Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Oletteko sopineet aikaa palkankorotuskeskusteluille etukäteen esimiehen kanssa? Vai ottaneet asian puheeksi ja jos esimiehellä on saman tien aikaa niin hoitaneet siltä istumalta?
Itselläni hoitunut niin että pomo tullut käytävällä vastaan ja sanonut että laitoin sulle lisää palkkaa. Nyt viime vuosina olen vaan soittanut ja sanonut että mitenkä olisi palkankorotus. Tuntuu kyllä että minulla on aivan loistava työpaikka kun vertaa täälläkin muiden kehityskeskusteluihin ja kaiken maailman kikkailuun ja säätöön ihan joka asiassa.

Mites jengi ajattelee, kun ekana kesänä menin kesätöihin ja viittasin palkkakyselyssä, että insinööriliiton suosituksen mukaan olisi kiva saada rahaa. No tämän sain ja nyt tulevana kesänä taas samassa paikassa ja tuli pahaan paikkaan sopimusneuvottelu kun olin huonossa paikassa palkkakeskusteluihin (julkiset). Pyysin taas sitä opintopisteiden määrän verran palkkaa. Pomo sitten sano että, firman puhelinedun + ruokaedun ja näillä lisillä pääsen tuohon suositukseen. Kysymyksenä on lähinnä se, että kun ekana vuonna sain kuitenkin ilman lisiä tuon suosituksen, niin miten tuo yleensä katsotaan kumpi on se oikea tapa.

Lähinnä mietin, että soittaisin paremmalla ajalla takaisin pomolle ja viittaisin viime kesän sopparia ja siinä sovittua palkan määrää. Jäi vaan harmittamaan, että viime kerrasta ei paljon noussut, koska laskettiin tuolla tavalla. Lyhyesti siis ekana kesänä palkka = suositus, mutta nyt palkka + lisät = suositus.

Mites jengi ajattelee, kun ekana kesänä menin kesätöihin ja viittasin palkkakyselyssä, että insinööriliiton suosituksen mukaan olisi kiva saada rahaa. No tämän sain ja nyt tulevana kesänä taas samassa paikassa ja tuli pahaan paikkaan sopimusneuvottelu kun olin huonossa paikassa palkkakeskusteluihin (julkiset). Pyysin taas sitä opintopisteiden määrän verran palkkaa. Pomo sitten sano että, firman puhelinedun + ruokaedun ja näillä lisillä pääsen tuohon suositukseen. Kysymyksenä on lähinnä se, että kun ekana vuonna sain kuitenkin ilman lisiä tuon suosituksen, niin miten tuo yleensä katsotaan kumpi on se oikea tapa.

Lähinnä mietin, että soittaisin paremmalla ajalla takaisin pomolle ja viittaisin viime kesän sopparia ja siinä sovittua palkan määrää. Jäi vaan harmittamaan, että viime kerrasta ei paljon noussut, koska laskettiin tuolla tavalla. Lyhyesti siis ekana kesänä palkka = suositus, mutta nyt palkka + lisät = suositus.
Suositukset on suosituksia ja sovitut palkat sovittuja palkkoja. Ei kai siinä oo vaihtoehtoina kuin neuvotella itse parempi palkka, tyytyä firman tarjoamaan, tai etsiä jostain muualta duuni, josta maksetaan enemmän.

Jooh, en kyllä parin kolmen kuukauden takia ite viittis ruveta edes veivaan liittymää ja numeroa edes takas firman ja omien nimien väliä. Tavallaan jännä, että tuollaista edes käytetään, kun enemmän vaan vaivaa kuin hyötyä kaikille osapuolille.

Safkaetu jos ois täysi safkaetu, eli että ateria kasvattaa vaan verotusarvolla saajan verotettavaa tuloa, niin se olis jo ihan hyvä etu. Minäkin kävin vanhassa duunissa ja keskustassa asuessa vetään kinkkibuffaa firman laskuun ja maksoin vaan verot tuosta, mutta nykyään etätyöaikana tuokin etu ehkä vähän menettäny merkitystään. Eikä siis nykyään olekaan kuin perus ateriaetu omavastuineen.

Safkaetu jos ois täysi safkaetu, eli että ateria kasvattaa vaan verotusarvolla saajan verotettavaa tuloa, niin se olis jo ihan hyvä etu. Minäkin kävin vanhassa duunissa ja keskustassa asuessa vetään kinkkibuffaa firman laskuun ja maksoin vaan verot tuosta, mutta nykyään etätyöaikana tuokin etu ehkä vähän menettäny merkitystään. Eikä siis nykyään olekaan kuin perus ateriaetu omavastuineen.

Julkisella missä tuli safka palkan päälle sai etäpäivinä sen verotusarvon vaan rahana. Ihan jees 150e/kk lisää palkkaa.

Viimeksi muokattu:
Julkisella missä tuli safka palkan päälle sai etäpäivinä sen verotusarvon vaan rahan. Ihan jees 150e/kk lisää palkkaa.
Katohan, enpä ole tuommoisesta virityksestä ennen kuullu. Eikö siellä etäpäivinä saanu syödä? :D Vai syötiinko siellä oman duunipaikan (tyyliin jonkun oppilaitoskeittiön) sapuskoja tmv.?

Safkaetu ja puhelinetu on pienituloiselle ja kesähessulle ihan +/- 0 koska pienen veroprosentin takia niillä on myös pieni verotusarvo kun ne lisätään palkan päälle. Itse olisin ainakin pettynyt siihen ettei firma maksa suosituspalkkaa rahana ja kaikki muut edut päälle. Käytetään vaan kokemattomuutta hyväkseen venyttääkseen palkkaa näennäisesti riman yli. Ei kuulosta sellaiselta paikalta mihin kiinnostaisi jäädä töihin vakituisesti jos asenne on tuo heti alusta alkaen.

Ainakin suunnittelualalla palkat tuntuu on niin huonot, että reaalialoituspalkat laahaa keskimäärin varmaan yli 500€ insinööriliiton palkkasuosituksista.
Ei tässä vielä yli 5v kokemuksella pääse edes tuohon suositukseen, vaikka meriittikorotuksia on napsunut joka vuosi.

Eikö pitäs olla vaan tyytyväinen, jos pääsee insinööriliiton suosituspalkoille? :D

Eikö pitäs olla vaan tyytyväinen, jos pääsee insinööriliiton suosituspalkoille? :D
Joo ei siis sinäänsä palkkaan ihan tyytyväinen harjottelijana. Harmittaa vaan, kun ekana vuonna sai sen suosituksen ilman lisiä ilman ongelmia, mutta nyt pääsin vasta suositukselle ravintoedun ja puhelinedun jälkeen.

Ei nyt kenenkään tilanteeseen suoraan kommenttina, mutta ite näen harkkapaikkojen ensisijaisena funktiona sen, että 1) pääsee näkemään, miten oman alan hommia oikeasti tehdään ja 2) saa jalkaa oven väliin työelämässä ja CV:seen relevanttia työkokemusta mahdollisesti muita hommia valmistumisen jälkeen haettaessa.

Varmaan tietty paikallaan se, jos kompensaatio harkkapaikoissakin ois edes osapuilleen kohdallaan, mutta ite oisin aikanaan kattonut asiaa aika pitkällekin läpi sormien, jos ois vaan saanut oman alan hommia. Itellä tuo johti lopulta alan vaihtoon, kun en sit saanu koskaan itteäni mihinkään järkevään mestaan työnnettyä ja IT-alalle siirryttyäkin ekaks työkkärin tukemassa rekrykoulutuksessa ja senkin jälkeen alkuun ihan haistapaskaliksalla, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Nykyään saa ihan kelpo korvausta koodailusta ja infran tunkkailusta.

Samaa mieltä kuin yllä. Itse aloitin ekan AMK opiskeluvuoteni jälkeen eräässä yrityksessä duunari hommissa. Palkkaa sain 1630e/kk joka oli korotettu 1500e:n peruspalkasta aiemman työhistorian takia. Maksimia (1700e) ei maksettu, koska en kuulema ole tehnyt mitään semmoista työtä miksi sen saisi. Kaveri sai tuon 1700e sillä perusteella, että hän oli ammattikoulussa käynyt rakennusalan. Itse olin ollut raksalla vuoden verran ja siihen päälle sähkärin taustaa jne. mutta en saanut samaa. Tästä katkeroiduin, kirosin koko firman ja hain silti uudestaan. Pääsin sisään ja nyt kolmatta vuotta samassa paikassa. Palkka noussut tuosta säälittävästä 1630e lukemasta 3658e ja nyt haen firman sisällä uusiin hommiin jossa enemmän vastuuta ja palkkaa.

Eli lyhyesti jalka oven väliin ja sitä kautta sitten firmaan sisälle. Haistele harjoittelun aikana miltä jatko vaikuttaisi ja jos ovat nihkeitä niin hae muualle. Kyllä sitä yhden kesän tekee vähän heikommalla palkalla, kun se voi maksaa itsensä takaisin.

Ihan näin sivuhuomiona että se että yleensäkkin saa palkkaa HARJOITTELUSTA pitäis olla jo tyytyväinen..
Nimimerkillä 2x amis ja kaksinkertaiset harjoitelut iman minkäänlaista korvausta.

Harjoittelijana taisin saada inssiopintojen aikaan (2014-2016) 1800-2250€/kk (suositus nyt 2 500 – 3 000€/kk) palkkaa ja tämä oli siellä 200OP kohdilla (opparia ja paria valinnaiskurssia vaille valmis). Osa ei saanut AMK aikana harjoittelusta palkkaa lainkaan. Lähtöpalkka valmistumisen jälkeen sen 2500€/kk. PKS ulkopuolella siis.

Ihan näin sivuhuomiona että se että yleensäkkin saa palkkaa HARJOITTELUSTA pitäis olla jo tyytyväinen..
Nimimerkillä 2x amis ja kaksinkertaiset harjoitelut iman minkäänlaista korvausta.
Joo 6 viikon ”harjoittelusta” ei tarvitse maksaa palkkaa. Eri asia ”harjoitella” kesätöissä 3kk ja tehdä täsmälleen samaa työtä kuin muutkin ilman perehdystä tmv. jatkuvampaa opastusta.

Joo 6 viikon ”harjoittelusta” ei tarvitse maksaa palkkaa. Eri asia ”harjoitella” kesätöissä 3kk ja tehdä täsmälleen samaa työtä kuin muutkin ilman perehdystä tmv. jatkuvampaa opastusta.
No, nykyään amiksessa on 6kk harjoittelu ilman palkkaa joten ei sekään herkkua ole. Vaikka teet täsmälleen samaa hommaa kun muut.

Eihän niitä hommia kannata etsiäkkään niin, että ilmoittaa hakevansa harjoittelua. Kannattaa hakea ihan oikeaa työtä vaan ja sitten jälkeenpäin se on helppo hyväksilukea harjoitteluksi.

Eihän niitä hommia kannata etsiäkkään niin, että ilmoittaa hakevansa harjoittelua. Kannattaa hakea ihan oikeaa työtä vaan ja sitten jälkeenpäin se on helppo hyväksilukea harjoitteluksi.
Just näin ja parin kesän töillä saa kuitattua 6kk harjoittelut. Mieluummin sitä pääsisi tekemään oikeita töitä kuin nyhjäisi tyhjäntoimittajana kun firmalla ei ole sinulle hommia mutta saat roikkua mukana ilmaisena harjoittelijana. Ei vaan ole niin mustavalkoinen asia kun paikkoja on vaikeaa löytää.

Kerrankin näin päin. Tällä yleiskorotuskierroksella tuli kerrankin vähän enemmän kuin se minimi. 0.9% yleisen osan päälle 2.6% yrityskohtaista osaa. Eli yhteensä se 3.5%. Tokihan tuo varmaan osaltaan kertoo, että hieman alle ollut mitä pitäisi. Mutta kyllä tuo mulle kelpaa. 3900€->4040€/kk.
Kompensoi vähän korkeita polttoaineiden hintoja.

Yleisesti vastavalmistuneen palkka asettunee tuohon ”yli 200op” palkkahaarukkaan ainakin pk-seudun ulkopuolella. Kenties myös pk-seudulla.

Aika harvassa on ne ketkä saa 3200€ vastavalmistuneena..

Jep, nuo on vähän yläkanttiin.

Eikö pidä olla vaan tyytyväinen, jos saa kesätöistä harjoittelijana palkkaa yli 2000 e/kk? :D

Itsellä oli viimeisen kesätyön palkka 2600€/kk + ylityökorvaukset amk-insinöörinä Satakunnassa. Ensimmäisessä ”oikeassa” työpaikassa palkka oli 2400€/kk vuoden verran, kunnes nousi 2900€/kk.

Itsehän sain ensimmäisestä oikeasta työpaikasta oikein 2100e/kk valmiina inssinä. Ei noussut myöskään pariin seuraavaan vuoteen joten lähdin katselemaan hiukan rahakkaampia paikkoja.

Kovasti on suositukset nousseet insinööriliitolla. 2015 kun itse valmistuin rakennusinsinööriksi oli vastavalmistuneelle suositus pk-seudun ulkopuolella 2500€/kk vähäisellä kokemuksella. 2200€/kk sain tuolloin ensimmäiseltä työnantajaltani valmistumisen jälkeen määräaikaisessa työssä ja 2016 ensimmäisessä vakituisessa paikassa kun aloitin sain 2400€/kk. Sittemmin olenkin vaihtanut hieman sivuun suoranaisesta rakentamisen alasta, siihen olen kyllä vielä vahvasti kytköksissä ja palkka nousi juuri kolmannen kerran nykyisessä firmassa, palkan ollen nyt 4200€/kk.

Kovasti on suositukset nousseet insinööriliitolla. 2015 kun itse valmistuin rakennusinsinööriksi oli vastavalmistuneelle suositus pk-seudun ulkopuolella 2500€/kk vähäisellä kokemuksella. 2200€/kk sain tuolloin ensimmäiseltä työnantajaltani valmistumisen jälkeen määräaikaisessa työssä ja 2016 ensimmäisessä vakituisessa paikassa kun aloitin sain 2400€/kk. Sittemmin olenkin vaihtanut hieman sivuun suoranaisesta rakentamisen alasta, siihen olen kyllä vielä vahvasti kytköksissä ja palkka nousi juuri kolmannen kerran nykyisessä firmassa, palkan ollen nyt 4200€/kk.

Mä aloitin työnjohtoharjoittelijana joskus 2016 ja olikohan palkka lähemmäs 2700€/kk ja siihen päälle lounas ja puhelinetu. Lisäksi mahdollisuus bonuksiin työmaan mennessä hyvin joka on noin 20% vuosiansiosta ja maksetaan kerran vuodessa. Siinä työn ohessa kävin sitten muuntokoulutuksen työnjohtajaksi ja siitä palkkakin on kivunnut ihan kivasti ylös. Vastaavaksi tosin ei näillä papereilla tarvii haaveilla, mutta en tiedä kiinnostaisiko se kokouksissa istuminen ja papereiden pyörittely muutenkaan.

Kirjotellaas tänne vähän omia kokemuksia, ehkä joku saa näistä jotain hyötyä. Alunperin datanomin papereilla suoraan duuniin IT-tukihenkilöksi 2100€/kk palkalla, joka nousi vuoden jälkeen 2300€/kk.
Pari vuotta sitä jaksoin kunnes totesin, että lähdempä opiskelemaan lisää ja nyt yliopistossa kolmas vuosi menossa ohjelmistotuotannon parissa.

En ole koskaan seurannut TEKin palkkasuosituksia vaan pyytäny aina enemmän, mutta tottakai niistä on hyötyä mikäli ei tiedä yhtään paljon voi pyytää palkkaa.
Ensimmäinen työpaikkani opiskelijana oli osa-aikaisena koodarina reactin parissa 16€/t. Aloitan nyt uudessa työpaikassa osa-aikaisena software engineer nimikkeellä ja kesällä sitten täydet tunnit. Haastattelussa sanoin suoraan, että päätoimiseksi koodariksi en halua johon totesivat ok keksitään jotain muuta. Palkkatoiveena pyysin 18€/t johon sain vastauksen "aika paljon korkeampi kuin TEKin suositus". Vastasin vain, että katso se hakemus/cv uudestaan en hakenut mitään harjoittelijan paikkaa. Tuon kommentin jälkeen palkkatoive meni suoraan läpi, olisi vissiin pitäny pyytää vielä enemmän.
Sain siis piilotyöpaikan ja pääsin osaksi muutaman henkilön IT-tiimiä.

Noniin päivitetään tätä.
Vuosi sitten sähkärinä 3300€/kk jäin opintovapaalle, jolloin aikuiskoulutustukea 1575€/kk. Ja nyt tällä hetkellä työnjohtoharjoittelijana kesätöissä 2000€/kk.
Nyt koulu lähestyy loppua, vakkari duuni teollisuudessa ja palkka 2800€/kk.

Edit. Nii joo työn kuvana työnjohtaja

Viimeksi muokattu:
Joo-oh. Tuli nyt päätös omaan palkkapyyntöön. Aikaisempi avautumisen aihe oli ilmeisesi esimiehen väärinkäsitystä, ja kaikille ylemmille toimihenkilöille olikin neuvoteltu yhteinen 1,8% yleiskorotus. Itse sain sitten ylennykseen liittyen palkan selville tänään. Palkka nousee huimasti 3,9 k€:n/kk. Oli siis noin 3,7k€/kk. 8 vuoden työkokemus kone-di:nä, nyt selkeä vastuu projektin vedosta ja firman isoimmat tuotekehitysprojektit mun vastuulla. Ei mulla oo enää muuta vaihtoehtoa kuin lähtee kävelee täältä. Pyysin 5,5k€/kk, ja oletin että firman realistinen tarjous ois joku 4,3 k€. No, käsitys tämän firman palkkatasosta tuli nyt viimeistään selville. Turhauttaa kyllä todella raskaasti. Jos ei ois lapsia elätettävänä, niin oisin varmaan jo harkinnu irtisanoa itteni, vaikkei ole mun tyylistä polttaa siltoja takaa.

Joo-oh. Tuli nyt päätös omaan palkkapyyntöön. Aikaisempi avautumisen aihe oli ilmeisesi esimiehen väärinkäsitystä, ja kaikille ylemmille toimihenkilöille olikin neuvoteltu yhteinen 1,8% yleiskorotus. Itse sain sitten ylennykseen liittyen palkan selville tänään. Palkka nousee huimasti 3,9 k€:n/kk. Oli siis noin 3,7k€/kk. 8 vuoden työkokemus kone-di:nä, nyt selkeä vastuu projektin vedosta ja firman isoimmat tuotekehitysprojektit mun vastuulla. Ei mulla oo enää muuta vaihtoehtoa kuin lähtee kävelee täältä. Pyysin 5,5k€/kk, ja oletin että firman realistinen tarjous ois joku 4,3 k€. No, käsitys tämän firman palkkatasosta tuli nyt viimeistään selville. Turhauttaa kyllä todella raskaasti. Jos ei ois lapsia elätettävänä, niin oisin varmaan jo harkinnu irtisanoa itteni, vaikkei ole mun tyylistä polttaa siltoja takaa.
Ehkäpä he siellä firmassasi ovat todenneet, että ulkomaista osaamista saa halvemmalla. Näinhän se monella alalla on mennyt. Sitten muutenkin firmojenkin kulut nousee.

Harva yritys oikeasti laskee uuden rekryn kokonaiskustannuksia ja huomioi niitä palkankorotusneuvotteluiden osana. Usein maksetaan sille uudelle rekrylle se, mikä olisi vanhalle riittänyt kun viimeistään silloin realiteetit iskee silmille.

Jotkut väittävät, että Suomessa voi saada palkankorotuksia, mutta pitkällä työurallani en ole saanut palkkaa nousemaan kuin vaihtamalla firmaa.

Saan ajoittain erittäin hyvää palautetta työstäni ja olen myös hoitanut erilaisia esimiestehtäviä ja monennäköisiä projekteja.

Suosittelen kaikille, että kylmästi vain antaa kenkää firmalle muutamien vuosien välein jos kilpaileva tarjous löytyy.

Suosittelen kaikille, että kylmästi vain antaa kenkää firmalle muutamien vuosien välein jos kilpaileva tarjous löytyy.
Ainakin pitää olla valmis vaihtamaan jos oikeasti haluaa kunnon neuvottelut. Tuota halukkuutta konkretisoi valmis tarjous muualta, joko siksi että saa referenssiä tai vähintään koska on paljon helpompi sanoa ”jos ei nouse joudun valitettavasti irtisanoutumaan” kun työtarjous on jo takataskussa.

Usein siis ajatellaan, että se tarjous pitää hankkia jotta sillä voi uhkailla. Käytännössä joissakin tilanteissa sitä ei tarvitse edes mainita, käyttää vain riskienhallintaan.

Ainakin pitää olla valmis vaihtamaan jos oikeasti haluaa kunnon neuvottelut. Tuota halukkuutta konkretisoi valmis tarjous muualta, joko siksi että saa referenssiä tai vähintään koska on paljon helpompi sanoa ”jos ei nouse joudun valitettavasti irtisanoutumaan” kun työtarjous on jo takataskussa.

Usein siis ajatellaan, että se tarjous pitää hankkia jotta sillä voi uhkailla. Käytännössä joissakin tilanteissa sitä ei tarvitse edes mainita, käyttää vain riskienhallintaan.

Ainakin itselle tuo työtarjous takataskussa hankittii palkkaneuvotteluihin mutta firma totes että politiikkana ei lähe kilpailemaan niin sitten ei auttanu kuin irtisanoutua ja mennä uudelle.

Moro.

Vertailuksi oma lusikka soppaan:

2004: putkiasentajaharjoittelija koulun ohella 16v, palkka oli 7,64€/h.
2006: putkiasentajaksi ja palkka oli 10,00€/h
2009: aloitin TATE inssikoulun, ohessa tein edelleen töitä putkarina. Välissä olin vuoden armeijassa ja puoli vuotta ulkomailla. Palkka oli 2009 syksyllä putkihommissa 12,20€/h.
2013: valmistuin inssiksi ja urakointipuolella alkupalkka 15€/h ja suoraan kerrattuna 2400€/kk.
2015: noin 1,5v valmistumisesta eka korotus ja kk palkka 2550€/kk
2017: kaksi vuotta edellisestä ja palkka nousi 2700€/kk
2018: vaihdoin työpaikkaa konsulttipuolelle. +800 työntekijää Suomessa. Urakoinnista hyvä kokemuspohja jota hyödyntää työssä. Alkupalkka oli 3140€/kk
2019: indeksikorotus 3180€/kk, suurin kuukausitili ylittökorvauksin 4800€/kk.
2020: indeksikorotus + toimenkuvan muutos syventyvä tekninen toimi, paljon työtä asiakkaan rajapinnassa 3440€/kk.
2021: Samassa isossa firmassa pääsin sisäiseen johtajakoulutukseen ja nyt aloitin maaliskuussa uudessa virassa teknisenä tiiminvetäjänä. Kk palkka on ok 3800€/kk, mutta töitä on paljon enemmän. Saldot ollut tapissa pari kk ja saanut tehdä ylitöinä hommia. Toukokuun palkka oli 5600€/kk ja kesäkuun 5900€/kk. Näiden kuukausien työajat 37,5h/vko + 10-12h/vko. Nyt lomalla ja elokuussa palkka tulee olemaan 4700-5000€/kk. Sitten kun työtahti hiljenee, niin pidetään saldoja pois ja tehdään täytehommia 3800€/kk.

Päivitellääs tätä. Sama firma, sama rooli. Käynyt tässä palkkatilastoja läpi ja hyvässä hengessä sain väännettyä kohtuullisen korotuksen palkkaa.

2022 ja palkka ens kuun alusta alkaen 4050€/kk, eli vuodessa tuli 250€/kk lisää. Tiimipäällikkönä toimin ja suoria alaisia on muutama. Ylitöitä tulee edelleen tehtyä mahdollisuuksien mukaan ja niiden johdosta 2021 verotettava tulo kipusi lopulta yli 55k€. Tän vuoden tavoite on asetettu siihen, että ylitöitä tekisi hieman vähemmän, joten se sama 55k€ saattaisi täyttyä.

Pari kertaa irtisanottu koeajalla ja sossutettu tutkinto loppuun. Silti edellisen irtisanomisen jälkeen uudessa duunissa 4300 ohjelmoijana :)

Päivitellääs tätä. Sama firma, sama rooli. Käynyt tässä palkkatilastoja läpi ja hyvässä hengessä sain väännettyä kohtuullisen korotuksen palkkaa.

2022 ja palkka ens kuun alusta alkaen 4050€/kk, eli vuodessa tuli 250€/kk lisää. Tiimipäällikkönä toimin ja suoria alaisia on muutama. Ylitöitä tulee edelleen tehtyä mahdollisuuksien mukaan ja niiden johdosta 2021 verotettava tulo kipusi lopulta yli 55k€. Tän vuoden tavoite on asetettu siihen, että ylitöitä tekisi hieman vähemmän, joten se sama 55k€ saattaisi täyttyä.

Sen on hienoa nähdä että joissain firmoissa tuo uraputki toimii myös liksan osalta :thumbsup:

Laitetaan tähän omat palkkatiedot, mahdollisesti hyötyä muille rakennusalalla toimiville.

Alustetaan myös hieman. Olen valmistunut ammattikoulusta 2007, koulutuksen nimi taisi olla talonrakentaja perustutkinto tjsp.

2007 - 2014: Tein rakennusalalla töitä kirvesmiehenä / timpurina (työtehtävään sisältyi melkein kaikki mitä pystyi tekemään omakotitalotyömailla, anturavalusta viimeisen jalkalistan asennukseen)
2014: Aloitin työnjohtajana rakennusalalla (suoritin samalla Rakennustuotannon Ammattitutkinnon)
2019: Työnjohtajana edelleen (suoritin Rakennustuotannon Erikoisammattitutkinnon)

2020: Peruspalkka 3800e/kk + työmaakohtainen lisä 750e/kk (nykyinen työnantaja yksi isoimmista rakennusalan yrityksistä)
2021: Peruspalkka 3800e/kk + työmaakohtainen lisä 750e/kk (2021 taisi tulla parin kympin indeksikorotus palkkaan)

Syksyllä 2021 jäin opintovapaalla, aloitin opiskelemaan rakennusinsinööriksi (Metropolia), nykyisen palkkaan ei suurta muutosta tule tapahtumaan valmistumisen johdosta. Mutta mahdollisuus erilaisiin työtehtäviin insinöörin papereilla.

En edes pystynyt kuvittelemaan miten matalaa on koulutuksen taso, ajattelin että koulun avulla pystyisin vielä syventämään omaa osaamistani, mutta näin ei taida tulla tapahtumaan.

Tuolla koulutuksella, kokemuksella ja vastuilla asianmukaisen palkan pitäisi alkaa vähintäänkin tuolla vitosella. Mikäli osaamiselle on kysyntää muualla, niin en näe mitään syytä jäädä ihmettelemään vanhaan paikkaan. Toki kynnys lähteä pitkäaikaisesta työsuhteesta, varsinkin ensimmäisestä pidemmästä, voi olla iso.

Lisäksi jos irtisanomisen hoitaa omasta puolestaan asiallisesti ja tästä huolimatta asia otetaan työnantajan/esimiehen puolelta siltojen polttamisena, niin työpaikan vaihto kuulostaa ihan terveeltä peliliikkeeltä.

Alkanut ylikuumentua pahasti IT-alojen palkat. Nyt vaihtamalla saisi jo aivan reilusti korkeampia palkkoja kuin vielä n. vuosi sitten. Näillä seuduilla Senior softaajillekin maksetaan jo lähemmäs 6k jo suhteellisen yleisesti. Eikä ole PK-seutu.

Kuinka paljon pitäisi huolestua, jos devops-hommissa on palkka pysynyt samassa 3000 eurossa viimeiset kaksi vuotta? Soveltuva korkeakoulututkinto ja alalta kokemusta kokonaisuudessaan kolme vuotta.

Kuinka paljon pitäisi huolestua, jos devops-hommissa on palkka pysynyt samassa 3000 eurossa viimeiset kaksi vuotta? Soveltuva korkeakoulututkinto ja alalta kokemusta kokonaisuudessaan kolme vuotta.

Lokaatio ja kokemukset alalta vuosissa? Kyllä pari vuotta DevOpsissa pitäisi sen 4k saada helposti. Varsinkin jos on pilviosaamista.

Lokaatio ja kokemukset alalta vuosissa? Kyllä pari vuotta DevOpsissa pitäisi sen 4k saada helposti. Varsinkin jos on pilviosaamista.

DevOps-asiantuntijan tittelin alla tehdään jos jonkinlaista hommaa alkaen teknisestä tuesta isojen enterprise-ympäristöjen arkkitehtuurisuunnitteluun. Pelkästään tittelin, lokaation tai kokemusvuosien perusteella ei voi oikein sanoa pitäisikö palkan alkaa kolmosella vai kutosella.

Kiitos näistä. En valitettavasti halua kertoa tarkempia yksityiskohtia, kun työkaverit ja esimies lueskelee myös palstaa.

DevOps-asiantuntijan tittelin alla tehdään jos jonkinlaista hommaa alkaen teknisestä tuesta isojen enterprise-ympäristöjen arkkitehtuurisuunnitteluun. Pelkästään tittelin, lokaation tai kokemusvuosien perusteella ei voi oikein sanoa pitäisikö palkan alkaa kolmosella vai kutosella.

Niin jos DevOpsista puhuttaessa mietitään seuraavia juttuja: infran ylläpito/automatisointi, CI/CD ympäristöjen kehitys/ylläpito, Release-aktiviteetit, pilvipalveluiden ylläpito, konsultointitehtävät, jne. jne..

Totta, jotkut tehtävät ovat ns. "DevOps" mutta oikeasti jotakin ihan muuta.

OT: Varmaan vois siirtää keskustelut IT-työpaikat triidiin...

Jos en olisi ollut viime vuonna pitänyt isäkuukautta niin palkkatulo olisi tullut noin 31k€ brutto. Nyt jää hieman alle 29k€. Peruspalkka 2175€ ja sen päälle lisävastuusta pieni lisä sekä noin 50 tuntia ylitöitä. Titteli postityöntekijä.

Toivottavasti käynnissä oleva työhaastattelu tuottaa tulosta ja pääsisi koulutusta vastaaviin töihin sekä saisi tulotasoon hieman parannusta.

Haastattelu tuotti tulosta ja nyt vuoden verran tehnyt töitä talotekniikan ja lämmitysjärjestelmien kanssa konsultti/asiantuntija firmassa. Työn kuvaan kuuluu talotekniikan analysointia/kartoitusta sekä pienien projektien hoitoa. Aloitus palkka oli 2700€/kk+ puhelin- sekä lounasetu ja nyt vuoden jälkeen palkkaneuvoteltun tuloksena 3100€/kk . Viime vuoden kokonaisansio edellisen työpaikan lopputilin kanssa noin 36k€ ja tänä vuonna todennäköisesti tulot hieman nousee. Olen aika tyytyväinen tilanteeseen, kun palkka paljon parempi kuin aikaisemmin ja työnteko on paljon joustavampaa.

Väistimpäs mahdollisen pommityöpaikan, haastattelussa kävin. Pienehkö yritys.

Palkka olisi noussut ~500€, mutta ei ollut vielä tarkemmin tiedossa, vastaus oli noin 3000€, neuvotellaan tarkemmin sitten myöhemmin. Työ olisi ollut osin esimiestyötä, osin asiakastyötä. Kyselin että minkä verran varattu aikaa tuohon esimiestyöhön, vastaus vaikea sanoa, riippuu tilanteesta. (Laskutusta, työvuorosuunnittelua, yms jotain pikkupomon hommia) Toistin että suunnilleen, esim prosentteina tai joku karkea arvio. Vastaus sama, vaikea sanoa. Ilmoituksessa oli että satunnaisesti ilta tai viikonlopputyötä, haastattelussa selvisi että olisi todennäköisesti selkeästi enemmän, kovasti painotettiin että meillä joustetaan ja työkaveria jeesataan jos esim sairaana. Varmaan kolme kertaa mainittiin että meillä joustetaan, tosin myös työntekijän suuntaan. Ja että olisi hyvä olla tavoitettavissa myös työajan ulkopuolella, mutta vapaaehtoista lähteekö töihin jos jotain tarvetta tulee.

Tuo työajan käyttö siksi kiinnosti koska oma kokemus on että saattaa käydä niin että työajalla kaikkea ei ehdi tehdä, sitten ylitöistä mussutetaan, ja saatko ne vapaana vai rahana ei aina ole helppoa. Tai saatko ollenkaan. Ja tuo satunnainen muuttui radikaalisti, en koe että useampi kerta viikossa on satunnaista.
Ilmeisesti kiinnostui kuitenkin minusta, omistaja soitteli perään että mitä mieltä, asiallisesti kehuin firmaa ja seli seli ettei ihan vastannut sitä mitä hain ja en uskoisi että voisin antaa firmalle sen panoksen mitä tarvitsevat jne. Herneet veti nenään ja melkein löi luurin korvaan.

Alunperin siis vastuu ja oman cv:n parantaminen kiinnosti, mutta koin että tuo paikka ei ihan ollut sellainen joka olisi ollut sen arvoista. Eipä olisi isompi palkkakaan houkutellut. Selkeämpi työn rajaus ja edes joku selviö työaikoihin olisi ollut kiva. Tuli todella sellainen fiilis että haettiin vähän kuin yrittäjää eikä työntekijää. Ja se puhelu oli kyllä sellainen että varmisti sen että tein oikean ratkaisun. Kuinkahan "vapaaehtoista" se töihin lähteminen lopulta vapaalta olisi todellisuudessa ollut.

Emmää tiedä, jos olisi ihan esimiesesimies niin olisin ehkä ymmärtänyt tuon ettei ihan selkeitä työaikoja olisi ollut, ja sitten tuon palkan olettaisi olevan enemmän.

Väistimpäs mahdollisen pommityöpaikan, haastattelussa kävin. Pienehkö yritys.

Palkka olisi noussut ~500€, mutta ei ollut vielä tarkemmin tiedossa, vastaus oli noin 3000€, neuvotellaan tarkemmin sitten myöhemmin. Työ olisi ollut osin esimiestyötä, osin asiakastyötä. Kyselin että minkä verran varattu aikaa tuohon esimiestyöhön, vastaus vaikea sanoa, riippuu tilanteesta. (Laskutusta, työvuorosuunnittelua, yms jotain pikkupomon hommia) Toistin että suunnilleen, esim prosentteina tai joku karkea arvio. Vastaus sama, vaikea sanoa. Ilmoituksessa oli että satunnaisesti ilta tai viikonlopputyötä, haastattelussa selvisi että olisi todennäköisesti selkeästi enemmän, kovasti painotettiin että meillä joustetaan ja työkaveria jeesataan jos esim sairaana. Varmaan kolme kertaa mainittiin että meillä joustetaan, tosin myös työntekijän suuntaan. Ja että olisi hyvä olla tavoitettavissa myös työajan ulkopuolella, mutta vapaaehtoista lähteekö töihin jos jotain tarvetta tulee.

Tuo työajan käyttö siksi kiinnosti koska oma kokemus on että saattaa käydä niin että työajalla kaikkea ei ehdi tehdä, sitten ylitöistä mussutetaan, ja saatko ne vapaana vai rahana ei aina ole helppoa. Tai saatko ollenkaan. Ja tuo satunnainen muuttui radikaalisti, en koe että useampi kerta viikossa on satunnaista.
Ilmeisesti kiinnostui kuitenkin minusta, omistaja soitteli perään että mitä mieltä, asiallisesti kehuin firmaa ja seli seli ettei ihan vastannut sitä mitä hain ja en uskoisi että voisin antaa firmalle sen panoksen mitä tarvitsevat jne. Herneet veti nenään ja melkein löi luurin korvaan.

Alunperin siis vastuu ja oman cv:n parantaminen kiinnosti, mutta koin että tuo paikka ei ihan ollut sellainen joka olisi ollut sen arvoista. Eipä olisi isompi palkkakaan houkutellut. Selkeämpi työn rajaus ja edes joku selviö työaikoihin olisi ollut kiva. Tuli todella sellainen fiilis että haettiin vähän kuin yrittäjää eikä työntekijää. Ja se puhelu oli kyllä sellainen että varmisti sen että tein oikean ratkaisun. Kuinkahan "vapaaehtoista" se töihin lähteminen lopulta vapaalta olisi todellisuudessa ollut.

Emmää tiedä, jos olisi ihan esimiesesimies niin olisin ehkä ymmärtänyt tuon ettei ihan selkeitä työaikoja olisi ollut, ja sitten tuon palkan olettaisi olevan enemmän.

Kuulostaa juurikin siltä, että työntekijältä vaaditaan yrittäjämäistä venymistä: Epämääräisiä työaikoja, ylipitkiä päiviä ilman ylityökorvauksia ja tavoitettavuutta vaikka sairaalan sängyltä. Lisäksi työnkuvan epämääräisyys viittaa siihen, että saa ryntäillä tulipalosta toiseen useampaa roolia hoitaen.

Usein näissä paikoissa on turha yrittää kehittää toimintakulttuuria ja järkeistää asioita, kun ylempi porras torppaa fiksutkin ideat ties minkä meriselityksen kera, ottaa ne suoranaisena vittuiluna tai heittää välittömästi vastapalloon että "no sähän voit hoitaa tätä eteenpäin ja maaliin asti".

Epämääräinen työnkuva voi olla ihan hyväkin, eikö nyt periaatteessa pitäisi olla agile ja mennä tarpeen mukaan? Kuitenkin jos ”usein menee ylityöksi” ja puhutaan paljon joustamisesta niin se on musta punainen liina. Jos ylitöistä maksettaisiin korvaus niin sehän olisi tuossa kerrottu, käytännössä siis malli on se mitä itse olen nähnyt viimeiset 20v (saat tunnit 1:1 plussana ja pidät sitten joskus vapaana - pahimmassa tapauksessa raja jonka jälkeen eivät edes enää kerry).

Statistiikka

Viestiketjuista
283 203
Jäsenet
78 618
Uusin jäsen
thundertheidiot

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom