Palkkakeskustelu

Liittynyt
10.07.2022
Viestejä
1
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
Riippuu aika paljon taidoista ja mahdollisesta muusta kokemuksesta. Omien tuttujen aloituspalkat ovat vaihdelleet 2200 € ja 3000 € välillä. Perustaidoilla ja koulutuksella on tietenkin suuri merkitys ensimmäistä paikkaa aloittaessa ja taitava kaveri voinee alkuun saada tätä haitaria enemmänkin.

Aloituspalkalla ei tosin kauaa tarvitse kärvistellä ja usein jo koeajan loppuessa voidaan nostaa esim. 2500 -> 3500 jos hommat sujuu erityisen hyvin. Toisaalta jos näyttöjä taidoista ei tipu tai konsulttina istuu vain penkillä, voi olla vaikea perustella suuria korotuksia.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
241
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
Datahommissa 3500e mahdollinen pk-seudulla maisteri, mutta toki paikka on vaikea saada jos ei ole mitään harkkakokemusta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
2500-3000e, mutta riippuu paljon osaamistasosta ja siitä, että voiko sitä jollain harraste- tai kouluprojektilla (vaikkapa hyvin tehty opinnäytetyö) osoittaa.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Näin noin 4000e/kk brutolla työskentelevänä on huomannut, ettei tällä summalla yksin asuvana poikamiehenä eletä kovinkaan leveästi.

Toki asuntolainoja löytyy kahdesta asunnosta joiden lyhennyksiin menee yhteensä noin 18% nettotuloista. Opintolainaan menee 1.6%, remppalainaan 3.5%, veromätkyihin 4.15%, bensaan 9.5%, päälle vakuutukset ja muut pakolliset menot. Tupakkaan alkoholiin ehkä mene yhteensä satku enintään. Useimmiten voi mennä alle satku noihin. Ulkona syömisiin muutama kymppi. Ruokakuluihin menee välillä enemmän, koska aina ei jaksa pupertaa kotiruokaa.

Toki käyn ulkomailla säännöllisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt euroopassa lentelemässä euroopaassa reissaamassa viidesti ja kuudes reissu on parin viikon päästä.

Ajelen edelleen rämisevällä ysärikotterolla. Ehkä elämässä huomaisi isompaa eroa, kun nettotulot alkaisivat olla jotain 4000e luokkaa tai viiden tonnin luokkaa.

Jokusen kymppitonnin olen onnistut pieraisemaan pörssissä hupiosakkeisiin, jotka rommasivat. Noista toki kikkaili liikaa, jolloin möin huipulla pois mutta ostin takaisin ne, mutta sen jälkeen ei enää kurssit nousseet, mutta verot tuli maksuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Näin noin 4000e/kk brutolla työskentelevänä on huomannut, ettei tällä summalla yksin asuvana poikamiehenä eletä kovinkaan leveästi.

Toki asuntolainoja löytyy kahdesta asunnosta joiden lyhennyksiin menee yhteensä noin 18% nettotuloista. Opintolainaan menee 1.6%, remppalainaan 3.5%, veromätkyihin 4.15%, bensaan 9.5%, päälle vakuutukset ja muut pakolliset menot. Tupakkaan alkoholiin ehkä mene yhteensä satku enintään. Useimmiten voi mennä alle satku noihin. Ulkona syömisiin muutama kymppi. Ruokakuluihin menee välillä enemmän, koska aina ei jaksa pupertaa kotiruokaa.

Toki käyn ulkomailla säännöllisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt euroopassa lentelemässä euroopaassa reissaamassa viidesti ja kuudes reissu on parin viikon päästä.

Ajelen edelleen rämisevällä ysärikotterolla. Ehkä elämässä huomaisi isompaa eroa, kun nettotulot alkaisivat olla jotain 4000e luokkaa tai viiden tonnin luokkaa.

Jokusen kymppitonnin olen onnistut pieraisemaan pörssissä hupiosakkeisiin, jotka rommasivat. Noista toki kikkaili liikaa, jolloin möin huipulla pois mutta ostin takaisin ne, mutta sen jälkeen ei enää kurssit nousseet, mutta verot tuli maksuun.
Ja toi ei ole leveästi elämistä?
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Näin noin 4000e/kk brutolla työskentelevänä on huomannut, ettei tällä summalla yksin asuvana poikamiehenä eletä kovinkaan leveästi.

Toki asuntolainoja löytyy kahdesta asunnosta joiden lyhennyksiin menee yhteensä noin 18% nettotuloista. Opintolainaan menee 1.6%, remppalainaan 3.5%, veromätkyihin 4.15%, bensaan 9.5%, päälle vakuutukset ja muut pakolliset menot. Tupakkaan alkoholiin ehkä mene yhteensä satku enintään. Useimmiten voi mennä alle satku noihin. Ulkona syömisiin muutama kymppi. Ruokakuluihin menee välillä enemmän, koska aina ei jaksa pupertaa kotiruokaa.

Toki käyn ulkomailla säännöllisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt euroopassa lentelemässä euroopaassa reissaamassa viidesti ja kuudes reissu on parin viikon päästä.

Ajelen edelleen rämisevällä ysärikotterolla. Ehkä elämässä huomaisi isompaa eroa, kun nettotulot alkaisivat olla jotain 4000e luokkaa tai viiden tonnin luokkaa.

Jokusen kymppitonnin olen onnistut pieraisemaan pörssissä hupiosakkeisiin, jotka rommasivat. Noista toki kikkaili liikaa, jolloin möin huipulla pois mutta ostin takaisin ne, mutta sen jälkeen ei enää kurssit nousseet, mutta verot tuli maksuun.
"Minulla on pari asuntoa, matkustelen ulkomailla useasti vuodessa, syön säännöllisesti ulkona ja minulla on halutessani varaa heittää jokunen kymppitonni hupiosakkeisiin. En silti elä leveästi"

:hmm:

Herranen aika jos se leveästi elämisen tunne on tuosta autosta kiinni, niin osta sellainen seuraavaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Missä luokassa koodarien palkat pyörii ensimmäisessä työpaikassa ilman harjoittelua suurempaa kokemusta?

Varmasti vaihtelua on paljon mutta onko mitään nyrkkisääntöä tms? Meneekö Tessin mukaan vai saattaako saada enemmän?
Ihan toivotonta sanoa juuri mitään näillä tiedoilla.

Jos valmistut DI:ksi / maisteriksi / tohtoriksi ja rekryynnyt entrylevel engineeriksi Zürichiin Googlelle, niin aloituspalkka suoraan koulun penkiltä on n. 12000e / kk. Jos valmistus datanomiksi ja päädyt töihin Maken Tieto & Koneeseen koodaamaan nettisivuja Sirpan parturikampaamolle johonkin metsän keskelle, niin lähtöpalkka varmaan ei paljon yli 2000e ole.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Eniten tuossa ihmetyttää, että mikä firma palkkaa henkilön, joka ei vuotta pidempään viihdy samassa paikassa. Itse en ainakaan palkkaisi vakituiseen hommaan.
Itse olen uskonut vielä lojaliteetin voimaan, se jää nähtäväksi mikä sen arvostus on tulevaisuudessa. Niitäkin tapauksia tosin on että vähemmän tykätty työntekijä voi olla lojaaliudestaan huolimatta uskollinen hölmö, jolloin ainoa keino edetä rahallisesti on vaihtaa työpaikkaa. Kiinni siitäkin mikä on yleinen työmarkkinatilanne siinä hommassa eli kuinka helposti saa vähintään saman tasoisen tyypin.


Polttoaineen hinta km-korvauksien laskennassa on luokkaa 1/5 osa tai max 1/4 osa, joten melkoisesti saa vielä menoveden hinta nousta ennenkuin ne laittaa työajelut tappiolle. 0,46€/km siis nykyisin. Pitää olla melkoinen bensasyöppö jotta saa edes puolet tuosta tankkiin menemään :p

Kotimaan päivärahat kyllä melkoinen vitsi, etenkin kun vertaa ulkomaan päivärahoihin. Monesti kun matkustanut johonkin huomattavasti halvemman elintason maahan, niin päivärahat lähes luokkaa 1,5x verrattuna kotimaan vastaaviin.
Toisaalta, kyllähän sitä sniiduillen pärjää helposti sillä verottomalla 44€ päivärahalla. Aamupala yleensä sisältyy hotellin hintaan, lounas max 15€, iltapalaksi jotain halpaa paikallisesta marketista kympillä ja siitä pvärahasta jääkin melkein 20€ plussalle ;)
20e puolipäivärahakin on ihan ok jos tulee juuri nippa yli 6h matkoja. Kukaan ei pakota syömään lounaspaikassa, tosin ainakin omassa hommassa nuo työkeikat on erittäin raskaita ilman tuhdimpia syömisiä. Loppu jää itselle sitten käteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Tämähän on hyödyllinen ketju. Laitetaanpa omatkin tilastot, tittelinä mekaniikkasuunnittelija ja koulutuksena amk. Firmana on pieni (10-20 henkilöä) suunnittelutoimisto.
  • Kesätyö (tuotantoyrityksessä) 2019: 2000€/kk
  • Harjoittelijana osa-aikaisena opintojen ohella 2019-2020: 12€/h
  • Vakituisena 2020-2021: 2835€/kk
  • Vakutuisena 2021->: 3000€/kk
Huonot on palkat mekaniikkasuunnittelijoilla. Pian tulee kaksi vuotta vakituisena täyteen nykyisessä suunnittelutoimistossa ja pian olisi aika nostaa kytkintä. Mieluusti jatkaisin johonkin tuotantoyritykseen, suunnittelutoimistojen meno kun on nähty. Hyvää ja monipuolista kokemusta sieltä saa, mutta aina on kiire ja vuokratyöntekijänä oleminen on suoraan sanottuna aika perseestä. Nykyisessä firmassa ei ole minkääntason palkka-avoimuutta, niin hieman on hakusessa, että kuinka paljon sitä uskaltaisi pyytää seuraavaa paikkaa hakiessa. 3500€/kk?
Ennen lomille lähtöä tuli epäsuorasti ilmi pomolle asti minun mahdolliset lähtöaikeet ja heti lomien jälkeen olisikin tarkoitus pitää kehityskeskustelu (pomo ehdotti). Tarkoituksena keskustella "osaamisen kertymisestä", joten veikkaan, että vähintään palkankorotusta on luvassa, mutta ehkä jopa jonkinasteinen ylennys (vanhempi suunnittelija tms). Pelkän palkankorotuksen määrä lienee se mitä tarjoavat, tuskin tuossa on hirveästi neuvotteluvaraa. Toki aina voi yrittää se mitä tarjoavat + 100€ :) Millaista korotusta voisi odottaa, jos titteli vaihtuu mekaniikkasuunnittelija -> vanhempi/pääsuunnittelija? Mukaan mahtaa tulla tässä firmassa heti katselmointivastuut ja mahdollisesti aikataulujen laatimista ynnä muuta mukavaa, niin sen kyllä pitäisi heijastua palkassa.

Mekaniikkasuunnittelijana siis olen, mutta mielestäni tehtävänkuvani on laajempi kuin mitä perus mekaniikkasuunnittelijan hommiin yleensä kuuluu, kokemusta löytyy vuokratöiden kautta useastakin firmasta. Perus suunnittelun lisäksi olen tehnyt paljon tuotteiden dokumentaatioon liittyviä hommia, esim. eri maiden hyväksyntiin vaadittujen lippulappusten ja testistandardien selvittelyä yms (taitavat olla enemmän laatuinsinöörien hommia isommissa firmoissa). Lisäksi pienimuotoista FEM-analyysiä, lämpösimulointia ja virtauslaskentaa. Hieman on ollut myös elektroniikka- ja pneumatiikkasuunnittelua protoja varten, valmiskomponenteilla (Arduino yms). Ainiin, toimin myös firman "lähi" IT-vastaavana, eli Solidworksin ja PDM:n säätäminen on tullut tutuksi, varsinaista serveripuolta en kuitenkaan hoida. Toki moni näistä mainituista "kuuluu" normaaleihin mekaniikkasuunnittelijan tehtäviin, mutta suurin osa firman (ja vuokratöiden kautta muiden firmojen) mekaniikkasuunnittelijoista tuntuu juurikin tekevän vaan sitä perus 3d-mallinnusta, jonkun muun tittelin omaavan hoitaessa loput tehtävät.

Paljon vaihtelevaa kokemusta on kertynyt, mutta haasteena saada näistä kerrottua järkevästi esim. CV:ssä seuraavaa paikkaa hakiessa. Salassapitovelvollisuuksien takia myös jää kaikki konkreettiset asiat kertomatta, mitkä muuten näyttäisivät hyvältä CV:ssä. Noh, ei auta kuin kierrellä ja kaarrella selitysten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Ennen lomille lähtöä tuli epäsuorasti ilmi pomolle asti minun mahdolliset lähtöaikeet ja heti lomien jälkeen olisikin tarkoitus pitää kehityskeskustelu (pomo ehdotti). Tarkoituksena keskustella "osaamisen kertymisestä", joten veikkaan, että vähintään palkankorotusta on luvassa, mutta ehkä jopa jonkinasteinen ylennys (vanhempi suunnittelija tms). Pelkän palkankorotuksen määrä lienee se mitä tarjoavat, tuskin tuossa on hirveästi neuvotteluvaraa. Toki aina voi yrittää se mitä tarjoavat + 100€ :) Millaista korotusta voisi odottaa, jos titteli vaihtuu mekaniikkasuunnittelija -> vanhempi/pääsuunnittelija? Mukaan mahtaa tulla tässä firmassa heti katselmointivastuut ja mahdollisesti aikataulujen laatimista ynnä muuta mukavaa, niin sen kyllä pitäisi heijastua palkassa.

Mekaniikkasuunnittelijana siis olen, mutta mielestäni tehtävänkuvani on laajempi kuin mitä perus mekaniikkasuunnittelijan hommiin yleensä kuuluu, kokemusta löytyy vuokratöiden kautta useastakin firmasta. Perus suunnittelun lisäksi olen tehnyt paljon tuotteiden dokumentaatioon liittyviä hommia, esim. eri maiden hyväksyntiin vaadittujen lippulappusten ja testistandardien selvittelyä yms (taitavat olla enemmän laatuinsinöörien hommia isommissa firmoissa). Lisäksi pienimuotoista FEM-analyysiä, lämpösimulointia ja virtauslaskentaa. Hieman on ollut myös elektroniikka- ja pneumatiikkasuunnittelua protoja varten, valmiskomponenteilla (Arduino yms). Ainiin, toimin myös firman "lähi" IT-vastaavana, eli Solidworksin ja PDM:n säätäminen on tullut tutuksi, varsinaista serveripuolta en kuitenkaan hoida. Toki moni näistä mainituista "kuuluu" normaaleihin mekaniikkasuunnittelijan tehtäviin, mutta suurin osa firman (ja vuokratöiden kautta muiden firmojen) mekaniikkasuunnittelijoista tuntuu juurikin tekevän vaan sitä perus 3d-mallinnusta, jonkun muun tittelin omaavan hoitaessa loput tehtävät.

Paljon vaihtelevaa kokemusta on kertynyt, mutta haasteena saada näistä kerrottua järkevästi esim. CV:ssä seuraavaa paikkaa hakiessa. Salassapitovelvollisuuksien takia myös jää kaikki konkreettiset asiat kertomatta, mitkä muuten näyttäisivät hyvältä CV:ssä. Noh, ei auta kuin kierrellä ja kaarrella selitysten kanssa.
Itse suurehkossa suunnittelutoimistossa pks ulkopuolella ja työkokemusta yli 7v.
Suunnittelijana n. 2500-2800€ (SKOL 05)
Vanhempi suunnittelija n. 2800-3100€ (SKOL 04)
Nyt erikoissuunnittelijana ja korotusta odotellessa (SKOL 03).
Ei tässä kovin suurista korotuksista voi haaveilla, kun tuota kehitystä katsoo.
Silmät pyöreänä saa katsoa kyllä IT-alan palkkoja kun aloittelevana junnuna kiskotaan samaa mitä mekaniikkasuunnittelussa lähes 10v kokemuksella ja muutamassa vuodessa palkat kuulostaa nousevan johonkin mekaniikkasuunnittelun osastonjohtajan (joilla tyypillisesti joku +20v kokemusta) tasolle.
Ja sen verran tiedän, että omassa firmassa tuo titteli ja SKOL-luokka ei välttämättä kerro mitään siitä, että missä laskutusluokassa tyyppi on asiakkaan suuntaan, mutta projektien luonne vaihtelee myös, jos tehdään suurempia kiinteähintaisia könttäprojekteja niin eipä tuolla tuntilaskutushinnalla ole mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Itse suurehkossa suunnittelutoimistossa pks ulkopuolella ja työkokemusta yli 7v.
Suunnittelijana n. 2500-2800€ (SKOL 05)
Vanhempi suunnittelija n. 2800-3100€ (SKOL 04)
Nyt erikoissuunnittelijana ja korotusta odotellessa (SKOL 03).
Ei tässä kovin suurista korotuksista voi haaveilla, kun tuota kehitystä katsoo.
Silmät pyöreänä saa katsoa kyllä IT-alan palkkoja kun aloittelevana junnuna kiskotaan samaa mitä mekaniikkasuunnittelussa lähes 10v kokemuksella ja muutamassa vuodessa palkat kuulostaa nousevan johonkin mekaniikkasuunnittelun osastonjohtajan (joilla tyypillisesti joku +20v kokemusta) tasolle.
Ja sen verran tiedän, että omassa firmassa tuo titteli ja SKOL-luokka ei välttämättä kerro mitään siitä, että missä laskutusluokassa tyyppi on asiakkaan suuntaan.
Itse tilaajan puolelta tilailen tavaraa SKOL luokkalaisilta ja myös IT puolelta niin siinä laskutuseuroissa näkee aika hyvin eron, miksi IT-hermanneille maksetaan aikapaljon enemmän.
Jos ostan jotain IT-hommia, niin tuntihinnat on keskiarvoltaan 150e/h ja vuorostaan sitten "peruskonsultti" suunnittelut on 50-100e/h.
Ei tuollasesta 50-75e/h suunnittelijan laskutuseuroista kovin paljoa sille työntekijälle jää.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Näin noin 4000e/kk brutolla työskentelevänä on huomannut, ettei tällä summalla yksin asuvana poikamiehenä eletä kovinkaan leveästi.

Toki asuntolainoja löytyy kahdesta asunnosta joiden lyhennyksiin menee yhteensä noin 18% nettotuloista. Opintolainaan menee 1.6%, remppalainaan 3.5%, veromätkyihin 4.15%, bensaan 9.5%, päälle vakuutukset ja muut pakolliset menot. Tupakkaan alkoholiin ehkä mene yhteensä satku enintään. Useimmiten voi mennä alle satku noihin. Ulkona syömisiin muutama kymppi. Ruokakuluihin menee välillä enemmän, koska aina ei jaksa pupertaa kotiruokaa.

Toki käyn ulkomailla säännöllisesti. Joulukuusta lähtien olen käynyt euroopassa lentelemässä euroopaassa reissaamassa viidesti ja kuudes reissu on parin viikon päästä.

Ajelen edelleen rämisevällä ysärikotterolla. Ehkä elämässä huomaisi isompaa eroa, kun nettotulot alkaisivat olla jotain 4000e luokkaa tai viiden tonnin luokkaa.

Jokusen kymppitonnin olen onnistut pieraisemaan pörssissä hupiosakkeisiin, jotka rommasivat. Noista toki kikkaili liikaa, jolloin möin huipulla pois mutta ostin takaisin ne, mutta sen jälkeen ei enää kurssit nousseet, mutta verot tuli maksuun.
Ehkä kannattais pikkasen miettiä realistisempia leveyskäsitteitä? Ihan järjetöntä luxustahan toi on. Itse kävin noilla liksoilla 2 kertaa IKINÄ ulkomailla liki 20v aikana ja asuin vuokralla :D Rahoista suurin osa tais mennä autoihin ja niiden lainoihin. En edes tiedä minne valui, oli paskaa tuuria aika hyvin mukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Itse tilaajan puolelta tilailen tavaraa SKOL luokkalaisilta ja myös IT puolelta niin siinä laskutuseuroissa näkee aika hyvin eron, miksi IT-hermanneille maksetaan aikapaljon enemmän.
Jos ostan jotain IT-hommia, niin tuntihinnat on keskiarvoltaan 150e/h ja vuorostaan sitten "peruskonsultti" suunnittelut on 50-100e/h.
Ei tuollasesta 50-75e/h suunnittelijan laskutuseuroista kovin paljoa sille työntekijälle jää.
Näinhän se on. Kysyntä ja tarjonta, mutta arvelisin myös, että moni IT-puolen hommia ostava ei pysty kovinkaan hyvin arvioimaan projektin laajuutta, jolloin tekijä voi joissain tapauksissa nyhtää todella härskejä katteita. Ei ehkä voi puhua edes varsinaisesti IT-alasta, mutta tulee mieleen eräs tapaus mummosta, joka vei "rikkinäisen" langattoman reitittimen/modeemin huoltoon, työntekijä napsautti takahuoneessa wifi-kytkimen off -> on ja sanoi, että se on nyt korjattu ja 80€ kiitos. Asiakas maksoi tyytyväisenä tälle "IT-velholle".
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Itse suurehkossa suunnittelutoimistossa pks ulkopuolella ja työkokemusta yli 7v.
...
Kiitos vastauksesta! Eipä noilla palkoilla paljoa henkseleitä paukutella, pienemmissä toimistoissa näyttää olevan paremmat palkat, toki työkin saattaa olla sitten hektisempää. Juuri tuota IT-alaa olen itsekin ihmetellyt, että miten voi olla noin suuri palkkaero, mutta se on se kysyntä ja tarjonta. Välillä harmitellut, että tulikin valittua konetekniikka tietotekniikan sijaan, mutta toisaalta en tiedä olisinko jo konahtanut ihan täysin tässä vaiheessa IT-hommiin. Harrastuksena mielenkiintoisia, vaikka silläkin saa välillä vitutuskäyrän nousemaan :lol:

Näinhän se on. Kysyntä ja tarjonta, mutta arvelisin myös, että moni IT-puolen hommia ostava ei pysty kovinkaan hyvin arvioimaan projektin laajuutta, jolloin tekijä voi joissain tapauksissa nyhtää todella härskejä katteita. Ei ehkä voi puhua edes varsinaisesti IT-alasta, mutta tulee mieleen eräs tapaus mummosta, joka vei "rikkinäisen" langattoman reitittimen/modeemin huoltoon, työntekijä napsautti takahuoneessa wifi-kytkimen off -> on ja sanoi, että se on nyt korjattu ja 80€ kiitos. Asiakas maksoi tyytyväisenä tälle "IT-velholle".
Tietämätöntä on helppo huijata. Totta tuo, että jonkun IT-projektin laajuuden arviointi on ummikolle käytännössä mahdotonta, kun ei ole mitään kosketuspintaa asiaan. Mekaniikkaprojekteissa tuntuu käyvän aina juuri toisinpäin, eli asiakas kuvittelee mielessään suunniteltavan laitteen konseptitasolla valmiiksi ja ajattelee homman helpoksi, muttei ummikkona tajua sitä säätämisen määrää siinä taustalla. Sitten on aikataulu liian tiukka ja tunteja käytettävissä liian vähän ja tulee tyhmiä ratkaisuja designiin :)

Menee vähän off-topiciksi, mutta olen huomannut monissa firmoissa, että mekaniikka- ja sähkösuunnittelu, saatikka IT-puoli tuntuvat keskustelevan aika nihkeästi keskenään, eivätkä tunnu ymmärtävän mikä heidän töissään on toisen osaston kannalta oleellista. Mekaniikkapuoli myös monesti tuntuu olevan vähän "aliarvostettu" ja nähdään yksinkertaisempana kuin muut... Toisaalta en ihmettele, kun onhan alalla vaikka minkälaista bensalenkkaria, jotka osaavat kyllä rassata laitteita, mutteivät monesti ole kummoisiakaan suunnittelijoita. Hämmentävän paljon olen myös tavannut mekaniikkasuunnittelijoita, jotka hädin tuskin osaavat käyttää tietokonetta, mikä on jotenkin ironista, kun käyttävät sitä kuitenkin töissä päivittäin. Noh, meitä on moneen junaan :geek:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
HR-asiantuntija (valtio)
3600€/kk brutto,
2300€/kk netto,

Pääomatuloa tulee noin 5000€/vuosi osingoista ja vuokratuloista.

Luultavasti oon laskenu veroprosentin miten sattuu koska tonnin mätkyjä on tullu parina edellisenä vuotena. Palkasta lähtee automaattisesti perinteisten menojen lisäksi liitonmaksut, autopaikka ja ruokalan sapuskat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
Tie vie tosiaan ulkomaille ja kyllähän tuo palkka hymyilyttää suomalaista, varsinkin verojen jälkeen (netto nousee yli 50%)—toki hymy hyytyy kun pitää yrittää selvitä kalliimmassa maassa. Lähinnä uran kannalta valitsin tämän vaihtoehdon kun tulee ponnistusmahdollisuuksia moneen suuntaan.
Norjassa on kyllä ainakin elintarvikkeet ihan julmetun kalliita. Muutama vuosi sitten tuli käytyä ja nauratti kun baari mainosti kadulla "oslon halvin olut" ja se oli joku kodittomien yömaja/ruokala mistä sen bissen sai ostettua. Hinta 8e/tuoppi. Toki kävin siellä sen juomassa, viereisessä pöydässä hampaaton puliukko söi keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Mekaniikkapuoli myös monesti tuntuu olevan vähän "aliarvostettu" ja nähdään yksinkertaisempana kuin muut... Toisaalta en ihmettele, kun onhan alalla vaikka minkälaista bensalenkkaria, jotka osaavat kyllä rassata laitteita, mutteivät monesti ole kummoisiakaan suunnittelijoita.
Usein sähköinssit tuntuu katsovan koneinssejä hieman alaspäin. Siitäkin huolimatta, että yleensä tuotteen sähköinen suunnittelu on _huomattavasti_ kevyempää matematiikkaa kuin mekaaninen suunnittelu. 3d-simulointihan on sähköpuolella erikoisala, mutta konepuolella hyvin yleistä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Usein sähköinssit tuntuu katsovan koneinssejä hieman alaspäin. Siitäkin huolimatta, että yleensä tuotteen sähköinen suunnittelu on _huomattavasti_ kevyempää matematiikkaa kuin mekaaninen suunnittelu. 3d-simulointihan on sähköpuolella erikoisala, mutta konepuolella hyvin yleistä.
Vaativuus voi tulla muistakin seikoista kuin matematiikan määrästä. Enkä usko, että perus mekaniikkasuunnittelijankaan kovin paljoa tarvitsee itse osata laskea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
222
Usein sähköinssit tuntuu katsovan koneinssejä hieman alaspäin. Siitäkin huolimatta, että yleensä tuotteen sähköinen suunnittelu on _huomattavasti_ kevyempää matematiikkaa kuin mekaaninen suunnittelu. 3d-simulointihan on sähköpuolella erikoisala, mutta konepuolella hyvin yleistä.
Jokainen ala on oma taiteenlajinsa ja vaatii tiettyjä ominaisuuksia ja osaamista, jotta siinä voi olla hyvä. Sillä ei niinkään ole väliä mitä ominaisuuksia tai osaamista se vaatii, kun pitäisi sitä nyt jonkinlainen kunnioitus olla toisia ja toisten työtä kohtaan. Varsinkin kun yleensä tätä alaspäin katsomista harrastavat eivät tiedä tarpeeksi koko alasta, vaan tuomitsevat omien olettamustensa pohjalta. Muutenkin suurinosa insinöörialoista on niin toisistaan riippuvaisia, että hyvän insinöörin pitäisi tietää vähän myös niistä muiden (relevanttien) alojen insinöörien hommista, kun siitä saattaa olla hyötyä myös omissa töissä. Tai no, näin minun mielestä :geek:
Vaativuus voi tulla muistakin seikoista kuin matematiikan määrästä. Enkä usko, että perus mekaniikkasuunnittelijankaan kovin paljoa tarvitsee itse osata laskea.
Ei tarvitse osata, mutta on tietenkin hyödyllistä osata laskea. Monessa asiassa voi mennä mutupohjalla ja varman päälle, mutta toisaalta yhtään vaativammissa kohteissa olisi kriittisten ratkaisujen hyvä perustua johonkin, eikä vaan mututuntumaan. Tai jos ei osaa itse laskea, niin osaisi edes etsiä jonkun valmiin laskurin ja soveltaa sitä :D Enemmän tämä on kuitenkin asenteesta kiinni, jos asia oikeasti kiinnostaa, niin yleensä myös osaa laskea tarpeeksi ja muutenkin miettiä ratkaisuja, eikä vaan mennä semmoisella "hällä väliä" -asenteella. Mut nyt alkaa jo menemään offtopicin puolelle, niin ei tästä sen enempää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Ehkä kannattais pikkasen miettiä realistisempia leveyskäsitteitä? Ihan järjetöntä luxustahan toi on. Itse kävin noilla liksoilla 2 kertaa IKINÄ ulkomailla liki 20v aikana ja asuin vuokralla :D Rahoista suurin osa tais mennä autoihin ja niiden lainoihin. En edes tiedä minne valui, oli paskaa tuuria aika hyvin mukana.
Ei kai ne kulut nyt tuurista ole kiinni jos aikajänne on 20 vuotta :confused:
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Ei kai ne kulut nyt tuurista ole kiinni jos aikajänne on 20 vuotta :confused:
Kyllä se kuluja kasvattaa jos paskaa tuuria on kokoajan. Nytkin pöllittiin katalysaattori kahdesti kuukauden sisään, sairastuin ja prätkä vandalisoitu... Mutta totta kai paljolti omiakin mokia.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Kyllä se kuluja kasvattaa jos paskaa tuuria on kokoajan. Nytkin pöllittiin katalysaattori kahdesti kuukauden sisään, sairastuin ja prätkä vandalisoitu... Mutta totta kai paljolti omiakin mokia.
Prätkän omistaminenkin on toisaalta aika kallista, jos jotain luksuksesta tai leveästi elämisestä puhutaan. Harvemmin se on pakollinen kulkupeli ja vakuutukset helposti tuplat henkilöautoon verrattuna vuodessa (ellei nyt ihan mikään tehoton mopo ole kyseessä). Prätkän vuosikuluillakin tekisi jo ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Tai söisi useamman kerran hienossa ravintolassa vuoden aikana. Mutta kukin nauttii eri asioista.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
615
Prätkän omistaminenkin on toisaalta aika kallista, jos jotain luksuksesta tai leveästi elämisestä puhutaan. Harvemmin se on pakollinen kulkupeli ja vakuutukset helposti tuplat henkilöautoon verrattuna vuodessa (ellei nyt ihan mikään tehoton mopo ole kyseessä). Prätkän vuosikuluillakin tekisi jo ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Tai söisi useamman kerran hienossa ravintolassa vuoden aikana. Mutta kukin nauttii eri asioista.
itsellä pätkässä vakuutukset joku 25€/kk joten ei ole kallista pitää pihassa vaikka harvoin ajaakin. ja muutenkin kardaani vetoisena V2:na huoltokulut melkein olemattomat. Nykyisin teho/painosuhde vaikuttaa vakuutuksiin, joten painavassa customissa halvat vakuutukset ja muoviluodissa missä on enemmän tehoja kuin kiloja vakuutukset kalliit. koska nopeilla pyörillä niitä vahinkoja sattuu enemmän ja pahempia...
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Prätkän omistaminenkin on toisaalta aika kallista, jos jotain luksuksesta tai leveästi elämisestä puhutaan. Harvemmin se on pakollinen kulkupeli ja vakuutukset helposti tuplat henkilöautoon verrattuna vuodessa (ellei nyt ihan mikään tehoton mopo ole kyseessä). Prätkän vuosikuluillakin tekisi jo ainakin yhden ulkomaan reissun vuodessa. Tai söisi useamman kerran hienossa ravintolassa vuoden aikana. Mutta kukin nauttii eri asioista.
Ei se ajosta poistettuna mitään maksa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Onko TES korotuksista kokemuksia, joita tämän kevään neuvottelut tuovat tullessaan.
Esimerkissä avaites kyseessä

Työehtosopimukset pääosin maaliin (17.6.2022)

Sopimuskaudelle on sovittu kaksi yleiskorotusta
  • 1.5.2022 yleiskorotus 46 euroa tai vähintään 2 %. Alle 2300 € palkkoja korotetaan 46 € ja yli 2300 € palkkoja korotetaan 2 %.


Saako tuon korotuksen, jos työsopimus on alkanut esim 1.6
Olettaisin, että tuossa TES:ssä on ihan taulukkopalkat käytössä, eli korotus on tullut ns. valmiina. Vai onko työsopimuksessa sovittu erillispalkka? Siihen ei tule korotusta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Saako tuon korotuksen, jos työsopimus on alkanut esim 1.6
Jos ei sitä sopimuksessa ole suljettu pois niin käsittääkseni pitäisi tulla. Itsellä oli kerran korotusten aikaan työtehtävien muutos käynnissä ja työnantaja vaati palkkasopimukseen maininnan että palkka sisältää 1.6. voimaan tulevan työehtosopimuksen mukaisen yleiskorotuksen ettei sitä ylimääräistä prosenttia tarvinut alkaa sitten missään nimessä heti maksamaan mulle…
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Palkankorotuksen tietoinen hakeminen: Uhka vai mahdollisuus?
Olisin viime talvena saanut toisen työpaikan todennäköisesti isommalla palkalla. En koskaan jaksanut lähteä vaihtoprosessiin, en kysynyt myöskään omasta firmasta olisiko vastaavasti isompi palkka tullut.
Mietin, kannattaisiko tulevana syksynä tai talvella lähteä tietoisesti tavoittelemaan palkankorotusta.
Uskon että saisin vaihtamalla tai omassa firmassa parempaa palkkaa, kuitenkin arveluttaa että mikä on palkankorotuksen hinta? Joutuuko siitä enemmän jotenkin pää pölkylle, jaksaako liikkua vapaa-ajalla jos työajalla on paljon stressiä. Jaksaako käydä baareissa viikonloppuna?
Toisaalta rahalle olisi käyttöä, ja sellaiset vuodet lähestyy kun "pitäisi takoa kun rauta on kuuma".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Palkankorotuksen tietoinen hakeminen: Uhka vai mahdollisuus?
Olisin viime talvena saanut toisen työpaikan todennäköisesti isommalla palkalla. En koskaan jaksanut lähteä vaihtoprosessiin, en kysynyt myöskään omasta firmasta olisiko vastaavasti isompi palkka tullut.
Mietin, kannattaisiko tulevana syksynä tai talvella lähteä tietoisesti tavoittelemaan palkankorotusta.
Uskon että saisin vaihtamalla tai omassa firmassa parempaa palkkaa, kuitenkin arveluttaa että mikä on palkankorotuksen hinta? Joutuuko siitä enemmän jotenkin pää pölkylle, jaksaako liikkua vapaa-ajalla jos työajalla on paljon stressiä. Jaksaako käydä baareissa viikonloppuna?
Toisaalta rahalle olisi käyttöä, ja sellaiset vuodet lähestyy kun "pitäisi takoa kun rauta on kuuma".
No tuo skippaamasi työpaikka oli ja meni, se siitä.

Mielenkiintoinen ajatusmalli, että jotenkin tulisi "merkatuksi" jos palkankorotusta pyytää... En millään saa omaa ajatusta istumaan tuollaiseen muottiin vaikka kuinka koitan mielikuvitusta herätellä.
Pyydät vain perustellusti palkankorotusta, jos omasta mielestäsi olet sen ansainnut.
Jos jotain lisävastuita yms. alkavat palkan korotuksen takia työntämään, niin tarkkaan selvitys mitä se tarkoittaa. Jos vie vapaa-aikaa ja/tai vloppuja, niin hintalapun pitää sitten myös vastata sitä omaa vapaa-ajan menetystä. Ja sen arvoa ei voi kukaan muu määrittää kuin sinä itse.

Itse ainakin arvostan vapaa-aikani hyvin korkealle nykyään, sen takia 4pv työviikkojakin teen. Aika kovasti saisvat liksaa nostaa, että enemmän alkaisin sykkimään. Työuraa about 20v takana.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Uskon että saisin vaihtamalla tai omassa firmassa parempaa palkkaa, kuitenkin arveluttaa että mikä on palkankorotuksen hinta? Joutuuko siitä enemmän jotenkin pää pölkylle, jaksaako liikkua vapaa-ajalla jos työajalla on paljon stressiä. Jaksaako käydä baareissa viikonloppuna?
Toisaalta rahalle olisi käyttöä, ja sellaiset vuodet lähestyy kun "pitäisi takoa kun rauta on kuuma".
Mikä ihmeen korotus sellainen on joka lisää stressiä / vastuita? Se on toimenkuvan muutos, ei palkankorotus.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
No tuo skippaamasi työpaikka oli ja meni, se siitä.

Mielenkiintoinen ajatusmalli, että jotenkin tulisi "merkatuksi" jos palkankorotusta pyytää... En millään saa omaa ajatusta istumaan tuollaiseen muottiin vaikka kuinka koitan mielikuvitusta herätellä.
Pyydät vain perustellusti palkankorotusta, jos omasta mielestäsi olet sen ansainnut.
Jos jotain lisävastuita yms. alkavat palkan korotuksen takia työntämään, niin tarkkaan selvitys mitä se tarkoittaa. Jos vie vapaa-aikaa ja/tai vloppuja, niin hintalapun pitää sitten myös vastata sitä omaa vapaa-ajan menetystä. Ja sen arvoa ei voi kukaan muu määrittää kuin sinä itse.

Itse ainakin arvostan vapaa-aikani hyvin korkealle nykyään, sen takia 4pv työviikkojakin teen. Aika kovasti saisvat liksaa nostaa, että enemmän alkaisin sykkimään. Työuraa about 20v takana.
Skipattu työ meni, mutta niitä kyllä löytyy lisää.

No en mä tiedä, jos saa lisää palkkaa, niin tuota vaikee siinä on ehkä sitten krapuloissa istua työpaikalla puolitehoisena, jos sellaiseen haluaa antaa itselleen option. omatunto kolkuttaa ja toki ehkä se pomokin jossain vaiheessa antaa ymmärtää että ooppas nyt särmempi palkkas eteen.
no viikonloppuja ja vapaa-aikaa ei kai kande nyt myydä sentään, vikatkin hiukset lähtee päästä ja paino nousee...

4pv työviikot olis tietty varmaan kiva, rahallisesti ei taida olla itsellä ehkä mahdollista kuitenkaan nyt. Noin niinkun jos ajatellaan että erilaiset vapaa-ajan tavoitteet ja tarpeet vaatii rahaa, on vaikea yhtälö silloin tehdä vähemmän töitä saadakseen rahaa, että voisi nauttia näistä vapaa-ajan rahalla saatavista asioista.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Mikä ihmeen korotus sellainen on joka lisää stressiä / vastuita? Se on toimenkuvan muutos, ei palkankorotus.
Jaa niin,
a: tarkoitat että palkkaa voi pyytää lisää nykyisessä toimenkuvassa ja jatkaa vaan samaan malliin, elikkä ikäänkuin menee vaan töihin, ja tekee töitään niinkun ennenkin sen kummemmin miettimättä?
b: kenties toimenkuvan muutos tuo isoimmat palkankorotukset?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
No tuo skippaamasi työpaikka oli ja meni, se siitä.

Mielenkiintoinen ajatusmalli, että jotenkin tulisi "merkatuksi" jos palkankorotusta pyytää... En millään saa omaa ajatusta istumaan tuollaiseen muottiin vaikka kuinka koitan mielikuvitusta herätellä.
Pyydät vain perustellusti palkankorotusta, jos omasta mielestäsi olet sen ansainnut.
Kannattaa miettiä tarkkaan miten lähtee perustelemaan palkankorotusta. Mielestäni ehdottomasti ei kannata mainita tuota toista työmahdollisuutta josta olisi maksettu enemmän. Ihmiset on ihmisiä ja vaikka se on vaan bisnestä, niin sen kortin käyttäminen kuitenkin saa sinut helposti pomon silmätikuksi tai ainakin riskitekijäksi jota on syytä miettiä tarkemmin jatkossa. Eli jos sillä lähtee perustelemaan niin olisi syytä olla se toinen paikka hollilla johon on valmis hyppäämään jos palkankorotusta ei tule. Toisaalta vaikka sen korotuksen sitten saisikin, niin jotain skismaa saattaa aiheutua siltikin kun et ollutkaan ”tiimipelaaja” kun sait väännettyä organisaation kättä. Maailma on täynnä pikkumaisia ihmisiä joten reaktiota on vaikea ennustaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Jaa niin,
a: tarkoitat että palkkaa voi pyytää lisää nykyisessä toimenkuvassa ja jatkaa vaan samaan malliin, elikkä ikäänkuin menee vaan töihin, ja tekee töitään niinkun ennenkin sen kummemmin miettimättä?
b: kenties toimenkuvan muutos tuo isoimmat palkankorotukset?
A: tietenkin, toki jos asenne on töihin, että menee vaan tekemään töitä sen kummempaa ajattelematta ja tehokin on krapulaisena vähän sinnepäin, niin tiukassa voi olla korotukset.
B: No ei välttämättä mutta aika tilanne kohtaistahan tuo on.

Mutta pelkkä palkankorotus ei kyllä itsessään lisää yhtään vastuuta.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
A: tietenkin, toki jos asenne on töihin, että menee vaan tekemään töitä sen kummempaa ajattelematta ja tehokin on krapulaisena vähän sinnepäin, niin tiukassa voi olla korotukset.
B: No ei välttämättä mutta aika tilanne kohtaistahan tuo on.

Mutta pelkkä palkankorotus ei kyllä itsessään lisää yhtään vastuuta.
palkankorotus ei lisää yhtään vastuuta? miksi kaikki ei hanki sitten palkankorotuksia? tyhmää tehdä samaa työtä vähemmällä palkalla
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
palkankorotus ei lisää yhtään vastuuta? miksi kaikki ei hanki sitten palkankorotuksia? tyhmää tehdä samaa työtä vähemmällä palkalla
Koska palkankorotuksen hankkimisessa nukyisessä työpaikassa on aina riskinsä, koska ihmiset. Erityisesti, jos oikeasti haluaa pysyä siinä paikassa pidempään.

Jos on neuvotteluvoimaa, eli pääsee helposti muualla paremmille palkoille voi olla järkevämpää käydä pari vuotta jossain muualla ja sitten eri asemasta neuvotella itsensä samaan paikkaan paremmalla palkalla.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
372
palkankorotus ei lisää yhtään vastuuta? miksi kaikki ei hanki sitten palkankorotuksia? tyhmää tehdä samaa työtä vähemmällä palkalla
Eikähän nyt todella suuressa osassa erilaisista töistä kehity jatkuvasti ainakin hieman paremmaksi/tehokkaammaksi työntekijäksi. Lienee melko luonnollista, että aiempaa paremmasta työstä maksetaan parempi korvaus.

Vastuut töissä tuppaa usein kasaantumaan ihan ilman palkankorotuksiakin kun taitotaso paranee. Ihan jo vaikka sen vuoksi, että työnantajalle hyödyllistä työtä tulee suoritettua enemmän kun taitotason myötä tehokkuus parantunut. Siksi on mielestäni ihan luonnollista, että palkankorotuksen voi saada ilman mitään sitä hetkeä koskevaa vastuiden lisääntymistä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Asiantuntijatehtävissä voi ainakin pyytää lisää palkkaa ilman, että siitä tulee mikään elämää suurempi asia työnantajalle. Jos et ole esim. 2-3 vuoden aikana saanut mitään muuta kuin pakolliset tes-korotukset niin viimeistään kehityskeskustelussa asia rohkeasti esille, tuossa ajassa tulee kuitenkin osaamista etenkin alkuvaiheessa merkittävästi lisää. Valitettavasti harva työnantaja korottaa palkkaa pyytämättä.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
no mainittakoon että palkka on noussut pyytämättä puolentoista vuoden sisään 13%

Mutta vähän olen ajatellut pitäiskö silti hankkia oikea palkka. Eli sellainen palkka "mihin parhaimmillaan yltäisi"
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
palkankorotus ei lisää yhtään vastuuta? miksi kaikki ei hanki sitten palkankorotuksia? tyhmää tehdä samaa työtä vähemmällä palkalla
no mainittakoon että palkka on noussut pyytämättä puolentoista vuoden sisään 13%

Mutta vähän olen ajatellut pitäiskö silti hankkia oikea palkka. Eli sellainen palkka "mihin parhaimmillaan yltäisi"
En nyt tiedä oletko tosissasi vai trollaatko, mutta ei sen väliä. Onkos sinulle nyt tullut 13% lisää vastuuta vaikket sitä pyytänytkään?
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
no mainittakoon että palkka on noussut pyytämättä puolentoista vuoden sisään 13%

Mutta vähän olen ajatellut pitäiskö silti hankkia oikea palkka. Eli sellainen palkka "mihin parhaimmillaan yltäisi"
Ilmeisesti tämä ei sitten ole urbaania legendaa. Onko kyseessä kenties jälleen kerran koodaus joka ei paljoa noudattele muiden alojen lainalaisuuksia?

Itsellä on palkka noussut yleiskorotusta lukuun ottamatta tasan kerran kun tajusin pyytää korotusta kun kokeneempi kollega lähti lätkimään ja ns. päävastuu jäi itselle. Muuten onkin sitten ollut hiukan hiljaisempaa.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
En nyt tiedä oletko tosissasi vai trollaatko, mutta ei sen väliä. Onkos sinulle nyt tullut 13% lisää vastuuta vaikket sitä pyytänytkään?
No ehkä sitä osaamista on tullut. Eli kitkaa on poistunut omasta tekemisestä kun ei tarvitse alusta asti kaikkea opetella tms.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Ilmeisesti tämä ei sitten ole urbaania legendaa. Onko kyseessä kenties jälleen kerran koodaus joka ei paljoa noudattele muiden alojen lainalaisuuksia?

Itsellä on palkka noussut yleiskorotusta lukuun ottamatta tasan kerran kun tajusin pyytää korotusta kun kokeneempi kollega lähti lätkimään ja ns. päävastuu jäi itselle. Muuten onkin sitten ollut hiukan hiljaisempaa.
Ei ole koodaus.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kyllähän sitä liksaa kannattaa aina lisää pyytää. Harvemmin sitä pyytämättä korotellaan, eikä kovin usein vaikka pyytääkin. Mutta tyhjän saa pyytämättäkin.
Ja alakohtaista varmasti tuo vastuiden lisääntyminen. Margariinitehtaalla liukuhihnahommissa varmaan vähän eri kuin asiantuntijana IT-alalla tms.

Itse IT- alan hommissa olin vajaat 10 vuotta samassa firmassa. Eipä noussut palkka kertaakaan pyytämättä. Pari kertaa pyytämällä sain pienoisia korotuksia, mutta lopulta vasta firmaa pariin otteeseen ja hitusen alaakin vaihtamalla pääsi sellaisille liksoille jotta ei tarvitse enään hirveästi rahankäyttöä mietiskellä. Eikä kiinnosta palkankorotuksetkaan lisävastuiden kera kun niistä jää omaan näppiin edes puolia.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Kaipa vähän hommassa kuin hommassa osaaminen lisääntyy kilometrien myötä.

Ehkä tässä itsekin voi pyydellä viimeistään siinä vaiheessa lisää liksaa kun järjestelmät pyörivät eikä ole edelleenkään panostettu ylläpitoon enempää kuin nyt (lue: projari on ainut asiakkaan puolelta kuka ymmärtää systeemeitä vähänkään syvällisemmin).
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Tulipas pienenä yllätyksenä miten hyvin sairaanhoitajat voi kovan henkilöstöpulan takia/ansiosta tienata, hälyrahat kun jouduttu nostamaan pilviin, puolisolle +3600€ käteen viime kuussa, toki joutunut tekemään hieman ylitöitäkin, yksi sunnuntai+hälyraha per viikko, taisi yhden tuplasunnuntainkin tehdä ylitöinä, mutta silti, ihan ok liksa vaikka toki työkin on rankkaa teho-osastolla, erityisesti henkilöstöpulan takia kun joutuu jatkuvasti vajaalla henkilöstömäärällä painamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Tulipas pienenä yllätyksenä miten hyvin sairaanhoitajat voi kovan henkilöstöpulan takia/ansiosta tienata, hälyrahat kun jouduttu nostamaan pilviin, puolisolle +3600€ käteen viime kuussa, toki joutunut tekemään hieman ylitöitäkin, yksi sunnuntai+hälyraha per viikko, taisi yhden tuplasunnuntainkin tehdä ylitöinä, mutta silti, ihan ok liksa vaikka toki työkin on rankkaa teho-osastolla, erityisesti henkilöstöpulan takia kun joutuu jatkuvasti vajaalla henkilöstömäärällä painamaan.
No saa sitä töitäkin tehdä jos sunnuntait viettää töissä ja osan vielä tuplavuorona :think:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 909
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom