Palkkakeskustelu

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
No saa sitä töitäkin tehdä jos sunnuntait viettää töissä ja osan vielä tuplavuorona :think:
Niinhän minä tuossa totesin, tosiaan 3 sunnuntaita oli tuossa ylitöinä joista yksi tupla. Pääpointti siis että tienata voi hyvin jos jaksaa tehdä töitä. Vapaita puolisolle kertyy muutenkin mukavasti kun pyrkii tekemään normityöt tuplavuoroina, hän kun saa itse suunnitella työvuorolistansa, sillä säästää aikaa ja rahaa (bensaa) kun joutuu viettämään autossa 2h/työpäivä, säästää siis viikossa sen 4 tuntia kun tekee 3 työpäivää normaalin 5 sijaan, jaksaa sitten ylitöitäkin hieman paremmin. Lisätään vielä se että ainakin toistaiseksi ylityöt on välttämättömiä jotta terveydenhuolto pyörii edes jotenkin.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tulipas pienenä yllätyksenä miten hyvin sairaanhoitajat voi kovan henkilöstöpulan takia/ansiosta tienata, hälyrahat kun jouduttu nostamaan pilviin, puolisolle +3600€ käteen viime kuussa, toki joutunut tekemään hieman ylitöitäkin, yksi sunnuntai+hälyraha per viikko, taisi yhden tuplasunnuntainkin tehdä ylitöinä, mutta silti, ihan ok liksa vaikka toki työkin on rankkaa teho-osastolla, erityisesti henkilöstöpulan takia kun joutuu jatkuvasti vajaalla henkilöstömäärällä painamaan.
Tuo on ihan hyvä systeemi, jos ei kauheasti välitä vapaa-ajasta eikä ole jaksamisen kanssa ongelmaa. Ite alan olemaan sen verran perso esim. yöunille, että ihan joka ylityöviestiin en oo vastaamassa.

Luulisi olevan halvempaa ja järkevämpää maksaa työstä sen verran palkkaa, että saa vuorot täyteen ilman ylkkyjä. Omallakin työpaikalla useina päivinä kesän aikana maksettu 4 hoitajan työstä 7 hoitajan palkka, kun 75% miehityksestä ollut ylitöissä. Tuppaa parhainakin päivinä ainakin yksi ylkkyläinen olemaan. Noista vuoden mittaan kertyy sen verran iso potti, että sen rahan voisi kestävämminkin käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Tuo on ihan hyvä systeemi, jos ei kauheasti välitä vapaa-ajasta eikä ole jaksamisen kanssa ongelmaa. Ite alan olemaan sen verran perso esim. yöunille, että ihan joka ylityöviestiin en oo vastaamassa.

Luulisi olevan halvempaa ja järkevämpää maksaa työstä sen verran palkkaa, että saa vuorot täyteen ilman ylkkyjä. Omallakin työpaikalla useina päivinä kesän aikana maksettu 4 hoitajan työstä 7 hoitajan palkka, kun 75% miehityksestä ollut ylitöissä. Tuppaa parhainakin päivinä ainakin yksi ylkkyläinen olemaan. Noista vuoden mittaan kertyy sen verran iso potti, että sen rahan voisi kestävämminkin käyttää.
Itseasiassa juuri vapaa-ajan arvostamisen takia tekee tuplavuoroja normivuorona, aamut kun kestäisi työmatkat mukaan luettuna 6-17 ja iltavuorot 12-22 joten vapaata ei hirveästi muuten jäisi ja tuon ansiosta ylitöihinkin riittää energiaa, ja toki paras olisi kun maksaisivat suoraan kohtuu palkkaa, mutta olet varmasti tietoinen että yrittävät jatkuvasti ajaa sitä asiaa eteenpäin, työnantajapuoli vaan taida oikein käsittää asiaa.:hmm:
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Itseasiassa juuri vapaa-ajan arvostamisen takia tekee tuplavuoroja normivuorona, aamut kun kestäisi työmatkan mukaan luettuna 6-17 ja iltavuorot 12-22 joten vapaata ei hirveästi muuten jäisi ja tuon ansiosta ylitöihinkin riittää energiaa, ja toki paras olisi kun maksaisivat suoraan kohtuu palkkaa, mutta olet varmasti tietoinen että yrittävät jatkuvasti ajaa sitä asiaa eteenpäin, työnantajapuoli vaan taida oikein käsittää asiaa.:hmm:
Juu täällä samat. Meillä myös käytössä pitkät työvuorot ja se on ainakin itselle hyvä systeemi. Työ ei ole sillä tavalla fyyisesti raskasta, etteikö sitä jaksaisi tehdä pidempäänkin ja toisaalta psyykkinen kuormitus mielestäni nollaantuu paremmin kun saa olla pidempiä jaksoja pois työpaikalta. Monessa maassahan hoitotyö on järjestään kahdessa vuorossa á 12,5 h säännöllisesti kiertävillä listoilla. Suomessa jostain syystä tykätään asua työpaikalla vähän joka päivä.

Viittasin lähinnä tuohon kohtaan, että joka viikko ylitöitä niin näillä vuosilla (vasta 36) ei kyllä enää repeä moiseen :D Meillä on myös mahdollisuus ottaa ylkkyjä tuntipankkiin niin melkeinpä hyödynnän sitä, kun joskus eksyn ylitöihin. Saa sitten pari vuoroa olla pois kun käy tekemässä yhden ekstraa. Tämä toki työnantajapuolen ongelmia taitaa vain pahentaa, mutta toisaalta eipä ole minun asiani.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Onhan se raha kivaa, mutta ei kyllä mikään määrä korvaa noiden sairaanhoitajien kohtaamaan stressiä. Ei käy kateeksi. Työntekijäpula on paskinta ikinä. Tai paskinta oikeastaan on, jos työnantaja ei reagoi mitenkään selvään työntekijäpulaan...vuosiin.
100h viikkoja tekemällä ei kyllä pää kovin pitkään kestä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Onhan se raha kivaa, mutta ei kyllä mikään määrä korvaa noiden sairaanhoitajien kohtaamaan stressiä. Ei käy kateeksi. Työntekijäpula on paskinta ikinä. Tai paskinta oikeastaan on, jos työnantaja ei reagoi mitenkään selvään työntekijäpulaan...vuosiin.
100h viikkoja tekemällä ei kyllä pää kovin pitkään kestä.
No ylityömahdollisuus itsessään on toki hyvä, mutta ei se saisi olla ehto sille että välttämättömät työt saadaan suoritettua. Mitä vuoroihin liittyvään stressiin tulee, niin ainakaan puoliso ei koe stressaavaksi, vaan päin vastoin, työvuorot kun saa pääsääntöisesti itse suunnitella niin kuin haluaa ja jää enemmän aikaa lasten kanssa olemiseen, itse työhön liittyvän stressin osaa jättää työpaikalle, stressin taso taitaa vaihdella aika paljon riippuen työstä mitä tekee. Jatkuva 100h työviikko on aika epärealistinen mihin tahansa työhön, joskus nuorena tuli tehtyä 84h työviikkoa (7x12h) pari kuukautta putkeen, mutta se oli silloin, nykyisin itselle riittää 5x8h ja päivävuoro vaikka mahdollisuus olisi myös 4x12h + 6 vapaata vuoroon.:tup:
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Minua on pyydetty firman sisällä projektipäälliköksi vetämään 5-10 miljoonan euron projekteja (mm. laitteistoja, automaatiota, datayhteyksiä, ym.)

Tiimin esimies, yksikön päällikkö ja varsinaisen työn esimies ovat kaikki sitä mieltä, että työstä pitäisi saada sitä vastaava palkka, mutta HR taitaa heittäytyä poikkiteloin. Alustavasti HR on kuulemma tarjonnut 200€ palkankorotusta, mikä on omasta mielestä ihan puhdasta vittuilua. Nykyinen palkka on 3400€, oma pyynti 4300€ ja esimies sanoi, että voi tehdä tiukkaa saada edes neljää tonnia.

Mikä on tekkiläisten näkemys projektipäällikön palkasta tuon kokoisissa projekteissa? Uskoisin, että viisi tonniakaan kuukaudessa ei olisi mitenkään normaalista poikkeava palkka vastaavista hommista.

Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Minua on pyydetty firman sisällä projektipäälliköksi vetämään 5-10 miljoonan euron projekteja (mm. laitteistoja, automaatiota, datayhteyksiä, ym.)

Tiimin esimies, yksikön päällikkö ja varsinaisen työn esimies ovat kaikki sitä mieltä, että työstä pitäisi saada sitä vastaava palkka, mutta HR taitaa heittäytyä poikkiteloin. Alustavasti HR on kuulemma tarjonnut 200€ palkankorotusta, mikä on omasta mielestä ihan puhdasta vittuilua. Nykyinen palkka on 3400€, oma pyynti 4300€ ja esimies sanoi, että voi tehdä tiukkaa saada edes neljää tonnia.

Mikä on tekkiläisten näkemys projektipäällikön palkasta tuon kokoisissa projekteissa? Uskoisin, että viisi tonniakaan kuukaudessa ei olisi mitenkään normaalista poikkeava palkka vastaavista hommista.

Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
Jaa että IT(?)-projektipäällikön sopiva palkka on työnantajan tarjouksen mukaan 3600€/kk ?
:srofl:

Tuon saman liksan saa junnutason helppari. PM:n vastuut ja työmäärät on TÄYSIN eri tasolla. Mä pyytäisin talon ulkopuolelta tulevana 5000-6000 €/kk silmiä räpäyttämättä. Nyt vaikuttaa siltä että joko työnantajasi kusettaa tai ovat täysin kahvilla palkkatason osalta.

Jos kukaan talon sisältä ei suostu tarttumaan tarjoukseen, ja siihen vuokrataan ulkopuolinen konsultti, niin konsultin hinta on helposti 20000€/kk.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Minua on pyydetty firman sisällä projektipäälliköksi vetämään 5-10 miljoonan euron projekteja (mm. laitteistoja, automaatiota, datayhteyksiä, ym.)

Tiimin esimies, yksikön päällikkö ja varsinaisen työn esimies ovat kaikki sitä mieltä, että työstä pitäisi saada sitä vastaava palkka, mutta HR taitaa heittäytyä poikkiteloin. Alustavasti HR on kuulemma tarjonnut 200€ palkankorotusta, mikä on omasta mielestä ihan puhdasta vittuilua. Nykyinen palkka on 3400€, oma pyynti 4300€ ja esimies sanoi, että voi tehdä tiukkaa saada edes neljää tonnia.

Mikä on tekkiläisten näkemys projektipäällikön palkasta tuon kokoisissa projekteissa? Uskoisin, että viisi tonniakaan kuukaudessa ei olisi mitenkään normaalista poikkeava palkka vastaavista hommista.

Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
Samoilla linjoilla tuon pyynnin suhteen noin niinkuin "alkupalkkana". Se on mielenkiintoista meilläkin, että HR määrittelee palkankorotukset, ei "tuotantojohtaja", vaikka hänen hommissaan ollaankin.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
Kyllä tuosta 5k€ pitäisi saada. Ei voi olettaa, että heti tittelin saatuaan löytää vastaavia töitä ulkoa. Yleensä haetaan kokemusta. Mieti, että haluatko tehdä noita 1-3v keräten kokemusta, jonka jälkeen on realistista nostaa kytkintä ja saada oikea palkkataso. Nykyisessä paikassa se tuskin koskaan korjaantuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Minua on pyydetty firman sisällä projektipäälliköksi vetämään 5-10 miljoonan euron projekteja (mm. laitteistoja, automaatiota, datayhteyksiä, ym.)

Tiimin esimies, yksikön päällikkö ja varsinaisen työn esimies ovat kaikki sitä mieltä, että työstä pitäisi saada sitä vastaava palkka, mutta HR taitaa heittäytyä poikkiteloin. Alustavasti HR on kuulemma tarjonnut 200€ palkankorotusta, mikä on omasta mielestä ihan puhdasta vittuilua. Nykyinen palkka on 3400€, oma pyynti 4300€ ja esimies sanoi, että voi tehdä tiukkaa saada edes neljää tonnia.

Mikä on tekkiläisten näkemys projektipäällikön palkasta tuon kokoisissa projekteissa? Uskoisin, että viisi tonniakaan kuukaudessa ei olisi mitenkään normaalista poikkeava palkka vastaavista hommista.

Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun tuollaisia palkkalappuja projektipäällikön hommista nähdään. Eikä sillä projektin rahallisella arvolla tunnu kovin usein olevan merkitystä. Itse en lähtisi projektipäällikön hommiin kuin minimi 5000€ bruttoliksalla tapauksesta riippumatta, sen verran ahdistavaa ja stressaavaa hommaa se on. Sanon kuitenkin, että alle 4000€ brutto projektipäällikön tehtävistä on verrattain yleistä ainakin jos tilastoihin otetaan julkinen sektori mukaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Minua on pyydetty firman sisällä projektipäälliköksi vetämään 5-10 miljoonan euron projekteja (mm. laitteistoja, automaatiota, datayhteyksiä, ym.)

Tiimin esimies, yksikön päällikkö ja varsinaisen työn esimies ovat kaikki sitä mieltä, että työstä pitäisi saada sitä vastaava palkka, mutta HR taitaa heittäytyä poikkiteloin. Alustavasti HR on kuulemma tarjonnut 200€ palkankorotusta, mikä on omasta mielestä ihan puhdasta vittuilua. Nykyinen palkka on 3400€, oma pyynti 4300€ ja esimies sanoi, että voi tehdä tiukkaa saada edes neljää tonnia.

Mikä on tekkiläisten näkemys projektipäällikön palkasta tuon kokoisissa projekteissa? Uskoisin, että viisi tonniakaan kuukaudessa ei olisi mitenkään normaalista poikkeava palkka vastaavista hommista.

Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
Työnantajasi ei arvosta sinua, joten tuo on pelkkää vittuilua. Tuolla palkalla korkeintaan tekee järjestlemäasiantuntijan hommia, eikä mitään vaativaa projektinjohtoa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Kyllä tuosta 5k€ pitäisi saada. Ei voi olettaa, että heti tittelin saatuaan löytää vastaavia töitä ulkoa. Yleensä haetaan kokemusta. Mieti, että haluatko tehdä noita 1-3v keräten kokemusta, jonka jälkeen on realistista nostaa kytkintä ja saada oikea palkkataso. Nykyisessä paikassa se tuskin koskaan korjaantuu.
Nuo sisäiset palkankorotukset on kyllä isossa osassa firmoja ihan rikki. Uusien työntekijöiden löytäminen on helkkarin kallista monessakin mielessä, joten tulisi paljon halvemmaksi hoitaa nuo sisäiset korotukset kuntoon. Aina kun itse olen ollut hommassa, missä noihin olen pystynyt vaikuttamaan, niin käyttänyt kaikki keinot, että hyvien tekijöiden palkat on about kilpailukykyiset ilman firman vaihtoa. Aina ei firman sisäinen taso veny tarpeeksi varsinkaan alan parhaiden maksajien tasolle, kun itse liiketoimi ei ole tarpeeksi tuottavaa, mutta ainakin sen mihin pystyy ts. käytännössä se taso mitä voisi tarjota ulkoa palkattavalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Jaa että IT(?)-projektipäällikön sopiva palkka on työnantajan tarjouksen mukaan 3600€/kk ?
:srofl:

Tuon saman liksan saa junnutason helppari. PM:n vastuut ja työmäärät on TÄYSIN eri tasolla. Mä pyytäisin talon ulkopuolelta tulevana 5000-6000 €/kk silmiä räpäyttämättä. Nyt vaikuttaa siltä että joko työnantajasi kusettaa tai ovat täysin kahvilla palkkatason osalta.

Jos kukaan talon sisältä ei suostu tarttumaan tarjoukseen, ja siihen palkataan ulkopuolinen konsultti, niin konsultin hinta on helposti 20000€/kk.
On kyllä vähän huutonauru-tasoa, mutta kuulostaa joltain junioriprojarin palkalta kunta/valtio-omisteisessa firmassa, missä isketään tehtäväkohtainen osa nollille.

Kyllä tuosta 5k€ pitäisi saada. Ei voi olettaa, että heti tittelin saatuaan löytää vastaavia töitä ulkoa. Yleensä haetaan kokemusta. Mieti, että haluatko tehdä noita 1-3v keräten kokemusta, jonka jälkeen on realistista nostaa kytkintä ja saada oikea palkkataso. Nykyisessä paikassa se tuskin koskaan korjaantuu.
Sisäisesti suurien palkankorotuksien saaminen tuntuu olevan usein puolimahdottomuus. Mä kallistuisin myös samalla kannalle, että jos hommat kiinnostaa ja firma on muuten ok, niin tuosta voi ainakin alkuun ottaa työkokemusta alle ja nostaa kytkintä kun tulee sopiva työtarjous vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Valtorilla projektipäällikön peruspalkka on 3863,81€.
Tähän päälle tulee 0 - 50% henkilökohtaista lisää.

Henkilökohtainen lisä arvioitiin vuosittain ja ns. perussuorittamisella (eli teet työsi niin kuin oletetaan)
sai 20,3%.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Jaa että IT(?)-projektipäällikön sopiva palkka on työnantajan tarjouksen mukaan 3600€/kk ?
:srofl:

Tuon saman liksan saa junnutason helppari. PM:n vastuut ja työmäärät on TÄYSIN eri tasolla. Mä pyytäisin talon ulkopuolelta tulevana 5000-6000 €/kk silmiä räpäyttämättä. Nyt vaikuttaa siltä että joko työnantajasi kusettaa tai ovat täysin kahvilla palkkatason osalta.

Jos kukaan talon sisältä ei suostu tarttumaan tarjoukseen, ja siihen vuokrataan ulkopuolinen konsultti, niin konsultin hinta on helposti 20000€/kk.
Ei IT, mutta tekniikan puolella kuitenkin. Projekti pitäisi saada maaliin reilun vuoden sisällä, ja minä tunnen nykyisten hommien puolesta kyseiset työt ja talon kontaktit päällisin puolin valmiiksi.

Ulkopuoliset ovat käytännössä poissuljettu vaihtoehto, kun projekti on loppusuoralla ja pelkkään rekryyn menee täällä helposti puoli vuotta. Nykyiset hommat ovat puolestaan hyvin rentoja eikä stressiä ole mistään.

Kyllä minä neljällä tonnilla olisin valmis lisävastuisiin, koska kyseessä olisi ensimmäinen varsinainen projektipäällikön rooli, vaikka erilaisista projektitöistä on yli viiden vuoden kokemus taustalla.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Ei IT, mutta tekniikan puolella kuitenkin. Projekti pitäisi saada maaliin reilun vuoden sisällä, ja minä tunnen nykyisten hommien puolesta kyseiset työt ja talon kontaktit päällisin puolin valmiiksi.

Ulkopuoliset ovat käytännössä poissuljettu vaihtoehto, kun projekti on loppusuoralla ja pelkkään rekryyn menee täällä helposti puoli vuotta. Nykyiset hommat ovat puolestaan hyvin rentoja eikä stressiä ole mistään.

Kyllä minä neljällä tonnilla olisin valmis lisävastuisiin, koska kyseessä olisi ensimmäinen varsinainen projektipäällikön rooli, vaikka erilaisista projektitöistä on yli viiden vuoden kokemus taustalla.
4500€/kk lienee hyvä palkka tuollaisiin pienempiin projekteihin kun ensimmäisestä positiosta on kysymys. Ja suht ohkaisella kokemuksella vielä.

6k€ liksoille voi päästä sitten 50-200m€ projekteissa kun puhutaan perinteisestä tekniikan alasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Vai että alle 4k:n pitäisi alkaa projariksi. Itse sanoisin työnantajalle vaan että kiitos ei ja onnea projarin hakemiseen.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Ei IT, mutta tekniikan puolella kuitenkin. Projekti pitäisi saada maaliin reilun vuoden sisällä, ja minä tunnen nykyisten hommien puolesta kyseiset työt ja talon kontaktit päällisin puolin valmiiksi.

Ulkopuoliset ovat käytännössä poissuljettu vaihtoehto, kun projekti on loppusuoralla ja pelkkään rekryyn menee täällä helposti puoli vuotta. Nykyiset hommat ovat puolestaan hyvin rentoja eikä stressiä ole mistään.

Kyllä minä neljällä tonnilla olisin valmis lisävastuisiin, koska kyseessä olisi ensimmäinen varsinainen projektipäällikön rooli, vaikka erilaisista projektitöistä on yli viiden vuoden kokemus taustalla.
Täysin ulkopuolisena minun(kin) on toki mahdollista heittää aika jyrkkiä mielipiteitä ja yleistää asioita, mutta silti tuo tarjous on reilusti alakanttiin. Jos nyt vähän lieventää näkökantaa, niin kaikille raha ei ole kaikki kaikessa. Rivien välistä luettuna saan vaikutelman että pidät työnantajastasi ja se on aina plussaa. Ja aloitteleva PM ei nyt voi olettaa että saisi senioritason liksaa, joten näitä nyt voi ehkä hitusen pitää perusteina hieman alemmalle palkkatoiveelle. Millaista palkkatoivetta esitätkin, niin ihan itsestäänselvyytenä PM:n rooliin kuuluu tulospalkkiot - muista pyytää se peruspalkan päälle.

Yksi kohta viestissäsi vähän särähtää silmään. Sanoit että projekti on jo loppusuoralla ja maali on vuoden sisällä? Minulla soi nyt hälytyskellot. Mitä sille edelliselle PM:lle tapahtui? Vai eikö siinä ole ollut PM:ää lainkaan? Tuossa on riskinä että projekti on menossa päin prinkkalaa ja uudelta PM:ltä (sinä) edellytetään ihmetekoja, jotta tavoitteet täyttyy. Ja kun ne ei täyty, niin sinä olet syntipukki ja voit unohtaa ainakin ne neuvottelemasi tulospalkkiot.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Henkilokohtainen mielipide on etta kaikki vastuut kannattaa ottaa vastaan vaikka palkka ei nousisikaan kunhan tyotunnit eivat muutu. Jos palkka ei seuraa perassa parin vuoden mittaan niin sitten nostaa kytkinta ja vaihtaa paikkaan missa saa paremman palkan. Pelkastaan tyopaikkoja vaihtamalla ei palkka nouse paljoa vaan se vaatii myos sen etta kokemusta ja taitoa kertyy matkan varrella. Hesbugerin kokilla ja kokista tiimipaallikoksi siirtyneella on aivan erilaiset palkkaneuvottelut seuraavassa tyopaikassa mitenkaan riippumatta siita etta heilla olisi ollut sama palkka hesessa.

Asia on tietenkin eri jos niita vastuita ei halua mutta silloin sita ei kylla palkkakaan pelasta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Täysin ulkopuolisena minun(kin) on toki mahdollista heittää aika jyrkkiä mielipiteitä ja yleistää asioita, mutta silti tuo tarjous on reilusti alakanttiin. Jos nyt vähän lieventää näkökantaa, niin kaikille raha ei ole kaikki kaikessa. Rivien välistä luettuna saan vaikutelman että pidät työnantajastasi ja se on aina plussaa. Ja aloitteleva PM ei nyt voi olettaa että saisi senioritason liksaa, joten näitä nyt voi ehkä hitusen pitää perusteina hieman alemmalle palkkatoiveelle. Millaista palkkatoivetta esitätkin, niin ihan itsestäänselvyytenä PM:n rooliin kuuluu tulospalkkiot - muista pyytää se peruspalkan päälle.

Yksi kohta viestissäsi vähän särähtää silmään. Sanoit että projekti on jo loppusuoralla ja maali on vuoden sisällä? Minulla soi nyt hälytyskellot. Mitä sille edelliselle PM:lle tapahtui? Vai eikö siinä ole ollut PM:ää lainkaan? Tuossa on riskinä että projekti on menossa päin prinkkalaa ja uudelta PM:ltä (sinä) edellytetään ihmetekoja, jotta tavoitteet täyttyy. Ja kun ne ei täyty, niin sinä olet syntipukki ja voit unohtaa ainakin ne neuvottelemasi tulospalkkiot.
Tykkään kyllä työnantajasta palkkapolitiikkaa lukuunottamatta kaikin puolin. Tulospalkkio meillä on koko yrityksen laajuinen, niin siihen ei yksittäinen projekti pääsee liiaksi vaikuttamaan.

Edellinen PM oli konsultti ja on lähdössä toiseen firmaan. Itse olen hankkeen hallinnassa mukana ja säännöllisesti eri projarien kanssa tekemisissä, niin tiedän että kyseiset projektit ovat suht hyvin raiteillaan. Loppukuun aikana tehdään vielä pientä tiedonsiirtoa, että pääsee paremmin kärryille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Minua on pyydetty firman sisällä projektipäälliköksi vetämään 5-10 miljoonan euron projekteja (mm. laitteistoja, automaatiota, datayhteyksiä, ym.)

Tiimin esimies, yksikön päällikkö ja varsinaisen työn esimies ovat kaikki sitä mieltä, että työstä pitäisi saada sitä vastaava palkka, mutta HR taitaa heittäytyä poikkiteloin. Alustavasti HR on kuulemma tarjonnut 200€ palkankorotusta, mikä on omasta mielestä ihan puhdasta vittuilua. Nykyinen palkka on 3400€, oma pyynti 4300€ ja esimies sanoi, että voi tehdä tiukkaa saada edes neljää tonnia.

Mikä on tekkiläisten näkemys projektipäällikön palkasta tuon kokoisissa projekteissa? Uskoisin, että viisi tonniakaan kuukaudessa ei olisi mitenkään normaalista poikkeava palkka vastaavista hommista.

Voisihan sitä toisaalta ottaa paikan vastaan ja aloittaa saman tien hakemaan uusia töitä, olisi ainakin CV:ssä merkintä päällikön hommista…
Mikä koulutus?

Sanoisin, että ota vastaan ja yritä hilata palkka niin ylös kun saat. Saat kokemusta ja jos se ei siitä nouse jatkossa niin vaihdat hommia. Isommilla kannuksilla on taas helpompi hakea parempia hommia. Helpompi päästä parempiiin hommiin kun on jotain näyttöäkin cv:ssä.


Itse hyppäsin työntekijästä esimieheksi jolla oma budjetti ja pikkuprojekteja. Aluksi ruokapalkalla (käteen jäi sen verran extraa, että talon ruokalassa sai sapuskat). Pelkkä ammattikoulu takana niin oli aika helppo päätös omalta osalta kun ei niillä papereilla oikein voi edes hakea parempi palkkasia hommia missä olin ellei ole työkokemusta. Palkka oli silloin jotain 2700€/kk nyt se on 4900€/kk. Tosta on nyt jo vuosia... En ole vieläkään vaihtanut työnantajaa (eikä oikein kiinnostakkaan). Omasta mielestä hommat tuli helpommaksi ja palkka nousi XD. Ei varmaan sovi kaikille, mutta itse en oikein stressaa mistään ja uudet erillaiset ongelmat on vaan mielenkiintoinen lisä työhön mikä on muuten jo niin tuttua...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Projektipäällikkön tehtäviä paljon erilaisia ja tyylisiä. Itse olen ollut projektipäällikkönä liiketilojen perustamisessa. Laskin budjetit, koordinoin oikeat ihmiset ja oikeat hommat oikeaan paikkaan ja varmistin aikataulut ja työmäärät sekä että pysyttiinkö budjetissa. Alkuun stressaavaa, mutta jo vuoden tehneenä aika itseään toistavaa ja stressitöntä. Usein kysyttiin "tiedätkö asiasta/kohteesta x" ja osaisin kertoa oikean henkilön ja suunnan. Mitä enemmän oppi jakamaan vastuut ja yhdistämään oikeat henkilöt niin sitä helpompaa oli itselle. Tässä toki myös suurena tekijänä onko tiimi toimiva ja henkilöt haluavat saada asioita aikaan. Sitten jos ollaan "ei ehdi" asenteella niin kävin nopean keskustelun prioriteeteista. Jos ei sillä lähtenyt niin otin henkilön esimieheen yhteyttä ja kerroin prioriteetin projektin kannalta. Ns helpompaa kun ei ole kuin projektivastuu eikä esimiesvastuuta. Palkka oli tuolloin 3600e ja jälkeenpöin ajateltuna ei sen työmäärän kummoisempi tarvinnut olla. Nyt vaatimassa projektohommissa ja palkka lähenee viittä tonnia. Silti ei tämäkään nyt ole kuin oikeiden hlöiden yhdistämistä, aikataulutusta ja budjetointia. Onneksi ei ole omalle kohdalle osunut noita valtavia ylityötunteja, huonosti nukuttuja öitä ja stressiä näistä hommista mitä usein kuulee.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Mikä koulutus?

Sanoisin, että ota vastaan ja yritä hilata palkka niin ylös kun saat. Saat kokemusta ja jos se ei siitä nouse jatkossa niin vaihdat hommia. Isommilla kannuksilla on taas helpompi hakea parempia hommia. Helpompi päästä parempiiin hommiin kun on jotain näyttöäkin cv:ssä.


Itse hyppäsin työntekijästä esimieheksi jolla oma budjetti ja pikkuprojekteja. Aluksi ruokapalkalla (käteen jäi sen verran extraa, että talon ruokalassa sai sapuskat). Pelkkä ammattikoulu takana niin oli aika helppo päätös omalta osalta kun ei niillä papereilla oikein voi edes hakea parempi palkkasia hommia missä olin ellei ole työkokemusta. Palkka oli silloin jotain 2700€/kk nyt se on 4900€/kk. Tosta on nyt jo vuosia... En ole vieläkään vaihtanut työnantajaa (eikä oikein kiinnostakkaan). Omasta mielestä hommat tuli helpommaksi ja palkka nousi XD. Ei varmaan sovi kaikille, mutta itse en oikein stressaa mistään ja uudet erillaiset ongelmat on vaan mielenkiintoinen lisä työhön mikä on muuten jo niin tuttua...
Ympäristö- ja energiatekniikan amk-inssi. Sinänsä kiinnostaa siirtyä haastavampiin tehtäviin, mutta en halua parin satasen takia reilusti stressaavampaa työtä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Sinänsä kiinnostaa siirtyä haastavampiin tehtäviin, mutta en halua parin satasen takia reilusti stressaavampaa työtä.
Ei ole yhtaaan tunne etta et ole kuitenkaan viela taysin osaava PM ja siihen oppimiseen menee pari vuotta. Naiden kahden vuoden aikana saat kuitenkin normi palkan. Eli yhdenlaista tyossaoppimista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ympäristö- ja energiatekniikan amk-inssi. Sinänsä kiinnostaa siirtyä haastavampiin tehtäviin, mutta en halua parin satasen takia reilusti stressaavampaa työtä.
Tiedät itse mitä homma on ja viihdyt vanhassa niin mikäs siinä? Annat hinnan ja jos työnantajaa ei naposta niin ei sitten. Jos olet nuori, löytyy kunnianhimoa ja tulevaisuudessa aattelet itsesi vastaavissa hommissa niin onhan se sitten taas vähän tyhmä hinnoitella itsensä pois (toki silti reilukorvaus pitää yrittää neuvotella). Oletan nyt, että olet sellasissa hommissa, että jos haet vastaavaa paikkaa muuten niin pääset rekrypinon alimmaisten joukkoon.

Munkin pestiä tarjottiin työkaverille ensin. Ei napannut ja mitä nyt jälkeenkin olen ymmärtänyt niin ei ole kaduttanut.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Itse olen aikanaan ottanut lisävastuuta kysymättä suoraan lisää liksaa. Ajatus oli kysellä sitten, kun hommat sujuu. En enää muista kuinka tarkalleen meni, mutta liksa on korjaantunut sittemmin.

Ko. tilanteessa luulisi olevan hyvät valtit neuvotella suoraan lisää liksaa, sillä sen konsultin kustannus lienee jokatapauksessa ~15-20ke/kk.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Projarihan tässä pitäisi olla mutta sitten kun päästäisiin viimein aloittamaan, niin ei näytä resursseja löytyvän - siis määrittelyyn, ulkopuolinen toimija hoitaa kyllä teknisen puolen.

Eihän tässä olekaan kuin koko tämä vuosi puhuttu siitä että projektipäällikkö ei itsekseen voi alkaa tekemään koko kioskin tuotannonohjausjärjestelmää. :btooth:

e. Palkka nyt on ihan ok, mikäs tässä siis on odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Millainen ns kompetenssi sulla on projariksi ? Onko projektikokemusta/projektihallinan sertejä tms ?

Meillä on IT-firmassa porukkaa, jotka edenneet projareiksi talon sisällä (firma maksanut jonkun prince tms koulutuksen samalla) ja lähtöpalkka 4000-4500e/kk. Ulkoa tulevat sertilliset/kokeneet projarit sitten vaativuuden mukaan 5000-7000e/kk haarukassa. IT-talo.
Reilu viisi vuotta projektitaustaa. Aikatauluja, budjetteja, resursseja, earned value seurantaa, asennusten ja käyttöönoton valvontaa, tehdasjärjestelyjä, ongelmanseurantaa, satunnaisia hankintoja ja kilpailutuksia, ym. tullut tehtyä. Osaprojektien vetämistä myös. Vaikka projarin rooli itsessään on uusi, niin pohjaa hommille kuitenkin löytyy.

Serttejä ei ole, jossain talonsisäisessä IPMA-koulutuksessa joskus käynyt, mutta siitä ei tullut virallista merkintää mihinkään.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Viimevuoden TES korotukset suli veroprosentinkorotuksen myötä. 20e lisää kuussa, mutta nettona 10€ vähemmän, jej.

Saa toki veronpalautuksina myöhemmin takaisin.

Alkaa vaan näyttää siltä, että lomautuksia tulossa. (Viimeisin tilausvahvistus Siemenssiltä 2/2024).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Saa toki veronpalautuksina myöhemmin takaisin.
Ei pitäis olla mahdollista. Laske verokortti uusiksi uusien tulojen mukaan niin saat netot kohdalleen.

Alkaa vaan näyttää siltä, että lomautuksia tulossa. (Viimeisin tilausvahvistus Siemenssiltä 2/2024).
Aika karuja on kyllä toimitusajat monissa komponenteissa. Ei ole omalla työpaikalla aiheuttaneet vielä showstoppereita, mutta viivästyksiä kyllä.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
Reilu viisi vuotta projektitaustaa. Aikatauluja, budjetteja, resursseja, earned value seurantaa, asennusten ja käyttöönoton valvontaa, tehdasjärjestelyjä, ongelmanseurantaa, satunnaisia hankintoja ja kilpailutuksia, ym. tullut tehtyä. Osaprojektien vetämistä myös. Vaikka projarin rooli itsessään on uusi, niin pohjaa hommille kuitenkin löytyy.

Serttejä ei ole, jossain talonsisäisessä IPMA-koulutuksessa joskus käynyt, mutta siitä ei tullut virallista merkintää mihinkään.
Projektipäällikön tehtävänkuvat ja vastuut vaihtelevat, kuten jo kerrottukin edellä, todella paljon riippuen alasta, maasta ja työpaikasta jne. Tentävänimike on vähän sama kuin sanoisi, että on x alan ammattilainen. Ota siitä nyt sitten selvää. Osa tekee samalla resurssointia, taloutta, tuotteiden hallintaa, dokumentointia, esimiestyötä, katselmointeja, raportointia, tulevaisuuden suunnittelua, matkustusta, sopimuksia, aikataulutusta, viestintää, esiintymistä, suunnittelua yms. Kirjo on iso. Työ voi olla mukavaa tai sitten helvetillisen stessaavaa, jatkuvaa painostusta, rahapulassa oloa, pitkää päivää, yksin olemista jne. riippumatta siitä miten isosta budjetista puhutaan. Töitä saa tehdä pahimmissa tapauksissa tehdä illat ja viikonloputkin. Siloin kun työnkuva on hyvässä balanssissa, homma ei karkaa käsistä ja se voi olla jopa ihan nautittavaakin. Välillä häiritsee, kun vaativuutta koetetaan suhteuttaa käytössä olevaan budjettiin, ei vaativuutta näin voi mitata.
Ota selville firman sisällä muilta projektipäälliköiltä mitä tehtävä on ja miten he sen kokevat, arvioi sitten miten vakanssi sulle sopisi. Olet aloitteleva ja voi olla, toivottavasti ei, että huomaat työn olevan erilaista mitä sen luulit olevan. Jos työnkuva ei ole sitä mitä uskoit, sitten homma käy raskaaksi ja on hyvä olla uusi suunnitelma takataskussa valmiina.
Kesken kaiken on ikävä aloittaa, jos olet tätä projektia jo tehnyt, niin sitten sen hahmottaminen ja johtaminen on helpompaa. Lisäksi tarjottu palkka on surkea tässä kontekstissa mitä olet kertonut. Vaikka olisit valtiolla, palkka aloittelevanakin pitäisi olla aivan toista luokkaa. Se minkä takia tuo kannattaisi ottaa vastaan tuolla palkalla on, että olet valmis vaihtamaan firmaa. Sillloin saisit kokemusta ja samalla ettii parempi palkallista vakanssia.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Projektipäällikön tehtävänkuvat ja vastuut vaihtelevat, kuten jo kerrottukin edellä, todella paljon riippuen alasta, maasta ja työpaikasta jne. Tentävänimike on vähän sama kuin sanoisi, että on x alan ammattilainen. Ota siitä nyt sitten selvää. Osa tekee samalla resurssointia, taloutta, tuotteiden hallintaa, dokumentointia, esimiestyötä, katselmointeja, raportointia, tulevaisuuden suunnittelua, matkustusta, sopimuksia, aikataulutusta, viestintää, esiintymistä, suunnittelua yms. Kirjo on iso. Työ voi olla mukavaa tai sitten helvetillisen stessaavaa, jatkuvaa painostusta, rahapulassa oloa, pitkää päivää, yksin olemista jne. riippumatta siitä miten isosta budjetista puhutaan. Töitä saa tehdä pahimmissa tapauksissa tehdä illat ja viikonloputkin. Siloin kun työnkuva on hyvässä balanssissa, homma ei karkaa käsistä ja se voi olla jopa ihan nautittavaakin. Välillä häiritsee, kun vaativuutta koetetaan suhteuttaa käytössä olevaan budjettiin, ei vaativuutta näin voi mitata.
Ota selville firman sisällä muilta projektipäälliköiltä mitä tehtävä on ja miten he sen kokevat, arvioi sitten miten vakanssi sulle sopisi. Olet aloitteleva ja voi olla, toivottavasti ei, että huomaat työn olevan erilaista mitä sen luulit olevan. Jos työnkuva ei ole sitä mitä uskoit, sitten homma käy raskaaksi ja on hyvä olla uusi suunnitelma takataskussa valmiina.
Kesken kaiken on ikävä aloittaa, jos olet tätä projektia jo tehnyt, niin sitten sen hahmottaminen ja johtaminen on helpompaa. Lisäksi tarjottu palkka on surkea tässä kontekstissa mitä olet kertonut. Vaikka olisit valtiolla, palkka aloittelevanakin pitäisi olla aivan toista luokkaa. Se minkä takia tuo kannattaisi ottaa vastaan tuolla palkalla on, että olet valmis vaihtamaan firmaa. Sillloin saisit kokemusta ja samalla ettii parempi palkallista vakanssia.
Tämän viikon ajan ollaan tehty pois jäävän projektipäällikön kanssa soihdunvaihtoa ja käyty projektien tilannetta ja niihin liittyviä töitä läpi. Aika hallinnollista pyörittelyä tuntuu olevan pääosin, muutamia hankintoja, toimittajien suunnittelun ja töiden edistymisen seurantaa, omassa päässä asioiden ja ihmisten potkimista eteenpäin, raportointia, toisten projektien rajapinnoissa luovimista, jne.

Palkkatilanne tulee olemaan se, että pariksi ensimmäiseksi kuukaudeksi saan 250€ korotuksen, jonka jälkeen kun olen ”todistanut että pärjään töissä” palkka nousee 3900€/kk tasolle. Tämän saa onneksi itse määritellä, ettei roiku missään löysässä hirressä.

Kyllä tuo 500€/kk palkanlisäys vuodeksi-pariksi riittänee kunnes projekti tulee päätökseen. Jos tulevasta tuotanto-organisaatiosta tarjotaan paikkaa niin siinä voi koittaa neuvotella taas lisää liksaa, tai vaihtaa muihin hommiin heti hyvän tarjouksen tullessa vastaan.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Kehityskeskustelu tuli pomon kanssa käytyä tänään ja tulihan sieltä korotus, mutta pieni sellainen. Yleiskorotus mukaan luettuna palkka nousi 3000€ → 3185€. Tittelinä mekaniikkasuunnittelija, noin 3 vuotta työkokemusta. Pitäisi osata olla tiukempi keskusteluissa, mutta toisaalta ei haluaisi liian hankalaksi alkaa. Verottaja vie melkein puolet ja kaiken kallistuminen saa kyllä pohtimaan miksi tulikin valittua konetekniikka tietotekniikan sijasta... Sen verran motivaatiopuutetta ollut viime aikoina, että tässähän pitää pian alkaa tosissaan harkitsemaan takaisin koulunpenkille lähtöä joko jatkokouluttautumisen tai alanvaihdon parissa.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
81
Kehityskeskustelu tuli pomon kanssa käytyä tänään ja tulihan sieltä korotus, mutta pieni sellainen.
Konetekniikka ei ole huonoin valintasi vaan suunnittelu. Kolme vuotta ei varmasti ole mennyt hukkaan mutta muihin tehtäviin sinun on hakeuduttava palkan nostamiseksi. Mahdollisuuksia on monia mutta tuolta pohjalta esim. teknologia alan tuotannonsuunnittelun tai tarjouslaskennan hommat voisi olla vaihtoehtoja.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Konetekniikka ei ole huonoin valintasi vaan suunnittelu. Kolme vuotta ei varmasti ole mennyt hukkaan mutta muihin tehtäviin sinun on hakeuduttava palkan nostamiseksi. Mahdollisuuksia on monia mutta tuolta pohjalta esim. teknologia alan tuotannonsuunnittelun tai tarjouslaskennan hommat voisi olla vaihtoehtoja.
Kyllä, juuri näin. Suunnittelukokemuksen pohjilta vain hakemaan parempipalkkaisia hommia jossa siitä suunnittelupuolen tietämyksestä on etua.
Ja mitä tulee IT-alan opiskeluihin, niin tiedän useammankin konetekniikan insinöörin jotka työskennelleet jopa koko uransa koodaushommissa. Itsekin konetekniikkaa opiskellut aikanaan, koodaushommiakin tehnyt jossain määrin, mutta ei sopinut minulle, tai en vaan osannut :p Lähinnä nykyisin heiluttelen huulta ja käsiä, jotain teknisiä juttujakin toisinaan sallivat vielä tehdä. Palkkaa tulee 70-80k€ vuodessa riippuen bonuksista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
miksi tulikin valittua konetekniikka tietotekniikan sijasta... Sen verran motivaatiopuutetta ollut viime aikoina, että tässähän pitää pian alkaa tosissaan harkitsemaan takaisin koulunpenkille lähtöä joko jatkokouluttautumisen tai alanvaihdon parissa.
Kuten yllä mainittu, hankkiudut vaan siitä suunnittelusta eroon. Konetekniikan (DI/INS?) papereilla on kyllä saumat tehdä sellaisiakin asioita joista maksetaan. Nimim. Konetekniikan DI ja 6 vuotta valmistumisen jälkeen kokonaisvuosiansiot vuonna 2022 noin 80 k€. Ei tuohon vielä mitään jatkokouluttautumista vaadita, mutta osaamisen kehittämistä toki tavalla tai toisella.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
En kyllä ymmärrä nyt ihan tuota avautumistakaan, 6,2% korotus vuodessa. Eikös se ole ihan kaikilla mittareilla poikkeuksellisen paljon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Pitäisi osata olla tiukempi keskusteluissa, mutta toisaalta ei haluaisi liian hankalaksi alkaa.
Ei, ei ja ei.
Tottakai juuri SINUN pitää tiukkana olla, ei sen pitäisi kyllä tarkoittaa että olisit hankala.
Ei se tiukkana oleminen myöskään tarkoita sitä, että se oma korotuspyyntö menisi edes läpi.

Tällainen ajatusmalli on mun korvaan hyvin erikoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
En kyllä ymmärrä nyt ihan tuota avautumistakaan, 6,2% korotus vuodessa. Eikös se ole ihan kaikilla mittareilla poikkeuksellisen paljon?
Riippuu vähän mihin vertaa. Jos palkan ostovoima tippuu (korotukset inflaatiota pienempiä), niin ei se hyvä ole. Toisaalta sitten taas jos verrataan keskimääräisiin korotuksiin monilla aloilla, niin onhan tuo paljon.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
En kyllä ymmärrä nyt ihan tuota avautumistakaan, 6,2% korotus vuodessa. Eikös se ole ihan kaikilla mittareilla poikkeuksellisen paljon?
Eiköhän kyseessä ollut harmitus palkkatasosta muihin vastaavan tason teknisen koulutuksen aloihin verrattuna, eikä korotuksen koosta.

Poikkeuksellisen paljoakaan se ei ole, varsinkaan uran alkuvaiheilla.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Konetekniikka ei ole huonoin valintasi vaan suunnittelu. Kolme vuotta ei varmasti ole mennyt hukkaan mutta muihin tehtäviin sinun on hakeuduttava palkan nostamiseksi. Mahdollisuuksia on monia mutta tuolta pohjalta esim. teknologia alan tuotannonsuunnittelun tai tarjouslaskennan hommat voisi olla vaihtoehtoja.
Näinhän se taitaa olla. Suunnittelupuoli kiinnostaa ja siksi sinne alunperin päädyin lähtemään. Mutta kun palkka on kehno, niin eihän se pidemmän päälle motivoi. Pitääpä alkaa kartoittamaan vaihtoehtoja myös muista hommista.

Kuten yllä mainittu, hankkiudut vaan siitä suunnittelusta eroon. Konetekniikan (DI/INS?) papereilla on kyllä saumat tehdä sellaisiakin asioita joista maksetaan. Nimim. Konetekniikan DI ja 6 vuotta valmistumisen jälkeen kokonaisvuosiansiot vuonna 2022 noin 80 k€. Ei tuohon vielä mitään jatkokouluttautumista vaadita, mutta osaamisen kehittämistä toki tavalla tai toisella.
Insinöörin paperit, jatkokouluttautumisella tarkoitin siis juurikin maisterivaiheen suorittamista yliopistossa. Se kävi mielessä valmistumisen jälkeen, mutta jäi sitten ajatuksen tasolle. Nyt taas alkanut pohtimaan, että voisiko tuota käyttää ponnahduslautana eri alan hommiin, kun pelkällä suunnittelukokemuksella muihin hommiin hakeminen ilman suhteita voi olla haastavaa, mutta ainahan sitä voi yrittää.

Ei, ei ja ei.
Tottakai juuri SINUN pitää tiukkana olla, ei sen pitäisi kyllä tarkoittaa että olisit hankala.
Ei se tiukkana oleminen myöskään tarkoita sitä, että se oma korotuspyyntö menisi edes läpi.

Tällainen ajatusmalli on mun korvaan hyvin erikoinen.
Joo, tämä tuli opittua nyt kantapään kautta. Firman toimitusjohtaja on minulle aika tuttu, niin se vaikutti lähtöasetelmaan, olisi ehkä ollut helpompi neuvotella jonkun ei niin tutun henkilön kanssa. Tuolla hankalaksi alkamisella tarkoitin sitä, että jos pomo itse ehdottaa korotusta ja sanoo oman ehdotuksensa, niin kuinka paljon tuossa vaiheessa viitsii alkaa tinkaamaan vastaan? Olisi ollut helpompi itse heittää ehdotus korotuksen suuruudesta ja siitä hilata se molempia tyydyttävään summaan, kuin että työnantaja sanoo summan ja sen suuruudesta ei oikein voi sit neuvotella. Noh, ei mennyt ihan putkeen, mutta otetaan opiksi ja ens kerralla menee paremmin :D

Eiköhän kyseessä ollut harmitus palkkatasosta muihin vastaavan tason teknisen koulutuksen aloihin verrattuna, eikä korotuksen koosta.

Poikkeuksellisen paljoakaan se ei ole, varsinkaan uran alkuvaiheilla.
Joo, insinööriliiton palkkatilastojen perusteella palkkani on ihan "hyvä" mekaniikkasuunnittelijalle ja kuulopuheiden perusteella ainakin isommissa suunnittelutoimistoissa moni tienaa vähemmän. Eniten tuossa ärsytti, että samalla koulutustasolla (samalla alallakin) olisi voinut hakeutua paljon parempipalkkaisiin hommiin. Mutta eihän se vielä myöhäistä ole, nyt on suunnittelukokemusta pohjalla niin voikin alkaa etsimään hommia, missä tästä voisi olla hyötyä.

Aiempaa postausta tehdessä oli muutenkin huono päivä, ehkä se heijastui sitten turhautumisena. Onneksi nuorena on vielä helppo vaan ottaa ja lähteä kokeilemaan uusia tuulia :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Tuolla hankalaksi alkamisella tarkoitin sitä, että jos pomo itse ehdottaa korotusta ja sanoo oman ehdotuksensa, niin kuinka paljon tuossa vaiheessa viitsii alkaa tinkaamaan vastaan? Olisi ollut helpompi itse heittää ehdotus korotuksen suuruudesta ja siitä hilata se molempia tyydyttävään summaan, kuin että työnantaja sanoo summan ja sen suuruudesta ei oikein voi sit neuvotella. Noh, ei mennyt ihan putkeen, mutta otetaan opiksi ja ens kerralla menee paremmin :D
Ei tuohon ole yhtä ainoaa tapaa. Itse kertoisin ihan suoraan sen mitä on itse miettinyt. Toki perustelut pitää myös löytyä.
Ja tottakai aina neuvotellaan, kummallista se on, jos toimari vaan sanoo ja asia sillä selvä.
No miten se ei putkeen nyt mennyt?
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Oma työnantajani on kyllä palkanmaksun suhteen sieltä reiluimmasta päästä. Reilut puoli vuotta sitten pääsin töihin, ja työntaja päätti maksaa 100€/kk enemmän mitä pyysin. Meillä ei ollut sopimuksessa myöskään palkankorotusta koeajan jälkeen, mutta siltikin palkka nousi 200€/kk. Kokonaisansiot vuodessa 52k-55k, kiinteistöalalla työssä.
 
Liittynyt
03.09.2022
Viestejä
3
Työskentelen IT-alalla Business Intelligence hommissa. Eli BI-työkaluilla tehdään raportointia asiakkaille.
Koulun penkiltä käytännössä pääsin tähän työpaikkaan ja töissä täällä olen ollut nyt noin 2 vuotta. Palkkani on n. 2100€ kk. Olenko pahasti alipalkattu? Olisinko oikeutettu saamaan huomattavasti parempaa palkkaa jo tässä vaiheessa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Työskentelen IT-alalla Business Intelligence hommissa. Eli BI-työkaluilla tehdään raportointia asiakkaille.
Koulun penkiltä käytännössä pääsin tähän työpaikkaan ja töissä täällä olen ollut nyt noin 2 vuotta. Palkkani on n. 2100€ kk. Olenko pahasti alipalkattu? Olisinko oikeutettu saamaan huomattavasti parempaa palkkaa jo tässä vaiheessa?
Jos toi palkka on brutto, niin kuulostaa siivojan palkalta. Siivoojien alaa väheksymättä.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Työskentelen IT-alalla Business Intelligence hommissa. Eli BI-työkaluilla tehdään raportointia asiakkaille.
Koulun penkiltä käytännössä pääsin tähän työpaikkaan ja töissä täällä olen ollut nyt noin 2 vuotta. Palkkani on n. 2100€ kk. Olenko pahasti alipalkattu? Olisinko oikeutettu saamaan huomattavasti parempaa palkkaa jo tässä vaiheessa?
Sinulle on tainnut jäädä harjoittelijan palkka. BI on tällä hetkellä kuumaa osaamista, joten kyllä nyt 3k-3,5k pitäisi saada parin vuoden osaamisella. Bruttona siis tietysti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
Työskentelen IT-alalla Business Intelligence hommissa. Eli BI-työkaluilla tehdään raportointia asiakkaille.
Koulun penkiltä käytännössä pääsin tähän työpaikkaan ja töissä täällä olen ollut nyt noin 2 vuotta. Palkkani on n. 2100€ kk. Olenko pahasti alipalkattu? Olisinko oikeutettu saamaan huomattavasti parempaa palkkaa jo tässä vaiheessa?
Kuulostaa kyllä kovasti alakanttiin menevältä vaikka datahommissa taitaa ollakin aika suurta vaihtelua. Ainakin kolmosella pitäisi alkaa ja riippuen työnkuvasta ei välttämättä tuplakaan nykyisestä olisi mahdottomuus. Taitaa vaatia kuitenkin firman vaihtoa, että saa sellaisen korotuksen mitä vaatisi mutta tällä hetkellä tuolla puolella on onneksi kysyntää kunhan osaaminen on kunnossa.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Ei tuohon ole yhtä ainoaa tapaa. Itse kertoisin ihan suoraan sen mitä on itse miettinyt. Toki perustelut pitää myös löytyä.
Ja tottakai aina neuvotellaan, kummallista se on, jos toimari vaan sanoo ja asia sillä selvä.
No miten se ei putkeen nyt mennyt?
Putkeen se meni siinä mielessä, että korotus tuli, mutta ehkä omalla toiminnalla olisi voinut vaikuttaa korotuksen suuruuteen. Olisi pitänyt tiukemmin neuvotella, niin ehkä korotuksen suuruutta olisi saanut kasvatettua. Tai sitten ei, ei voi tietää, mutta otetaan tästä kuitenkin opiksi ja ens kerralla jämptimmällä asenteella kehityskeskusteluun. Pääasia, että korotusta kuitenkin tuli.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom