Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?

On kyllä mielenkiintoista, että joku toimii johtajana ja ei ole johtajasopimusta allekirjoitettuna. Työsopparistahan noissakin on kyllä kyse, paitsi toimitusjohtajilla. Jokainen tyylillään, mutta itselläni ei kyllä luotto riittäisi siihen että irtisanomishetkellä maksetaan erokorvaukset ym. kiltisti, vaikka niistä ei ole mustaa valkoisella.

Viimeksi muokattu:
Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.

Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
Mistä tiedät vastuut, palkat, bonukset ja kaikki muut asiat jotka johtajapositioon kuuluu? Joku suullinen sopimus jolla työnantaja voi halutessaan pyyhkiä takapuoltaan? Olkoon mikä työpaikka tahansa, näissä asioissa kirjallinen sopimus molempien allekirjoituksella on juuri se mikä ratkaisee ongelmatilanteet jos niitä sattuu tulemaan. Työnantaja ei ole kaveri.

Uuden sopimuksen tekeminen on parasta aikaa neuvotella palkkaa. Teen itse vain 2 vuoden sopimuksia niin saa useammin olla vinkumassa lisaa liksaa. Ja silloin kehityskeskustelut pysyvat aidosti kehityskeskusteluina kun palkka ei ole yksi topikki.

nykyäänhän suunnilleen joka toinen on jonkun sortin manageri alkaen ihan kahvinkeittäjistä ( office manager ) millä ei ole mitään tekemistä johtajapositioiden kanssa. Olisi varmaan hyvä täsmentää minkä tason johtajaroolista on kysymys.

Itsellä on ollut sopparissa n. 15 vuotta maininta että en ole työajanseurannan piirissä

nykyäänhän suunnilleen joka toinen on jonkun sortin manageri alkaen ihan kahvinkeittäjistä ( office manager ) millä ei ole mitään tekemistä johtajapositioiden kanssa. Olisi varmaan hyvä täsmentää minkä tason johtajaroolista on kysymys.

Itsellä on ollut sopparissa n. 15 vuotta maininta että en ole työajanseurannan piirissä
Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.

Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.

Onkohan director positiokaan automaattisesti johtajasopimuksen alaista työtä?

Mietin omaa firmaa missä olen töissä kun directorien yläpuolella on vielä VP:t, COO:t, business headit ja toimari. Julkisia verotietoja alkaa löytymään vasta tuolta VP tasolta, sekin löytyy sieltä juuri ja juuri. Jos tuo nyt kulkee käsikädessä tienestien kanssa.

Onkohan director positiokaan automaattisesti johtajasopimuksen alaista työtä?

Mietin omaa firmaa missä olen töissä kun directorien yläpuolella on vielä VP, COO, business headit ja toimari. Julkisia verotietoja alkaa löytymään vasta tuolta VP tasolta, sekin löytyy sieltä juuri ja juuri. Jos tuo nyt kulkee käsikädessä tienestien kanssa.
No ei varmasti. Tarkoitinkin directorista ylöspäin, eli just noi VP:t ja muut.

Meilläkin on Sales Directoreja, jotka eivät varmasti ole johtajasoppareilla.

Mulla ylempänä toimihenkilönä ns. "kokonaispalkka". Tittelissä "manager", kun ei muuten palkkaa saatu nostettua ja pidettyä talossa. Ei siis ole mitään alaisia, ja mielestäni homma "engineer" tasolla edelleen. Työsopimuksessa lukee "Palkka: 5000 €/kk, sis. ylitöitä 696 €/kk, n. 22h/kk". En ole koskaan tehnyt ylitöitä.

Lisäksi löytyy "Mikäli toimihenkilö poikkeuksellisesti suorittaa työtä varsinaisen työajan ulkopuolella ja tämän ylityön arvo ylittää edellä mainitun korotetun palkanosan arvon, tulee erikseen korvattavasta ylityön tekemisestä sopia etukäteen esimiehen kanssa." Eli ei kyllä kannata ylitöitä tehdäkkään :swondering:

Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.

Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
Usein sovittu laiton juttu on myös työntekijän edun mukainen... Itse ainakin olen kokenut että työaikalait ovat ihan suoraan minulle haitallisia ja toimin paljon mielummin ilman niiden holhousta. Tunnit olen sitten kirjannut just sillä tavalla että kukaan ei joudu ongelmiin.

Ja en todellakaan halua että työnantaja palkkaa lisää ihmisiä pyörittelemään peukaloita vain sen takia, että työaikalaki teoriassa kieltää minua tekemästä 30sec töitä hetkellä XYZ koska joku vuorokautinen lepoaika ei täyty.

Viimeksi muokattu:
Yleensähän se on tapana joku johtajasopimus allekirjoittaa. Työaika ei ehkä niin kiinnostava puoli ole, mutta bonukset sun muut varmaan olisi hyvä ihan kirjallisesti sopia. Toki jos olet "johtaja"vaan titteliltäsi ja firmassa kerroksia enemmän kuin laki sallii, niin kai sitä tavallisella sopparilla ja korporaation yleisillä "tälle tasolle kuuluu nämä" ohjeilla mennä.
Tässä yhteydessä palkka nousi yli 10% ja tuli max 20% vuosipalkasta bonuksia, osakepalkkiot ja vielä optiot. Ne näkyvät kyllä HR / insentiivijärjestelmissä.

Kerroksia kyllä on, yläpuolella vielä VP ja CO ennen toimaria.

On kyllä mielenkiintoista, että joku toimii johtajana ja ei ole johtajasopimusta allekirjoitettuna. Työsopparistahan noissakin on kyllä kyse, paitsi toimitusjohtajilla. Jokainen tyylillään, mutta itselläni ei kyllä luotto riittäisi siihen että irtisanomishetkellä maksetaan erokorvaukset ym. kiltisti, vaikka niistä ei ole mustaa valkoisella.
Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?

Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.

Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?

Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
Tuo on monella asenteena, kun työpaikalla on kaikki kivasti yms. Pitkään samassa paikassa olleet eivät välttämättä muista miten nopeasti työnantajalla voi tulla tarve hankkiutua sinusta eroon.
Irtisanomisaika tietysti pysyy vanhan sopimuksen mukaisena eli jos olet ollut jo pitkään talossa niin se voi olla esim. 6kk. Ilman johtajasopimusta työnantaja voi kuitenkin sinut velvoittaa olemaan koko tuon ajan töissä. Johtajasopimukseen voit kuitenkin vaatia esim. että työsuhteen päättyessä kumman tahansa aloitteesta työvelvoitteet loppuvat siihen ja palkka tulee kotiin 6-9kk.

Jos sinulla olisi nykyään johtajasopimus, niin sellainen olisi kanssasi allekirjotettu. Työskentelet sitä kautta edelleen aikaisemman sopimuksesi ehdoilla (tes, työaika jne.).

konsulttifirmat ovat koittaneet välillä rekrytä, mutta he tarjosivat melkein 1/3 alempaa palkkaa mikä tuntui kyllä ihan absurdilta.

Headhunttauksessa on sellainen ongelma, että jännästi olisit tosi hyvä kandidaatti nykyistä asemaa alempaan positioon. Sen takia hunttaajat haluaisivat sinut portfolioon mitä esitellä asiakkaalleen.

Itselle tulee usein hunttauksia johonkin sennun paikkaan, vaikka istun tällä hetkellä principal-titteliä. Näitä varten minulla vakiovastaus työsuhteen nykytilasta ja kysymys, että voivatko tarjota parempaa. Yleensä eivät voi.

Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin :D

Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin :D
Onhan toi absurdi prosessi mutta Barona varmasti tykkää laskuttaa ja Finnkino on tunnettuna paikkana suosittu työpaikka.

Itse 3 vuotta sitten hain melkein Baronalle töihin johonkin heidän sisäiseen IT-hommaan. Onneksi en. Olisin varmaan katkeroitunut koko helvetin prosessista niin paljon että olisin jäänyt ikityöttömäksi. Nykyinen paikka oli yksi haastattelu rekryfirman kanssa, yksi firman kanssa ja alta viikossa työpaikka.

No siis meinaan ihan sitä, että jos sulla on se vanha soppari siellä pohjalla, niin onko se työ nyt ehdoiltaan edelleen samanlainen? Eli tulit alun perinkin firmaan johtajaksi?

Ja tietysti oletan että johtaja positiolla tuollainen kultainen kättely olisi voimassa, ja toki bonukset ym. ovat tietysti kuviossa, jos kerran johtajan tittelillä.

Suullinenkin on sopimus kuten viittaat, sekä vakiintunut käytäntö. Näissä vaan on se osoittamisen vaikeus. Myös se näkökulma kannattaisi huomioida, että sinä työntekijänä olet firmaan verrattuna huutolaispojan asemassa, jos halutaan mennä käräjille. Ja sinne käräjille firmalla on vaikeampi mennä, jos sinulla on asioista sopparissa mustaa valkoisella. Eli itse ainakin pyrin pelaamaan asemani myös "tyynellä säällä" niin, että oikeuteen meno on viimeisin mahdollinen asia.

Mutta kukin toki tyylillään, toiset tykkää luottaa, toiset sitten seiftailee enemmän.

No joo, ehkä mä missaan jotain, mut edelleen en oikein jaksaisi olla töissä missä en saisi tehtyä sitä mihin uskon, tavalla joka tuntuu luontevalta. Jos olis tommonen tilanne jossa musta haluttaisiin eroon se varmasti näkyisi arjessa ja lähtisin itsekin ihan mielelläni.

Ja en tullut taloon johtajaksi vaan arkkitehdiksi, mut siitä on toistakymmentä vuotta.

Itekki entisenä työnantajana alalla missä ei ole ammattitaitoista porukkaa työttömänä, muistan kun hakemuksia tuli aina se 1-3. Ei ollut paljon valinnanvaraa

Itekki entisenä työnantajana alalla missä ei ole ammattitaitoista porukkaa työttömänä, muistan kun hakemuksia tuli aina se 1-3. Ei ollut paljon valinnanvaraa
Meillä täytyi ottaa koulun penkiltä, kun ei voitu palkallakaan kilpailla. Kolmannen sektorin työnantaja it-ammattilaiselle ei ollut kovin houkutteleva positio. Ei toisaalta tehokkuusvaatimuksetkaan olleet yhtä korkeat kuin nyt yksityisellä puolella.

Nyt on alkanut houkuttelemaan valtion leipä, jos sopiva työpaikka sopivalla palkalla sattuisi vastaan etätyönä. Nykyisinkään palkka ei mikään erityisen hyvä, mutta saa tehdä etänä.

Ihan hyvä, että tää asia on viimeaikoina noussut esille. Tulisko vihdoin ja viimein järkeä tähän touhuun. Mun mielestä toi on ihan järjetöntä, että päästäkses elokuvateatterin kassalle osa-aikaseks sun täytyy käydä ihan älyttömän pitkä rekrytointi mankeli läpi. Varsinkaan kun toi työ ei ole mitään rakettitiedettä (kaikella kunnioituksella). Varmasti siinä alussa uuden työntekijän mukana pyörii joku kokenut työntekijä ja se varmasti osaa arvioida, että onko tuosta sopiva tähän työhön vaiko ei? Osaa arvioida ehkä jopa paremmin kuin se HR-ammattilainen?

Ja vaikka olisikin vähän vaativampaa työtä, niin en mä näe mitään järkeä siinä, että rekrytointia varten pitäisi työnhakija laittaa tuollaiseen tai vastaavanlaiseen mankeliin. Tai jos pitää, niin voisiko joku valaista mua, että miksi pitää?

Varmaankin toi rekrytointimankeli maksaa Finnkinolle jotain ja nekin kulut pitää kattaa esim. elokuvalippujen hintojen nostamisella? Jos vähän hellittäis tuossa rekrytointimankelissa, niin vois laskea hintoja ja joku saattais jopa eksyä katsomaan jotain uutta elokuvaa, eikä vaan odottais, että koska se tulee Netflixiin.

Hesarin linkistä lainattua:
”Emme tarkoituksella pyri siihen, että niissä olisi ziljoona eri vaihetta. Mutta työnhakukin on nykypäivänä tavallaan työtä. Se vaatii paneutumista ja joskus sinnikkyyttä.”

Jotenkin toi ziljoona särähti mun korvaan. Eikös tässä finnkinon tapauksessa ollut vaan neljä vaihetta, ei ziljoonaa?

Nyt on alkanut houkuttelemaan valtion leipä, jos sopiva työpaikka sopivalla palkalla sattuisi vastaan etätyönä. Nykyisinkään palkka ei mikään erityisen hyvä, mutta saa tehdä etänä.

Mitä olen näitä sote-bileitä katsonut niin ei ollenkaan huono idea. Rahaa tungetaan kaiken maailman toimimattomiin IT-järjestelmiin ja asiantuntijapositioihin loputtomasti. En tiedä onko muuttunut Orpon aikakaudella mutta epäilen.

Siellä kun saa sopivasti jalkaa väliin ja hyvät ”kaverit” jotka nostavat toistensa palkkoja ja kierrättävät positioita niin on kissan päivät. Kenkää ei voi saada vaikka ei tule tulosta. Veronmaksajat kiittävät.

En ole kateellinen, jos systeemissä on vikaa niin mun puolesta sitä saa ja pitää exploittaa!

Ihan hyvä, että tää asia on viimeaikoina noussut esille. Tulisko vihdoin ja viimein järkeä tähän touhuun. Mun mielestä toi on ihan järjetöntä, että päästäkses elokuvateatterin kassalle osa-aikaseks sun täytyy käydä ihan älyttömän pitkä rekrytointi mankeli läpi. Varsinkaan kun toi työ ei ole mitään rakettitiedettä (kaikella kunnioituksella). Varmasti siinä alussa uuden työntekijän mukana pyörii joku kokenut työntekijä ja se varmasti osaa arvioida, että onko tuosta sopiva tähän työhön vaiko ei? Osaa arvioida ehkä jopa paremmin kuin se HR-ammattilainen?

Ja vaikka olisikin vähän vaativampaa työtä, niin en mä näe mitään järkeä siinä, että rekrytointia varten pitäisi työnhakija laittaa tuollaiseen tai vastaavanlaiseen mankeliin. Tai jos pitää, niin voisiko joku valaista mua, että miksi pitää?

Tiivis ja rehellinen vastaus on se, että hakijamäärän ollessa muhkea, on käytettävä useampaa siivilää, jotta valinta olisi helpompaa. Toki useampi vaihe myös työllistää vuokrafirmoja ja hr-puolta, eli nämä tahot saavat samalla itsensä työllistettyä.

Mielestäni tämä Finnkinon uutisointi vain todistaa sen tosiseikan, että Suomessa on pulaa työpaikoista, ei työntekijöistä. Työpaikkapula iskee heti esiin, kun poistutaan lääkärien, hoitajien, tiettyjen it-töiden ja myynnin alueelta muiden alojen työvalikoimiin. Muualla työvoimapulaa ei ole, ja sen vuoksi palkkatarjoukset tuntuvat seuraavan muilla aloilla pelkkää tessiä, eli maksetaan vain se, mitä on pakko maksaa.

Olen itse hakenut lukuisissa kesätyöhauissa kaupan kassalle, enkä koskaan päässyt ryhmätyöhaastattelusta läpi. Sama tulos myös vuokrafirman kautta pyrittäessä kaupan kassalle. Sen sijaan muuttohommiin pääsi heti lävitse ryhmähaastattelusta, eli sukupuolittuneet työmarkkinat jylläävät vuokrafirmojen toiminnassa - sirpakat naiset kauppoihin töihin ja miehet varastoille ja muuttoihin.

Meillä on Suomessa liian vähän avoimia työpaikkoja ja työnantajat ovat monessa kohtaa vaativia ja toimivat vanhentuneilla, sukupuolittuneilla toimintalogiikoilla. Sen vuoksi työvoimapolitiikassa keskittyisin työhaluisiin, ja jättäisin ne pysyvästi työttömät rauhaan, koska kaikille ei ole tilaa työmarkkinoilla, joten panostetaan niihin, joilla on työkykyä ja -halua töihin.

Ennen oli helpompaa, kävelin sisään pieneen Alepaan ja kysyin osa-aikatöitä koulun ohelle. Myymäläpäällikkö sanoi että olisi tarvetta työntekijälle ja piti saman tien n. 30min kestäneen haastattelun ja sain homman. Tämä n. 20 vuotta sitten Helsingissä.

Rekryfirmat ottavat kaikki halukkaat mukaan "pooliin", jotta voivat mainostaa työnantajille vaikka että heillä on 100 000 työntekijän reservi. Työpaikkoja ei sitten olekaan kuin 10 000, ja niistäkin iso osa on tyyliä "Lumitöitä kahdeksi päiväksi" tai "Renkaanvaihtaja kahdeksi viikoksi". Minusta nämä eivät ole mitään oikeita työpaikkoja.

Viimeksi muokattu:
Ennen oli helpompaa, kävelin sisään pieneen Alepaan ja kysyin osa-aikatöitä koulun ohelle. Myymäläpäällikkö sanoi että olisi tarvetta työntekijälle ja piti saman tien n. 30min kestäneen haastattelun ja sain homman. Tämä n. 20 vuotta sitten Helsingissä.
Meillä kodinkonekaupalla on ollut kesätyöntekijöiden ja osarihakijapaikkojen suma. 90kpl hakemuksia tuli viime viikolla. 20lisää tullut vkl aikana. Muista kaupungeista sanottiin myös, että jos haastattelussa löytyy hyvä ja osaava kaveri niin pitäisi melkein palkata samantien sillä huomenna todnäk on jo ottanut toisen paikan vastaan (jä näin käynytkin). Aktiivisia nuoria.

Edit. Tuota ulkoistmaista baronalle ymmärrärän kyllä firman ajankäytöllä. Hakemuksien läpikäynti näin monella hakijalla vie kauan. Itse haluaisin 3-5kpl ns parhaiten soveltuvia pöytään ja valita heistä.

Kyllä nuo aika kevyesti menee tänäkin päivänä, tuo Baronan juttu on taas hakemalla haettu äärilaidan esimerkki.

Omat lapset meni yhdellä haastattelulla tänä keväänä osa-aikatöihin, toinen Baronan kautta hampurilaisravintolaan ja toinen osuuskaupan omana rekrynä paikalliseen Prismaan. Jos ajatellaan esimerkiksi K-kauppojen hierarkiaa niin vähänkään pienemmissä yksiköissä täytynee olla suoraan kauppiaaseen yhteydessä jos on vailla töitä. Useampaa Cittaria tms. pyörittävä kauppias voi sitten olla liian kiireinen ja työnhaku menee jo muuta kautta.

Kyllä nuo aika kevyesti menee tänäkin päivänä, tuo Baronan juttu on taas hakemalla haettu äärilaidan esimerkki.

Omat lapset meni yhdellä haastattelulla tänä keväänä osa-aikatöihin, toinen Baronan kautta hampurilaisravintolaan ja toinen osuuskaupan omana rekrynä paikalliseen Prismaan. Jos ajatellaan esimerkiksi K-kauppojen hierarkiaa niin vähänkään pienemmissä yksiköissä täytynee olla suoraan kauppiaaseen yhteydessä jos on vailla töitä. Useampaa Cittaria tms. pyörittävä kauppias voi sitten olla liian kiireinen ja työnhaku menee jo muuta kautta.

Joku osa-aikahaku mihin todennäköisesti on pienemmät voluumit voikin mennä kevyemmin. Sitten taas esim. kesärekryissä sinne kaupan kassallekin tuppaa olemaan vähintään kirjallinen haku, video- ja/tai ryhmähaastattelu sekä henkilökohtainen haastattelu. Melkeinpä tuo on jo se kevyt kaava kunnon hauissa, jos selviää vain täyttämällä sen kymmensivuisen hakemuskaavakkeen, tekemällä muutamat videot ja käymällä yksilöhaastattelussa.

Entinen työkaveri (nyt jo eläkkeellä) jutteli aikoinaan kävelleensä tehtaalle töitä kyselemään. Siellä oli kysytty "Poltaks tupakkaa, juoks viinaa ja käyks naisis?"
Näihin oikein vastaamalla oli toivotettu tervetulleeksi töihin.
Toista se on nykyään kun ei vissiin saa edes tiedustella et poltaks tupakkaa.

Entinen työkaveri (nyt jo eläkkeellä) jutteli aikoinaan kävelleensä tehtaalle töitä kyselemään. Siellä oli kysytty "Poltaks tupakkaa, juoks viinaa ja käyks naisis?"
Näihin oikein vastaamalla oli toivotettu tervetulleeksi töihin.
Toista se on nykyään kun ei vissiin saa edes tiedustella et poltaks tupakkaa.
Ei kai noita mitään saa enää kysyä? Taitaa olla kiellettyjen listalla:
-suhtautuminen päihteisiin
-sukupuoli
-ikä
-sukupuolinen suuntautuminen
-uskonto
-poliittinen suuntautuminen

ja varmaan monta muutakin juttua. Multa on myös joskus ensimmäisissä haastatteluissa omalla työuralla kyselty suhtautumisesta alkoholiin. Ei taida saada nykyään tuollaisia udella.

Toi Finnkino on kyllä hakemalla haettu esimerkki ja kuvastaa ehkä enemmän sitä kun ketjulle tulee tuhansia hakemuksia tarvitaan prosesseja suodattamaan niitä. Fiksua? Ei varmaan, mutta kai tollakin on nyt ainakin työllistävä vaikutus.

Kuinka moneen vastaavan vaativuuden työpaikkaan tulee tuhansia hakemuksia? Kuinka monessa vaaditaan 4 haastattelua?

Eli loppujen lopuksi se ehkä kertoo siitä, että hakijat hakevat sitä ekaksi mieleen tulevaa vaihtoehtoa, tai sitten että työnantajalla on hyvä maine.

Toi Finnkino on kyllä hakemalla haettu esimerkki ja kuvastaa ehkä enemmän sitä kun ketjulle tulee tuhansia hakemuksia tarvitaan prosesseja suodattamaan niitä. Fiksua? Ei varmaan, mutta kai tollakin on nyt ainakin työllistävä vaikutus.

Kuinka moneen vastaavan vaativuuden työpaikkaan tulee tuhansia hakemuksia? Kuinka monessa vaaditaan 4 haastattelua?

Eli loppujen lopuksi se ehkä kertoo siitä, että hakijat hakevat sitä ekaksi mieleen tulevaa vaihtoehtoa, tai sitten että työnantajalla on hyvä maine.
Ehkä tärkein pointti on se että hakija käyttää aikaansa monta viikkoa ja hyvin usein ei kuulu minkäänlaista vastausta tuliko valituksi vai ei. Siinä mielessä tuo prosessi on aika naurettavaa.

Kyllä, toisaalta mahdollisuus tulla valituksi tuhansien joukosta on muutenkin niin pieni että parempi käyttää se aika muihin hakemuksiin.

Ehkä eri asia jos hakis jotain positiota jossa saavutettu kokemus / työpaikan maine tekisi ”lottoamisesta” vaivan arvoista. Mä oon käynyt läpi paljon eri CV’eitä eikä se Finnkinon lipunmyynti ole ollut mulle (uutena työnantajana) sen arvokkaampaa kokemusta kuin Korkeasaaren kioski (ehkä olisi pitänyt olla).

Kyllä, toisaalta mahdollisuus tulla valituksi tuhansien joukosta on muutenkin niin pieni että parempi käyttää se aika muihin hakemuksiin.

Ehkä eri asia jos hakis jotain positiota jossa saavutettu kokemus / työpaikan maine tekisi ”lottoamisesta” vaivan arvoista. Mä oon käynyt läpi paljon eri CV’eitä eikä se Finnkinon lipunmyynti ole ollut mulle (uutena työnantajana) sen arvokkaampaa kokemusta kuin Korkeasaaren kioski (ehkä olisi pitänyt olla).
Tietysti järkevällä kesätyönhakijalla on mahdollisesti monta hakemusta sisällä, mutta olisi se silti toivottavaa saada vastaus, olkoonkin 1000 muutakin hakijaa.

Aina pitäisi tulla vastaus, jos ei pysty tekemään sitä koska on liikaa hakemuksia pitäisi laittaa hakemus kiinni.

Aina pitäisi tulla vastaus, jos ei pysty tekemään sitä koska on liikaa hakemuksia pitäisi laittaa hakemus kiinni.
Itse ajattelen että ei valitsematta jääneiden hakemuksia pitäisi olla vähintään kymmeniä tuhansia, että se yhteinen vastaus olis jotenkin ylivoimainen koostaa. Tai sitten on jotain on rekryämisessä vialla.

Jos järjestelmässä vaikkapa 1000 hakemusta täytettävään positioon, niin luulisi menevän jotenkin näin:
1. Seulotaan järjestelmän työkaluilla n kpl jatkoon tarkempaan seulontaan.
2. Seulotaan työkaluilla/manuaalisesti n kpl jatkoon/haastateltavaksi, tehdään tämä niin monta kertaa kuin on tarvetta.
3. Merkitään lopuksi järjestelmään kuka/ketkä valittiin, ja painetaan nappia jolloin järjestelmä lähettää saman ennalta laaditun vastausviestin tipahtaneille. Jos hakijana ja hylättynä myös rekrytoija, varmentuu että viesti lähti kaikille oikein.

Kaikki tätä alemman tason systeemit ovat sellaisilla, joita rekryäminen ei kiinnosta pennin vertaa. Vertautuu yritykseen, jolla ei ole esim. perus toimisto-ohjelmisto kunnossa.

Viimeksi muokattu:
Sivusta seuranneena joskus ongelma voi olla, että pakotettu käyttöön jotain umpipaskaa rekryjärjestelmä, josta ei tiedä pistääkö viestiä hylätyille vai ei. Ja jos pistää, niin milloin. Tai sitten siellä on jonkun vuokratoimiston kautta rekrytty orja hr-alihankkijalla, jonka pitäisi ko. ilmot laukaista menenään ja kiinnostus -100. Asiantuntijatason hommiin noista rekrypalveluista ei tunnu olevan kuin haittaa. Oli sitten hakemassa tai rekryämässä.

Headhuntteri laittoi vastikään Linkedinissä viestiä. Samoja hommia kuin mitä tälläkin hetkellä teen olisi tarjolla, firma ei sinänsä alkuun herättänyt mitään suuria tunteita, insinööritoimisto joten tuskin olisi mitään unelmahommaa tarjolla. Kerkesin jo kohteliaasti kieltäytyä, mutta tuli sitten kysyttyä olisiko palkkahaitaria antaa. Yllättäen antoivat palkkahaitarin ja mitäs mitäs, position palkkahaitarin alaraja oli vaan 100€ alempi kuin nykyinen palkka ja yläraja 900€ yli nykyisen palkan. En toki tiedä mitä ylärajalle pääseminen vaatii ja millaista palkkaa minulle tarjoaisivat, mutta tuli kieltämättä kyllä olo, että ihan palkkakuopassahan tässä on. Jos nyt olettaa, että tällä työkokemuksella olisi mahdollisuudet päästä keskivälin paremmalle puolelle, niin se tekisi heti 400-500€/kk lisää palkkaan... Saihan tuo miettimään ja muutinkin mieleni ja pyysin varaamaan ajan toimipisteen managerin kanssa keskusteluun, ainahan sitä voi katsoa millaisia hommia heillä olisi tarjota ja millainen firma kyseessä.

Samalla pitää kyllä ottaa seuraavassa kehityskeskustelussa puheeksi tämä. Kai se on ihan poliittisesti korrektia todeta, että toisesta firmasta oltiin yhteydessä ja antoivat palkkahaitarin ja nykyinen palkkani asettuu ihan haitarin alapäähän, niin voisikohan asialle tehdä jotain? Ei sinänsä olisi mitään lähtöpaineita, toki jotkut asiat ärsyttää firmassa ja firman tulevaisuus on vähän hämärä; Taloudellisesti viime vuosi oli hankala (eikä tämä vuosi näytä hirveän lupaavalta myöskään), YT:t oli alkuvuodesta ja jotenkin tiettyjä ongelmia ei vaan saada firmassa korjattua mikä johtaa ihan ihme sekoiluun ja kiireeseen vähän väliä. Eli onhan noita vitutuksen aiheita nyt kun näitä luettelee, eli saapi nähdä millä mielin sitä on tuon keskustelun jälkeen. Kiva työyhteisö varmaan isoin plussa nykyisessä firmassa (toki sekin vähän kutistunut kun porukkaa lähtenyt) ja olen saanut keploteltua itsensä aika tärkeään ja vastuulliseen rooliin firman tuotteiden suunnittelussa, mistä sinänsä tykkään, harmi vaan kun ei näy palkassa, stressin määrässä kylläkin...

On vissiin inflaatio vaikuttanut palkkoihin, kun 1,5 vuotta sitten kun nykyiseen firmaan tulin niin en olisi voinut kuvitellakaan, että tuollaisella palkkahaitarilla olisin töihin hakenut. Tai sit vaan pyysin alakanttiin :poop:

Headhuntteri laittoi vastikään Linkedinissä viestiä. Samoja hommia kuin mitä tälläkin hetkellä teen olisi tarjolla, firma ei sinänsä alkuun herättänyt mitään suuria tunteita, insinööritoimisto joten tuskin olisi mitään unelmahommaa tarjolla. Kerkesin jo kohteliaasti kieltäytyä, mutta tuli sitten kysyttyä olisiko palkkahaitaria antaa. Yllättäen antoivat palkkahaitarin ja mitäs mitäs, position palkkahaitarin alaraja oli vaan 100€ alempi kuin nykyinen palkka ja yläraja 900€ yli nykyisen palkan. En toki tiedä mitä ylärajalle pääseminen vaatii ja millaista palkkaa minulle tarjoaisivat

Suomessa kun verotustiedot on julkisia niin kysyt verottajalta työkavereiden ja/tai tuttujen samanlaista työtä tekevien palkat. Vertaat omaa palkkaa verottajalta saatuihin tietoihin ja tiedät missä palkkatodellisuudessa eletään. LinkedIn:sta voi kaivella uuden työpaikan työntekijöiden, tulevan esimiehen yms. ja verottajalta niidenkin palkkatiedot. Eräs työkaveri aikoinaan kyseli isolla haarukalla työkavereiden palkkoja, laittoi ne exceliin ja exceli firman verkkolevylle. Tulihan tuosta hieman säätöä kun kateus alkoi kukkimaan ja esimiehiä ja hr:aakin hieman harmitti tempaus. Seuraavina vuosina muuten sama juttu, mutta exceli ei enää päätynyt firman verkkolevylle.

Headhuntteri laittoi vastikään Linkedinissä viestiä. Samoja hommia kuin mitä tälläkin hetkellä teen olisi tarjolla, firma ei sinänsä alkuun herättänyt mitään suuria tunteita, insinööritoimisto joten tuskin olisi mitään unelmahommaa tarjolla. Kerkesin jo kohteliaasti kieltäytyä, mutta tuli sitten kysyttyä olisiko palkkahaitaria antaa. Yllättäen antoivat palkkahaitarin ja mitäs mitäs, position palkkahaitarin alaraja oli vaan 100€ alempi kuin nykyinen palkka ja yläraja 900€ yli nykyisen palkan. En toki tiedä mitä ylärajalle pääseminen vaatii ja millaista palkkaa minulle tarjoaisivat, mutta tuli kieltämättä kyllä olo, että ihan palkkakuopassahan tässä on. Jos nyt olettaa, että tällä työkokemuksella olisi mahdollisuudet päästä keskivälin paremmalle puolelle, niin se tekisi heti 400-500€/kk lisää palkkaan... Saihan tuo miettimään ja muutinkin mieleni ja pyysin varaamaan ajan toimipisteen managerin kanssa keskusteluun, ainahan sitä voi katsoa millaisia hommia heillä olisi tarjota ja millainen firma kyseessä.

Samalla pitää kyllä ottaa seuraavassa kehityskeskustelussa puheeksi tämä. Kai se on ihan poliittisesti korrektia todeta, että toisesta firmasta oltiin yhteydessä ja antoivat palkkahaitarin ja nykyinen palkkani asettuu ihan haitarin alapäähän, niin voisikohan asialle tehdä jotain? Ei sinänsä olisi mitään lähtöpaineita, toki jotkut asiat ärsyttää firmassa ja firman tulevaisuus on vähän hämärä; Taloudellisesti viime vuosi oli hankala (eikä tämä vuosi näytä hirveän lupaavalta myöskään), YT:t oli alkuvuodesta ja jotenkin tiettyjä ongelmia ei vaan saada firmassa korjattua mikä johtaa ihan ihme sekoiluun ja kiireeseen vähän väliä. Eli onhan noita vitutuksen aiheita nyt kun näitä luettelee, eli saapi nähdä millä mielin sitä on tuon keskustelun jälkeen. Kiva työyhteisö varmaan isoin plussa nykyisessä firmassa (toki sekin vähän kutistunut kun porukkaa lähtenyt) ja olen saanut keploteltua itsensä aika tärkeään ja vastuulliseen rooliin firman tuotteiden suunnittelussa, mistä sinänsä tykkään, harmi vaan kun ei näy palkassa, stressin määrässä kylläkin...

On vissiin inflaatio vaikuttanut palkkoihin, kun 1,5 vuotta sitten kun nykyiseen firmaan tulin niin en olisi voinut kuvitellakaan, että tuollaisella palkkahaitarilla olisin töihin hakenut. Tai sit vaan pyysin alakanttiin :poop:
Mitä tarkoitat "keskivälillä"? Alakohtaista vain yleensä ns. keskipalkka?
Jos nyt yhtään olet edes kohtuupalkalla, niin kannattaa huomioida, että siitä 400-500€ korotuksesta jää noin puolet nettopalkassa käteen. Tietysti kaikki tervetullutta aina... Mutta jos vaihtamaan alat, niin laita maksimit pyynniksi siihen mahdolliseen uuteen pestiin.

Suomessa kun verotustiedot on julkisia niin kysyt verottajalta työkavereiden ja/tai tuttujen samanlaista työtä tekevien palkat. Vertaat omaa palkkaa verottajalta saatuihin tietoihin ja tiedät missä palkkatodellisuudessa eletään. LinkedIn:sta voi kaivella uuden työpaikan työntekijöiden, tulevan esimiehen yms. ja verottajalta niidenkin palkkatiedot. Eräs työkaveri aikoinaan kyseli isolla haarukalla työkavereiden palkkoja, laittoi ne exceliin ja exceli firman verkkolevylle. Tulihan tuosta hieman säätöä kun kateus alkoi kukkimaan ja esimiehiä ja hr:aakin hieman harmitti tempaus. Seuraavina vuosina muuten sama juttu, mutta exceli ei enää päätynyt firman verkkolevylle.

Täsmennyksenä tähän, eli tietoja ei varsinaisesti tarvitse "kysyä", vaan ne voi käydä itsenäisesti hakemassa ja kirjoittamassa itselle muistiin verotoimiston asiakaspäätteillä :D Ja ne asiakaspäätteillä esitettävät luvut tarkoittavat kokonaisansioita, joista on tehty kaikki mahdolliset verovähennykset (esim. työmatkavähennykset), mikä tarkoittaa sitä, että henkilön todelliset kokonaisvuosiansiot ovat todellisuudessa jonkin verran verottajalta saatuja tietoja suuremmat.

Edellisessä työpaikassa tullut käytyä uuden työn tiimoilta kerran pari viikossa nyt viimeaikoina ja heidän HR johtaja sattuu istumaan sopivasti, että näkee melkein aina kun meen käymään. Tänään menin tapaamiseen entisen esimiehen kanssa ja tämä HR heppu tuli taas vastaan ja huuteli, että "sähän käyt täällä joka päivä, koskas sä takasin tuut?". Siihen sitten että, kyllä kun yksityiskohdista sovitaan niin voin tullakin. Totesi vaan ettän kyllähän ne yksityiskohdat aina saadaan sovittua. :hmm:
Entinen esimieskin siinä sanoi, että mennääs sitten toimistoon katsomaan niitä yksityiskohtia ja naureskeli päälle.
Tosin lähtöön päädyin juurikin kun HR ei taipunut tarpeeksi nostamaan palkkaa vastatarjouksena uudelle työpaikalle. Tykkäsin kyllä työpaikasta, ei siinä mitään, pitäisköhän alkaa lämmittelemään uudestaan neuvotteluja?

Mitä tarkoitat "keskivälillä"? Alakohtaista vain yleensä ns. keskipalkka?
Jos nyt yhtään olet edes kohtuupalkalla, niin kannattaa huomioida, että siitä 400-500€ korotuksesta jää noin puolet nettopalkassa käteen. Tietysti kaikki tervetullutta aina... Mutta jos vaihtamaan alat, niin laita maksimit pyynniksi siihen mahdolliseen uuteen pestiin.
Joo siis tottakai maksimipyyntö, varsinkin kun ei ole mikään pakko vaihtaa. Tuolla keskivälillä siis tarkoitin, että jos heillä tuo palkkahaitarin maksimin saaminen vaatii kymmenien vuosien työkokemuksen yms, niin sillä logiikalla itse varmaan asettuisin johonkin keskiväliin palkan suhteen. Jos alaraja on siis ihan koulun penkiltä tulevalle. Palkka on hommat huomioiden (huonosti palkattu ala) kai ihan ok, mutta pitääpä käydä huomenna verotoimistossa katsomassa muiden tulotietoja, niin silläpä sen näkee :D Kiitos vinkeistä!

Edellisessä työpaikassa tullut käytyä uuden työn tiimoilta kerran pari viikossa nyt viimeaikoina ja heidän HR johtaja sattuu istumaan sopivasti, että näkee melkein aina kun meen käymään. Tänään menin tapaamiseen entisen esimiehen kanssa ja tämä HR heppu tuli taas vastaan ja huuteli, että "sähän käyt täällä joka päivä, koskas sä takasin tuut?". Siihen sitten että, kyllä kun yksityiskohdista sovitaan niin voin tullakin. Totesi vaan ettän kyllähän ne yksityiskohdat aina saadaan sovittua. :hmm:
Entinen esimieskin siinä sanoi, että mennääs sitten toimistoon katsomaan niitä yksityiskohtia ja naureskeli päälle.
Tosin lähtöön päädyin juurikin kun HR ei taipunut tarpeeksi nostamaan palkkaa vastatarjouksena uudelle työpaikalle. Tykkäsin kyllä työpaikasta, ei siinä mitään, pitäisköhän alkaa lämmittelemään uudestaan neuvotteluja?
Kannattaa varmaan jättää tuohon. Tietävät jo, että olet palkattavissa mikäli aikaisemmissa neuvotteluissa ilmoitetut korotukset sinulle suodaan. Jos liikaa alat itseäsi tyrkyttämään, niin saattaa tulla mielikuva siitä että työpaikanvaihto ei ollutkaan onnistunut ja haluat takaisin, eli ei ole tarvetta korottaa edellistä palkkausta.

Kannattaa varmaan jättää tuohon. Tietävät jo, että olet palkattavissa mikäli aikaisemmissa neuvotteluissa ilmoitetut korotukset sinulle suodaan. Jos liikaa alat itseäsi tyrkyttämään, niin saattaa tulla mielikuva siitä että työpaikanvaihto ei ollutkaan onnistunut ja haluat takaisin, eli ei ole tarvetta korottaa edellistä palkkausta.

Kyllä minä sanoisin, että kannattaa vähän kysellä että mitenkäs tosissaan olitte, ja jos olitte niin aletaan neuvottelemaan. Kysyminen ei maksa mitään, ja aika harvoja tullaan kotisohvalta hakemaan töihin, jos tämmöistä vertauskuvaa voi tässä käyttää.

Mä oon palkannut yhden lähteneen takaisin jo kahdesti ja palkkaisin uudestaan.

Jos HR’lle / pomolle sanoo suoraan että ”pidin tästä työpaikasta, mutta lapset pitää pukea ja ruokkia” niin sehän on vain positiivista. Seuraavan kerran paluun jälkeen kun neuvottelet palkasta otetaan tosissaan.

Hyvinkin kannattaa katsoa tuo kortti!

Ainakin isommissa firmoissa palkkapolitiikka saattaa estää talossa jo olevien ihmisten palkan noston (sun tapauksessa riittävän vastatarjouksen tekemisen). Mutta abrakadabra, käväiset hetken aikaa muualla niin oletkin ulkoinen uusi hakija, jolle on ihan eri taskusta tuleva budjetti ja työn vaativuus + sijainti palkkahaarukassa voidaan katsoa puhtaalta pöydältä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 572
Jäsenet
78 843
Uusin jäsen
Juntuhe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom