Oletan että tuo tulisi palkan päälle, eikä verotusarvoa vähennetä palkasta (jos vähennetään, unohda koko auto saman tien).
Jos ajat 20 000 km/vuosi työajoja ja ajat omalla saat siitä ensi vuonna 20 000 * 0,53€ = 10 600 € kilometrikorvauksia. Jos sinulla käyttöetuauto saat 0,14€ * 20 000€ = 2800 € käyttövoimakuluja. Eli tuosta tulee 650€/kk.
Käyttöedun verotusarvo lienee välillä 600-900€ riippuen auton tarkemmista spekseistä ja varusteista. Jos marginaalivero ja sivukulut on luokkaa ~50% niin tuosta menee sitten 300-450€ veroja. Eli auto maksaa sivulle n. 950-1100€/kk.
Kannattaako?
Jos etsit vain halvinta tapaa autoilla, ei varmasti kannata.
Jos taas haluat joka tapauksessa juuri tuollaisen Volvon, eli ostat tai liisaat sen omalla rahalla jos et työsuhdeautoa ota, niin kysymys on vaikeampi ja voi kannattaakin, jälleen auton spekseistä, varusteista, pesutiheydestä, omien kilometrien määrästä jne. riippuen, sitten vaan pyytämään tarjousta liikkeeltä ja vertailemaan, vakuutukset ja verot on helppo selvitää ja voi liikkeeltä kysellä huoltohinnoistakin. Valtava se ero kuukausihinnassa ei ole suuntaan tai toiseen.
Jos mahdollista (työnantajan ja oman käyhtön puolesta) niin täyssähkö voi olla työsuhdepelinä järkevämpi, halvemman autoedun takia. Ja lataus töissähän on verovapaata etua jos se onnistuu, myös käyttöedulle. Toki V60:n sisälläkin pluggarista saa pienen alennuksen vs. saman hintainen bensa tai diesel, ja lataus on verovapaata siinäkin töissä.