Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Kirjoittelin tänne reilu kk takaperin kuinka hanskat tippuu klo:16.00, kerta organisaatio muutos, ei ura mahdollisuuksia, palkat ei tule nousemaan jne. Kuukauden ehdin katsella muita paikkoja ja tällä viikolla tärppäsi. :) 11% korotus nykyiseen (sopivasti n.inflaation verran) ja hommat aika lailla samanlaisia, mutta hallitumpaa kuulostaisi olevan, kun työnkuva selkeä. Kynnys oli kuitenki aika korkealla lähteä, mutta nyt kieltämättä tuntuu hyvältä, kun tietää että uusia tuulia horisontissa ja tummat pilvet jää taakse.

Kirjoittelin tänne reilu kk takaperin kuinka hanskat tippuu klo:16.00, kerta organisaatio muutos, ei ura mahdollisuuksia, palkat ei tule nousemaan jne. Kuukauden ehdin katsella muita paikkoja ja tällä viikolla tärppäsi. :) 11% korotus nykyiseen (sopivasti n.inflaation verran) ja hommat aika lailla samanlaisia, mutta hallitumpaa kuulostaisi olevan, kun työnkuva selkeä. Kynnys oli kuitenki aika korkealla lähteä, mutta nyt kieltämättä tuntuu hyvältä, kun tietää että uusia tuulia horisontissa ja tummat pilvet jää taakse.

Miksi kynnys lähteä oli korkea?

Niin vähän ajattelinkin. Mielestäni on jopa suotavaa, että ihmiset vaihtavat työpaikkoja ja tuovat uusia näkökulmia yritykseen.
Tämäkin on että minkäkokoseen lafkaan menee kuinka nuita näkökulmia otetaan vastaan. Nykyseen firmaan kun tuli 5v sitte yritti nimenomaan tuoda fressiä kulmaa tekemiseen, mutta sen verran iso maailmanlaajunen konserni takana että se oli kuin ois kussu kovaan vastatuuleen suu auki. Nyt sitä jurnutetaan kovasti byrokratia rattaissa mukana. Ei siinä, homma on pääosin mielekstä ja viihdyn, huvittaa vain kuinka sitä vihreänä kuvitteli saavansa muutoksia aikaan :). Pari pientä muutosta sentään saanu aikaan, mutta ollu niin tuskan takana ettei nykyään enää juuri jaksa yrittää, ellei oikeasti tärkeä asia.

Tämäkin on että minkäkokoseen lafkaan menee kuinka nuita näkökulmia otetaan vastaan. Nykyseen firmaan kun tuli 5v sitte yritti nimenomaan tuoda fressiä kulmaa tekemiseen, mutta sen verran iso maailmanlaajunen konserni takana että se oli kuin ois kussu kovaan vastatuuleen suu auki. Nyt sitä jurnutetaan kovasti byrokratia rattaissa mukana. Ei siinä, homma on pääosin mielekstä ja viihdyn, huvittaa vain kuinka sitä vihreänä kuvitteli saavansa muutoksia aikaan :). Pari pientä muutosta sentään saanu aikaan, mutta ollu niin tuskan takana ettei nykyään enää juuri jaksa yrittää, ellei oikeasti tärkeä asia.

Se on sitten asia erikseen, mutta jos siellä on ne samat fossiilit töissä vuodesta toiseen, niin mikään ei satavarmastin muutu.

Nykyseen firmaan kun tuli 5v sitte yritti nimenomaan tuoda fressiä kulmaa tekemiseen, mutta sen verran iso maailmanlaajunen konserni takana että se oli kuin ois kussu kovaan vastatuuleen suu auki.

Sita pystyy kylla uudistamaan sita tekemista mika on omalla vastuu alueella mutta muiden vastuualuiden uudistaminen lahas mahdotontonta. Eli 10 henkilon "leader" voi sen 10 henkiloa tyon uudistaa. Ja jos joku tulee mulle kertomaan kuinka minun pitaisi tehda tyotani niin kaskisin kusta tuuleen.

2022: 47 778,80 €.
Kk-palkka 3900€/kk projektipäällikkönä (ei pk-seutu) vetäen tuotekehitysprojektia, jossa tarkoitus saada parissa vuodessa yli 10M€ liikevaihtoa tuovat tuotteen markkinoille. Työnantaja on sitä mieltä, että palkka kohdallaan ja korotusta ei saa. Työmotivaatiossa ollut palkan takia koko vuoden haasteita.

Lähtisin heti, mut tyhjän päälle ei viitsi perheellisenä ja täällä päin ei usein tuu vastaavaa mielenkiintoista ja sopivaa hommaa hakuun. Piilohakuihin oon kontaktoinu jo muutamia firmoja. Jospa se tästä ens vuoden aikana.

Edit: Juu, valmistava teollisuus ja työkokemusta valmistumisesta reilu 8 vuotta.

Viimeksi muokattu:
Kk-palkka 3900€/kk projektipäällikkönä (ei pk-seutu) vetäen tuotekehitysprojektia, jossa tarkoitus saada parissa vuodessa yli 10M€ liikevaihtoa tuovat tuotteen markkinoille. Työnantaja on sitä mieltä, että palkka kohdallaan ja korotusta ei saa. Työmotivaatiossa ollut palkan takia koko vuoden haasteita.

Lähtisin heti, mut tyhjän päälle ei viitsi perheellisenä ja täällä päin ei usein tuu vastaavaa mielenkiintoista ja sopivaa hommaa hakuun. Piilohakuihin oon kontaktoinu jo muutamia firmoja. Jospa se tästä ens vuoden aikana.
Palkka tuntuu kyllä omaan korvaan todella pieneltä, ellen elä jossain omassa kuplassa. Tuossa juuri nousi hitusen päälle 4k/€ liksa ja periaatteessa olen "pelkkä" It service desk jamppa. Tuo nyt ei kerro lähellekkään kaikkea toimenkuvasta, mutta joko minä olen helvetin ylipalkattu(joka vuosi ne pyytämättä liksaa korottaa), tai sitten sinä helvetetin alipalkattu.
Ja joo tämä pohjois suomessa

Palkka tuntuu kyllä omaan korvaan todella pieneltä, ellen elä jossain omassa kuplassa. Tuossa juuri nousi hitusen päälle 4k/€ liksa ja periaatteessa olen "pelkkä" It service desk jamppa. Tuo nyt ei kerro lähellekkään kaikkea toimenkuvasta, mutta joko minä olen helvetin ylipalkattu(joka vuosi ne pyytämättä liksaa korottaa), tai sitten sinä helvetetin alipalkattu.
Ja joo tämä pohjois suomessa
Se on IT-kupla :)

Veikkaan, että kyseessä on valmistava teollisuus. Tosin sielläkin alle 4k on outoa, jos tittelissä on sana "päällikkö".

4ke service deskistä kuulostaa todella ylipalkatulta. Olet tainnut aika kauan olla samassa paikassa ?

Oma käsitys projariliksoista olk että 4-4,5k on ns nuoren aloittelevan projarin palkka. Kokeneet sitten selvästi enemmän.
No servicedesk ehkä tosiaan harhaanjohtava työnkuva. Aika paljon valunut myös hommaa jotka ei millään tavalla liity servicedeskiin, hommia jolla ei ole ollut selkeää omaa tekijää meidän suomen yksikössä. Servicedesk jamppana tulin taloon 5v sitten ja virallisesti myös niitä hommia teen. Alotus palkka taloon tullessa oli 3.1k/€.
Suomen esimiehet pitäneet tekemisestä niin paljon että tuossa ajassa tullut 3x tittelin korotusta ja tosiaan palkka noussu tuo vajaan tonnin. Nykystä tittelin kuvausta jos kattoo tarkkaan niin alaisia pitäisi olla 6-8 tällä hetkellä, niitä on 0, mutta nuo "ylennykset" taisi olla lähinnä että saadaan sitä palkkaakin nostetua.

15v samassa työssä, tänä aikana palkka noussut 5750€/kk, ihan ok vaikka aina sanotaan että vain vaihtamalla nousee, no kuka tietää olisiko vaihtamalla noussut enemmän, mutta olen kyllä todella tyytyväinen työhöni niin en viitsi vaihtaa kyllä. Periaatteessa täysin sama homma kun ihan alussakin, paperilla titteli parempi.

15v samassa työssä, tänä aikana palkka noussut 5750€/kk, ihan ok vaikka aina sanotaan että vain vaihtamalla nousee, no kuka tietää olisiko vaihtamalla noussut enemmän, mutta olen kyllä todella tyytyväinen työhöni niin en viitsi vaihtaa kyllä. Periaatteessa täysin sama homma kun ihan alussakin, paperilla titteli parempi.
24v samalla työnantajalla, palkka 10000 mk/kk --> 4600 €/kk. Tiimi vaihtunut em. aikana kuusi kertaa, titteli kahdesti. Pidän työstäni ja eritoten työyhteisöstä, myös jotain merkittäviä etuja on kuten pitkät lomat. Mutta jos 6:lla alkavaa palkkaa tarjotaan jossain toisessa firmassa niin "I'm all ears".

• Tykkää
Reactions: Sid
Se on IT-kupla :)

Veikkaan, että kyseessä on valmistava teollisuus. Tosin sielläkin alle 4k on outoa, jos tittelissä on sana "päällikkö".

Kyllä, valmistava teollisuus. Työkokemusta reilu 8 vuotta valmistumisesta. TEK:n tilastojen mukaan mediaanipalkka di:llä olis 4700€ (ka 5000€) tällä kokemuksella. Pk-seudun ja muun Suomen välinen vakioitu ero palkassa on ~8%, eli mediaani muussa Suomessa varmaan jotain 4700*0,96=4500€. Se, mikä on IT-alan ja valmistavan teollisuuden ero, en tiedä. Mutta aika raakasti alipalkatuksi sitä itsensä kokee.

Edit: Juu, valmistava teollisuus ja työkokemusta valmistumisesta reilu 8 vuotta.

Itse olen projektipäällikkönä ollut nyt muutaman kuukauden pyörittämässä n. 10M€ projekteja, jotka koostuu monimutkaisen FOAK prototyyppikoneen suunnittelusta ja valmistuksesta, sekä pienemmistä automaatio-, instrumentaatio-, konenäkö-, ja softaprojekteista.

Työnantajan kirjoilla olen kuitenkin projekti-insinööri ja palkka 3700€/kk. Ensi syksynä kuulemma katsotaan virallista projektipäällikön titteliä ja 3900€/kk palkkaa.

Työ ja toimiala itsessään on todella mielenkiintoista ja merkityksellisen tuntuista, mutta palkkaus ja pelleily työnimikkeellä vituttaa sen verran, että ihan hyvin voisi kyllä vaihtaa työnantajaa kun tulee hyvä tarjous vastaan.

Itse olen projektipäällikkönä ollut nyt muutaman kuukauden pyörittämässä n. 10M€ projekteja, jotka koostuu monimutkaisen FOAK prototyyppikoneen suunnittelusta ja valmistuksesta, sekä pienemmistä automaatio-, instrumentaatio-, konenäkö-, ja softaprojekteista.

Työnantajan kirjoilla olen kuitenkin projekti-insinööri ja palkka 3700€/kk. Ensi syksynä kuulemma katsotaan virallista projektipäällikön titteliä ja 3900€/kk palkkaa.

Työ ja toimiala itsessään on todella mielenkiintoista ja merkityksellisen tuntuista, mutta palkkaus ja pelleily työnimikkeellä vituttaa sen verran, että ihan hyvin voisi kyllä vaihtaa työnantajaa kun tulee hyvä tarjous vastaan.

Korotus kyllä kuulostaa lähinnä vittuilulta ja tuonkin kanssa venkoillaan ensi syksyyn?

Epävarma, vähän yli 5%:n palkankorotus ja tuonkin kanssa täytyy odotella ensi syksyyn?

Katsoisin kyllä uusia haasteita tilalle työnantajalta, joka osaa vähän paremmin arvostaa osaamistasi.

Epävarma, vähän yli 5%:n palkankorotus ja tuonkin kanssa täytyy odotella ensi syksyyn?

Katsoisin kyllä uusia haasteita tilalle työnantajalta, joka osaa vähän paremmin arvostaa osaamistasi.

Vuoden alussa on organisaatiomuutos ja uusi yksikköpäällikkö, niin ajattelin siinä ohessa neuvotella uudestaan palkankorotuksesta ja tittelistä. Esimiehellä oli täysin tulehtuneet välit edellisen yksikköpäällikön kanssa ja sieltä suunnalta ymmärtääkseni kaikki tuo temppuilu on lähtöisin.

Linkedinissä olisi kyllä muutama projarin paikka auki lähiseudulla, niin kai sitä voisi haistella millaisia mahdollisuuksia muualla tarjotaan.

Näissä on myös se, että nämä suulliset puheet on kans ihan yhtä tyhjän kanssa, jos jostain syystä ei ensi syksynä halutakaan korottaa palkkaa jne.

Pahimmassa tapauksessa vielä keksivät nakittaa lisää hommia kun kyllähän tittelin- ja palkankorotuksen pitää jotenkin lunastaa :D

Näissä on myös se, että nämä suulliset puheet on kans ihan yhtä tyhjän kanssa, jos jostain syystä ei ensi syksynä halutakaan korottaa palkkaa jne.

Tässä tapauksessa tippuisi hanskat tiskiin kesken projektin pahinta loppurutistusta ja palaisin takaisin edellisiin tehtäviin, ihan sama millainen meteli nousisi. Tämän nykyisenkin pienen palkankorotuksen kikkailuineen sain parin viikon tappelun ja käsien päällä istumisen jälkeen.

Itse menin kerran typeryyksissäni suostumaan tuohon että nimike muuttuu heti mutta palkka tarkistetaan X kuukauden päästä. No, X kuukauden päästä tuli "ei ole nyt budjettia sille, katsotaan vuoden päästä uudestaan" vastaus. Enpä ollut vuoden päästä enää firmassa, vaan muualla huomattavasti paremmalla palkalla.

Itse menin kerran typeryyksissäni suostumaan tuohon että nimike muuttuu heti mutta palkka tarkistetaan X kuukauden päästä. No, X kuukauden päästä tuli "ei ole nyt budjettia sille, katsotaan vuoden päästä uudestaan" vastaus. Enpä ollut vuoden päästä enää firmassa, vaan muualla huomattavasti paremmalla palkalla.
Sama, olen odotellut vuosia.
- Ylennys, mutta just nyt on tosi tiukkaa eikä palkkaa saa nostettua, katon kuitenkin heti kun mahdollista
- Esimies vaihtui, uusi seurailee tilannetta
- Jotain
- Taas vaihtui esimies

Otin nyt puheeksi, mut tietysti koko firmassa korotukset hetkellisesti jäässä. :D

Edelleen ihan hyvä palkka verrattuna siihen mitä netissä näkee muista firmoista, mutta rupeaahan toi syömään pikkuhiljaa. Ei voi edes uhkailla lähtevänsä kun muualla saisi varmaan tonnin vähemmän. :D

Edelleen ihan hyvä palkka verrattuna siihen mitä netissä näkee muista firmoista, mutta rupeaahan toi syömään pikkuhiljaa. Ei voi edes uhkailla lähtevänsä kun muualla saisi varmaan tonnin vähemmän. :D
Kaikkihan toki aina haluavat enemmän, mutta eikö tästä nyt voi päätellä, että saamasi korvaus kyseisestä tehtävästä on ihan linjassaan ja enemmän saat vaihtamalla tehtäviä vaativampiin tms.?

Kaikkihan toki aina haluavat enemmän, mutta eikö tästä nyt voi päätellä, että saamasi korvaus kyseisestä tehtävästä on ihan linjassaan ja enemmän saat vaihtamalla tehtäviä vaativampiin tms.?
Voihan se olla, mutta ei ennen ylennystä koskaan ollut fiilis että tienaan liikaa. Tuon jälkeen olen ollut täydessä vastuussa tuotteesta jonka liikevaihto on kasvanut vajaasta 10'stä miljoonasta 40'een miljoonaan. Nyt taas tarjottiin ylennystä ja vastuualueen liikevaihto nousisi taas 50%... Olishan se kiva jos onnistumiset näkyisivät muutenkin kuin jatkuvana kehumisena. :D

Jaahas. Uudet mediaanit laskettu. Tässähän pitäisi tilastojen mukaan olla rikas, mutta ei kyllä tunnu siltä... Kyllä verottaja siitä huolen pitää.
Onko tässä mikä otanta? En nyt äkkiseltään sitä huomannut. Eli tuo on kaikkien suomalaisten mediaani, ei töissä käyvien tai täysi-ikäisten? Isolla osallahan tulot ovat 0€, eli lähes kaikilla alle 18v. Joten eihän tuo paljoa kerro ainakaan palkoista, kun about 1/4 osalla on summana nolla?

Eli tuo on kaikkien suomalaisten mediaani, ei töissä käyvien tai täysi-ikäisten? Isolla osallahan tulot ovat 0€, eli lähes kaikilla alle 18v. Joten eihän tuo paljoa kerro ainakaan palkoista, kun about 1/4 osalla on summana nolla?
Mediaanissahan on juurikin se hienous, että kyseessä on keskimmäinen luku, eli ääripäät, kuten vaikka 0e vuodessa tienaavat tai yli 200te vuodessa tienaavat eivät "vääristä" lukua, kuten keskiarvoa laskettaessa.

Joten kyllä, kyseessä on summa, jonka suurin osa saa palkkaa...

• Tykkää
Reactions: a-p
Mediaanissahan on juurikin se hienous, että kyseessä on keskimmäinen luku, eli ääripäät, kuten vaikka 0e vuodessa tienaavat tai yli 200te vuodessa tienaavat eivät "vääristä" lukua, kuten keskiarvoa laskettaessa.

Joten kyllä, kyseessä on summa, jonka suurin osa saa palkkaa...

Eihän ongelma nyt tuo ollutkaan, että paljon tienaavat vääristäisivät. Vaan se, että jos tuo mediaani on laskettu kaikkien suomalaisten yli (eikä esim. palkansaajien yli), ei tuolla ole ainakaan palkkatason mediaanin kanssa juuri mitään tekemistä. Suomessa kun on n. miljoona ala-ikäistä, ja n. 1.5 miljoonaa eläkeläistä, jotka tässä sitten asettuvat suurimmaksi osaksi sinne mediaanin alapuolelle ja tiputtavat sitä siten todella reilusti koska heitä on yhteensä se 2,5 miljoonaa.

Tilastokeskus on yleensä julkaissut ne tilastot, mistä sitten löytyy hieman parempi ryhmittely, jos vertailu muihin palkansaajiin kiinnostaa.

Suomessa kun on n. miljoona ala-ikäistä, ja n. 1.5 miljoonaa eläkeläistä, jotka tässä sitten asettuvat suurimmaksi osaksi sinne mediaanin alapuolelle ja tiputtavat sitä siten todella reilusti koska heitä on yhteensä se 2,5 miljoonaa.
Nyt ei taida olla selvää, että mitä mediaani tarkoittaa. Puhut tässä keskiarvosta, joka on eri asia kuin mediaani.

Nyt ei taida olla selvää, että mitä mediaani tarkoittaa. Puhut tässä keskiarvosta, joka on eri asia kuin mediaani.

Enkä puhu. Ymmärrän vallan mainiosti mediaanin ja keskiarvon eron.

Mutta jos laitat mediaania laskettaessa mukaan miljoona kappaletta alaikäisiä (eli yleensä nollatuloisia) sinne tulojen mukaan järjestetyn listan alkupäähän, se mediaani siirtyy valtavasti alemmas, kuin mitä se olisi jos se lasketaan palkansaajien yli. Ja kun sitten lisäät vielä sen 1,5 miljoonaa eläkeläistä, joista suuri osa on hyvin matalatuloisia, se siirtyy entisestään alemmas.

Eli vaikka tuo kertoo suomalaisten mediaanin, sillä ei ole lähes mitään tekemistä palkkatasojen mediaanin kanssa.

Havainnollistava esimerkki tilanteessa jossa Suomi olisi vain 10 hengen kokoinen (eli jokainen näistä vastaa n. 0,5miljoonaa suomalaista):
Palkansaajia ehkä puolet, olkoon heidän tulonsa vaikkapa: 20000e, 30000e, 35000e, 50000e, 80000e
Alaikäisten tulot: 0e, 1000e
Eläkeläisten tulot: 10000e, 15000e, 20000e

Nyt jos lasket mediaanin (keskiluvun) palkansaajien yli, saat sieltä 35000e. Jos lasket mediaanin koko väkijoukon yli, keskiluku onkin 20000e. Ja tämä nyt ihan täysin havainnollistavana esimerkkinä, luvut eivät välttämättä heijastele todellisuutta, mutta palkansaajien määrän suhde eläkeläisten ja alaikäisten määrään on suunnilleen oikea. Ja sillä on hemmetisti väliä, mistä joukosta se mediaani lasketaan. Palkkakeskustelussa koko väestön mediaani on todella huono mittari mihinkään.

Viimeksi muokattu:
Eli vaikka tuo kertoo suomalaisten mediaanin, sillä ei ole lähes mitään tekemistä palkkatasojen mediaanin kanssa.
Verohallinnon ilmoittama mediaani Suomalaisten verotettavista ansiotuloista. Ei liene niillä alaikäisillä monillakaan noita ansioituloja.

Verohallinnon ilmoittama mediaani Suomalaisten verotettavista ansiotuloista. Ei liene niillä alaikäisillä monillakaan noita ansioituloja.

Niin, jolloin verotettava ansiotulo on 0e ja ne ovat tiputtamassa sitä mediaania. Jälleen, eri asia lasketaanko sitä koko populaation yli vai vain jonkin rajatun joukon (kuten kokoaikaisessa työssäolijat) yli.

Lisäksi, eläke on verotettavaa ansiotuloa. Eli vaikka olisi tiputettu pois ne 0e ansiotulot (mitä ei verottajan tilastosivulla ole kerrottu tehtävän?) , siellä olisi silläkin tavoin ne eläkeläiset tiputtamassa sitä mediaania. Eli parempi jatkossakin näin palkkaketjussa tuijotella niitä Tilastokeskuksen julkaisemia mediaaneja, missä se vertailuluku selviää myös palkansaajien osajoukolle.

Viimeksi muokattu:
On kyllä köyhä kansa kun duunariperheet rakentaa omakotitaloja itselleen autotalleineen ja maalämpöineen. Tallissa kenties prätkä ja moottorikelkka. ;)
Tämä. Tälläkin tuntuu jengi kitisevän köyhyyttä, kun voi ostaa uuden auton vain kolmen vuoden välein ja etelän matkan voi tehdä vain kaksi kertaa vuodessa. Ei tarvitse kovin kauas lähteä, kun löytää sitä oikeaa köyhyyttä.

Kyllä, omalla tavallaan ehkä johonkin järkevä luku, mutta ei edelleenkään kerro palkoista mitään.(triidin aihe kun on palkat)

Jos olisi 51 kpl lasta ja 49 kpl töissä käyvää ja tuosta sitten katsottaisiin mediaani niin tulos olisi 0€.(ei kovin havainnollinen luku kertomaan palkoista).

Nyt kun suomalaisista about puolet eivät käy töissä niin mediaani eli keskimmäinen henkilö tulojensa puolesta ei oletettavasti edes saa palkkaa vaan jotain etuutta.

Eli otsikon aiheeseen sopisi paremmin mediaani palkansaajien keskuudesta.

Ainakin ennen oli vaatimus vähintään 2€ tuloista jotta päätyi tuohon tilastoon, en tiedä mikä tilanne on nyt. Kuitenkin jos on sama, niin ei siellä paljoakaan lapsia olisi.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 416
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom