Olen julkisella puolella duunissa ja palkan määrää vaativuusarviointi, jonka esimies tekee. Rekrytään uutta tyyppiä mun työkaveriksi, työnkuva täysin sama kun itellä. Työhaastatteluissa esimies on mainostanut korkeampaa työnkuvan vaativuusarviointiluokkaa hakijoille, en tiedä mainostaako siksi että luulisivat saavansa parempaa palkkaa vai onko kyseessä esimiehen osalta vain epätietoisuus. Olen itse mukana haastattelemassa näitä ihmisiä joten kuulen sitä kautta esimiehen mainostamat palkkaluokat. Esimies on antanut joka haastattelussa ymmärtää, että uudelle työntekijälle olisi tulossa isompi kakku vastuualueista kuin minulle, vaikka emme ole käyneet minkäänlaisia keskusteluja vastuiden jakamisesta edellisen työntekijän poistuttua kuvioista.
Viime haastattelussa esimies sitten mainosti työkaveriksi haastateltavalle ihmiselle n. 600e parempaa kuukausipalkkaa kuin mitä itse saan, joten ajattelin vähän kysäistä esimieheltä, että pitäisikö sen myötä myös minun palkkaa arvioida uusiksi jos kerta uusille työntekijöille mainostetaan parempaa vaativuusluokkaakin. Vastauksena oli erittäin ärtynyt "en ole kenellekään sanonut että aloituspalkka olisi tuollainen tai että he pääsisivät parempaan vaativuusluokkaan arvioinnissa". Rekryämämme ihminen totesi haastattelussa että "kiva, kun hän luuli että palkka tulee laskemaan jos tulee tänne töihin mutta tuo palkka kuulostaa hyvältä", eli hän ymmärsi saavansa palkan jonka esimieheni markkinoi tuossa haastattelussa. Tiedän, että palkkaamamme henkilö tulee saamaan yli 600e huonompaa palkkaa kuin se, mikä hänelle jäi mieleen haastattelussa, jos esimies ei kikkaile vaativuusarviointien kanssa ja tee aivan minusta eroavaa vaativuusarviointia uudelle rekrylle.
Nyt en tiedä, eikö esimies pysty käsittelemään omaa mokaansa ja sen vuoksi puolustautuu välittömästi hyökkäämällä vastaan vai mikä tilanne on, mutta minulle jää jatkuvasti haastatteluissa tilanne, että kaveriksi ollaan palkkaamassa ihmistä, joka tulee saamaan enemmän palkkaa kuin minä. Kyseenalaistin tämän esimiehelle sähköpostilla, joka puolustautui välittömästi sanomalla, että hän ei todellakaan ole väittänyt mitään tällaista ja että "onko sulla joku ongelma tämän kanssa?". Todella offensiivinen meininki siis kaiken kaikkiaan palkkakeskustelun suhteen. Selkeästi siis esimieskontakti ei ole mitenkään terveellinen eikä hänelle pysty asiasta sanomaan rehellisen keskustelun puitteissa.
Nyt en oikein tiedä miten asian kanssa tulisi edetä. En uskalla enää häneltä kysyä tulevan työkaverin palkkaluokista, en oikeastaan uskalla pyytää palkankorotustakaan enkä varsinkaan kyseenalaistaa rekryprosessin palkkakeskustelujen lopputulosta. En kuitenkaan aio niellä tilannetta, jossa uusi ihminen samoilla vaativuuksilla luokiteltaisiin ylempään vaativuusluokkaan kuin minä ja saisi sitä myötä parempaa palkkaa. En jotenkin ihmettelisi vaikka esimies luokittelisikin naisen parempaan luokkaan, koska itselle on jäänyt sellainen kuva että hän ei naisena oikeastaan arvosta yhdenkään miehen työpanosta työpaikallaan.