Palkkakeskustelu

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Ei paljoa lohduta sentin korotukset, jos bensan hinta nousee tyyliin eurolla per litra vuodessa. Kyllähän siihen jääpuikkoonkin persuksissa tottuu, mutta mieluiten itse säilyttäisin nykyisen niin sanotun ansiotasoni. Ja se jos joku ketuttaakin, jos ansiotasosta häviää kuukausitasolla useampia satasia. Varsinkin reissuhommissa työpäivät eivät meinaan ole ihan 7,5h/päivä ainakaan itselläni, joten myös olen osaltani pitänyt noita kilsa ja päivärahoja jonkinlaisena kompensaationa lisäksi. Mutta kukin tavallaan. Itseäni ei houkuta enää niin paljoa polttoaineiden hintojen korotusten jälkeen nuo reissuhommat, kun kuukausitasolla jää vähemmän rahaa käteen mitä vuosi sitten.
Tuohan se onkin et ne on ollut mielestäni liian korkealla kun porukka pitää niitä palkkana. Niiden ajatus on kattaa kulut ja thats it.
Itekin saan niitä, mutta ei se asiaa muuta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
659
Tuohan se onkin et ne on ollut mielestäni liian korkealla kun porukka pitää niitä palkkana. Niiden ajatus on kattaa kulut ja thats it.
Itekin saan niitä, mutta ei se asiaa muuta.
Tässä omassa tapauksessani vielä se pointti, että esim. ajoa muualta takaisin kotiin ei lasketa työajaksi, jos olen reissuhommissa. Tai jos esim. siirryn paikasta a paikkaan b, niin tätä ei lasketa työajaksi. Vain se aika mitä teet kohteessa lasketaan työajaksi. Eli tämän takia olen mieltänyt jokseenkin tuon myös kompensaatioksi menetetystä vapaa-ajastani, vaikka eihän sitä rahaa tosiaan ole siihen tarkoitettu, että se kompensoisi menetetyn vapaa-ajan. Kai sitä pitäisi lisää palkkaa vaan pyytää..
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tässä omassa tapauksessani vielä se pointti, että esim. ajoa muualta takaisin kotiin ei lasketa työajaksi, jos olen reissuhommissa. Tai jos esim. siirryn paikasta a paikkaan b, niin tätä ei lasketa työajaksi. Vain se aika mitä teet kohteessa lasketaan työajaksi. Eli tämän takia olen mieltänyt jokseenkin tuon myös kompensaatioksi menetetystä vapaa-ajastani, vaikka eihän sitä rahaa tosiaan ole siihen tarkoitettu, että se kompensoisi menetetyn vapaa-ajan. Kai sitä pitäisi lisää palkkaa vaan pyytää..
Jos sulla on ylempien sopimus, matkat voidaan monesti teettää omalla ajalla korvauksetta (päivärahat saa). Toimareilla ja työntekijöillä matka-aika kai pitää maksaa. Tuo on perseestä mutta usein joku roti on neuvoteltavissa, vaikka 1:1 vapaana. Illat ja yöt toki reissatessa menee sitten reissussa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 586
Tässä omassa tapauksessani vielä se pointti, että esim. ajoa muualta takaisin kotiin ei lasketa työajaksi, jos olen reissuhommissa. Tai jos esim. siirryn paikasta a paikkaan b, niin tätä ei lasketa työajaksi. Vain se aika mitä teet kohteessa lasketaan työajaksi. Eli tämän takia olen mieltänyt jokseenkin tuon myös kompensaatioksi menetetystä vapaa-ajastani, vaikka eihän sitä rahaa tosiaan ole siihen tarkoitettu, että se kompensoisi menetetyn vapaa-ajan. Kai sitä pitäisi lisää palkkaa vaan pyytää..
Tuo on persiistä. Meilläkin HR sanoi aikoinaan, että reissaamiset omalla ajalla. Istuttiin sitten alas HRn ja pomon kanssa, jossa sanoin että saatan päivässä ajaa Raumalta Helsinkiin (sen n 3h) ja takaisin työpäivän aikana. Sitten vielä työmaalla useampi tunti. En todellakaan vedä sitä 6h tai edes 1h työmatkaa omalla ajalla oman työskentelyalueen ulkopuolelle. Matkan aikana lisäksi otan useammankin työpuhelun, en kait sitä omalla ajalla tekisi. Pomo komppasi ja HR muutti kantaansa "paljon" reissaaville jos työ sitä vaatii. Venähtää nuo päivät aika pitkiksi reissatessa ajojen takia. Toisinaan on hyvä mennä hotelliin, mutta ei sitäkään pidemmän päälle jaksa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
No harva se kuitenkaan kymmeniä tuhansia vuoteen km-korvausajoja voi tehdä. Itsellä paras vuosi oli vajaa 10 vuotta sitten kun työajoja tuli mittariin lähes 30tkm. Siinä halpa max 5000€ diesel volkkari maksoi itsensä moneen kertaan takaisin :p Toki myöhemmin työajot omalla olleet luokkaa 0-15000km/vuosi.
Usein isommissa yrityksissä vieläpä pakko ottaa työsuhdeauto kun vuosittaiset työajot ylittää jonkin rajan, esim 15tkm vuosi.
Edellisissä hommissa "parhaana" vuonna ajoin vanhalla 3000 € maksaneella Hiacella noin 50 000 km korvattavia työajoja, kun joutui menemään jatkuvasti työmaalta toiselle ja käytännössä hoitamaan kaiken muun kuin itse "oikean" työnteon, vaikka välillä jouduin myös asennushommiinkin apukäsiksi.

Ennen tuota huippuvuotta ajoin korvattavia ajoja 20-35 000 km vuodessa ja kun kysyin työsuhdeautoa tai vaihtoehtoisesti firman pakua, ilmoitti pomoni "et sinä halua maksaa veroja firman ajojen ajamisesta" ja yhtiön autopolitiikan mukaan toimihenkilöllä ei voinut olla "tuotantoautoa" eli pakua hallinnassaan.

Sinänsä pomoni oli ihan oikeassa, että kilometrikorvauksia nostamalla sain rahaa, kun työsuhdeauton kanssa olisin joutunut maksumieheksi.
Jännää vain, että yhtiön silloisen autopolitiikan mukaan 10 000 vuotuisen korvattavan kilometrin kohdalla toimihenkilölle olisi pitänyt tarjota työsuhdeautoa ja 20 000 korvattavan kilometrin ylittyessä sen ottaminen olisi ollut pakollista.

Näin eräässä pörssiyhtiössä noin 5 vuotta sitten.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Jos sulla on ylempien sopimus, matkat voidaan monesti teettää omalla ajalla korvauksetta (päivärahat saa). Toimareilla ja työntekijöillä matka-aika kai pitää maksaa. Tuo on perseestä mutta usein joku roti on neuvoteltavissa, vaikka 1:1 vapaana. Illat ja yöt toki reissatessa menee sitten reissussa.
Näähän tulee joko työehtosopimuksista, paikallisesta sopimisesta tai firman käytännöistä, ei pakottavasta lainsäädännöstä. Eli voi olla TESissä määritetty miten on, tai voi olla ettei ole määritetty mitenkään jolloin kyseessä on lähinnä sopimusasia työnantajan ja työntekijän välillä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Edellisellä työnantajalla oli noin myös lentämisen suhteen, ja mulla meni hermot kun oli paljon työmatkoja Lontooseen jotka vaati neljältä heräämisen ja kotona puolen yön jälkeen.

Aikani merkkasin tunnit kun tein kentällä ja koneessa töitä, mutta kun kompromissiin ei päästy ilmotin että voin matkustaa edellisenä päivänä työaikana ja nukun hotellissa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Noita oli kuulemma IT-alalla entisaikaan konsulteillakin sopimuksia, joissa matka-aika oli työaikaa. Ei tarvii olla kuin joku Rovaniemen keikka täältä Keski-Suomesta, niin voi ruveta laskemaan, paljon menee matkoihin aikaa ja paljonko turpoaa tuntipankki :) Kyseisestä käytännöstä toki luovuttiin sittemmin uusissa sopimuksissa, mutta ymmärtääkseni noita entisaikaan tehtyjä sopimuksia ei muutettu tai ei voitu muuttaa. Koski talossa lähinnä muutamaa 60+ ikäistä konsulttia.

Ja itelläkin se taitaa olla niin, että 7,5 tuntiin saakka matkustaminen on työaikaa, mutta sen yli menis omalla ajalla, ellei tee töitä. Oon sit saattanut sen vähän, mitä on joutunut reissaamaan, naputella jotain työhön liittyvää ja kirjannut sen puolesta osan matkasta työajaksi. Nää koskee toki vaan jotain luokkaa max 4h junamatkoja.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547

"Noin kolmikymppisenä ihmisen palkkataso vakioituu. Silloin pystyy näkemään, millainen palkkataso lopputyöuralla tulee olemaan. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa. On tärkeää olla oman elämänsä johtotähti, ettei vain jää ajelehtimaan virran mukana, vaan alkaa tehdä tietoisesti työelämän laatua parantavia asioita ja päätöksiä", Hagert sanoo.

Mielestäni erikoinen näkemys, joskin pätenee vain "duunari"hommissa?

Pusketaan samaan viestiin myös omaa palkkakehitystä. Kirjoittelin tälle foorumille syyskuussa 2020 siirtymisestäni energiapuolen konsulttipuolelta "tilaajapuolelle" seuraavanlaisella kehityksellä:
  • Lokakuu 2020 aloituspalkka 5200 e/kk
  • Toukokuu 2021 yleiskorotus 5270 e/kk
  • Tammikuu 2022 meriittikorotus 5570 e/kk
  • Huhtikuu 2022 työnantajan tuki täyssähköiselle työsuhdeautolle 5730 e/kk
  • Kesäkuu 2022 yleiskorotus + yrityskohtainen erä / meriittikorotus 5980 e/kk
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 634

"Noin kolmikymppisenä ihmisen palkkataso vakioituu. Silloin pystyy näkemään, millainen palkkataso lopputyöuralla tulee olemaan. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa. On tärkeää olla oman elämänsä johtotähti, ettei vain jää ajelehtimaan virran mukana, vaan alkaa tehdä tietoisesti työelämän laatua parantavia asioita ja päätöksiä", Hagert sanoo.

Mielestäni erikoinen näkemys, joskin pätenee vain "duunari"hommissa?
Näyttää pitävän omallakin kohdalla paikkansa, vaikka en missään duunarihommissa ole, tai no kai koodauskin on nykyään duunarityötä :) Ja rahanarvoon suhteutettuna nykyään jopa pienempi palkka kuin kolmikymmpisenä, vaikka euroina jonkin verran yli meneekin. Välillä kävi tuon jälkeen korkeammalla, mutta myös matalammalla. On niin yritysriippuvaista tuo palkkataso, että heiluu vuosipalkka useamman kymmenen tuhatta riippuen missä on töissä. Sattuu hyvän puljun toimisto menemään kiinni tjms. niin siinä sitten meneekin taas aikaa, että pääsee samalle tasolle, jos koskaan. Alkaa työhistoria painaa ja ikäkään ei enää ole plussaa joka paikkaan, niin paremmille liksoille vaihtokaan ei ole enää niin helppoa, kun nykyinenkään työnantaja ei ihan surkeasti maksa, vaikka ei uran huippuja pulitakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Mulla toi ei kyllä pätenyt. Hyppelin aikanani eri tehtävien välillä, sysadmin, koodaaja, tietoturva, riskien hallinta jne. Joka tehtävässä oli tietysti aluksi juniorimpi jolloin palkka pysyi suhteellisen staattisena (3000-4000+).

Loppujen lopuksi kun kaikilla eri aloilla oli kehittynyt suhteellisen hyväksi (esim. sysadmin polulla arkkitehdiksi) se avasikin ihan uusia mahdollisuuksia. Kun ekan kerran sain pestin jossa oikeasti tarvittiin kaikkea aiemmin opittua se tekikin musta suhteellisen uniikin osaajan ja palkka nousi 5500€ paikkeille ilman työnantajan vaihtoa. Tuossa olin jo neljäkymppinen. Sillä polulla edelleen, muutamaa vuotta myöhemmin palkka on 6800 ja mun nähdäkseni olisi varaa nousta edelleen.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 634
Mulla toi ei kyllä pätenyt. Hyppelin aikanani eri tehtävien välillä, sysadmin, koodaaja, tietoturva, riskien hallinta jne. Joka tehtävässä oli tietysti aluksi juniorimpi jolloin palkka pysyi suhteellisen staattisena (3000-4000+).

Loppujen lopuksi kun kaikilla eri aloilla oli kehittynyt suhteellisen hyväksi (esim. sysadmin polulla arkkitehdiksi) se avasikin ihan uusia mahdollisuuksia. Kun ekan kerran sain pestin jossa oikeasti tarvittiin kaikkea aiemmin opittua se tekikin musta suhteellisen uniikin osaajan ja palkka nousi 5500€ paikkeille ilman työnantajan vaihtoa. Tuossa olin jo neljäkymppinen. Sillä polulla edelleen, muutamaa vuotta myöhemmin palkka on 6800 ja mun nähdäkseni olisi varaa nousta edelleen.
Omalta osalta varmaan vaikuttaa, että olin kolmikymppisenä jo tehnyt about 7 vuotta täyspäiväisesti hommia DI-tutkinnon jälkeen ja asepalveluskin oli tuota ennen hoidettuna eli siitäkään ei tullut pätkäisyä kehitykseen. Palkkakehitys voi olla aika reipasta alussa, jos hommat etenee hyvin sekä omalta osin että firman puolesta. Tuohon väliin mahtui kaksi työnantajan vaihtoa.

Ja parempien paikkojen löytämiseen lisää vaikeuskerrointa se, että en ole pääkaupunkiseudulla, missä tuota valinnanvaraa on enemmän. Palkkatulot viime vuodelta siis reilu 90k kaikkineen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Joo, mulla se isoin hyppäys tuli nimenomaan siinä vaiheessa kun mun työnkuva muuttui merkittävästi ja yritys tajusi että mä pystyn tarjoamaan ison hyödyn mitä eivät saa mistään muualta.

Yleisin polku muuten lienee opiskella ja kerryttää asiantuntijuutta. Silloin kolmekymppisenä on jo syvä asiantuntija jolla on hyvä palkka - ja törmää tähän suomen ongelmaan liittyen pieniin palkkaeroihin senioriteetin noustessa. Ainut selkeä exit loopista on siirtyä johonkin VP tasolle jossa palkka voi nousta merkittävästi, tai löytää joku oma niche jossa pystyy tarjoamaan iso arvoa josta ollaann valmiita maksamaan.

Toki mä olen nyt nelikymppisenä kuitenkin tossa samassa tilanteessa, että isompi hyppäys vaatisi jonkun siirron jota en välttämättä haluisi tehdä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Joo, mulla se isoin hyppäys tuli nimenomaan siinä vaiheessa kun mun työnkuva muuttui merkittävästi ja yritys tajusi että mä pystyn tarjoamaan ison hyödyn mitä eivät saa mistään muualta.

Yleisin polku muuten lienee opiskella ja kerryttää asiantuntijuutta. Silloin kolmekymppisenä on jo syvä asiantuntija jolla on hyvä palkka - ja törmää tähän suomen ongelmaan liittyen pieniin palkkaeroihin senioriteetin noustessa. Ainut selkeä exit loopista on siirtyä johonkin VP tasolle jossa palkka voi nousta merkittävästi, tai löytää joku oma niche jossa pystyy tarjoamaan iso arvoa josta ollaann valmiita maksamaan.

Toki mä olen nyt nelikymppisenä kuitenkin tossa samassa tilanteessa, että isompi hyppäys vaatisi jonkun siirron jota en välttämättä haluisi tehdä.
Itsellä se palkkahyppäys tapahtui 40v jälkeen. 30-40v iässä tulot oli aika tarkkaan 60-70k€/vuosi. Sitten tuli pari firman vaihtoa ja eka nosti tulot 90-100k€ ja toinen 130-140k€ tasolle. Parin vuoden päästä ikä alkaa vitosella ja nyt uskon olevani aikalailla loppuelämän tulotasolla. Pientä nousua vielä odottelen uuden roolin takia ensi vuodelle, mutta vaikea uskoa, että tästä kauheasti enää nousisi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 634
Itsellä se palkkahyppäys tapahtui 40v jälkeen. 30-40v iässä tulot oli aika tarkkaan 60-70k€/vuosi. Sitten tuli pari firman vaihtoa ja eka nosti tulot 90-100k€ ja toinen 130-140k€ tasolle. Parin vuoden päästä ikä alkaa vitosella ja nyt uskon olevani aikalailla loppuelämän tulotasolla. Pientä nousua vielä odottelen uuden roolin takia ensi vuodelle, mutta vaikea uskoa, että tästä kauheasti enää nousisi.
Tuohan se, nykyfirmassa tuskin on enää merkittävää nousua saatavissa omaltakaan osalta. Pitäisi päästä taas sellaiseen firmaan, joka maksaa käytännössä saman tasoisista hommista sen 130k.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Itsellä ikää reilu 30 vuotta, joten toivoa sopii, että palkkakehitys tulisi olemaan menneisyyden kaltaista myös tulevaisuudessa :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 866
No, 32.000 euroa kattamaan sadan tonnin ajot ja arvonalenema. Aika tumpelo saa olla jos muut kulut vetää pakkaselle :kahvi:
Riippuu toki millaisella autolla ajaa, mutta jos ostaisi vaikka 64 000 euron auton ja ajaisi sillä sen 200 0000 km, niin auton arvosta ei olisi kauheasti kyllä mitään jäljellä ja tuolla matkalla olisi mennyt aika paljon rahaa renkaisiin ja huoltoihin jne. Eli ei tuosta nyt ihan kauheasti kyllä käteen jäisi.

Toki jos ostaa halvan auton ja korjaa itse jne niin sitten jää paljonkin rahaa käteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 669
Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa
Tämä on tärkeä pitää mielessä. Tunnen jo monta alanvaihtajaa, jossa heikkopalkkainen humanisti on lojunut ihan kunnon palkkakuopassa 40v ikään asti ja sitten tempaissut ja opiskellut uuden tutkinnon ja 1.5-3-kertaistanut liksansa ja samalla parantanut tyytyväisyyttään työhönsä. Osa ryhtyi lääkäriksi, osa IT-puolelle. Joku kouluttautui kätilöksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Riippuu toki millaisella autolla ajaa, mutta jos ostaisi vaikka 64 000 euron auton ja ajaisi sillä sen 200 0000 km, niin auton arvosta ei olisi kauheasti kyllä mitään jäljellä ja tuolla matkalla olisi mennyt aika paljon rahaa renkaisiin ja huoltoihin jne. Eli ei tuosta nyt ihan kauheasti kyllä käteen jäisi.

Toki jos ostaa halvan auton ja korjaa itse jne niin sitten jää paljonkin rahaa käteen.
No on melko taksin kilometritkin. Sen sijaan joku normaali octavia, golf jne. 4-5 vuoden takaa alle 100000 lasissa on sen 20000 ja jos ajat sillä 100000 viiteen vuoteen on jäänmösarvoa vielä kymppitonni. Saa olla aika töhö jos 22000 hulahtaa viiden vuoden huoltoihin ja renkaisiin.

Jos haluaa ajaa selkeästi kalliilla autolla, on kyse taas kerran omasta valinnasta. Ostaa sitten vaikka jonkun ruoskan työajoon eikä varmasti ota takkiin.

Tämä kuvastaa sitä että ihmisillä onnkeskiverrosti aika huonosti tietoa, mitä ne oman auton kulut on per 1km
Vähemmän kuin kilometrikorvaukset kuitenkin ja sen pitäisi riittää kaikille.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 615
Veroprosenttilaskuriin syötetään vuoden bruttotulot. Mikä tässä nyt niin hankalaa on? Ei kai se veroprosenttilaskurin vika ole, ettet osaa arvioida tulojasi?
Joo, mutta laskurissa on älyttömästi valintoja ja ei anna avata kahta laskuria yhtä aikaa ,saati tehä pikaisia muutoksia "kaikki muut pysyy vakiona paitsi tämä", vaan koko homma lähtee alusta. Tai ainakin oli joskus tämmönen.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
736
Joo helppoa se olisi laskeskella jos ainoa joka vaikuttaa veroprosenttiin olisi vuoden bruttotulot.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tämän takia katsot marginaali vero% niin tiedät paljonko se nettovaikutus palkkaasi on
Tässä mielestäni ihan hyvä taulukko. Kannattaa huomata, että vero% tuolla sisältää myös veronluonteiset työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut (yht. 8,65 prosenttiyksikköä )

 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
235
Täällä on varmasti porukkaa joiden työsoppari kuuluu juuri ratkenneen kunta-alan sopimuksen piiriin. Liiton mukaan tuo 2% palkankorotus pitäisi tulla jo nyt kesäkuun palkkaan. Itsellä ei kuitenkaan ole eikä myöskään puolisolla joka kuuluu toiseen liittoon ja tessiin. Tietääkö joku tarkemmin asiasta?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Täällä on varmasti porukkaa joiden työsoppari kuuluu juuri ratkenneen kunta-alan sopimuksen piiriin. Liiton mukaan tuo 2% palkankorotus pitäisi tulla jo nyt kesäkuun palkkaan. Itsellä ei kuitenkaan ole eikä myöskään puolisolla joka kuuluu toiseen liittoon ja tessiin. Tietääkö joku tarkemmin asiasta?
Kyllähän tuo uutisten mukaan pitäisi kesäkuusta alkaen tulla.
Maksamattomuuden syy voi olla ihan siinä ettei työnantaja ole kerennyt maksamaan palkkoja uusien korotusten mukaisesti. Se ei välttämättä ole ihan niksnaks homma että ne korotukset kaikkien palkkoihin ui järjestelmässä ja menee maksatukseen.

Mutta tällöin ne toki pitää maksaa ekstrana päälle seuraavan palkan mukana, joten kannattaa tarkistaa että kesäkuun korotukset on lisätty heinäkuun palkan päälle kun se maksetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
593
Täällä on varmasti porukkaa joiden työsoppari kuuluu juuri ratkenneen kunta-alan sopimuksen piiriin. Liiton mukaan tuo 2% palkankorotus pitäisi tulla jo nyt kesäkuun palkkaan. Itsellä ei kuitenkaan ole eikä myöskään puolisolla joka kuuluu toiseen liittoon ja tessiin. Tietääkö joku tarkemmin asiasta?
Meille kerrottiin ettei ehdi kesäkuun palkassa näkymään, tulee heinäkuun palkassa sitten extrana
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 142
Onks muka 5k€ palkka kolmen vuoden kokemuksella mahdollinen ohjelmoijalle? Musta jotenkin tuntuu, et täytyy olla joka paskanakki, et noin paljon maksettais, mut voin olla väärässäkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onks muka 5k€ palkka kolmen vuoden kokemuksella mahdollinen ohjelmoijalle? Musta jotenkin tuntuu, et täytyy olla joka paskanakki, et noin paljon maksettais, mut voin olla väärässäkin.
Jos se noin 7,5 k€ kuukausittainen panostus siihen ohjelmoijaan tuottaa laskutusta vaikka sen 20-100 k€ kuussa, niin toki siitä kannattaa maksaa sen verran että kaveri on tyytyväinen ja rahaa virtaa kassaan.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Onks muka 5k€ palkka kolmen vuoden kokemuksella mahdollinen ohjelmoijalle? Musta jotenkin tuntuu, et täytyy olla joka paskanakki, et noin paljon maksettais, mut voin olla väärässäkin.
Kovempikin on mahdollinen, 6ke helposti.

Tulipa taas irtisanouduttua, uudet hommat kesäloman jälkeen. Palkka nousee mukavasti, 5.5k + 10% bonus -> 8.5k + 10% bonus + RSU:ta n. 1500e/kk, eli yhteensä noin 6k -> 11k. Lisäksi uudessa huomattavasti paremmat etenemismahdollisuudet. Hieman kovempaakin kompensaatiota olisi ollut tarjolla, mutta stressaavampia töitä.

Historiaa:
- 2017 junnukonsultti 3.5k
- 2018 asiantuntija 4.4k
- 2018 asiantuntija julkisella 4.2k
- 2019 tuoteomistaja samalla julkisella 4.4k
- 2021 managerihommia 5.2k + 10%
- 2022 pieni korotus samassa 5.5k + 10%
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Kovempikin on mahdollinen, 6ke helposti.

Tulipa taas irtisanouduttua, uudet hommat kesäloman jälkeen. Palkka nousee mukavasti, 5.5k + 10% bonus -> 8.5k + 10% bonus + RSU:ta n. 1500e/kk, eli yhteensä noin 6k -> 11k. Lisäksi uudessa huomattavasti paremmat etenemismahdollisuudet. Hieman kovempaakin kompensaatiota olisi ollut tarjolla, mutta stressaavampia töitä.

Historiaa:
- 2017 junnukonsultti 3.5k
- 2018 asiantuntija 4.4k
- 2018 asiantuntija julkisella 4.2k
- 2019 tuoteomistaja samalla julkisella 4.4k
- 2021 managerihommia 5.2k + 10%
- 2022 pieni korotus samassa 5.5k + 10%
Eniten tuossa ihmetyttää, että mikä firma palkkaa henkilön, joka ei vuotta pidempään viihdy samassa paikassa. Itse en ainakaan palkkaisi vakituiseen hommaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Onko kukaan vaihtanut perinteiseltä inssialalta IT-puolelle? Joutuuko sykkimään enemmän vai johtuuko korkeammat palkat yksinkertaisesti paremmasta tuottavuudesta ja kysynnästä?

Olen jo pitempään leikitellyt ajatuksella alanvaihdosta, mutta nykyisen työn sisältöön olen varsin tyytyväinen. Hyvin vaikea päästä yli 5k ei-managerina.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
Selkeä vahvuus IT-alalla jos ei ole kauheasti viihtynyt sillä mukavuusalueellaan. Mulla ainakaan ole mikään järin hyvä kuva näistä 10 vuotta talossa olleista.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Kovempikin on mahdollinen, 6ke helposti.

Tulipa taas irtisanouduttua, uudet hommat kesäloman jälkeen. Palkka nousee mukavasti, 5.5k + 10% bonus -> 8.5k + 10% bonus + RSU:ta n. 1500e/kk, eli yhteensä noin 6k -> 11k. Lisäksi uudessa huomattavasti paremmat etenemismahdollisuudet. Hieman kovempaakin kompensaatiota olisi ollut tarjolla, mutta stressaavampia töitä.

Historiaa:
- 2017 junnukonsultti 3.5k
- 2018 asiantuntija 4.4k
- 2018 asiantuntija julkisella 4.2k
- 2019 tuoteomistaja samalla julkisella 4.4k
- 2021 managerihommia 5.2k + 10%
- 2022 pieni korotus samassa 5.5k + 10%
Nyt on vähän värikynää, vaikka olet hyvin itse onnistunut urallasi :) 6ke "helposti" 3 vuoden kokemuksella on suurenmoista liiottelua, joskin on nähtävissä että palkkapaineita ja maksetaan enemmän myös vähemmällä kokemuksella. Loppukädessä asiakas maksaa palkat, ja jos tekijä on tuottava pääsee %-firmoissa kyllä noihin liksoihin. Se on eriasia onko "CV" riittävän myyvä siihen ensimmäiseen keikkaan.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Onko kukaan vaihtanut perinteiseltä inssialalta IT-puolelle? Joutuuko sykkimään enemmän vai johtuuko korkeammat palkat yksinkertaisesti paremmasta tuottavuudesta ja kysynnästä?

Olen jo pitempään leikitellyt ajatuksella alanvaihdosta, mutta nykyisen työn sisältöön olen varsin tyytyväinen. Hyvin vaikea päästä yli 5k ei-managerina.
Itteä kiinnostanut vähän sama homma niin jään kuuntelemaan. Tarkennetaan, että en haluaisi täydellistä 1:1 vaihtoa, vaan sitä, että firman sisällä siirtyisi osittain kehitystyöhön. Vaikka 75% työajasta nykyistä hommaa ja loppuaika kehitystyötä ohjelmointiosaamista hyödyntäen. Pitäis vaan opetella eka koodaamaan :D mutta sitä tässä nyt itseopiskeluna tehnyt jonkun aikaa.

edit. Taustalla itsellä tässä siis se, että omalla alalla ei vastuusta makseta tarpeeksi niin ei kiinnosta perinteinen uralla etenemistapa eli projektipäällikön hommat. Palkankorotus on luokkaa 10-20% mutta stressi 10x niin ei kiitos. Toisaalta rivitekijän hommat alkaa olla kaluttu läpi, niin jotain uusia haasteita tarttis.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Eniten tuossa ihmetyttää, että mikä firma palkkaa henkilön, joka ei vuotta pidempään viihdy samassa paikassa. Itse en ainakaan palkkaisi vakituiseen hommaan.
Onhan tuossa tullut vaihdettua joo. Ekassa paikassa 8kk josta merkittävästi parempaan töihin. Se oli täysin epäonnistunut valinta molempien puolelta, 6kk. Sitten olin 2.5v samassa paikassa. Nyt tulee 1.5v viimeisimpään kestoksi. Palkkaavia firmoja löytyi kyllä nytkin taas useampi joita ei haittaa muutama lyhyempi pätkä, kaikkiin vaihtoihin on hyvät syyt.


Nyt on vähän värikynää, vaikka olet hyvin itse onnistunut urallasi :) 6ke "helposti" 3 vuoden kokemuksella on suurenmoista liiottelua, joskin on nähtävissä että palkkapaineita ja maksetaan enemmän myös vähemmällä kokemuksella. Loppukädessä asiakas maksaa palkat, ja jos tekijä on tuottava pääsee %-firmoissa kyllä noihin liksoihin. Se on eriasia onko "CV" riittävän myyvä siihen ensimmäiseen keikkaan.
En ole koodari, mutta käsittääkseni seniorikoodarin palkka on n. 6ke ollut konsulttipuolella. Siis semmoinen kaveri joka ei ole arkkitehti tai muukaan mutta osaa työskennellä itsenäisesti. Laskuttaa sen tonnin tai vähän alle eli 15-20k/kk. Softafirmoissa maksetaan samalla tapaa. Tuohon pääsee kolmen vuoden kokemuksella jos on hyvä tekemään ja kehittää itseään koko ajan. Kaikki ei pääse toki ikinä.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
On kyllä melko niche-koodausalue ja super-osaaja jos saa yli 6k palkkaa. Normaalisti 10+v kokemuksen Sr-tasoiselle tarjotaan usein 4,5k-6k ja juniorit/aloittelijat saa tyytyä selvästi pienempään. Poikkeuksia tosiaan on, mutta hyvin vähän.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Aikamoista jos senioriksi pääsee kolmessa vuodessa. Ehkä jos on koodannu teinistä asti ja kova draivi, tai sitten firmalla matala taso senioriteetille.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
En ole koodari, mutta käsittääkseni seniorikoodarin palkka on n. 6ke ollut konsulttipuolella. Siis semmoinen kaveri joka ei ole arkkitehti tai muukaan mutta osaa työskennellä itsenäisesti. Laskuttaa sen tonnin tai vähän alle eli 15-20k/kk. Softafirmoissa maksetaan samalla tapaa. Tuohon pääsee kolmen vuoden kokemuksella jos on hyvä tekemään ja kehittää itseään koko ajan. Kaikki ei pääse toki ikinä.
Yhä kyseenalaistan tuon väitteen siitä, että noihin 6 000 €/kk liksoihin pääsee "helposti" 3 vuoden kokemuksella. Sanoisin että 3 vuoden kohdalla ollaan kyllä uran alkutaipaleella vaikka oltaisiin minkälaisia seppiä. Poikkeuksia toki on, mutta se ei kyllä ole sitä "helposti" sektoria. Itselläni on +10v alan kokemusta ja liksa on yli 6 000 €/kk. Sovellusarkkitehtina toimin. 3 vuoteen voi tiristää paljon oppimista, mutta kun tässä ATK-hommassa on niin paljon juttuja mitä ei pysty tiivistämään - kaikki tekeminen ei ole teknistä, kaikki domainit eivät ole samanlaisia.

Onhan se erikoista jos 6 000 €/kk saa helposti, ja silti tulee enemmän päinvastaisia liksoja tähän ketjuun kokeneilta kavereilta....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 866
Eniten tuossa ihmetyttää, että mikä firma palkkaa henkilön, joka ei vuotta pidempään viihdy samassa paikassa. Itse en ainakaan palkkaisi vakituiseen hommaan.
Samaa mietin itsekkin. Vuodessa ehkä oppii jo jotain ja alkaa tuottamaan niin sitten jo nostetaankin kytkintä ja firmalle ei jäänyt käteen kuin kuluja.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Samaa mietin itsekkin. Vuodessa ehkä oppii jo jotain ja alkaa tuottamaan niin sitten jo nostetaankin kytkintä ja firmalle ei jäänyt käteen kuin kuluja.
Jos firma hakee osaajaa vaikkapa koodauksessa teknologialle X aikarajalliseen projektiin Y, joka tuottaa firmalle rahaa Z määrän ja tuo sisääntuleva raha on palkkakuluja paljon isompi... Liekö silloin kovin paljon väliä, tuleeko sen homman hoitamaan kotiin vuosia talossa ollut vai joku joka on ollut oleellissa projekteissa mukana?

Sehän voi olla työnantajalle jopa etu, jos teknologia sattuu olemaan sellainen mitä ei tulla muissa projekteissa tarvimaan ja jamppa nostaa kytkintä saatuaan hommat valmiiksi.

Tuohan on hieman freelancer tyylistä hommaa hyppiä projektista toiseen eri firmojen välillä. Eikä tarvitse hypätä kuitenkaan yrittäjän housuihin, jos se pelottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 866
Jos firma hakee osaajaa vaikkapa koodauksessa teknologialle X aikarajalliseen projektiin Y, joka tuottaa firmalle rahaa Z määrän ja tuo sisääntuleva raha on palkkakuluja paljon isompi... Liekö silloin kovin paljon väliä, tuleeko sen homman hoitamaan kotiin vuosia talossa ollut vai joku joka on ollut oleellissa projekteissa mukana?

Sehän voi olla työnantajalle jopa etu, jos teknologia sattuu olemaan sellainen mitä ei tulla muissa projekteissa tarvimaan ja jamppa nostaa kytkintä saatuaan hommat valmiiksi.

Tuohan on hieman freelancer tyylistä hommaa hyppiä projektista toiseen eri firmojen välillä. Eikä tarvitse hypätä kuitenkaan yrittäjän housuihin, jos se pelottaa.
No joo toki tuollaisessa hommassa onkin noin. Vähän kun käyttäisi jotain konsulttia.

Oma työni on aika erilaista joten ehkä vähän kapea katsantakanta minulla, tässä hommassa ei vuodessa saavuta mitään.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
781
Nelikymppisenä lääkäriksi opiskelu tarkoittaa, että aktiiviura alkaa vajaa viiskymppisenä. No eipä se mahdotonta toki ole, mutta yleensä tuossa iässä 7-vuoden päätoiminen opiskelu on taloudellisesti aika hankalaa ja kun lasket kyseisen ajan tulonmenetyksen niin se amiksen putkari voisi olla parempi vaihtoehto pelkän rahan takia.
Kyllä tuossa pitää saada sovitettua työelämä ja opiskelu, että pääsee joskus rahallisesti voiton puolelle. Yliopistossa ei ehkä onnistu, mutta amiksesta/amk:sta löytyy erikseen iltalinjoja. Ja vaatimustaso ei ole niin korkea, jos lukeminen tuntuu puulta.

Työaikaa viisikymppisellä on vielä liki 20v ennen eläkettä, mutta mikä oma kunto on, jaksaako kovin kuormittavaa työtä enää vanhana.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
Ei noissa ammattien vaihdoissa jaa yhtaan kaivertamaan se etta lahes kaikki kehittyminen nykyisessa ammatissa menee hukkaan ja tulet olemaan uudessa ammatissa kuitenkin kohtuu paska pari vuotta? Sanon ihan suoraan firmassani kokoajan etta management puoli ei ole mikaan vaihtoehto minulle vaan urakehitykseni tulee olla teknillinen. Voin pitaa koulutuksia tai muuta vastaavaa missa jaan taitoani mutta missaan managerointi hommassa tuntisin olevani aivan paska.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Ei noissa ammattien vaihdoissa jaa yhtaan kaivertamaan se etta lahes kaikki kehittyminen nykyisessa ammatissa menee hukkaan ja tulet olemaan uudessa ammatissa kuitenkin kohtuu paska pari vuotta? Sanon ihan suoraan firmassani kokoajan etta management puoli ei ole mikaan vaihtoehto minulle vaan urakehitykseni tulee olla teknillinen. Voin pitaa koulutuksia tai muuta vastaavaa missa jaan taitoani mutta missaan managerointi hommassa tuntisin olevani aivan paska.
Ei kaiverra. Omaksi parhaakseen sen alanvaihdon tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 866
Ei noissa ammattien vaihdoissa jaa yhtaan kaivertamaan se etta lahes kaikki kehittyminen nykyisessa ammatissa menee hukkaan ja tulet olemaan uudessa ammatissa kuitenkin kohtuu paska pari vuotta? Sanon ihan suoraan firmassani kokoajan etta management puoli ei ole mikaan vaihtoehto minulle vaan urakehitykseni tulee olla teknillinen. Voin pitaa koulutuksia tai muuta vastaavaa missa jaan taitoani mutta missaan managerointi hommassa tuntisin olevani aivan paska.
Jos ajattelisi noin niin ei koskaan voi tehdä mitään uutta. Tietysti jokaisen henk koht asia mitä haluaa, joku haluaa olla yhdessä asiassa mestari ja joku muu haluaa osata tai ainakin kokeilla montaa asiaa.

Ja luulen että moni ala hyötyy alanvaihtajista noin yleisesti. Joku joka osaa monia asioita voi tuoda ihan uusia juttuja alalle jossa muuten on vaan niitä jotka ei ole muuta tehneetkään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
Jos ajattelisi noin niin ei koskaan voi tehdä mitään uutta.
Aika paljon sita saa tehda uutta paivittain IT alalla. En ainakaan ajattele olevani yhden asian mestari vaan paiva paivalta parempi ohjelmisto kehityksessa. Tein tuossa mielen virkistamiseksi elamani ensimmaisen teollisen piirilevyn ja sita tehdessa oli mielessa etta jos tassa hommassa haluisi olla hyva niin muutama vuosi menisi.

Ohan se tietenkin niin etta jos keskiverto palkka piisaa ja ei pida silla valia etta on tyossaan hyva niin on tuo monien alojen kokeminen todella hyva asia.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 475
Yhä kyseenalaistan tuon väitteen siitä, että noihin 6 000 €/kk liksoihin pääsee "helposti" 3 vuoden kokemuksella. Sanoisin että 3 vuoden kohdalla ollaan kyllä uran alkutaipaleella vaikka oltaisiin minkälaisia seppiä. Poikkeuksia toki on, mutta se ei kyllä ole sitä "helposti" sektoria. Itselläni on +10v alan kokemusta ja liksa on yli 6 000 €/kk. Sovellusarkkitehtina toimin. 3 vuoteen voi tiristää paljon oppimista, mutta kun tässä ATK-hommassa on niin paljon juttuja mitä ei pysty tiivistämään - kaikki tekeminen ei ole teknistä, kaikki domainit eivät ole samanlaisia.

Onhan se erikoista jos 6 000 €/kk saa helposti, ja silti tulee enemmän päinvastaisia liksoja tähän ketjuun kokeneilta kavereilta....
Ilmeisesti tämä koskee koodausta, nimim. 16v kokemusta ja ei edes 5k ole vielä mennyt rikki. Kai sitä sitten on väärällä alalla kun hankkii softaa eikä tee sitä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 747
Viestejä
4 191 045
Jäsenet
70 785
Uusin jäsen
henkkalu

Hinta.fi

Ylös Bottom