Aivan tolkuton toi maksu...
Mutta kyllä sillä taas aiheutettiin 200 miljoonan lasku Suomelle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aivan tolkuton toi maksu...
..mutta sen ansiosta palkka on sellainen että sillä elää komeasti ja on varaa maksella isoja kuukausimaksuja.Mutta kyllä sillä taas aiheutettiin 200 miljoonan lasku Suomelle.
..mutta sen ansiosta palkka on sellainen että sillä elää komeasti ja on varaa maksella isoja kuukausimaksuja.
Tai käsienheiluttaja.Ennen kannatti olla paperimies, nykyään ahtaaja...
Meillä monet asiantuntijat tienaa paremmin kuin managerit. Mulla on vastuulla 20 tiimiä ja muutamat asiantuntijat tienaa enemmän - ja se on mulle täysin ok.
Olisipa näin joka paikassa.
t: "koska ilman esihenkilövastuuta palkka on tapissa, tai oikeastaan ylikin" manageriksi pakotettu asiantuntija, joka varmasti toisi enemmän rahaa taloon asiantuntijana kuin nyt äärimmäisen yksinkertaisissa esihenkilöhommissa käsiä heilutteleva sparrailukumppani
Tässä vuotuinen katsaus palkka/työtilanteeseen:
Taustalla siis kone-DI ja ala ensimmäistä työvuotta lukuunottamatta mikroelektroniikka/puolijohteet. Nyt siis menossa 8. vuosi työuraa valmistumisen jälkeen.
2015: 3000€ brutto/kk. Insinööri koneenrakennusteollisuudessa, PK-seutu.
2016: 3700€ brutto/kk. Prosessinkehitys-insinööri elektroniikkateollisuudessa, keski-Eurooppa.
2017: 3950€ brutto/kk. Edelleen prosessinkehitys-insinööri keski-Euroopassa mutta sain ammattiliiton määrittelemät kokemusluokan korotuksen + alan yleiskorotus.
2018: 5800€ brutto/kk + bonus + asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija asiakasprojekteissa, itä-Aasia.
2019: 6500€ brutto/kk + bonus + asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija mutta ylennys isompien projektien pariin, itä-Aasia.
2020: 6800€ brutto/kk + bonus + asuntoetu. Projektipäällikkö/tekninen asiantuntija, palkankorotus mutta sama työnkuva edelleen. Itä-Aasia.
2021: 7000€ brutto/kk + bonus + asuntoetu. Insinööritiimin vetäjä / asiantuntija, vastuulla muutaman tuotantoprosessin insinöörituki. Itä-Aasia.
2022: 7400€ brutto/kk + bonus + asuntoetu
Projektipäällikko, vastuulla R&D-yhteistyöt asiakkaiden kanssa. Itä-Aasia.
2023: 8100€ brutto/kk + bonus + asuntoetu.
Sama R&D duuni mutta ammattiliiton neuvottelema ~10% palkan korotus inflaatiota vastaan. Itä-Aasia.
———
2023: 8200€ brutto/kk + bonus
Uusi työpaikka missä yksi peruspalkan osa määräytyy firman tuloksen mukaan, työnkuva projektit puolijohdeteknologian teollistamiseen/tuotteistamiseen liittyen. Keski-Eurooppa.
Kuukausimaksu kyseessä. Työnä asiantuntijamyynti isoille asiakkaille. Tässä cherrypickatussa kuukaudessa oli tosin kaksi eri työnantajaa maksajapuolella, eli ei vastaa normaalia palkkatasoa.Oliko tuo nyt siis kuukausimaksu vai vuosimaksu? Jos kuukauden bruttopalkka oli 24750€, niin siitä 1,6% on 380€. Eli sulla oli yhden kuukauden tulot todella kovat (varmaankin lisien takia) tai sitten en vaan ymmärrä jotain.
Ja tuohon tuli päälle 7000€ verotonta? jos näin, ja toisena kuukautena pääsit melkein samaan, niin et voi ainakaan huonosta palkasta valittaa.
Joo, eipä jaksa huudella .... jokainen vois TES:stä katsoa ja laskea kun käytössä 9-portainen taulukko.....Tuskin monikaan TES:n taulukkohintaa tienaava tänne tulee huutelemaan.
Kappas. Itsellä löytyy tuolta kaksi tutkintoa ja toisessa mulla on n.800e pienempi liksa kuin mediaanissa ja toisessa 1500e pienempi kuin mediaani.Kuinka paljon muut ansaitsevat sinun tutkinnollasi? Poikkeuksellinen palkkakone paljastaa tienestit – ja monta yllätystä
Palkkakoneesta voit katsoa, miten paljon juuri sinun havittelemallasi tai suorittamallasi tutkinnolla tienaa. Ammattikoulussa opiskellut voi ansaita monilla aloilla korkeakoulutettuja paremmin.yle.fi
Liittyy ketjun aiheeseen. Näköjään aika tasan mediaanissa mennään koulutus ja työkokemus huomioiden. Masentava kyllä vaan tuo palkkakehitys kun omalla alalla näyttäisi 25 vuoden työkokemuksella saavan vaan n. 1200€ parempaa palkkaa kuin 0-5 v kokemuksella.
Toisaalta valtion hommissa varmaan iso osa, joten taulukon mukaan mennään ja ei auta ulinat
Tutkinto vs. palkka on mielestäni aika kelvoton tilasto kun se ei mitenkään kerro työnkuvasta tai sen vaativuudesta.
Kappas. Itsellä löytyy tuolta kaksi tutkintoa ja toisessa mulla on n.800e pienempi liksa kuin mediaanissa ja toisessa 1500e pienempi kuin mediaani.
Jepjep.
Ei ole kysyntää.Onko koskaan tullut kilpailutettua työnantajia? Helppoa se ei välttämättä ole, mutta jos kokee olevansa palkkakuopassa niin ei siitä oikein muuta keinoa ole nousta. Nyt toki huono taloudellinen aika, mutta kyllä niitä töitä aina jostain löytyy matalasuhdanteessakin.
Oli kyllä mielenkiintoinen juttu, että datanomin papereilla olevat on aika kovalla palkalla liikkeellä. Lienee peruja siltä kaukaiselta ajalta, kun ammattikoulusta tuli teknikoita ja insinöörejä ulos eli datanomit tilastossa on suurelta osin pitkän linjan ammattilaisia.
Muoks: tai siis niinhän tuo laskuri sanoo, kun alle 20v kokemuksella ei ole tietoja saatavilla
Eikö tuo mennyt niin, että datanomin laput oli sen 2 tai 3 vuoden opiskelun tulos, ja tutkinnon jälkeen voi jatkaa teknikoksi tai insinööriksi? Itse kävin aikuispuolella opinnot vajaat 20 vuotta sitten, jolloin se oli "Tietojenkäsittelyn perustutkinto, datanomi" ja siitä varmaan vielä muuttunut jotenkin.Teknikko ja insinööri olivat molemmat opistoasteen tutkintoja ennen AMK-uudistusta, eivät kouluasteen (ammattikoulu) tutkintoja.
Datanomi, kuten merkonomikin, oli niin ikään opistoasteen tutkinto. Molemmat kuitenkin "alennettiin" toisen asteen ammatillisiksi tutkinnoiksi, kun opistoja alettiin muuttamaan ammattikorkeakouluiksi.
Eikö tuo mennyt niin, että datanomin laput oli sen 2 tai 3 vuoden opiskelun tulos, ja tutkinnon jälkeen voi jatkaa teknikoksi tai insinööriksi? Itse kävin aikuispuolella opinnot vajaat 20 vuotta sitten, jolloin se oli "Tietojenkäsittelyn perustutkinto, datanomi" ja siitä varmaan vielä muuttunut jotenkin.
Palkka on tutkinnon näennäisestä tuoreudesta huolimatta onneksi tuon vanhan datanomitutkinnon tilastojen mukainen, aika iso on ero kun nyt osasin katsoa palkkakoneesta molemmat.
Tutkinto vs. palkka on mielestäni aika kelvoton tilasto kun se ei mitenkään kerro työnkuvasta tai sen vaativuudesta.
Jep, itsekin tienaan reilun tonnin enemmän oman tutkinnon mediaaniin nähden. Oma koulutus oli kyllä aika ympäripyöreää huuhaata, eikä sinänsä kouluttanut mihinkään tarkempaan työnkuvaan.
Jep, itsekin tienaan reilun tonnin enemmän oman tutkinnon mediaaniin nähden. Oma koulutus oli kyllä aika ympäripyöreää huuhaata, eikä sinänsä kouluttanut mihinkään tarkempaan työnkuvaan.
Bro, I feel you. Melkein tonnin alle mediaanin 25v työkokemuksella.Kuinka paljon muut ansaitsevat sinun tutkinnollasi? Poikkeuksellinen palkkakone paljastaa tienestit – ja monta yllätystä
Palkkakoneesta voit katsoa, miten paljon juuri sinun havittelemallasi tai suorittamallasi tutkinnolla tienaa. Ammattikoulussa opiskellut voi ansaita monilla aloilla korkeakoulutettuja paremmin.yle.fi
Liittyy ketjun aiheeseen. Näköjään aika tasan mediaanissa mennään koulutus ja työkokemus huomioiden. Masentava kyllä vaan tuo palkkakehitys kun omalla alalla näyttäisi 25 vuoden työkokemuksella saavan vaan n. 1200€ parempaa palkkaa kuin 0-5 v kokemuksella.
Toisaalta valtion hommissa varmaan iso osa, joten taulukon mukaan mennään ja ei auta ulinat
Ei oo ainakaan enää ollu vuosiin.Taskurahoja, Rakennusliiton jäsenmaksu oli muistaakseni suurimmillaan 3,3, % bruttopalkasta. En ole itse toki koskaan kuulunut Rakennusliittoon, mutta muistelen että silloin nuorena kun kuuluin vähän aikaa Puu- ja erityisalojen liittoon, maksoi sielläkin yli 2%.
Joo, tässä olikin kysymys siitä, mitä se on ollut suurimmillaan. Tämä oli joskus 90-luvun alussa, tuolloin oli lama, ja rakennusalankin työttömyys hurjaa. 1,5-2,3% oli muistaakseni tyypillisesti liittojen jäsenmaksut, Rakennusliitto oli silloin aina se poikkeus, työsuhteiden luonteen vuoksikin.Ei oo ainakaan enää ollu vuosiin.
Rakennusliitossa 2021 oli 1,49% ja 2022-> muuttu kiinteäksi 25€/kk.
Meillä vuorotyöläinen saa aina 20min palkallisen ruoka taon. T: Metallimies.Nykyään olen rautatieliikenteenohjaaja (vähän kuin lennonjohtaja, mutta rautateillä). Palkkaa tulee se n. 62000€/vuosi. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen palkkaukseen. Tykkään todella paljon työstä ja työt jäävät työpaikalle ja ei tarvitse stressailla työn takia, vaikka erittäin vastuullista hommaa onkin.
Meillä on 12h vuorot ja yövuorosta saa aikahyvitystä 20min per yötunti eli yksi yövuoro on 15.6h työaikaa. Itse tykästynyt täysin tähän systeemiin ja siihen määrään vapaapäiviä, mitä se mahdollistaa.
Laskennallisesti työvuoroja tulee se noin 2.5 per viikko eli viikossa töitä noin 30h. Vuodessa työpäiviä yhteensä se noin 115.
Meillä vuorotyöläinen saa aina 20min palkallisen ruoka taon. T: Metallimies.
On 2kpl 12min kahvitaukoa myöskin päivässä.Onpas tiukka ruokatauko kuten apteekkien farmaseuteilla, joilla on 20 minuutin ruokatauon lisäksi käytössä 10 minuutin kahvitauot.
Kyllä ruokatauon pitää kestää 30 minuuttia ja kahvitaukojen 15 minuuttia. Nämäkään tauot eivät ole todellakaan liian pitkiä.
Milläs koulutuksella muuten toimii edellisessä viestissä ollut rautatieliikenteenohjaaja?
7kk liikenteenohjaajan peruskoulutuksella, jolla saa pätevyyden toimia liikenteenohjauksessa rautateillä. Firma täsmäkouluttaa henkilökunnan itse tehtävään. Vähän sama kuin VR kouluttaa itse veturikuljettajat tarpeen mukaan.Onpas tiukka ruokatauko kuten apteekkien farmaseuteilla, joilla on 20 minuutin ruokatauon lisäksi käytössä 10 minuutin kahvitauot.
Kyllä ruokatauon pitää kestää 30 minuuttia ja kahvitaukojen 15 minuuttia. Nämäkään tauot eivät ole todellakaan liian pitkiä.
Milläs koulutuksella muuten toimii edellisessä viestissä ollut rautatieliikenteenohjaaja?
Omalla alalla on lisukkeena myös seuraava ehto: "Töiden niin salliessa". Toki työt voi lähes poikkeuksetta järjestellä niin, että työt sallivat syömässä käymisen silloin kuin itse haluaa.Meillä vuorotyöläinen saa aina 20min palkallisen ruoka taon. T: Metallimies.
Kannattaa huomioida, että vuorotyössä ruokatauko kuuluu työaikaan toisin kuin päivätyössä. Riippuu sitten työstä miten kiveen hakattuja nuo ajat todellisuudessa ovat.Onpas tiukka ruokatauko kuten apteekkien farmaseuteilla, joilla on 20 minuutin ruokatauon lisäksi käytössä 10 minuutin kahvitauot.
Vieläkö noissa on kunnon psykotestit esikarsinnasta selvinneille?7kk liikenteenohjaajan peruskoulutuksella, jolla saa pätevyyden toimia liikenteenohjauksessa rautateillä. Firma täsmäkouluttaa henkilökunnan itse tehtävään. Vähän sama kuin VR kouluttaa itse veturikuljettajat tarpeen mukaan.
Hankkeet ja kehittäminen
Kehitämme jatkuvasti liikenteenohjauksemme laatua ja toimintavarmuutta, jotta raideliikenne olisi turvallinen, sujuva ja tehokas sekä yrityksille että kuluttajille.www.fintraffic.fi
Onhan sitäVieläkö noissa on kunnon psykotestit esikarsinnasta selvinneille?
Ainakin tekniikan alalla tämä on valitettavasti edelleen harvinaista pl. tietotekniikka.Meillä monet asiantuntijat tienaa paremmin kuin managerit. Mulla on vastuulla 20 tiimiä ja muutamat asiantuntijat tienaa enemmän - ja se on mulle täysin ok.
Masennu vaan ihan rauhassa siella mersussasi kun kuulut 20% parhaiten tienaavaan.
Olet ilmeisesti ulkomailla töissä?Ylitöistä ei kyllä makseta mitään, koska työaikalakia ei sovelleta.
Suomessakin ylemmät toimihenkilöt.Olet ilmeisesti ulkomailla töissä?
Kuuluvat työaikalain piiriinSuomessakin ylemmät toimihenkilöt.
Kuinka tämänkin voi noin väärin muistaa. Olen ajatellut että juuri tämä ylempitoimihenkilö juttu on ollut kikka päästä ylityökorvauksista eroon.Kuuluvat työaikalain piiriin
Meikäläisellä suurin ero kun siirtyi ylemmäksi oli se ettei matkustusajan palkkaa enää maksettu kun se laskettiin kuuluvan työtehtävään. Toisaalta tuli silloin saman verran palkankorotusta eli laskivat viime vuosien matkojen perusteella paljonko pitää lisätä että netto on plus miinus nolla.Kuinka tämänkin voi noin väärin muistaa. Olen ajatellut että juuri tämä ylempitoimihenkilö juttu on ollut kikka päästä ylityökorvauksista eroon.