Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Velattomuus on aina hyvä tila pyrkiä vaikka miten sulle maksettais lainaamisesta, jossain kohtaa tilanne kääntyy ja joudut maksumieheksi. Siinähän sitä sitten ollaan vuosikymmenien velkaloukussa.


Tämä on ekonomisesti kyllä väärin ajateltu, mutta suomalaisittain kyllä hyvin yleinen käsitys. Ikään kuin velattomuutta pidetään tavoitteena, johon jokaisen pitäisi pyrkiä. Kyllä velka on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Ajatellaan vaikka lähtötilannetta, jossa 100ke velkaa.
Vaihtoehto 1. -> Maksat tuon 100ke velan mahdollisimman nopeasti pois. 10v päästä laina maksettu. Sivuun ei jäänyt säästöjä, mutta olet velaton.
Vaihtoehto 2. -> Maksat 100ke velkaa hiljalleen, 20vuoden lainaohjelmalla. 10v päästä lainasta maksettu 50% pois, 50ke jäljellä. Mutta tämän lainan poismaksun ohella oletkin sijoittanut ylijääneen 400e / kk osakkeisiin. Lopputulos 10v kohdalla 50ke lainaa, mutta vajaa 75ke omaisuutta tuon rinnalla. Olet siis n. 25ke varakkaampi kuin vaihtoehto 1. kohdalla.

Laskuja yksinkertaistettu, mutta logiikka aukenee.
 
Tämä on ekonomisesti kyllä väärin ajateltu, mutta suomalaisittain kyllä hyvin yleinen käsitys. Ikään kuin velattomuutta pidetään tavoitteena, johon jokaisen pitäisi pyrkiä. Kyllä velka on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Ajatellaan vaikka lähtötilannetta, jossa 100ke velkaa.
Vaihtoehto 1. -> Maksat tuon 100ke velan mahdollisimman nopeasti pois. 10v päästä laina maksettu. Sivuun ei jäänyt säästöjä, mutta olet velaton.
Vaihtoehto 2. -> Maksat 100ke velkaa hiljalleen, 20vuoden lainaohjelmalla. 10v päästä lainasta maksettu 50% pois, 50ke jäljellä. Mutta tämän lainan poismaksun ohella oletkin sijoittanut ylijääneen 400e / kk osakkeisiin. Lopputulos 10v kohdalla 50ke lainaa, mutta vajaa 75ke omaisuutta tuon rinnalla. Olet siis n. 25ke varakkaampi kuin vaihtoehto 1. kohdalla.

Laskuja yksinkertaistettu, mutta logiikka aukenee.

Jokaisellahan on omat tavoitteensa ja puhuinkin nyt turhan paljon mielipiteeni takaa. Esimerkiksi molemmat vaihtoehdot olisi minulle vieraita, koska pitäisi ensinnäkin ottaa lainaa.

Eiköhän offtopic riitä ja palataan ketjun aiheeseen?
 
Tämä on ekonomisesti kyllä väärin ajateltu, mutta suomalaisittain kyllä hyvin yleinen käsitys. Ikään kuin velattomuutta pidetään tavoitteena, johon jokaisen pitäisi pyrkiä. Kyllä velka on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Ajatellaan vaikka lähtötilannetta, jossa 100ke velkaa.
Vaihtoehto 1. -> Maksat tuon 100ke velan mahdollisimman nopeasti pois. 10v päästä laina maksettu. Sivuun ei jäänyt säästöjä, mutta olet velaton.
Vaihtoehto 2. -> Maksat 100ke velkaa hiljalleen, 20vuoden lainaohjelmalla. 10v päästä lainasta maksettu 50% pois, 50ke jäljellä. Mutta tämän lainan poismaksun ohella oletkin sijoittanut ylijääneen 400e / kk osakkeisiin. Lopputulos 10v kohdalla 50ke lainaa, mutta vajaa 75ke omaisuutta tuon rinnalla. Olet siis n. 25ke varakkaampi kuin vaihtoehto 1. kohdalla.

Laskuja yksinkertaistettu, mutta logiikka aukenee.
Tuossa nyt on vedetty jo vähän liikaakin suoraksi eli oletettu varmaankin korko johonkin 0% pintaan? Kaksi edellistä asuntolainaa omallakin kohdalla on lähtenyt jostain 4-5% viitekoron paikkeilta liikkeelle, vaikka nyt on ollutkin parhaimmillaan negatiivinen kokonaiskorko. Siinä on vähän enemmän pähkäiltävää ottaako ns. varmaa tuottoa 5% vaiko yrittää riskillä ottaa sijoittamalla enemmän. Itse ainakin noilla 5% koroilla pistin enimmät ylimääräiset lyhennyksiin ja aloin laittamaan enemmän sijoituksiin vasta, kun korot laskivat.

Edit: Eihän tämä hirveästi palkkoihin tosiaan liity, luulin jo vastaavani tuonne säästämisen & sijoittamisen puolelle :) Korkeintaan siinä mielessä, että tarpeeksi isolla palkalla voi vapaammin sijoittaa lainan lyhennysten lisäksi, oli korot mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Velattomuus on aina hyvä tila pyrkiä vaikka miten sulle maksettais lainaamisesta, jossain kohtaa tilanne kääntyy ja joudut maksumieheksi. Siinähän sitä sitten ollaan vuosikymmenien velkaloukussa.

Ei velattomuudessa ole mitään järkeä tavoitteena jos sen rahan voi sijoittaa paremmin kuin vaikka nollakorkoisen (lähes) asuntolainan poismaksu. Viimeiset kymmenen vuotta osakkeisiin ja rahastoihin sijoittanut voi nyt realisoida sijoituksiaan ja maksaa huomattavasti suuremman siivun lainastaan jos korot nousee kivuliaan korkealle.
 
Jotta keskusteluun saataisiin taas hieman realismia mukaan, niin tässä on taulukko maailman top 35:stä maasta keskimääräisen vuosipalkan mukaan. Palkka on verojen jälkeen ja korjattu kunkin maan elämisen kustannusten mukaan, jotta vertailu olisi mielekästä.

Suomi on sijalla 16, joten ei maailmassa todellisuudessa ole kovin paljoa maita joissa palkkataso olisi merkittävästi parempi.


averageppp.PNG
Suomi mielletään yleensä perinteisenä länsimaana ja tuotakin listaa kun katsoo, niin ollaan aika pitkälti niiden perinteisten länsimaiden listan loppupäässä tuloissa. Koitamme uskotella olevamme vauras länsimaa, mutta emme sitä todellisuudessa ole. Olemme köyhä länsimaa.
 
Ei velattomuudessa ole mitään järkeä tavoitteena jos sen rahan voi sijoittaa paremmin kuin vaikka nollakorkoisen (lähes) asuntolainan poismaksu. Viimeiset kymmenen vuotta osakkeisiin ja rahastoihin sijoittanut voi nyt realisoida sijoituksiaan ja maksaa huomattavasti suuremman siivun lainastaan jos korot nousee kivuliaan korkealle.

En mä näe järkeä ostaa asuntoa tai kerätä omaisuutta vain sitä varten, että kuollessani valtio perii minut. Esimerkiksi minulle rahan ja omaisuuden kartuttaminen ei ole millään listalla prioriteetti, enkä elä sitä varten.

Toki jollekin toiselle varmasti oikein järkevä tapa toimia, ja sen myös heille suon. Jos nyt voidaan palata puhumaan niistä palkoista?
 
En mä näe järkeä ostaa asuntoa tai kerätä omaisuutta vain sitä varten, että kuollessani valtio perii minut. Esimerkiksi minulle rahan ja omaisuuden kartuttaminen ei ole millään listalla prioriteetti, enkä elä sitä varten.

Toki jollekin toiselle varmasti oikein järkevä tapa toimia, ja sen myös heille suon. Jos nyt voidaan palata puhumaan niistä palkoista?

Nää sun lausunnot on vähän ristiriidassa. Vain velaton on vapaa ja jos velkaa on päässyt tulemaan niin se kannattaa aina ensi tilassa maksaa pois jne.

Toisaalta ei kiinnosta omaisuuden kartuttaminen kun valtio vaan perii jos/kun kuolee.

Eikö tämä nimenomaan tarkoita, että kannattaisi vetää velat tappiin ja nauttia elämästä nyt, kun ei niistä veloista raatona tarvitse murehtia? Eipä sitä säästettyä käteistäkään mukaansa saa kun lähdön aika koittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Nää sun lausunnot on vähän ristiriidassa. Vain velaton on vapaa ja jos velkaa on päässyt tulemaan niin se kannattaa aina ensi tilassa maksaa pois jne.

Toisaalta ei kiinnosta omaisuuden kartuttaminen kun valtio vaan perii jos/kun kuolee.

Eikö tämä nimenomaan tarkoita, että kannattaisi vetää velat tappiin ja nauttia elämästä nyt, kun ei niistä veloista raatona tarvitse murehtia? Eipä sitä säästettyä käteistäkään mukaansa saa kun lähdön aika koittaa.

Miksi mä ottaisin lainaa nauttiakseni elämästä, kun voin tehdä sen varsin hyvin jo nyt, ilman velkaa?
Itseasiassa, mä taidan jo kolmannen kerran huomauttaa, että ollaan todella paljon ohi ketjun aiheesta. Paljonkos sä nyt tienasitkaan?
 
Mun mielestä tässä on täysin koulukirjaesimerkki siitä, miten rikas ei koe olevansa rikas.

Oma palkka ei tuolla tasolla mutta varallisuus seitsemällä numerolla ja tulot heittäen ylädesiilissä. En hetkeäkään koe, että en olisi rikas vaikka toki ei käteistä (tilivarallisuutta) hirveän kalliiseen autoon ole.
Eihän tuosta viestistä voi vielä päätellä, että onko kirjoittaja rikas vaiko eikö. Rikkaus on mittari varallisuudesta, ei tuloista.
 
Miksi mä ottaisin lainaa nauttiakseni elämästä, kun voin tehdä sen varsin hyvin jo nyt, ilman velkaa?

Yritän vaan löytää logiikan viestiesi takana kun ne tuntuvat olevan kovin ristiriitaisia mielestäni.

Se on toki hieno juttu jos tuntee saavansa elämästään kaiken irti jollain minimalismilla. Itse taas en halua elää kaikista halvimmassa mahdollisessa vuokraluukussa, skipaten kaiken rahaa vaativan elämässä. Tykkään matkustella, syödä erilaisissa ravintoloissa, kuluttaa rahaa viihteeseen ja kulttuuriin, harrastaa asioita joihin saattaa joutua jotain rahaa sijoittamaan jne. Tykkään myös oman auton suomasta liikkumisen vapaudesta, enkä halua ajaa ihan halvimmalla mahdollisella ruostekipolla jne.

Totta kai voisin vaan säästää rahat kaikkiin näihin juttuihin, kiristäen vaan loputtomasti vyötä ja odottaen, että kärsimys kruununi kirkastaa jne. Toisaalta varsinkin isompien hankintojen osalta siinä menisikin sitten helposti loppuelämä odotellessa, että pääsee vihdoin naattimaan. Joten mieluummin ostan ne autot ja asunnot halvalla velkarahalla, minkä ansiosta minulla riittää sitten likviditeettiä kaikkiin noihin muihin juttuihin, koko ajan tasaisesti elämästä nauttien.

Itseasiassa, mä taidan jo kolmannen kerran huomauttaa, että ollaan todella paljon ohi ketjun aiheesta. Paljonkos sä nyt tienasitkaan?

Kyllähän tämä kaikki keskustelu aika oleellisesti on palkkoihin liittynyt. Voidaan toki vaan siirtyä puhtaasti vaan palkkojen listaukseen, mutta vähän tylsää keskustelua olisi semmoinen minusta.
 
Yritän vaan löytää logiikan viestiesi takana kun ne tuntuvat olevan kovin ristiriitaisia mielestäni.

Se on toki hieno juttu jos tuntee saavansa elämästään kaiken irti jollain minimalismilla. Itse taas en halua elää kaikista halvimmassa mahdollisessa vuokraluukussa, skipaten kaiken rahaa vaativan elämässä. Tykkään matkustella, syödä erilaisissa ravintoloissa, kuluttaa rahaa viihteeseen ja kulttuuriin, harrastaa asioita joihin saattaa joutua jotain rahaa sijoittamaan jne. Tykkään myös oman auton suomasta liikkumisen vapaudesta, enkä halua ajaa ihan halvimmalla mahdollisella ruostekipolla jne.

Totta kai voisin vaan säästää rahat kaikkiin näihin juttuihin, kiristäen vaan loputtomasti vyötä ja odottaen, että kärsimys kruununi kirkastaa jne. Toisaalta varsinkin isompien hankintojen osalta siinä menisikin sitten helposti loppuelämä odotellessa, että pääsee vihdoin naattimaan. Joten mieluummin ostan ne autot ja asunnot halvalla velkarahalla, minkä ansiosta minulla riittää sitten likviditeettiä kaikkiin noihin muihin juttuihin, koko ajan tasaisesti elämästä nauttien.



Kyllähän tämä kaikki keskustelu aika oleellisesti on palkkoihin liittynyt. Voidaan toki vaan siirtyä puhtaasti vaan palkkojen listaukseen, mutta vähän tylsää keskustelua olisi semmoinen minusta.

Kummasti lisää myöskin perspektiiviä kun ottaa yhden avioeron ja aloittaa paletin alusta sen jälkeen. Ns. vipua on ollut pakko käyttää jotta olisi päässyt edes tähän missä nyt on. Tai mikään pakko ei toki olisi ollut vaan penniä voisi edelleen venyttää päälle kaatuvassa rivarikämpässä odotellen että milloin kosahtaa niin pahasti ettei pankki enää myönnä lainaa korjaukseen.

Tiedän kyllä seuraavat vuodet tuota vipua makselevani pois aika ahkeraan mutta ehkä sen kestää paremmin uudessa kämpässä jossa on uudet kodinkoneet ja ulkona lataustolppa sähköautolle. Hienoa toki jos säästämiseen ja nuukailuun ei sisälly minkäänlaista riskiä, silloin kai sitä voi säästää ihan rauhassa.

Mitäänhän täältä ei kukaan kuitenkaan mukaan saa, sekin kannattaa muistaa. Ja sitten kun lähtö tulee kullekin määrittämättömässä vaiheessa niin neuvo saa vielä enemmän painoarvoa.
 
Suomessa on todella pienet palkkaerot minkä näkee noissa tilastoissa, esimerkiksi muistan ekoilta työpaikoilta että toimiston puolella minun insinööri-palkkani ja tehtaan puolella olevan työntekijän palkkaero on joitakin satasia vaan. Ja tehtaan puolella voi ylitöillä/lisillä helposti tienata jopa enemmän. Uskon että tämän voi yleistää valtaosaan tehtaita Suomessa ns valmistavan teollisuuden parissa.
Sitten muutin keskieurooppaan, ja vastaavassa skenaariossa palkkaero on huomattava. Insinööri helposti tienaa 2x-3x kertaa enemmän toimiston puolella kuin työntekijät tehtaalla.

Pistetään tähän vähän summia ylös, ei ole mitään virallista tilastoa vaan oman kokemuksen mukaan kahdelta eri työpaikalta. Perusinsinöörit ja tyypillisiä työtehtäviä tekevät operaattorit ilman mitään erityisvaatimuksia.

insinööri vs tehtaan operaattori Suomessa:
2800~3500 eur/kk vs 2400~2800 + lisät eur/kk

insinööri vs tehtaan operaattori keski-eurooppa:
4000~5500 eur/kk vs 1800~2400 + lisät eur/kk
 
Koin rikastumisen tunnetta kun kk-tulot nousi 3000–>4500, nyt kuudentonnin peruspalkalla tuntuu ettei eroa siihen 4500e/kk juuri ole.

Sama. Jossain siellä 4k€/kk palkassa se verottaja alkoi rankaisemaan jo sitä luokkaa että ei hirveästi nappaa juoksennella suuremman palkan perässä.

Oon kyllä huomannut semmoisen jännän seikan, että lähes puolet työkavereista miettii etelämpään muuttoa ja etätöitä, ehkä se olisi ihan harkitsemisen arvoista.

Tässäkin sama. Lähden kyllä hetimiten maasta johonkin paremman ilmaston ja pienemmän verotuksen maahan kunhan velvoitteet täällä kotimaassa saatu minimiin. Yli 30 vuotta vielä eläkeikään, joten ehtii tässä käydä maailmaakin kiertelemässä ennenkuin palaa suomeen äänestämään ässdeepeetä ja kuppamaan verorahoja ;)

Tämä on pöndellä asuvien illuusio. Erot on satasen pari/kk
Työkuvioissa missä itse pyörinyt, niin käytännössä ennen koronaa bruttopalkka olisi ollut 1-2k€ parempi jos viitsi pk-seudulle lähteä. En lähtenyt, mieluummin asustelen syrjemmässä omassa rauhassa. Koronan myötä sitten ainakin jotkin firmat huomasi jotta mitään pakkoa siellä konttorilla ei ole käydä.

Vuositulot nyt etätöinä tehden peruspalkka n.70k€ + ylityöt, bonukset ja päivystykset yhteensä luokkaa 20k€. Nuo toki vaihtelee vuosittain.
 
Suomessa on todella pienet palkkaerot minkä näkee noissa tilastoissa, esimerkiksi muistan ekoilta työpaikoilta että toimiston puolella minun insinööri-palkkani ja tehtaan puolella olevan työntekijän palkkaero on joitakin satasia vaan. Ja tehtaan puolella voi ylitöillä/lisillä helposti tienata jopa enemmän. Uskon että tämän voi yleistää valtaosaan tehtaita Suomessa ns valmistavan teollisuuden parissa.
Sitten muutin keskieurooppaan, ja vastaavassa skenaariossa palkkaero on huomattava. Insinööri helposti tienaa 2x-3x kertaa enemmän toimiston puolella kuin työntekijät tehtaalla.

Pistetään tähän vähän summia ylös, ei ole mitään virallista tilastoa vaan oman kokemuksen mukaan kahdelta eri työpaikalta. Perusinsinöörit ja tyypillisiä työtehtäviä tekevät operaattorit ilman mitään erityisvaatimuksia.

insinööri vs tehtaan operaattori Suomessa:
2800~3500 eur/kk vs 2400~2800 + lisät eur/kk

insinööri vs tehtaan operaattori keski-eurooppa:
4000~5500 eur/kk vs 1800~2400 + lisät eur/kk
Tämä myös taustalla noissa korkeissa keskimääräisissä palkoissa. Ulkomailla tuloerot paljon suurempia, täällä syyllistetään jos 6k kuukaudessa tienaava sanoo että tarvis palkankorotuksen kun on tiukkaa.
 
Tämä myös taustalla noissa korkeissa keskimääräisissä palkoissa. Ulkomailla tuloerot paljon suurempia, täällä syyllistetään jos 6k kuukaudessa tienaava sanoo että tarvis palkankorotuksen kun on tiukkaa.
Siinä on varmaan se, että on vaikea nähdä että se ei olisi oma valinta että on tiukkaa.

Pitäisi käyttää muita termejä kuin rikas ja köyhä. Siinä välissä on enemmistö kansasta.
Hyvin varakas voisi olla sopiva koska jos on nauttinut isoa palkkaa vuosia, on todennäköisesti omaisuutta karttunut sitä mukaa.
 
Hyvin varakas voisi olla sopiva koska jos on nauttinut isoa palkkaa vuosia, on todennäköisesti omaisuutta karttunut sitä mukaa.
Hyväosainen voisi olla parempi termi kuin rikas tai varakas.

Itsellä noussut palkka noin 10 vuodessa lähes kolminkertaiseksi. Persaukiseksi tunsin itseni silloin joskus kun noin 2500€/kk aloituspalkalla koitti perhettä elätellä ja vaimo kotihoidontuella tms lapsia kotona hoiteli. Nyt on oma palkka noussut ja vaimokin tienaa ihan ok, mutta ei tässä vielä kovin montaa vuotta ole ollut aikaa nauttia ja säästellä isommista tuloista. Joten en kutsuisi meidän taloutta mitenkään varakkaaksi tai rikkaaksi.
Omaisuutta on toki kertynyt jonkin verran, mutta vain paperilla (asunto - velka, osakkeet ja rahastot), mutta ei mitään sitä luokkaa että voisi mitenkään varakkaaksi tai rikkaaksi kutsua.
Ehkä jos tällä tahdilla vielä töitä painetaan 10-20 vuotta, säästetään ja pihistellään sopivasti, niin voisi ehkä varakkaaksi kutsua. Rikkaaksi ei mitenkään.
 
Alkaa olemaan sanojen kanssa saivartelua.

Harva on lopulta rikas harva Suomessa, varakkaita sitten enemmän. Rikkaan ei tarvitse tarkkaan miettiä esim ostaako jostain oikusta esim itselleen jonkun oikeasti (+100 000€) kalliin auton. Hyvätuloinen ei ole varakas jos ei osaa rahaa käyttää, tai menoja on paljon.

Huono-osainen ja hyväosainen ovat sanoja joilla omaan korvaan tietynlainen kaiku. Niiksi ikäänkuin synnytään. Mutta huono-osaisesta voi tulla hyväosainen. Harvemmin toisin päin, kun hyväosaisuus ei ole pelkkää varallisuutta.

Keskustelun ydin ehkä palkkaan liittyen että se mitä tilille tulee kuukausittain ei tee automaattisesti varakkaaksi, se antaa enemmän mahdollisuuksia mitä enemmän sitä tulee.

Ehkäs siksi hyvätuloinen ja huonotuloinen hyviä termejä, ne voi määritellä tilastoilla, muttei sekään automaattisesti tarkoita etteikö huonotuloisella taloudellinen tilanne voisi olla paremmin kuin hyvätuloisella.
 
Yli sadan tonnin auto miettimättä ja oikusta on kyllä aika eeppistä kamaa jo. Joo, voisihan sitä kai mutta puhutaan kyllä jo aika suuresta siivusta omaisuutta, saati sitten käytettävissä olevaa sellaista jo oikeastikin rikkaalla. Muutaman miljoonan omistava asuu luultavasti puolessa niistä rahoista ja loput kiinni siellä täällä. Että oikusta myisi vaikka koko rahastosalkun tai jonkun sijotuskämpän ja ostaisi auton?

100.000+ tilillä seisomassa ilman toista käyttökohdetta on typeryyttä tai sitten puhutaan jo superrikkaista joille moinen summa ei merkitse mitään.
 
Yli sadan tonnin auto miettimättä ja oikusta on kyllä aika eeppistä kamaa jo. Joo, voisihan sitä kai mutta puhutaan kyllä jo aika suuresta siivusta omaisuutta, saati sitten käytettävissä olevaa sellaista jo oikeastikin rikkaalla. Muutaman miljoonan omistava asuu luultavasti puolessa niistä rahoista ja loput kiinni siellä täällä. Että oikusta myisi vaikka koko rahastosalkun tai jonkun sijotuskämpän ja ostaisi auton?

100.000+ tilillä seisomassa ilman toista käyttökohdetta on typeryyttä tai sitten puhutaan jo superrikkaista joille moinen summa ei merkitse mitään.

Se että jotain ostetaan hetken mielijohteesta ei tarkoita sitä, että maksu tehtäisiin käteisellä. Luotolla ne rikkaatkin ostavat tavaraa.
 
Yli sadan tonnin auto miettimättä ja oikusta on kyllä aika eeppistä kamaa jo. Joo, voisihan sitä kai mutta puhutaan kyllä jo aika suuresta siivusta omaisuutta, saati sitten käytettävissä olevaa sellaista jo oikeastikin rikkaalla. Muutaman miljoonan omistava asuu luultavasti puolessa niistä rahoista ja loput kiinni siellä täällä. Että oikusta myisi vaikka koko rahastosalkun tai jonkun sijotuskämpän ja ostaisi auton?
Näin muutaman miljoonan sijoitusvarallisuuden omistavana asuntoni arvo on vajaat 300 000 euroa ja auton arvo ehkä 80 000 euroa. Noista kahdesta on velkaa enkä laske niitä lainkaan taseeseeni vaan ne ovat kulutustavaroita.
100.000+ tilillä seisomassa ilman toista käyttökohdetta on typeryyttä tai sitten puhutaan jo superrikkaista joille moinen summa ei merkitse mitään.
Minulla on nytkin 6-numeroinen summa "tilillä seisomassa" on ilman käyttökohdetta. En tosin aio rahoja kulutukseen kuten autoiluun laittaa vaan luultavasti sijoituksiin kun uusia mahdollisuuksia aukeaa. Halutessani voisin ostaa vaikka huomenna 200 000 euron Porschen eikä se juuri talouttani heiluttaisi. Kyseessä olisi kuitenkin alle 10% varallisuudesta ja tuollaisen hankinnan voisi helposti rahoittaa sijoitusten käteistuotoilla ja Superluotolla yhden prosentin korolla. Väitän että suurella osalla ihmisistä peltilehmän arvo on yli 10% taseesta, jos ostat esimerkiksi 50 000 euron auton pitäisi pitäisi omaisuutta olla puoli miljoonaa että se olisi suhteessa yhtä halpa kuin edellämainittu Porsche minulle.

Rikkaan ja varakkaan eroksi sanoisin että varakkaalla on yli 500 000 euroa netto-omaisuutta ja lähemmäs 100 000 euron vuosipalkka, rikas ei nosta palkkaa laisinkaan. Jottei menisi täysin aiheen sivuun niin tämän vuoden palkkatuloni ovat noin 150 000 euroa. Ensi vuoden jälkeen toivottavasti 0.
 
Yli sadan tonnin auto miettimättä ja oikusta on kyllä aika eeppistä kamaa jo. Joo, voisihan sitä kai mutta puhutaan kyllä jo aika suuresta siivusta omaisuutta, saati sitten käytettävissä olevaa sellaista jo oikeastikin rikkaalla. Muutaman miljoonan omistava asuu luultavasti puolessa niistä rahoista ja loput kiinni siellä täällä. Että oikusta myisi vaikka koko rahastosalkun tai jonkun sijotuskämpän ja ostaisi auton?

100.000+ tilillä seisomassa ilman toista käyttökohdetta on typeryyttä tai sitten puhutaan jo superrikkaista joille moinen summa ei merkitse mitään.
Ei tarvi olla 100 000€ tilillä kun on tarpeeksi hyvä kortti.
 
No näinhän se toki on kuten yllä muutama kirjoittaa. Mutta silti sanoisin, että joku 5-10% omaisuudesta, jonka kasvattamiseksi on tehty työtä on mielijohteesta kulutettuna enemmänkin hölmöä. Auto on monelle suuri osa omaisuudesta mutta ostos pikemminkin harkitaan huolella.

Ymmärrän ajatuksen kyllä mutta 100.000+ huoletonta shoppailua vaatii holtittomuutta tai merkittävää omaisuutta kaukana jopa globaalin rikas-sanan mielleyhtymän (oliko se 2M?) tuolla puolen.
 
No näinhän se toki on kuten yllä muutama kirjoittaa. Mutta silti sanoisin, että joku 5-10% omaisuudesta, jonka kasvattamiseksi on tehty työtä on mielijohteesta kulutettuna enemmänkin hölmöä.
Ideahan on juuri että omaisuus jauhaa tuottoa passiivisesti, ilman että sen "kasvattamiseksi on tehty työtä". Omat sijoitustuotot ovat vuodelta 2020 585 000 euroa ja viime vuodelta 273 000 euroa. Noiden rahojen eteen en ole juuri raatanut, vain valinnut sijoituskohteet. Passiivisesti hankitun rahan tuhoaminen on ainakin itselleni henkisesti helpompaa kuin palkkatöistä saadun rahan. Siitä huolimatta jätän Porschet kauppaan :psmoke:
 
Tässä vielä varallisuudesiilit ja niiden mediaanit / keskiarvot.
1653999358068.png


Käytännössä siis 775k varallisuudella on top5% varallisuuden osalta ja 390k:lla top15%:ssa.

Eipä Suomessa kyllä paljon varakkaita ole, jos yhdellä normaalilla velattomalla pk-seudun asunnolla ollaan top15%:ssa omaisuuden osalta.

--
Palkojen korkea verotus kyllä ehkäisee tehokkaasti sitä, että joku voisi työllä Suomessa oikeasti rikastua / vaurastua.

Vaikka tienaisi 10k bruttoa, niin eipä siitä nettoa jää "kuin" 6k/kk josta kun maksaa normaalit elämisen menot pois, niin kymmeniä vuosia saa takoa huippupalkkaa, säästää ison prosentin tuloista ja silti juuri ja juuri saa itsensä kammettua varakkaaksi / rikkaaksi vähän henkilökohtaisesta määritelmästä riippuen.
 
insinööri vs tehtaan operaattori Suomessa:
2800~3500 eur/kk vs 2400~2800 + lisät eur/kk

insinööri vs tehtaan operaattori keski-eurooppa:
4000~5500 eur/kk vs 1800~2400 + lisät eur/kk

Todellisuudessa tilanne on vielä paljon huonompi Suomen hyvin jyrkän progressiivisen verotuksen vuoksi.

Jos tuossa vertailtaisiin nettopalkkoja, päädyttäisiin siihen, että insinööri ja operaattori tienaavat Suomessa käytännössä lähes saman palkan kun taas keski-Euroopassa nettopalkkojen ero olisi hyvin selkeä.

Juhlapuheista huolimatta Suomessa ei kannusteta kouluttautumaan ja tekemään ahkerasti töitä - päinvastoin.
 
Näin muutaman miljoonan sijoitusvarallisuuden omistavana asuntoni arvo on vajaat 300 000 euroa ja auton arvo ehkä 80 000 euroa. Noista kahdesta on velkaa enkä laske niitä lainkaan taseeseeni vaan ne ovat kulutustavaroita.

Minulla on nytkin 6-numeroinen summa "tilillä seisomassa" on ilman käyttökohdetta. En tosin aio rahoja kulutukseen kuten autoiluun laittaa vaan luultavasti sijoituksiin kun uusia mahdollisuuksia aukeaa. Halutessani voisin ostaa vaikka huomenna 200 000 euron Porschen eikä se juuri talouttani heiluttaisi. Kyseessä olisi kuitenkin alle 10% varallisuudesta ja tuollaisen hankinnan voisi helposti rahoittaa sijoitusten käteistuotoilla ja Superluotolla yhden prosentin korolla. Väitän että suurella osalla ihmisistä peltilehmän arvo on yli 10% taseesta, jos ostat esimerkiksi 50 000 euron auton pitäisi pitäisi omaisuutta olla puoli miljoonaa että se olisi suhteessa yhtä halpa kuin edellämainittu Porsche minulle.

Rikkaan ja varakkaan eroksi sanoisin että varakkaalla on yli 500 000 euroa netto-omaisuutta ja lähemmäs 100 000 euron vuosipalkka, rikas ei nosta palkkaa laisinkaan. Jottei menisi täysin aiheen sivuun niin tämän vuoden palkkatuloni ovat noin 150 000 euroa. Ensi vuoden jälkeen toivottavasti 0.
En mä tuota kiistä mutta jos kulutat mielijohteesta 100.000+ kerralla, tulosi onkin nopeasti menneet ja viime vuosi jo tappiolla. Tai sitten me ymmärretään mielijohde ihan eri tavalla. Ei se ole mikään kertaluonteinen tapahtuma tai se onkin oikeastaan alitajuisesti harkittu juttu että on löysää, jolla voisi jotain kivaa hankkia.

Tai sitten me puhutaan taas eri asteen rikkaista ja se aiemmin mainittu 2M omaisuus ei enää olekaan rikas.
 
Juhlapuheista huolimatta Suomessa ei kannusteta kouluttautumaan ja tekemään ahkerasti töitä - päinvastoin.
Vaikka sitä kautta se raha silti tapaa tulla, kunhan muistaa myös sijoittaa ja säästää.

Noissa yllä esitetyissä ei huomioitu lainkaan, että siinä se korkeampi oli insinöörin alkupalkka ja matalampi duunarin suunnilleen lopullinen palkka.
 
Todellisuudessa tilanne on vielä paljon huonompi Suomen hyvin jyrkän progressiivisen verotuksen vuoksi.

Jos tuossa vertailtaisiin nettopalkkoja, päädyttäisiin siihen, että insinööri ja operaattori tienaavat Suomessa käytännössä lähes saman palkan kun taas keski-Euroopassa nettopalkkojen ero olisi hyvin selkeä.

Juhlapuheista huolimatta Suomessa ei kannusteta kouluttautumaan ja tekemään ahkerasti töitä - päinvastoin.
Tuotantopuolella on paikoin erikoisen oloista sakkia töissä vahvoine mielipiteineen. Pelkästään se kannustaa opiskelemaan insinöörin hommiin, saa vähän normaalimmat työkaverit ;)
 
Tässä vielä varallisuudesiilit ja niiden mediaanit / keskiarvot.
1653999358068.png


Käytännössä siis 775k varallisuudella on top5% varallisuuden osalta ja 390k:lla top15%:ssa.

Eipä Suomessa kyllä paljon varakkaita ole, jos yhdellä normaalilla velattomalla pk-seudun asunnolla ollaan top15%:ssa omaisuuden osalta.

--
Palkojen korkea verotus kyllä ehkäisee tehokkaasti sitä, että joku voisi työllä Suomessa oikeasti rikastua / vaurastua.

Vaikka tienaisi 10k bruttoa, niin eipä siitä nettoa jää "kuin" 6k/kk josta kun maksaa normaalit elämisen menot pois, niin kymmeniä vuosia saa takoa huippupalkkaa, säästää ison prosentin tuloista ja silti juuri ja juuri saa itsensä kammettua varakkaaksi / rikkaaksi vähän henkilökohtaisesta määritelmästä riippuen.

Eikä siinä vielä kaikki.
Kuvaajan luvut ovat kotitalouskohtaisia.
Keskimääräisessä kotitaloudessa lienee n. 1,5 aikuista?
 
Tässä vielä varallisuudesiilit ja niiden mediaanit / keskiarvot.
1653999358068.png


Käytännössä siis 775k varallisuudella on top5% varallisuuden osalta ja 390k:lla top15%:ssa.

Eipä Suomessa kyllä paljon varakkaita ole, jos yhdellä normaalilla velattomalla pk-seudun asunnolla ollaan top15%:ssa omaisuuden osalta.

--
Palkojen korkea verotus kyllä ehkäisee tehokkaasti sitä, että joku voisi työllä Suomessa oikeasti rikastua / vaurastua.

Vaikka tienaisi 10k bruttoa, niin eipä siitä nettoa jää "kuin" 6k/kk josta kun maksaa normaalit elämisen menot pois, niin kymmeniä vuosia saa takoa huippupalkkaa, säästää ison prosentin tuloista ja silti juuri ja juuri saa itsensä kammettua varakkaaksi / rikkaaksi vähän henkilökohtaisesta määritelmästä riippuen.
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen tilasto, mutta onkohan tässä tosiaan nettovarallisuudessa huomioitu kiinteistöjen arvo kuten otsikko antaa ymmärtää. Jos tosiaan on, niin miten ne mahtavat tässä tilastossa olla arvotettuna? Ajantasainen suuntaa-antava markkinahinta-arvio kiinteistö-/maaomistuksille?
 
Tulee itsellä eteen tilanne jossa työpaikka vaihtunee. Nyk palkka 3500e/kk + n 100e päivärahoja + n 500e kilsakorvauksia kuukausittain. Hiukan vaihtelee kuukausittain riippuen ajoista, mutta pääpiirteittäin näissä mennään. Hyvää on siinä, että päivärahat ja kilsat on verotonta, joten ihan mukava potti noista kertyy. Huonoa taas omaan autoon tulevat kilometrit n 1000-1500km kuukausittain työajoja. Enemmän sitten huoltoja ja ylläpitoa.

Uusi työ 4500e/kk,ei muita herkkuja. Hyvää tässä, että palkka sama kuukausittain, ei työajoja (vaikka joskus ihan piristävää) Huonoa taasen, että verojen takia tod näk käteen jää vähemmän kuin nyt, koska kilsat ja päivärahat poistuu. Kuitenkaan ei tarvitse ajaa tuon saadakseen.

Paljonkohan veroprosentti nousee suurinpiirtein 3500->4500? Toki ei sitä vain palkan takia vaihdeta, mutta vielä jäin pohtimaan käteen jäävän osuuden eroa.
 
Tulee itsellä eteen tilanne jossa työpaikka vaihtunee. Nyk palkka 3500e/kk + n 100e päivärahoja + n 500e kilsakorvauksia kuukausittain. Hiukan vaihtelee kuukausittain riippuen ajoista, mutta pääpiirteittäin näissä mennään. Hyvää on siinä, että päivärahat ja kilsat on verotonta, joten ihan mukava potti noista kertyy. Huonoa taas omaan autoon tulevat kilometrit n 1000-1500km kuukausittain työajoja. Enemmän sitten huoltoja ja ylläpitoa.

Uusi työ 4500e/kk,ei muita herkkuja. Hyvää tässä, että palkka sama kuukausittain, ei työajoja (vaikka joskus ihan piristävää) Huonoa taasen, että verojen takia tod näk käteen jää vähemmän kuin nyt, koska kilsat ja päivärahat poistuu. Kuitenkaan ei tarvitse ajaa tuon saadakseen.

Paljonkohan veroprosentti nousee suurinpiirtein 3500->4500? Toki ei sitä vain palkan takia vaihdeta, mutta vielä jäin pohtimaan käteen jäävän osuuden eroa.

Kohta saa maksaa vain itse omat työajonsa, kun polttoaineen hinta on niin kallista. Enää en edes itse halua lähteä mielellään ajelemaan työajoa, kun ei noista jää mitään käteen. Kilsakorvaukset naurettavat suhteessa polttoaineen hintoihin + inflaatio, niin päivärahatki käy kokoajan yhä pienemmäksi.
 
Tää on kyl tympeä työkalu kun muutaman kerran halunnut vertailla eri työtuntimäärien vaikutusta nettopalkkaan.
Eihän työtuntien määrä vaikuta mitenkään veroprosenttiin tai nettopalkkaan suhteessa bruttopalkkaan. Veroprosentti ja määräytyy vuoden kokonaistulojen mukaan.
 
Eihän työtuntien määrä vaikuta mitenkään veroprosenttiin tai nettopalkkaan suhteessa bruttopalkkaan. Veroprosentti ja määräytyy vuoden kokonaistulojen mukaan.
Siis laskelmat oli lähinnä
Jos pudotan työtuntien määrä = palkan määrää, niin paljonko vähemmän maksan veroja ja paljon jää vähemmän nettona käteen. Kun tällä alalla on mahdollista tehdä vaikka 75% työaikaa tai 60% työaikaa.
 
Kohta saa maksaa vain itse omat työajonsa, kun polttoaineen hinta on niin kallista. Enää en edes itse halua lähteä mielellään ajelemaan työajoa, kun ei noista jää mitään käteen. Kilsakorvaukset naurettavat suhteessa polttoaineen hintoihin + inflaatio, niin päivärahatki käy kokoajan yhä pienemmäksi.
Polttoaineen hinta km-korvauksien laskennassa on luokkaa 1/5 osa tai max 1/4 osa, joten melkoisesti saa vielä menoveden hinta nousta ennenkuin ne laittaa työajelut tappiolle. 0,46€/km siis nykyisin. Pitää olla melkoinen bensasyöppö jotta saa edes puolet tuosta tankkiin menemään :p

Kotimaan päivärahat kyllä melkoinen vitsi, etenkin kun vertaa ulkomaan päivärahoihin. Monesti kun matkustanut johonkin huomattavasti halvemman elintason maahan, niin päivärahat lähes luokkaa 1,5x verrattuna kotimaan vastaaviin.
Toisaalta, kyllähän sitä sniiduillen pärjää helposti sillä verottomalla 44€ päivärahalla. Aamupala yleensä sisältyy hotellin hintaan, lounas max 15€, iltapalaksi jotain halpaa paikallisesta marketista kympillä ja siitä pvärahasta jääkin melkein 20€ plussalle ;)
 
Siis laskelmat oli lähinnä
Jos pudotan työtuntien määrä = palkan määrää, niin paljonko vähemmän maksan veroja ja paljon jää vähemmän nettona käteen. Kun tällä alalla on mahdollista tehdä vaikka 75% työaikaa tai 60% työaikaa.
Veroprosenttilaskuriin syötetään vuoden bruttotulot. Mikä tässä nyt niin hankalaa on? Ei kai se veroprosenttilaskurin vika ole, ettet osaa arvioida tulojasi?
 
Alkoi pari viikkoa sitten luonteeltaan erilainen työ kuin aikaisempi uudisrakentaminen, toistaiseksi ollut tehtaalla kunnossapitoa ja huoltoa suorittamassa.

On vielä totuttelemista työtahtiin, joka poikkeaa uudistyömaiden urakkatöistä melkoisesti. Urakassa olo kävi levottomaksi aina kun työt väheni tai muuttui viimeistelyksi. Nyt saa tehdä ihan rauhassa ja panostaa vaikka siihen, että tulee siistiä jälkeä, ei tartte miettiä että tuleeko hyvin metrejä. Tehdasympäristökin hyvin mielenkiintoinen.

Palkat
2011-2012 LVI-asentaja urakka 16,5€/h
2012-2017 Ravintola-ala 12€-15€/h
2017 LVI-asentaja urakka 15 —> 16 —> 17.5 €/h
2018-2019 LVI-asentaja urakka 20,5€/h
2020 LVI-asentaja urakka 23€/h
2020-2022 LVI-asentaja urakka 26€/h
2022–> LVI-asentaja huolto 20€/h

Tällä nykyisellä tuntuu löytyvän sellainen tasapaino tohon hommaan. Ei se muutama euro tunnille oikeastaan niin paljoa lämmitä että lähtisin ihan heti tohon urakka rääkkiin. Nyt on ollu toistaseks kiva mennä duuniin joka päivä.
 
Polttoaineen hinta km-korvauksien laskennassa on luokkaa 1/5 osa tai max 1/4 osa, joten melkoisesti saa vielä menoveden hinta nousta ennenkuin ne laittaa työajelut tappiolle. 0,46€/km siis nykyisin. Pitää olla melkoinen bensasyöppö jotta saa edes puolet tuosta tankkiin menemään :p

Kotimaan päivärahat kyllä melkoinen vitsi, etenkin kun vertaa ulkomaan päivärahoihin. Monesti kun matkustanut johonkin huomattavasti halvemman elintason maahan, niin päivärahat lähes luokkaa 1,5x verrattuna kotimaan vastaaviin.
Toisaalta, kyllähän sitä sniiduillen pärjää helposti sillä verottomalla 44€ päivärahalla. Aamupala yleensä sisältyy hotellin hintaan, lounas max 15€, iltapalaksi jotain halpaa paikallisesta marketista kympillä ja siitä pvärahasta jääkin melkein 20€ plussalle ;)

Jos miettii sitä, että 95E polttoaineen hinta on käytännössä vuodessa noussut 50-60% 1,4€/L tasosta jonnekin 2,4-2,5€/L jopa, niin ei ainakaan itseäni paljoa hymyilytä. Aiemmin jos ajoit työajoa päivässä 200km meni rahaa tuohon matkaan n. 20 euroa (oletuksena, että auto kuluttaa 7,0L/100km). Nykyisin saat tuosta pulittaa 33,6 euroa / 200km. Eli eroa 13,6e/päivä. Eli jos kuukaudessa sulla tulee työajoa esim. 2000km niin se tekee jo kuukausitasolla 21,5 työpäivää * 13,6e = 292,4 euroa. Vuositasolla eroa tuleekin jo 3508,8 euroa. Kuitenkin polttoaineen lisäksi rahaa palaa renkaisiin, huoltoihin, tuulilasinesteeseen jne.

1654019083154.png
 
Jos miettii sitä, että 95E polttoaineen hinta on käytännössä vuodessa noussut 50-60% 1,4€/L tasosta jonnekin 2,4-2,5€/L jopa, niin ei ainakaan itseäni paljoa hymyilytä. Aiemmin jos ajoit työajoa päivässä 200km meni rahaa tuohon matkaan n. 20 euroa (oletuksena, että auto kuluttaa 7,0L/100km). Nykyisin saat tuosta pulittaa 33,6 euroa / 200km. Eli eroa 13,6e/päivä. Eli jos kuukaudessa sulla tulee työajoa esim. 2000km niin se tekee jo kuukausitasolla 21,5 työpäivää * 13,6e = 292,4 euroa. Vuositasolla eroa tuleekin jo 3508,8 euroa. Kuitenkin polttoaineen lisäksi rahaa palaa renkaisiin, huoltoihin, tuulilasinesteeseen jne.

1654019083154.png
Joo mutta ei sen kilometrikorvauksen ole tarkoituskaan olla mikään etu. Kattaa kulut ja vähän päälle ja se siitä.
 
Inflaatio on kyllä melkoisen korkealla, 8.1%. Jos tätä jatkuu kovin pitkään, niin silloin kyllä pitäisi jossain välissä saada ihan selkeä palkankorotus tai muuten palkka on tosiasiassa laskenut.

 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Jos miettii sitä, että 95E polttoaineen hinta on käytännössä vuodessa noussut 50-60% 1,4€/L tasosta jonnekin 2,4-2,5€/L jopa, niin ei ainakaan itseäni paljoa hymyilytä. Aiemmin jos ajoit työajoa päivässä 200km meni rahaa tuohon matkaan n. 20 euroa (oletuksena, että auto kuluttaa 7,0L/100km). Nykyisin saat tuosta pulittaa 33,6 euroa / 200km. Eli eroa 13,6e/päivä. Eli jos kuukaudessa sulla tulee työajoa esim. 2000km niin se tekee jo kuukausitasolla 21,5 työpäivää * 13,6e = 292,4 euroa. Vuositasolla eroa tuleekin jo 3508,8 euroa. Kuitenkin polttoaineen lisäksi rahaa palaa renkaisiin, huoltoihin, tuulilasinesteeseen jne.

1654019083154.png
Unohdit vissiin kuinka km-korvausta säädellään vuosittain myös sen polttoaineen hinnan mukaan. Km korvaus kun on ollut viimeisen 10 vuoden aikana välillä muistaakseni 42-47c/km.
Ehkä ensi vuonna sitten vähän enemmän nyt tämän viimeisimmän nousun vuoksi.
 
Voi miettiä, että jos bensa on 2,5 €/l ja satasella menee vaikkapa 6l niin sadalla tonnilla euroja palaa polttoaineeseen 15000 euroa. Kilometrikorvauksia tulee 47000 eli jää vielä 32000. Kyllä siinä jää vielä vähän paremmallakin autolla ajella mutta lopulta oma valinta.
 
Voi miettiä, että jos bensa on 2,5 €/l ja satasella menee vaikkapa 6l niin sadalla tonnilla euroja palaa polttoaineeseen 15000 euroa. Kilometrikorvauksia tulee 47000 eli jää vielä 32000. Kyllä siinä jää vielä vähän paremmallakin autolla ajella mutta lopulta oma valinta.
No harva se kuitenkaan kymmeniä tuhansia vuoteen km-korvausajoja voi tehdä. Itsellä paras vuosi oli vajaa 10 vuotta sitten kun työajoja tuli mittariin lähes 30tkm. Siinä halpa max 5000€ diesel volkkari maksoi itsensä moneen kertaan takaisin :P Toki myöhemmin työajot omalla olleet luokkaa 0-15000km/vuosi.
Usein isommissa yrityksissä vieläpä pakko ottaa työsuhdeauto kun vuosittaiset työajot ylittää jonkin rajan, esim 15tkm vuosi.
 
I
Voi miettiä, että jos bensa on 2,5 €/l ja satasella menee vaikkapa 6l niin sadalla tonnilla euroja palaa polttoaineeseen 15000 euroa. Kilometrikorvauksia tulee 47000 eli jää vielä 32000. Kyllä siinä jää vielä vähän paremmallakin autolla ajella mutta lopulta oma valinta.
Joo kyllä tätä ihan hyvänä rahana olen pitänyt. Autosta riippuu paljonko niitä huoltoja tulee, silti niihin kuitenkin uppoaa jonkun verran tuosta. Tiuhempaan myös autoa vaihtamassa kun kilsoja tulee, jos haluaa vielä jotain nykyisestä saadakkin.

Koitin myös saada liisariautoa nykyisessä työpaikassa. Tulisi jopa firmalle halvemmaksi ja itselle plussaa vaivattomuudesta kun ei tarvisi miettiä auton kuluja. Hiukan vanhahtavat systeemit firmassa kun auto on tehtävä/titteli sidonnainen eikä sen mukaan ajatko vai et.
 
Unohdit vissiin kuinka km-korvausta säädellään vuosittain myös sen polttoaineen hinnan mukaan. Km korvaus kun on ollut viimeisen 10 vuoden aikana välillä muistaakseni 42-47c/km.
Ehkä ensi vuonna sitten vähän enemmän nyt tämän viimeisimmän nousun vuoksi.

Ei paljoa lohduta sentin korotukset, jos bensan hinta nousee tyyliin eurolla per litra vuodessa. Kyllähän siihen jääpuikkoonkin persuksissa tottuu, mutta mieluiten itse säilyttäisin nykyisen niin sanotun ansiotasoni. Ja se jos joku ketuttaakin, jos ansiotasosta häviää kuukausitasolla useampia satasia. Varsinkin reissuhommissa työpäivät eivät meinaan ole ihan 7,5h/päivä ainakaan itselläni, joten myös olen osaltani pitänyt noita kilsa ja päivärahoja jonkinlaisena kompensaationa lisäksi. Mutta kukin tavallaan. Itseäni ei houkuta enää niin paljoa polttoaineiden hintojen korotusten jälkeen nuo reissuhommat, kun kuukausitasolla jää vähemmän rahaa käteen mitä vuosi sitten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom