Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.
Työsopimuksella ei voida sopia huonommin, kuin mitä laissa on määritelty. Ylityöistä maksettava korvaus (tai maksamattomuus) on työsopimusasiaa.Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.
Sitä alkaa oma anus venymään erimalliin siinä kohtaa kun "mediaani kuukausipalkkaan verrattuna +45%" ja tietää että voi mennä hetki hakiessa vastaavaa positiota.Jos todella näin on, niin kannattaa laittaa asiasta tutkintapyyntö aluehallintovirastolle.
Oman koulutusalan mediaani kuukausipalkkaan verrattuna +45% ja työvuosia valmistumisen jälkeen 12 vuotta. Työtehtävät kehittyneet tasaisella tahdilla vaativimmiksi. Oikeastaan omalla aktiivisuudella varmistanut, että en jämähdä liian kauaksi aikaa samaan tehtävään. Uteliaisuus on ollut olennaisin driveri uusien seikkailuiden löytymiseen.
Ylitöistä ei kyllä makseta mitään, koska työaikalakia ei sovelleta.
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.Täsmennyksenä että omassa tehtävässäni ei noudateta työehtosopimusta eikä työaikalakia seuraavalla perusteella.
"2 §
Poikkeukset soveltamisalasta
Tätä lakia ei, lukuun ottamatta 15 §:n 3 ja 4 momenttia, sovelleta työntekijään, jonka työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja joka siten voi itse päättää työajastaan, kun kyse on:
1) työstä, jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä;"
Tätä kautta en ole toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö.
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.
Noita on ollut jo pitkään. Edellytyksenä on mm. se, että korvaus sitten pitää oikeasti olla myös linjassa sen kanssa, että kyseessä on johtajasopimus. Pelkällä sopimuksen kutsumisella "johtajasopimukseksi" ei pääse velvoitteista eroon.Omassa tehtävässäni ei sovelleta työaikalakia, jolloin minulla on työaika-autonomia. Ihan oikein tuo menee, koska kaikissa tehtävissä ei noudateta työaikalakia. Työaikalaissa on kuvattu hyvin millaisessa tehtävässä ei tarvitse noudattaa työaikalakia. Käsittääkseni tämän tyyppiset johtajasopimukset ovat alkaneet yleistyä laajemmin Suomessa. Esimerkiksi toimitusjohtajalla on toimitusjohtajasopimus ja muilla johtoryhmän jäsenillä sitten johtajasopimukset.
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.
Tuo edellä nähty on niinkutsuttu "johtajapykälä", eli jotta näin voitaisiin tehdä, on kyseisen henkilön oltava jonkinlaisessa johtavassa asemassa yrityksessä. Johtajilla on työaika-autonomia, eli johtaja määrittää itse milloin on töissä ja milloin ei ole töissä, koska katsotaan että johtotehtävissä toimiessa ei tarvitse tai voi noudattaa normaalia työntekijöille suunnattua työaikalakia. Johtajatason tehtävissä katsotaan, että henkilöt ovat jo sellaisessa asemassa että ovat pystyviä ja kykeneviä toimimaan oman harkintansa mukaisesti ilman että työaikalaki sitoo heitä. Johtajahan ei ole sillä tavalla "työntekijä", vaan hän johtaa työntekijöitä ja toimintaa.
Ylityökorvauksista kun oli aiemmin myös puhetta niin niistäkin voi sopia siten että ylitöitä korvataan kiinteästi kk-palkan päälle
Minusta tuo käsittää vain ylimmän johdon, ei mitään välipallin "Manager Kouhiaa" kavereineen. Ei sitä kokonaispalkkaakaan millekään pikkupomoille makseta.
Ongelma noissa vain on se, että harvemmin ainakaan kotimaisissa firmoissa maksetaan sen tason palkkaa tuollaisessa tehtävässä, että se kävisi kokonaispalkkauksesta. Toisaalta itse olen kyllä saanut ylityökorvaukset myös hommasta missä vuosikorvaus oli kaikkineen 130k€ luokkaa, joka saattaisi kokonaispalkkauksesta käydäkin Peruspalkka jäi kyllä tuosta aika kauas, että ehkä sen takia ne ylityökorvauksetkin maksettiin.Ei välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.
Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.
Itsellä oli edellisessä työpaikassa sen verran kova palkkapyynti, että diilin tehdäkseen, oli otettava kokonaispalkka. Ihan asiantuntijahommissa olin siellä. Nykyiseen kun vaihdoin niin tuli suoraan sama summa normipalkkana.
Riippuu varmasti myös alueesta, jossa firma toimii kun pk-seutupalkkoja ei välttämättä maksella muualla.
It-alan hommia, ei mun palkka ole kuitenkaan sen ihmeempi kuin reilut 60k€ vuositasolla. Tiedän kyllä, että täällä Hämeessä se on hyvinkin korkea.No mitäs hommia teet/teit ja millä rahalla ~?
Samat ehdot sinulla pätee edelleen. Tittelit itsessään ei kerro työaikalain kannalta onko kyseessä johtava-asema. Esimerkiksi koko yrityksen lakiasioista vastaava asiantuntija voi työskennellä ilman työaikaa, mutta keskijohto usein ei.Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
Käytännössä henkilön roolilla ei ole juurikaan väliä, jos yritys niin haluaa. Ehkä nyt sentään täytyy ylempi toimihenkilö olla, mutta siihen jää vaatimukset. Teoriassa ei toki pitäisi käyttää ko. henkilöihin, mutta käytännössä yksittäinen ingengööri on kuin peura ajovaloissa riistoon tähtäävän yrityksen kanssa. Entisessä useamman sadan hengen firmassa oli jopa erillinen paikallinen sopimus aiheen tiimoilta. Tuskin oli mitenkään laiton, kun liiton edustajienkin kanssa tuota joskus säädettiin. Aika paljon yritys sai tungettua 5-10 % ylityökorvaukseen sillä varjolla, että alueen työtilanne oli "ota tai jätä" tasoa. Kahdesta isosta työpaikasta sait valita kumpi kairaaEi välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.
Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.
Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
Mistä tiedät vastuut, palkat, bonukset ja kaikki muut asiat jotka johtajapositioon kuuluu? Joku suullinen sopimus jolla työnantaja voi halutessaan pyyhkiä takapuoltaan? Olkoon mikä työpaikka tahansa, näissä asioissa kirjallinen sopimus molempien allekirjoituksella on juuri se mikä ratkaisee ongelmatilanteet jos niitä sattuu tulemaan. Työnantaja ei ole kaveri.Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.
Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.nykyäänhän suunnilleen joka toinen on jonkun sortin manageri alkaen ihan kahvinkeittäjistä ( office manager ) millä ei ole mitään tekemistä johtajapositioiden kanssa. Olisi varmaan hyvä täsmentää minkä tason johtajaroolista on kysymys.
Itsellä on ollut sopparissa n. 15 vuotta maininta että en ole työajanseurannan piirissä
Meidän maajohtajat ovat managereita (country manager), joilla on noin 200 alaista kullakin..Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.
Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.
Meidän maajohtajat ovat managereita (country manager), joilla on noin 200 alaista kullakin..
No ei varmasti. Tarkoitinkin directorista ylöspäin, eli just noi VP:t ja muut.Onkohan director positiokaan automaattisesti johtajasopimuksen alaista työtä?
Mietin omaa firmaa missä olen töissä kun directorien yläpuolella on vielä VP, COO, business headit ja toimari. Julkisia verotietoja alkaa löytymään vasta tuolta VP tasolta, sekin löytyy sieltä juuri ja juuri. Jos tuo nyt kulkee käsikädessä tienestien kanssa.
Usein sovittu laiton juttu on myös työntekijän edun mukainen... Itse ainakin olen kokenut että työaikalait ovat ihan suoraan minulle haitallisia ja toimin paljon mielummin ilman niiden holhousta. Tunnit olen sitten kirjannut just sillä tavalla että kukaan ei joudu ongelmiin.Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.
Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
Tässä yhteydessä palkka nousi yli 10% ja tuli max 20% vuosipalkasta bonuksia, osakepalkkiot ja vielä optiot. Ne näkyvät kyllä HR / insentiivijärjestelmissä.Yleensähän se on tapana joku johtajasopimus allekirjoittaa. Työaika ei ehkä niin kiinnostava puoli ole, mutta bonukset sun muut varmaan olisi hyvä ihan kirjallisesti sopia. Toki jos olet "johtaja"vaan titteliltäsi ja firmassa kerroksia enemmän kuin laki sallii, niin kai sitä tavallisella sopparilla ja korporaation yleisillä "tälle tasolle kuuluu nämä" ohjeilla mennä.
Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?On kyllä mielenkiintoista, että joku toimii johtajana ja ei ole johtajasopimusta allekirjoitettuna. Työsopparistahan noissakin on kyllä kyse, paitsi toimitusjohtajilla. Jokainen tyylillään, mutta itselläni ei kyllä luotto riittäisi siihen että irtisanomishetkellä maksetaan erokorvaukset ym. kiltisti, vaikka niistä ei ole mustaa valkoisella.
Tuo on monella asenteena, kun työpaikalla on kaikki kivasti yms. Pitkään samassa paikassa olleet eivät välttämättä muista miten nopeasti työnantajalla voi tulla tarve hankkiutua sinusta eroon.Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?
Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
Jos sinulla olisi nykyään johtajasopimus, niin sellainen olisi kanssasi allekirjotettu. Työskentelet sitä kautta edelleen aikaisemman sopimuksesi ehdoilla (tes, työaika jne.).Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?
Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
konsulttifirmat ovat koittaneet välillä rekrytä, mutta he tarjosivat melkein 1/3 alempaa palkkaa mikä tuntui kyllä ihan absurdilta.
Onhan toi absurdi prosessi mutta Barona varmasti tykkää laskuttaa ja Finnkino on tunnettuna paikkana suosittu työpaikka.Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin
Nuoret | Miksi nuoret joutuvat monivaiheisiin rekryprosesseihin? Näin vastaa Barona
Baronan rekrytointipäällikkö myöntää, että työnhaku on hakijoille usein pitkä prosessi. Hänen mukaansa sille on hyvät perusteet.www.hs.fi
No siis meinaan ihan sitä, että jos sulla on se vanha soppari siellä pohjalla, niin onko se työ nyt ehdoiltaan edelleen samanlainen? Eli tulit alun perinkin firmaan johtajaksi?Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?
Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin
Nuoret | Miksi nuoret joutuvat monivaiheisiin rekryprosesseihin? Näin vastaa Barona
Baronan rekrytointipäällikkö myöntää, että työnhaku on hakijoille usein pitkä prosessi. Hänen mukaansa sille on hyvät perusteet.www.hs.fi
Meillä täytyi ottaa koulun penkiltä, kun ei voitu palkallakaan kilpailla. Kolmannen sektorin työnantaja it-ammattilaiselle ei ollut kovin houkutteleva positio. Ei toisaalta tehokkuusvaatimuksetkaan olleet yhtä korkeat kuin nyt yksityisellä puolella.Itekki entisenä työnantajana alalla missä ei ole ammattitaitoista porukkaa työttömänä, muistan kun hakemuksia tuli aina se 1-3. Ei ollut paljon valinnanvaraa
Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin
Hesarin linkistä lainattua:
”Emme tarkoituksella pyri siihen, että niissä olisi ziljoona eri vaihetta. Mutta työnhakukin on nykypäivänä tavallaan työtä. Se vaatii paneutumista ja joskus sinnikkyyttä.”
Nyt on alkanut houkuttelemaan valtion leipä, jos sopiva työpaikka sopivalla palkalla sattuisi vastaan etätyönä. Nykyisinkään palkka ei mikään erityisen hyvä, mutta saa tehdä etänä.