Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös täällä ollut oma topic ulkomailla työskentelyyn ;)
Siellä monesti todettu että saksassa paremmat palkat.

Kysytäämpä jos täältä löytyisi kokemuksia vastaavasta. Elikkä työnkuva muuttui tuossa vasta ja sen myötä vastuut kasvoi hieman. Muutoksen takia sunnuntaikorvaus jää kokonaan pois, joten aloin kyselemään palkankorotusta ettei nyt ainakaan tulotaso tippuisi. Firma on tuossa edellisten palkkaneuvottelujen jälkeen myyty uudelle omistajalle ja sen myötä toimitusjohtaja on vaihtunut. Nyt palkkaneuvotteluissa tuli sitten esille, että jatkossa ei voitaisi maksaa enää matkakorvauksia ollenkaan, jotka tähän asti on maksettu ja maksimipalkka nykyiseen työtehtävään olisi melkolailla sama kuin palkkani sunnuntaikorvauksen kanssa on ollut. Sain kuitenkin "avokätisen" tarjouksen, että korotetaan palkkaa 270e palkkamallin mukaisesta maksimista. Käytännössä tarkoittaisi siis sitä, että olen kuukaudessa saanut hieman reilu tonnin matkakorvauksia, jotka jäisivät nyt kokonaan pois eli palkka tippuu lähes tuon verran nettona. Onko tuossa oikein mitään mihin pystyy vetoamaan, että palkka pysyy samana kuin nykyään? Syö motivaatiota aikalailla, kun ylennyksen myötä palkankorotus neuvottelut kääntyykin palkan alennus neuvotteluiksi.😅 Alkanut jo tässä katselemaan mitä työpaikkoja olisi tarjolla muualla, mikäli tuohon palkkaukseen ei muutosta saada.

Kysytäämpä jos täältä löytyisi kokemuksia vastaavasta. Elikkä työnkuva muuttui tuossa vasta ja sen myötä vastuut kasvoi hieman. Muutoksen takia sunnuntaikorvaus jää kokonaan pois, joten aloin kyselemään palkankorotusta ettei nyt ainakaan tulotaso tippuisi. Firma on tuossa edellisten palkkaneuvottelujen jälkeen myyty uudelle omistajalle ja sen myötä toimitusjohtaja on vaihtunut. Nyt palkkaneuvotteluissa tuli sitten esille, että jatkossa ei voitaisi maksaa enää matkakorvauksia ollenkaan, jotka tähän asti on maksettu ja maksimipalkka nykyiseen työtehtävään olisi melkolailla sama kuin palkkani sunnuntaikorvauksen kanssa on ollut. Sain kuitenkin "avokätisen" tarjouksen, että korotetaan palkkaa 270e palkkamallin mukaisesta maksimista. Käytännössä tarkoittaisi siis sitä, että olen kuukaudessa saanut hieman reilu tonnin matkakorvauksia, jotka jäisivät nyt kokonaan pois eli palkka tippuu lähes tuon verran nettona. Onko tuossa oikein mitään mihin pystyy vetoamaan, että palkka pysyy samana kuin nykyään? Syö motivaatiota aikalailla, kun ylennyksen myötä palkankorotus neuvottelut kääntyykin palkan alennus neuvotteluiksi.😅 Alkanut jo tässä katselemaan mitä työpaikkoja olisi tarjolla muualla, mikäli tuohon palkkaukseen ei muutosta saada.
Vähän hassulta kuulostaa mutta matkustamisesta siis ei varmaan enää ole?

Siis ylennyksen myötä ei tarvitse työskennellä sunnuntaisin eikä matkustaa? Vai mistä nämä muutokset johtuisivat?

Joo siis ylennyksen myötä ei tarvitse enää sunnuntaisin työskennellä, joten siksi se jää pois. Matkustamista on yhtä paljon kuin tähänkin asti, mutta tuossa tulee se ongelma, että mulla tulee kolme vuotta täyteen samalla työmaalla, jonka johdosta verottajan määräysten mukaisesti verottomia kilometrikorvauksia ei voida enää maksaa. Oma näkemys olisi se, että kulukorvauksena maksettaisiin verollisena kilometrikorvauksen suuruinen korvaus ja bruttopalkka pysyisi vähintään samana kuin tähänkin asti. Tuollakin nettopalkka tippuu huomattavasti, kun palkka menee kokonaisuudessaan verolliseksi, mutta oman näkemyksen mukaan tuo nyt on vähimmäisvaatimus. Firma vetoaa siihen, että kulut kasvaa liikaa jos verotettava tulo kasvaa niin isoksi ja palkkamaksimi ylittyy huomattavasti uudistuksen myötä..

kolme vuotta täyteen samalla työmaalla, jonka johdosta verottajan määräysten mukaisesti verottomia kilometrikorvauksia ei voida enää maksaa.
Tämän kyllä työnantaja voisi korjata laittamalla sinut hetkeksi muualle töihin. On silleen muuallakin tehty että kilsat ja päivärahat voi maksaa normaalisti jatkossakin.

No Suomessa korkeakoulutetut on palkkakuopassa ja insinöörejä puskee työmarkkinoille ovista ja ikkunoista, kun amkkeja on joka niemessä ja notkossa. Täällä amikset voi tienata enemmän ja rakentaa puolen miljoonan omakotitaloja. Siihen päälle vielä muutenkin ulkomaita huonompi ostovoima, niin ihmekös tuo.
Jep. Ja AMK:sta valmistuineiden taso laskee vuosi vuodelta (samoin kuin tietysti muistakin kouluista), silti pitää lisätä määriä että Suomessa olisi paljon insinöörejä :D :D sillä se talous lähtee kasvuun kun on entistä enemmän porukkaa (työttömänä kylläkin moni) toimihenkilöinä..

• Tykkää
Reactions: eba
Itse tein myös alanvaihdoksen, alkuvuodesta tulee pari vuotta täyteen tietoturvahommissa eräässä suurehkossa insinööritoimistossa. Alunperin menin työharjoitteluun, joten polku on ollut aika sama kuin sinulla, ja myös palkkakehitys tähän mennessä noudatellut samaa trendiä.

Harjoittelijana palkka oli 2400€, juniorina 3000€ ja nyt kun valmistuin insinööriksi nousi palkka.

Seuraavaksi olisi siis käytännössä pakko vaihtaa työpaikkaa.

Laitetaanpa jatkoa tälle tarinalle. Kyseisen insinööritoimiston listoilla palkka nousi kahden ja puolen vuoden aikana suunnilleen näin:

2400€ -> 3000€ -> 3300€ -> 3500€ -> 3800€

Alun työharjoittelun jälkeen olin täydellä laskutuksella yhden ja saman asiakkaan leivissä. Tässä insinööritoimistossa alkoi kuitenkin olla hieman nihkeä meininki. Jos konsultti tippui pois asiakasprojektista, niin hyvin nopeasti löysi itsensä lomautettavien listoilta. Palkkataso ei oikein korvannut tätä riskiä, joten aloin tosissani katsella muitakin hommia. Käytyäni yli kuukauden haastatteluprosessin erääseen isoon pörssiyritykseen sain työtarjouksen, joka olisi nostanut palkkaa jonkin verran, mutta ei ihan niin paljoa kuin olisin toivonut. Sitten kävikin kiinnostava twisti; silloinen asiakasyritys kuuli, että olin saanut työtarjouksen. Päättivät laittaa vastatarjouksen, joka oli niin hyvä että otin sen vastaan. Sain vielä neuvoteltua kolme viikkoa palkallista lomaa ja myös koeaika jäi pois sopimuksesta.

Mukavaa myös se, että on suht selkeä polku siitä, koska ja miten titteliin pystytään lisäämään senior, jolloin palkka ja bonusprosentti päivittyvät.

Nyt palkkana 4550€ + maks 10% bonus.

Mielestäni tällä kolmen vuoden työkokemuksella aivan hyvä saavutus. Bruttopalkka on nyt tuplaantunut siitä mitä ansaitsin ennen alanvaihtoa.

Ajattelin mennä keskustelemaan pomolle palkankorotuksesta. Olisiko hyvä ottaa mukaan oma ns. muistilappu, josta näen kaikki perustelut mitä olen kirjoittanut? Olisiko tuo sellainen hyvä "lisä", että pomokin näkee, että olen hyvin valmistautunut?

Ajattelin mennä keskustelemaan pomolle palkankorotuksesta. Olisiko hyvä ottaa mukaan oma ns. muistilappu, josta näen kaikki perustelut mitä olen kirjoittanut? Olisiko tuo sellainen hyvä "lisä", että pomokin näkee, että olen hyvin valmistautunut?
Eiköhän parempi ole se, että asian osaat selittää hyvin. Oli lappua tai ei.

Osaan kyllä hyvin selittää ja perustella (oikeasti hyvät perustelut). Ajattelin, että tuoko se muistilappu mitään "lisäarvoa" siihen.

Osaan kyllä hyvin selittää ja perustella (oikeasti hyvät perustelut). Ajattelin, että tuoko se muistilappu mitään "lisäarvoa" siihen.
Jos oikeasti osaat hommasi ja tiedät mitä teet ja minkälaista tulosta teet niin ei kai siinä mitään ihmeen muistilappuja tarvitse?

Itse olen hoitanut asian niin, että laitan pomolle maililla faktatietoa siitä mitä viivan alle minun toimestani jää ja ehdotuksen miten se voisi näkyä palkassani ja sitten soittanut perään. Toki oma työni on tässä suhteessa aika hyvä kun voin tosiaan eurolleen näyttää mitä firman eteen olen tehnyt. Monessa hommassa tällainen ei tietenkään ole mahdollista.

2024 peruspalkka 4200 €. Kokonaisansiotulot samalta vuodelta 80 k€'ish, päälle 12 k€'ish päivärahoja. Käyttöönottoinsinööri, sähköautomaatioinsinöörin koulutuksella. Aloitin oman alan hommat hieman "vanhemmalla" iällä sattuneista syistä. Eka oman alan duuni 2021 suunnittelufirmassa noin 2800 € kuukausipalkalla. Nykyinen työ sisältää reissuja ympäri maailmaa, on täten raskasta henkisesti ja fyysisesti eikä menetetty vapaa-aika usein tunnu olevan saatavan korvauksen arvoista, mutta toisaalta en halua lähivuosina vaihtaa takaisin suunnitteluhommiinkaan ja romahduttaa tulotasoa. Rahaa jää hyvin säästöön, ja varhainen eläköityminen motivoi.

Mun fiilis (en ole ollut siellä pöydän toisella puolella antamassa/päättämässä asioista, korotuksia olen kyllä anellut ja jokusen saanutkin) on se että kun on hyvät perustelut niin se on hyvä lisä. Tarkoitan että jos menet vaan sanomaan että "on mennyt omasta mielestä ok viimeinen vuosi" niin se voi riittää tai sitten ei. Parempi jos voit tuon lisäksi perustella että vastuut on selkeästi kasvaneet, toimenkuva muttunut, joku iso kokonaisuus meni erityisen hyvin maaliin tai vaikka olet ollut paljon asiakasrajapinnassa..tai jotain muuta tuollaista. Muistilappu ei mun mielestä tuo mitään lisäarvoa.

Toivotaan että natsaa :)

Jos oikeasti osaat hommasi ja tiedät mitä teet ja minkälaista tulosta teet niin ei kai siinä mitään ihmeen muistilappuja tarvitse?

Itse olen hoitanut asian niin, että laitan pomolle maililla faktatietoa siitä mitä viivan alle minun toimestani jää ja ehdotuksen miten se voisi näkyä palkassani ja sitten soittanut perään. Toki oma työni on tässä suhteessa aika hyvä kun voin tosiaan eurolleen näyttää mitä firman eteen olen tehnyt. Monessa hommassa tällainen ei tietenkään ole mahdollista.
Ajattelin laittaa mailia esimiehelle. Hyvät perustelut ja paljonko haluan lisää palkkaa.

Viimeksi muokattu:

Todellakin on varmaan todella harvinaista, että oikeasti on sellainen työnkuva, että pystyy osoittamaan mitä viivan alle jää, ja vieläpä niin, että se on totuus kyseisestä asiasta.

Monilta jää "epähuomiossa" laskuista pois muiden osuus kyseisestä asiasta, kuin myös pakolliset kulut jne.

Voi olla vaikea näyttää miten oma toiminta vaikuttaa viivan alle jäävään osuuteen ellei ole myyjä (ja silloin todennäköisesti saa jo komissiota). Tästä huolimatta ehkä työskentelee tuotteen tai palvelun kanssa jonka osalta sen saa selville?

Esim. kun meillä oltiin nihkeitä palkankorotuksia kohtaan kun monelta osin menee huonosti, mä viittasin siihen miten työskentelen keskeisessä roolissa just sen tuotteen kanssa joka pitää firmaa pystyssä.

Kaikkea kannattaa yrittää. Ja jos korotusta ei saa kannattaa tiedustella mitä sinulta odotetaan jotta sen saa. Tämä siirtää velvollisuuden osoittaa oma arvo esimiehelle jonka pitää sitten kertoa kriteerit. Jos hänen mainitsemissa kriteereissä on muutenkin tapahtunut kehitystä edellisen korotuksen jälkeen tarjoutuu hyvä tilaisuus todeta ”kiva, mielestäni olenkin kehittynyt alueella X ja Y edellisen korotuksen jälkeen ja jatkan tsemppaamista”. Seuraavalla kierroksella sut on sitten vaikea ohittaa.

Juttelin pomon kanssa palkankorotuksesta ja työnkuvasta. Kyllähän sieltä jotain pitäisi olla tulossa, mutta osittain taulukoiden mukaan mennään. Muuten meni keskustelut hyvin, mutta ”nythän sieltä on TESsin myötä myös korotuksia tulossa” jätti vähän huonon fiiliksen. Pahimmillaan käy niin, että palkka nousee mutta ei sen takia että työn vaativuus on kasvanut ja suoriutuminen ollut hyvää, vaan sen takia että tulee jotain indeksikorotuksia.

Voi olla vaikea näyttää miten oma toiminta vaikuttaa viivan alle jäävään osuuteen ellei ole myyjä (ja silloin todennäköisesti saa jo komissiota). Tästä huolimatta ehkä työskentelee tuotteen tai palvelun kanssa jonka osalta sen saa selville?

Esim. kun meillä oltiin nihkeitä palkankorotuksia kohtaan kun monelta osin menee huonosti, mä viittasin siihen miten työskentelen keskeisessä roolissa just sen tuotteen kanssa joka pitää firmaa pystyssä.

Kaikkea kannattaa yrittää. Ja jos korotusta ei saa kannattaa tiedustella mitä sinulta odotetaan jotta sen saa. Tämä siirtää velvollisuuden osoittaa oma arvo esimiehelle jonka pitää sitten kertoa kriteerit. Jos hänen mainitsemissa kriteereissä on muutenkin tapahtunut kehitystä edellisen korotuksen jälkeen tarjoutuu hyvä tilaisuus todeta ”kiva, mielestäni olenkin kehittynyt alueella X ja Y edellisen korotuksen jälkeen ja jatkan tsemppaamista”. Seuraavalla kierroksella sut on sitten vaikea ohittaa.

Monien myyjienkin ymv. "viivan alle" jäävän tuloksen tekemisessä on oikeasti paljon enemmän porukkaa tekemässä ja tehnyt töitä ja mahdollistanut sen myymisen jne. Harvoin se myyjä tjmv. on ihan kaiken työn tehnyt ihan itse, että on puitteet myymiseen, että voi myydä jne.

Ja sitten vielä se, että miten se arvotetaan, että kuka on ansainnut minkä verran siitä kokonaispotista. Tämä asia on mennyt jo pidempään niin, että esim. perus duunareille/tekijöille jaetaan yhä pienempiä osuuksia tästä potista ja se on tämän nykyisen kulttuurin mukaan "reilua ja oikeudenmukaista".

Myyjähän ei tuo viivan alle mitään. Myyjä tuo myyntiä jonka sitten muut muuttavat ensin ylimmälle riville liikevaihdoksi ja hyvässä tapauksessa sinne viivan allekin jää jotain.

Myyjähän ei tuo viivan alle mitään. Myyjä tuo myyntiä jonka sitten muut muuttavat ensin ylimmälle riville liikevaihdoksi ja hyvässä tapauksessa sinne viivan allekin jää jotain.
Mutta jos myyjiä ei olisi, niin niille muille ei olisi mitään tekemistä mitä muuttaa liikevaihdoksi. Ja sama toisinpäin, ei nämä ole mitään toisiaan pois sulkevia juttuja.

Hyvät tyypit saa firmalle aikaan tulosta, oli sitten koodari tai myyjä, mutta vaikeaa se on sanoa montako euroa kukakin sai aikaan. Myyjälle se on helpompi näyttää sovituista kaupoista.

Monien myyjienkin ymv. "viivan alle" jäävän tuloksen tekemisessä on oikeasti paljon enemmän porukkaa tekemässä ja tehnyt töitä ja mahdollistanut sen myymisen jne. Harvoin se myyjä tjmv. on ihan kaiken työn tehnyt ihan itse, että on puitteet myymiseen, että voi myydä jne.
Joo, mä työskentelen paljon myynnin kanssa. Muutaman kerran kun on ollut todella isoja diilejä myyjä työskentelee villisti viikkoja ympäri kellon ja odottaa muilta samaa. Olishan se kiva saada edes kiitos kun se diili sitten natsaa, hän kun saattaa saada siitä kymmeniä tuhansia.

Mut en ole kade. Mulle ihan sopii ennakoitava palkka jossa perusosa on jo kohtuullinen. Vituttaisi heikompien suhdanteiden aikana kun sykkis sikana ja käteen jäisi just sen verran että saa lainat lyhennettyä ja ruokaa pöytään.

Mutta jos myyjiä ei olisi, niin niille muille ei olisi mitään tekemistä mitä muuttaa liikevaihdoksi. Ja sama toisinpäin, ei nämä ole mitään toisiaan pois sulkevia juttuja.

Hyvät tyypit saa firmalle aikaan tulosta, oli sitten koodari tai myyjä, mutta vaikeaa se on sanoa montako euroa kukakin sai aikaan. Myyjälle se on helpompi näyttää sovituista kaupoista.
Ja IT-alankin firmoissa on yleensä monia muitakin työntekijöitä ja ehkä ulkopuolisiakin palveluntuottajia noiden kahden työntekijäryhmän lisäksi , jotka mahdollistavat sen tuloksen tekemisen, muista aloista puhumattakaan.

On se sitten siivooja tai joku muu, jonka merkityksen ja "arvon" huomaa kovapintaisikin "omam omenensa seppä" viimeistään siinä vaiheessa kun kyseisen yksilön suoritus poistetaan/poistuu yhtälöstä.

Joskus sitä vaan ihmettele, miten "älykkääksi, loogiseksi jne." itseään pitävät yksilöt ovat monesti niin sokeita monille asioille ja kokonaisuuksille.

Motivoi "paljon", kun projektin aloitustilaisuudessa pyörähti hankkimallaan (avo)mersulla myyjä toivottamassa hyvää projektia. 7-numeroinen projekti niin varmaan sai osansa. useampi vuosi aikaa.

Loppujen lopuksi yrityksillä on tosi vähän turhaa porukkaa töissä. Jopa sen jonkun osan työntekijöistä jonka kokee ”vähemmän tärkeiksi” roolin saattaisi hahmottaa selkeämmin jos ne poistettaisiin.

Tarvitaan myyntiä, markkinointia, kehittäjiä, tuotehallintaa, businesta ja monenlaista tukifunktiota. Jos kaikki noista hoitaa hommansa hyvin voi tuurilla tulla kunnon menestystä.

Ja toki olis vielä kiva jos kaikkia kompensoitaisiin hyvin. Ehkä palkoista päättävät välillä hahmottaa paremmin niiden roolien tärkeyden jonka tekemisen itse ymmärtävät. Se on tavallaan loogista, jos mä päättäisin niin varmaan nykyisin korkeasti palkatut (esim. markkinointi) saisivat vähemmän ja tekniset enemmän. Siis ihan perus psykologiaa, mä kun ymmärrän mitä tekniset tyypit tekee ja sen myötä heidän tärkeyden.

Ja IT-alankin firmoissa on yleensä monia muitakin työntekijöitä ja ehkä ulkopuolisiakin palveluntuottajia noiden kahden työntekijäryhmän lisäksi , jotka mahdollistavat sen tuloksen tekemisen, muista aloista puhumattakaan.

On se sitten siivooja tai joku muu, jonka merkityksen ja "arvon" huomaa kovapintaisikin "omam omenensa seppä" viimeistään siinä vaiheessa kun kyseisen yksilön suoritus poistetaan/poistuu yhtälöstä.

Joskus sitä vaan ihmettele, miten "älykkääksi, loogiseksi jne." itseään pitävät yksilöt ovat monesti niin sokeita monille asioille ja kokonaisuuksille.
Olen varmaan ennenkin sanonut täällä, ehkä jopa monta kertaa, miten aikoinaan jotkut työkaverit valitti että vaksien kanssa on hirveän vaikeaa sopia mitään, tilavarauksia tai tilojen käyttöä jne.

Minulla ei ollut mitään ongelmia, kaikki sujui suorastaan loistavasti, ja jos oli joku ad hoc niin aina onnistui. Johtui ehkä siitä, että kohtelin niitä ihmisinä, jotka on ihan yhtä tärkeitä kokonaisuuden pyörimiselle kuin minäkin, ja kaikki muut.

Voishan sitä yrittää jotain ”minun kirjoittama koodi on suoritettu 5 miljoonaa kertaa vuorokaudessa juuri siinä ominaisuudessa jota markkinointi eniten hehkuttaa”.

Isoin ongelmahan on, että jos vaikka koodaaja yrittää todistaa arvoaan hän tekee sen useimmiten koodaajan näkökulmasta. Palkoista päättävällä saattaa olla täysin eri katsontakanta.

Tajusin joskus kun yritin ajaa asiaa joka oli omasta näkökannasta niin itsestäänselvä ettei sen pitäisi vaatia mitään perusteluita. Liiketoiminnan olisi pitänyt hyväksyä, ja heidän näkökannastaan se ei ollut tärkeätä. Hakkasin kuukausia päätä seinään ennen kuin tajusin että se mikä on mulle itsestäänselvää on heille täysin vierasta. Selvitin heidän tavoitteet, muotoilin perustelut uusiksi niin että se tuki niitä ja meni sukkana läpi, kaikki tiimikaverit lähinnä nauroivat.

Todennäköisesti palkankorotuksiinkin löytyisi joku ihan toinenkin kulma kuin ne mitkä ekana tulee mieleen.

Voishan sitä yrittää jotain ”minun kirjoittama koodi on suoritettu 5 miljoonaa kertaa vuorokaudessa juuri siinä ominaisuudessa jota markkinointi eniten hehkuttaa”.

Isoin ongelmahan on, että jos vaikka koodaaja yrittää todistaa arvoaan hän tekee sen useimmiten koodaajan näkökulmasta. Palkoista päättävällä saattaa olla täysin eri katsontakanta.

Tajusin joskus kun yritin ajaa asiaa joka oli omasta näkökannasta niin itsestäänselvä ettei sen pitäisi vaatia mitään perusteluita. Liiketoiminnan olisi pitänyt hyväksyä, ja heidän näkökannastaan se ei ollut tärkeätä. Hakkasin kuukausia päätä seinään ennen kuin tajusin että se mikä on mulle itsestäänselvää on heille täysin vierasta. Selvitin heidän tavoitteet, muotoilin perustelut uusiksi niin että se tuki niitä ja meni sukkana läpi, kaikki tiimikaverit lähinnä nauroivat.

Todennäköisesti palkankorotuksiinkin löytyisi joku ihan toinenkin kulma kuin ne mitkä ekana tulee mieleen.
Itse kävin aikonaan läpi Jiraa kun huomasin yhden hassun jutun, totesin että prosessissa aivan hirveä reikä, laitoin toimarille viestiä todisteiden kanssa että siellä on aika paljon laskuttamatonta työtä koska on tuommoinen reikä. Ei siitä mitään seurannut. En odottanutkaan mitään kiitosjuhlaa, tai ylennystä tai palkankorotusta, mutta se hiljaisuus mikä siitä seurasi oli hämmentävää.

Voihan se olla että jossakin muualla ei ole ollut niinkään hiljaista? Ainakin kun meillä aikoinaan huomattiin että oli jäänyt miljoonia laskuttamatta (jee, enemmän liikevaihtoa) se oli ennemminkin ”voi vittu, amatöörit”.

Ehkä siinä ärsytyksessä hiljaisuus on tavallaan kehu. :)

Statistiikka

Viestiketjuista
271 796
Jäsenet
76 796
Uusin jäsen
sewe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom