Palkkakeskustelu

Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Yo-sairaala, sh. Korkein vaativuusluokka ja viimevuonna reilu 40t euroa kokonaisansio.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
En tiedä sopiiko ihan tähän ketjuun, mutta en parempaakaan keksinyt: Meillä firmassa jaetaan lounarit noille edenredin korteille. Nyt koronan aikana noita lounareita on jäänyt iso kasa käyttämättä. On mahdollista, että määräaikainen työsuhde päättyy tuossa muutaman kuukauden päästä, mitä noille käyttämättömille lounareille tapahtuu siinä vaiheessa? Paperiset toki voisi pitää itsellä, mutta nämä ovat tosiaan kortilla.
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 565
En tiedä sopiiko ihan tähän ketjuun, mutta en parempaakaan keksinyt: Meillä firmassa jaetaan lounarit noille edenredin korteille. Nyt koronan aikana noita lounareita on jäänyt iso kasa käyttämättä. On mahdollista, että määräaikainen työsuhde päättyy tuossa muutaman kuukauden päästä, mitä noille käyttämättömille lounareille tapahtuu siinä vaiheessa? Paperiset toki voisi pitää itsellä, mutta nämä ovat tosiaan kortilla.
Kyllä ne sulle kuuluu. Ne on palkkaa joka on vaan verotussyistä maksettu muuten kuin käteisenä

edit. Mutuilin vähän eikä tämä päde aina, alla tarkempia vastauksia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 091
Joskus kun nuo meinaa vanheta, niin kannattaa maksaa niillä liikuntapuolen rahoilla vaikka kuntosalia pitkälle tuoevaisuuteen, tai ostaa lahjakortteja, niin saa jatkoaikaa.
 
Liittynyt
17.11.2016
Viestejä
28
En tiedä sopiiko ihan tähän ketjuun, mutta en parempaakaan keksinyt: Meillä firmassa jaetaan lounarit noille edenredin korteille. Nyt koronan aikana noita lounareita on jäänyt iso kasa käyttämättä. On mahdollista, että määräaikainen työsuhde päättyy tuossa muutaman kuukauden päästä, mitä noille käyttämättömille lounareille tapahtuu siinä vaiheessa? Paperiset toki voisi pitää itsellä, mutta nämä ovat tosiaan kortilla.
Kuinka kauan korttini saldo on voimassa?
Lounas-, liikunta- ja kulttuuri- sekä työmatkaedun saldo on voimassa 2 vuotta saldon latauspäivästä lähtien. Vanhenemassa olevan saldon voit tarkistaa MyEdenred-sovelluksessa tai osoitteessa www.myedenred.fi. Työsuhteen päättyessä saldon käyttöaika riippuu työnantajasta. Työnantaja voi sulkea kortin 30 pvän kuluttua tai tarvittaessa käyttöaikaa voidaan jatkaa pidemmälle, kuitenkin kortin voimassaolon puitteissa. Sovi käyttöajasta työnantajasi kanssa.

Kuinka kauan Edenredin korttia voi käyttää, kun on lähtenyt pois yrityksen palveluksesta?
30 päivää siitä, kun Edenred Finland on saanut työnantajalta ilmoituksen.


Itse sovin aikoinaan työnantajani kanssa työsuhteen päättyessä, että kortti suljetaan myöhemmin. Olisikohan ollut joku 3-4 kk vielä voimassa työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos saldoa ei käytä kokonaan ja kortti suljetaan, niin en osaa sanoa mitä saldolle käy.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 048
Kyllä ne sulle kuuluu. Ne on palkkaa joka on vaan verotussyistä maksettu muuten kuin käteisenä
Tuota lounasetuahan on kahta mallia:
1) työnantaja maksaa koko lounaan hinnan, jolloin siitä 75% on palkansaajalle verotettavaa luontoisetua
2) työnantaja maksaa 25% lounaan hinnasta, jolloin se on veroton etu.

Näistä meillä esim. on jälkimmäinen malli käytössä, ja käytännössä se toimii niin, että tuolla Edenredin kortilla maksettujen lounaiden hinnasta 75% vähennetään seuraavan kuun palkasta.
Summat menevät aina toteutuneen käytön mukaan.

Näin ollen en saa lounasetua jos en syö jossain kuussa kortilla maksettuja ruokia.

Sen sijaan ensimmäisessä vaihtoehdossa kyse on enemmänkin palkkaan verrattavasta edusta, eli silloin voisi ajatella että ne kuuluvat työntekijälle vaikkei tämä ehtisi niitä ennen työsuhteen loppua käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Joskus kun nuo meinaa vanheta, niin kannattaa maksaa niillä liikuntapuolen rahoilla vaikka kuntosalia pitkälle tuoevaisuuteen, tai ostaa lahjakortteja, niin saa jatkoaikaa.
Ja setelitön puoliso pääsee sinunkin seteleillä leffaan, jos ostat sarjalippuja. Kätevä porsaanreikä. :)
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
Ja setelitön puoliso pääsee sinunkin seteleillä leffaan, jos ostat sarjalippuja. Kätevä porsaanreikä. :)
Näin voi toki tehdä, mutta ei se laillista ole ja sarjalipuissakin lukee että vain sen tietyn henkilön käyttöön.

Eipä noita tosin taideta juurikaan seurata, ja jos paperisen sarjalipun käyttää verkkokaupassa maksamiseen niin taitaa tuokin jälki hävitä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Ja setelitön puoliso pääsee sinunkin seteleillä leffaan, jos ostat sarjalippuja. Kätevä porsaanreikä. :)
Minulle ei taannoin suostuttu myymään Smartum-seteleillä sarjalippua Sellon Finnkinossa juurikin siksi, että niitä lippuja pystyisi siinä tapauksessa myös muut käyttämään edun saajan lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Minulle ei taannoin suostuttu myymään Smartum-seteleillä sarjalippua Sellon Finnkinossa juurikin siksi, että niitä lippuja pystyisi siinä tapauksessa myös muut käyttämään edun saajan lisäksi.
Kyllä niillä sarjalippuja saa, ei tavallisia vaan kulttuurisarjalippuja joissa on ostajan nimi.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Kyllä niillä sarjalippuja saa, ei tavallisia vaan kulttuurisarjalippuja joissa on ostajan nimi.
Niin, no miten tuo siippa sitten niittä kulttuurisarjalippuja käyttäisi, jos niissä lukee edun saajan nimi siipan nimen sijaan (Finnkinon sivujen mukaan henkilöllisyys on todistettava tällaisen lipun käytön yhteydessä)? :D Kysehän oli lainaamassani viestissä juurikin siitä, että kulttuuri- ja liikuntasetelietua käytetään väärin siten, että myös edun saajan ulkopuoliset tahot hyötyvät edusta.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
Niin, no miten tuo siippa sitten niittä kulttuurisarjalippuja käyttäisi, jos niissä lukee edun saajan nimi siipan nimen sijaan (Finnkinon sivujen mukaan henkilöllisyys on todistettava tällaisen lipun käytön yhteydessä)? :D Kysehän oli lainaamassani viestissä juurikin siitä, että kulttuuri- ja liikuntasetelietua käytetään väärin siten, että myös edun saajan ulkopuoliset tahot hyötyvät edusta.
Käyt ostamassa leffalipun torstaina, ja sit perjantaina toisen viereiseen paikkaan, varaat toki liput erikseen. Esimerkiksi. Tai sit nettisivujen kautta, noilla lippuautomaateillakin onnistunee.

En usko että Finnkino on rakentanut systeemiä jossa seurataan onko sama tyyppi ostanut samaan leffaan kaksi lippua verkon kautta
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 533
Myös Elixian asiakastilille voi ladata tuota kulttuuri- ja liikuntasaldoa, jolla voi sitten maksella kuukausimaksuja sekä ostella lafkan automaateista palautusjuomia. Lienee ihan toimiva paikka dumpata irtisanoituessa jäljelle jäävät saldot. Toki nyt pandemian hetkellä ei ehkä toimivin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Minulle ei taannoin suostuttu myymään Smartum-seteleillä sarjalippua Sellon Finnkinossa juurikin siksi, että niitä lippuja pystyisi siinä tapauksessa myös muut käyttämään edun saajan lisäksi.
BioRexissä olen saanut tavallisia sarjalippuja seteleillä jo vuosien ajan. Näköjään Finnkinossa ollaan paremmin hereillä.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Miten muuten ravintolat, jos menet illalla ravintolaan ja kokeilet maksaa koko seurueen sapuskat lounasseteleillä, niin ottavatko vastaan? Joskus 20 v sitten ottivat, mutta ollaanko nykyään tarkempia?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 610
Mua mietityttää tuossa sh-palkkakeskustelussa muutama asia:
1) miksi näitä lisiä ei voi laskea palkaksi vaan ovat ”haittakorvausta”? Olen itse ollut keskeytymättömässä 3-vuorotyössä, eikä tullut mieleenkään ajatella omaa peruspalkkaa, se kun oli täysin irrelevantti asia. KTA huiteli n. 5€ peruspalkan yläpuolella.
useimmalle ne on nimenomaan sitä, haittakorvausta työajoista joita muu yhteiskunta ei noudata. Joudut laittaan lapsen päiväkotiin tai etsiin sille hoitajan viikonlopuksi nii se ei ihan ilmasta aina ole. Ilta, viikonloppu ja yövuoroista terveys sekä sosiaaliset suhteet kärsii. Aika moni meillä jättäis yöt tekemättä kokonaan jos niistä ei maksettais sen enempää, tai siis jos vois sit jättää. Sama koskee viikonloppuja. Usiammin me kavereiden kans nähtäis jos mie en tekis kolmivuoroa.

2) miksi sh palkka koetaan huonona? Sosionomi tienaa vähemmän, lastentarhaopettaja about saman. Keskiverto tradenomi saman.
Jaa'a, tähän en ole oikeen työkavereiltakaan saanut vastausta, varmaan siksi ettei se ole raketti-insinöörin palkkaa vastaavaa ja sillä ei elätä neljää lasta ja niiden ulkomaanmatkoja. Meidän työyhteisössä on about yks minun lisäksi jonka mielestä meillä ainakin on ihan hyvä palkka työhön nähden. Toisaalta sairaanhoitajien työnkuvat on niin erilaisia, että en ala puhumaan siinä mielessä toisten puolesta. Tuskin haluaisin olla vastasyntyneiden teho-osastolla töissä tällä palkalla.

3) Jos nostetaan peruspalkkaa vaikka 10% (250€), niin miten merkittävästi se parantaa sh:n työoloja? Niitä ja kiirettä kun moititaan sen minkä huonolta palkalta ehditään.
Jostain syystä ihmiset on valmiita tekemään paskempaa ja haastavampaa työtä jos siitä maksetaan enemmän. Tosin monessa paikassa on kiire juuri sen takia, että työntekijöitä ei ole mistä ottaa, sijaisia ei saada ja osa ajasta menee niiden perään kattomiseen ja opastamiseen. Todennäköisesti työntekijöitä hakeutuis(ja sitoutuis) alalle enemmän jos palkka olis korkeampi. Toisaalta ite näen, että palkka kyllä myös vaikuttaa sit siihe, ettei ole varaa palkata enempää.

4) Jos kerran palkka on huono, miksi sitä työtä tehdään ja sille alalle kouluttaudutaan?
Koska kouluttautuminenkaan ei ole ilmaista ja elämä pitää maksaa. Alalle kouluttaudutaan samasta syystä kuin niin monelle muullekkin alalle, ihmisellä ei ole mitään käryä mitä se ala on ja minkälaisia työpaikkoja on oikeasti olemassa. Sit ku on se kolme kakaraa ja velka-auto nii on aina astetta haastavampi vaihtaa töitä tosta nuin vaan.

5) Se kuntatalous ei oikeasti kestä. Ei edes ilman koronaa. Kuntatalous on aika pitkälti kädestä suuhun. Tosin oma kuntani teki juuri ylijäämäisen tuloksen. Mistä leikataan, jotta saadaan sh palkat ylös? Kasvatetaanko ryhmäkokoja varhaiskasvatuksessa ja koululuokilla? Nostetaanko veroja? Nostetaanko terveyskeskusmaksuja, liikuntapaikkamaksuja? Lakkautetaanko kirjastoja?
Eihän se kestä. Oli hauskoja reaktioita omilta työkavereilta ku ne hehkutti kuinka gallupissa oli sanottu että lähes kaikki haluaa nostaa 'meidän' palkkoja ja mietin ääneen että olisko tulos ollut sama jos olisi kysytty: "Haluatko maksaa enemmän veroja, että hoitajien palkkaa voidaan nostaa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 861
Miten muuten ravintolat, jos menet illalla ravintolaan ja kokeilet maksaa koko seurueen sapuskat lounasseteleillä, niin ottavatko vastaan? Joskus 20 v sitten ottivat, mutta ollaanko nykyään tarkempia?
Kyllä ainakin itselläni on onnistunut aina, no lähinnä 2 henkilöä olen maksanut vaan. Jotkut nipottaa että alkoholia ei voi maksaa, mutta sekin monessa paikassa onnistuu ruuan yhteydessä vaikka ei pitäisi.

Ja hyvin toimii nytkin kun saa vaan take awayna ruokia enää. Tosin voisihan sitä itse syödä 2 annosta joten en nyt tiedä kuinka rikollista tuo on?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
742
Jaa'a, tähän en ole oikeen työkavereiltakaan saanut vastausta, varmaan siksi ettei se ole raketti-insinöörin palkkaa vastaavaa ja sillä ei elätä neljää lasta ja niiden ulkomaanmatkoja. Meidän työyhteisössä on about yks minun lisäksi jonka mielestä meillä ainakin on ihan hyvä palkka työhön nähden. Toisaalta sairaanhoitajien työnkuvat on niin erilaisia, että en ala puhumaan siinä mielessä toisten puolesta. Tuskin haluaisin olla vastasyntyneiden teho-osastolla töissä tällä palkalla.

Eihän se kestä. Oli hauskoja reaktioita omilta työkavereilta ku ne hehkutti kuinka gallupissa oli sanottu että lähes kaikki haluaa nostaa 'meidän' palkkoja ja mietin ääneen että olisko tulos ollut sama jos olisi kysytty: "Haluatko maksaa enemmän veroja, että hoitajien palkkaa voidaan nostaa".
Vaikka palkka voisi olla suurempikin, niin näin pihinä lapsettomana sinkkuna minä pystyn kanssa elämään sen kanssa. Enemmän minua kismittää tosiaan se, että riippumatta siitä kuinka paljon kouluttautuisit/erikoistuisit niin sillä ei ole mitään merkitystä palkkaan. Korkeintaan saat enemmän vastuita ja töitä, koska "osaat tehdä sitä/tätä". Tosin henkilökuntapulasta johtuen työnantajan panosta lisäkouluttautumiseen (ainakin omassa sairaalassa) on kovin hankala saada, lääkäreille tarjotaan sitäkin enemmän mahdollisuuksia.

Ja yleensäkin (ainakin omassa sairaalassa) ylimielinen johtaminen, ei uskoisi että esimiehistö voisivat käyttäytyä niin ylimielisesti kun jatkuvasti muutenkin työvoimasta pulaa. Sellaista säätämistä jatkuvasti, ok ehkäpä sitä itseään saa syyttää että aina suostuu paikkaamaan heidän virheitään. Potilasturvallisuus on kova iskusana, mutta tuntuu että sillä on vain merkitystä silloin kun se ei työnantajalle maksa mitään. Sitä luulisi, että perusasiat olisivat edes kunnossa, mutta aina sitä joutuu kuitenkin pettymään... Ehkäpä sitä pitäisi opetella olemaan "mulkku"

Kysymys kuuluukin, pitäisikö julkinen terveydenhuolto ajaa alas ja pyrkiä yksityistämään se, kun kunnilla ei ole varaa ylläpitää sitä...
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Kyllä ainakin itselläni on onnistunut aina, no lähinnä 2 henkilöä olen maksanut vaan. Jotkut nipottaa että alkoholia ei voi maksaa, mutta sekin monessa paikassa onnistuu ruuan yhteydessä vaikka ei pitäisi.

Ja hyvin toimii nytkin kun saa vaan take awayna ruokia enää. Tosin voisihan sitä itse syödä 2 annosta joten en nyt tiedä kuinka rikollista tuo on?
Varmaan riippuu sitten ravintolasta. Olen kerran sivusta seurannut sellaistakin tilannetta, että myyjä kieltäytyi ottamasta lounasseteliä maksuksi kahvista ja kakusta, sanoen asiakkaalle, että lounassetelillä saa maksaa vain lounasruokia. Eikä heltynyt, vaikka asiakas sanoi syövänsä aina kakkua lounaaksi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Varmaan riippuu sitten ravintolasta. Olen kerran sivusta seurannut sellaistakin tilannetta, että myyjä kieltäytyi ottamasta lounasseteliä maksuksi kahvista ja kakusta, sanoen asiakkaalle, että lounassetelillä saa maksaa vain lounasruokia. Eikä heltynyt, vaikka asiakas sanoi syövänsä aina kakkua lounaaksi :)
Yksikään järkevä firma ei kieltäydy rahasta ja asiakkaista jos/kun asia on ilman härdelliä hoidettavissa ei sikäli erikoista toimintaa tarjoilijalta vaikka verottaja varmasti antaisikin toiminnasta kunniamaininnan... Onhan noita kulttuuriseteleitä tullut käytettyä jopa tavaroiden ostamiseen, menet liikkeeseen joka tarjoaa vaikkapa jotain elämyspalveluita jonka voi verotuksellisesti maksaa kulttuurisetelillä (esimerkkinä nyt vaikka husky-safari), jos paikan pitäjällä on vähänkään pelisilmää niin se myy sulle valjakkoreen noilla seteleillä kun kukaan ei voi tietää että mitä juuri noilla seteillä tehtiin - se ei käy mistään ilmi jälkikäteen. Olennaista on että firmalla on sellaista toimintaa että sinne tulee ihan oikeaa rahaakin sisään, sama koskee tuon alkoholin maksamista, jos 10 henkilöä ostaa ihan ruokaa rahalla niin ei sitä kukaan jälkikäteen selvitä että kaljaa onkin myyty lounareilla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
Keilaamaan mennessä piti kaivaa pankkikortti sitä euron kenkävuokraa varten, kun smartumilla sai maksaa pelkän ratamaksun.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Kyllä ainakin itselläni on onnistunut aina, no lähinnä 2 henkilöä olen maksanut vaan. Jotkut nipottaa että alkoholia ei voi maksaa, mutta sekin monessa paikassa onnistuu ruuan yhteydessä vaikka ei pitäisi.
Joissain paikoissa eivät suostu ottamaan S-cardilta kahta lounasetua, jos aikoo maksaa esim. rouvan ruoat.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
17
Meillä itsellä on taloudessa molemmat insinöörejä ja puoliso on suunnittelupuolella. Palkat kaikilla heillä 2200-2500 ja työstressi sekä vauhti välillä todella hurja. Itse enemmän käsienheiluttelu puolella ja bruttona se 1500 enemmäm kuin puoliso.
Tuntuu kyllä aika erikoiselta noin alhainen palkka. Itse olen käynyt maakunnassa sijaitsevassa paikallistoimistossa haastattelussa eräälle näistä isoista suunnittelu/konsulttitoimistoista, ja olisivat minun nolla kokemuksella olleet valmiita maksamaan 2800 € / kk. Kuitenkin joku toinen tuon paikan sai kun hänellä oli enemmän kokemusta. Työnkuva olisi siis tosiaan ollut suunnittelua.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Meillä itsellä on taloudessa molemmat insinöörejä ja puoliso on suunnittelupuolella. Palkat kaikilla heillä 2200-2500 ja työstressi sekä vauhti välillä todella hurja. Itse enemmän käsienheiluttelu puolella ja bruttona se 1500 enemmäm kuin puoliso.
Surullista, että 2200-2500 e/kk on todellisuutta suunnitteluinsinöörille. Lähihoitajapuolisoni pääsee samoihin lukemiin lisien kanssa.

Kumma, että noihin suunnittelutehtäviin ylipäätään saadaan työvoimaa tuolla palkkatasolla. Jonain entry-level koodarina tienaisi melko varmasti enemmän ja työ olisi vähemmän hektistä. Jokainen nuoremman polven insinööri nyt kuitenkin on jonkinlaisen ohjelmointikurssin käynyt.

Todella intohimoisia CAD-veikkoja täällä Suomessa. :p
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Tuntuu kyllä aika erikoiselta noin alhainen palkka. Itse olen käynyt maakunnassa sijaitsevassa paikallistoimistossa haastattelussa eräälle näistä isoista suunnittelu/konsulttitoimistoista, ja olisivat minun nolla kokemuksella olleet valmiita maksamaan 2800 € / kk. Kuitenkin joku toinen tuon paikan sai kun hänellä oli enemmän kokemusta. Työnkuva olisi siis tosiaan ollut suunnittelua.
Surullista, että 2200-2500 e/kk on todellisuutta suunnitteluinsinöörille. Lähihoitajapuolisoni pääsee samoihin lukemiin lisien kanssa.

Kumma, että noihin suunnittelutehtäviin ylipäätään saadaan työvoimaa tuolla palkkatasolla. Jonain entry-level koodarina tienaisi melko varmasti enemmän ja työ olisi todennäköisesi vähemmän hektistä. Jokainen nuoremman polven insinööri nyt kuitenkin on jonkinlaisen ohjelmointikurssin käynyt.

Todella intohimoisia CAD-veikkoja täällä Suomessa. :p
Suunnittelu/konsulttipuolella on vaan todella tiukaksi kilpailtu nuo tuntiveloitukset. Suoraan koulunpenkiltä napattu suunnittelija on jotain 50e/tunti veloituksen arvoinen. Siitä ei kovin kummoista palkkaa suunnittelijalle asti sitten mene.
Myös alakohtaisia eroja on tuossakin, sähköalan suunnittelijat yleensä tuntuvat saavan paremman palkan kuin infra / vesi yms.
Toki kun kokemusta kertyy niin sinua voidaan myydä kokeneempana suunnittelijana / asiantuntijana milloin myös se oma palkkio siitä nousee, mutta meidän tämänhetkisillä tiedoilla ja ihmisten palkkoja tutkailessa on tullut aika hyvin selville, et tuolla suunnittelualalla paras tapa on hyppiä parin isoimman työnantajan palveluksesta toiseen ja sillä hilata se palkka tarpeeksi ylös.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Itsekin tullut koettua tuo suunnittelutoimistojen tuntiveloitusten polkeminen :) Hurjaa touhua.

Kaipa tämä osaltaan on tulosta siitä, että insinööreistä on ylimäärin tarjontaa. Uusia insinöörejä valmistuu sekä AMK:sta että yliopistoista kuin liukuhihnalta, ja toisaalta nämä eri instansseista valmistuvat vieläpä kilpailevat ainakin jossain määrin samoista työpaikoista (etenkin välittömästi valmistumisen jälkeen). Kun tähän vielä ympätään se, että työvoiman vaihtuvuus suunnittelutoimistoissa on suurta, niin se on varmaa, että suunnittelutoimistoilla on jatkossakin tarjolla puoli-ilmaista työvoimaa bulkkitöiden suorittamiseeen ja suunnittelutyön hinta pysyttelee siten pohjamudissa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Itsekin tullut koettua tuo suunnittelutoimistojen tuntiveloitusten polkeminen :) Hurjaa touhua.

Kaipa tämä osaltaan on tulosta siitä, että insinööreistä on ylimäärin tarjontaa. Uusia insinöörejä valmistuu sekä AMK:sta että yliopistoista kuin liukuhihnalta, ja toisaalta nämä eri instansseista valmistuvat vieläpä kilpailevat ainakin jossain määrin samoista työpaikoista (etenkin välittömästi valmistumisen jälkeen). Kun tähän vielä ympätään se, että työvoiman vaihtuvuus suunnittelutoimistoissa on suurta, niin se on varmaa, että suunnittelutoimistoilla on jatkossakin tarjolla puoli-ilmaista työvoimaa bulkkitöiden suorittamiseeen ja suunnittelutyön hinta pysyttelee siten pohjamudissa.
Vaan miä olisi sitten "oikea" palkka bulkkityöstä? Omaan korvaan bulkkityö särähtää ja tarkoittaa sellaista työtä, johon ei kovin kummoista osaamista tarvita?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Miten laskentapalveluja tarjoavat suunnittelutoimistot maksavat palkkaa? En jotenkin jaksa uskoa, että virtaus-/lämpö-/sähkömagnetismi-/lujuuslaskentaa tekevä DI/TkT tienaa 2500 e/kk.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Vaan miä olisi sitten "oikea" palkka bulkkityöstä? Omaan korvaan bulkkityö särähtää ja tarkoittaa sellaista työtä, johon ei kovin kummoista osaamista tarvita?
Bulkkityönsä kullakin. Poliiseilla juoppojen kaitsemista, lakimiehillä vaikkapa testamenttien laatimista, insinööreillä sitten kenties sitä kuuluisaa "viivan piirtämistä". En ole sitä mieltä, etteivätkö kyseiset työt minkäänlaista osaamista vaatisi, vaikkakin on totta, että sanana "bulkkityö" on hieman raflaava.

En osaa ottaa kantaa siihen, mikä tuo "oikea" palkka bulkkityöstä olisi. Henkilökohtaisella tasolla näkisin kuitenkin, että vallalla oleva poljettu hintataso on liian alhainen, sikäli kun tuollainen 2500 €/h kk-palkka ei ainakaan itseäni motivoisi kouluttautumaan insinööriksi ja tekemään suunnittelutöitä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Miten laskentapalveluja tarjoavat suunnittelutoimistot maksavat palkkaa? En jotenkin jaksa uskoa, että virtaus-/lämpö-/lujuuslaskentaa tekevä DI/TkT tienaa 2500 e/kk.
Hyvin tapauskohtaista esimerkiksi kokemuksen/osaamisen/suhteiden/tuurin/naaman osalta. Teen itse kaukolämpöverkkojen virtaussimulointia ja tienaan sillä karvan alle 5300 €/kk. Vesijohto- ja viemäriverkostojen puolelta tiedän kuitenkin paljon tapauksia, jotka tekevät miltei rinnasteisia suunnittelutöitä ~3000-3500 €/kk palkalla, eli työn vaativuus itsessään ei selitä kuin pienen osan palkan suuruudesta.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
621
Ammatinvalintakysymyksiä. Suunnitteluinsinööri tietää mikä palkkataso on ja muutenkin tuota työtä pitäis tehdä kutsumuksella. Eikä suurempi palkka motivoisi yhtään. Päin vastoin, pitäis maksaa vähemmän, että tota bulkkiduunia olis enemmän insinöörejä tekemässä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Vaan miä olisi sitten "oikea" palkka bulkkityöstä? Omaan korvaan bulkkityö särähtää ja tarkoittaa sellaista työtä, johon ei kovin kummoista osaamista tarvita?
Ainakin sähköalan suunnittelutyöt vaativat tietotaitoa. Ja eiköhän nuo 2200-2500e ole aloituspalkkoja parin vuoden työkokemuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Kyllä itse sain insinööritoimistollakin hiukan yli 3k€, olikohan viimeinen palkka 3200€ ennen siirtymistä pois. Koulutuksena kone-DI ja työtehtävät oli tuolloin laitesuunnittelua ja silloin tällöin helppojen teräsrakenteiden lujuuslaskentaa.

Edit: Ja tuo 3200 palkka n. 4v työkokemuksella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Aika alhaiselta tuo 2200-2500e/kk kuulostaa. Itse aloittelin automaatiosuunnittelu hommat 10 vuotta sitten ja silloin aloituspalkkana oli 2500€/kk. Tuo siis 300 hengen suunnittelufirmassa Pirkanmaan alueella. Tietty eri suunnittelualojen välillä on paljonkin eroa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Musta tuommoinen palkka on ihan käsittämättömän pieni jos tehtävä oikeasti vaatii asiantuntijuutta / luovuutta ja vielä koulutusta.
 
Liittynyt
14.06.2019
Viestejä
60
Oma tuntuma kaveripiiristä, että Ins.AMK lähdöt juurikin 2200-2500€/kk ja DI 3000-3400€/kk. Molemmat voi työskennellä Insinööritoimistossa ja samalla tittelillä. Itsellä Infransuunnittelun tehtävissä eka määräaikainen paikka valmistumisen(Ins. AMK) jälkeen 2200€/kk ja eka vakituinen paikka 2400€/kk. Kolmessa vuodessa se nousi niin, että oli 2750€/kk, tuolloin sitten aloitti juuri valmistunut DI tekemään samoja hommia mukamas ja toimin lähimmäisenä perehdyttäjänä ohjelmistoihin ja tehtäviin, hän sai aloituspalkkana 3000€/kk.
Nykyinen oma palkka IT-alalla asiantuntijana 3700€/kk, valmistumisen jälkeistä työkokemusta 4,5v tästä reilu kolme vuotta noita suunnittelijan tehtäviä.
 
Liittynyt
16.04.2020
Viestejä
9
Työskentelen talopuolella suunnittelijan tittelillä ja AMK insinööriksi olen valmistunut 2016. Pirkanmaa työskentelyalueena. PK-seudulta on joskus tarjottu töitä, mutta erotus oli silloin n. 200 €/kk.

- 2014-2016 harjoittelijana tuntitöissä 10,50 €/h
- 2016 Nuorempi suunnittelija 2600 €/kk valmistumisen jälkeen
- 2017 Nuorempi suunnittelija 2800 €/kk
- 2017 loppuvuodesta työpaikan vaihto vastaaviin hommiin suunnittelijan-tittelillä 3100 €/kk
- 2018 lopulla nousi 3300 €/kk
- 2019 lopulla nousi 3550 €/kk
- 2020 työpaikan vaihto vastaaviin hommiin suunnittelijan-tittelillä 3800 €/kk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Ainahan sitä voi vaihtaa alaa ja ruveta kuuluisaksi Sari Sairaanhoitajaksi kun niillä on niin helppo ja leppoisa työ ja palkatkin niin korkeella.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
11
Ainakin sähköalan suunnittelutyöt vaativat tietotaitoa. Ja eiköhän nuo 2200-2500e ole aloituspalkkoja parin vuoden työkokemuksella.
No joo niin vaativat, mutta harvoin sitä suunnittelijoilta löytyy. Enemmän sääntö kuin poikkeus, että työmaalla korjataan suunnittelijan virheitä asentajien toimesta. Tai sitten kun suunnitelijalta loppuu ymmärrys niin kirjataan vaan "tarkistetaan työmaalla tms..." paskaa. Ylipäätään suunnitelijoilla ei tänäpäivänä tunnu olevan mitään vastuuta mistään ja jos kuvien mukaan teet päin vittua niin asentaja siitä saa syyt niskoilleen. Kyllä ennen suunnitelmiin pystyi luottamaan perkele.

Nojuu muuten aiheeseen liittyen itsellä näyttu 5v keskiarvo 4,888e/kk sähkärinä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Ammatinvalintakysymyksiä. Suunnitteluinsinööri tietää mikä palkkataso on ja muutenkin tuota työtä pitäis tehdä kutsumuksella. Eikä suurempi palkka motivoisi yhtään. Päin vastoin, pitäis maksaa vähemmän, että tota bulkkiduunia olis enemmän insinöörejä tekemässä.
Muuten olisi hyvin onnistunut tämä rinnastaminen näihin hoitoalan töihin, mutta tässä insinööripuolella on se kaunis ajatus, että jokainen työ on erilainen ja eriarvoinen.
Moni insinööri voi aloittaa suunnittelijana, kerätä kokemusta pari vuotta ja vaihtaa sitten projektihommiin / käsienheilutteluun ja palkka onkin sitten 3500e/kk.
Sama koulutus kaikilla, mutta palkka maksetaan sen mukaan minkälaista työtä tekee ja kuinka vaativaa se on.

Meillä puolison kanssa työurat on menneet hyvin samansuuntaisesti, itse sähköpuolen insinööri ja hän infrapuolen insinööri.

Oma sähköpuolen aloituspalkka suunnittelu/projekti hommissa: 2800e/kk. Vuosi tätä, siirtyminen käsienheilutteluun => 3700e/kk.
Puolison infrapuolen aloituspalkka pelkästään suunnittelu/konsultti hommissa: 2500e/kk. Vuosi tätä, vuosikorotukset + pieni palkankorotus => 2700e/kk.
Hänen työkaverinsa tosiaan aloittivat sieltä ~2300e/kk tasolta ja moni on vuosien päästä vieläkin siellä. Puoliso taas pääsi aloittamaan korkeammalta kun työhaastatteluissa käytiin yhdessä läpi, että hän vaatii 2800e/kk palkkaa, joka sitten yskien ja yskien meni 2500e. Tärkeintä oli tosiaan saada vain se eka työpaikka.

Ei noihin suunnitteluhommiin ole halua monella jäädä juurikin työn vaativuuden, stressin (ihan jatkuva kiire kokoajan) ja palkkatason vuoksi. Varmasti meilläkin kun muutama vuosi kerätty kokemusta ja senioriteettia, niin nostetaan kytkintä ja vaihdetaan muihin insinöörihommiin, joissa tuo palkkatasokin on sitten enemmän siellä 3300e/kk+ puolella.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
621
Aivan, mun moka. Ihan hassusti muuten vastasit just niinku tavallaan halusinkin, että tohon provoon joku tarttuis. Makes you think, eikö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Onhan tollanen hyvä suunnittelija painonsa arvoinen kultaa ja kun sellaisen löytää niin eipä niitä mielelellään päästä pois. Harvassa tapauksessa silti mitään vastuutta on suunnitteluvirheistä. Yleensä ne on luokkaa oho se menikin noin... Artisti eli tilaaja maksaa korjauksesta aiheutuvan lisätyön ja vielä suunnitelmien korjauksen vastaamaan toteutusta. Ei aina mene ihan yks yhteen moraalitajun kanssa. Vastuun puuttuminen luonnollisesti kielii jollain tasolla palkkoihinkin.
Yhden isomman tapauksen tiedän missä suunnittelutoimsito on joutunut maksajan penkille, mikä varmaan ihan hyvä homma loppupeleissä kaikkien kannalta. Mielestäni virheet pitäisi kantaa sen joka ne tekee niin tällöin lisäisi myös arvostusta ks. alaa kohtaan ja tekijänkin pitäisi tehdä työ kunnolla kun tietää, että perästä kuuluu. Kyllä se putkari vuotavan putken joutuu korjaamaan tai sähkäri omat asennukset jos mittaukset ei mene läpi...

Toki olen tässä vuosien varrella tulkinnut niin, että rakennusalan tarkoituksena yleisesti on piilottaa pintojen alle mahdollisimman paljon rakennusvirheitä. Taustalla tietenkin rahan säästäminen kaikessa mahdollisessa mitä toivotaan ettei tilaaja ehdi/pysty varmistamaan urakan aikana tai korjausrakentamisen lyhyen 2v takuun sisällä. Tässä lafkassa muutos parempaan on tapahtunut vasta 2017->. Sitä ennen kaikki paskan määrä on sellasta tasoa, että kukaan kunnossapitopuolella oleva ei varmaan ihmettele miksi meillä on Suomessa sisäilmaongelmia yms. mukavaa. Voisi varmaan kirjan kirjoittaa noista asioista, mutta ei sitä parane. Välillä ne on sellasia, että itkettäis jos ei jo olisi oppinut nauramaan.

Palkka varmaan täällä ollutkin jo 4700€/kk (sisältää n.1400€/kk missä varallaolot ja lomarahat) koulutus amis (elektroniikka -04 ja sähkö -13) + jotain teat:ia ja muuta talmaa. Pienen sairaalan tekniikan esimies (tekninen isännöitisjä). Kokonaispalkka on ok tai enneminkin hyvä koulutukseen nähden. Ja kiinteistön tiedän melkein kuin omat taskuni niin kaikki varallaolon hommat on helppoja. Peruspalkka tietenkin paska kuten yleensä pitää sanoa :D, jos tippuisi peruspalkalle niin tekisin 99% enemmin ihan normaaleja duunarin hommia kun se ero on niin pieni eikä ole vastuuta kuin omasta neppailusta. Yrittänyt vääntää peruspalkkaan 400€ korotusta, että pääsis seuraavalle tasolle, mutta taitaa olla turha toivo tässä tilanteessa. Ainakin ens vuonna saa täydet 38 päivän lomat, tosin mihinkään noin paljon lomia tartte kun taitaa olla 40 päivää säästövapaita (käyttämättömiä lomia) puskurissa jo muutenkin ja rahaksi noita ei saa.

Omasta mielestäni en osaa yhtään mitään kunnolla. En ole koskaan osannut. Jollain tuurilla selvinnyt aina hommasta toiseen aina työharjoittelusta ja ekasta työpaikasta lähtien. Työnantajan näkökulmasta kuitenkin varmaan jotain tehnyt oikein kun sain aika märkäkorvana ja omasta mielestä puutteellisella koulutuksella jäädä tätä tonttia hoitamaan. Sen huomannut, että suurimmaksi osaksi ketään ei kiinnosta. Joten ole hiljaa, pysy budjetissa niin kaikki ok. Ketään ei kiinnosta miten sä haluat kehittää tai korjata asioita. Itse siitä saa kyllä paremman mielen että hoitaa hommansa hyvin ja saa asioita eteenpäin. Omalla kohdalla ainakin on kunnia-asia saada verorahoilla mahdollisimman paljon aikaiseksi eikä ole sitä mentaliteettiä, että ei kiinnosta paskaakaan kun ei ole omasta kukkarosta pois.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
No joo niin vaativat, mutta harvoin sitä suunnittelijoilta löytyy. Enemmän sääntö kuin poikkeus, että työmaalla korjataan suunnittelijan virheitä asentajien toimesta. Tai sitten kun suunnitelijalta loppuu ymmärrys niin kirjataan vaan "tarkistetaan työmaalla tms..." paskaa. Ylipäätään suunnitelijoilla ei tänäpäivänä tunnu olevan mitään vastuuta mistään ja jos kuvien mukaan teet päin vittua niin asentaja siitä saa syyt niskoilleen. Kyllä ennen suunnitelmiin pystyi luottamaan perkele.

Nojuu muuten aiheeseen liittyen itsellä näyttu 5v keskiarvo 4,888e/kk sähkärinä.
Sähköala on siitä erityinen, että duunarien ja insinöörien ymmärryksen tasot ovat verrattain lähellä toisiaan. Sähkäri on melko hyvin perillä sähkötekniikan perusteoriasta suunnittelijaan verrattuna.

Sitten taas joku hitsari tuskin ymmärtää konetekniikan teoriasta juuri mitään.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
No joo niin vaativat, mutta harvoin sitä suunnittelijoilta löytyy. Enemmän sääntö kuin poikkeus, että työmaalla korjataan suunnittelijan virheitä asentajien toimesta. Tai sitten kun suunnitelijalta loppuu ymmärrys niin kirjataan vaan "tarkistetaan työmaalla tms..." paskaa. Ylipäätään suunnitelijoilla ei tänäpäivänä tunnu olevan mitään vastuuta mistään ja jos kuvien mukaan teet päin vittua niin asentaja siitä saa syyt niskoilleen. Kyllä ennen suunnitelmiin pystyi luottamaan perkele.
Markalla saa markan suunnitelmat. Jos budjetissa pysyminen vaatii sen, että asian x suunnittelu tehdään yhdessä päivässä niin ei sitä talkoohommina viikonloppuna jatketa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 149
Kaikkien huonosti palkattujen sähkösuunnittelijoiden kannattaa sitten muuttaa Turun seudulle. Tuttu joka työskentelee alalla kertoi että täällä on kovastikin pulaa etenkin kokeneemmista suunnittelijoista, kaikki jotka hallitsee hommat työllistyy välittömästi ja toisten firmojen rekryäjät soittelee perään ja yrittää houkutella töihin.. Työnantajat on siis teollisuudessa, ei niinkään missään kotien sähkösuunnittelussa.

edit: ja palkat ei tosiaan ole 2,2-2,5k€...
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
695
Tämän vuoden bruttotuloni on 17500e, kun vuosi sitten samaan aikaan tulot olivat rapiat 12000e. Tämä siis logistiikka-alalla. Ylitöitä viime vuonna oli tehtynä tähän aikaan mennessä noin parikymmentä ja tällä hetkellä ylitöitä on takana vajaa 70h. Tänä vuonna on myös tulossa täysi kesäloma sekä talviloma on joskus ensi vuoden puolella.

Samaisessa firmassa operaattorina toimiva työkaveri tienasi 2019 seitsemälläkymmenellä tunnilla ylitöitä ja kolmivuorolla päälle 47k, kun itselläni parillasadalla ylityötunnilla ja yöpainotuksella pääsin siihen 45k:n tuloihin.

Opiskelemaan lähteminen ei oikein kiinnosta, koska tuskin tälläisiin liksoihin mitenkään kovinkaan helpolla pääsisi, sekä näiden töiden vaativuus ja vastuu on aika matalalla tasolla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tämän vuoden bruttotuloni on 17500e, kun vuosi sitten samaan aikaan tulot olivat rapiat 12000e. Tämä siis logistiikka-alalla. Ylitöitä viime vuonna oli tehtynä tähän aikaan mennessä noin parikymmentä ja tällä hetkellä ylitöitä on takana vajaa 70h. Tänä vuonna on myös tulossa täysi kesäloma sekä talviloma on joskus ensi vuoden puolella.

Samaisessa firmassa operaattorina toimiva työkaveri tienasi 2019 seitsemälläkymmenellä tunnilla ylitöitä ja kolmivuorolla päälle 47k, kun itselläni parillasadalla ylityötunnilla ja yöpainotuksella pääsin siihen 45k:n tuloihin.

Opiskelemaan lähteminen ei oikein kiinnosta, koska tuskin tälläisiin liksoihin mitenkään kovinkaan helpolla pääsisi, sekä näiden töiden vaativuus ja vastuu on aika matalalla tasolla.
Sitten kun tulee vaimo ja lapset, niin alkaa ylityöt ja yötyöt kyllästyttämään. (Sori jos väärä oletus ja löytyy jo kumpikin) Tai vaihtoehtoisesti yötyöt ei enää sovellu kropalle. Itsellä kävi niin. Yövuoron jälkeen kun nukkuu 2h 3 päivää peräkkäin, ei ole hirveän herkkua elämää.

Itse palkkaa saa varmasti lähes millä vaan amk-tutkinnolla saman. Ongelmana on vaan se, ettei kaikkialla ole/saa tehdä niin paljoa ylitöitä kun nyt teet ja luonnollisesti yölisiä ei ole.

Itselläni vähän arvot muuttunut siitä kun tehtaalla vielä työskentelin. Nykyisin arvostaa 1) 7h 21min työaikaa 2) voit aloittaa 6:30-9 aamulla 3) teet pidemmän päivän ja lähdet perjantaina pari tuntia aiemmin. 4) ei ärsytä mennä koskaan töihin.

Suosittelen kouluttautumaan. Se onnistuu siinä työn ohellakin. Vähän voi tehdä myös hitaammin kuin ”normaalisti”.

Edit: tehtaassa yleisin lause nuorille työntekijöille vanhojen toimesta oli: menkää kouluun, ettei tarvi täällä olla joka joulua ja juhannusta loppuelämää.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
11
Tämän vuoden bruttotuloni on 17500e, kun vuosi sitten samaan aikaan tulot olivat rapiat 12000e. Tämä siis logistiikka-alalla. Ylitöitä viime vuonna oli tehtynä tähän aikaan mennessä noin parikymmentä ja tällä hetkellä ylitöitä on takana vajaa 70h. Tänä vuonna on myös tulossa täysi kesäloma sekä talviloma on joskus ensi vuoden puolella.

Samaisessa firmassa operaattorina toimiva työkaveri tienasi 2019 seitsemälläkymmenellä tunnilla ylitöitä ja kolmivuorolla päälle 47k, kun itselläni parillasadalla ylityötunnilla ja yöpainotuksella pääsin siihen 45k:n tuloihin.

Opiskelemaan lähteminen ei oikein kiinnosta, koska tuskin tälläisiin liksoihin mitenkään kovinkaan helpolla pääsisi, sekä näiden töiden vaativuus ja vastuu on aika matalalla tasolla.
Kyllä parempiin tuloihin pääsee ainakin PK-seudulla melko helposti ilman ylitöitä jos vaan jaksaa tehdä fyysistä työtä. Sähkärinä urakkahommissa ~58k vuodessa keskiarvo viideltä vuodelta. Ylitöitä on tullut tuona aikana vain 2kpl la ja su. Putkareilla lienee parempi urakkahinnoittelu ja pääsee helpommin näihin palkkoihin. IV puolelle lienee helpoin päästä ja meilläkään firmassa harvalla IV miehellä on koulutusta IV puolelta. Löytyy autoasentajaa, hitsaria jne...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 115
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom