Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"

Tietty kanssa vähän riippuu mistä hommista puhutaan ja onko onko tarjous luokkaa "once in a lifetime" vai ihan perus urasteppi/palkan vivutus.
En nyt itte lähtis ihan heti lätkimään työpaikasta jonkun pari satkua lisää liksaa samoista hommista-tyyppisen tarjouksen perässä, mutta jos tarjotussa positiossa olis jotain erityistä ja painavia syitä hyväksyä (erityisen mielekkäät työt, uran raketoiminen tms) ja aiheuttaa aiemmalle työnantajalle harmia niin sitten voisin harkita pikaistakin lähtöä.

Mulla pistää aina silmään jos joku on ollut positiossa alle vuoden, mutta varmasti on paljon hyviä syitä lähteä lätkimään nopeamminkin. Ei luulisi että yksityäinen lyhyt työsuhde olisi mikään punainen vaate rekryssä jos siihen oli hyvä syy.

Itse tein alanvaihdon, kun edellinen työpaikka alkoi maistua sananmukaisesti puulta, ja opiskelin tässä korona-aikana tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi. Tietoturvapuoleen koitin erikoistua. Opinnäytetyötä olisi enää vailla.

Viime huhtikuussa menin työharjoitteluun, josta maksoivat 2300€/kk. Työharjoittelun loppupuolella pääsin mukaan asiakasprojektiin testaamaan tietoturvaa ja työnantajalla tuli kova kiirus vakinaistaa minut. 3200€ pyysin, 3000€ sain. Toki lounas-, kulttuuri- ja liikuntaetu. Noin 80% etätyö, kerran kaksi päivää viikossa toimistolla.

Mielestäni ihan ok tässä vaiheessa, kun opinnäytetyö on kesken. Vielä pari vuotta sitten ajattelin, että tällä oman elämän kulurakenteella tuollainen kolme kiloa olisikin ihan ok palkka. Sitten eräs kääpiö idässä aloitti sodan ja elämisen hinta nousi 20%. Joten seuraavina vuosina täytyy tehdä jotain peliliikkeitä, että päästään edes tuonne nelosen tienoille.
Tämän hetken pulan ja kyberin palkkojen kuplautumisen huomioiden en näkisi ongelmia nopealle palkkakehitykselle.

• Tykkää
Reactions: eba
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"
Mielestäni kun haluaa ja koska haluaa. Jokaisen varmasti tärkeä löytää se paikkansa ja viihtyä firmassa. Itse olen pariinkin kertaan vaihtanut muutaman kuukauden syklillä kun ei tuntunut omalta. Olen myös vaihtanut eri toimialalle ja halunnut myös palata takaisin. Parissa haastattelussa kysytty että miksi ja ainahan noihin on ollut hyvät perusteet. Ei ominta alaa, hyvä tarjous tullut, uusia haasteita jne. Kauhean usein tuota ei tosiaan tee. Sen verran rankkaa rekryihin meno, hakeminen ja haastattelut. Mutta ei kannata ajatella mitä muut on mieltä. Toki joku työnantaja saattaa katsoa kieroon jos monia paikkoja lyhyessä ajassa, mutta jos noita pari mahtuu työuraan niin ei mitään merkitystä. Hyvä headhunt on hyvä syy vaihtaa jos paikka kiinnostaa.

Nykyisessä firmassa olen ollut hieman alle vuoden. Työ on jees ja palkka reilut 5k€. Ensi viikolla pari haastattelua, toiseen palkkapyyntö 6100€ ja toiseen 6500€. Ensimmäisessä vastuu hieman pienempi mitä nyt joka on urakehityksen kannalta +-0, jälkimmäisessä huomattavasti isompi vastuu ja urakehityksen kannalta mallia ”keskikokoinen raketti”. Ensimmäiseen laitoin itse hakemuksen sisään ja jälkimmäinen headhuntterin kautta.

En näe tässä ongelmaa cv:n kannalta, ensimmäistä kertaa vakkarityössä. Sitä ennen vain projektikohtaisia sopimuksia ja niistäkin 5 edellistä vuotta saman työnantajan kautta. Olen siis valmis vaihtamaan jos näkyy palkassa n. +1k€/kk ja työtehtävät ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia mitä nykyiset.

Kannattaa miettiä ehkä askeleen eteenpäin. Rekrytoinnissa saatetaan katsoa myös urakiertoa ja jos se on nopeaa, niin oletusarvo on, että et viihdy missään paikassa kovin pitkään. Toki joillain aloilla se on normaalia. Esim. minun edustamassa firmassa kyllä palkataan, jos on hyvä työhistoria, mutta koskee vain tuntipalkkalaisia. Toimihenkilöksi ei pääse "uraputkiraketit".

Kyllä mä tunnen muutaman kaverin, joilla saattaa kymmeneen vuoteen mahtua 8 työpaikkaa. Eipä ole näyttänyt haittaavan. Tai ihan ok positioissa ja kunnon liksoilla ovat.

Hyvä myös miettiä sitä, että jos vuoden välein vaihtaa satkun kahden takia niin kehittyykö työssä?

Jos olet ollut reilusti yli vuoden samassa projektissa työstämässä samaa tuotetta niin mitä siinä enää oppii? Rutiinilla menee. Uudet projektit ja haasteet ovat sitä mikä pakottaa kehittymään. Jos niitä ei löydy firman sisältä niin sitten muualta.

Mikä on se määrä, jonka jälkeen voi vaihtaa? Jos palkka esim 3000 ja tarjotaan 3500, onko OK vaihtaa vaikka olis ollu vasta alle vuoden tms töissä? Vai pitääkö saada 4000? Millaisten summien vuoksi kehtaa…

Jos olet ollut reilusti yli vuoden samassa projektissa työstämässä samaa tuotetta niin mitä siinä enää oppii? Rutiinilla menee. Uudet projektit ja haasteet ovat sitä mikä pakottaa kehittymään. Jos niitä ei löydy firman sisältä niin sitten muualta.

Esimerkiksi teollisuuden investointiprojektit kestävät toteutusvaiheeltaan tyypillisesti 2-4 vuotta. Ensimmäinen vuosi tehdään pelkästään suunnittelua. Kyllä siinä kehittyy.

• Tykkää
Reactions: Sid
Tuohan nyt riippuu ihan projektin koosta ja laajuudesta. Ne missä olen itse ollut niin kaikissa on puhuttu ennemmin vuosista kuin kuukausista

Tuohan nyt riippuu ihan projektin koosta ja laajuudesta. Ne missä olen itse ollut niin kaikissa on puhuttu ennemmin vuosista kuin kuukausista
Ja on sitä työtä muutakin kuin projektihommia. Mulla meni ekat 3-6kk edes päästä vähän nykyhommista jyvälle. Nyt 3v jälkeenkään en tunne osaavani lähellekään kaikkea. Jos näistä hommista ois vuoden jälkeen vaihtanut pois, niin eipä juuri mitään olisi jäänyt käteen. Olin tossa aiemmin 3 vuotta konsulttihommissa ja niissä toki sykli vähän erilainen ja 3v jälkeen olin jo aika kypsä :)

Joskus on niin hemmetin hirveä paikka, että vaihtaisi vaikka laskisi palkka. Tää riippuu niin monesta tekijästä, ettei voi yleispätevää vastausta antaa. Vaikka paperilla seuraava työ olisi saman arvoinen, mutta palkka isompi, niin silti miettisin aika pitkään. Aina liittyy riskiä siihen työpaikan vaihtoon kuitenkin. Etenkin tilanteessa, jossa on nykyhetkeen tyytyväinen.

Kannattaa miettiä ehkä askeleen eteenpäin. Rekrytoinnissa saatetaan katsoa myös urakiertoa ja jos se on nopeaa, niin oletusarvo on, että et viihdy missään paikassa kovin pitkään. Toki joillain aloilla se on normaalia. Esim. minun edustamassa firmassa kyllä palkataan, jos on hyvä työhistoria, mutta koskee vain tuntipalkkalaisia. Toimihenkilöksi ei pääse "uraputkiraketit".

Olen itse vaihtanut valmistumisen jälkeen aikavälillä 2015-2020 viidesti työnantajaa, eikä yhdessäkään haastattelussa ole ihmetelty noiden työsuhteiden lyhyyttä. Nykyisessä pestissä tuli juuri kaksi vuotta täyteen, mikä on kohdallani pisin työsuhde koskaan :D

Toinen maiseman vaihdos tuli pakon edessä määräaikaisen sopimuksen loputtua, mutta kaikki muut työnantajan vaihtamiset ovat tapahtuneet omasta tahdosta. Palkka nousi kahdesti vaihtamisen myötä, laski kahdesti ja pysyi kerran täysin samana, mutta ihan mukavasti tuo palkka on kuitenkin miltei tuplaantunut sitten valmistumisen. Kaipa se on hyvin tapauskohtaista, miten tuohon tiheään vaihtamiseen suhtaudutaan.

Voisiko tuohon vaan vastata, että tyypillisesti senhetkinen työnantaja antoi aika nihkeästi lisää, mutta työpaikkaa vaihtamalla sai paremmat korotukset?

Mulla on menossa nyt kolmas työnantaja vähän reilun 4 vuoden sisällä.
Tänä aikana olen ollut viidessä eri työtehtävässä.
Oon vaihtanut kun eteen on tullut kiinnostava paikka tai jos on tuntunut, että nykyinen työpaikka ei tarjoa enää sellaisia kehitysmahdollisuuksia, jotka houkuttavat.

Ei oo ainakaan mulle ollut esteenä tuo, että on vaihdoksia sattunut.

Mikä on se määrä, jonka jälkeen voi vaihtaa? Jos palkka esim 3000 ja tarjotaan 3500, onko OK vaihtaa vaikka olis ollu vasta alle vuoden tms töissä? Vai pitääkö saada 4000? Millaisten summien vuoksi kehtaa…

Itse vaihdoin työpaikkaa ja palkka laski parilla satasella kuussa. Toisaalta vastineeksi sain kävelymatkan töihin, hyvät työkaverit, mielenkiintoiset tehtävät.

Tosiaan tarkennuksena kysymykseen, että palkkaa nousisi 30% ja titteli olisi uudessa paikassa sama. Vanhassa viihdyn hyvin ja työssäni olen myös varsin pätevä, eli sinällään ei varsinaista hinkua tai tarvetta olisi lähteä, mutta tuo korotus olisi kyllä niin iso, että pistää harkitsemaan.

About 20v työuraa IT hommissa takana. Kolmas varsinainen työnantaja menossa. Yksi työsuhde näistä kesti vain reilu vuoden.
Palkkaa varmasti saisi paremmin muualtakin, nykyisen homman työtehtävät suhtkoht mielenkiintoisia, sekä työmatka reilu 5km pitävät vaa'an vahvasti pysymisen puolesta.
Ah, ja bonuksena se, että omasta tahdostani saan tehdä 4pv työviikkoa.

Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?

Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
Usein on mahdollista neuvotella täydet lomat tai ainakin jonkin verran lomaa.

Neuvottelukysymys, ja vaikka ei saisi palkallisena niin palkattomana onnistuu ainakin useimmiten. Koskaan en ole jättänyt kesälomia pitämättä, ja yleensä talvilomatkin pidetty.

Itsellä kesti edellinen työsuhde noin 18kk. Sain uuteen paikkaan puhuttua pari viikkoa lomaa pohjalle + mahdollisuus palkattomaan ja normi kertymän. Jos muuten uusi paikka on selvästi miellyttävämpi niin voin vähän joustaa lomista.
Jos lomat kokonaan palaisi, niin kyllä se perheelliselle on tiukka paikka

Palkalliset vapaat on olleet tarjouksessa pyytämättäkin. Nykyiseen paikkaan siirtyessäni sanoi tuleva esimies, että "ei kukaan lähde muuten edes miettimään vaihtamista".

Ne menee siis niin, että 4vk palkallinen vapaa kesällä, johon kuitenkin sisältyy tämän lomanmääräytymisvuoden aikana kertyneet päivät. Eli ei saa 4vk palkallista + lomapäivät vielä päälle. Tässä sopparissa oli todella mukava yllätys se, että sain talville 2023 ja 2024 viikon palkalliset vapaat samoin suoraan.

Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?

Itse reilusti yli keskituloinen (ja oma lähipiiri myös), mutta koskaan ei ole kenelläkään ollut pöydällä lomat työpaikan vaihdon yhteydessä, vaan aika itsestäänselvänä menty lomamääräytymissääntöjen mukaan (osa toki valtiolla töissä). Tuntuu omaan korvaan olevan siis melko kuplautunutta/polarisoitunutta näkemys täällä, jos meininki on luokkaa "itsestäänselvästi mukana sopparissa, eihän kukaan muuten vaihtaisi" :asif:
Kiintoisaa olisi tietää alimmat palkkatasot / alat, missä noita täysiä lomia huseerataan sopparissa messiin.

Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?

Itse reilusti yli keskituloinen (ja oma lähipiiri myös), mutta koskaan ei ole kenelläkään ollut pöydällä lomat työpaikan vaihdon yhteydessä, vaan aika itsestäänselvänä menty lomamääräytymissääntöjen mukaan (osa toki valtiolla töissä). Tuntuu omaan korvaan olevan siis melko kuplautunutta/polarisoitunutta näkemys täällä, jos meininki on luokkaa "itsestäänselvästi mukana sopparissa, eihän kukaan muuten vaihtaisi" :asif:
Kiintoisaa olisi tietää alimmat palkkatasot / alat, missä noita täysiä lomia huseerataan sopparissa messiin.

Siinä vaiheessa kun on töitä tarjottu niin "Mites ne lomat?".

Aika hiljaista voi olla myös ns. tusinatehtävissä, jossa ei ole kovin suurta merkitystä kuka tasavertaisista hakijoista otetaan. Jos taas kyse on eritysosaajasta, niin muutaman tonnin ”bonus” allekirjoituksesta lomien muodossa ei liene suurikaan ongelma.

Kysynnästä tietenkin paljon kiinni. Voisin kuvitella, että hoiva-alalla saisi tällä hetkellä neuvoteltua aika helposti palkallista vapaata, ja se on todellakin sekä työnantajan että työntekijän etu jaksamismielessä.

Aika hiljaista voi olla myös ns. tusinatehtävissä, jossa ei ole kovin suurta merkitystä kuka tasavertaisista hakijoista otetaan. Jos taas kyse on eritysosaajasta, niin muutaman tonnin ”bonus” allekirjoituksesta lomien muodossa ei liene suurikaan ongelma.
Jep, tätä mä juuri tarkoitan. Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut mitään mahdollisuuksia "neuvotella" lomista työhastatteluissa. Palkatonta saattaisi saadan mutta jos palkallisista lomista puhuu niin se on kiitos ja seuraava hakija sisään. Ei paljon mosurihommissa näistä neuvotella kun ei juuri myöskään palkoista.

Ja kyllä työnantajat ymmärtävät, tai ainakin pitäisi ymmärtää, että lomat ovat hyvä asia jaksamisen yms suhteen.

Ei korreloi kuin tiettyyn rajaan asti, afaik. Siitä on olemassa tilastoja, mutta tulos on päinvastainen, jos on liikaa lomaa -- ihmisellä alkaa omat projektit, ja nopeampi burnout --> menetät työntekijän. Kuitenkin ilman lomia -- burnout, ja menetät henkilön taas. Eli kultainen raja on jossain siinä välissä. ;)

Haastattelussa ottanut esiin. Nykyisessä paikassa palkalliset oli HR:n puolesta firmatasolla kielletty, palkatonta sai ottaa täydet 4 viikkoa mikä omalla kohdalla toimi, kun edellisestä paikasta otin lomat rahana ulos.

Edellisessä paikassa sain viikon palkallista kesälle ja siihen palkatonta päälle oman maun mukaan.

Siinä vaiheessa otin esille, kun sain tietää tulleeni valituksi. Tällöin vielä yrityksen henkilöstöjohtan kanssa neuvoteltiin palkasta ym. yksityiskohdista.

Sain lopulta pakettiin täydet lomat seuraavalle kesälle (en toki tiedä, oliko jopa firman käytäntö).

En lopulta kylläkään allekirjoittanut sopimusta muista syistä.

Palkkakeskustelun vaiheessa. Hakemuksessa laitan "neuvoteltavissa" aina siihen kohtaan, jos vaan pystyy. Aiheena juurikin raha / firman omat osakkeet / lomat /matkat /bonukset.

Omalla työnantajalla kuuluu kirjattuun HR-politiikkaan että jokaisella on se viisi viikkoa palkallista lomaa, riippumatta työsuhteen kestosta. Aloitin alkuvuodesta ja olen pitänyt aivan normaalisti palkalliset lomat tänä vuonna. Asiasta ei siis edes neuvoteltu haastattelussa, vaan suoraan ilmoitettiin työnantajan puolelta että lomat kuuluu pakettiin.

Itse tässä ihan äskettäin vaihdoin työpaikkaa, ja haastattelussa sanoin, että täysiä lomia en halua menettää. Ihan suorilta totesivat, että tokihan lomaa täytyy saada pitää, ja sopparissa onkin maininta "ns. täydet lomat talvilomasta 2022/23 alkaen". Lomarahat toki tulevat vain oikeasti kertyneen saldon perusteella.

Edellisessä työpaikassa taas oli käytäntö, että kaikki uudet saivat viikon palkallista ja oikeuden pitää seuraavaan lomakertymään negatiivisesti vaikuttamatonta palkatonta lomaa max. siten että kokonaisloma oli tuo 4+1 viikkoa. Tästä käytännöstä ei käsittääkseni poikettu ja sama tarjous oli sekä junnuille että vuosikymmeniä alalla olleille.

Vastaus tulee automaattisesti siitä, että onko palkan nettolisäys oikeassa suhteessa itselle siihen, että joutuu taas opettelemaan uuden talon tavoille ja ihan uuteen hommaan. Tuolla tasolla marginaalivero on noin 50%, joten 500 euron palkan lisäyksestä saat nettona itsellesi noin 250€. Siitä sitten miettimään, onko se omalla alalla vaivan arvoista.

Itselle muutos pitäisi olla vähintään 1000€, että harkitsisin oikeasti.

About 20v työuraa IT hommissa takana. Kolmas varsinainen työnantaja menossa. Yksi työsuhde näistä kesti vain reilu vuoden.
Palkkaa varmasti saisi paremmin muualtakin, nykyisen homman työtehtävät suhtkoht mielenkiintoisia, sekä työmatka reilu 5km pitävät vaa'an vahvasti pysymisen puolesta.
Ah, ja bonuksena se, että omasta tahdostani saan tehdä 4pv työviikkoa.

Tämä on kyllä kova :thumbsup:Tietyn pisteen jälkeen palkankorostusta huomattavasti parempi vaihtoehto olisi 4pv työviikko, siihen kun ei verottajakaan pääse väliin.

Tämä on kyllä kova :thumbsup:Tietyn pisteen jälkeen palkankorostusta huomattavasti parempi vaihtoehto olisi 4pv työviikko, siihen kun ei verottajakaan pääse väliin.

Tämä on tosiaan kova juttu ainakin minulle. Mulla on myös vähän perhebisneksiä joihin ehkä kuukaudesta päivän kaksi käytän tällä hetkellä, ja nehän tulevat nätisti juuri näiden palkattomien vapaiden aikana tehtyä.
Ja sovittu toki on, että joustoa löytyy, eli tarvittaessa tehdään esim proggisten aikaan täyttä viikkoa.
Nimim. Viime sunnuntaista huomisiltaan 2 viikon vapaiden edestä ylitöitä, rahana en ole noita koskaan ottanut. Vapaa-aikani on arvokkaampaa :)

Viimeksi muokattu:

Sitten kun työtä on sulle tarjottu ja palkasta sovittu, ennen sopimuksen hyväksyntää. "Onhan täydet lomat ekana vuonna ja isomman kertymän mukaan tokana vuonna ok?"

Oma tausta metallissa,nykyään toimin tuotannossa esimiehenä ja vastuualueena on CNC-työstöt.
Palkkakehitys ja työnkuva:
2010-2012:11€/h CNC-koneistaja
2012-2016: 14€/h muottien CNC-koneistus
2016-2018: 14,5€/h CNC-koneistus
2018--》3315€/kk Tuotannon esimies

Nykyiseen palkkaan olen ihan tyytyväinen,lisää on tulossa tammikuussa kun päästään palkkaneuvotteluissa maaliin.
Päivitetään omia tietoja, vuosi näköjään taas vierähtänyt ja tulot on hieman nousseet. Eli tällä hetkellä palkka on 3890€/kk, tämä alkaa olla nykyisessä firmassa näillä meriiteillä ja vastuilla maksimi. Silti tammikuussa otetaan taas painit HR-osaston kanssa ja yritetään selättää 4 kilon raja tulevana vuonna

Sitten kun työtä on sulle tarjottu ja palkasta sovittu, ennen sopimuksen hyväksyntää. "Onhan täydet lomat ekana vuonna ja isomman kertymän mukaan tokana vuonna ok?"
Ja miten vastaat kun työnantaja sanoo että ei tietenkään mitään täysiä lomia, normaalien lomapykälien mukaan mennään? Näin se on itsellä mennyt jokaisessa asiantuntijahommassa, turha haaveilla mistään täysistä lomista (lue: ylimääräisistä bonuksista) heti aloittaessa. Mutta en ole hommissa IT-alalla, ehkä siinä ero.

Ja miten vastaat kun työnantaja sanoo että ei tietenkään mitään täysiä lomia, normaalien lomapykälien mukaan mennään? Näin se on itsellä mennyt jokaisessa asiantuntijahommassa, turha haaveilla mistään täysistä lomista (lue: ylimääräisistä bonuksista) heti aloittaessa. Mutta en ole hommissa IT-alalla, ehkä siinä ero.
Sitten sopimusta ei hyväksytä jos on deal breaker. Itsellä viimeksi ei annettu täysiä lomia, mutta 20 pvää palkallista vapaata ja kertymä tietysti normaalisti. Halusin paikan, joten tämä sopi hyvin.

Ne pitää saada sovittua ennen allekirjoitusta, muuten varmasti nihkeätä. Tai näin muutaman IT-toverien suusta kuullut, itsehän oman korteni olen valinut -> Lähteeköhän pian 13. vuosi ja kokonaisuudessaan ensimmäisestä saman työnantajan työsuhteesta 25. vuosi :lol:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 227
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom