Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu

Liittyy ketjun aiheeseen. Näköjään aika tasan mediaanissa mennään koulutus ja työkokemus huomioiden. Masentava kyllä vaan tuo palkkakehitys kun omalla alalla näyttäisi 25 vuoden työkokemuksella saavan vaan n. 1200€ parempaa palkkaa kuin 0-5 v kokemuksella.

Toisaalta valtion hommissa varmaan iso osa, joten taulukon mukaan mennään ja ei auta ulinat
Bro, I feel you. Melkein tonnin alle mediaanin 25v työkokemuksella.

Pari sataa enemmän kuin mediaani näyttäs olevan oma lokero. Kai tässä ihan tyytyväinen voi olla, eteenkin kun työura alkoi vähän ns. "myöhään".

Itsellä karkeasti tuplapalkka mediaaniin nähden. Siis vuosipalkasta laskettu kk-ansio. Tulospalkkioita tulee 4x vuoteen ja ne siis sisällytetty. Työkokemusta 24v ja konetekniikan DI koulutuksena.

Mediaanista jääty alle näköjään nyt, jos tuo on kuukausipalkan mukaan. Vähän epäselvästi laitettu, kun on maininta, että lomarahat on uralaskelmissa huomioitu kertomalla 12,5:llä kuukausipalkka, mikä viittaisi siihen, ettei vuosiansioita ole käytetty. Mistä nuo tulot sitten mahtaa olla napattu? - Edit: Jahas, tarkemmin tsekkaamalla ne lomarahat on siis aluksi poistettu vuosituloista kk-palkkaa varten ja sitten lasketaan takaisin. Eli vuositulojen kanssa pääsen kyllä yli mediaanin.

Kieltämättä palkkakehitys on ollut heikkoa viimeiset about 7 vuotta, kohta 8, jos ei tänäkään vuonna tule kunnon korotusta. (epäilen)

Edit: Laskinpa tuossa, että jos tavoite-eläkeikään asti jaksaisi alan hommia paiskia, niin ehtisi tulla virallista alan työkokemusta 46+ vuotta. Ei riitä tuon vertailun kategoriat, ja nytkään viimeisessä 5 vuoden kategoriassa ei ole palkkadataa :) Noh, ehkä niitä tulee jatkossa lisää, kun eläkeiän nousu alkaa vaikuttamaan. Tosin tavoite itselläni on kyllä lopettaa ainakin muiden hommissa työskentely jo ennen tuota :kahvi:

Viimeksi muokattu:
Noin tuplat mediaaniin nähden. Datanomi ja n. 7 vuotta alan töitä. It-ala on vähän erikoisasemassa kun tutkinto voi olla ihan mitä sattuu. Työkokemusta muilta aloilta vielä n. 15 vuotta tuon päälle.

’Kovan tekniikan alan’ DI vm. 2019

Palvelupäällikkö (esimiesvastuu)
2019 - 3180€/kk
2020 - 3480€/kk

Palvelupäällikkö (esimiesvastuu) + IT-kehityshommia
2021 - 3900€/kk
2022 - 4060€/kk (pelkkä TES-korotus)

IT-ihmemies (budjettivastuu, ei alaisia)
2023 - 5000€/kk
2024 - 6000€/kk

Välillä tekee tiukkaa, mutta valoa tunnelin päässä. Palkka riittävä, arvio 87k€/v. Ns. oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Taskurahoja, Rakennusliiton jäsenmaksu oli muistaakseni suurimmillaan 3,3, % bruttopalkasta. En ole itse toki koskaan kuulunut Rakennusliittoon, mutta muistelen että silloin nuorena kun kuuluin vähän aikaa Puu- ja erityisalojen liittoon, maksoi sielläkin yli 2%.
Ei oo ainakaan enää ollu vuosiin.
Rakennusliitossa 2021 oli 1,49% ja 2022-> muuttu kiinteäksi 25€/kk.

Viimeksi muokattu:
Ei oo ainakaan enää ollu vuosiin.
Rakennusliitossa 2021 oli 1,49% ja 2022-> muuttu kiinteäksi 25€/kk.
Joo, tässä olikin kysymys siitä, mitä se on ollut suurimmillaan. Tämä oli joskus 90-luvun alussa, tuolloin oli lama, ja rakennusalankin työttömyys hurjaa. 1,5-2,3% oli muistaakseni tyypillisesti liittojen jäsenmaksut, Rakennusliitto oli silloin aina se poikkeus, työsuhteiden luonteen vuoksikin.

Nykyään olen rautatieliikenteenohjaaja (vähän kuin lennonjohtaja, mutta rautateillä). Palkkaa tulee se n. 62000€/vuosi. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen palkkaukseen. Tykkään todella paljon työstä ja työt jäävät työpaikalle ja ei tarvitse stressailla työn takia, vaikka erittäin vastuullista hommaa onkin.

Meillä on 12h vuorot ja yövuorosta saa aikahyvitystä 20min per yötunti eli yksi yövuoro on 15.6h työaikaa. Itse tykästynyt täysin tähän systeemiin ja siihen määrään vapaapäiviä, mitä se mahdollistaa.

Laskennallisesti työvuoroja tulee se noin 2.5 per viikko eli viikossa töitä noin 30h. Vuodessa työpäiviä yhteensä se noin 115.

Viimeksi muokattu:
Nykyään olen rautatieliikenteenohjaaja (vähän kuin lennonjohtaja, mutta rautateillä). Palkkaa tulee se n. 62000€/vuosi. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen palkkaukseen. Tykkään todella paljon työstä ja työt jäävät työpaikalle ja ei tarvitse stressailla työn takia, vaikka erittäin vastuullista hommaa onkin.

Meillä on 12h vuorot ja yövuorosta saa aikahyvitystä 20min per yötunti eli yksi yövuoro on 15.6h työaikaa. Itse tykästynyt täysin tähän systeemiin ja siihen määrään vapaapäiviä, mitä se mahdollistaa.

Laskennallisesti työvuoroja tulee se noin 2.5 per viikko eli viikossa töitä noin 30h. Vuodessa työpäiviä yhteensä se noin 115.
Meillä vuorotyöläinen saa aina 20min palkallisen ruoka taon. T: Metallimies.

Onpas tiukka ruokatauko kuten apteekkien farmaseuteilla, joilla on 20 minuutin ruokatauon lisäksi käytössä 10 minuutin kahvitauot.

Kyllä ruokatauon pitää kestää 30 minuuttia ja kahvitaukojen 15 minuuttia. Nämäkään tauot eivät ole todellakaan liian pitkiä.

Milläs koulutuksella muuten toimii edellisessä viestissä ollut rautatieliikenteenohjaaja?

Olen pitänyt Excelissä kirjaa palkkakehityksestä koko työhistörian ajalta. Yhdessä sarakkeessa on vuositulot kultakin vuodelta ja viereisessä Tilastokeskuksen rahanarvomuuntimella korjattu luku eli nykyrahaa vastaava summa. Aika karu huomio, että vaikka palkka on kasvanut vuosien myötä sekä henkilökohtaisten palkankorotusten, että yleiskorotusten myötä, on ostovoima junnannut aika lailla paikallaan. 2008-2023 ollaan pysytty muutaman satasen sisällä ostovoimaan peilaten ja huippuvuosi taisi olla minulla 2020.

Onpas tiukka ruokatauko kuten apteekkien farmaseuteilla, joilla on 20 minuutin ruokatauon lisäksi käytössä 10 minuutin kahvitauot.

Kyllä ruokatauon pitää kestää 30 minuuttia ja kahvitaukojen 15 minuuttia. Nämäkään tauot eivät ole todellakaan liian pitkiä.

Milläs koulutuksella muuten toimii edellisessä viestissä ollut rautatieliikenteenohjaaja?
On 2kpl 12min kahvitaukoa myöskin päivässä.

7kk liikenteenohjaajan peruskoulutuksella, jolla saa pätevyyden toimia liikenteenohjauksessa rautateillä. Firma täsmäkouluttaa henkilökunnan itse tehtävään. Vähän sama kuin VR kouluttaa itse veturikuljettajat tarpeen mukaan.

Omalla alalla on lisukkeena myös seuraava ehto: "Töiden niin salliessa". Toki työt voi lähes poikkeuksetta järjestellä niin, että työt sallivat syömässä käymisen silloin kuin itse haluaa.

Kannattaa huomioida, että vuorotyössä ruokatauko kuuluu työaikaan toisin kuin päivätyössä. Riippuu sitten työstä miten kiveen hakattuja nuo ajat todellisuudessa ovat.

7kk liikenteenohjaajan peruskoulutuksella, jolla saa pätevyyden toimia liikenteenohjauksessa rautateillä. Firma täsmäkouluttaa henkilökunnan itse tehtävään. Vähän sama kuin VR kouluttaa itse veturikuljettajat tarpeen mukaan.

Vieläkö noissa on kunnon psykotestit esikarsinnasta selvinneille?

Oman koulutusalan mediaani kuukausipalkkaan verrattuna +45% ja työvuosia valmistumisen jälkeen 12 vuotta. Työtehtävät kehittyneet tasaisella tahdilla vaativimmiksi. Oikeastaan omalla aktiivisuudella varmistanut, että en jämähdä liian kauaksi aikaa samaan tehtävään. Uteliaisuus on ollut olennaisin driveri uusien seikkailuiden löytymiseen.

Ylitöistä ei kyllä makseta mitään, koska työaikalakia ei sovelleta.

1702112689959.png

Masennu vaan ihan rauhassa siella mersussasi kun kuulut 20% parhaiten tienaavaan.

Ei pitäisi varmaan valittaa kun kuuluu itse tuohon 9. desiilin alapäähän. Palkka on ollut 1,5 vuotta sama eikä tänä vuonna ole tiedossa muita kuin yleiskorotuksia. Sentään sai tonnin bonuksen. Software Developer tittelillä kuljen ja teen pääasiassa Dynamics 365, Azure, .Net ja muuta Mikkisoftan roinaa. Vähän sellainen jokapaikan höylä tuolla alueella aina frontista bäkkäriin määrittelyyn ja käyttäjien tukeen. Alkanut kyllä vähän tympimään nuo "ylimääräiset" duunit kun ne jarruttavat teknisen osaamisen kartuttamista. Toisaalta olen in-house joka sopii itselle kivasti, jotkut konsulttifirmat ovat koittaneet välillä rekrytä, mutta he tarjosivat melkein 1/3 alempaa palkkaa mikä tuntui kyllä ihan absurdilta. Vaikka palkka olisikin kohdallaan en tiedä haluaisinko olla konsultti.

Niin ja olen 99% etänä. Tänä vuonna käynyt kerran toimistolla, 2022 en käynyt kertaakaan. Tuosta en kyllä luopuisi.

Kuinka tämänkin voi noin väärin muistaa. Olen ajatellut että juuri tämä ylempitoimihenkilö juttu on ollut kikka päästä ylityökorvauksista eroon.
Meikäläisellä suurin ero kun siirtyi ylemmäksi oli se ettei matkustusajan palkkaa enää maksettu kun se laskettiin kuuluvan työtehtävään. Toisaalta tuli silloin saman verran palkankorotusta eli laskivat viime vuosien matkojen perusteella paljonko pitää lisätä että netto on plus miinus nolla.

Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.

Työsopimuksessa noi yleensä kirjoitetaan niin ylityönnit kuuluu palkkaan tms. Eipä itselläkään varsinaisesti ylitöistä makseta erikseen.

Johtavassa asemassa olevilla henkilöillä voi tosiaan sopia että työaikaa ei seurata ja työstä ei makseta erikseen ylityökorvauksia. Itsellä tuo tarkoitti 1 viikon ylimääräistä palkallista lomaa vuodessa, ~10 000€ parempaa palkkaa vuodessa ja 1% lisää eläkevakuutukseen.

Toinen vaihtoehto on että työnantajalla ei ole mahdollisuutta valvoa työhön käytettyjä työtunteja esimerkiksi keikkatöissä ja etänä tehtäessä.

Mutta jos ehdot eivät täyty niin työntekijä on vahvoilla maksamattomien ylityökorvausten suhteen. On tietysti asia erikseen kuka haluaa siitä ruveta vääntämään.

Työsopimuksella ei voida sopia huonommin, kuin mitä laissa on määritelty. Ylityöistä maksettava korvaus (tai maksamattomuus) on työsopimusasiaa.

Työaikalaki on taas asia erikseen ja sitä on noudatettava. Työvuoroluettelon laatimisesta voidaan poiketa laissa määritellyin edellytyksin.
Tässähän ei ollut missään nimessä puhe mistään ylityökorvauksista, vaan AP väitti että heillä ei noudateta työaikalakia. Jos todella näin on, niin kannattaa laittaa asiasta tutkintapyyntö aluehallintovirastolle.

Oman koulutusalan mediaani kuukausipalkkaan verrattuna +45% ja työvuosia valmistumisen jälkeen 12 vuotta. Työtehtävät kehittyneet tasaisella tahdilla vaativimmiksi. Oikeastaan omalla aktiivisuudella varmistanut, että en jämähdä liian kauaksi aikaa samaan tehtävään. Uteliaisuus on ollut olennaisin driveri uusien seikkailuiden löytymiseen.

Ylitöistä ei kyllä makseta mitään, koska työaikalakia ei sovelleta.

Täsmennyksenä että omassa tehtävässäni ei sovelleta työehtosopimusta eikä työaikalakia seuraavalla perusteella.

"2 §
Poikkeukset soveltamisalasta
Tätä lakia ei, lukuun ottamatta 15 §:n 3 ja 4 momenttia, sovelleta työntekijään, jonka työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja joka siten voi itse päättää työajastaan, kun kyse on:

1) työstä, jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä;"

Tätä kautta en ole toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö.

Täsmennyksenä että omassa tehtävässäni ei noudateta työehtosopimusta eikä työaikalakia seuraavalla perusteella.

"2 §
Poikkeukset soveltamisalasta
Tätä lakia ei, lukuun ottamatta 15 §:n 3 ja 4 momenttia, sovelleta työntekijään, jonka työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja joka siten voi itse päättää työajastaan, kun kyse on:

1) työstä, jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä;"

Tätä kautta en ole toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö.
Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.

Minusta Työaikalaki velvoittaa työnantajaa seuraamaan työntekijän ajankäyttöä tavalla tai toisella. Tämä velvoite on työntekijän suojaksi, ei työnantajan "kyttäysmekanismi". En ymmärrä, miten paikallisesti voisi sopia huonommin kuin mitä laki velvoittaa.

Omassa tehtävässäni ei sovelleta työaikalakia, jolloin minulla on työaika-autonomia. Ihan oikein tuo menee, koska kaikissa tehtävissä ei noudateta työaikalakia. Työaikalaissa on kuvattu hyvin millaisessa tehtävässä ei tarvitse noudattaa työaikalakia. Käsittääkseni tämän tyyppiset johtajasopimukset ovat alkaneet yleistyä laajemmin Suomessa. Esimerkiksi toimitusjohtajalla on toimitusjohtajasopimus ja muilla johtoryhmän jäsenillä sitten johtajasopimukset.

Viimeksi muokattu:
Omassa tehtävässäni ei sovelleta työaikalakia, jolloin minulla on työaika-autonomia. Ihan oikein tuo menee, koska kaikissa tehtävissä ei noudateta työaikalakia. Työaikalaissa on kuvattu hyvin millaisessa tehtävässä ei tarvitse noudattaa työaikalakia. Käsittääkseni tämän tyyppiset johtajasopimukset ovat alkaneet yleistyä laajemmin Suomessa. Esimerkiksi toimitusjohtajalla on toimitusjohtajasopimus ja muilla johtoryhmän jäsenillä sitten johtajasopimukset.
Noita on ollut jo pitkään. Edellytyksenä on mm. se, että korvaus sitten pitää oikeasti olla myös linjassa sen kanssa, että kyseessä on johtajasopimus. Pelkällä sopimuksen kutsumisella "johtajasopimukseksi" ei pääse velvoitteista eroon.

Ihan varmaksi en sano, mutta korkeakoulujen tutkimus- ja opetushenkilöstö taitaa myös olla työaikalainsäädännön ulkopuolella, ainakin joidenkin pykälien osalta. Tuollahan on käytössä ns. kokonaistyöaika, mikä on sitten henkilöstä ja roolista riippuen täydellinen tai aivan hirveä. Ja siellä on tosiaan sitä porukkaa, joiden kk-palkka on ehkä 2400€ alimmillaan.

Tuo edellä nähty on niinkutsuttu "johtajapykälä", eli jotta näin voitaisiin tehdä, on kyseisen henkilön oltava jonkinlaisessa johtavassa asemassa yrityksessä. Johtajilla on työaika-autonomia, eli johtaja määrittää itse milloin on töissä ja milloin ei ole töissä, koska katsotaan että johtotehtävissä toimiessa ei tarvitse tai voi noudattaa normaalia työntekijöille suunnattua työaikalakia. Johtajatason tehtävissä katsotaan, että henkilöt ovat jo sellaisessa asemassa että ovat pystyviä ja kykeneviä toimimaan oman harkintansa mukaisesti ilman että työaikalaki sitoo heitä. Johtajahan ei ole sillä tavalla "työntekijä", vaan hän johtaa työntekijöitä ja toimintaa.

Ylityökorvauksista kun oli aiemmin myös puhetta niin niistäkin voi sopia siten että ylitöitä korvataan kiinteästi kk-palkan päälle

Johtamistehtävään rinnasteisuuden varjolla on helppo kairata ylempää toimihenkilöä hanuriin tehtävään sisältyvällä ylityöosuudella. Käytännön tasolla tätä käytetään paljon väärin, käytönnöt vaihtelee alakohtaisesti.

Tuo edellä nähty on niinkutsuttu "johtajapykälä", eli jotta näin voitaisiin tehdä, on kyseisen henkilön oltava jonkinlaisessa johtavassa asemassa yrityksessä. Johtajilla on työaika-autonomia, eli johtaja määrittää itse milloin on töissä ja milloin ei ole töissä, koska katsotaan että johtotehtävissä toimiessa ei tarvitse tai voi noudattaa normaalia työntekijöille suunnattua työaikalakia. Johtajatason tehtävissä katsotaan, että henkilöt ovat jo sellaisessa asemassa että ovat pystyviä ja kykeneviä toimimaan oman harkintansa mukaisesti ilman että työaikalaki sitoo heitä. Johtajahan ei ole sillä tavalla "työntekijä", vaan hän johtaa työntekijöitä ja toimintaa.

Ylityökorvauksista kun oli aiemmin myös puhetta niin niistäkin voi sopia siten että ylitöitä korvataan kiinteästi kk-palkan päälle

Minusta tuo käsittää vain ylimmän johdon, ei mitään välipallin "Manager Kouhiaa" kavereineen. Ei sitä kokonaispalkkaakaan millekään pikkupomoille makseta.

Laittasivat jo puljun kiinni niin pääsisi suunnittemaan kesää. :YT:t päättyy 14.3.

Minusta tuo käsittää vain ylimmän johdon, ei mitään välipallin "Manager Kouhiaa" kavereineen. Ei sitä kokonaispalkkaakaan millekään pikkupomoille makseta.

Ei välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.

Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.

Ei välttämättä vain ylintä johtoa, mutta vaikka johtoryhmään kuuluva manageri (esim. osastopäällikkö tms) voi olla jo tällainen.

Kokonaispalkkaa voi hyvinkin saada sitten esim. vastuullisena toimiva lead/principal tason henkilö.
Ongelma noissa vain on se, että harvemmin ainakaan kotimaisissa firmoissa maksetaan sen tason palkkaa tuollaisessa tehtävässä, että se kävisi kokonaispalkkauksesta. Toisaalta itse olen kyllä saanut ylityökorvaukset myös hommasta missä vuosikorvaus oli kaikkineen 130k€ luokkaa, joka saattaisi kokonaispalkkauksesta käydäkin :kahvi: Peruspalkka jäi kyllä tuosta aika kauas, että ehkä sen takia ne ylityökorvauksetkin maksettiin.

Viimeksi muokattu:
Itsellä oli edellisessä työpaikassa sen verran kova palkkapyynti, että diilin tehdäkseen, oli otettava kokonaispalkka. Ihan asiantuntijahommissa olin siellä. Nykyiseen kun vaihdoin niin tuli suoraan sama summa normipalkkana.

Riippuu varmasti myös alueesta, jossa firma toimii kun pk-seutupalkkoja ei välttämättä maksella muualla.

Itsellä oli edellisessä työpaikassa sen verran kova palkkapyynti, että diilin tehdäkseen, oli otettava kokonaispalkka. Ihan asiantuntijahommissa olin siellä. Nykyiseen kun vaihdoin niin tuli suoraan sama summa normipalkkana.

Riippuu varmasti myös alueesta, jossa firma toimii kun pk-seutupalkkoja ei välttämättä maksella muualla.

No mitäs hommia teet/teit ja millä rahalla ~?

Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?

Yleensähän se on tapana joku johtajasopimus allekirjoittaa. Työaika ei ehkä niin kiinnostava puoli ole, mutta bonukset sun muut varmaan olisi hyvä ihan kirjallisesti sopia. Toki jos olet "johtaja"vaan titteliltäsi ja firmassa kerroksia enemmän kuin laki sallii, niin kai sitä tavallisella sopparilla ja korporaation yleisillä "tälle tasolle kuuluu nämä" ohjeilla mennä.

Mielenkiintoista keskustelua. Mun ylennettiin vähän aikaa sitten johtajaksi ja jotenkin oletin ettei työaika enää koskisi (vaikkei kukaan mitään sanonutkaan). Tajusin tätä lukiessa että enhän mä ole allekirjoittanut uutta työsopimusta firmassa aloittamisen jälkeen (sittemmin 4 ylennystä) yli 10v sitten, eli samat ehdot pätee edelleen?
Samat ehdot sinulla pätee edelleen. Tittelit itsessään ei kerro työaikalain kannalta onko kyseessä johtava-asema. Esimerkiksi koko yrityksen lakiasioista vastaava asiantuntija voi työskennellä ilman työaikaa, mutta keskijohto usein ei.

Viimeksi muokattu:
Tässä vielä aiheesta ihan hyvä kiteytys.

Työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävät johtamistehtävät
Työaikalakia ei sovelleta työhön, jossa työaikaa ei ennalta määritellä eikä työajan käyttöä valvota ja työntekijä voi siten itse päättää työajastaan eli työntekijällä on niin sanottu työaika-autonomia. Se tarkoittaa, että työntekijällä on vapaus päättää työajan sijoittelusta sekä päivittäisestä ja viikoittaisesta työajasta ilman työnantajan hyväksyntää. Työaika-autonomian lisäksi edellytetään, että on kyse työaikalaissa erikseen mainitusta työstä. Yksi poikkeus työaikalain soveltamisalasta koskee työtä "jota siihen kuuluvien tehtävien ja muutoin työntekijän aseman perusteella on pidettävä yrityksen, yhteisön tai säätiön taikka sen itsenäisen osan johtamisena tai tällaiseen johtamistehtävään rinnastettavana itsenäisenä tehtävänä".

Pelkästään työntekijän esimiesasema tai rooli asiantuntijana ei johda siihen, että työaikalakia ei häneen sovellettaisi. Asiaa on arvioitava tapauskohtaisesti. Arvioinnissa merkitystä on työntekijän työtehtävillä, toimintaoikeuksilla, vastuusuhteilla, palkkauksella sekä mahdollisuuksilla vaikuttaa itse työaikaansa. Työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävän johtajan työsuhteen ehtojen tulee olla kokonaisuutena tarkastellen selkeästi hänen alaistensa työsuhteen ehtoja paremmat. Yrityksen keskijohto kuuluu yleensä työaikalain soveltamisalaan. Laissa mainittuja johtamistehtävään rinnastettavia itsenäisiä tehtäviä ovat tehtävät, joissa johdetaan ihmisten sijaan asioita johtamistehtävää vastaavassa asemassa ja itsenäisesti. Työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle voivat jäädä esimerkiksi koko yrityksen lakiasioista, hallinnosta tai markkinoinnista vastuussa olevat henkilöt.

Käytännössä henkilön roolilla ei ole juurikaan väliä, jos yritys niin haluaa. Ehkä nyt sentään täytyy ylempi toimihenkilö olla, mutta siihen jää vaatimukset. Teoriassa ei toki pitäisi käyttää ko. henkilöihin, mutta käytännössä yksittäinen ingengööri on kuin peura ajovaloissa riistoon tähtäävän yrityksen kanssa. Entisessä useamman sadan hengen firmassa oli jopa erillinen paikallinen sopimus aiheen tiimoilta. Tuskin oli mitenkään laiton, kun liiton edustajienkin kanssa tuota joskus säädettiin. Aika paljon yritys sai tungettua 5-10 % ylityökorvaukseen sillä varjolla, että alueen työtilanne oli "ota tai jätä" tasoa. Kahdesta isosta työpaikasta sait valita kumpi kairaa :D

@Dummy ltä hyvä kiteytys. Pelkästään position kutsuminen "johtajapositioksi" ei vapauta työnantajaa työaikalain noudattamisesta.

Muuten mulla olis hyvä idea hyvinvointialueiden alijäämän paikkaamiseen. Tehdään kaikille sairaanhoitajille ja lähihoitajille "johtajasopimukset" ja siirrytään kokonaispalkkaukseen, jossa ei ylitöistä ja haittatöistä makseta mitään.

Tuossa kannattaa minusta erottaa kaksi eri asiaa, se mitä on sovittu ja se onko sovittu lain mukaista.

Laiton ehto ei ole pätevä oli se tehty miten vaan (toki se kannattaa muistaa, että se ei välttämättä lohduta jos asiasta ei jaksa lähteä käräjöimään). Mutta muuten myös vakiintunut käytäntö voi muuttaa sopimusta, eli jos pitkään ja systemaattisesti toimittu uudella tavalla x, niin se että sopimuksessa lukee y ei välttämättä enää päde.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 574
Jäsenet
78 844
Uusin jäsen
Mg80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom