AMK lehtorilla minimikoulutuksena DI tai YAMK (itselläni jälkimmäinen).Tyypillisesti työkokemusta min. 3v. Todellisuudessa olisi hyvä olla enemmän, jotta tulisi valituksi. Silloin kun tehtävään valitaan, lehtori sitoutuu käymään ammatillisen opettajankoulutuksen (60op.) seuraavan kolmen vuoden aikana tehtävässä aloitettuaan. Tosin on minulla samassa tiimissä lehtoreita, joilla tuo on ottanut huomattavasti pitempään. Tuo 60op. on normiaikataulussa suoritettavissa työnohessa yhden vuoden aikana. Opinnot ovat olleet aika läpsyttelyä, ei siis mitään hirveän kuormittavaa. Itse kävin ensiksi kasvatustieteen perusteet yliopistolla (25op.) ennen tuon ammatillisen opettajankoulutuksen aloittamista. Tosin pettymyksekseni niistä ei hyväksiluettu kuin 15op. tuohon AOK:n puolelle.
Mitä itse työhön tulee, niin opetusaika on hyvin kiireistä. Varsinkin ensimmäiset 1-2v, jolloin valmistelet kursseja samaan aikaan, kun pidät opetusta. Eri asia on, mikäli kaikki kurssimateriaali on "valmiina", silloin pääsee kurssimateriaalien päivittämisellä. Parasta tässä työssä on vapaus siitä miten, missä ja milloin järjestät opetuksesi. Toki tietyt raamit ajallisesti tulee lukukausista sekä kurssisisällöt opintosuunnitelmasta. Järkevästi asioita tekemällä kuitenkin pääsee pienemmällä työmäärällä jopa parempaan lopputulokseen, kuin joku toinen opettaja, joka on jämähtänyt vanhoihin tapoihin.
Suosittelen hakeutumaan tietotekniikan puolella, koska siellä maksetaan myös tuota aiemmin mainitsemaani saatavuuslisää. Eli ajatellaan, että olisi opettaja tietojenkäsittelyn sekä tietotekniikan puolella. Heillä voi kuitenkin olla samanlaisia kursseja opetettavana. Esimerkkinä voisi olla vaikka ohjelmoinnin perusteet (C++ tai Python). Tietotekniikan opettaja saa kuitenkin sen 800-1000€/kk enemmän liksaa, vaikka opetussisältö on samanlaista. Tämä on toki omasta mielestänikin outoa. Tuon saatavuuslisän tarkoitus on saada tietyiltä aloilta ihmisiä hakemaan ylipäätänsä opettajaksi, koska se on joillakin toimialoilla oikeasti ongelmana.
Itselleni tuli yllätyksenä, kuinka vähän tämä loppuviimein on substanssiin liittyvää. Isossa kuvassa tärkeintä on, että osaat toimia kaikenlaisten persoonien kanssa sekä osaat poimia opetettavaksi sellaiset oikeat asiat, joille on työelämässä kysyntää.
Toivottavasti näistä oli apuja, voin toki tarkentaa vielä, mikäli kysymyksiä ilmenee.