Palkkakeskustelu

Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 693
Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 179
Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.
Johtavassa asemassa olevilla henkilöillä voi tosiaan sopia että työaikaa ei seurata ja työstä ei makseta erikseen ylityökorvauksia. Itsellä tuo tarkoitti 1 viikon ylimääräistä palkallista lomaa vuodessa, ~10 000€ parempaa palkkaa vuodessa ja 1% lisää eläkevakuutukseen.

Toinen vaihtoehto on että työnantajalla ei ole mahdollisuutta valvoa työhön käytettyjä työtunteja esimerkiksi keikkatöissä ja etänä tehtäessä.

Mutta jos ehdot eivät täyty niin työntekijä on vahvoilla maksamattomien ylityökorvausten suhteen. On tietysti asia erikseen kuka haluaa siitä ruveta vääntämään.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 240
Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.
Työsopimuksella ei voida sopia huonommin, kuin mitä laissa on määritelty. Ylityöistä maksettava korvaus (tai maksamattomuus) on työsopimusasiaa.

Työaikalaki on taas asia erikseen ja sitä on noudatettava. Työvuoroluettelon laatimisesta voidaan poiketa laissa määritellyin edellytyksin.
Tässähän ei ollut missään nimessä puhe mistään ylityökorvauksista, vaan AP väitti että heillä ei noudateta työaikalakia. Jos todella näin on, niin kannattaa laittaa asiasta tutkintapyyntö aluehallintovirastolle.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
80
Oman koulutusalan mediaani kuukausipalkkaan verrattuna +45% ja työvuosia valmistumisen jälkeen 12 vuotta. Työtehtävät kehittyneet tasaisella tahdilla vaativimmiksi. Oikeastaan omalla aktiivisuudella varmistanut, että en jämähdä liian kauaksi aikaa samaan tehtävään. Uteliaisuus on ollut olennaisin driveri uusien seikkailuiden löytymiseen.

Ylitöistä ei kyllä makseta mitään, koska työaikalakia ei sovelleta.
Täsmennyksenä että omassa tehtävässäni ei sovelleta työehtosopimusta eikä työaikalakia seuraavalla perusteella.

"2 §
Poikkeukset soveltamisalasta
Tätä lakia ei, lukuun ottamatta 15 §:n 3 ja 4 momenttia, sovelleta työntekijään, jonka työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja joka siten voi itse päättää työajastaan, kun kyse on:

1) työstä, jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä;"

Tätä kautta en ole toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 284
Täsmennyksenä että omassa tehtävässäni ei noudateta työehtosopimusta eikä työaikalakia seuraavalla perusteella.

"2 §
Poikkeukset soveltamisalasta
Tätä lakia ei, lukuun ottamatta 15 §:n 3 ja 4 momenttia, sovelleta työntekijään, jonka työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja joka siten voi itse päättää työajastaan, kun kyse on:

1) työstä, jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä;"

Tätä kautta en ole toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö.
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
80
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.
Omassa tehtävässäni ei sovelleta työaikalakia, jolloin minulla on työaika-autonomia. Ihan oikein tuo menee, koska kaikissa tehtävissä ei noudateta työaikalakia. Työaikalaissa on kuvattu hyvin millaisessa tehtävässä ei tarvitse noudattaa työaikalakia. Käsittääkseni tämän tyyppiset johtajasopimukset ovat alkaneet yleistyä laajemmin Suomessa. Esimerkiksi toimitusjohtajalla on toimitusjohtajasopimus ja muilla johtoryhmän jäsenillä sitten johtajasopimukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 705
Omassa tehtävässäni ei sovelleta työaikalakia, jolloin minulla on työaika-autonomia. Ihan oikein tuo menee, koska kaikissa tehtävissä ei noudateta työaikalakia. Työaikalaissa on kuvattu hyvin millaisessa tehtävässä ei tarvitse noudattaa työaikalakia. Käsittääkseni tämän tyyppiset johtajasopimukset ovat alkaneet yleistyä laajemmin Suomessa. Esimerkiksi toimitusjohtajalla on toimitusjohtajasopimus ja muilla johtoryhmän jäsenillä sitten johtajasopimukset.
Noita on ollut jo pitkään. Edellytyksenä on mm. se, että korvaus sitten pitää oikeasti olla myös linjassa sen kanssa, että kyseessä on johtajasopimus. Pelkällä sopimuksen kutsumisella "johtajasopimukseksi" ei pääse velvoitteista eroon.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 785
Ihan varmaksi en sano, mutta korkeakoulujen tutkimus- ja opetushenkilöstö taitaa myös olla työaikalainsäädännön ulkopuolella, ainakin joidenkin pykälien osalta. Tuollahan on käytössä ns. kokonaistyöaika, mikä on sitten henkilöstä ja roolista riippuen täydellinen tai aivan hirveä. Ja siellä on tosiaan sitä porukkaa, joiden kk-palkka on ehkä 2400€ alimmillaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 283
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.
Tuo edellä nähty on niinkutsuttu "johtajapykälä", eli jotta näin voitaisiin tehdä, on kyseisen henkilön oltava jonkinlaisessa johtavassa asemassa yrityksessä. Johtajilla on työaika-autonomia, eli johtaja määrittää itse milloin on töissä ja milloin ei ole töissä, koska katsotaan että johtotehtävissä toimiessa ei tarvitse tai voi noudattaa normaalia työntekijöille suunnattua työaikalakia. Johtajatason tehtävissä katsotaan, että henkilöt ovat jo sellaisessa asemassa että ovat pystyviä ja kykeneviä toimimaan oman harkintansa mukaisesti ilman että työaikalaki sitoo heitä. Johtajahan ei ole sillä tavalla "työntekijä", vaan hän johtaa työntekijöitä ja toimintaa.

Ylityökorvauksista kun oli aiemmin myös puhetta niin niistäkin voi sopia siten että ylitöitä korvataan kiinteästi kk-palkan päälle
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Johtamistehtävään rinnasteisuuden varjolla on helppo kairata ylempää toimihenkilöä hanuriin tehtävään sisältyvällä ylityöosuudella. Käytännön tasolla tätä käytetään paljon väärin, käytönnöt vaihtelee alakohtaisesti.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 284
Tuo edellä nähty on niinkutsuttu "johtajapykälä", eli jotta näin voitaisiin tehdä, on kyseisen henkilön oltava jonkinlaisessa johtavassa asemassa yrityksessä. Johtajilla on työaika-autonomia, eli johtaja määrittää itse milloin on töissä ja milloin ei ole töissä, koska katsotaan että johtotehtävissä toimiessa ei tarvitse tai voi noudattaa normaalia työntekijöille suunnattua työaikalakia. Johtajatason tehtävissä katsotaan, että henkilöt ovat jo sellaisessa asemassa että ovat pystyviä ja kykeneviä toimimaan oman harkintansa mukaisesti ilman että työaikalaki sitoo heitä. Johtajahan ei ole sillä tavalla "työntekijä", vaan hän johtaa työntekijöitä ja toimintaa.

Ylityökorvauksista kun oli aiemmin myös puhetta niin niistäkin voi sopia siten että ylitöitä korvataan kiinteästi kk-palkan päälle
Minusta tuo käsittää vain ylimmän johdon, ei mitään välipallin "Manager Kouhiaa" kavereineen. Ei sitä kokonaispalkkaakaan millekään pikkupomoille makseta.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 158
Laittasivat jo puljun kiinni niin pääsisi suunnittemaan kesää. :YT:t päättyy 14.3.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 283
Minusta tuo käsittää vain ylimmän johdon, ei mitään välipallin "Manager Kouhiaa" kavereineen. Ei sitä kokonaispalkkaakaan millekään pikkupomoille makseta.
Ei välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.

Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 705
Ei välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.

Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.
Ongelma noissa vain on se, että harvemmin ainakaan kotimaisissa firmoissa maksetaan sen tason palkkaa tuollaisessa tehtävässä, että se kävisi kokonaispalkkauksesta. Toisaalta itse olen kyllä saanut ylityökorvaukset myös hommasta missä vuosikorvaus oli kaikkineen 130k€ luokkaa, joka saattaisi kokonaispalkkauksesta käydäkin :kahvi: Peruspalkka jäi kyllä tuosta aika kauas, että ehkä sen takia ne ylityökorvauksetkin maksettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 949
Itsellä oli edellisessä työpaikassa sen verran kova palkkapyynti, että diilin tehdäkseen, oli otettava kokonaispalkka. Ihan asiantuntijahommissa olin siellä. Nykyiseen kun vaihdoin niin tuli suoraan sama summa normipalkkana.

Riippuu varmasti myös alueesta, jossa firma toimii kun pk-seutupalkkoja ei välttämättä maksella muualla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Itsellä oli edellisessä työpaikassa sen verran kova palkkapyynti, että diilin tehdäkseen, oli otettava kokonaispalkka. Ihan asiantuntijahommissa olin siellä. Nykyiseen kun vaihdoin niin tuli suoraan sama summa normipalkkana.

Riippuu varmasti myös alueesta, jossa firma toimii kun pk-seutupalkkoja ei välttämättä maksella muualla.
No mitäs hommia teet/teit ja millä rahalla ~?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Yleensähän se on tapana joku johtajasopimus allekirjoittaa. Työaika ei ehkä niin kiinnostava puoli ole, mutta bonukset sun muut varmaan olisi hyvä ihan kirjallisesti sopia. Toki jos olet "johtaja"vaan titteliltäsi ja firmassa kerroksia enemmän kuin laki sallii, niin kai sitä tavallisella sopparilla ja korporaation yleisillä "tälle tasolle kuuluu nämä" ohjeilla mennä.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
80
Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
Samat ehdot sinulla pätee edelleen. Tittelit itsessään ei kerro työaikalain kannalta onko kyseessä johtava-asema. Esimerkiksi koko yrityksen lakiasioista vastaava asiantuntija voi työskennellä ilman työaikaa, mutta keskijohto usein ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
80
Tässä vielä aiheesta ihan hyvä kiteytys.

Työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävät johtamistehtävät
Työaikalakia ei sovelleta työhön, jossa työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja työntekijä voi siten itse päättää työajastaan eli työntekijällä on niin sanottu työaika-autonomia. Se tarkoittaa, että työntekijällä on vapaus päättää työajan sijoittelusta sekä päivittäisestä ja viikoittaisesta työajasta ilman työnantajan hyväksyntää. Työaika-autonomian lisäksi edellytetään, että on kyse työaikalaissa erikseen mainitusta työstä. Yksi poikkeus työaikalain soveltamisalasta koskee työtä "jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä".

Pelkästään työntekijän esimiesasema tai rooli asiantuntijana ei johda siihen, että työaikalakia ei häneen sovellettaisi. Asiaa on arvioitava tapauskohtaisesti. Arvioinnissa merkitystä on työntekijän työtehtävillä, toimintaoikeuksilla, vastuusuhteilla, palkkauksella sekä mahdollisuuksilla vaikuttaa itse työaikaansa. Työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävän johtajan työsuhteen ehtojen tulee olla kokonaisuutena tarkastellen selkeästi hänen alaistensa työsuhteen ehtoja paremmat. Yrityksen keskijohto kuuluu yleensä työaikalain soveltamisalaan. Laissa mainittuja johtamistehtävään rinnastettavia itsenäisiä tehtäviä ovat tehtävät, joissa johdetaan ihmisten sijaan asioita johtamistehtävää vastaavassa asemassa ja itsenäisesti. Työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle voivat jäädä esimerkiksi koko yrityksen lakiasioista, hallinnosta tai markkinoinnista vastuussa olevat henkilöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Ei välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.

Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.
Käytännössä henkilön roolilla ei ole juurikaan väliä, jos yritys niin haluaa. Ehkä nyt sentään täytyy ylempi toimihenkilö olla, mutta siihen jää vaatimukset. Teoriassa ei toki pitäisi käyttää ko. henkilöihin, mutta käytännössä yksittäinen ingengööri on kuin peura ajovaloissa riistoon tähtäävän yrityksen kanssa. Entisessä useamman sadan hengen firmassa oli jopa erillinen paikallinen sopimus aiheen tiimoilta. Tuskin oli mitenkään laiton, kun liiton edustajienkin kanssa tuota joskus säädettiin. Aika paljon yritys sai tungettua 5-10 % ylityökorvaukseen sillä varjolla, että alueen työtilanne oli "ota tai jätä" tasoa. Kahdesta isosta työpaikasta sait valita kumpi kairaa :D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 240
@Dummy ltä hyvä kiteytys. Pelkästään position kutsuminen "johtajapositioksi" ei vapauta työnantajaa työaikalain noudattamisesta.

Muuten mulla olis hyvä idea hyvinvointialueiden alijäämän paikkaamiseen. Tehdään kaikille sairaanhoitajille ja lähihoitajille "johtajasopimukset" ja siirrytään kokonaispalkkaukseen, jossa ei ylitöistä ja haittatöistä makseta mitään.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 965
Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.

Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 875
Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
On kyllä mielenkiintoista, että joku toimii johtajana ja ei ole johtajasopimusta allekirjoitettuna. Työsopparistahan noissakin on kyllä kyse, paitsi toimitusjohtajilla. Jokainen tyylillään, mutta itselläni ei kyllä luotto riittäisi siihen että irtisanomishetkellä maksetaan erokorvaukset ym. kiltisti, vaikka niistä ei ole mustaa valkoisella.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 610
Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.

Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
Mistä tiedät vastuut, palkat, bonukset ja kaikki muut asiat jotka johtajapositioon kuuluu? Joku suullinen sopimus jolla työnantaja voi halutessaan pyyhkiä takapuoltaan? Olkoon mikä työpaikka tahansa, näissä asioissa kirjallinen sopimus molempien allekirjoituksella on juuri se mikä ratkaisee ongelmatilanteet jos niitä sattuu tulemaan. Työnantaja ei ole kaveri.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Uuden sopimuksen tekeminen on parasta aikaa neuvotella palkkaa. Teen itse vain 2 vuoden sopimuksia niin saa useammin olla vinkumassa lisaa liksaa. Ja silloin kehityskeskustelut pysyvat aidosti kehityskeskusteluina kun palkka ei ole yksi topikki.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
478
nykyäänhän suunnilleen joka toinen on jonkun sortin manageri alkaen ihan kahvinkeittäjistä ( office manager ) millä ei ole mitään tekemistä johtajapositioiden kanssa. Olisi varmaan hyvä täsmentää minkä tason johtajaroolista on kysymys.

Itsellä on ollut sopparissa n. 15 vuotta maininta että en ole työajanseurannan piirissä
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 917
nykyäänhän suunnilleen joka toinen on jonkun sortin manageri alkaen ihan kahvinkeittäjistä ( office manager ) millä ei ole mitään tekemistä johtajapositioiden kanssa. Olisi varmaan hyvä täsmentää minkä tason johtajaroolista on kysymys.

Itsellä on ollut sopparissa n. 15 vuotta maininta että en ole työajanseurannan piirissä
Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
334
Manager ei ole mikään johtaja. Directorista ylöspäin on johtajapositiot.
Onkohan director positiokaan automaattisesti johtajasopimuksen alaista työtä?

Mietin omaa firmaa missä olen töissä kun directorien yläpuolella on vielä VP:t, COO:t, business headit ja toimari. Julkisia verotietoja alkaa löytymään vasta tuolta VP tasolta, sekin löytyy sieltä juuri ja juuri. Jos tuo nyt kulkee käsikädessä tienestien kanssa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 917
Onkohan director positiokaan automaattisesti johtajasopimuksen alaista työtä?

Mietin omaa firmaa missä olen töissä kun directorien yläpuolella on vielä VP, COO, business headit ja toimari. Julkisia verotietoja alkaa löytymään vasta tuolta VP tasolta, sekin löytyy sieltä juuri ja juuri. Jos tuo nyt kulkee käsikädessä tienestien kanssa.
No ei varmasti. Tarkoitinkin directorista ylöspäin, eli just noi VP:t ja muut.

Meilläkin on Sales Directoreja, jotka eivät varmasti ole johtajasoppareilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
199
Mulla ylempänä toimihenkilönä ns. "kokonaispalkka". Tittelissä "manager", kun ei muuten palkkaa saatu nostettua ja pidettyä talossa. Ei siis ole mitään alaisia, ja mielestäni homma "engineer" tasolla edelleen. Työsopimuksessa lukee "Palkka: 5000 €/kk, sis. ylitöitä 696 €/kk, n. 22h/kk". En ole koskaan tehnyt ylitöitä.

Lisäksi löytyy "Mikäli toimihenkilö poikkeuksellisesti suorittaa työtä varsinaisen työajan ulkopuolella ja tämän ylityön arvo ylittää edellä mainitun korotetun palkanosan arvon, tulee erikseen korvattavasta ylityön tekemisestä sopia etukäteen esimiehen kanssa." Eli ei kyllä kannata ylitöitä tehdäkkään :swondering:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 199
Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.

Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.
Usein sovittu laiton juttu on myös työntekijän edun mukainen... Itse ainakin olen kokenut että työaikalait ovat ihan suoraan minulle haitallisia ja toimin paljon mielummin ilman niiden holhousta. Tunnit olen sitten kirjannut just sillä tavalla että kukaan ei joudu ongelmiin.

Ja en todellakaan halua että työnantaja palkkaa lisää ihmisiä pyörittelemään peukaloita vain sen takia, että työaikalaki teoriassa kieltää minua tekemästä 30sec töitä hetkellä XYZ koska joku vuorokautinen lepoaika ei täyty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Yleensähän se on tapana joku johtajasopimus allekirjoittaa. Työaika ei ehkä niin kiinnostava puoli ole, mutta bonukset sun muut varmaan olisi hyvä ihan kirjallisesti sopia. Toki jos olet "johtaja"vaan titteliltäsi ja firmassa kerroksia enemmän kuin laki sallii, niin kai sitä tavallisella sopparilla ja korporaation yleisillä "tälle tasolle kuuluu nämä" ohjeilla mennä.
Tässä yhteydessä palkka nousi yli 10% ja tuli max 20% vuosipalkasta bonuksia, osakepalkkiot ja vielä optiot. Ne näkyvät kyllä HR / insentiivijärjestelmissä.

Kerroksia kyllä on, yläpuolella vielä VP ja CO ennen toimaria.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
On kyllä mielenkiintoista, että joku toimii johtajana ja ei ole johtajasopimusta allekirjoitettuna. Työsopparistahan noissakin on kyllä kyse, paitsi toimitusjohtajilla. Jokainen tyylillään, mutta itselläni ei kyllä luotto riittäisi siihen että irtisanomishetkellä maksetaan erokorvaukset ym. kiltisti, vaikka niistä ei ole mustaa valkoisella.
Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?

Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
97
Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?

Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
Tuo on monella asenteena, kun työpaikalla on kaikki kivasti yms. Pitkään samassa paikassa olleet eivät välttämättä muista miten nopeasti työnantajalla voi tulla tarve hankkiutua sinusta eroon.
Irtisanomisaika tietysti pysyy vanhan sopimuksen mukaisena eli jos olet ollut jo pitkään talossa niin se voi olla esim. 6kk. Ilman johtajasopimusta työnantaja voi kuitenkin sinut velvoittaa olemaan koko tuon ajan töissä. Johtajasopimukseen voit kuitenkin vaatia esim. että työsuhteen päättyessä kumman tahansa aloitteesta työvelvoitteet loppuvat siihen ja palkka tulee kotiin 6-9kk.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
80
Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?

Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
Jos sinulla olisi nykyään johtajasopimus, niin sellainen olisi kanssasi allekirjotettu. Työskentelet sitä kautta edelleen aikaisemman sopimuksesi ehdoilla (tes, työaika jne.).
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
651
konsulttifirmat ovat koittaneet välillä rekrytä, mutta he tarjosivat melkein 1/3 alempaa palkkaa mikä tuntui kyllä ihan absurdilta.
Headhunttauksessa on sellainen ongelma, että jännästi olisit tosi hyvä kandidaatti nykyistä asemaa alempaan positioon. Sen takia hunttaajat haluaisivat sinut portfolioon mitä esitellä asiakkaalleen.

Itselle tulee usein hunttauksia johonkin sennun paikkaan, vaikka istun tällä hetkellä principal-titteliä. Näitä varten minulla vakiovastaus työsuhteen nykytilasta ja kysymys, että voivatko tarjota parempaa. Yleensä eivät voi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 553
Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin :D
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 693
Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin :D
Onhan toi absurdi prosessi mutta Barona varmasti tykkää laskuttaa ja Finnkino on tunnettuna paikkana suosittu työpaikka.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 926
Itse 3 vuotta sitten hain melkein Baronalle töihin johonkin heidän sisäiseen IT-hommaan. Onneksi en. Olisin varmaan katkeroitunut koko helvetin prosessista niin paljon että olisin jäänyt ikityöttömäksi. Nykyinen paikka oli yksi haastattelu rekryfirman kanssa, yksi firman kanssa ja alta viikossa työpaikka.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 875
Työsopimus on siis allekirjoitettu aikanaan, tosin ihan eri työkuvalle ja vaativuusluokalle. Luulis, että se pätee jos muusta ei ole sovittu (suullisesti tai kirjallisesti)?

Toki jos meinaat, että johtajan korkeampi riski potkuihin pitäisi jompensoida kultaisella kättelyllä niin olisihan siinä kai ideaa… Mut en mä haluisi muutenkaan työskennellä yritykselle joka ei halua että työskentelen heille.
No siis meinaan ihan sitä, että jos sulla on se vanha soppari siellä pohjalla, niin onko se työ nyt ehdoiltaan edelleen samanlainen? Eli tulit alun perinkin firmaan johtajaksi?

Ja tietysti oletan että johtaja positiolla tuollainen kultainen kättely olisi voimassa, ja toki bonukset ym. ovat tietysti kuviossa, jos kerran johtajan tittelillä.

Suullinenkin on sopimus kuten viittaat, sekä vakiintunut käytäntö. Näissä vaan on se osoittamisen vaikeus. Myös se näkökulma kannattaisi huomioida, että sinä työntekijänä olet firmaan verrattuna huutolaispojan asemassa, jos halutaan mennä käräjille. Ja sinne käräjille firmalla on vaikeampi mennä, jos sinulla on asioista sopparissa mustaa valkoisella. Eli itse ainakin pyrin pelaamaan asemani myös "tyynellä säällä" niin, että oikeuteen meno on viimeisin mahdollinen asia.

Mutta kukin toki tyylillään, toiset tykkää luottaa, toiset sitten seiftailee enemmän.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
No joo, ehkä mä missaan jotain, mut edelleen en oikein jaksaisi olla töissä missä en saisi tehtyä sitä mihin uskon, tavalla joka tuntuu luontevalta. Jos olis tommonen tilanne jossa musta haluttaisiin eroon se varmasti näkyisi arjessa ja lähtisin itsekin ihan mielelläni.

Ja en tullut taloon johtajaksi vaan arkkitehdiksi, mut siitä on toistakymmentä vuotta.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
570
Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin :D
Itekki entisenä työnantajana alalla missä ei ole ammattitaitoista porukkaa työttömänä, muistan kun hakemuksia tuli aina se 1-3. Ei ollut paljon valinnanvaraa
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 162
Itekki entisenä työnantajana alalla missä ei ole ammattitaitoista porukkaa työttömänä, muistan kun hakemuksia tuli aina se 1-3. Ei ollut paljon valinnanvaraa
Meillä täytyi ottaa koulun penkiltä, kun ei voitu palkallakaan kilpailla. Kolmannen sektorin työnantaja it-ammattilaiselle ei ollut kovin houkutteleva positio. Ei toisaalta tehokkuusvaatimuksetkaan olleet yhtä korkeat kuin nyt yksityisellä puolella.

Nyt on alkanut houkuttelemaan valtion leipä, jos sopiva työpaikka sopivalla palkalla sattuisi vastaan etätyönä. Nykyisinkään palkka ei mikään erityisen hyvä, mutta saa tehdä etänä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
206
Vähän offtopiccia mutta on vaan niin hullua sivusta seurata kuinka eri reunoilla täällä mennään. Toisista kilpaillaan ja toiset saa vedellä ties mitä apinaratoja läpi että pääsee kassalle töihin :D
Ihan hyvä, että tää asia on viimeaikoina noussut esille. Tulisko vihdoin ja viimein järkeä tähän touhuun. Mun mielestä toi on ihan järjetöntä, että päästäkses elokuvateatterin kassalle osa-aikaseks sun täytyy käydä ihan älyttömän pitkä rekrytointi mankeli läpi. Varsinkaan kun toi työ ei ole mitään rakettitiedettä (kaikella kunnioituksella). Varmasti siinä alussa uuden työntekijän mukana pyörii joku kokenut työntekijä ja se varmasti osaa arvioida, että onko tuosta sopiva tähän työhön vaiko ei? Osaa arvioida ehkä jopa paremmin kuin se HR-ammattilainen?

Ja vaikka olisikin vähän vaativampaa työtä, niin en mä näe mitään järkeä siinä, että rekrytointia varten pitäisi työnhakija laittaa tuollaiseen tai vastaavanlaiseen mankeliin. Tai jos pitää, niin voisiko joku valaista mua, että miksi pitää?

Varmaankin toi rekrytointimankeli maksaa Finnkinolle jotain ja nekin kulut pitää kattaa esim. elokuvalippujen hintojen nostamisella? Jos vähän hellittäis tuossa rekrytointimankelissa, niin vois laskea hintoja ja joku saattais jopa eksyä katsomaan jotain uutta elokuvaa, eikä vaan odottais, että koska se tulee Netflixiin.

Hesarin linkistä lainattua:
”Emme tarkoituksella pyri siihen, että niissä olisi ziljoona eri vaihetta. Mutta työnhakukin on nykypäivänä tavallaan työtä. Se vaatii paneutumista ja joskus sinnikkyyttä.”
Jotenkin toi ziljoona särähti mun korvaan. Eikös tässä finnkinon tapauksessa ollut vaan neljä vaihetta, ei ziljoonaa?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 557
Nyt on alkanut houkuttelemaan valtion leipä, jos sopiva työpaikka sopivalla palkalla sattuisi vastaan etätyönä. Nykyisinkään palkka ei mikään erityisen hyvä, mutta saa tehdä etänä.
Mitä olen näitä sote-bileitä katsonut niin ei ollenkaan huono idea. Rahaa tungetaan kaiken maailman toimimattomiin IT-järjestelmiin ja asiantuntijapositioihin loputtomasti. En tiedä onko muuttunut Orpon aikakaudella mutta epäilen.

Siellä kun saa sopivasti jalkaa väliin ja hyvät ”kaverit” jotka nostavat toistensa palkkoja ja kierrättävät positioita niin on kissan päivät. Kenkää ei voi saada vaikka ei tule tulosta. Veronmaksajat kiittävät.

En ole kateellinen, jos systeemissä on vikaa niin mun puolesta sitä saa ja pitää exploittaa!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 762
Viestejä
4 296 803
Jäsenet
71 698
Uusin jäsen
Emilios

Hinta.fi

Ylös Bottom