olisi pienempi ja Makella olisi suurempi kannustin tehdä se duuni. Jatkot sitten jossain paremmassa ketjussa jos asiaa vielä haluaa puida.
Ja jos ei olisi turhia sossulakeja lainkaan olisi helpompi ottaa kotiorjia. Tämä ei tosiaan liity nyt mitenkään edes verorakenteeseen vaan ihan siihen halutaanko jättää heikot kadulle vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tätähän sillä kotitalousvähennyksellä koitetaan torpata.
60% vähennys oli vielä kohtalainen, mutta 70% sen pitäisi olla. Nykyisellään on taas kannattavaa teettää käytännössä kaikki pimeänä plus jos sulla käy jo siivooja niin quota alkaa olemaan täys jo pelkästään siitä.

Lisäksi tosta kotitalousvähennyksestä on seurannut sellainen ikävä juttu että 100€ keikasta on tullut 200€ keikka, koska sen huntinhan se maksaa vähennysten jälkeen... ’paitsi’ jos tuo oli vuoden ainoa keikka tai quota jo täynnä, jolloin jo kädettömämmänkin urpon kannattaa kannattaa ottaa palkatonta töistä kun tuossa saa 2-6h osaamistasosta riippuen vääntää tuota hommaa ja notkua kotona 1-3päivää ja siltikin näppiin jää enemmän...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Lisäksi tosta kotitalousvähennyksestä on seurannut sellainen ikävä juttu että 100€ keikasta on tullut 200€ keikka, koska sen huntinhan se maksaa vähennysten jälkeen... ’paitsi’ jos tuo oli vuoden ainoa keikka tai quota jo täynnä, jolloin jo kädettömämmänkin urpon kannattaa kannattaa ottaa palkatonta töistä kun tuossa saa 2-6h osaamistasosta riippuen vääntää tuota hommaa ja notkua kotona 1-3päivää ja siltikin näppiin jää enemmän...
Tämä (palvelun hinta seuraa maksukykyä) kertoo lähinnä sitten siitä, että kilpailu ei toimi, jos se ennen oli kannattavaa satasella ja nyt siitä pyydetään kaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Sorry, jos olen liikaa ketjuun kirjoittanut ja se häiritsee... Olen sentään tänä vuonna vaihtanut työpaikkaa ja palkkaus on merkittävästi muuttunut. Myös paremman puoliskon tulot ovat muuttuneet aikalailla. No, lupaan että en mainitse perheen palkkoja ainakaan tänä vuonna enää.
Ei noista kommenteista kannata stressata - ne piirtää kenellä on liitua :). Itse ihmettelen vain sitä että miksi (yleensä) tuollaisilla tuloilla väännetään hautaan asti duunia, normaali eläkeikä ei ole mitään ja vaikuttaa että duuni on se ”elämän henkireikä”. Itse eläisin ”50ke” (käytännössä alle) tuloilla ja sijoittaisin loput (tekin vaikuttatte vetävän about näin) ja kun on 1-2Me perheellä sijoitusvarallisuutta niin lopettaisin oravanpyörässä juoksemisen siihen paikkaan. 1Me salkulla vähän askeettisempaa, 2Me salkulla saa sitten olla jo kesä- ja talviasuntokin erikseen.

Itse taas totesin valinneeni väärän ”ydinosaamisalueen” 10v vääntämisen jälkeen, käytännössä yli 70k€ ei voi palkkatöissä liksaa saada ”suorittavassa portaassa”. Pistin firman pystyyn jolloin laskutusta saa 40k€ enemmän ja pääsee kikkaileen verojen sekä eläkemaksujen kanssa jolloin tuonne 1m-2me kerhoon on mahdollisuus päästä paljon nopeammin. Kaikista eniten nyt vituttaa se että kun olisi kerännyt osaamista 15v vähän eri alueesta niin liksaa saisi 80-90k ja firman kautta varmaan 150-200k (tai olisi sitä firmankin voinut laittaa pystyyn jo 2-4v sitten...), mutta kun aloit tekemään sitä mitä tuntu ”mielekkäältä” niin tässä sitä ollaan :)... Firman kautta operoidessakin tässä on vaikea/mahdoton saada suoria kokopäiväisiä hommia joten hommat on käytänössä pakko kierrättää jonkun ”välittäjän” kautta josta menettää taas sen 20ke laskutusta jonka voisi omaankin taskuun laittaa... Alunperin oli 50v ikää ja 1me sijoituksia tavoitteena, nyt tuohon pitäisi päästä ainakin vähän nopeammin, mutta aika näyttää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tämä (palvelun hinta seuraa maksukykyä) kertoo lähinnä sitten siitä, että kilpailu ei toimi, jos se ennen oli kannattavaa satasella ja nyt siitä pyydetään kaksi.
Tuskin sitä työtä niin paljoa on että alalle kuin alalle kannattaisi väkisin ängetä. Tommoselle kaverillekin kun sitten sanot about että ”sun tuntilaskutus on 50e ja tossa hommassa menee max. 2h kun itse tiedän lähes varmaksi suoriutuvan siitä 3-4h sisällä - motonetistä pitää tosin hankkia 40€ työkalu kun sitä ei itsellä vielä ole”, niin vastaus on tyypillisesti sitten että ”kantsii tehdä sitten itse - palaa asiaan jos ei onnistu”. Eli vastapuolenkaan ei kannata tinkiä koska yhteisövero + muut verot, todennäköisesti myöskään ei saa päivää täyteen muita hommia eli kannattavampaa notkua kotona.

Pk- seudulla tilanne on absurdein tuossa ” keikka hinnoittelussa”, ilmeisesti ihmisten oma osaamistaso on niin paska koska täällä pyydetään melkein mistä hommasta tahansa absurdeja summia. Palkat (siis palvelua ostavien ja erityisesti marginaaliverotus huomioiden) samasta työstä pk-seudun ja maaseudun välillä ei kuitenkaan paljoa eroa mutta silti hinnat voi olla 1/2...
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Kannattaa muistaa että jos on matkavähennyksiä paljon on niitä kulujakin.. Itsellä työmatka 5min autolla tai 15min kävellen. En ihan heti vaihtaisi duuniin jossa työmatka on 30min - 1h/suunta vaikka tienaisi hieman enemmän.. Tätäkin on tarjottu mutta kieltäydyin. Pitää sille omalle ajallekkin laskea hintaa.. + kaikki auton kulut jne.

Vaimolla n. 45min työmatka ja vaikka tienaa paremmin ja saa verotukseen täydet matkakulut niin se 8h työpäivä muuttuu nopeasti 10h matkoineen.

Talvella kun autot ovat jäässä kävelen nopeammin duuniin kuin autolla.

Ja ne tulot.. Kaupassa myyjänä, palkkakatto saavutettu jo vuosia sitten, nyt ei tule kuin Tessin korotukset. Palkka bruttona 2500-2800/kk riippuen lisistä.
Täysin samaa mieltä tästä. Sille menetetylle vapaa-ajallekin on hinta mikä menee työmatkoihin. Itsellä menee nyt noin 25min yhteen suuntaan kesäkeleillä kun ei tarvitse auto putsata lumesta, ikkunoita raaputtaa ja kesärajoitusten mukaan voi sentään satasta ajaa. Tuohon on kyllä vuosien mittaan tottunut ja on kohtuuden rajoissa.
Talvella menee sitten se 10min pitempään yleensä johtuen nopeusrajoituksista ynnä muusta valmistelusta kun lähtee töihin/töistä.
Ja tietkin saatttaa olla ihan puuroa joskus jos on lunta satanut ihan helvetisti. Voisin vaikka vaihtaa vähän pienenpipalkkaiseen työhön jos työpaikalle pääsisi kävellen viidessä minuutissa.

Mutta eikös nykyään sitä työtä pidä ottaa vastaan 80km säteeltä työkkärin mielestä? Siinäpä lähdet johonkin orjatyöhön minimipalkalla ja matkoihin menee se +2 tuntia päivässä.
Ei paljoa vähennykset lämmitä.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Oma palkkakehitys reilun parinkymmenen vuoden aikana 7500mk-10000mk-12000mk-18000mk-20000mk-25000mk-5500€-6100€-6600€-7100€-7300€

Tuohon sitten bonukset ja osingot päälle, jotka euroaikana ovat olleet ihan merkittäviä. Näin ammattikoulupohjalta hieno homma mutta kävi ihan hyvä tsägä IT alan kehityksen puitteissa. Tosin joillakin muilla kävi myös paljon paremmin ja osalla myös aika huonosti.

Tässä välissä on työnantajia ollut kahdeksan, tullut myytyä kolme (osa)omistettua firmaa, lomautettuna oltu kaksi viikkoa ja työttömänä viikon verran sopimuksien välissä. Kerran olen työpaikkaa hakenut. Se oli tuo ensimmäinen. Palkkaa annettiin 500mk enemmän kuin pyysin. Tapahtui 90 luvun puolivälissä ja laman takia hommien saaminen oli aika epävarmaa. Onneksi olin ollut siellä työharjoittelussa aiemmin.

Samassa ajassa on tullut pelkästään henkilökohtaista laskutusta asiakkailta 4-5M€, joten työnantajan näkökulmasta pitäisi arvontuotannonkin olla ihan kohdillaan.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Mulla vähän sua isommat tulot, ja eipä niillä yksin vielä kuuhun mennä. Vaan kun vaimolla on vielä reippaasti muakin paremmat tulot, niin sittenpä alkaakin jäämään kivasti käteen.. yhteenlaskettu netto reippaat 12te/kk keskimäärin. Ei tartte juuri rahankäyttöä miettiä. Säästöön/sijoituksiin menee 40-50te vuodessa...

Eikö noilla tuloilla voisi harkita työnteon lopettamista jo joskus siinä viiskymppisenä? :cool2:
En siis tiedä minkä ikäinen olet ja mitä hommia teet, mutta itse varmaan nostaisin kytkintä firmasta hyvissä ajoin noilla tuloilla.
Toki tämä kaikkihan riippuu ihan elintasosta ja mihinkä ja mitenkä sitä rahaa käyttää ja mitenkä paljon. Jo jotkutkan tykkäävät omista töistään niin paljon että eivät kertakaikkiaan osaa jäädä eläkkeelle vaikka voisivat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Täysin samaa mieltä tästä. Sille menetetylle vapaa-ajallekin on hinta mikä menee työmatkoihin. Itsellä menee nyt noin 25min yhteen suuntaan kesäkeleillä kun ei tarvitse auto putsata lumesta, ikkunoita raaputtaa ja kesärajoitusten mukaan voi sentään satasta ajaa. Tuohon on kyllä vuosien mittaan tottunut ja on kohtuuden rajoissa.
Talvella menee sitten se 10min pitempään yleensä johtuen nopeusrajoituksista ynnä muusta valmistelusta kun lähtee töihin/töistä.
Ja tietkin saatttaa olla ihan puuroa joskus jos on lunta satanut ihan helvetisti. Voisin vaikka vaihtaa vähän pienenpipalkkaiseen työhön jos työpaikalle pääsisi kävellen viidessä minuutissa.

Mutta eikös nykyään sitä työtä pidä ottaa vastaan 80km säteeltä työkkärin mielestä? Siinäpä lähdet johonkin orjatyöhön minimipalkalla ja matkoihin menee se +2 tuntia päivässä.
Ei paljoa vähennykset lämmitä.
Toisaalta taas uhraamalla hiukan enemmän aikaa työmatkalle voi yleensä taas asua väljemmin ja isommassa asunnossa. Mä mieluummin käytän tunnin päivässä työmatkoihin ja asun omakotitalossa kuin 10min matkoihin ja asun neuvostokuutiokaksiossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse taas totesin valinneeni väärän ”ydinosaamisalueen” 10v vääntämisen jälkeen, käytännössä yli 70k€ ei voi palkkatöissä liksaa saada ”suorittavassa portaassa”. Pistin firman pystyyn jolloin laskutusta saa 40k€ enemmän ja pääsee kikkaileen verojen sekä eläkemaksujen kanssa jolloin tuonne 1m-2me kerhoon on mahdollisuus päästä paljon nopeammin. Kaikista eniten nyt vituttaa se että kun olisi kerännyt osaamista 15v vähän eri alueesta niin liksaa saisi 80-90k ja firman kautta varmaan 150-200k (tai olisi sitä firmankin voinut laittaa pystyyn jo 2-4v sitten...), mutta kun aloit tekemään sitä mitä tuntu ”mielekkäältä” niin tässä sitä ollaan :)... Firman kautta operoidessakin tässä on vaikea/mahdoton saada suoria kokopäiväisiä hommia joten hommat on käytänössä pakko kierrättää jonkun ”välittäjän” kautta josta menettää taas sen 20ke laskutusta jonka voisi omaankin taskuun laittaa... Alunperin oli 50v ikää ja 1me sijoituksia tavoitteena, nyt tuohon pitäisi päästä ainakin vähän nopeammin, mutta aika näyttää...
Näähän on oikeasti ihan tuuripeliä. Suuria linjoja voi vedellä. Tosin, jos se katto on 70ke:ssa niin ei voi sanoa, että olis jotenkin huonon valinnan tehnyt. Monella korkeakouutetulla ne katot on hyvinkin 50ke mitä maksetaan hyvällekin tekijälle....

Itse aloitin opiskelut hyvillä näkymillä ja sitten vaihdoin lennosta painotuksen sivuaineelle kun ne näkymät vaihtuikin lennosta lähinnä haluatko valmistua kortistoon osastolle. Reilu viisi vuotta valmistumisen jälkeen hyppäsin tilaisuuden tullen tekemään niitä pääainehommia, ihan omasta mielenkiinnosta. Mikään palkkaliikehän se uuteen hommaan hyppääminen ei ollut. Nyt taas 5v myöhemmin tällä alalla on kova kysyntä ja yhtäkkiä palkkakin nyt pomppasi ensin yrittämällä ja sitten pian perään ihan täysin yrittämättä (tuurilla oikeeseen, paikkaan oikeeseen aikaan, kerrankin :) ).

Saa nähdä mikä on taas tilanne muutaman vuoden päästä. Toisaalta kun osaaminen on näiden mutkien jälkeen poikkeuksellisen laajaa, niin eiköhän aina jotain tekemistä tekijälle löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Pk- seudulla tilanne on absurdein tuossa ” keikka hinnoittelussa”, ilmeisesti ihmisten oma osaamistaso on niin paska koska täällä pyydetään melkein mistä hommasta tahansa absurdeja summia. Palkat (siis palvelua ostavien ja erityisesti marginaaliverotus huomioiden) samasta työstä pk-seudun ja maaseudun välillä ei kuitenkaan paljoa eroa mutta silti hinnat voi olla 1/2...
Oon tästä vähän eri mieltä. PK-seudulla nimenomaan riittää niitä hyvätuloisia maksajia, joita ei välttämättä edes kiinnosta, mitä joku "satasen homma" maksaa. Sitähän onkin välillä vaikea tajuta, miksi siellä kukaan keskituloinen haluaa asua...

 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Toisaalta taas uhraamalla hiukan enemmän aikaa työmatkalle voi yleensä taas asua väljemmin ja isommassa asunnossa. Mä mieluummin käytän tunnin päivässä työmatkoihin ja asun omakotitalossa kuin 10min matkoihin ja asun neuvostokuutiokaksiossa.
Toki, mutta voihan sitä omakotitalonkin hommata 5km päästä työpaikasta, jos hyvin käy. Mutta varmaankin aika epätodennäköistä.

Ja neukkukuutiot on kyllä pahimpia, varsinkin jos sattuu olemaan joku 80-luvulla rakennettu missä kuuluu kaikkia äänet läpi. Useampikin vuosi tuli asuttua nuoruudessa noissa, never again ellei ole pakko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Oon tästä vähän eri mieltä. PK-seudulla nimenomaan riittää niitä hyvätuloisia maksajia, joita ei välttämättä edes kiinnosta, mitä joku "satasen homma" maksaa. Sitähän onkin välillä vaikea tajuta, miksi siellä kukaan keskituloinen haluaa asua...

Kyllä sun pitää kuulua siihen ylimpään desiiliin että tuotto/panossuhdetta kannattaa edes miettiä - jos siis osaat itsekin homman tehdä. Ja silloinkin todennäköisesti vielä puolikkaan kannattaa homma tehdä rahallisestikin itse, ulkoistaminen kannattaa erityisesti jos itse pääsee edes samaan työjälkeen (joka tyypillisesti ei ole paljoa vaadittu). Eli toisen sanoen karrikoidusti suomessa pitää olla todella höveli tai täysin kädetön tai tienata aivan vitusti että kannattaa ostaa jotain duunia ulkopuoliselta nykyisellä verotuksella, toki poikkeuksia on ja ne yleensä hoidetaan pimeästi :)... Käytännössä sellaiset osaavat henkilöt on pakotetty ostamaan työ muualta jotka eivät pysty palkkatöistä saamaan (palkatonta)vapaata tai homma on sellainen että se olisi enemmän kuin hyvä saada suhteellisen pienessä ajassa tehtyä (vaikkapa kattoremppa) tai työ muuten vain vaatinee jonkinlaista pohjaosaamista jota on vaikea omassa elämässä saavuttaa eli työ on vähän niinkuin "once in a lifetime" tyyppistä (lattiavalu), joista jälkimmäisen tapauksessa ei toki ole mitään taetta että se palkattu jamppa tekee sen homman itseäsi paremmin ellet ole jostain jotain vinkkiä saanut että ko. kaveri asian osaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Varmasti itse pääsee parempaan jälkeen kuin siivooja (joilla hyvin paljon jäljessä vaihtelua - jos hyvän siivouspalvelun kotiin löytää, niin kannattaa pitää kiinni), mutta ihan mielellään tuota ainakin osittain ulkoistaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Jos näin ei keskimäärin ole, niin silloin koulutusjärjestelmä on epäonnistunut.
Ettei nyt menis korrelaatiot ja kausaliteetit sekaisin?

Siitä, kuinka suuri osuus koulussa opitusta tiedosta on työelämässä tarpeellista on ollut tutkimuksia, eikä se ole paljoa.

Toisaalta, korkeakoulusta hyvillä arvosanoilla valmistunut henkilö on harvemmin millään muotoa valmis työelämään.

Toki kun jotain rekrytään on ihan hyvä katsoa miten on opiskellut, ja millä menestyksellä. Sen mitä olen ollut rekryissä mukana niin ei se suoraan korreloi älykkyyden kanssa. Enkä kyllä millään keksi, miksi mä miettisin niitä arvosanoja palkan määrityksessä. Palkka määrittyy ihan aluksi työkuvan mukaan, päällä on neuvotteluvaraa jossa yhdistelmä pärstäkerrointa, ajoitusta, neuvottelukykyä, epätoivoa jne.

Myöhemmät palkat sitten perustuvat pitkälti suorituksiin, kemioihin, siihen miten omat taidot osuvat yksiin yrityksen tarpeisiin. Päälle toki tarvitaan tsägää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ettei nyt menis korrelaatiot ja kausaliteetit sekaisin?

Siitä, kuinka suuri osuus koulussa opitusta tiedosta on työelämässä tarpeellista on ollut tutkimuksia, eikä se ole paljoa.

Toisaalta, korkeakoulusta hyvillä arvosanoilla valmistunut henkilö on harvemmin millään muotoa valmis työelämään.

Toki kun jotain rekrytään on ihan hyvä katsoa miten on opiskellut, ja millä menestyksellä. Sen mitä olen ollut rekryissä mukana niin ei se suoraan korreloi älykkyyden kanssa. Enkä kyllä millään keksi, miksi mä miettisin niitä arvosanoja palkan määrityksessä. Palkka määrittyy ihan aluksi työkuvan mukaan, päällä on neuvotteluvaraa jossa yhdistelmä pärstäkerrointa, ajoitusta, neuvottelukykyä, epätoivoa jne.

Myöhemmät palkat sitten perustuvat pitkälti suorituksiin, kemioihin, siihen miten omat taidot osuvat yksiin yrityksen tarpeisiin. Päälle toki tarvitaan tsägää.
Kommentoidaan nyt sen verran, että koulujärjestelmässä opitaan hyvin paljon muutakin kuin tietoa. Koulujärjestelmällä on aika suuri merkitys siihen, miksi Suomalaiselle koodarille ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin Intialaiselle. Eikä se liity opitun tiedon määrään.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kommentoidaan nyt sen verran, että koulujärjestelmässä opitaan hyvin paljon muutakin kuin tietoa. Koulujärjestelmällä on aika suuri merkitys siihen, miksi Suomalaiselle koodarille ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin Intialaiselle. Eikä se liity opitun tiedon määrään.
Toki opitaan. Mun kritiikki ei kohdistu koulujärjestelmää kohtaan, vaan ajatusta siitä että yrityksen pitäisi maksaa työntekijälle koulumenestyksen perusteella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 431
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom