Palkkakeskustelu

Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Aika normaalia vaihtaa paikkaa etenkin uran alkupuolella.
Tämä kommentti lohduttaa ainakin itseäni.

Mut joo, ehkä jossain provikkahommissa voi saada hirmuisia massimääriä kokoon, mut jaksaako kukaan sellaista tahtia sit eläkeikään asti on eri asia.
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Oliko vakuutusedustajia / asiamiehiä linjoilla? Eli siis itsenäisiä yrittäjiä, jotka kauppaa vakuutuksia.

Kiinnostaisi tietää kuinka kivinen polku kyseiseen hommaan ryhtyminen on ja tietenkin ketjun aiheseen kuuluvasti palkkapolitiikka kiinnostaa myös.

Tiedän että tienestien määrä on monen tekijän summa, mutta kuitenkin jonkilaista osviittaa saisi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
660
Oliko vakuutusedustajia / asiamiehiä linjoilla? Eli siis itsenäisiä yrittäjiä, jotka kauppaa vakuutuksia.

Kiinnostaisi tietää kuinka kivinen polku kyseiseen hommaan ryhtyminen on ja tietenkin ketjun aiheseen kuuluvasti palkkapolitiikka kiinnostaa myös.

Tiedän että tienestien määrä on monen tekijän summa, mutta kuitenkin jonkilaista osviittaa saisi.
Parhaimmat tianasivat 5000e - 8000e/kk vakuutusmyyjinä aikoinaan, kun olin pienessä vakuutusfirmassa töissä. Tätä tietenkin edesauttaa, että saisit vaikka suhteita hierottua pieniin autoliikkeisiin, jotka aina kauttasi ostaisivat vakuutuksen autolle. Varmasti on kivinen tie alkuun varsinkin vakuutusedustajana, jos toimit omalla toiminimellä ainoastaan.
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Parhaimmat tianasivat 5000e - 8000e/kk vakuutusmyyjinä aikoinaan, kun olin pienessä vakuutusfirmassa töissä. Tätä tietenkin edesauttaa, että saisit vaikka suhteita hierottua pieniin autoliikkeisiin, jotka aina kauttasi ostaisivat vakuutuksen autolle. Varmasti on kivinen tie alkuun varsinkin vakuutusedustajana, jos toimit omalla toiminimellä ainoastaan.
Toimin tällähetkellä ison konevalmistajan leivissä, aikaisemmin olen toiminut useamman toimipisteen omaavan autoliikkeen palveluksessa ja paljon on tuttuja kuluttajia / yrittäjiä joten uskon, että asiakkaita olisi kohtuullisesti (ehkä).

Sitten nuista palkkioista sen verran, että maksetaanko ne aina myös edustajalle kun asiakas maksaa myymäni vakuutuksen laskun vai onko kysessä kertakorvaus uuden vakuutuksen myynnistä ensimmäisen vuoden hinnasta vai tuleeko sama "provikka" myös seuraavana vuonna jos asiakkaalla on edelleen samat myymäni vakuutukset voimassa?

Olipa hankalasti esitetty kysymys :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Toimin tällähetkellä ison konevalmistajan leivissä, aikaisemmin olen toiminut useamman toimipisteen omaavan autoliikkeen palveluksessa ja paljon on tuttuja kuluttajia / yrittäjiä joten uskon, että asiakkaita olisi kohtuullisesti (ehkä).

Sitten nuista palkkioista sen verran, että maksetaanko ne aina myös edustajalle kun asiakas maksaa myymäni vakuutuksen laskun vai onko kysessä kertakorvaus uuden vakuutuksen myynnistä ensimmäisen vuoden hinnasta vai tuleeko sama "provikka" myös seuraavana vuonna jos asiakkaalla on edelleen samat myymäni vakuutukset voimassa?

Olipa hankalasti esitetty kysymys :D
Vaikka en ole suunnitellut uraa vakuutusmyyjänä, niin tämä kiinnostaisi myös minua, justiinsa pari päivää sitten pohdittiin kaverin kanssa mikä mahtaa olla vakuutusedustajan ansaintamalli.

Itselläni on ollut vakuutuksia ( henkilökohtaisia ja oman firman ) ostettuna viideltä yhtiöltä ( Fennia, Tapiola, IF, Pohjola, Lähitapiola ) ja näistä neljässä kontaktini on ollut vakuutusedustaja, jolta on saanut ( lähes ) aina hyvää palvelua ja nopeasti.

Tällä perusteella päättelisin että edustaja saa oman pienen siivunsa kaikista myymistään edelleen voimassa olevista vakuutuksista esimerkiksi joka kuukausi, koska muuten edustajan kannattaisi keskittyä ainoastaan uusasiakashankintaan ja jättää vanhojen asiakkaiden palveleminen yhtiön omille duunareille, kun se ei lihota edustajan palkkapussia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Palkkauksesta en tiedä, mutta kaveri tekee tuota työkseen ja ilmeisesti ihan hyvin pärjää. Mutta. Kovasti vaatii työtä (aikaa ja hermoja) ainakin alussa.
Lisäksi ihmiset ovat keskimäärin aika tyhmiä, ja jummijammi minkälaisissa asioissa ne olettaa että vakuutus korvaa, esim. vakuutuksen ottamista edeltävältä ajalta. Tai alkaa raivoamaan kun vakuutus ei korvaa jotain tiettyä vaikka koetat selittää että just siksi ei korvaa kun et ottanut sitä 5€/kk lisävakuutusta mitä suosittelit mutta asiakas oli sitä mieltä että ihan turha. Ja pitää olla asiallinen ja ystävällinen jne koko ajan ettei ne vaihda yhtiötä.

Ja pitää osata selittää monimutkaisia asioita niin että tavan asiakas ymmärtää miksi tämä pari prosenttia kalliimpi vakuutus on kattavampi kuin halvempi tai kilpailijan melkein vastaava.
Eli pitää myös paneutua kilpailijoiden vakuutuksiin.
Moni vanhan liiton yritysasiakas haluaa tehdä kaupat face to face, ja esim työpäivän jälkeen. Eli ajoa tiedossa ja iltatöitäkin. Joskus.
Mutta siis ei tarkemmin tiedossa onko tuo kaikki edellä mainittu arkipäiväistä vain silloin tällöin. Jos olet myynti- ja yrittäjähenkinen niin miksipä ei.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 292
Onks muka 5k€ palkka kolmen vuoden kokemuksella mahdollinen ohjelmoijalle? Musta jotenkin tuntuu, et täytyy olla joka paskanakki, et noin paljon maksettais, mut voin olla väärässäkin.
Kaikkihan on mahdollista jos olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Varsinkin näin nousukauden loppupuolella. Itsellä kesti vain 23 vuotta saada tuo palkka.

Toki riskinä jos vaihtaa jatkuvasti työpaikkaa palkan perässä on päätyä adhd job hopperiksi.

Jos raha on kaikkein tärkeintä kannattaa harkita yrittäjyyttä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
660
Toimin tällähetkellä ison konevalmistajan leivissä, aikaisemmin olen toiminut useamman toimipisteen omaavan autoliikkeen palveluksessa ja paljon on tuttuja kuluttajia / yrittäjiä joten uskon, että asiakkaita olisi kohtuullisesti (ehkä).

Sitten nuista palkkioista sen verran, että maksetaanko ne aina myös edustajalle kun asiakas maksaa myymäni vakuutuksen laskun vai onko kysessä kertakorvaus uuden vakuutuksen myynnistä ensimmäisen vuoden hinnasta vai tuleeko sama "provikka" myös seuraavana vuonna jos asiakkaalla on edelleen samat myymäni vakuutukset voimassa?

Olipa hankalasti esitetty kysymys :D
Varmaan riippuu yrityksestä mutta aikoinaan meillä riitti, että sai vakuutuksen voimaan, niin sai tietyn rahasumman. Jos en väärin muista, niin sitten tämä käytäntö tosin muuttui sellaiseksi, että vakuutuksen piti olla kannassa vähintään 2vkoa, jotta tietyn siivun sai kauppamastansa vakuutuksesta. Sitä en usko, että saisi seuraavana vuonna enää samasta myymästä vakuutuksesta mitään rahaa. Ei ainakaan tuolloin saanut yrityksessäni, jossa olin. Muutenhan tuo olisi ikuinen rahasampo äkkiä sinulle...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Selkeä vahvuus IT-alalla jos ei ole kauheasti viihtynyt sillä mukavuusalueellaan. Mulla ainakaan ole mikään järin hyvä kuva näistä 10 vuotta talossa olleista.
Vaihtelee. Kun vaihdoin duunia ja olin ollut reilu 9 vuotta samalla työnantajalla halusi uusi työnantaja nimenomaan henkilön, joka ei pompi paikasta toiseen vaan joka voi pitkäjänteisesti kehittää ja muuttaa asioita.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Vaihtelee. Kun vaihdoin duunia ja olin ollut reilu 9 vuotta samalla työnantajalla halusi uusi työnantaja nimenomaan henkilön, joka ei pompi paikasta toiseen vaan joka voi pitkäjänteisesti kehittää ja muuttaa asioita.
Ainoa kerta kun en ole saanut työtarjousta työhaastattelusta oli keissi, missä toki itsellä oli monta vuotta samalla työnantajalla tuolloin alla, mutta perusteet oli palkkatoive sekä se että yritys koki etten olisi pysynyt kauaa paikassa. Sain sitten huomattavasti paremman paikan paremmalla palkalla muutama kuukausi myöhemmin, joten oli hyvä ettei sopimusta syntynyt. :)

Selkeästi joillekin yrityksille on tärkeä varmistua ettei tule palkattua henkilöä, joka lähtee seuraavan hyvän haasteen ja palkkatarjouksen perään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ainakin headhuntereiden käyttäytymisestä päätellen, työpaikkaa pitäisi olla vaihtamassa koko ajan. :)
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Varmaan riippuu yrityksestä mutta aikoinaan meillä riitti, että sai vakuutuksen voimaan, niin sai tietyn rahasumman. Jos en väärin muista, niin sitten tämä käytäntö tosin muuttui sellaiseksi, että vakuutuksen piti olla kannassa vähintään 2vkoa, jotta tietyn siivun sai kauppamastansa vakuutuksesta. Sitä en usko, että saisi seuraavana vuonna enää samasta myymästä vakuutuksesta mitään rahaa. Ei ainakaan tuolloin saanut yrityksessäni, jossa olin. Muutenhan tuo olisi ikuinen rahasampo äkkiä sinulle...
Näin hieman epäilinkin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Vaihtelee. Kun vaihdoin duunia ja olin ollut reilu 9 vuotta samalla työnantajalla halusi uusi työnantaja nimenomaan henkilön, joka ei pompi paikasta toiseen vaan joka voi pitkäjänteisesti kehittää ja muuttaa asioita.
Juu ja voi olla, että haasteellisimmissa ja teknisimmissä hommissa "perehtyminen" kestää vuosia.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Eniten tuossa ihmetyttää, että mikä firma palkkaa henkilön, joka ei vuotta pidempään viihdy samassa paikassa. Itse en ainakaan palkkaisi vakituiseen hommaan.
It-alalla moni firma enimmäkseen bodyshoppaa, jolloin yleensä tekijät on alta 2kk tuntihinnalla töissä, joten firma tekee rahaa koko ajan tai liki koko ajan. Toisekseen IT-alalla on sen verran kova pula tekijöistä, että jos jättää pois kaikki jotka on vaihtaneet usein firmaa on se pooli mistä palkata vielä pienempi. Etenkään seniorimpien kaverien kanssa tuommoiseen on harvakseltaan varaa, jos tekijän tarvii.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
It-alalla moni firma enimmäkseen bodyshoppaa, jolloin yleensä tekijät on alta 2kk tuntihinnalla töissä, joten firma tekee rahaa koko ajan tai liki koko ajan. Toisekseen IT-alalla on sen verran kova pula tekijöistä, että jos jättää pois kaikki jotka on vaihtaneet usein firmaa on se pooli mistä palkata vielä pienempi. Etenkään seniorimpien kaverien kanssa tuommoiseen on harvakseltaan varaa, jos tekijän tarvii.
IT-alalle on nyt muutenkin syntynyt tiettyjen osa-alueiden kohdalle kohtuullisen suuri osaajapula Suomessa, mutta myös muissa maissa. Keskustelin erään vendorin kanssa, joka totesi heillä olevan euroopassa yleisimminkin vaikea saada rekryttyä konsultteja. Itsekin olen nyt vaihtanut aika nopeaa tahtia paikkaa hakematta itse minnekään. Pulan takia on oltu valmiita maksamaan kohtuullisen hyvää palkkaa osaamisesta, mitä on vielä toistaiseksi ollut vaikea saada. Vaikea varsinkaan tässä taloustilanteessa olla perustelematta miksei ottaisi paremmin palkattua positiota vastaan.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
It-alan tekijäpula on johtanut siihen että kaikenmaailman töhöjäkin kannattaa palkata konsulttifirmoihin, kun kerran asiakkaalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se osaamaton kaveri jos haluaa edes jotain saada tehtyä. Itse haastattelevana osapuolena on tullu törmättyä ihan poskettomiin palkkapyyntöihin yllättävän heikolla osaamisella. Kolmen - neljän vuoden kokemuksella olevia Dunning-Kruger "Senioreita" tuntuu olevan kolmetoista tusinassa ja joku niitä ilmeisesti palkkaakin.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 368
Itse ollut samassa firmassa IT hommissa +10 vuotta, mitä sitä hyvää vaihtamaan jos viihtyy ja omasta mielestäni palkka on kohdillaan työnkuvaan, tää on muutenkin oikeastaan ainoa oikea työpaikka missä ollut. Suht stressivapaata ylläpitoa, työ on monipuolista sekä työtä voi tehdä etänä ulkomailta. Hieman naurattaakin että olen varmaan eläkeikään asti täällä, ikää ei ole kuin reilu kolkyt, mutta tavoite onkin jäädä eläkkeelle, tai ainakin osittaiselle siinä 40v paikkeilla. 4k brutosta tilille tulee 3k ja se menee lähes täysin säästöön/osakkeisiin joka kk ja korkoa korolle yms osakkeilla pitäisi helposti olla nettovarallisuus +0.5 miljoonaa kun 40v tulee täyteen. Kun aloitin junnuna firmassa, rahaa oli tilillä 0€ ja tässä +10v aikana palkalla saanut nettovarallisuuden kasvatettua jo +300k, kiitos lähinnä AMD nousun osakkeissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 409
Jos olisit 2 vuodein välein vaihdellut työpaikkaa niin sanoisit nyt että edes kusisi firmaan päin 4k palkalla.

Edit: Jaa, ylläpitoa. No eihkä sittenkään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
It-alan tekijäpula on johtanut siihen että kaikenmaailman töhöjäkin kannattaa palkata konsulttifirmoihin, kun kerran asiakkaalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se osaamaton kaveri jos haluaa edes jotain saada tehtyä. Itse haastattelevana osapuolena on tullu törmättyä ihan poskettomiin palkkapyyntöihin yllättävän heikolla osaamisella. Kolmen - neljän vuoden kokemuksella olevia Dunning-Kruger "Senioreita" tuntuu olevan kolmetoista tusinassa ja joku niitä ilmeisesti palkkaakin.
Omasta kokemuksesta voin todeta, että rakennusalan konsulttipuolella valitettavan samankaltaista. Ne henkilöt, joilla on osaamista ja kiinnostusta asiaan, ovat jo töissä. Erityisesti tuo kiinnostuksen puute asioiden selvittämiseen on oman näkemyksen mukaan nykyisin suuri ongelma. Kuvitellaan että se koulussa opeteltu tapa toimii sellaisenaan joka paikassa. Kärjistäen siis koulussa on opeteltu että neliön muotoinen palikka sulahtaa sujuvasti neliön muotoisesta reiästä läpi. Töissä tulee sitten ongelma kun se palikka on neliön muotoinen, mutta reikä onkin pyöreä, tai toisinpäin. Palkkaa kyllä ollaan kinuamassa lisää mutta sitten tulee yllätyksenä se, että pitäisi olla jotain annettavaa vastineeksi.

Meidän alalla näkyy nyt varsinkin koronan jälkeen aiempaa pahempana se ongelma, että suunnittelijat erkanevat käytännön todellisuudesta. Se on kiva jäädä kalsarit jalassa kotiin piirtelemään cadilla arvaamalla pillunkuvia ruudulle sen sijaan että kävisi (peruskorjauskohteissa) katsomassa paikan päällä että toimiiko ajateltu suunnitteluratkaisu kohteessa. Tästä tullut asiakkailta ihan yleisellä tasolla jo sanomista, kun työmaalla huomataan, että ihan arvaamalla tehty suunnitelma. Eräänkin suunnittelijan kommentti asiaan oli että "no mä ajattelin että noin se vois mennä" kun ei vaivautunut paikan päälle katsomaan. Itsekin kun viime viikolla kävin erästä kohdetta suunnittelijan kanssa läpi, niin sanoin että käy kohteessa katsomassa, minkälaiset asennusolosuhteet siellä on niin saadaan laakista kaikki suunnitelmiin oikein. Rivien välistä huomasi hyvin että ei olisi kiinnostanut lähteä etätöistä kentälle. Pariin kertaan piti "määrätä" että käyt katsomassa paikan päällä.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
91
Rakennusalalla on kokonaisuutena merkittävä pula osaavista tekijöistä eikä osaamattomuus/kiinnostuksen puute rajaudu pelkästään suunnittelijoihin tai konsultteihin. Urakoitsijoilla se on ihan samanlaista hönöilyä ja paikoittain voi sanoa jopa pahempaa, koska työmaalle pitää tietty miehitys työnjohtajia saada vaikka yhtään pätevää ei olisi löytynyt. Joutuu siis se suunnittelijakin monesti varautumaan siihen, että vastapuolelta voi tulla ihan mitä vaan.

Itse olen ollut töissä konsulttina, urakoitsijana ja rakennuttajana eli kaikki puolet pöydästä suunnittelua lukuun ottamatta on tullut nähtyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
It-alan tekijäpula on johtanut siihen että kaikenmaailman töhöjäkin kannattaa palkata konsulttifirmoihin, kun kerran asiakkaalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se osaamaton kaveri jos haluaa edes jotain saada tehtyä. Itse haastattelevana osapuolena on tullu törmättyä ihan poskettomiin palkkapyyntöihin yllättävän heikolla osaamisella. Kolmen - neljän vuoden kokemuksella olevia Dunning-Kruger "Senioreita" tuntuu olevan kolmetoista tusinassa ja joku niitä ilmeisesti palkkaakin.
Nuo senior ja lead tittelit on kyllä ihan täysin yrityskohtaisia, eikä niiden perusteella voi olettaa oikein mitään henkilön osaamisesta. Vastaan on tullut montakin lead kehittäjää joita en laskisi edes senioriksi osaamisen perusteella. Ja sitten on reilusti senioreita joilla tuo titteli kuvastaa lähinnä ikää ja palvelusvuosia samassa yrityksessä, eikä muuta. Eikä siinä ole lähtökohtaisesti mitään vikaa että viihtyy pitkään samassa firmassa, mutta sen verran pitäisi olla kiinnostunut omasta osaamisesta että pyrkii pysymään edes jotenkin kärryillä alan kehityksessä. Ei tarvita kuin yhdet YT:t ja sitten olet kusessa kun et osaa oikein mitään muuta kuin ylläpitää edellisen firman monoliittia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 409
Vaihtelee. Kun vaihdoin duunia ja olin ollut reilu 9 vuotta samalla työnantajalla halusi uusi työnantaja nimenomaan henkilön, joka ei pompi paikasta toiseen vaan joka voi pitkäjänteisesti kehittää ja muuttaa asioita.
Tarkoitin sanoa etta se kehittaa sinua itseasi kun vaihdat tyopaikkaa usein koska ne ovat hyppyja syvaan paatyyn ja pakottaa opettelemaan uusia teknologioita. Ja itse olen ainakin huomannut etta laiskistun pahasti kun olen ollut samassa paikkaa yli 4 vuotta ja ei oikein jaksa haastaa itseaan samaan tapaan kuin hommien alussa. Voi olla ihan omaa mielikuvaa mutta minusta talossa yli 10 vuotta olleet pyrkivat aina kaikin keinon jarruttaa kaikkea ettei sitten vaan tarvitsisi mitaan tehda.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Tänään soittivat ja kehuivat työtahtia ja jälkeä. Sitten kysyivät miltä kuulostais että saat euron vähemmän tunnille, kannattavuusongelma.

Tällästä ei ole tullut kyllä kertaakaan vastaan.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Minäkin olisin halunnut tuollaisen verotuksen, kun palkka oli 4k. :)
Tämä ihmetytti itseäkin. Nykyisessä työssä saan bruttona ~3500e plus 500-600e kilsakorvauksia kuukausittain. Uudessa työssä 4500e bruttona ilman kilsakorvauksia. Arvaappa kummasta jää enemmän käteen? Tosin eipä tarvitse ajaa niin paljoa.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
Tämä ihmetytti itseäkin. Nykyisessä työssä saan bruttona ~3500e plus 500-600e kilsakorvauksia kuukausittain. Uudessa työssä 4500e bruttona ilman kilsakorvauksia. Arvaappa kummasta jää enemmän käteen? Tosin eipä tarvitse ajaa niin paljoa.
Enemmän tuosta toisesta jää käteen. Tietty kuukausittainen tilille tuleva osuus riippuu kuinka tarkka veroprosentti on, mutta kulujahan tuosta ajelusta tulee
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Enemmän tuosta toisesta jää käteen. Tietty kuukausittainen tilille tuleva osuus riippuu kuinka tarkka veroprosentti on, mutta kulujahan tuosta ajelusta tulee
Kulujen puolesta kyllä olet oikeassa. Tilillä näkyvä osuus pienempi omilla prosenteilla. Täytyy katsoa onko paljon rukkausmahdollisuuta. Verolaskurin mukaan ei jos ei mätkyjä halua.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Tämä ihmetytti itseäkin. Nykyisessä työssä saan bruttona ~3500e plus 500-600e kilsakorvauksia kuukausittain. Uudessa työssä 4500e bruttona ilman kilsakorvauksia. Arvaappa kummasta jää enemmän käteen? Tosin eipä tarvitse ajaa niin paljoa.
Aika fifty-sixty pitäs olla kun tuossa tulokehityksessä marginaalivero on lähtötasolla noin 48 ja päätöstasolla noin 52 %, niin tonnin korotuksesta pitäis jäädä semmonen viitisen sataa kuussa käteen.

Toki ne ajetut kilsat on varmaan sullekin jotain maksanut, bensaa/dieseliä/sähköä, lyhentynyttä huoltoväliä, kohonneita rengaskustannuksia jne, eli efektiivisesti 4500€ bruttopalkalla jää enemmän näppeihin rahaa kuin 3500€ + viitisen satkua kilometrikorvauksia. Eikä tartte istua päiviä autossa saadakseen sen. Niin ja palkkatulo kerryttää eläkettäkin, toisin kuin kilometrikorvaukset.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Minäkin olisin halunnut tuollaisen verotuksen, kun palkka oli 4k. :)
Juu kyllä tuosta itselläkin jää muutama satanen puuttumaan kolmestatuhannesta. 3k nettoon pitäisi maksaa seuraavana vuonna mätkyjä...
Nämä on näitä, kun ei viitsitä mainita samalla, ettei asuta Suomessa vaan Virossa, joten vertaaminen verotuksellisesti on aika turhaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kun joskus sain 4300e bruttoa, niin tuolloin netto oli aikalailla 3000e eli aika paljon täytyy olla vähennyksiä jos saman neton on saanut 4000 euron brutolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
2920e lomarahat mukaan laskettuna.
3010e jos asuu Kauniaisissa.
4000e brutto siis kyse.

 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
2920e lomarahat mukaan laskettuna.
3010e jos asuu Kauniaisissa.
4000e brutto siis kyse.

Eihän se 4000 euroa ole jos siihen lisätään lomarahat

50 000 (12*4000+2000) euron vuosituloilla 2022 saa veroprosentiksi 21, eli ennakonpidätystä maksetaan 29,65 %. 4000 euron palkasta siis esim. Espoossa 2774 euroa kuussa tilille ilman lisävähennyksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Viime tilin brutto oli 5800€, nettona 3600€.
Ennakonpidätys -1700€
Tyel. maksu -410,00€
Työttömyysvakuutusmaksu -87,00€

Itselläni siis ei mitään vähennyksiä, eli saa kyllä veroja maksella. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 292
Viime tilin brutto oli 5800€, nettona 3600€
5000/3200 eli 800 euron korotuksesta puolet käteen, marginaalivero toimii. Ei kyllä motivoi. Tuossa kohtaa kannattaisi jo ottaa tili oman yrityksen kautta jos ei mieti eläkkeitä ja muita.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Tuo ~50% raja onkin ihan törkeän alhainen, se tulee eteen jo jossain alle 4000 euron palkassa. Aika rapeita korotuksia pitää siis saada, jos aikoo nähdä jotain kunnollista nousua myös nettosummassa. Toki pitää muistaa parempi eläkekertymä, mikä on pitkällä aikavälillä hyödyllinen juttu.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
Tuo ~50% raja onkin ihan törkeän alhainen, se tulee eteen jo jossain alle 4000 euron palkassa. Aika rapeita korotuksia pitää siis saada, jos aikoo nähdä jotain kunnollista nousua myös nettosummassa. Toki pitää muistaa parempi eläkekertymä, mikä on pitkällä aikavälillä hyödyllinen juttu.
Itse olen aina ajatellut palkankorotukset niin etten vertaa sitä nettotuloon, vaan käytettävissä olevaan tuloon. Jos esim. 5000 euron tuloilla jää verojen ja kulujen jälkeen tonni leikkirahaa, on se aika kova juttu jos se nousee 1400 euroon.

Tiukkana heikompien tukijana en jaksa murehtia verojen määrää, sen verran paljon kivemmin meillä on asiat kuin maissa joissa niitä maksetaan vähemmän.
 
Liittynyt
23.06.2022
Viestejä
2
Osaisiko viisaammat antaa hieman suuntaviivoja kuinka paljon pitäisi palkkaa saada tai voisi maksaa työntekijälle?

Konsulttifirmassa työskentelyä ja vuotuinen laskutus liikkuu 100k-130k välillä.

Mikä työntekijänä olisi reilu kuukausipalkka? Yk kulut todella pienet firmassa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
184
Osaisiko viisaammat antaa hieman suuntaviivoja kuinka paljon pitäisi palkkaa saada tai voisi maksaa työntekijälle?

Konsulttifirmassa työskentelyä ja vuotuinen laskutus liikkuu 100k-130k välillä.

Mikä työntekijänä olisi reilu kuukausipalkka? Yk kulut todella pienet firmassa.
Yksi tapa lähestyä asiaa on että IT-alalla on paljon konsulttifirmoja joissa palkkamalli on puolet laskutuksesta (ja jonkinlainen pohjapalkka). Eli tuolla kaavalla 50-65k vuodessa, karkeasti 4000-5000 e/kk.
 
Liittynyt
23.06.2022
Viestejä
2
Yksi tapa lähestyä asiaa on että IT-alalla on paljon konsulttifirmoja joissa palkkamalli on puolet laskutuksesta (ja jonkinlainen pohjapalkka). Eli tuolla kaavalla 50-65k vuodessa, karkeasti 4000-5000 e/kk.
Varmistuksena, että alv 0 laskutuksesta hyvä sääntö puolet?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 368
Nämä on näitä, kun ei viitsitä mainita samalla, ettei asuta Suomessa vaan Virossa, joten vertaaminen verotuksellisesti on aika turhaa.
Jep. Sen takia tuo ulkomailla työskentely mahdollisuus on itselleni tärkeä. Sukulaiset kuitenkin Helsingissä niin ei kauas viitsinyt lähteä.

Alla linkki josta voi hyvin tsekkaa mitä brutosta tulee tilille Virossa.
 
Liittynyt
10.07.2022
Viestejä
1
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
Riippuu aika paljon taidoista ja mahdollisesta muusta kokemuksesta. Omien tuttujen aloituspalkat ovat vaihdelleet 2200 € ja 3000 € välillä. Perustaidoilla ja koulutuksella on tietenkin suuri merkitys ensimmäistä paikkaa aloittaessa ja taitava kaveri voinee alkuun saada tätä haitaria enemmänkin.

Aloituspalkalla ei tosin kauaa tarvitse kärvistellä ja usein jo koeajan loppuessa voidaan nostaa esim. 2500 -> 3500 jos hommat sujuu erityisen hyvin. Toisaalta jos näyttöjä taidoista ei tipu tai konsulttina istuu vain penkillä, voi olla vaikea perustella suuria korotuksia.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
Datahommissa 3500e mahdollinen pk-seudulla maisteri, mutta toki paikka on vaikea saada jos ei ole mitään harkkakokemusta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
2500-3000e, mutta riippuu paljon osaamistasosta ja siitä, että voiko sitä jollain harraste- tai kouluprojektilla (vaikkapa hyvin tehty opinnäytetyö) osoittaa.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Näin noin 4000e/kk brutolla työskentelevänä on huomannut, ettei tällä summalla yksin asuvana poikamiehenä eletä kovinkaan leveästi.

Toki asuntolainoja löytyy kahdesta asunnosta joiden lyhennyksiin menee yhteensä noin 18% nettotuloista. Opintolainaan menee 1.6%, remppalainaan 3.5%, veromätkyihin 4.15%, bensaan 9.5%, päälle vakuutukset ja muut pakolliset menot. Tupakkaan alkoholiin ehkä mene yhteensä satku enintään. Useimmiten voi mennä alle satku noihin. Ulkona syömisiin muutama kymppi. Ruokakuluihin menee välillä enemmän, koska aina ei jaksa pupertaa kotiruokaa.

Toki käyn ulkomailla säännöllisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt euroopassa lentelemässä euroopaassa reissaamassa viidesti ja kuudes reissu on parin viikon päästä.

Ajelen edelleen rämisevällä ysärikotterolla. Ehkä elämässä huomaisi isompaa eroa, kun nettotulot alkaisivat olla jotain 4000e luokkaa tai viiden tonnin luokkaa.

Jokusen kymppitonnin olen onnistut pieraisemaan pörssissä hupiosakkeisiin, jotka rommasivat. Noista toki kikkaili liikaa, jolloin möin huipulla pois mutta ostin takaisin ne, mutta sen jälkeen ei enää kurssit nousseet, mutta verot tuli maksuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Näin noin 4000e/kk brutolla työskentelevänä on huomannut, ettei tällä summalla yksin asuvana poikamiehenä eletä kovinkaan leveästi.

Toki asuntolainoja löytyy kahdesta asunnosta joiden lyhennyksiin menee yhteensä noin 18% nettotuloista. Opintolainaan menee 1.6%, remppalainaan 3.5%, veromätkyihin 4.15%, bensaan 9.5%, päälle vakuutukset ja muut pakolliset menot. Tupakkaan alkoholiin ehkä mene yhteensä satku enintään. Useimmiten voi mennä alle satku noihin. Ulkona syömisiin muutama kymppi. Ruokakuluihin menee välillä enemmän, koska aina ei jaksa pupertaa kotiruokaa.

Toki käyn ulkomailla säännöllisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt euroopassa lentelemässä euroopaassa reissaamassa viidesti ja kuudes reissu on parin viikon päästä.

Ajelen edelleen rämisevällä ysärikotterolla. Ehkä elämässä huomaisi isompaa eroa, kun nettotulot alkaisivat olla jotain 4000e luokkaa tai viiden tonnin luokkaa.

Jokusen kymppitonnin olen onnistut pieraisemaan pörssissä hupiosakkeisiin, jotka rommasivat. Noista toki kikkaili liikaa, jolloin möin huipulla pois mutta ostin takaisin ne, mutta sen jälkeen ei enää kurssit nousseet, mutta verot tuli maksuun.
Ja toi ei ole leveästi elämistä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 534
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom