Ihan hyvä, että tää asia on viimeaikoina noussut esille. Tulisko vihdoin ja viimein järkeä tähän touhuun. Mun mielestä toi on ihan järjetöntä, että päästäkses elokuvateatterin kassalle osa-aikaseks sun täytyy käydä ihan älyttömän pitkä rekrytointi mankeli läpi. Varsinkaan kun toi työ ei ole mitään rakettitiedettä (kaikella kunnioituksella). Varmasti siinä alussa uuden työntekijän mukana pyörii joku kokenut työntekijä ja se varmasti osaa arvioida, että onko tuosta sopiva tähän työhön vaiko ei? Osaa arvioida ehkä jopa paremmin kuin se HR-ammattilainen?
Ja vaikka olisikin vähän vaativampaa työtä, niin en mä näe mitään järkeä siinä, että rekrytointia varten pitäisi työnhakija laittaa tuollaiseen tai vastaavanlaiseen mankeliin. Tai jos pitää, niin voisiko joku valaista mua, että miksi pitää?
Tiivis ja rehellinen vastaus on se, että hakijamäärän ollessa muhkea, on käytettävä useampaa siivilää, jotta valinta olisi helpompaa. Toki useampi vaihe myös työllistää vuokrafirmoja ja hr-puolta, eli nämä tahot saavat samalla itsensä työllistettyä.
Mielestäni tämä Finnkinon uutisointi vain todistaa sen tosiseikan, että Suomessa on pulaa työpaikoista, ei työntekijöistä. Työpaikkapula iskee heti esiin, kun poistutaan lääkärien, hoitajien, tiettyjen it-töiden ja myynnin alueelta muiden alojen työvalikoimiin. Muualla työvoimapulaa ei ole, ja sen vuoksi palkkatarjoukset tuntuvat seuraavan muilla aloilla pelkkää tessiä, eli maksetaan vain se, mitä on pakko maksaa.
Olen itse hakenut lukuisissa kesätyöhauissa kaupan kassalle, enkä koskaan päässyt ryhmätyöhaastattelusta läpi. Sama tulos myös vuokrafirman kautta pyrittäessä kaupan kassalle. Sen sijaan muuttohommiin pääsi heti lävitse ryhmähaastattelusta, eli sukupuolittuneet työmarkkinat jylläävät vuokrafirmojen toiminnassa - sirpakat naiset kauppoihin töihin ja miehet varastoille ja muuttoihin.
Meillä on Suomessa liian vähän avoimia työpaikkoja ja työnantajat ovat monessa kohtaa vaativia ja toimivat vanhentuneilla, sukupuolittuneilla toimintalogiikoilla. Sen vuoksi työvoimapolitiikassa keskittyisin työhaluisiin, ja jättäisin ne pysyvästi työttömät rauhaan, koska kaikille ei ole tilaa työmarkkinoilla, joten panostetaan niihin, joilla on työkykyä ja -halua töihin.