Palkkakeskustelu

Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
29
Mikä lasketaan suunnitteluksi? Onko laskenta ja R&D suunnittelua?

Jos joku konetekniikan tohtori vääntää numeerisia simulaatioita HPC-klusterilla, niin 4k on aika maltillinen palkka.
Harvoin konetekniikan tohtori vääntää HPC-klusterilla simulaatioita (mitä ikinä tämä sitten tarkoittaakin) suunittelijan tittelillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Eipä se aina siitä ole kiinni.
Juu, joskus sitä teoreettinen kaveri on niiin syvällä teoriassa, että käytännön sovelluksiin ei ole mitään saumoja. Jos uransa on yliopistolla tehnyt, niin hiljaista voi olla vanhemmalla iällä siirtyä tuottavaan työhön. Ei sitä itsellekään paljoa käteen kesätöistä jäänyt, mutta huomattavasti nuo eri ympäristöissä tehdyt hommat valmisti varsinaiseen työuraan.

Palkkausvaiheessa tuollainen yliopisto-jyrä voi olla hankala sivuuttaa. Paperilla hyvä ja kiitos paskojen julkisten palkkojen, palkkapyyntökään ei ole kohtuuton. Milläs siinä sit menet valitsemaan vähemmän koulutetun, jolla ehkä ”vähemmän” työkokemustakin. Kaveri voi olla vielä hyvä esiintymään haastattelussa, mut sit (kärjistäen) raportit ei valmistu ikinä, kun koulussa on ollut vuosia aikaa hioa papereita… Pitkä koeaika/määräaikaisuus on myös työkavereiden etu, jos tuntematon tyyppi on kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 947
Mikähän tälle sitten on syy että Suomessa maksetaan myös globaaleissa firmoissa 3x pienempää palkkaa kuin jenkeissä? Jenkeissä tosin pitää henk. koht kustantaa terveydenhuoltoa ja koulutusta esim. mutta miksi niin suuri ero silti? Tuottavuudesta en osaa sanoa miten on vaihtelua.
Suomessa ei makseta, koska ei tarvitse maksaa. Työntekijöitä saa halvemmallakin. Samasta syystä Bangladeshin t-paidan ompelijalle ei makseta 10e/h, koska vähemmälläkin saa kelvollisen ompelijan.

Työvoiman kysyntä ja tarjonta määrittää isossa kuvassa hintatason.
Tuo minun arvio oli AMK tason insinööristä esim. koneenosien piirtelyä tai sähkökaavioiden tekoa jne. Tuskin sellaista tohtoritasoinen tee, jos saa itse valita. Tai mistä minä tiedän mikä kutakin motivoi.
Sehän riippuu ihan siitä, että mitä piirretään. Kun Iceye kehitti SAR-tutkaansa, niin kyllä siellä DI / tohtorikoulutettavat niitä piirejä piirtelivät, eikä yhtään AMK-inssiä ollut töissä.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
620
90000 USD vuodessa "tutkijana" kampuksen ulkopuolisessa yliopistolabrassa USA:n itärannikon maaseudulla. Nykyisessä työpaikassa olen ollut reilut pari vuotta ja sitä ennen vietin pari vuotta postdoccina muualla USA:ssa.

En mä täällä oikeasti mitään tutki, vaan teen lähinnä entry level -tietokonehommia ja neuvon työkavereita perusasioissa. Kenelläkään muulla ei ole mitään akateemista taustaa eikä edes kunnollista kokemusta softakehityksestä. Onneksi kuulun siihen joukkoon tohtoreita, jotka pystyvät tekemään myös ns. normaaleja töitä.

Vielä vuosi sitten palkka oli niinkin matala kuin 75000 USD, mutta työministeriöltä tuli ulkomaisen halpatyövoiman käyttöä rajoittava päätös, jonka mukaan kyseisellä palkalla ei voi palkata mua pysyvästi.

Mitään bonuksia tai lisiä ei täällä tunneta, mutta työsuhde-edut on amerikkalaisessa mittakaavassa varsin hyvät: Viisi viikkoa lomaa vuodessa, ilmainen terveysvakuutus (tosin omavastuu on muissa kuin ennaltaehkäisevissä toimenpiteissä), ja työnantaja kontribuoi kymppitonnin vuodessa eläkerahastoon.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Mitään bonuksia tai lisiä ei täällä tunneta, mutta työsuhde-edut on amerikkalaisessa mittakaavassa varsin hyvät: Viisi viikkoa lomaa vuodessa, ilmainen terveysvakuutus (tosin omavastuu on muissa kuin ennaltaehkäisevissä toimenpiteissä), ja työnantaja kontribuoi kymppitonnin vuodessa eläkerahastoon.
Hyss, annetaan suomalaisten olla siinä uskossa että jenkeissä ei ole lomia, sairaanhoidon pitää itse kustantaa omasta pussista eikä eläkettä kerry. Jos he tietäisivät näistä eduista niin suomi menettäisi loputkin korkeakoulutetut ja jenkkien huonojen olojen rinkirunkkaus vähenisi mikä olisi kova isku meille suomalaisille. Ketä me sitten haukuttais ja millä me sitten perusteltais korkeita veroja suomessa?!
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Hyss, annetaan suomalaisten olla siinä uskossa että jenkeissä ei ole lomia, sairaanhoidon pitää itse kustantaa omasta pussista eikä eläkettä kerry. Jos he tietäisivät näistä eduista niin suomi menettäisi loputkin korkeakoulutetut ja jenkkien huonojen olojen rinkirunkkaus vähenisi mikä olisi kova isku meille suomalaisille. Ketä me sitten haukuttais ja millä me sitten perusteltais korkeita veroja suomessa?!
No jenkkillä on aika hanurista vaikka nuo edut on olemassa. Ihmisarvo on siellä paljon huonompi, mikäli sinulla ei ole mitään niin sitten olet alinta kastia eikä sinulla ole mitään mahdollisuuksia päästä pois sieltä ahdingosta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
No jenkkillä on aika hanurista vaikka nuo edut on olemassa. Ihmisarvo on siellä paljon huonompi, mikäli sinulla ei ole mitään niin sitten olet alinta kastia eikä sinulla ole mitään mahdollisuuksia päästä pois sieltä ahdingosta.
Paskapuhetta. Joutuu grindaamaan, jos lähtee pohjalta amerikassa liikkeelle. Grindaamaan stipendejä, että saa koulun halvalla tai tyyliin costcon ovelle tarkastaan ostokset/starbucks/pikaruokapaikat joilla rahoittaa seuraavan askeleen. Menestys ei tule kuin manulle illallinen, toisaalta, jos on viitseliäs niin amerikassa pääsee ihan eri nettoliksoille ja elintasolle kuin suomessa.

Hyvin suomi on maailman paras paikka aivopesu toimii. Amerikka on niin iso maa ja koostuu niin monesta erilaisesta osavaltiosta, että on ihan turhaa yrittää väittää mitään absoluuttista "amerikka on,..." tyyliin.

Se on hyvä, että on erilaisia paikkoja olemassa. Jos tykkää suomesta niin tekee sit duunia suomessa suomipalkalla, jos ei niin nostaa kytkintä ja maisema vaihtuu. Sama koko ei toimi kaikille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Vai viitseliäisyydellä sieltä 2-3 minipalkkatyön suosta noustaan :DAika harvassa taitaa olla ne, jotka todella pohjalta ovat jenkeissä ylös päässeet vaikka toki moinen selfmade bs-tarinankerronta ko. kulttuuriin kuuluu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Vai viitseliäisyydellä sieltä 2-3 minipalkkatyön suosta noustaan :DAika harvassa taitaa olla ne, jotka todella pohjalta ovat jenkeissä ylös päässeet vaikka toki moinen selfmade bs-tarinankerronta ko. kulttuuriin kuuluu.
Työ tekijäänsä kiittää. Amerikassa löytyy vielä työtä mitä kuka tahansa voi tehdä. Esim se costcon ovella oleva ostostentarkistaja saa liksan ja terveysvakuutuksen. Politiikalle on omat keskustelunsa.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Työ tekijäänsä kiittää. Amerikassa löytyy vielä työtä mitä kuka tahansa voi tehdä. Esim se costcon ovella oleva ostostentarkistaja saa liksan ja terveysvakuutuksen. Politiikalle on omat keskustelunsa.
Alkaa mennä hieman ketjun aiheesta ohi, mutta mitä tommosen "ostostentarkistajan" toimenkuvaan kuuluu?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Alkaa mennä hieman ketjun aiheesta ohi, mutta mitä tommosen "ostostentarkistajan" toimenkuvaan kuuluu?
Costco:ssa seisoo ovella ja tsekkaa että kärryissä on sama määrä tavaraa kuin kuitissa. Estää varastamista. Normikaupoissa on yleensä pakkaaja kassalla eikä ketään tarkistamassa tilannetta ovella.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyss, annetaan suomalaisten olla siinä uskossa että jenkeissä ei ole lomia, sairaanhoidon pitää itse kustantaa omasta pussista eikä eläkettä kerry. Jos he tietäisivät näistä eduista niin suomi menettäisi loputkin korkeakoulutetut ja jenkkien huonojen olojen rinkirunkkaus vähenisi mikä olisi kova isku meille suomalaisille. Ketä me sitten haukuttais ja millä me sitten perusteltais korkeita veroja suomessa?!
Ei nyt varsinaisesti herätä kateutta se, että joku pitää hyvinä työsuhde-etuina asioita, joiden puuttumisesta työnantaja saisi Suomessa raippaa. Seuraavaksi voidaan ihmetellä, kuinka jossain on saatu sovittua oikein vessatauoista työnantajan kanssa.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Costco:ssa seisoo ovella ja tsekkaa että kärryissä on sama määrä tavaraa kuin kuitissa. Estää varastamista. Normikaupoissa on yleensä pakkaaja kassalla eikä ketään tarkistamassa tilannetta ovella.
Onko niin, että Suomessa ei tällaisia duuneja ole vai suomalaiset ei halua vaan niitä tehdä?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Onko niin, että Suomessa ei tällaisia duuneja ole vai suomalaiset ei halua vaan niitä tehdä?
Ei taida suomessa vastaavia duuneja olla eikä toisaalta halua tehdä niitä duuneja. Kolmas asia on sivukustannukset ja irtisanomisen vaikeus, joka tekee halpistyön teettämisestä vaikeaa monella tapaa, kun asiaa mietitään työnantajan kannalta. Ruotsissakin taitaa asiat olla oleellisesti enemmän työntekoon kannustavaa kuin suomessa.

Nallen teesit spoilerissa. Wahlroos osaa suomen tilanteen pukea paljon paremmin sanoiksi kuin minä. Parempi varmaan tää offtopc ainakin mun osalta lopettaa. Tilanne on enemmän politiikka kuin palkka-asiaa. Asian korjaaminen ja miksi ei olla suomalaiselle yhteiskunnalle suotuisassa paikassa globaalissa kilpailussa on myös politiikkaa.





Mulla on ikää 40v paremmalla puolella. Tällä hetkellä maksan terveysvakuutuksen kokonaan omasta pussista, koska lopetin työt. Kuukausimaksu hyvälle vakuutukselle 430$/kk. Muutin eri osavaltioon ja näyttäisi, että terveysvakuutuksen hinta tipahtaa satasella. Ei tuo vielä tässä iässä mahdottoman kallista ole, varsinkin kun saa palvelua ja ei tarvi olla arvauskeskuksen/julkisen puolen jonossa. Pienituloinen voi tuosta vakuutuksesta saada vielä puolet pois kiitos tulorajojen. Vakuutuksen hinta on aika tiukasti sidottu ikään, nuorille halpa, ikääntyessä kallistuu ihan valtavasti kunnes pääsee medicaid/medicare piiriin ja hinta tipahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Mikähän on näissä piireissä näkemys sille, että mikä on kohtuullinen pyydettävä maksimi harkinta-aika tarjotun työpaikan sopimuksen allekirjoittamiselle?

Hieman jännä tilanne, kun firman sisällä on vedot vetämässä paikkaan X (seniorititteli nykyroolissa) ja (oletettavasti) parempaan paikkaan Y. Tapaus Y on edennyt jo tällä viikolla olevaan toiseen haastattelukierrokseen ja fiilis on, että vahvoilla ollaan. Tämän ohella X on 99% varma pesti itselle, mutta ensimmäinen haastattelupyyntö tuli vasta puolentoista viikon päähän. Aika varmasti Y:n hyväksyn, jos natsaa, mutta kiinnostaisi ihmeessä päässä keskustelemaan X-paikastakin mielenkiinnosta, kun ehdoista ei ole tarkkaa hajua. Vähintäänkin olisi kiva päästä näkemään nykyisen pomon ilme, kun ilmotan että saa jatkossa pärjätä ilman meikää :asif:
Mutta pelkään, että onko tossa liian iso gappi, jos toisesta paikasta tulee hyväksyntää jo vaikka tällä viikolla. Y:n rekryäjä tietää myös hakemisestani X:ään. En tiedä yhtään mikä on firman politiikka, puhuvatko pomot keskenään asioita ja hakevat jotai yleistä konsensusta, vai pyrkivätkö cherry pickaamaan parhaat omaan alaisuuteen. Y:hän varmaan antaa minimiajan harkinta-aikaa jälkimmäisessä tapauksessa, jos ollenkaan..
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Otat vastaan sen mitä tarjotaan. Jos tulee vielä parempaa tarjolle niin hyppäät sinne. Sitä varten se koeaika on.
Nojuu, kaippa se noin on käytännössä mahdollista. Ehkä tässä vain byrokratiaa vihaavana ihmisenä haluaa sitä kanssa aiheuttaa mahdollisimman vähän ympärilleen ja hoitaa "asiallisesti" homman ennakkoon. Tuntuu hassulta ajatukselta, jos meikät julkistettas parin viikon välillä firmassa kahteen uuteen eri positioon. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
194
Ei varmaan saman organisaation sisällä tapahtuvassa paikanvaidossa ole mitään koeaikoja. Luulisi myös HRn tietävän että on hakemassa kahteen paikkaan, ei mistään pikkupuljusta kuitenkaan taida olla kyse.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Ei varmaan saman organisaation sisällä tapahtuvassa paikanvaidossa ole mitään koeaikoja. Luulisi myös HRn tietävän että on hakemassa kahteen paikkaan, ei mistään pikkupuljusta kuitenkaan taida olla kyse.
Eipä ole tämmöisestä tilanteesta aikaisempaa kokemusta, niin en tosiaan tiedä käytänteistä.
HR-henkilöt tulee etäisestä isosta omistajaorganisaatiosta (molemmissa rekryissä eri tyypit). Varmasti näkevät molemmat hakemukseni, mut en toisaalta ihmettelis jos X:n kohalla rekrytyyppi ei olisi informoinu nykyistä pomoani asiasta. Sen verta etäinen ja kassalla oikeasta työnkuvasta toi Y-haastattelujen HR-tyyppi oli.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Hyss, annetaan suomalaisten olla siinä uskossa että jenkeissä ei ole lomia, sairaanhoidon pitää itse kustantaa omasta pussista eikä eläkettä kerry. Jos he tietäisivät näistä eduista niin suomi menettäisi loputkin korkeakoulutetut ja jenkkien huonojen olojen rinkirunkkaus vähenisi mikä olisi kova isku meille suomalaisille. Ketä me sitten haukuttais ja millä me sitten perusteltais korkeita veroja suomessa?!
Kalifornian reissulla pari ihmistä totesi kuin ahaa ilmiönä, että "siksi sulla on aikaa reissata kun olet myynyt firmasi". Eli aivan kuin ei muuten olisi.

Pari tuttua ollut siellä töissä, yksityisellä ja julkisella sektorilla aika hyvissä ammateissa. Molemmat sanoivat, että lomat on käytännössä paperilla. Kukaan ei käytännössä ota niitä ulos ja jos siihen lähtee niin yht äkkiä et ole parhaissa projekteissa jne yms.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Kalifornian reissulla pari ihmistä totesi kuin ahaa ilmiönä, että "siksi sulla on aikaa reissata kun olet myynyt firmasi". Eli aivan kuin ei muuten olisi.

Pari tuttua ollut siellä töissä, yksityisellä ja julkisella sektorilla aika hyvissä ammateissa. Molemmat sanoivat, että lomat on käytännössä paperilla. Kukaan ei käytännössä ota niitä ulos ja jos siihen lähtee niin yht äkkiä et ole parhaissa projekteissa jne yms.
Kerkesin olla 11v piilaaksossa muutamassa isossa firmassa töissä. Lomat on tosi paljon esimiehestä ja firmasta kiinni. Useimmat mun tutut pitävät 2-4viikkoa vuodessa lomaa + kalifornian vaatimat minimi pyhäpäivämäärät. Suomityylisiä 4-5vk lomaa ja ei mitään kontaktia työpaikalle putkea harva pitää. Ennemminkin niitä lomia ripotellaan ympäri vuoden ja lasten aikataulun mukaan.

Poikkeuksen tuohon mun näkemään 2-4vk tekee expatit/viisumilla olijat. He monesti pitävät yhden pidemmän loman vuodessa missä käyvät kotimaassa.

Paskemmissa firmoissa/esimiesten alla lomat on enempi paperilla ja jengi koodailee/seuraa emaileja. Loma voi olla sellainen glorifioitu etätyö.

Piilaaksossa kyllä maksetaan ihan tuntuva korvaus sykkimisestä. Toki sen korvauksen voi tuhlata kalliiseen asuntoon, autoon jne. Fiksusti elämällä pääsee todella kivoihin nettotuloihin ja säästöihin.

Pisin yhtäjaksoinen loma minkä mä pidin piilaaksossa töissä ollessa oli 4vk. Huonoimpana vuotena pidin lomaa vain 10pv+osa pyhistä meni käteen(kiitospäivä+ viikonloppu) ja piti olla töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Kerkesin olla 11v piilaaksossa muutamassa isossa firmassa töissä. Lomat on tosi paljon esimiehestä ja firmasta kiinni. Useimmat mun tutut pitävät 2-4viikkoa vuodessa lomaa + kalifornian vaatimat minimi pyhäpäivämäärät. Suomityylisiä 4-5vk lomaa ja ei mitään kontaktia työpaikalle putkea harva pitää. Ennemminkin niitä lomia ripotellaan ympäri vuoden ja lasten aikataulun mukaan.

Poikkeuksen tuohon mun näkemään 2-4vk tekee expatit/viisumilla olijat. He monesti pitävät yhden pidemmän loman vuodessa missä käyvät kotimaassa.

Paskemmissa firmoissa/esimiesten alla lomat on enempi paperilla ja jengi koodailee/seuraa emaileja. Loma voi olla sellainen glorifioitu etätyö.

Piilaaksossa kyllä maksetaan ihan tuntuva korvaus sykkimisestä. Toki sen korvauksen voi tuhlata kalliiseen asuntoon, autoon jne. Fiksusti elämällä pääsee todella kivoihin nettotuloihin ja säästöihin.

Pisin yhtäjaksoinen loma minkä mä pidin piilaaksossa töissä ollessa oli 4vk. Huonoimpana vuotena pidin lomaa vain 10pv+osa pyhistä meni käteen(kiitospäivä+ viikonloppu) ja piti olla töissä.
Mitenkäs työkulttuuri tai pikemmin työtahti yleisesti jos erikoistapaukset sivuutetaan. Lukenut että Amerikkalaiset saattavat olla pitkiä päiviä tyyliin 10-12 tuntia jne töissä jatkuvasti niin mielletään että osanpäivästä voisi ottaa lunkimmin kun aikakuluman vuoksi eikä tätä aleta heti kulmienalta katsomaan jos ei näppäimistö tai vastaava sauhua koko työpäivää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Mitenkäs työkulttuuri tai pikemmin työtahti yleisesti jos erikoistapaukset sivuutetaan. Lukenut että Amerikkalaiset saattavat olla pitkiä päiviä tyyliin 10-12 tuntia jne töissä jatkuvasti niin mielletään että osanpäivästä voisi ottaa lunkimmin kun aikakuluman vuoksi eikä tätä aleta heti kulmienalta katsomaan jos ei näppäimistö tai vastaava sauhua koko työpäivää.
Tunnit on järjettömiä ellei satu olemaan onnekas esimiehen ja työnantajan kanssa. Suomalaiset työpäivät ja työ jää työpaikalle ei riitä alkuunkaan.

Mun vinkkelistä työmäärää ajaa vertaispaine ylöspäin. Jos ei tee ihan helvetisti duunia ja miellytä esimiestä niin joku muu saa osakkeet ja palkankorotukset, Mitään yleiskorotuksia ei ole olemassa. Viimeisenä työvuotena osakkeista tuli mulle reilusti enemmän rahaa kuin palkasta. Mulla oli myös tiimikaveri joka ei saanut kolmeen vuoteen mitään palkankorotusta/osakkeita lisää. Käytännössä sen liksa pieneni, kun ottaa huomioon rankan inflaation esim. asuntojen vuokrissa. Se teki sitä minimiä eli 8h/päivä, pitkä lounastauko ja hyvin laiskasti sai mitään aikaiseksi. Teki sen minimin millä ei saa kenkää. Osakkeet yleensä saa omaksi 4v aikana tipoittain. Eli voi kerätä osakkeita osakkeiden päälle, jos tekee vuosikausia kovaa hommia.

Jos olis ihan supernero niin vähemmälläkin vois saada hyvät setit. Toisaalta, kun sulla on niitä neroja työkavereina ja ne tekee pitkää päivää niin kilpailu on väistämättä kovaa.

Mun viimeiseksi jäänyt työnantaja oli maineeltaan tunnettu hikipaja. Kaikki firmat eivät ole hikipajoja. Vähän liikaakin kokemusta siitä syvästä päästä missä rutistellaan viimeisetkin mehut irti ja se varmasti värittää mun näkemystä. Joku toinen on voinut olla ihan erilaisella kokemuksella piilaaksossa missä hommat on olleet rentoa ja silti saanut hyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Tunnit on järjettömiä ellei satu olemaan onnekas esimiehen ja työnantahjan kanssa. Suomalaiset työpäivät ja työ jää työpaikalle ei riitä alkuunkaan.
En nyt sanoisi että järjettömiä, ennemminkin että päivät ovat pitkine työmatkoineen keskimäärin hieman pidempiä kuin Suomessa. Päivien pituus riippuu enimmäkseen firmasta sekä hieman omasta roolista. Asiantuntijahommissa onnistumista ei (pitäisi) mitata työssä vietetyillä tunneilla. Tämä siis "hyvissä firmoissa".
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
En nyt sanoisi että järjettömiä, ennemminkin että päivät ovat pitkine työmatkoineen keskimäärin hieman pidempiä kuin Suomessa. Päivien pituus riippuu enimmäkseen firmasta sekä hieman omasta roolista. Asiantuntijahommissa onnistumista ei (pitäisi) mitata työssä vietetyillä tunneilla. Tämä siis "hyvissä firmoissa".
Riippuu ja roikkuu. Jos sua verrataan vastaavilla lahjoilla oleviin kavereihin kuin sinä itse olet niin ainoaksi muuttujaksi jää, että kumpi tekee enempi tunteja. Olettaen siis että ei ole eroa työtehossa, fiksuudessa, taidoissa tms. Ja se joka vetää lyhyen tikun saa nollakorotuksen. Mä tein kyllä ihan niska limassa about 5v putkeen, tosin se mahdollisti aikaisen eläköitymisen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Lisätään nyt vielä, etten todellakaan väitä kaikkien piilaaksojobien olevan hikipajajuttuja. Mun kohdalle vain osui hikipajoja/kehnoja pomoja/kovaa kilpailua eduista. Mä en ole maailman fiksuin kaveri niin mun kilpailuvaltiksi jäi tehdä enempi duunia kuin tiimikaverit ja sitä kautta saada enempi aikaiseksi ja se johti tavoitteeseen mikä oli rahan kerääminen ja ulos oravanpyörästä. Toki mä pari vuotta loppuajasta vedin löysemmin kun tuli paha burn out ja ei vaan pystynyt enää samaan kuin aikaisemmin. Mutta ei löysääminen vaikuttanut nettoliksaan hirveästi, kun oli jo niitä osakkeita osakkeiden päälle ja paljon hyvää tahtoa esimiehen/organisaation suunnalta niin sai korotuksia naamakertoimella vaikka tulos ei enää ollut sama kuin aikaisemmin.

Mun vinkkelistä kovimmat paikat on kesähessuilla ja muilla uran alussa olevilla. Ne kilpailee ihan tosissaan siitä kuka pääsee etiäpäin, kuka ei ja liksat lähtee pohjalta ja on nuoruuden intoa ja voimaa vääntää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
620
Mulla on erittäin kapea otos USA:n työmarkkinoista (rajoittuu oikeastaan voittoa tavoittelemattomiin organisaatioihin), mutta olen viime aikoina ruvennut ajattelemaan, että täällä (kärjistäen) "kuka tahansa palkataan, mutta töitä pitää tehdä juuri kuten työpaikkailmoituksessa on listattu". Nykyiseen työpaikkaan hakiessa täytin työpaikkailmoituksen jokaisen vaaditun ja toivotun kohdan, ja tutkintojakin oli pari kappaletta minimivaatimusta enemmän. Ajattelin, että työnkuvaa ja palkkausta räätälöitäisiin omaa osaamista vastaavaksi, mutta näin ei ole käynyt. No, ei ole tarvinnut kertaakaan vielä sykkiä. On meillä myös tyyppejä, jotka on joka aamu työpaikalla ennen mua ja jotka jää sinne kun lähden, ja jotka varmaan työskentelee kaikki viikonloputkin. Mutta nää on niitä samoja tyyppejä joilla lukee linkedinissä "highly experienced" vaikka oikeasti ovat saaneet vuosi sitten kanditutkinnon hyvien urheilusuoritusten perusteella jostain maakuntacollegesta eivätkä osaa käytännössä mitään.

Ilmeisesti amerikkalaisille status, palkkaus yms. on sen verran tärkeitä asioita, että tuollainen 80 tuntia viikossa työskentelevä sykkijä on paljon yleisempi tapaus kuin kaltaiseni ylikoulutettu laiskimus. Pointti on siis se, että amerikkalaisten kova työmäärä saattaa ainakin osittain olla työntekijöiden oma valinta, tai vähintäänkin seuraus oman osaamisen yliarvoinnista, eikä niinkään työnantajien vaatimaa. Mutta kuten sanoin, niin oma otos on pieni, eikä välttämättä yleisty ollenkaan tavallisiin yrityksiin.

Oikeasti haluaisin kyllä tehdä jotain vähän vaativampaa varsinkin jos siitä vieläpä maksettaisiin enemmän. Nykyisessä elämäntilanteessa ja varsinkin korona-aikana voisin ihan hyvin myös tehdä töitä pitkin iltoja ja viikonloppuisinkin. Maahanmuuttajana en kuitenkaan voi oikein työpaikkaa vaihtaa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Sohaistaanpas ampiaispesää ja keskustellaan hoitajien palkoista. Puoliso pääsi sairaanhoitajaksi julkiselle puolelle sydänteholle jossa vaativuustason mukainen peruspalkka n. 2970€, tuohon toki lisät päälle jotka lienee n. 500-1000€. Mietin onko täällä tietoa olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä selvästi parempiin palkkoihin, vai tyytykö tuohon ja hakee työkokemusta tuosta, juuri valmistunut/valmistumassa ammattiin. Julkisella ei taida paljoa parempaan palkkaan päästä perus sairaanhoitajana. Olisihan tuosta työstä asianmukaista saada jo peruspalkkaan se 500-1000€ korotus..
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Eikös tuon palkka (jo pelkästään peruspalkan osalta) ole jo ihan kilpailukykyinen, jos sitä peilaa esimerkiksi vastavalmistuneiden insinöörien aloituspalkkoihin? Ottamatta nyt sen enempää kantaa näiden vakanssien vaativuuseroihin.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
Mitä oma lähipiiriin heijastaa tuota palkkaa, niin todella hyvä palkka on 2900€/kk sairaanhoitajana jos vielä tulee lisät päälle. Vuosia sitten puolisolla ja tutuilla se palkkaus pyörinyt 2500€-2700€ + lisät ( YO-sairaala).
Yksityisellä mahdollista saada joku 200-300€ enemmän liksaa riippuen vähän työnantajasta ja työnkuvasta.

Tästä tosin muutamia vuosia aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Sohaistaanpas ampiaispesää ja keskustellaan hoitajien palkoista. Puoliso pääsi sairaanhoitajaksi julkiselle puolelle sydänteholle jossa vaativuustason mukainen peruspalkka n. 2970€, tuohon toki lisät päälle jotka lienee n. 500-1000€. Mietin onko täällä tietoa olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä selvästi parempiin palkkoihin, vai tyytykö tuohon ja hakee työkokemusta tuosta, juuri valmistunut/valmistumassa ammattiin. Julkisella ei taida paljoa parempaan palkkaan päästä perus sairaanhoitajana. Olisihan tuosta työstä asianmukaista saada jo peruspalkkaan se 500-1000€ korotus..
Sohaisit ja nyt tulee vain mielipide asiaa..

Työhän on vastuullista ja vuorotyön takia varmasti rankkaa - itse en ikinä lähtisi, mutta..
Meinaatko oikeasti, että vastavalmistuneen tulisi saada 4000e palkka heti käteen, ja vain koska hän on sydänteholla töissä? Itse olen eri mieltä ja 3kiloa pitäisi riittää hienosti alkupalkaksi (lisiä ei saa laskea mukaan, ne on korvaus yötöistä, oman perhe-elämän pilaantumisesta, jne). Ei taida aloittelevat lääkäritkään ilman lisiä paljoa yli 4k tienata?

Se mitä tapahtuu tuon alkupalkan jälkeen kun kokemusta kertyy on taas toinen tarina!
Parin vuoden kokemuksella kunnalliselta puolelta (IT-ala), voi kunnallisella olla nihkeää alkaa hakemaan korotuksia palkkataulukoiden ohi. Siellä se palkkataulukko oli kuin kiveen hakattu raamattu.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Mitä oma lähipiiriin heijastaa tuota palkkaa, niin todella hyvä palkka on 2900€/kk sairaanhoitajana jos vielä tulee lisät päälle. Vuosia sitten puolisolla ja tutuilla se palkkaus pyörinyt 2500€-2700€ + lisät ( YO-sairaala).
Yksityisellä mahdollista saada joku 200-300€ enemmän liksaa riippuen vähän työnantajasta ja työnkuvasta.

Tästä tosin muutamia vuosia aikaa.
YO-sairaala tuokin, olisiko palkkataso vuosien saatossa noussut tuon verran. Ajattelin lähinnä että olisiko järkeä hakea heti yksityiselle puolelle töihin vai hakeeko työkokemusta julkiselta. Tässä vain puolison kanssa pohdittu järkevintä suuntausta.
Sohaisit ja nyt tulee vain mielipide asiaa..

Työhän on vastuullista ja vuorotyön takia varmasti rankkaa - itse en ikinä lähtisi, mutta..
Meinaatko oikeasti, että vastavalmistuneen tulisi saada 4000e palkka heti käteen, ja vain koska hän on sydänteholla töissä? Itse olen eri mieltä ja 3kiloa pitäisi riittää hienosti alkupalkaksi (lisiä ei saa laskea mukaan, ne on korvaus yötöistä, oman perhe-elämän pilaantumisesta, jne). Ei taida aloittelevat lääkäritkään ilman lisiä paljoa yli 4k tienata?

Se mitä tapahtuu tuon alkupalkan jälkeen kun kokemusta kertyy on taas toinen tarina!
Parin vuoden kokemuksella kunnalliselta puolelta (IT-ala), voi kunnallisella olla nihkeää alkaa hakemaan korotuksia palkkataulukoiden ohi. Siellä se palkkataulukko oli kuin kiveen hakattu raamattu.
Tuo "500-1000€" enemmänkin sellainen toivottava korotus hoitajille yleisesti, vaativuustasosta riippuen, enkä tarkoita että vastavalmistuneelle tarvitsi heti noin paljoa maksaa. Käsittääkseni julkisella tuo palkkataulukko on aika kiveen hakattu, siksipä kävikin hyvä tuuri että pääsi korkean vaatimustason töihin. Ajattelin lähinnä olisiko tietoa onko yksityisellä mahdollisuus selvästi parempiin ansioihin, pidemmässä juoksussa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Sohaistaanpas ampiaispesää ja keskustellaan hoitajien palkoista. Puoliso pääsi sairaanhoitajaksi julkiselle puolelle sydänteholle jossa vaativuustason mukainen peruspalkka n. 2970€, tuohon toki lisät päälle jotka lienee n. 500-1000€. Mietin onko täällä tietoa olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä selvästi parempiin palkkoihin, vai tyytykö tuohon ja hakee työkokemusta tuosta, juuri valmistunut/valmistumassa ammattiin. Julkisella ei taida paljoa parempaan palkkaan päästä perus sairaanhoitajana. Olisihan tuosta työstä asianmukaista saada jo peruspalkkaan se 500-1000€ korotus..
Tuo on noiden lisien kanssa jo enemmän mitä itse tienaan insinöörinä 5v työkokemuksella.
En tiedä hoitajien palkoista, mutta luulisin tuon olevan sieltä paremmasta päästä. Erityisesti vastavalmistuneelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Sohaistaanpas ampiaispesää ja keskustellaan hoitajien palkoista. Puoliso pääsi sairaanhoitajaksi julkiselle puolelle sydänteholle jossa vaativuustason mukainen peruspalkka n. 2970€, tuohon toki lisät päälle jotka lienee n. 500-1000€. Mietin onko täällä tietoa olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä selvästi parempiin palkkoihin, vai tyytykö tuohon ja hakee työkokemusta tuosta, juuri valmistunut/valmistumassa ammattiin. Julkisella ei taida paljoa parempaan palkkaan päästä perus sairaanhoitajana. Olisihan tuosta työstä asianmukaista saada jo peruspalkkaan se 500-1000€ korotus..
Tuohan on jo hyvä palkka, sillä esim Lahdessa julkisella sh palkka on ilman kokemuslisiä 2500€ molemmin puolin, siis puhutaan kymmenistä euroista. Kaverille soitin niin sen lapsen kummitäti Hesassa julkisella ja sen palkka julkisella hieman alle 2600€. Lastensuojelun puolella yksityisellä palkka saattaa olla parempi, mutta toi lähes 3000€ ilman työkokemusta on kyllä kova palkka sos/terveyspuolella perustyöstä.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
770
Tuo on noiden lisien kanssa jo enemmän mitä itse tienaan insinöörinä 5v työkokemuksella.
Se voi olla liki maksimi insinöörille, mitä kymmenien vuosien kokemuksella voi saada, jos tehtäväpositio pysyy samana ja firma tarjoaa vain prosentin-pari tes-yleiskorotuksia.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
Teho-osasto ei kuulosta omaan korvaan "perustyöltä". PK-seudulla voi yksityisellä saada 3500€/kk peruspalkkaa, näin mä ainakin olen käsittänyt. Ainakin PK-seudulla on tosi iso vaje hoitajista, luulisi että taulukkoon sitoutumattomat firmat haluais maksaa enemmän. Voihan sitä hakea ja neuvotella palkoista esim. ja siinä sivussa tehdä julkisella töitä, kunnes natsaa paremmin. Laittaa vaikka palkkatoiveen heti hakemukseen niin ei joudu tuhlaamaan omaa aikaansa köyhien työnantajien kanssa? :D
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
YO-sairaala tuokin, olisiko palkkataso vuosien saatossa noussut tuon verran. Ajattelin lähinnä että olisiko järkeä hakea heti yksityiselle puolelle töihin vai hakeeko työkokemusta julkiselta. Tässä vain puolison kanssa pohdittu järkevintä suuntausta.
On kai ne voinut vähän nousta, mutta veikkaan että suurin tekijä on tuo sydänteho.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Teho-osasto ei kuulosta omaan korvaan "perustyöltä". PK-seudulla voi yksityisellä saada 3500€/kk peruspalkkaa, näin mä ainakin olen käsittänyt. Ainakin PK-seudulla on tosi iso vaje hoitajista, luulisi että taulukkoon sitoutumattomat firmat haluais maksaa enemmän. Voihan sitä hakea ja neuvotella palkoista esim. ja siinä sivussa tehdä julkisella töitä, kunnes natsaa paremmin. Laittaa vaikka palkkatoiveen heti hakemukseen niin ei joudu tuhlaamaan omaa aikaansa köyhien työnantajien kanssa? :D
Se on sitä sairaanhoitajan "perustyötä", tarkoitin esim. vastaavaa hoitajaa tai osastonhoitajaa jne johon tarvitaan yleensä työkokemusta ja/tai yamk. Yksityisellä lähtöpaikka voi olla kovempi, mutta kun tuosta kolmivuorotyöstä repii vielä ilta, yö ja viikonloppulisät. Kerta kuussa pelkästään la ja su yöt tuo tuntuvan lisän. Yksityisellä useammin on arkityö.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Joo aika asialliseltahan tuo 3k€ liksa tuntuu vastavalmistuneen hoitajan aloituspalkaksi.

Itsekin tosiaan 15v työkokemuksella ja 8v spesifisellä kokemuksella omasta nichéstä painan "engineer" tittelillä hommia 3800 euron kk-liksalla...

Mulla on vähän sellanen fiilis itsellä, että hoitajat luulee olevansa jossain suuressakin palkkakuopassa, mutta oikeasti ne ei ole. Julkisella vaan on matalammat liksat kuin esim. insinöörihommissa koska palkat maksetaan veroista. Jokainen satanen tai tonni lisää lähtee veronmaksajien kukkarosta. Karrikoiden vois sanoa että sairaanhoitaja on kulu, mutta esim. tuotekehitysinsinööri on investointi joka tuottaa firmalle rahaa enemmän kuin palkkansa tuo kustannuksia.

Jos nyt ihan yleisellä tasolla noita "500-1000 euron" korotuksia miettii, niin tollaset palkankorotukset nostais sairaanhoitajien palkat ihan eri kategoriaan verrattuna kaikkiin muihin julkisen puolen työntekijöihin. Jos verrataan muihin "vastuullisiin ammatteihin" niin esim. peruskoulun luokanopettajan alkupalkka ilman lisiä n. 2600 (yleensä käytännössä nousee tuosta jonkin verran ylituntien ym. myötä), varhaiskasvatuksen (päiviäkotien) opettajan palkka n. 2400 eur, lastenhoitajan n. 2050 eur, palomiehen peruspalkka n. 2000 euroa, palomies-ensihoitajan satasen tai pari enemmän, poliisien alkupalkat n. 2000 euroa, the list goes on ja yhteinen nimittäjä on kakkonen palkan alussa.

Lainaus Kuntatyönantajien kommentista:
Jos näille sote-tessiin kuuluville maksettaisiin 300 euroa lisää kuukaudessa, se tarkoittaisi KT:n mukaan keskimäärin peräti 11,7 prosentin korotusta kuukausipalkkaan ja maksaisi lähes miljardin vuodessa. Kunnallisveroa pitäisi nostaa jokaikisessä Suomen kunnassa yhden prosenttiyksikön verran.
Pikaisesti päissään laskettuna "500-1000 euron" palkankorotukset sote-henkilöstölle maksais jotain puolestatoista kolmeen miljardia euroa vuodessa ja nostais kunnallisveroa suunnilleen vastaavat prosenttiyksiköt.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
Noh ne on niitä arvovalintoja joita poliitikot tekee. Et onko hoitajia töissä, vai ei. Hakeeko hoitajia hoitajakoulutukseen, vai menevätkö muulle alalle. Pysyykö nykyiset töissä, vai vaihtavatko alaa. Itse hakisin yksityiselle töihin jo siksi, ettei tarvitse välttämättä olla varalla tai tehdä vuorotyötä niin paljoa tai sensellaista. Ei se rahallinen korvaus oo oikein riittävä mulle. Kukin arvioi oman tilanteensa toki.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Itse olen ihmetellyt sitä, miksi juuri hoitajat kokevat/koetaan olevan niin suuressa palkkakuopassa. Eipä esim. samalla koulutusvaatimuksella työskentelevien poliisien peruspalkat sen kummempia ole, vaikka työ on vähintään yhtä vaativaa ja huomattavasti vaarallisempaa. Palomiesten peruspalkka taitaa edelleen olla alle kahden tuhannen euron, vaikka puhutaan ammatista, jossa eläkeikä on korkeampi kuin sen parissa työskentelevien keskimääräinen eliniänodote. Sitten vielä kandin papereilla työskentelevät lastentarhanopettajat, jotka tienaa about saman tai vähemmän kuin joku peruskoulupohjalta kiveksiään neppaileva varastomies.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Joo aika asialliseltahan tuo 3k€ liksa tuntuu vastavalmistuneen hoitajan aloituspalkaksi.

Itsekin tosiaan 15v työkokemuksella ja 8v spesifisellä kokemuksella omasta nichéstä painan "engineer" tittelillä hommia 3800 euron kk-liksalla...

Mulla on vähän sellanen fiilis itsellä, että hoitajat luulee olevansa jossain suuressakin palkkakuopassa, mutta oikeasti ne ei ole. Julkisella vaan on matalammat liksat kuin esim. insinöörihommissa koska palkat maksetaan veroista. Jokainen satanen tai tonni lisää lähtee veronmaksajien kukkarosta. Karrikoiden vois sanoa että sairaanhoitaja on kulu, mutta esim. tuotekehitysinsinööri on investointi joka tuottaa firmalle rahaa enemmän kuin palkkansa tuo kustannuksia.

Jos nyt ihan yleisellä tasolla noita "500-1000 euron" korotuksia miettii, niin tollaset palkankorotukset nostais sairaanhoitajien palkat ihan eri kategoriaan verrattuna kaikkiin muihin julkisen puolen työntekijöihin. Jos verrataan muihin "vastuullisiin ammatteihin" niin esim. peruskoulun luokanopettajan alkupalkka ilman lisiä n. 2600 (yleensä käytännössä nousee tuosta jonkin verran ylituntien ym. myötä), varhaiskasvatuksen (päiviäkotien) opettajan palkka n. 2400 eur, lastenhoitajan n. 2050 eur, palomiehen peruspalkka n. 2000 euroa, palomies-ensihoitajan satasen tai pari enemmän, poliisien alkupalkat n. 2000 euroa, the list goes on ja yhteinen nimittäjä on kakkonen palkan alussa.

Lainaus Kuntatyönantajien kommentista:


Pikaisesti päissään laskettuna "500-1000 euron" palkankorotukset sote-henkilöstölle maksais jotain puolestatoista kolmeen miljardia euroa vuodessa ja nostais kunnallisveroa suunnilleen vastaavat prosenttiyksiköt.
Taitaa sairaanhoitajan minimipalkka olla n. 2200€ ja keskipalkka n. 2500€ luokkaa, joka on korkeakoulututkinnasta aika kehno palkka ammattia vastaavasta työstä, joten tuo 300€ olisi ihan minimi mitä tuota saisi korottaa jos halutaan että sairaanhoitajia riittää, nykyinen palkkarakenne ei varmastikaan juuri houkuttele lähihoitajia opiskelemaan, kerran 3 vuoden koulutuksesta saa melko olemattoman palkankorotuksen. Toki ongelma ilmenee muillakin aloilla, mutta ainakin sairaanhoitajien kohdalla kyseessä on todellinen ongelma. Toki moni uusi sairaanhoitaja varmistaa heikon palkkansa jo opiskeluvaiheessa, puolisonkin moni opiskelijakaveri meni sieltä mistä aita on matalin, työharjoittelut tyyliin puhelinvastaajana, ei tuollaisella koulutuksella voi odottaakaan pääsyä esim. tehoyksikköön, puoliso kun kävi suurimman osan työharjoitteluista yksiköissä joissa oikeasti oppii (päivystys, akuutti, teho), siksi kai tuo rekryttiinkin suoraan työharjoittelusta teholle.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Taitaa sairaanhoitajan minimipalkka olla n. 2200€ ja keskipalkka n. 2500€ luokkaa, joka on korkeakoulututkinnasta aika kehno palkka ammattia vastaavasta työstä, joten tuo 300€ olisi ihan minimi mitä tuota saisi korottaa jos halutaan että sairaanhoitajia riittää, nykyinen palkkarakenne ei varmastikaan juuri houkuttele lähihoitajia opiskelemaan, kerran 3 vuoden koulutuksesta saa melko olemattoman palkankorotuksen. Toki ongelma ilmenee muillakin aloilla, mutta ainakin sairaanhoitajien kohdalla kyseessä on todellinen ongelma. Toki moni uusi sairaanhoitaja varmistaa heikon palkkansa jo opiskeluvaiheessa, puolisonkin moni opiskelijakaveri meni sieltä mistä aita on matalin, työharjoittelut tyyliin puhelinvastaajana, ei tuollaisella koulutuksella voi odottaakaan pääsyä esim. tehoyksikköön, puoliso kun kävi suurimman osan työharjoitteluista yksiköissä joissa oikeasti oppii (päivystys, akuutti, teho), siksi kai tuo rekryttiinkin suoraan työharjoittelusta teholle.
Sehän on lähtöpalkka alimmasta tehtävästä, mitä voi tehdä. Sairaanhoitajat saa vielä vuosilisät ilman mitään meriittejä, ei tarvi kuin töissä olla lisää palkkaa saa oli sitten paska työntekijä tai hyvä. TEHY vähimmäispalkka 2500€ lähdöt (sairaalat), muut jotain 2300€ kuten vanhustenhoito. Julkisella 2200 jos teet ihan perushommaa. Tuo peruspalkka skaalaa sitten 3000€ asti ennen lisiä tehtävien mukaan.

Kyllä tuo on hyvä palkka moneen vaativampaan yhteiskunnalliseen tehtävään nähden. Sanoisin, että ihan oikeutettua sen perushomman olevan halpaa ihan vaatimuksen mukaan. Lähtöpalkka on hyvällä tasolla, vaativampiin tehtäviin voidaan laittaa extraa kuten teho ja ensihoito. Niihin käytettävät varat sitten leikataan jostain muusta, vaikka asumistuesta (sarkasmi).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mäki olen sitä mieltä että kaikille olis kivempi maksaa isompaa liksaa, mutta jos koko julkisen sektorin palkkoja korotetaan (koska jos yksi saa "kuoppakorotuksen" niin kaikille muillekin se täytyy antaa ennemmin tai myöhemmin) useita satoja euroja, niin meillä on julkisten kulujen räjähtämisen takia sellainen talouskriisi käsissä ettei ole vähään aikaan nähty.

Mä edelleenkin uskallan väittää, että sairaanhoitajien työhönsaantia ja niiden pysymistä työssä voisi parantaa miljardeja maksavien palkankorotusten sijaan myös sillä, että työympäristöt laitettais kuntoon. Kenenkään muun en ole kuullut valittavan niin paljon, julkisuudessa ja yksityisesti, paskasta työympäristöstä, paskasta esihenkilötoiminnasta, paskasta ilmapiiristä, paskasta siitä tästä ja tuosta liittyen työn järjestelyihin kuin sairaanhoitajien.

Ja mä olen ihan samaa mieltä jarhun kanssa siitä, että sen palkan pitäis seurata enemmän sitä oikeaa, reaalista työn vaativuutta ja työntekijän osaamista. Ne hoitajat jotka työskentelee jossain terveyskeskuksen respassa nyt tuskin tarvitsee siitä hommasta 4k kuukausiliksaa, mutta joku erikoisosaamista omaava teho-osaston konkari voi hyvinkin olla sen palkan arvoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Taitaa sairaanhoitajan minimipalkka olla n. 2200€ ja keskipalkka n. 2500€ luokkaa, joka on korkeakoulututkinnasta aika kehno palkka ammattia vastaavasta työstä, joten tuo 300€ olisi ihan minimi mitä tuota saisi korottaa jos halutaan että sairaanhoitajia riittää, nykyinen palkkarakenne ei varmastikaan juuri houkuttele lähihoitajia opiskelemaan, kerran 3 vuoden koulutuksesta saa melko olemattoman palkankorotuksen. Toki ongelma ilmenee muillakin aloilla, mutta ainakin sairaanhoitajien kohdalla kyseessä on todellinen ongelma. Toki moni uusi sairaanhoitaja varmistaa heikon palkkansa jo opiskeluvaiheessa, puolisonkin moni opiskelijakaveri meni sieltä mistä aita on matalin, työharjoittelut tyyliin puhelinvastaajana, ei tuollaisella koulutuksella voi odottaakaan pääsyä esim. tehoyksikköön, puoliso kun kävi suurimman osan työharjoitteluista yksiköissä joissa oikeasti oppii (päivystys, akuutti, teho), siksi kai tuo rekryttiinkin suoraan työharjoittelusta teholle.
Perusongelma tässä on mielestäni enemmän se, että sairaanhoitajan ammatista on tehty trendikkäästi "korkeakoulu"tutkinto, jota se lähtöjään ei ole ollut. Nyt kun on vähän aikaa näin kouluteltu ja aivopesty porukkaa, niin alkavat itsekin uskoa kuuluvansa korkeakoulutettujen vertailuryhmään ja palkka alkaa sitä myötä tuntua huonolta. Kyllä sitä itsekin palkkakuopassa kokisi olevansa, jos vertaisi konsernin CEO:n palkkarakenteeseen.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Kenenkään muun en ole kuullut valittavan niin paljon, julkisuudessa ja yksityisesti, paskasta työympäristöstä, paskasta esihenkilötoiminnasta, paskasta ilmapiiristä, paskasta siitä tästä ja tuosta liittyen työn järjestelyihin kuin sairaanhoitajien.
Koska missään muualla ei ole noin saatanasti naisia yliedustettuna, käkättämässä kaikista mahdollisista epäkohdista keksien väliin hieman omiakin, joista vuosien mittaan on tullut yleinen totuus.

Tämä on puolestaan iskostanut saman ajatusmaailman about koko valtakuntaan, jolloin alalle hakeutuminen on pienentynyt. Olisi kieltämättä noille hoitsuillekin ihan paikallaan vierailla jossakin huonomman palkan paskahommissa tutustumassa, nähdä hieman että aidan toisella puolella ei ole välttämättä ruohoa ollenkaan. Realismia peliin, joka sh-palkkakeskustelusta uupuu yleensä täysin.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Perusongelma tässä on mielestäni enemmän se, että sairaanhoitajan ammatista on tehty trendikkäästi "korkeakoulu"tutkinto, jota se lähtöjään ei ole ollut. Nyt kun on vähän aikaa näin kouluteltu ja aivopesty porukkaa, niin alkavat itsekin uskoa kuuluvansa korkeakoulutettujen vertailuryhmään ja palkka alkaa sitä myötä tuntua huonolta. Kyllä sitä itsekin palkkakuopassa kokisi olevansa, jos vertaisi konsernin CEO:n palkkarakenteeseen.
No "korkeakoulu"tutkinto se on siinä missä perus insinöörikoulutuskin, tulevan työn vaativuustaso koulutukseen nähden voi olla vaatimatonta kuten se ylituotetuilla insinööreilläkin usein on, jolloin tietysti palkankaan ei tarvitse olla oikeasti koulutusta vaativan/vastaavan työn palkkatasoa vastaava.

Ehkä paras keino olisi tehdä radikaali palkkarakennemuutos ja vaativuustasojen palkkaerot tehtäisi selkeiksi, eli esim. teholta selkeästi parempi palkka kuin puhelinvastaajasta, nykyisin ero taitaa olla muutamia satasia. Mutta joo, kannattaa varmaan puolison olla ihan tyytyväinen tilanteeseensa, hakekoon muutaman vuoden työkokemusta tuolta ja katselee sitten lähteekö erikoissairaanhoitoon jatkamaan vai katseleeko yksityiseltä paikkaa, täällä ei taida paljoa hoitoalalla työskenteleviä olla kuulolla, joten en odota saavani tämän parempia vastauksia. :happy:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Sohaistaanpas ampiaispesää ja keskustellaan hoitajien palkoista. Puoliso pääsi sairaanhoitajaksi julkiselle puolelle sydänteholle jossa vaativuustason mukainen peruspalkka n. 2970€, tuohon toki lisät päälle jotka lienee n. 500-1000€. Mietin onko täällä tietoa olisiko yksityisellä mahdollisuus päästä selvästi parempiin palkkoihin, vai tyytykö tuohon ja hakee työkokemusta tuosta, juuri valmistunut/valmistumassa ammattiin. Julkisella ei taida paljoa parempaan palkkaan päästä perus sairaanhoitajana. Olisihan tuosta työstä asianmukaista saada jo peruspalkkaan se 500-1000€ korotus..
Kuulostaa kyllä ihan helvetin hyvältä kokonaisansiolta varsinkin kun peilaa siihen kaikkeen valitukseen mitä mediassa on viikottain.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Moni taas meinaa unohtaa käytännön asioita ja tuijottaa vain numeroita. Ensinnäkin, eikös tuo duuni ole kolmivuorotyötä, eli perheelliselle varsinkin voi olla haastavaa. Toiseksi, palkkakatto tuli jo käytönnössä vastaan. "Ikälisä" nyt mikään kunnon palkankorotus ei ole ja sitäkin saa odotella vuosia.

Eli se että sairaanhoitaja saa esim 3500€ bruttopalkan, ei ole mitään kevyttä 8->16 duunia. Kun taas esim samantasoisella insinöörikoulutuksella aloituspalkka on ehkä pienempi, mutta todennäköisesti teet 8-16 duunia, ehkä etänä ja palkka nousee sitä mukaan kun vaihtaa työpaikkoja, mikä sairaanhoitajilla ei onnistu.

Ja sitten on nämä 2400€ tienaavat sairaanhoitajat joilla ei ole edes mahdollisuutta tehdä mitään yövuoroja tai jononpurkuja yms. Sekä perheellisistä syistä niitä ei välttämättä edes pysty tekemään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 567
Viestejä
4 166 631
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom