Palkkakeskustelu

Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Tässä on jo korotus ihan kohdallaan :) tuntuu jo lompakossakin jos 3700 -> 5200€ nousee kk-liksa. Ja hyvä näin!
On kohdallaan, joskin täytyy huomata, että ainakin n. 500€ 1500 euron korotuksesta menee asumiskustannusten nousuun, kun joutuu/pääsee pk-seudulle.

Oma edellinen siirto oli pois pk-seudulta reilu vuosi sitten. Laskin, että lyhentyneiden työmatka-aikojen ja halventuneen vuokran ansiosta "tienasin" lähemmäs tonnin ekstraa sen lisäksi, että virallinen palkkakin nousi lähes toisen mokoman.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
On kohdallaan, joskin täytyy huomata, että ainakin n. 500€ 1500 euron korotuksesta menee asumiskustannusten nousuun, kun joutuu/pääsee pk-seudulle.

Oma edellinen siirto oli pois pk-seudulta reilu vuosi sitten. Laskin, että lyhentyneiden työmatka-aikojen ja halventuneen vuokran ansiosta "tienasin" lähemmäs tonnin ekstraa sen lisäksi, että virallinen palkkakin nousi lähes toisen mokoman.
Tämähän se on, minkä vuoksi en ole tuotakaan tarjousta ihan summittaisesti hyväksynyt. Tällä hetkellä työmatka on luokkaa 6 km, ja uudessa työssä toivoisin, että työmatka olisi edes satunnaisesti pyöräiltävissä, i.e. etäisyys työpaikkaan pitäisi olla alle ~ 20 km. Jos taas työmatka kasvaisi kauheasti tuon yli, minkä vuoksi meidän tarvitsisi hommata talouteen toinen auto, niin se kummasti heikentäisi myös tämän diilin hyvyyttä.

Mitä asumiskustannusten nousuun noin yleisesti ottaen tulee, niin asunnot ovat kalliimpia juu, mutta kaipa siitä kalliimmasta asunnosta saa myös enemmän rahaa myydessä, jos/kun siitä siirtyy joskus seuraavaan osoitteeseen. Tässäkin toki olettaen, etteivät asuntomarkkinat olisi kauhean kuplautuneet, mikä sitten voisi tulevaisuudessa johtaa ostetun kämpän arvon romahtamiseen. Hieman helpotusta asiaan tuo se, että kunnallisveroprosentit ovat pääsääntöisesti pk-seudulla Varsinais-Suomea alhaisemmat. Vai tarkoititko asumiskustannuksilla jotain muuta kuin pelkästään asunnon osto-/myyntihintaa? Vuokrakämpän tapauksessa tuo asumiskustannusten nouseminen on vielä omistusasumista ilmeisempää.

Yksi motivaattori tämän tarjoukseen hyväksymiseen on myös se, että kiipeän suoraan tuon 4k-portaan yli, mitä palkkaan tulee. Sitten joskus, kun työpaikan vaihtaminen tulee kenties ajankohtaiseksi, niin senhetkinen palkka on kuitenkin yksi asia, jota voi palkkaneuvotteluissa käyttää "lyömäaseena". Olen toki ajatellut asian myös pahimman kautta, että entä jos/kun tulee huonommat ajat, niin olenko ison palkkani kanssa ylimpänä ulos potkittavien listalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Tämähän se on, minkä vuoksi en ole tuotakaan tarjousta ihan summittaisesti hyväksynyt. Tällä hetkellä työmatka on luokkaa 6 km, ja uudessa työssä toivoisin, että työmatka olisi edes satunnaisesti pyöräiltävissä, i.e. etäisyys työpaikkaan pitäisi olla alle ~ 20 km. Jos taas työmatka kasvaisi kauheasti tuon yli, minkä vuoksi meidän tarvitsisi hommata talouteen toinen auto, niin se kummasti heikentäisi myös tämän diilin hyvyyttä.

Mitä asumiskustannusten nousuun noin yleisesti ottaen tulee, niin asunnot ovat kalliimpia juu, mutta kaipa siitä kalliimmasta asunnosta saa myös enemmän rahaa myydessä, jos/kun siitä siirtyy joskus seuraavaan osoitteeseen. Tässäkin toki olettaen, etteivät asuntomarkkinat olisi kauhean kuplautuneet, mikä sitten voisi tulevaisuudessa johtaa ostetun kämpän arvon romahtamiseen. Hieman helpotusta asiaan tuo se, että kunnallisveroprosentit ovat pääsääntöisesti pk-seudulla Varsinais-Suomea alhaisemmat. Vai tarkoititko asumiskustannuksilla jotain muuta kuin pelkästään asunnon osto-/myyntihintaa? Vuokrakämpän tapauksessa tuo asumiskustannusten nouseminen on vielä omistusasumista ilmeisempää.

Yksi motivaattori tämän tarjoukseen hyväksymiseen on myös se, että kiipeän suoraan tuon 4k-portaan yli, mitä palkkaan tulee. Sitten joskus, kun työpaikan vaihtaminen tulee kenties ajankohtaiseksi, niin senhetkinen palkka on kuitenkin yksi asia, jota voi palkkaneuvotteluissa käyttää "lyömäaseena". Olen toki ajatellut asian myös pahimman kautta, että entä jos/kun tulee huonommat ajat, niin olenko ison palkkani kanssa ylimpänä ulos potkittavien listalla.
Verojen jälkeen käteen jää n. 500€ enemmän kiitos progression. Puntaroi sen perusteella kannattaako.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tämähän se on, minkä vuoksi en ole tuotakaan tarjousta ihan summittaisesti hyväksynyt. Tällä hetkellä työmatka on luokkaa 6 km, ja uudessa työssä toivoisin, että työmatka olisi edes satunnaisesti pyöräiltävissä, i.e. etäisyys työpaikkaan pitäisi olla alle ~ 20 km. Jos taas työmatka kasvaisi kauheasti tuon yli, minkä vuoksi meidän tarvitsisi hommata talouteen toinen auto, niin se kummasti heikentäisi myös tämän diilin hyvyyttä.

Mitä asumiskustannusten nousuun noin yleisesti ottaen tulee, niin asunnot ovat kalliimpia juu, mutta kaipa siitä kalliimmasta asunnosta saa myös enemmän rahaa myydessä, jos/kun siitä siirtyy joskus seuraavaan osoitteeseen. Tässäkin toki olettaen, etteivät asuntomarkkinat olisi kauhean kuplautuneet, mikä sitten voisi tulevaisuudessa johtaa ostetun kämpän arvon romahtamiseen. Hieman helpotusta asiaan tuo se, että kunnallisveroprosentit ovat pääsääntöisesti pk-seudulla Varsinais-Suomea alhaisemmat. Vai tarkoititko asumiskustannuksilla jotain muuta kuin pelkästään asunnon osto-/myyntihintaa? Vuokrakämpän tapauksessa tuo asumiskustannusten nouseminen on vielä omistusasumista ilmeisempää.

Yksi motivaattori tämän tarjoukseen hyväksymiseen on myös se, että kiipeän suoraan tuon 4k-portaan yli, mitä palkkaan tulee. Sitten joskus, kun työpaikan vaihtaminen tulee kenties ajankohtaiseksi, niin senhetkinen palkka on kuitenkin yksi asia, jota voi palkkaneuvotteluissa käyttää "lyömäaseena". Olen toki ajatellut asian myös pahimman kautta, että entä jos/kun tulee huonommat ajat, niin olenko ison palkkani kanssa ylimpänä ulos potkittavien listalla.
Vaikea uskoa, että ihmisiä palkan perusteella pois potkittaisiin... Aika monet YT:t olen käynyt läpi, eikä koskaan kyllä tollaista ole mielestäni ilmennyt.

PK-Seudulla noin lähtökohtaisesti myös asunnossa kiinni oleva raha on paremmin turvassa kuin muualla maassa (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta)...
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Verojen jälkeen käteen jää n. 500€ enemmän kiitos progression. Puntaroi sen perusteella kannattaako.
Onko tuossa sinun luvussa mukana jotain muutakin kuin ennakkopidätys ansiotuloista? Minun tutkiskelun perusteella marginaalivero tuolla tulotasolla on 50,8 prosenttia --> käteen jäisi noin 750 euroa enemmän kuussa kuin nykyisin, mikäli paikkakunta (ja siten myös kunnallisveroprosentti) pysyisi samana. Mutta kun uudella paikkakunnalla kunnallisvero on 1,5 prosenttiyksikköä nykyistä paikkakuntaa alhaisempi, niin tämä näkyy suoraan siinä, paljonko käteen jää enemmän (noin 80 euroa). Tuo summa voi toki vielä sitten pienetä, kun siinä huomioidaan muutokset kiinteissä kuluissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Vaikea uskoa, että ihmisiä palkan perusteella pois potkittaisiin... Aika monet YT:t olen käynyt läpi, eikä koskaan kyllä tollaista ole mielestäni ilmennyt.
Ainakin IT-puolella olen nähnyt sitä, että vuosien saatossa tarpeettomiksi "taantuneiden" entisten huippuosaajien palkat ovat suhteettoman korkeat suhteessa hyötyyn mitä firma heistä saa ja osa sitten heivataan jollain tapaa pellolle. En tiedä minkä verran tätä tapahtuu Suomessa, mutta ainakin ulkomailla olen nähnyt.

On kohdallaan, joskin täytyy huomata, että ainakin n. 500€ 1500 euron korotuksesta menee asumiskustannusten nousuun, kun joutuu/pääsee pk-seudulle.
Asumisen hintaero on myös monella tapaa pienempi kuin hintalappua katsomalla voisi uskoa:
Jos Helsingissä kämppä maksaa 300k ja Tampereella 200k ja kummankin asunnon odotetaan vain pitävänsä arvonsa, niin lainan korkoihin kuluu toki enemmän kuussa, mutta jos lainan koko on esim. 250k vs 150k ja korko on 0.6%, niin ero on 50e/kk kuussa... Lainan lyhennys on tietty 250k lainalla paljon isompi, mutta lyhennys ei ole kulu.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Ainakin IT-puolella olen nähnyt sitä, että vuosien saatossa tarpeettomiksi "taantuneiden" entisten huippuosaajien palkat ovat suhteettoman korkeat suhteessa hyötyyn mitä firma heistä saa ja osa sitten heivataan jollain tapaa pellolle. En tiedä minkä verran tätä tapahtuu Suomessa, mutta ainakin ulkomailla olen nähnyt.
Tapahtuu, varsinkin tällä hetkellä. YT:t mitä nyt käydään ei ole niitä ns. tehostamisohjelmia vaan puhtaasti "kovapalkkaisten" mutta osaamiseltaan vanhentuneiden tyyppien siirtämistä pois avaten tilaa uusille alueille.

Monessa firmassa varsinkin sitä seniorin keskijohdon siirtämistä ulos, joilla erikoisala oli "siisti" noin 5-10 vuotta sitten.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Meillä niitä osaajia ei ole edes usein yritetty kouluttaa uusiin hommiin vaikka heillä olisi saattanut olla kiinnostusta ja kykyä ainakin ehdottomasti. Samaan aikaan valitetaan kun ei löydy niitä korvaavia. Käsittämätöntä meininkiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Yksi motivaattori tämän tarjoukseen hyväksymiseen on myös se, että kiipeän suoraan tuon 4k-portaan yli, mitä palkkaan tulee. Sitten joskus, kun työpaikan vaihtaminen tulee kenties ajankohtaiseksi, niin senhetkinen palkka on kuitenkin yksi asia, jota voi palkkaneuvotteluissa käyttää "lyömäaseena". Olen toki ajatellut asian myös pahimman kautta, että entä jos/kun tulee huonommat ajat, niin olenko ison palkkani kanssa ylimpänä ulos potkittavien listalla.
Jos ja kun menet joskus uuteen työpaikkahaastatteluun, niin sillä historialla (= edellisellä palkalla) ei ole merkitystä niin hyvässä kuin pahassakaan. Edellinen palkka ei kuulu sille haastattelijalle millään tavalla, jonka vuoksi voit arvottaa itse itsesi mihin euromäärään tahansa. On kuitenkin eri asia että onko pyyntösi realistinen. Pelisilmää vaativia tilanteita kuten neuvottelutilanteet aina.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Jos ja kun menet joskus uuteen työpaikkahaastatteluun, niin sillä historialla (= edellisellä palkalla) ei ole merkitystä niin hyvässä kuin pahassakaan. Edellinen palkka ei kuulu sille haastattelijalle millään tavalla, jonka vuoksi voit arvottaa itse itsesi mihin euromäärään tahansa. On kuitenkin eri asia että onko pyyntösi realistinen. Pelisilmää vaativia tilanteita kuten neuvottelutilanteet aina.
Minusta tämä "mikä on nykyinen palkkasi?" kysymys pitäisi laittaa samaan kiellettyjen kysymysten listalle kuin "meinaatko tehdä joskus lapsia" -kysymys.

Täysin tarpeeton kysymys jolla firmat selvittää kilpailijoiden palkkoja. Pitkässä juoksussa aiheuttaa "hinta kartellia".
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Jos ja kun menet joskus uuteen työpaikkahaastatteluun, niin sillä historialla (= edellisellä palkalla) ei ole merkitystä niin hyvässä kuin pahassakaan. Edellinen palkka ei kuulu sille haastattelijalle millään tavalla, jonka vuoksi voit arvottaa itse itsesi mihin euromäärään tahansa. On kuitenkin eri asia että onko pyyntösi realistinen. Pelisilmää vaativia tilanteita kuten neuvottelutilanteet aina.
Nykypaikkaan hakiessa toimari kysyi haastattelussa silloista palkkatasoa ja palkkapyyntöä. Vähän yllätti, sanoin etten yleensä näistä puhu mutta kerroin kuitenkin palkan ja toiveen (+25%), ajattelin että on neuvotteluvaraa. KV-firma ja toimarikin ulkomailta, vähän naureskeli suomalaisten arkuudelle puhua palkkatasosta. Mutta sain töitä, pyynnön mukaisen palkan ja vuosibonukset. Suomalainen firma tuskin olisi kysynyt palkkaa kun ei kuulu tosiaan täällä tyyliin.

Mutta jos ollaan sillä osaamistasolla (enkä nyt puhu itsestäni) että haastattelu on kahdenvälinen neuvottelu jossa työnhakija katsastelee firman sopivuutta itselleen, niin ihan hyvin voi sanoa nykypalkan ja kysyä vaikka sitten että "miksi tulisin teille tällä samalla palkalla mitä saan nykyisestäkin paikasta?"
Voihan sitä tietysti valehdellakin jos tulee palkka puheeksi
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Minusta tämä "mikä on nykyinen palkkasi?" kysymys pitäisi laittaa samaan kiellettyjen kysymysten listalle kuin "meinaatko tehdä joskus lapsia" -kysymys.

Täysin tarpeeton kysymys jolla firmat selvittää kilpailijoiden palkkoja. Pitkässä juoksussa aiheuttaa "hinta kartellia".
Palkka-asiat ovat tasan ja ainoastaan työntekijän sekä yrityksen välinen asia, koska se määrittää työntekijän korvauksen tehdystä työstä.

Jos joku kysyy, että paljonko aiempi firma maksoi palkkaa, niin täytyy kyllä olla kaupungin hölmöin henkilö jos menee siihen vastaamaan. Ei liity millään tavalla siihen rekrytointitilanteeseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
Jos ja kun menet joskus uuteen työpaikkahaastatteluun, niin sillä historialla (= edellisellä palkalla) ei ole merkitystä niin hyvässä kuin pahassakaan. Edellinen palkka ei kuulu sille haastattelijalle millään tavalla, jonka vuoksi voit arvottaa itse itsesi mihin euromäärään tahansa. On kuitenkin eri asia että onko pyyntösi realistinen. Pelisilmää vaativia tilanteita kuten neuvottelutilanteet aina.
Hyvin puettu sanoiksi omat ajatukset aiheesta. Jos henkilöllä on enemmän arvoa työnantajalle kuin mitä palkkapyyntö on, järkevä työnantaja maksaa sen mielihyvin. Vaatii toki hyvää itsekritiikkiä tajuta oma todellinen arvonsa, ymmärtää yrityksen tarpeet mihin on hakemassa ja sitten kyetä saamaan vielä potentiaalinen työnantaja ymmärtämään, että henkilöllä on heille enemmän arvoa kuin mitä joutuvat hänestä maksamaan hintaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Aika montaa paikkaa olen hakenut, eikä kertaakaan ole kysytty nykyistä palkkaa. Olen kyllä joskus itse maininnut palkkatoiveen yhteydessä, mutta jos kokee olevansa ihan kuopassa jättää vaan sanomatta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Aika montaa paikkaa olen hakenut, eikä kertaakaan ole kysytty nykyistä palkkaa. Olen kyllä joskus itse maininnut palkkatoiveen yhteydessä, mutta jos kokee olevansa ihan kuopassa jättää vaan sanomatta.
Joo,aika sama. Mielestäni sitä nykyistä palkkaa ei ole itseltäni kysytty, mutta itse olen maininnut sen kun on keskusteltu uudesta palkasta. Jos se uusi toimenkuva on suunnilleen samanlainen ja nykyinen palkka ei ole ihan kuopassa niin voihan sen sanoa että "nykyisin tienaan noin XXX € ja toivoisin että uusi palkkani olisi luokkaa 1.1-1.2 XXX €, riippuen muista eduista". Yksi perustelu sille palkalle mitä pyydät. Ainakin helppo sanoa että en ole kiinnostunut jos uuden paikan palkka on reilusti pienempi kuin nykyinen.

Toisaalta sillä ei niin hirveästi ole väliä koska monesti on myös muita etuja, bonuksia sun muuta ja näistä ei varmasti ole järkeä puhua kovin kattavasti jossain uuden paikan työhaastattelussa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Toisaalta sillä ei niin hirveästi ole väliä koska monesti on myös muita etuja, bonuksia sun muuta ja näistä ei varmasti ole järkeä puhua kovin kattavasti jossain uuden paikan työhaastattelussa.
Jaa miksei? Kyllä mä olen aina edut ja bonukset halunnut tietää suht tarkkaankin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Jaa miksei? Kyllä mä olen aina edut ja bonukset halunnut tietää suht tarkkaankin.
Tarkoitin että ei ole järkevää keskustella vanhan paikan bonuksista yms eduista kovin tarkkaan uuden paikan työhaastattelussa (eikä se varmaan uuden paikan ihmisiä sinällään kiinnosta).

Itse olen nostanut vanhan paikan liksan esille "suuntaviivaksi" ja perusteeksi jollekin pyynnölle omalta puolelta mutta siihen mitä loppujen lopuksi saat firmasta liittyy usein muutakin kuin pelkkä perus-palkka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
On se meillä duunareilla vaan helppoa. Marssii haastatteluun, haastattelija kertoo työn kuvan ja paljonko siitä saa liksaa. Kiinnostaako? Eikö? Kiitos ja näkemiin ja seuraava sisään kunnen lyödään kättä päälle. Tapaamisesta selviää toki nopeammin kertomalla palkkatoiveensa heti haastattelun alussa, jonka jälkeen haastattelija sanoo että "otamme sitten teihin yhteyttä" ja lyödään kättä päälle ja mennään työkkäriin ettimään seuraavaa paikkaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
On se meillä duunareilla vaan helppoa. Marssii haastatteluun, haastattelija kertoo työn kuvan ja paljonko siitä saa liksaa. Kiinnostaako? Eikö? Kiitos ja näkemiin ja seuraava sisään kunnen lyödään kättä päälle. Tapaamisesta selviää toki nopeammin kertomalla palkkatoiveensa heti haastattelun alussa, jonka jälkeen haastattelija sanoo että "otamme sitten teihin yhteyttä" ja lyödään kättä päälle ja mennään työkkäriin ettimään seuraavaa paikkaa.
Tämä on kyllä hyvin kiteytetty miten se menee siellä suorittavassa portaassa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
On se meillä duunareilla vaan helppoa. Marssii haastatteluun, haastattelija kertoo työn kuvan ja paljonko siitä saa liksaa. Kiinnostaako? Eikö? Kiitos ja näkemiin ja seuraava sisään kunnen lyödään kättä päälle. Tapaamisesta selviää toki nopeammin kertomalla palkkatoiveensa heti haastattelun alussa, jonka jälkeen haastattelija sanoo että "otamme sitten teihin yhteyttä" ja lyödään kättä päälle ja mennään työkkäriin ettimään seuraavaa paikkaa.
No mites sitten? Toki nykyään haastatteluja ja testejä tuuppaa olemaan enemmän.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Mikähän on sähköinsinöörien työllisyystilanne nykyään? Luulishan töitä löytyvän ihan jo sen perusteella kuinka välttämättömyys sähkö nykypäivänä on. Minkälainen heidän palkkakehitys on yleisesti ottaen ja verrattuna muihin amk-tutkinnon suorittaneisiin?
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Sähköinsinööri AMK
2010 - 2011, ~1800 €/kk (harjoittelija)
2012, 2900 €/kk
2013, 3200 €/kk
2014, 3900 €/kk
2015, 4200 €/kk
2016, 4100 €/kk
2017, 4100 €/kk
2018, 4200 €/kk
2019, 5000 €/kk

Aika pitkään oli palkka jumissa tuon 4000 €/kk tuntumassa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
120
Sen verran kova palkka sähköinssille et mielellään lukisi tarkempaa kuvausta työstä. Normaali suunnittelija tuskin ihan noihin lukemiin pääsee?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Nyt menossa viides työpaikka valmistumisen jälkeen. Toimin suurien investoinprojektien päällikkönä. En työskentele kuitenkaan esimiesasemassa.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Jännä että firmat palkkaavat kaverin joka alle 2 vuoden välein vaihtaa toiseen firmaan. Itse en palkkaisi.
Miksi ei? Monipuolisella taustalla on ymmärrystä asioista laajemmin kuin ”company man”:lla. Ja on nähty monenlaisia tapoja tehdä asioita. Kyseinen henkilö selvästi sopeutuu nopeasti muutoksiin ja haluaa jopa itse tehdä niitä.

Itseäni epäilyttävät he, joilla on pitkä työhistoria samassa firmassa. Miksi ei ole haluttu edetä aktiivisesti? Onko näkemys asioista hyvinkin rajoittunut kokemuksen puutteen vuoksi?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Monipuolista taustaa voi kerryttää myös samalla työnantajalla. Olin edellisellä työnantajalla 7v ja kolmessa täysin eri työtehtävässä (ensin IT, sitten infosec ja lopuksi koodaajana). Nykysessä työpaikassa olen ollut 6v ja taas kolmas positio menossa. Tässä riittää ainakin vuodeksi hommia, sen jälkeen ”meidän” tuottaman arvon pitäisi olla moninkertainen aloituspisteeseen verrattuna ja pitää päättää osaanko jäädä nauttimaan siitä vai tarvitenko taas ongelmia korjattavaksi.

Etuna samassa yrityksessä olemisessa on, että kun 2-3v kuluttua on saanut oman alueen isoimmat ongelmat korjattua on samalla nähnyt yrityksen kannalta vielä isompia ongelmia ja hyvät lähtökohdat korjata ne. Ajan myötä voi myös saada laajempaa luottamusta radikaaleille ideoille ja tuntee ihmisten ja tiimien / osastojen välisen dynamiikan joka mahdollistaa positiivisemman hengen muutoksen keskellä.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Jännä että firmat palkkaavat kaverin joka alle 2 vuoden välein vaihtaa toiseen firmaan. Itse en palkkaisi.
Itsekkin olin tätä mieltä mut alan kallistua sille että ei siitä mitään haittaa ole. IT-alalla nähnyt kavereita jotka vaihtavat vuoden jälkeen firmaa. Vielä jopa menevät niihin firman rekry videoihin puhumaan firmasta kuinka hyvä meininki täällä on ja joka päivä innolla töihin jne. ja ollaan jo menossa toiseen firmaan :D
Itse jotenkin en viittisi tehdä tollasta kun kuitenki normaali ihminen on se joka mut on palkannut ja päättänyt luottaa muhun. Sitten kun ihmisiä palkkaa robootit niin varmaan vaihtelen firmaa vaikka joka kuukausi.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Itsekkin olin tätä mieltä mut alan kallistua sille että ei siitä mitään haittaa ole. IT-alalla nähnyt kavereita jotka vaihtavat vuoden jälkeen firmaa. Vielä jopa menevät niihin firman rekry videoihin puhumaan firmasta kuinka hyvä meininki täällä on ja joka päivä innolla töihin jne. ja ollaan jo menossa toiseen firmaan :D
Itse jotenkin en viittisi tehdä tollasta kun kuitenki normaali ihminen on se joka mut on palkannut ja päättänyt luottaa muhun. Sitten kun ihmisiä palkkaa robootit niin varmaan vaihtelen firmaa vaikka joka kuukausi.
Huomannut vastaavan trendin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Työnantajan näkökulmasta (ainakin omalla kohdalla) 1-2v on vähän liian lyhyt aika. Juuri kun kaveri alkaa tuottamaan niin alappa käynnistelemään taas rekryprosessia uudestaan...

Toki yksilön kannalta ihan eri asia. Ja on varmaan paljon töitä jossa lyhyt vaihtoväli ei ole este.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Onhan näitä. Edelliseen firmaan palkattiin johtajapositiion kaveri, jonka työhistoria (LinkedInistä just tsekkasin). Vanhimmasta uusimpaan:
-2v 3kk
-2v 2kk
-3v 11kk
-12kk
-8kk
-10kk
-2v 3kk
-5kk
-9kk
Ja nyt ollut nykypositiossa 1v 4kk.

Mun silmiin aika riskitapaus firmalle. Siis siinä mielessä, että viihtyy sen max. 2v ja lähtee.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Työnantajan näkökulmasta (ainakin omalla kohdalla) 1-2v on vähän liian lyhyt aika. Juuri kun kaveri alkaa tuottamaan niin alappa käynnistelemään taas rekryprosessia uudestaan...

Toki yksilön kannalta ihan eri asia. Ja on varmaan paljon töitä jossa lyhyt vaihtoväli ei ole este.
Näin joo mutta on firmoja jolla on kokoajan rekryt päällä ainakin täällä softapuolella. Uusia työntekijöitä tulee ja menee. Toki kokeneellakin kaverilla saattaa mennä se 1-2kuukautta (vielä pidempään jos palkataan vaikka ennen kesää) että pääsee siihen firman kultturiin sekä niihin tekniikoihin/ympäristöihin/järjestelmiin jota projekteissa käytetään/jota vastaan kehitetään.

Joskus voi olla, että uudella kaverilla on jotain tiettyä osaamista että voidaan antaa joku asiakas kaverille hoidettavaksi ja siten alkaa tuottaa melko nopeasti. Tosin kaveri joka on vuoden niin onko siitä hirveesti muuta hyvää kun että markkinoinnissa voidaan sanoa että tänä vuonnakin tänne tuli X määrä uusia ihmisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Kyllähän tuo varmaan monessa paikkaa toimiikin. Meillä ei oikein ole mitään HR:ää saati jatkuvaa hakua. Jokainen lähtö+rekry työllistää mua aika paljon. Kai sen voisi sanoa, että kuuluu palkkaan, mutta ennemmin mä käytän sen ajan johonkin muuhun (kuten tänne :D).

Ei siinä mitään on imho onnistuntu rekry aina parempi kuin laitostunut kaavoihin kangistunut kaveri, mutta olisi edes vähän aikaa talossa, mikä mun puolesta tarkottaa edes jotain 4v. Täällä ei myöskään voi kilpailla palkalla joten se tarkoitta sitä, että kaverit joita saadaan rekryttyä on suurella todennäköisyydellä matallla kokemuksella eli joutuvat opettelemaan ihan sitä työn tekemistäkin, jonka jälkeen lähtevät muualle tienaamaan :D. Johtaa siihen, että käytän urakotisijoita ennemmin. Osaaminen kilpailutettu ja voi pistää pois kun ei tarvitse. Yhteiskunnallisista syistä suosisin ennemmin omia työntekijöitä, mutta kyllä se kantapään kautta vaikuttaa täälläkin helpommalta ratkaisulta ja ehkä halvemmaltakin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Työnantajan näkökulmasta (ainakin omalla kohdalla) 1-2v on vähän liian lyhyt aika. Juuri kun kaveri alkaa tuottamaan niin alappa käynnistelemään taas rekryprosessia uudestaan...

Toki yksilön kannalta ihan eri asia. Ja on varmaan paljon töitä jossa lyhyt vaihtoväli ei ole este.
Yksilön kannalta harmillista ovat nuo loma-asiat, sikäli kun lomaa ei pääse kunnolla kertymään, jos firmaa on jatkuvasti vaihtamassa. Tämäkin on tietysti tiettyyn pisteeseen asti neuvottelukysymys, mutta jos ei ole timanttisia neuvottelutaitoja, niin sitten ei ole. Terveisin minä 30-vuotias, joka en vielä koskaan pitänyt neljän viikon kesälomaa.

Ehkä työnantajien pitäisi miettiä sitä, miksi työntekijät vaihtavat työpaikkaa niin useasti. Monelle motiivina on raha, ja minusta se onkin outoa (näin mutuna ajateltuna), että työnantajat ovat usein valmiita venyttämään uusien henkilöiden palkat äärimmilleen, jotta nämä saataisiin palkattua töihin, mutta pidemmän aikaa talossa jo olleita henkilöitä ei muisteta palkita riittävästi/lainkaan.

Etäisesti sama analogia pätee melkein kaikkeen myyntiin. Uusille asiakkaille tarjotaan aina kuu ja tähdet taivaalta, mutta pitkäaikaisille asiakkaille ei kyllä hevillä heru mitään ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Yksilön kannalta harmillista ovat nuo loma-asiat, sikäli kun lomaa ei pääse kunnolla kertymään, jos firmaa on jatkuvasti vaihtamassa. Tämäkin on tietysti tiettyyn pisteeseen asti neuvottelukysymys, mutta jos ei ole timanttisia neuvottelutaitoja, niin sitten ei ole. Terveisin minä 30-vuotias, joka en vielä koskaan pitänyt neljän viikon kesälomaa.
Mä olen kyllä aina firmaa vaihtaessa saanut täydet lomat. Ei noita kyllä montaa ole ollut, mutta 2000, 2003, 2007 ja 2017 :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Yksilön kannalta harmillista ovat nuo loma-asiat, sikäli kun lomaa ei pääse kunnolla kertymään, jos firmaa on jatkuvasti vaihtamassa. Tämäkin on tietysti tiettyyn pisteeseen asti neuvottelukysymys, mutta jos ei ole timanttisia neuvottelutaitoja, niin sitten ei ole. Terveisin minä 30-vuotias, joka en vielä koskaan pitänyt neljän viikon kesälomaa.

Ehkä työnantajien pitäisi miettiä sitä, miksi työntekijät vaihtavat työpaikkaa niin useasti. Monelle motiivina on raha, ja minusta se onkin outoa (näin mutuna ajateltuna), että työnantajat ovat usein valmiita venyttämään uusien henkilöiden palkat äärimmilleen, jotta nämä saataisiin palkattua töihin, mutta pidemmän aikaa talossa jo olleita henkilöitä ei muisteta palkita riittävästi/lainkaan.

Etäisesti sama analogia pätee melkein kaikkeen myyntiin. Uusille asiakkaille tarjotaan aina kuu ja tähdet taivaalta, mutta pitkäaikaisille asiakkaille ei kyllä hevillä heru mitään ylimääräistä.
Ei kai "kukaan" vaihda asiantuntijahommiin sopimatta, että täydet lomat alkavat heti alusta asti?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Ei kai "kukaan" vaihda asiantuntijahommiin sopimatta, että täydet lomat alkavat heti alusta asti?
Kuten sanottua, jos ei ole niitä neuvottelutaitoja, niin niitä ei sitten ole. Minä sain tässä tuoreimmassa siirrossani neuvoteltua yhden viikon ylimääräistä palkallista lomaa, mutta siinä se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 355
Työnantajan näkökulmasta (ainakin omalla kohdalla) 1-2v on vähän liian lyhyt aika. Juuri kun kaveri alkaa tuottamaan niin alappa käynnistelemään taas rekryprosessia uudestaan...

Toki yksilön kannalta ihan eri asia. Ja on varmaan paljon töitä jossa lyhyt vaihtoväli ei ole este.
Itse voisin kääntää hieman katsetta myös firman perehdytysprosessiin, jos menee kaksi vuotta ajaa uusi sisään :facepalm:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Itse voisin kääntää hieman katsetta myös firman perehdytysprosessiin, jos menee kaksi vuotta ajaa uusi sisään :facepalm:
Toihan riippuu ihan työtehtävistä. Joku kaupan kassa nyt lienee "hetivalmis" jos tule vastaavista tehtävistä ja uuden kassan perehdytyskään nyt tuskin kuukausia kestää.

Otetaan taas joku ihan random -esimerkki mun oman työuran ajalta. Uusi IT -johtaja 3000 ihmisen globaaliin organisaatioon teollisuudessa. Menee jo kuukausia kiertää kaikki ~10 lokaatiota ja tutustua ihmisiin. Sitten pitää ymmärtää, mitä firma tekee ja miten. Puolesta vuodesta vuoteen menee helposti niin että pääosa työajasta menee muuhun kuin oppimiseen / omaksumiseen. Tärkeän "Hiljaisen tiedon" omaksuminen kestää aina kauan. Pitää tutustua ihmisiin jne.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Itse voisin kääntää hieman katsetta myös firman perehdytysprosessiin, jos menee kaksi vuotta ajaa uusi sisään :facepalm:
Riippuu aivan täysin työstä. Jos teet paikassa A vaihtelevia asiakasprojekteja ei samanlaisten tekeminen paikassa B todennäköisesti vaadi pitkää sisäänajoaikaa. Jos taas vastaat esim. firman A markkinoinnista ja siirryt vastaamaan firman B markkinoinnista, joka ei lisäksi toimi täysin samalla alalla, niin aikaa meneekin jo huomattavasti enemmän, että pystyt kaikkeen siihen, mitä sinun duuniltasi odotetaan.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Riippuu tosiaan työstä ja yrityksestä. Osassa yrityksissä HR-johto tunuu panostavan kaiken energiansa siihen, että työntekijät ovat helposti korvattavissa, ja ettei tekijöille pääse syntymään minkäänlaista neuvotteluvoimaa. Se, että onko työ sitten lopulta motivoivaa saati tehokasta on toinen juttu. Päälliköitä ja managereita niin maan perkuleesti, että yhden lähtö ei ei vaikuta kun vähintään joku toinen on istunut kaikissa samoissa palavereissa. Ainakin vaihtuvuus tuolla tavalla saadaan pidettyä korkeana. Toivonmukaan tikapuissa riittää puolia kiivettäväksi, että kun se kapea työnkuva on siinä vuodessa koluttu niin seuraavaa positiota ei tarvi hakea firman ulkopuolelta.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Omat työpaikan vaihdot ovat olleet helposti perusteltavissa. Tämän ansiosta ne eivät ole huolestuttaneet rekrytoijaa. Nykyään moni esimies on tyytyväinen jos saavat palkattua täsmäosaajan esimerkiksi noin kolmen vuoden ajaksi. Täsmäosaamisen lisäksi uusi organisaatio saa hyödynnettäväksi monipuolisen kokemuksen aikaisemmista työnantajista.

Tarvitaan myös pitkän linjan osaajia joilla on takana pitkä kokemus samasta yrityksestä. Paras tulos saadaan usein aikaan kun muodostetaan monipuolinen tiimi, jossa uusi ja vanha törmää yhteen ennakkoluulottomasti.

Myös lasikattoja tai uran hidastumista saattaa muodostua, jolloin on hyvä harkita uutta firmaa. Nykyisessä firmassa saattaa olla yksi epävarma mahdollisuus uusiin haasteisiin. Samaan aikaan muita mahdollisuuksia on useita muissa firmoissa. Kannattaako odottaa epävarmaa tilaisuutta vai valita itse paras mahdollinen seuraava toimenkuva?

Useassa yrityksessä ainoa tapa edetä on esimiesasema. Jos taas on kiinnostunut vain haastavammista asiantuntijatehtävistä niin ainoa vaihtoehto on vaihtaa firmaa.

Kannattaa asettaa itselleen tavoitteet ja sen jälkeen on helpompi miettiä kuinka niihin päästään mahdollisimman todennäköisesti. Työelämä on muuttunut aika nopeasti projektiluontoisemmaksi tekemiseksi, jossa muutos on ainoa pysyvä tila. Kannattaa tämän vuoksi pitää huolta omasta osaamisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ei niitä lomia niin vain saada kaikilla aloilla kuten zepin it-alalla.
Tässä kohtaa voisikin todeta, että EK ja työnantajaliitot ovat vieneet aivan 100-0 työntekijäpuolta kolmikannassa loma-asioissa.

Se, että lomakertymä muodostuu edelliseltä lomakaudelta ja että kertymissä on iso ero työvuosien mukaan aiheuttaa valtava lukitusvaikutuksen työntekijälle pysyä samassa työpaikassa, jolloin hänen edellytyksensä pyytää palkankorotuksia pienenevät merkittävästi.

Ja AY-liike vielä toitottaa jotenkin ”saavuttaneensa” lomaedut, kun se on ”neuvotellut” ylivoimaisesti läntisen euroopan paskimman lomasäännöstön, eikä edes yritä parantaa tilannetta.

Vaikea keksiä huonompaa systeemiä työntekijän kannalta, koska nykysysteemi käytännössä vakiona polttaa lomat aina kun vaihtaa työnantajaa paremman palkan perässä.

Ja vastaavasti vaikea keksiä parempaa systeemiä työnantajan kannalta, kun osaavan työntekijän ei kannata lomien menetyksen uhalla lähteä muualle töihin.
 
Liittynyt
16.08.2019
Viestejä
2
Sattumalta törmäsin tähän foorumiin ja jäin mielenkiinnosta lukemaan tätä ketjua, laitetaan omatkin tulot, koska en törmännyt vastaavaan.

Palomies, vuodessa lisineen n. 40.000€.
Lisäksi toimin yrittäjänä rakennusalalla josta laskutan 30-40€/h (0%alv).

Molemmat työt ovat sellaisia josta nautin ja töihin on aina kiva mennä. Jos saisin valita top5 unelma-ammattiani, niin molemmat työt mahtuisivat tuohon top5 listaani. Muut kolme ammattia olisivat: kaivinkoneenkuljettaja, maanviljeliä ja ammattiurheijlia. Melko duunaripainotteinen tämä minun listani :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Tuo Suomen lomalainsäädäntö kaipaisi kyllä monelta osin päivittämistä nykypäivään 50-luvun "koko ura samassa työssä" -ajatuksesta:
1) Lauantai kuluttaa lomapäiviä, koska oli työpäivä joskus yli 50 vuotta sitten. Vähennetään kertymää vastaavasti ja poistetaan tämä typeryys. Kaikki voittavat.
2) Kertymä riippuu mielivaltaisesta päivästä. Jos olet töissä 1.4. niin kertymä on 25% isompi (2,5 pvä/kk vs 2 pvä/kk). Eli jos aloitat työt huhtikuussa häviät valtavasti vs että aloittaisit maaliskuussa. Muutetaan vastaamaan töissäoloaikaa (alle vuosi/yli vuosi) tai poistetaan ero kokonaan.
3) Loma-oikeutta ei ole työtä vaihtaessa yhtään. Eli taas (loppu-) keväällä vaihtaessa häviät vs syksyllä lomien jälkeen. Etenkin kun useimmilla aloilla maksetaan lomaraha.
4) Lomarahajäänne. Siirretään palkkoihin, älytön viritelmä.


Sattumalta törmäsin tähän foorumiin ja jäin mielenkiinnosta lukemaan tätä ketjua, laitetaan omatkin tulot, koska en törmännyt vastaavaan.

Palomies, vuodessa lisineen n. 40.000€.
Lisäksi toimin yrittäjänä rakennusalalla josta laskutan 30-40€/h (0%alv).

Oliko palomiehellä jotenkin lyhyet tunnit, kun olen jossain raksalla itsekin törmännyt kakkostyötä tekeviin? Jotenkin päivystysvelvollisuuden lepoaika laskettiin työaikaan vähän vastaavasti kuin (käsittääkseni) merimiehillä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
124
Tuo Suomen lomalainsäädäntö kaipaisi kyllä monelta osin päivittämistä nykypäivään 50-luvun "koko ura samassa työssä" -ajatuksesta:

1) Lauantai kuluttaa lomapäiviä, koska oli työpäivä joskus yli 50 vuotta sitten. Vähennetään kertymää vastaavasti ja poistetaan tämä typeryys. Kaikki voittavat.
Entäs ne sadat tuhannet työntekijät joilla se lauantai ei jäänyt pois 50v sitten? Kauppa, terveysala, tehtaat yms..

3) Loma-oikeutta ei ole työtä vaihtaessa yhtään. Eli taas (loppu-) keväällä vaihtaessa häviät vs syksyllä lomien jälkeen. Etenkin kun useimmilla aloilla maksetaan lomaraha.
Ainahan voi pitää vanhan työpaikkasi lomat pois kun olet duunia vaihtamassa. Ei ne mihinkään häviä. Tai sitten ne maksetaan rahana jolloin voit pitää lomat palkattomana (työnantajan suostumuksella) uudessa paikassa.

4) Lomarahajäänne. Siirretään palkkoihin, älytön viritelmä.
Monelle pienituloiselle perheelliselle ainoa keino järjestää "jotain extraa" kerran vuoteen. Muuten ne roposet hukkuu arjen pyörittämiseen. Itselleni nyt olisi sinänsä ihan se ja sama vaikka palkka maksettaisiin kerran vuoteen, vuosisumma on ainoa joka ratkaisee. Mutta ymmärrän oikein hyvin niitä kädestä suuhun eläviä matalapalkkaisia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 659
Viestejä
4 187 737
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom