Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Julkisuudessa on ollut puhetta siitä että firmat pelkää että porukka vaihtaa työpaikkaa Covid rajoitusten helpottaessa ja ovat aloittaneet vapaaehtoisesti korottamaan palkkoja.

Itselleni napsahti jouluksi ylimääräinen 5% korotus ja nyt vuotuisella palkkakierroksella tuli pyytämättä 16.2% korotus.
Eli lähtöpaikka oli 3080€ ja korotus 500€...? ;)

Uudenmaan ja muun Suomen välillä vallitsee sitkeä palkkaero
TEK:n uudesta palkkatutkimuksesta voi käydä katsomassa pitääkö masentua omasta palkasta ja korotuksista. (Lehden juttu oli paljon kattavampi)

Oma ei yltänyt DI-keskiarvoon, mutta olen vastaajien keskiarvoa nuorempi, ja otan takkiin siitä, että asun Uudenmaan ulkopuolella, joten onpahan jotain tavoitteita.
Itsekään en keskiarvo- tai mediaanipalkkaan yllä, enkä asu pk-seudulla. Kymmenisen vuotta olen keskiarvoikää nuorempi.

Kohta 5 vuoteen ei ole tullut muita kuin TES-korotuksia. Tekisi mieli vaihtaa muualle palkan perässä, mutta voin melkein taata, että stressi lisääntyisi, työn mielekkyys heikkenisi ja resurssit olisivat niukemmat. Iso suomalainen pörssiyritys kyseessä.

TEK:n uudesta palkkatutkimuksesta voi käydä katsomassa pitääkö masentua omasta palkasta ja korotuksista. (Lehden juttu oli paljon kattavampi)

Oma ei yltänyt DI-keskiarvoon, mutta olen vastaajien keskiarvoa nuorempi, ja otan takkiin siitä, että asun Uudenmaan ulkopuolella, joten onpahan jotain tavoitteita.
Näköjään teen "erittäin vaativat asiantuntijatehtävät" / "vaativat asiantuntijatehtävät" hommia ylimmän johdon palkoilla.

Oma palkka jää hiukan tuosta DI keskiarvopalkasta. Alalla 20 vuotta. Mutta silti palkka on suurempi kuin mitä ehtii tuhlaamaan.

Tuli tosiaan vaihdettua tossa vuodenvaihteessa PK-seudul softakonsulttiputkaan joka tarjoaa pohjapalkan ja n% laskutuksesta kuukausittaisena bonarina, vaikutti ihan hyvältä diililtä. Brutto semisti siis hyppii per kk riippuen työpäivien määristä ja tunneista. Olettaen tasaisella 37,5h/viikko tunkkauksella nykyisellä tuntihinnalla niin average ois about 7500e/kk.

Viimeksi muokattu:
Tuli tosiaan vaihdettua tossa vuodenvaihteessa PK-seudul softakonsulttiputkaan joka tarjoaa pohjapalkan ja n% laskutuksesta kuukausittaisena bonarina, vaikutti ihan hyvältä diililtä. Brutto semisti siis hyppii per kk riippuen työpäivien määristä ja tunneista. Olettaen tasaisella 37,5h/viikko tunkkauksella nykyisellä tuntihinnalla niin average ois about 7500e/kk.
Eli lomat ja sairastelut yms. menee pohjapalkalla? Tyyliin siis säästä itse :)

Ihan mielenkiintoinen sopimusmalli. Tässä on tiettyä järkeä, jos ajattelee esim. koulutuksia. Aina on omavastuu ja tulee mentyä vain koulutuksiin, joista oma markkina-arvo aidosti kasvaa. Toisaalta kaikki firman diipadaapainfot jäisi kyllä välistä… Mites sisäiset kehitystehtävät, onko ne ”laskutettavia” tunteja?

Näköjään teen "erittäin vaativat asiantuntijatehtävät" / "vaativat asiantuntijatehtävät" hommia ylimmän johdon palkoilla.
Sama. Oma kokemus TEK:in suosituspalkoista on että kesätyöläisenä ja vasta valmistuneena en päässyt lähellekään niitä mutta noin 5 vuotta valmistumisesta pääsin jo tuohon keskiarvoon. Tosin itse IT-alalla missä varmasti korkeammat kuin muiden alojen DI:llä ja tullut tehtyä konsultti/pre-sales -hommaa missä luultavasti paremmat palkat verrattuna teknisiin rooleihin ainakin kun on vähän enemmän kokemusta.

Eli lomat ja sairastelut yms. menee pohjapalkalla? Tyyliin siis säästä itse :)
Nah, hyvinvoinnista pitää toki huolehtia joten vuosilomat ja sairastelut ei ole menetettyjä tuloja vaan niiden ajalta maksetaan aiemman average-laskutuksen mukaan :). Myös lomarahat maksellaan ihan normaalisti.

Ihan mielenkiintoinen sopimusmalli. Tässä on tiettyä järkeä, jos ajattelee esim. koulutuksia. Aina on omavastuu ja tulee mentyä vain koulutuksiin, joista oma markkina-arvo aidosti kasvaa. Toisaalta kaikki firman diipadaapainfot jäisi kyllä välistä… Mites sisäiset kehitystehtävät, onko ne ”laskutettavia” tunteja?
Jep, sisäiset hommat "laskutetaan" firmalta.

Nah, hyvinvoinnista pitää toki huolehtia joten vuosilomat ja sairastelut ei ole menetettyjä tuloja vaan niiden ajalta maksetaan aiemman average-laskutuksen mukaan :). Myös lomarahat maksellaan ihan normaalisti.
Ok, eli osa ns. firman siivusta laskutuskuukausilta menee noiden hoitamiseen kunnialla eikä tarvitse itse murehtia :)

Minkälaisia hommia yleensä kuuluu "alempaan keskijohtoon", entä "erittäin vaativiin asiantuntijatehtäviin"? Minusta kuulostaisi siltä, että jälkimmäisellä pitäisi olla ainakin tuplasti palkkaa, mutta tuon tilaston mukaan palkka on lähes sama.

Minkälaisia hommia yleensä kuuluu "alempaan keskijohtoon", entä "erittäin vaativiin asiantuntijatehtäviin"? Minusta kuulostaisi siltä, että jälkimmäisellä pitäisi olla ainakin tuplasti palkkaa, mutta tuon tilaston mukaan palkka on lähes sama.
Jostain muistan lukeneeni, että "erittäin vaativat asiantuntijatehtävät" eivät yleensä ole huippuvaativia kuitenkaan. Esimerkiksi kaikki opetustehtävät menevät tähän kategoriaan, muistaakseni.

Eli varmaankin rivi-insinööri on "asiantuntijatehtävissä" ja kokeneempi asiantuntija "vaativissa asiantuntijatehtävissä". Sitten, joku jonka tarvitsee päivittäin muistella koulussa opittua on "erittäin vaativissa asiantuntijatehtävissä". :)

Johdon hommista en osaa sanoa.

Ite muistan raapustaneeni nimen alle johonkin selosteeseen mitä olin apuna naputtelemassa kasaan, about heti koulusta päästyäni, tyyliin

Xxxx Xxxxxxx, asiantuntija, alan X insinööri

Omalla alalla noi menee ainakin jotenkin siten, että "vaativan asiantuntijan" hommat on niille, jotka ovat olleet väh. 5 vuotta töissä, ja sitten erittäin vaativat niille joilla on oikeasti jotain spesiaaliosaamista ja ~10+ vuotta näkemystä ja kokemusta.

edit. kirjoitusvirhe

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Ite muistan raapustaneeni nimen alle johonkin selosteeseen mitä olin apuna naputtelemassa kasaan, about heti vuotta koulusta päästyäni, tyyliin

Xxxx Xxxxxxx, asiantuntija, alan X insinööri

Omalla alalla noi menee ainakin jotenkin siten, että "vaativan asiantuntijan" hommat on niille, jotka ovat olleet väh. 5 vuotta töissä, ja sitten erittäin vaativat niille joilla on oikeasti jotain spesiaaliosaamista ja ~10+ vuotta näkemystä ja kokemusta.
Näin itsekin näkisin. Mulla alkaa olemaan 20v kokemus omista hommista ja aika spesiaalia sellaista, niin luen itseni tohon "erittäin vaativat asiantuntijatehtävät" -lokeroon.

Johtuu pitkälti näistä perinteisistä suomalaisista firmoista, missä maksetaan lähinnä pomoille enemmän. Eihän kukaan ns. alainen saa saada enemmän palkkaa :) Pitäisi saada lisää maahan näitä oikeita teknologiafirmoja, joissa senior engineer vastaa senior manageria ja principal directoria jne.

Onnea! Kyseessä ilmeisesti Mavericks. Muistaakseni tutkin joskus niiden sivuja ja blogeja. Sieltä selvisi että laskutuksesta sai joskus jopa 70% mutta uudempi laskuri näytti ”vain” reilua 50%. Hyvä malli toi on silläkin osuudella! Varsinkin näin nousukautena.

Onnea! Kyseessä ilmeisesti Mavericks. Muistaakseni tutkin joskus niiden sivuja ja blogeja. Sieltä selvisi että laskutuksesta sai joskus jopa 70% mutta uudempi laskuri näytti ”vain” reilua 50%. Hyvä malli toi on silläkin osuudella! Varsinkin näin nousukautena.
Ei oo Mavericks, mutta samantyylisellä mallilla. Näitähän vastaaviahan on ainakin PK-seudulla jo kourallinen. Se Mavericksin aiemmin mainostama 70% oli muistaakseni vähän harhaanjohtava kun siitä vielä vähenneltiin sivukulut yms. ja oikeasti jäi käteen se ~50%.

Noita vaihtoehtoja on useita:
- Siili One
- Rebase (Gofore)
- BrightlyWorks
- LoihdeFactor (BitFactor)
- Compile
- Luoto Company*

Ynnä muut, ynnä muut. Näit on tosiaan todella paljon, perus-jako on tyypillisesti se 50% osuus. Noissa muutamassa on kyllä muitakin etuja, ja etenkin Luoto Company kiinnitti aikoinaan oman huomioni. Siellä porukkaa omistaa osuuden firmasta ja koko on rajattu. Nyt eivät tosiaan ota uutta porukkaa taloon. Saman ekosysteemin ympärille on kuitenkin tullut lisää erillisiä yrityksiä

Johtuu pitkälti näistä perinteisistä suomalaisista firmoista, missä maksetaan lähinnä pomoille enemmän. Eihän kukaan ns. alainen saa saada enemmän palkkaa :) Pitäisi saada lisää maahan näitä oikeita teknologiafirmoja, joissa senior engineer vastaa senior manageria ja principal directoria jne.
No juu, itselläkin positio on luokassa "Senior Manufacturing Engineer ", mutta palkka (n. 4k€/kk) tuskin samalla tasolla on senior managerin kanssa.

Näissä(kin) asioissa myös tuurilla voi olla uskomaton vaikutus...
Itse vaihdoin alaa n. 10v sitten.
Siirryn ravintola-alalta valtiolle ja palkkatasossa tapahtui jo silloin suuri harppaus.
Kyseisissä töissä viimeisin vuosipalkka oli karvan alle 29k€. (2012)
Tämä siis kk. palkkaisena ja kaikilla ikälisillä.
Valtion töissä taas ensimmäinen vuosipalkka oli jo 39k€, eli aikamoinen korotus.
Koulutus uuteen työhön kesti 6kk jonka ajalta sain aikuiskoulutuslisää.
Tästä pari vuotta eteenpäin niin pääsin itse kouluttamaan uusia alalle tulijoita.
Viimeisenä vuotena kyseisissä töissä vuosipalkkani oli jo 55k€
Tästä sisäisellä siirrolla asiantuntijapositioon, jossa palkka on jo yli 80k€ vuodessa. (Tähän täytyy tosin jo tehdä jonkun verran ylitöitä)
Pohjana 3v ammattikouluopinnot ja työssä saatu koulutus.
Laskin että 6v aikana olen käynyt 2 kertaa 8h psykologiset testit + 4 x netissä ja työpaikalla tehtävät soveltuvuusarvioinnit.
Nykyinen työ on pitkälle erikoistunutta asiantuntijatyötä mihin ei ole mitään "virallista" koulutusta tai hakua.
Hoidat työsi asiallisesti ja paljon voi olla mahdollista.

Vielä vinkiksi nuoremmille, se millainen työtoveri olet, ratkaisee pitkässä juoksussa yllättävän paljon.
Mukavat, joviaalit ihmiset saavat helpommin pienet virheet ja kuprut anteeksi. Niitä tulee kaikille.
Jos teet työsi hyvin, et juoruile toisista selän takana, olet peruspositiivinen, auttavainen kaveri, niin se on jo paljon.
Ja jos kahdesta yhtä pätevästä pitää valita, niin kumpi pääsee jatkoon, mulkku vai mukava?

Viimeksi muokattu:

Meidän alalla olen kuullut selityksen, jonka mukaan asiantuntijalle maksetaan vähemmän kuin päälliköille sen takia, ettei ole taloudellista vastuuta. Ennemmin kyllä ”vastaisin” taloudellisesti isosta rahasummasta kuin rakennesuunnittelijana monen sadan ihmisen hengestä. Lisäksi harvoin edes ymmärretään kuinka vaativaa se asiantuntijan työ voi olla. Olen jopa projekti-päällikön titteliä kuullut kuvailtavan ylennykseksi, jos siihen siirrytään asiantuntijapuolelta. Joskus se toki sitäkin on.

Meidän alalla olen kuullut selityksen, jonka mukaan asiantuntijalle maksetaan vähemmän kuin päälliköille sen takia, ettei ole taloudellista vastuuta. Ennemmin kyllä ”vastaisin” taloudellisesti isosta rahasummasta kuin rakennesuunnittelijana monen sadan ihmisen hengestä. Lisäksi harvoin edes ymmärretään kuinka vaativaa se asiantuntijan työ voi olla. Olen jopa projekti-päällikön titteliä kuullut kuvailtavan ylennykseksi, jos siihen siirrytään asiantuntijapuolelta. Joskus se toki sitäkin on.
Näitä on kyl aika vaikee yleistää. Projektipäälliköitä ja muita vastaavia tuntuu näkevän ihan laidasta laitaan, jotkut on tosiaan tiiminsä teknisesti selkeesti pätevimpiä henkilöitä ja toiset on taas sit lähes täysin hyödyttömiä middle managereita jotka on ajat sitten tippunu täysin kelkasta.

• Tykkää
Näitä on kyl aika vaikee yleistää. Projektipäälliköitä ja muita vastaavia tuntuu näkevän ihan laidasta laitaan, jotkut on tosiaan tiiminsä teknisesti selkeesti pätevimpiä henkilöitä ja toiset on taas sit lähes täysin hyödyttömiä middle managereita jotka on ajat sitten tippunu täysin kelkasta.

Olet oikeassa. Oma kommentti koski täysin rakennesuunnittelualaa. Minulta tulee tälläistä katkeraa tilitystä, josta huomaa oman pettymyksen alavalintaansa. Hyvä projektipäällikkö on erittäin arvokas ja on niitäkin tullut useita vastaan.

Näkisin, että jotain on mennyt perkeleesti vikaan, jos projektipäällikkönä on teknisesti pätevin henkilö. Yleensä tuppaa olemaan jopa niin, että teknisesti pätevin ei ymmärrä tuon taivaallista projektien hoitamisesta. Projektihemmot ovat ihan oma "rotu". Hyvälle kannattaa maksaa, oli sitten asiantuntija tai projektipäällikkö.

IT alalla on tullut vastaan esimiehiä ja organisaatioita missä suorittava porras nähdään lähinnä typerinä lapiomiehinä. Näille organisaatioille tyypillistä on, että managerit saavat enempi liksaa, ovat firman mielestä arvokkaampia ja ylhäältäpäin käskytetään tekijöitä.

On onneksi tullut myös toisenlaisia organisaatioita vastaan, joissa pätevät tekijät nähdään firman kantavana voimana. Näissä firmoissa tekijälle jää paljon vastuuta, managerit eivät mikromangeroi. Tekijäportaassa voivat liksat olla paljonkin paremmat kuin manageriportaassa. Näissä organisaatioissa, jos manageri haluaa isoa liksaa niin pitää olla jollain tapaa erityisen hyvä, kun pelkkä titteli ei takaa isoa liksaa. Hyvä manageri noissa firmoissa raivaa tietä sille, että tekijät saavat keskittyä tekemiseen ja että isot suuntaviivat ovat kohdallaan.

Piilaaksossa on ihan tyypillistä, että kooderi tittelillä saa parempaa liksaa kuin xxxManager tittelillä. Tuota voi ihmetellä levels.fyi:n statistiikoista tai vaikka vihreäkorttihakemuksista. Vihreäkorttihakemukset ovat palkkojen ja tittelien osalta julkisia.

• Tykkää
Näkisin, että jotain on mennyt perkeleesti vikaan, jos projektipäällikkönä on teknisesti pätevin henkilö. Yleensä tuppaa olemaan jopa niin, että teknisesti pätevin ei ymmärrä tuon taivaallista projektien hoitamisesta. Projektihemmot ovat ihan oma "rotu". Hyvälle kannattaa maksaa, oli sitten asiantuntija tai projektipäällikkö.

Meillä taas odotetaan että projektipäällikkö tekee kaiken työn, myös sen teknisen osuuden. Monesti ei muita resursseja edes irtoa. Nyt kun käsillä on itsellä kertaluokassaan yrityksen suurimpia projekteja, oli tänään pakko muistuttaa että projektipäällikkö ei ole projektin ainoa resurssi.

Siihen sitten aloitettiin jo mantra "No meillä tämä projektipäällikön rooli on mietitty niin että myös projektipäällikkö tekee". Ilmoitin että tekee toki, mutta ei kys. tehtävää joka on tällä kertaa parin liiketoiminta-alueen palveluprosessin palastelu siihen kuntoon että siitä saadaan järjestelmään työtyypit.

Olet oikeassa. Oma kommentti koski täysin rakennesuunnittelualaa. Minulta tulee tälläistä katkeraa tilitystä, josta huomaa oman pettymyksen alavalintaansa. Hyvä projektipäällikkö on erittäin arvokas ja on niitäkin tullut useita vastaan.

Mihin olet kyseisessä alassa pettynyt?

Mä olen projektipäällikkönä ollut samaan aikaan pääsuunnittelija ja projektin vetäjä. Ja sitten toisena ääripäänä pelkkä resurssien hallitsija, aikatauluttuja, budjetoija jne. ilman, että oma työ edistäisi teknistä puolta juuri yhtään. Mä olen ollut vain tuotekehitysprojekteissa, joissa vastaan talon sisällä olevista resursseista ja tekemisestä, kun taas joku toinen voi olla pelkästään asiakasrajapinnassa osittain vastaten myös myynnistä eli projektipäälliköt voivat tehdä aivan eri tyyppistä työtä.

Mä voin kuvitella, että moni tekijä miettii juuri munkin roolista, että teen ihan turhaa työtä ja heidän työ olisi paljon tehokkaampaa ilman mun roolia. Mun työ on suurelta osin täysin näkymätöntä noille tekijöille. Esimerkiksi todella usein taistelen projektissa olevista resursseista ja varmistan kyseisten tukifunkioiden esihenkilöiltä, että resursseilla on tarvittava apu olemassa ja riittävästi aikaa tehdä oma hommansa loppuun ilman että heidät revitään johonkin toiseen hommaan. Siinä, että projektissa on nyt kolme resurssia niin ilman mun osuuttaa siinä saattaisikin olla vain yksi, jolla on koko kuorma itsellään tehtävänä. Tätä he eivät kuitenkaan välttämättä näe eivätkä osaa sitä työtä siksi arvostaakaan. Mikromanagerointia en kuitenkaan tee kuin aivan pakottavista syistä, jos hommat eivät näytä muuten edistyvän. Muuten kyllä hommien edistyminen kiinnostaa ja autan tarvittaessa mahdollisissa ongelmatilanteissa hakemalla apua ylempää / laajemmalta alueelta oman projektin ulkopuolelta.

Se menee taas siihen, että kilpailutuksissa täytyy olla projektipäällikkönä ja/tai pääsuunnitteljana henkilö, jolla on referenssejä vastaavista kohteista. Sillä ne pisteet saadaan. Tämän takia joudutaan raahaamaan eläkeiässä ja sen ylikin olevia ukkoja vielä töihin kun vaatimukset ovat kovat.

Kylhän täällä pitäs alkaa palkkojen nousemaan, ite tässä seurannu pidemmän aikaa tota firmojen haluttomuutta nostaa palkkaa ainaki Teollisuus / Teknologia alalla.. samaten tuntuu olevan kaikissa muissakin "matalapalkka" aloissa eli niissä missä suurin osa saa sen alle 12e/h.

Samaa aikaa on työmatkakulut noussu +100e , sähkön / sähkönsiirtojen hinnat noussu 100%,ruuan hinta +20% ainaki... palkat taas on noussu n.1.5% verran per vuosi tässä viimiset 6 vuotta, millon mikäki syy, ettei voi nostaa palkkoja vaikka samaa aikaa suurin osa firmoista tekee huipputulosta.
Eli, se että jos ennen on tolla samalla palkalla on jääny kätee se n.1550e(verojen ym. pakollisten jälkeen.), ni nyt jää sit sen -200e ainaki, verrattuna 4v takaseen.. kyl toi on ihan puhtaasti pientulosen ostovoimasta pois kun se että koko palkka menee kädestä suuhun / siihen, että voit käydä töissä..
Sit pitäs kaikkien siirtyä vielä sähköautoihin, kun todellisuudessa niihin ei oikeesti o varaa suurimmalla osalla, Suomessa kun työläiset ajelee niillä alle 5000e autoilla.

Mut ohan toi, vastuut kasvaa kokoajan työpaikoilla ja enemmän pitäs tehä ilman lisärahaa.. mielellää pitäs vielä tinkiä omasta palkasta ja kiitellä, että saa olla duunissa.... pitäköö tunkkisa.
Onneks nää nykyajan nuoret on sen verran fiksuja, että jättää hakematta noihin paskasti palkattuihin ammatteihin, missä joutuu vääntää niskalimassa duunia joka pv.. esim. hoitajissa taitaa olla 40k työntekijän vajaus seuraavan x vuosien aikana, vaikka kaikki Suomessa olevat koulutus paikat sais täytee sillä ajalla(mitä ne ei saa, kun ei nuoret halua tehä sitä raskasta duunia huonolla palkalla).

Palkat alkaa kyllä jäämään jälkeen kun inflaatio kasvaa kohtuullisen kovaa tahtia. Autolla työssä käyvien sähkölämmitettyjen asuntojen asujien ostovoimasta on tänä vuonna alkanut lähteä 200-300 euroa pois kuukaudessa sähkön hinnan sopimuksien 2,5 kertaistuessa ja viime kesästä polttoaineiden hintojen noustua 25%. Sähköenergian hinnan nousu on jo alkanut vaikuttaa myös ruuan hintoihin kaupoissa. Tähän jos vielä tulee korkojen nousu päälle, niin voi alkaa mielenkiintoiset ajat hyvinkin monille suomalaisille.

Jo nyt jotkut miettii, että kannattaako edes käydä töissä kun kuluihin menee enemmän rahaa päivässä kuin, mitä työstä saa. Perus(it)tekkiläisen ongelmiahan nämä ei ole yleisesti. Matalapalkka-aloilla työskentelevillä rahat menee yleensä aikalailla kädestä suuhun.

Viimeksi muokattu:
Palkat alkaa kyllä jäämään jälkeen kun inflaatio kasvaa kohtuullisen kovaa tahtia. Autolla työssä käyvien sähkölämmitettyjen asuntojen asujien ostovoimasta on tänä vuonna alkanut lähteä 200-300 euroa pois kuukaudessa sähkön hinnan sopimuksien 2,5 kertaistuessa ja viime kesästä polttoaineiden hintojen noustua 25%. Tähän jos vielä tulee korkojen nousu päälle, niin voi alkaa mielenkiintoiset ajat hyvinkin monille suomalaisille.

Jo nyt jotkut miettii, että kannattaako edes käydä töissä kun kuluihin menee enemmän rahaa päivässä kuin, mitä työstä saa. Perus(it)tekkiläisen ongelmiahan nämä ei ole yleisesti. Matalapalkka-aloilla työskentelevillä rahat menee yleensä aikalailla kädestä suuhun.
Joo kyllä se näin on. Vaikka kuinka yrittää varautua pahoihin skenaarioihin esim asuntolainaa hakiessa ja asumiskuluja laskiessa niin kyllä tää nykyinen hintojen nousu on ollut niin hurjaa että siihen ei pysty välttämättä mitenkään varautumaan. Sähkön, ruuan ja bensan nousu on ollu niin hurjaa että kyllä rupee monia jännittämään kun rupee vielä asuntolainojen korot nousemaan...

Onneks me laskettiin kaikki pahan skenaarion mukaan ja vielä päälle varmistus jonka päälle vielä pieni varmistus että pärjätään. Mutta kyllä saa vähän joka asiasta pihistää jos meinaa edes puolella sillä kuukausibudjetilla elää mitä pari vuotta sitten.. eikä tommoset 2% palkankorotukset ole kuin vittuilua tällä inflaatiomenolla.

Toki kuten sanottu niin perustekkiläisiähän tämä ei koske, mutta me matalapalkka-alalla aletaan kohta olla niillä vaiheilla että töissäkäynti ei enää kannata.

Mitäs rakennesuunnittelijalle maksetaan? Itse olen vähän sinne päin eli lujuuslaskija (konetekniikka). Vuosipalkka on noin 50k vajaalla 10 vuoden kokemuksella, mikä on mielestäni vaatimaton mutta ei surkea.

Teknisiin vaatimuksiin nähden palkka on kyllä huono. Hallussa pitää olla kontinuumimekaniikka, värähtelyt, matemaattiset mallinnusmenetelmät ja ohjelmointi. Ja jonkin verran signaalinkäsittelyäkin. Kesätyöntekijöitä kun haetaan, niin on pakko suodattaa hakijat arvosanojen perusteella, kun ei siitä tekemisestä oikein muuten tule mitään.

Huvittaa, kun on joku tekoäly / data science / yms. pöhinäala ja palkka on reilusti enemmän. Valmiilla Python-kirjastoilla käytetään optimointialgoritmeja ja tilastollisia menetelmiä, jotka ovat olleet perinteisillä insinöörialoilla iät ja ajat käytössä. Vaihtaisin jos ala kiinnostaisi, mutta ei nappaa.

Suurin ongelma tässä näin "tekkipalkalla" on se, että jos pahin toteutuu ja korot nousee paljon, täytyy leikata siitä "ylimääräisestä" kulutuksesta pois - koska se on se helpoin säästökohde. Tämä taas johtaa siihen, että on enemmän "turhaa" rahaa kierrossa ja sitten mennään spiraalimaisesti alaspäin, kun muutkin tekkipalkkaiset rupeaa tekemään samoin. Huolestuttavaa tämä on sikäli, että mahdollisuudet ylimääräiseen harrastamiseen pienenee samoiten ja näin ollen tämä inflaatio vaikuttaa myös muihin EU-maihin ja kierra on valmis. Tähän Venäjä vääntää vielä kaasuhanoja hieman kiinni ja pian meillä onkin jännät energiahinnat, samalla kun valtio makselee miljardeja Italialle ja Ranskalle jossa pudotellaan polttoaineveroja ja energiaveroja "väliaikaisesti" meidän kustannuksella.

Muutenkin täytyy sanoa, että tämä ns. palkkamaltti on ollut turhaan pitkään päällä. Ennen kun vaihtoi työtehtävää sai helposti sen minimissään 500e lisää liksaa ja yleensä tonnin. Nyt ei enää tarjota edes pk-seudulla tonnia, vaan joitakin satasia korkeintaan. Samaan aikaan kaikki kulutushyödykkeet ja muut hinnat nousee sitä tahtia, ettei sillä hassulla käteen jäävällä parilla sadalla eurolla ole käytännön merkitystä.

Suurin ongelma tässä näin "tekkipalkalla" on se, että jos pahin toteutuu ja korot nousee paljon, täytyy leikata siitä "ylimääräisestä" kulutuksesta pois - koska se on se helpoin säästökohde. Tämä taas johtaa siihen, että on enemmän "turhaa" rahaa kierrossa ja sitten mennään spiraalimaisesti alaspäin, kun muutkin tekkipalkkaiset rupeaa tekemään samoin.

Missasin jotain. Eli siis kun korot nousevat, niin oletan että tarkoitit että lainakulut kasvavat ja se pitää rahoittaa harrastuksista sun muista ei-välttämättömyyksistä tinkimällä. Mutta mitä tarkoitat että on "enemmän 'turhaa' rahaa kierrossa"? Eikö korkojen nouseminen johda siihen, että on vähemmän turhaa rahaa kierrossa kun rahan hinta on kallis ja investointeja/lainoja pitää miettiä aiempaa tarkemmin ja vaatien kovempaa tuotto-odotusta?

(Mut ehkä missasin jotain).

Muutenkin täytyy sanoa, että tämä ns. palkkamaltti on ollut turhaan pitkään päällä. Ennen kun vaihtoi työtehtävää sai helposti sen minimissään 500e lisää liksaa ja yleensä tonnin. Nyt ei enää tarjota edes pk-seudulla tonnia, vaan joitakin satasia korkeintaan.

Toki tossa on sekin, että et sä voi olettaa että palkka nousisi rajattomasti. Jos devaajan palkka on 3k, on nostovaraa huomattavasti enemmän kuin jos se olisi 7k. Eikä tuossa ole kyse siitä, että nostovara olisi huonompi aiempaan nähden vaan siitä että yksinkertaisesti jossain menee raja, mitä devaajasta kannattaa (täällä) maksaa.

Missasin jotain. Eli siis kun korot nousevat, niin oletan että tarkoitit että lainakulut kasvavat ja se pitää rahoittaa harrastuksista sun muista ei-välttämättömyyksistä tinkimällä. Mutta mitä tarkoitat että on "enemmän 'turhaa' rahaa kierrossa"? Eikö korkojen nouseminen johda siihen, että on vähemmän turhaa rahaa kierrossa kun rahan hinta on kallis ja investointeja/lainoja pitää miettiä aiempaa tarkemmin ja vaatien kovempaa tuotto-odotusta?

(Mut ehkä missasin jotain).

Joo elikkäs kirjoitin huonosti. Tosiaan, kun korot nousee, samoin kuin kulutushyödykkeiden hinta (energia, ruoka, vaatteet jne.), jää vähemmän sitä ylimääräistä rahaa jota tulee käytettyä esim. kulttuuriin, tekniikkaan, heräteostoksiin tai "vaihdan auton koska haluan vaikkei tarvetta ole" -tasoisiin asioihin. Sijoitukset ovat ainoa tapa jolla raha ei menetä joka päivä arvoaan, mutta osakemarkkinatkin ovat olleet vähintäänkin mielenkiintoisia viime aikoina - vaikkakin onneksi vielä plussalla. Eli korjasit kyllä oikein tekstini. Muutenkin esim. ulkomaanmatkojen rajoittaminen (ei niitä nyt pariin vuoteen ole juurikana ollut) ja esim. erilaisten harrasteiden tukeminen vähenee, koska niihin menevät rahat menee sitten korkeampiin korkoihin.

Toki tossa on sekin, että et sä voi olettaa että palkka nousisi rajattomasti. Jos devaajan palkka on 3k, on nostovaraa huomattavasti enemmän kuin jos se olisi 7k. Eikä tuossa ole kyse siitä, että nostovara olisi huonompi aiempaan nähden vaan siitä että yksinkertaisesti jossain menee raja, mitä devaajasta kannattaa (täällä) maksaa.

Toki palkalla on olemassa kattonsa varsinkin Suomessa. Ennen sitä on päässyt esim. neuvottelemaan mahdollisesti asioista, että saa vaikka firman osakkeita tietyllä määrällä esim. CGI:n tyyliin (ostat osakkeita summalla X ja firma "antaa" sulle saman verran mitä ostit). On voinut olla enemmän etuja. Nykyään ainoa etu tuntuu olevan etätyö, mutta sekin on jo enemmän vakiintunut käytänne. Kuitenkin omasta ammattitaidosta ulkomailla ollaan valmiita maksamaan enemmän mikä nyt ei Suomen palkkatilastoissa ole mitenkään ennenkuulumatonta. Kaikkiaan on vaan nihkeähköä tuon rahan suhteen, ellei sitten siirtyisi suoraan laskutettavan padan ääreen mitä on tullut mietittyä useastikin. Itsellä kuitenkin valttina työmarkkinoilla oman ammattiosaamisen lisäksi on enkun, saksan ja italian kielitaito, jota Keski-Euroopassa tunnutaan arvostavan melko paljon. Ja ei, Suomi ei siis ole paska maa, lähinnä työnantajat täällä ovat...

Mihin olet kyseisessä alassa pettynyt?

Vastasin työelämäkeskusteluketjussa tähän.

Mitäs rakennesuunnittelijalle maksetaan? Itse olen vähän sinne päin eli lujuuslaskija (konetekniikka). Vuosipalkka on noin 50k vajaalla 10 vuoden kokemuksella, mikä on mielestäni vaatimaton mutta ei surkea.

Minulla on kokemusta vain isoista firmoista PK-seudun ulkopuolelta. Pikkufirmat maksaa kuulemma paremmin.

Lähtöpalkka diplomi-insinööreillä on luokkaa 3000€/kk tänä päivänä, insseillä ehkä pari sataa vähemmän. Siitä sitten joitain satasia vuodessa ylöspäin. 3500€/kk palkkaluokassa saatta olla jo melko syvissä vesissä, jos on erehtynyt ottamaan vastuuta. Noin neljässä tonnissa ollaan yleensä aika maksimissa ”tavallisissa” asiantuntijatehtävissa ilman erikoismuuttujia. Kuitenkin sopivassa tilanteessa ja hommassa uskoisin, että 5000€/kk on mahdollinen projektipäälliköille ja osaaville vastaaville rakennesuunnittelijoille 10 vuoden kokemuksella.

Tietysi 15-30 vuoden kokemuksella yksittäisiä kovapalkkaisia kavereita on varmasti erilaisissa tehtävissä. Tälläinen henkilö voisi hoitaa esim. Olympiastadionin tai Oodi-kirjaston rakennelaskentaa.

Isoin vuosibonus on ollut 1300€, yhdessä firmassa ei tullut penniäkään. Pienissä firmoissa olen kuullut, että bonarit saattaa olla yli 5000€ vuodessa.

Avaudutaas vähän. Sain selkeän ylennyksen projektinvetohommiin (vastuu budjetista, scopesta, aikataulusta, resursseista, ei teknistä vastuuta). Tuotekehitystä, ei softapuoli, isoimpien projektien vuosiliikevaihto jopa 12M€. Palkkakeskustelu ensi viikolla. Tiedustelin hieman esimieheltä etukäteen, millaista korotusta voisi olettaa, jotta paremmin pystyisi valmistautumaan keskusteluun. Keskustelun edetessä sit esimies totes, että palkankorotus ajoitetaan tulevaan yleiskorotukseen, ja korotus sulautetaan teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden yleiskorotuksen henkilökohtaiseen osuuteen. En tiedä, kuinka yleistä tämä on. Nyt siis korotusprosentit 0,9% kaikille yleiskorotusta ja toinen 0,9% henkilökohtaisia. Kai toi laillista on, mutta vähintäänkin moraalisesti vähän arveluttaa. Esim. jos ylennyksen saava on ansainnut kunnon korotuksen, mutta moni muu myös varmasti ansaitsis henkilökohtaista palkanlisää ilman ylennystä, on ylennyksen saavien palkankorotukset kaikilta muilta pois. Ja varsinkin, jos firma päättää katsoa noita henkilökohtaisia vielä osastoittain, niin oma korotus todennäköisesti aika rajattu, ja muiden vielä sitäkin rajatumpi. Tympäsee siis kaikkien muiden puolesta, mut toki myös omasta jos toi yleiskorotus rajoittaa mahdollisuuden reiluun ja ansaittuun korotukseen. Mitähän sitä nyt sit osais pyytää. :hmm:

Hoida ne uudet hommat kunnialla vuoden verran ja sitten murehdit sita palkankorotusta.

Kyllä siihen palkkaan on syytä tulla muutosta siinä kohtaa kun tehtäväkin vaihtuu vaativampaan. Jos ei nouse, niin voi todeta pomolle että kiitos ylennysmahdollisuudesta mutta ei kiitos, ennemmin jatketaan aiemmassa roolissa. Nyt tuo lähinnä haisee sille, että työnantaja ei ole antamassa korotusta ollenkaan ja yrittää sumuttaa noilla yleiskorotuksilla.

Keskustelun edetessä sit esimies totes, että palkankorotus ajoitetaan tulevaan yleiskorotukseen, ja korotus sulautetaan teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden yleiskorotuksen henkilökohtaiseen osuuteen. En tiedä, kuinka yleistä tämä on. Nyt siis korotusprosentit 0,9% kaikille yleiskorotusta ja toinen 0,9% henkilökohtaisia. Kai toi laillista on, mutta vähintäänkin moraalisesti vähän arveluttaa.
Tämähän on näppärä tapa paketoida palkankorotuksia, firman luottamusmies voisi olla kiinnostunut tällaisesta tavasta.

Toivottavasti sun palkka on valmiiksi kohdallaan, kuulostaa siltä että paljoa ei ole lisää tulossa.

Miksi niin moni ottaa uuden tehtävän vastaan ja neuvottelee palkan jälkikäteen?

Mulla ei ole kyllä mitenkään automaattisesti noussut palkka työn vaativuuden kasvaessa. Jopa silloin kun minua on hyvän suorituksen vuoksi pyydetty siirtymään vaativampaan rooliin on ajateltu että ”onhan se hienoa että olet sitten senior manageri” kompensoi palkkaa.

Toisaalta, kokemus ja titteli on arvokasta. Ironisesti sen arvo yleensä realisoituu vasta työpaikan vaihdolla.

Mä siirryin pari vuotta sitten teknisestä vähän piilossa olevasta roolista (jossa sain paljon kiitosta) uuteen vaativampaan rooliin jossa siis työn vastivuusluokkakin nousi. Uudessa hommassa päätän pitkälti 50 miljoonan liikevaihdon omaavan softan pitkän ja lyhyen tähtäimen suunnitelmista ja ohjaan tuotekehityksen. Palkka ei siirron yhteydessä noussut ollenkaan, ja nyt pari vuotta myöhemmin 5%. Parin vuoden muutokset ovat saaneet kehuja, jopa kansainvälisiä palkintoja… Muuten ottaisin palkkauksen vittuiluna, mutta kyllä kokemuksella pidemmän päälle on paljon arvoa.

Avaudutaas vähän. Sain selkeän ylennyksen projektinvetohommiin (vastuu budjetista, scopesta, aikataulusta, resursseista, ei teknistä vastuuta). Tuotekehitystä, ei softapuoli, isoimpien projektien vuosiliikevaihto jopa 12M€. Palkkakeskustelu ensi viikolla. Tiedustelin hieman esimieheltä etukäteen, millaista korotusta voisi olettaa, jotta paremmin pystyisi valmistautumaan keskusteluun. Keskustelun edetessä sit esimies totes, että palkankorotus ajoitetaan tulevaan yleiskorotukseen, ja korotus sulautetaan teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden yleiskorotuksen henkilökohtaiseen osuuteen. En tiedä, kuinka yleistä tämä on. Nyt siis korotusprosentit 0,9% kaikille yleiskorotusta ja toinen 0,9% henkilökohtaisia. Kai toi laillista on, mutta vähintäänkin moraalisesti vähän arveluttaa. Esim. jos ylennyksen saava on ansainnut kunnon korotuksen, mutta moni muu myös varmasti ansaitsis henkilökohtaista palkanlisää ilman ylennystä, on ylennyksen saavien palkankorotukset kaikilta muilta pois. Ja varsinkin, jos firma päättää katsoa noita henkilökohtaisia vielä osastoittain, niin oma korotus todennäköisesti aika rajattu, ja muiden vielä sitäkin rajatumpi. Tympäsee siis kaikkien muiden puolesta, mut toki myös omasta jos toi yleiskorotus rajoittaa mahdollisuuden reiluun ja ansaittuun korotukseen. Mitähän sitä nyt sit osais pyytää. :hmm:

Tästä ei nyt selviä tarkkaan, että miten työnkuva/vastuut muuttui. Mutta jos jostakin suunnittelijasta projektipäälliköksi, niin kai sen pitäisi mennä tyyliin että 4000 eur/kk --> 5000-5500 eur/kk. Summat tässä vain suuntaa antavia. Ei liity yleiskorotuksiin ja sen henkilökohtaiseen osuuteen, ne ovat eri asia.

Mitä helvettiä työelämässä tapahtuu, että tällaista pohditaan edes? Sanoisin että sun työnantaja/esimies on kusettava mulkku.

Tämä on suomalainen toimintatapa. Työstä ja vastuunotosta ei saa kiitosta. Nuoret yleensä tähän ansaan kaatuvat kunnianhimossaan, mutta vanhemmiten se syö työmotivaation täysin.

Paras strategia on ottaa uudet tehtävät vastaan, työskennellä jonkin aikaa ja vaihtaa uuden tittelin avulla paremmin maksavaan työpaikkaan.

Tätä pitää Suomessa tehdä työurallaan usein. Aina kun saa enemmän vastuuta ja uuden tittelin, on hetken kuluttua vaihdettava työpaikkaa.

No itsellä ei tullut palkkaa lisää vaan pakotus tehtävänkuvan ja tavoitteiden kautta kun koetin sanoa että projektipäällikkö ei voi olla ainoa tekninen resurssi projektissa. :beye:

Tämä on suomalainen toimintatapa. Työstä ja vastuunotosta ei saa kiitosta. Nuoret yleensä tähän ansaan kaatuvat kunnianhimossaan, mutta vanhemmiten se syö työmotivaation täysin.

Jep. Ei jostain syystä ymmärretä sitä, että lisävastuusta ja vaativammasta työstä kuuluu maksaa lisää. Ja jostain syystä tuo kokemus vs. raha vastakkainasettelu on edelleen vahvana, vaikka ihan samalla tapaa ne on pöydällä molemmat, kunhan ottaa. Jos työnantaja ei suostu palkkaa nostamaan ylennyksen yhteydessä, niin voi kyllä suoraan alkaa etsiä uutta firmaa, jolla palkkausjärjestelmä on vähemmän perseestä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 202
Jäsenet
78 618
Uusin jäsen
thundertheidiot

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom