Palkkakeskustelu

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Olen julkisella puolella duunissa ja palkan määrää vaativuusarviointi, jonka esimies tekee. Rekrytään uutta tyyppiä mun työkaveriksi, työnkuva täysin sama kun itellä. Työhaastatteluissa esimies on mainostanut korkeampaa työnkuvan vaativuusarviointiluokkaa hakijoille, en tiedä mainostaako siksi että luulisivat saavansa parempaa palkkaa vai onko kyseessä esimiehen osalta vain epätietoisuus. Olen itse mukana haastattelemassa näitä ihmisiä joten kuulen sitä kautta esimiehen mainostamat palkkaluokat. Esimies on antanut joka haastattelussa ymmärtää, että uudelle työntekijälle olisi tulossa isompi kakku vastuualueista kuin minulle, vaikka emme ole käyneet minkäänlaisia keskusteluja vastuiden jakamisesta edellisen työntekijän poistuttua kuvioista.

Viime haastattelussa esimies sitten mainosti työkaveriksi haastateltavalle ihmiselle n. 600e parempaa kuukausipalkkaa kuin mitä itse saan, joten ajattelin vähän kysäistä esimieheltä, että pitäisikö sen myötä myös minun palkkaa arvioida uusiksi jos kerta uusille työntekijöille mainostetaan parempaa vaativuusluokkaakin. Vastauksena oli erittäin ärtynyt "en ole kenellekään sanonut että aloituspalkka olisi tuollainen tai että he pääsisivät parempaan vaativuusluokkaan arvioinnissa". Rekryämämme ihminen totesi haastattelussa että "kiva, kun hän luuli että palkka tulee laskemaan jos tulee tänne töihin mutta tuo palkka kuulostaa hyvältä", eli hän ymmärsi saavansa palkan jonka esimieheni markkinoi tuossa haastattelussa. Tiedän, että palkkaamamme henkilö tulee saamaan yli 600e huonompaa palkkaa kuin se, mikä hänelle jäi mieleen haastattelussa, jos esimies ei kikkaile vaativuusarviointien kanssa ja tee aivan minusta eroavaa vaativuusarviointia uudelle rekrylle.

Nyt en tiedä, eikö esimies pysty käsittelemään omaa mokaansa ja sen vuoksi puolustautuu välittömästi hyökkäämällä vastaan vai mikä tilanne on, mutta minulle jää jatkuvasti haastatteluissa tilanne, että kaveriksi ollaan palkkaamassa ihmistä, joka tulee saamaan enemmän palkkaa kuin minä. Kyseenalaistin tämän esimiehelle sähköpostilla, joka puolustautui välittömästi sanomalla, että hän ei todellakaan ole väittänyt mitään tällaista ja että "onko sulla joku ongelma tämän kanssa?". Todella offensiivinen meininki siis kaiken kaikkiaan palkkakeskustelun suhteen. Selkeästi siis esimieskontakti ei ole mitenkään terveellinen eikä hänelle pysty asiasta sanomaan rehellisen keskustelun puitteissa.

Nyt en oikein tiedä miten asian kanssa tulisi edetä. En uskalla enää häneltä kysyä tulevan työkaverin palkkaluokista, en oikeastaan uskalla pyytää palkankorotustakaan enkä varsinkaan kyseenalaistaa rekryprosessin palkkakeskustelujen lopputulosta. En kuitenkaan aio niellä tilannetta, jossa uusi ihminen samoilla vaativuuksilla luokiteltaisiin ylempään vaativuusluokkaan kuin minä ja saisi sitä myötä parempaa palkkaa. En jotenkin ihmettelisi vaikka esimies luokittelisikin naisen parempaan luokkaan, koska itselle on jäänyt sellainen kuva että hän ei naisena oikeastaan arvosta yhdenkään miehen työpanosta työpaikallaan.
Järkevintä tässä kohdin lienee hakea uutta työpaikkaa tai vähintäänkin jonkinlaista sisäistä siirtoa mahdollisuuksien mukaan. Esimies (tai no, nainen) kuulostaa vähintäänkin asennevammaiselta ja epäpätevältä positioonsa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 091
Julkinen puoli on kyllä syöpää, tai sitten se on vain nykyinen työ(harjoittelu)paikkani. Puolet porukasta valittaa kun on niin kiire, ettei ennätä mitään ”ylimääräistä” edes ajatella. Sama henkilö on tullut klo 8 töihin ja on tulostanut nipullisen papereita klo 14 mennessä. Itse teen 3 vakituisen työt niin, että on mahdollista pitää 3x tunnin taukoja. Nämä kolme henkilöä, joita korvaan (2 siis pidemmällä saikulla ja yksi eläköitymässä) saattavat pitää viikon saldovapaata ylitöistä. :facepalm: Sitten taas toisaalla toisissa työtehtävissä on oikeasti kiire ja kaksi tekee jatkuvasti kolmen työt (siis oikeasti työmäärä suuri, olen myös heitä ollut auttamassa)

Niin ja palkat ovat niin naurettavat, että ihmettelen, miten siellä on kukaan töissä. N. 400€ keskiarvon alapuolella julkisiin verraten. Itsehän saan 0€, koska harjoittelija.

Pian tulee YT:iden mukana muutosjohtaja, jolle voisi vähän valaista näitä ajatuksiani. :cigar2:
Julkisen puolen ongelma on, että ketään ei koskaan irtisanota. Ihan sama miten homman hoidat, ja jos et hoida niin palkataan vierelle toinen samanlainen. Kulut kasvaa mutta tehokkuutta ei seurata mitenkään.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Jos on palkkaluokat, niin on myös arvioitu mikä tehtävänkuva saa mitä liksaa. Ota talteen rekryilmoitus. Siinä lukee mitä tehtävä sisältää ja pitäisi lukea mihin palkkaluokkaan se kuuluu. Jos ilmoituksessa kuvattu tehtävä on sama kuin mitä sinulla, mutta liksa suurempi, niin voit laittaa oman tehtäväsi arviointiryhmään käsiteltäväksi.

Allekirjoitan aika paljon ketjussa mainittuja julkisen puolen ongelmia. Onneksi it-puolella ne eivät ole noin korostuneita, vaikka sitä läskiäkin on turhan paljon. Meillä on myös käyty yt:t, jotka johtivat irtisanomisiin ja koeaikakin on tehokkaassa käytössä. Olen karsinut kaiken turhan byrokratian tiimiltä ja kaikilla on tavoitteena säästää veronmaksajien rahoja. T: julkkaripuolen esimies.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Mulle on viimeksi maksettu ylitöistä vuosituhannen vaihteessa. Joskus 10v sitten oli yksi toimiston muutto jossa verkot ja palvelimet siirrettiin viikonlopun yli ja siitä sai tunnit kaksinkertaisena vapaana.

Nykyisin on katto, ettei voi kirjata plussaa jos on viikko kertyneenä. Testasin huvikseni kieltäytyä kun SOC soitti keskellä yötä että tuotanto-järjestelmät alhaalla. Kieltäytymisen perusteluna ”tunnit on täynnä” eikä siitä suurempaa meteliä tullut. :)

Nykyisin mun puhelin ei enään soi klo 22:00 ja 06:00 välillä. Tunteja toki kertyy helposti, mutta joustetaan meillä molempiin suuntiin.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Nokialla mm. poistettiin ovelasti työaikaseuranta ettei tarvinnutkaan enää niin helposti maksaa ylitöistä kun porukka ei laskenut omia työtuntejaan.
Poistettiin? Itse olin lähemmäs 15v siellä töissä (R&D) eikä sitä milloinkaan seurattu mitenkään. Omat Excelit toki vapaa-ajan matkoista yms. että muisti pidellä vapaina sopivilla kertoimilla.

Ja nykyisessä ollut sama Excel-meininki, sikäli kun kukaan ikinä edes kyseenalaistaa jos pidät vapaapäiviä "kertymillä". Porukka saa myös tehdä vapaasti ylitöitä ja kuittailen korvaukset. Useimmiten silti vapaina jengi haluaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 861
Ei makseta ylitöistä mitään eikä kukaan seuraa työaikaakaan mitenkään. Sopii minulle ihan ok. Usein tulee pitkiä päiviä ja reissuja, mutta sitten toisaalta kun on hiljaisempaa kuten kesällä niin voi sitten pitää vapaata. Joulunakin yleensä olen kotona sitten sen 2 viikkoa putkeen käyttämättä mitään lomaa tuohon niin on sama vaikka sattuu jouluaatto lauantaille niin voi silti olla pois.

Joku kellokortti homma olisi aika painajainen itselleni kyllä kun on tällaiseen tottunut. Vaikka tässä hommassa tietysti vähän miinuksena se että puhelin käytännössä pakko olla aina mukana jne eli ei voi vaan tippua hanskat kädestä kun kello on neljä.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Ite taas en ymmärrä miten vaikeeta se työajanseuranta voi olla, jos kerran on tommosta ”ei ketään seuraile mitä teen” tasoa niin kirjaa sitten vaan johonkin hurrdurr-projektille kaikki tunnit, mutta onpahan sitten ylhäällä.

Kellokortteja ei toivottavasti enää ole missään :bored:
Valtiolla on.

Julkisen puolen ongelma on, että ketään ei koskaan irtisanota. Ihan sama miten homman hoidat, ja jos et hoida niin palkataan vierelle toinen samanlainen. Kulut kasvaa mutta tehokkuutta ei seurata mitenkään.
Kyllähän siellä työaikaa seurataan minuutilleen (voi toki vaihdella virastoittain).
Mutta ne rahat, jotka on laitettu siihen järjestelmään, mikä menee ylläpitoon, loppukäyttäjien työaika sen käyttöön jne. ja lopulta mitä niiden tietojen avulla seurataan, niin järjestelmä vaikuttaa lähinnä hemmetin kalliilta lelulta.
Ensin 100 miljoonaa kehitys ja kaikki muu sen jälkeen päälle.

Eipä tällä siis ei liene mitään tekemistä tehokkuuden kanssa ja virat on tehty pysymään. Nekin vähäiset tapaukset, jotka irtisanotaan, ajautuu hoviin ja porukka pitää ottaa takaisin korvausten kera

Julkisen puolen VR ja muut arvioinnit toimii käytännössä poistetun kokemuslisän korvaajana ts. palkkataso määräytyy virkavuosien mukaan eikä todellisella osaamisella ole muuta kuin marginaalinen merkitys eli et saa ihan sitä minimiä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Niin, meillä on tosiaan työajanseuranta. (siellä julkisella) Minuutilleen lasketaan, työpäivän pituus 7h 21min, josta ilmeisesti 6min kikyn aikaansaannosta.

Turhin systeemi mitä on. Ei voi esim. olla 15min ruokatauolla, vaan ohjelma ottaa aina sen 30min. Olisin tällä saanut minimoitua töissä vietettyä aikaa, kun se on muutenkin paikoin yhtä kivesten neppailua. Hauska fakta on myös se, että talosta poistuessa lounaalle pitää leimata se 30min ruokatauko. Jos taas on omat eväät, niin ei tarvitse ja siellä sitten istuskellaankin reilu tunti. Tää on siis ihan firmasta johtuva sääntö.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Osa työajan seurannasta on kyllä lähinnä surkuhupaisaa toimintaa. Joitain tapauksia olen kuullut, missä työkaverin puolesta on vanhaan korttiaikaan leimailtu kaverit sisään.

Oma kokemus kesätyöajoilta oli eräästä tehtaasta, missä aina 5 minuuttia ennen työajan loppumista tuotantoväki ilmestyi jonottamaan leimakoneen ääreen että kello on tasan 16:00 ja pystyy lyömään itsensä lätkällä ulos. Sitä ennen ulos kirjautuminen ei onnistunut ilman "poikkeus kirjausta". Itsensähän piti kirjata ennen klo 8:00 sisään ettei myöhästy ja se piti luonnollisesti tehdä vasta sen jälkeen kun työvaatteet on kiskottu niskaan pukuhuoneessa. Kuvio oli lähinnä hämmentävä.

Elektroniikkatehtaalla kesätöissä ollessa taasen ei ollut varsinaisesti mitään rajoituksia, mutta saldot liikkuivat minuuttitasolla sen mukaan olitko alle vai yli 8 tuntia kirjautuneena töihin. Palkka myös maksettiin suoraan pohjautuen kirjauksiin.


Nykyisessä yrityksessä asiantuntijatehtävissä on kirjavat tavat työaikakirjauksessa. On enemmän esimiehestä kiinni kuinka tiukasti työaikaa seurataan, mutta se on lähinnä utilisaation seurausta eikä sitä kuinka monta tuntia milloinkin kukakin on ollut töissä. Senkin mielekkyyttä kyseenalaistan osin, sillä joiltain seurataan viikkotasolta onko 37,5 tuntia kirjattu tunteja kun taasen osalta seurataan taas vain asiakaslaskutettavia tunteja, mikä on tietysti järkevää ja tarkoituksen mukaista. Onko jokainen paskalla käynti ja opiskeluun tai muu käytetty joutoaika kirjattu tunnilleen niin sitä kyseenalaistan. Kyllähän sieltä hallinto näkee joka tapauksessa mikä on laskutusprosentti kullakin asiantuntijalla.

Tässä tapauksessa palkanmaksua ei ole sidottu tähän työaikaseurantaan mitä jokainen täyttää päivittäin tai viikoittain. Poissaoloja, ylitöitä yms varten ne ajat kirjataan muuhun järjestelmään.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Oma kiva soppa on etätyöt. Jossain firmoissa pelätään kuin ruttoa ja varsinkin vanhan liiton esimiehet on huvittavia tapauksia. Olen törmännyt tyyppeihin jotka vaatii etätyöläiseltä etukäteen listausta mitä tekee ja raporttia mitä teki. Varmaan vielä kyttää Skypen status palleroa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 149
Oma kiva soppa on etätyöt. Jossain firmoissa pelätään kuin ruttoa ja varsinkin vanhan liiton esimiehet on huvittavia tapauksia.
Valitettavasti mun työpaikkani kuuluu siihen kastiin, missä etätöiden tekemistä ei sallita ihan vaan periaatteesta kuin poikkeustapauksissa. Omat hommat onnistuis 95% etänä ja kollegoiden neuvominenkin ihan hyvin chatilla, puhelimella tai spostilla, mutta kun "meidän firmassa ei ole ollut tapana".

Säästäis aikaa, bensaa (rahaa) ja hermoja kun ei joka päivä tarttis ajaa tänne 15km päähän tekemään samaa minkä voisin tehdä kotona omassa työhuoneessa pieruverkkarit päällä. Sais myös juoda kunnon kahvia. Toki myös helpottais elämän juoksevia asioita kun vois laittaa aamulla tiskit ja pyykit pyörimään, kun ei niitä oikein viitti valvomatta jättää yksin työpäivän ajaks ym...

Edit: vois tehdä myös firman työtavoille ihan hyvää päivittää niitä nykyaikaan ja opetella käyttämään noita tietojärjestelmiä. Mua aina hämmentää miks joku kävelee tänne tulostettu tilaus tms. paperi kädessä "hei katoks tätä", sit mä vastaan ja raapustellaan kynällä siihen paperin kulmaan joku muistiinpano, kun olis voinu laittaa vaan sen kysymyksen sekä tilaus/tuote/case/mikälie numeron mulle chatissa ja odottaa minuutin vastausta :facepalm:
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Valitettavasti mun työpaikkani kuuluu siihen kastiin, missä etätöiden tekemistä ei sallita ihan vaan periaatteesta kuin poikkeustapauksissa. Omat hommat onnistuis 95% etänä ja kollegoiden neuvominenkin ihan hyvin chatilla, puhelimella tai spostilla, mutta kun "meidän firmassa ei ole ollut tapana".

Säästäis aikaa, bensaa (rahaa) ja hermoja kun ei joka päivä tarttis ajaa tänne 15km päähän tekemään samaa minkä voisin tehdä kotona omassa työhuoneessa pieruverkkarit päällä. Sais myös juoda kunnon kahvia. Toki myös helpottais elämän juoksevia asioita kun vois laittaa aamulla tiskit ja pyykit pyörimään, kun ei niitä oikein viitti valvomatta jättää yksin työpäivän ajaks ym...

Edit: vois tehdä myös firman työtavoille ihan hyvää päivittää niitä nykyaikaan ja opetella käyttämään noita tietojärjestelmiä. Mua aina hämmentää miks joku kävelee tänne tulostettu tilaus tms. paperi kädessä "hei katoks tätä", sit mä vastaan ja raapustellaan kynällä siihen paperin kulmaan joku muistiinpano, kun olis voinu laittaa vaan sen kysymyksen sekä tilaus/tuote/case/mikälie numeron mulle chatissa ja odottaa minuutin vastausta :facepalm:
Niinpä niin. Itse tein jossain vaiheessa 4 päivää viikossa etätöitä. Sääntönä oli ettei näiltä päiviltä saa saldoja tai ylitöitä. Voin sanoa että firma oli joka päivä voittaja kun 7-17 oli ihan normi päivä. Huvittavaa että tällaiset päivät oli itselle hyvin mieluisia.

Toimistolla taas 8-16 oli jo ihan liikaa. Vtutti ja tuli puhuttua työkavereiden kanssa paljon pskaa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Oma kiva soppa on etätyöt. Jossain firmoissa pelätään kuin ruttoa ja varsinkin vanhan liiton esimiehet on huvittavia tapauksia. Olen törmännyt tyyppeihin jotka vaatii etätyöläiseltä etukäteen listausta mitä tekee ja raporttia mitä teki. Varmaan vielä kyttää Skypen status palleroa.
Ymmärrän, että tiiminvetäjän tai esimiehen tulee olla kartalla mitä alaiset tekevät, mutta tällainen kyttääminen on kyllä omiaan romuttamaan työilmapiirin täysin.

Tosin olen kyllä nähnyt tilanteita, jossa etäpäiviin suhtauduttiin lähestulkoon puolivapaapäivinä työntekijän puolelta. Tekemisen taso tosin oli paikan päälläkin melkoista lonnimista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Etätyöt on kyllä jokseenkin vaikea aihe. Itselläni on vapaus tehdä etätöitä ja useimmiten töiden tekeminen on tehokkaampaa kotoa ja arjen muut kulut onnistuu paremmin ja helpommin. Usein toimistolla joko puhut itse tai joku häiritsee kokoajan jostain omasta mielestään tärkeästä asiat ja työt keskeytyy usein.

Olen myös havainnut, että joillain ei ehkä ole työmoraali sellaisessa kunnossa, että töitä välttämättä oikeasti tehdään etänä. Todistaa ei voi, mutta aika suuri epäilys muutamista kollegoista on joskus ollut.

Toki toisilla työt pyörii vuorokauden ympäri jolloin voi ottaa toimistoaikaan rennommin mikäli joutuu hoitamaan työasioita myös toimistoajan ulkopuolella. Se on ihan ymmärrettävää. Toki Suomen lait on hankalia ja rajoittavia näissä tapauksissa enemmän tai vähemmän.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Noi vanhoilliset etätyön kyttäykset on kyllä jostain syvältä. Itselle ei ole onneksi koskaan osunut, itse teen käytännössä pelkästään etätöitä (+reissuhommia).

Vaimo on viimeiset vuodet tehnyt 1-3pv viikossa etänä. Nyt sitten joku johtaja alkoi niillä kyttäämään tota ja laittoi säännöksi max. 1pv viikossa ja etukäteen pitää päivä ilmoittaa + raportoida mitä meinaa etänä tehdä... (no mitäs, töitä tietty). Mitä oon vaimoa kotona seuraillut tossa vuosien aikana, niin ei sitä saa edes samaan aikaa lounaalle mun kanssa monesti... kun herää klo 7, niin läppäri aukeaa ja sinne 7-18 asti on kyllä niin töissä kiinni, ettei ole tosikaan. Win-win, kun ei tartte 1,5h päivässä käyttää autossa istumiseen. Vaan nyt toikin sit vähenee siihen 1pv viikossa vissiin. Mikähän aivoitus tossa ollut? Hommat noilla sellaisia, että ei varmasti vaadi paikallaoloa joka päivä ja työn tulokset on mitattavissa helposti.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Etätyöt on kyllä jokseenkin vaikea aihe. Itselläni on vapaus tehdä etätöitä ja useimmiten töiden tekeminen on tehokkaampaa kotoa ja arjen muut kulut onnistuu paremmin ja helpommin. Usein toimistolla joko puhut itse tai joku häiritsee kokoajan jostain omasta mielestään tärkeästä asiat ja työt keskeytyy usein.

Olen myös havainnut, että joillain ei ehkä ole työmoraali sellaisessa kunnossa, että töitä välttämättä oikeasti tehdään etänä. Todistaa ei voi, mutta aika suuri epäilys muutamista kollegoista on joskus ollut.

Toki toisilla työt pyörii vuorokauden ympäri jolloin voi ottaa toimistoaikaan rennommin mikäli joutuu hoitamaan työasioita myös toimistoajan ulkopuolella. Se on ihan ymmärrettävää. Toki Suomen lait on hankalia ja rajoittavia näissä tapauksissa enemmän tai vähemmän.
Meilläkin saa tehdä etätöitä aika vapaasti ja epäilys kyllä täälläkin, että jotkut henkilöt eivät etänä tee kunnolla töitä ja/tai kirjaavat "ylimääräisiä" tunteja, joita sitten pitävät lomina muulloin. Silti pienempi paha kuin, että etätöitä rajoitettaisiin kaikilta tai pitäisi kysellä lupia. Suurin osa varmaan kuitenkin tekee ihan tunnollisesti. Sen verran tietysti valvontaa olisi hyvä olla, että jos joidenkin "etätyöt" alkavat hankaloittamaan muiden hommia.

Henkilökohtaisesti tykkään enemmän tehdä toimistolla hommia. Kotona tulee yleensä härvättyä kaikkea muuta siinä sivussa, toimistolla ei ole muuta tekemistä kuin tehdä töitä. Aika paljon tulee myös tarvetta keskustella työasioista kollegoiden kanssa, joka hoituu helpommin kasvotusten kuin chatissä/puhelimessa. Kuitenkin kätevää kun voi etänä tehdä vapaasti silloin kun tarvitsee.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 149
Tosin olen kyllä nähnyt tilanteita, jossa etäpäiviin suhtauduttiin lähestulkoon puolivapaapäivinä työntekijän puolelta. Tekemisen taso tosin oli paikan päälläkin melkoista lonnimista.
Ja just näitä turjakkeita saadaan kiittää siitä, ettei niitä hommia saa etänä tehdä vaikka moraalinen selkäranka sen sallis. Ei siellä työpaikalla tarvii montaa tällasta tulla vastaan kun se etähomma loppuu äkkiä kaikilta...
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Etätyöt on kyllä jokseenkin vaikea aihe. Itselläni on vapaus tehdä etätöitä ja useimmiten töiden tekeminen on tehokkaampaa kotoa ja arjen muut kulut onnistuu paremmin ja helpommin. Usein toimistolla joko puhut itse tai joku häiritsee kokoajan jostain omasta mielestään tärkeästä asiat ja työt keskeytyy usein.

Olen myös havainnut, että joillain ei ehkä ole työmoraali sellaisessa kunnossa, että töitä välttämättä oikeasti tehdään etänä. Todistaa ei voi, mutta aika suuri epäilys muutamista kollegoista on joskus ollut.

Toki toisilla työt pyörii vuorokauden ympäri jolloin voi ottaa toimistoaikaan rennommin mikäli joutuu hoitamaan työasioita myös toimistoajan ulkopuolella. Se on ihan ymmärrettävää. Toki Suomen lait on hankalia ja rajoittavia näissä tapauksissa enemmän tai vähemmän.
Mielestäni esimiehen pitäisi vain tarkkailla saako tarvittavat työt tehtyä etänä, jos ei niin kyseinen mahdollisuus pois sitten vaan. Jos hommat sujuu etänä, niin mikäs siinä win/win varmasti kaikille.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
639
Mielestäni esimiehen pitäisi vain tarkkailla saako tarvittavat työt tehtyä etänä, jos ei niin kyseinen mahdollisuus pois sitten vaan. Jos hommat sujuu etänä, niin mikäs siinä win/win varmasti kaikille.
Tämähän se.

Edellisessä työpaikassa esimies sanoi, että "Hänelle on ihan se ja sama vaikka tekisitte töitä baarin terassilla, kunhan ne tulee Deadlineen-mennessä valmiiksi"

Nykyinen työ on vähemmän projektipainnotteista ja vaatii melkein jatkuvaa läsnäoloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Meillä ns. Suorittava porras ei uskalla soittaa esimiehelle, jos hänellä on etäpäivä. ”Eihän sille nyt voi soittaa, kun on kotona” :facepalm: Taas kyseessä 60v naishenkilöitä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Meillä ns. Suorittava porras ei uskalla soittaa esimiehelle, jos hänellä on etäpäivä. ”Eihän sille nyt voi soittaa, kun on kotona” :facepalm: Taas kyseessä 60v naishenkilöitä.
Näitä henkilöitä ei ehkä kannata päästää etähommiin...

Itse teen lähes täysin etänä. Työmoraaliin hiukan sattuu, kun välillä jos ei ole kiire, puuhaa jotain muuta. Sitten täytyy vaan koittaa muistaa ne toimiston kahvitauot, juorukerhot ja venähtävät lounaat. Eli harva siellä toimistollakaan 100% näpyttää menemään, toimiston joutoaika vaan on mielestäni jotenkin kotitoimiston joutoaikaa hyväksyttävämpää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ite taas ohjeistanut että aina voi ja pitää soittaa jos ei kalenterissa ole merkattu lomaksi o_O melkosta pelleilyä :D
Pointtina nimenomaan oli se, että mieltävät tuon etätyön ilmeisesti vapaapäivänä. Tottakai esimies on saatavilla silloin.

Näitä henkilöitä ei ehkä kannata päästää etähommiin...

Itse teen lähes täysin etänä. Työmoraaliin hiukan sattuu, kun välillä jos ei ole kiire, puuhaa jotain muuta. Sitten täytyy vaan koittaa muistaa ne toimiston kahvitauot, juorukerhot ja venähtävät lounaat. Eli harva siellä toimistollakaan 100% näpyttää menemään, toimiston joutoaika vaan on mielestäni jotenkin kotitoimiston joutoaikaa hyväksyttävämpää.
Joo, ei tarvi miettiä miksei etätyö onnistu, vaikka meilläkin käytössä läppärit ja muutenkin ohjelmistot toimisivat etänä. Itselle tuo etätyö olisi todella hyvä. En olisi juuri koskaan vapaaehtoisesti toimistolla, vaikka onkin merinäköalat. Ehkä sitten seuraavassa paikassa. Etätyö on win-win tilanne kaikille, jos a) työt tulee tehdyksi b) henkilö on tavoitettavissa. Tuottavuus jopa lisääntyy melko varmasti jos vertaa johonkin avokonttoriin, jossa 60-vuotiaat naishenkilöt kertovat milloin mistäkin. (ai mistäkö tiedän)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Joo, sitä just meinasin että melkosta pelleilyä sieltä suorittavasta portaasta. Kiva kuulla että seisotaan käsien päällä kun esimies on missä tahansa muualla paitsi työpisteellä...
Koitin ohjeistaa, että ovat kyllä tavoitettavissa skypellä, spostilla tai puhelimella. Eivät kuulemma kehtaa häiritä kotona. :facepalm:
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Meillä on rajoituksena 1 etäpäivä viikossa ennakkoilmoituksella. Täysin turhaa, kun kotona pystyy suorittamaan, ehkä jopa tehokkaammin työt kun ei mene työkaverien kanssaj jutustelussa kaikki aika.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Meillä menee niin, että fudut tulee ennemmin tai myöhemmin, jos ei saa hommia tehtyä, vaikka istuisi 12 tuntia päivässä toimistolla. Eli ihan sama missä hommia tekee, kunhan tulee valmista. Työnantajaa ei kiinnosta vähääkään, että meneekö niiden töiden tekemiseen 10 minuuttia vai koko päivä vai miten, kunhan dedikseen mennessä tulee tehtyä. Joskus on vähän kiireempää, ja tehdään pitempää päivää sitten, ja joskus taas voi viikonkin "lomailla", kun on vähän rauhallisempaa. En ymmärrä, että miksi nykyään mitataan missään jotain työtunteja. Jos tulee hyvää tai paskaa, niin ei se asiakasta oikeastaan kiinnosta, että kauanko aikaa sen tekemiseen on käytetty: Lopputulos ratkaisee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Meillä menee niin, että fudut tulee ennemmin tai myöhemmin, jos ei saa hommia tehtyä, vaikka istuisi 12 tuntia päivässä toimistolla. Eli ihan sama missä hommia tekee, kunhan tulee valmista. Työnantajaa ei kiinnosta vähääkään, että meneekö niiden töiden tekemiseen 10 minuuttia vai koko päivä vai miten, kunhan dedikseen mennessä tulee tehtyä. Joskus on vähän kiireempää, ja tehdään pitempää päivää sitten, ja joskus taas voi viikonkin "lomailla", kun on vähän rauhallisempaa. En ymmärrä, että miksi nykyään mitataan missään jotain työtunteja. Jos tulee hyvää tai paskaa, niin ei se asiakasta oikeastaan kiinnosta, että kauanko aikaa sen tekemiseen on käytetty: Lopputulos ratkaisee.
Noin sen pitäisikin olla, mutta jotenkin tämä paapominen on niin arkipäiväistä tässä maassa. Niin yhteiskunnan toimesta kuin työelämänkin puolella.

Itselläkin kokemuksia tuosta etätyöstä sen verran, että edellisessä työpaikassa oli täysi mahdottomuus koska työntekijöihin ei luotettu. Katsottiin, että kotona lorvaillaan, vaikka olisi ollut kaikki mahdollisuudet seurata työnjäljestä ja edistymisestä mitä etätöissä oikeasti tehdään.

Nykyisessä työpaikassa kannustetaan siihen, että tekee työt siellä missä haluaa ja miten haluaa, kunhan tekee. Millään muulla ei ole merkitystä. Työajanseuranta on lähinnä muodollisuus ja palkanmaksu ei liity mitenkään työajanseurantaan (riittää, että merkkaa että on töissä kuun joka päivä). Erittäin toimiva järjestelmä.

Nämä asiat määrittää yrityskulttuuria ja yritysten menestymistä todella paljon. Itselleni tuli ainakin valtavana shockina suorastaan.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Tuohan nyt riippuu ihan alasta ja työstä että onko tollanen ”tää valmiiksi, saa suorittaa vapaasti” kätevää vai ei.

Aika iso osa tarvitsee noi työaikaraamit että mistään tulee mitään. Sitten on kaikenlaiset viranomaisten vaatimukset ja muut työaikalainsäädännöt mitkä vaikeuttaa asioita.

Viimeisenä sitten ne laiskurit jotka itkee kun joku saa työnsä tehtyä nopeammin ja ei joudu istumaan toimistolla samalla tavalla kun lusmuaja itse.

Onhan noita syitä ja ”syitä” vaikka millä mitalla kun oikeesti käyttää hetken aikaa miettimiseen... ja osa vielä ihan päteviä, alasta riippuen.
Siis sellasta työtä on, että pitää olla fyysisessä paikassa X sitä suorittamassa. Esim. joku ravintolan tarjoilija voi olla tällainen.

Jos mistään ei tule mitään, niin ymmärtääkseni silloin saa potkut oli työaikaraameja tai ei. Muiden kyttääjiä ja kitisijöitä en ymmärrä, olen tottunut pitämään huolen omista asioistani. Toki sitten, jos on joku projekti, jossa pitää palaveerata yms, niin senkin voi hoitaa Skypellä yms. ihan hyvin; tai miksei voisi oikeasti tavatakin välillä muita ihmisiä irl. Mielestäni Skypekin jopa ihan hyvin, vaikka olen itse tällainen yli 40v kalkkis. Varsinkin, jos tabletissa näkee vielä toisen naaman, niin ei mitään valittamista.

Toki vanhoihin käytäntöihin voi organisaatio jäädä jumiin, mutta sitten on yksi valttikortti vähemmän rekrytoida niitä parhaita osaajia (itse en väitä välttämättä siis sellainen olevani, mutta yleisemmin näin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 861
Riippuu ihan työtehtävistä. Tottakai kaupan kassan on oltava töissä juuri tietty aika että kauppa voi olla auki tai jonkun parturin oltava paikalla ja sitten on kaiken maailman liukuhihnatöitä joissa vaan on pakko olla ajallaan. Ja jos on vielä iso määrä porukkaa töissä niin ymmärrän silloin nuo seurannat niin pomo näkee tilastoista sitten kaikenlaista.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Meilläkin suhtaudutaan etätöihin hieman nihkeästi, mutta osa silti tekee niitä, koska mahdollisuus on kirjattu paperille ja sitä käytetään houkuttimena rekryämisessä. Mulle oikeus etätöihin (ilman mitään naurettavia etu- ja jälkikäteen raportointeja) on kynnyskysymys ja jos etätöitä alettaisiin rajoittaa (yritetty on, kukaan ei oikeastaan noteerannut em. syistä) niin nostaisin kytkintä. Aika typeräähän se olisi alkaa nillittämään niin kauan kun hommat hoituu, kun korvausrekrytkin meillä aika haasteellisia. Meillä porukka on sitäpaitsi tosi itseohjautuvaa, proaktiivista ja vastuuntuntoista.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Ei se potkiminen niin helppoa ole eikä nää asiat oikeassa elämässä ole noin mustavalkoisia vaikka just sun duuneissa siltä näyttäskin :)
No kyllä ne sikäli on, että jo rekrytoinnissa pyritään ottamaan huomioon kandidaatin itseohjautuvuutta yms. Joustoa ja luottamusta löytyy työnantajalta työntekijöiden suuntaan, mutta myös toisin päin. Ei tietenkään kenelläkään ole takaraivossa sluibaamisesta johtuva irtisanomisen uhka, sillä kaikki ymmärtää, mitä oma työpanos tarkoittaa muiden, firman ja asiakkaan kannalta. Toki sitten jos markkinatilanne muuttuu, niin voi joutua pihalle, mutta kaikki toki ymmärtävät tämänkin.

En mä vaan osaa nähdä tässä asiassa mitään ongelmaa. Aikuiset ihmiset tekevät hyvässä hengessä, ja ymmärtävät työnsä merkityksen. Ei kai sen kummempaa tarvitse ollakaan?
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Et näe, mutta se ei tarkoita ettei ongelmia ole.

Aika moni ihminen voi kuvitella jopa tekevänsä työnsä hyvin mutta muiden mittareilla se onkin sitä sluibailua. Kuten sanoin niin turha tästä asiasta on tehdä nollaa ja ykköstä kun ei siitä ole kenellekään mitään iloa.

Esim. meillä on pirun hyvä tuuri ja varmaan taitokin käynyt rekryssä, mutta muissa firmoissa asia voi olla eri. Eikä niitä vakkareita kauheen helposti saa pois potkittua niin että saat ottaa uuden tilalle.
Jos ei osata rekrytä, eikä pystytä potkimaan huonoja pois, niin sitten mennään varmaan konkkaan? Ei kai se sen ihmeellisempi juttu ole.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Et ilmeisesti ymmärtänyt... no, en viitsi tuosta sen enempää vääntää. Tosin jos teidän firmalla menee niin hyvin että työtuntejakin voi käyttää projekteihin määrättömästi kunhan dedis onnistuu, niin ehkä tässä tosiaan ei nähdä metsää puilta :)
Ei ole tarvetta laskea tunteja meillä kuin paperilla.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Niin, ei olekaan. Ei tarkota etteikö muilla olis. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitin sillä että ei nämä asiat ole jokotai?
Niin, joihinkin työpaikkoihin otetaan mm. työkkäristä palkkatukityöllistettyjä, ja näillä itseohjautuvuus sekä ymmärrys laajemmista kokonaisuuksista on niin ja näin. Itsekin olin nuorena raksalla duunissa, ja siellä oli sellaista porukkaa, joille piti työnjohtajan käydä aina erikseen sanomassa, että mitä tekevät seuraavaksi. Esimerkiksi "lakaise tämä lattia" jne. Tällaisille ihmisille etätyö ei tietenkään sovi, koska esimies ei voi olla kotona koko ajan kertomassa, että mitä pitää tehdä seuraavaksi.

Mutta osa ihmisistä on tosiaan vähän sellaisia tonttuja, enkä tarkoita mitään laitapuolenkulkijoita, vaan ihan keskiluokkaisia, joille työ on pakollinen paha, ja jossain toimistossa tekevät vaikka jotain sihteerihommaa. Voisivat tehdä sitä periaatteessa kotona, mutta näillä ihmisillä siitä ei tulisi yhtään mitään, kun ovat vaan luonteeltaan lapsenomaisia tms.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 533
Meillä menee niin, että fudut tulee ennemmin tai myöhemmin, jos ei saa hommia tehtyä, vaikka istuisi 12 tuntia päivässä toimistolla. Eli ihan sama missä hommia tekee, kunhan tulee valmista. Työnantajaa ei kiinnosta vähääkään, että meneekö niiden töiden tekemiseen 10 minuuttia vai koko päivä vai miten, kunhan dedikseen mennessä tulee tehtyä. Joskus on vähän kiireempää, ja tehdään pitempää päivää sitten, ja joskus taas voi viikonkin "lomailla", kun on vähän rauhallisempaa. En ymmärrä, että miksi nykyään mitataan missään jotain työtunteja. Jos tulee hyvää tai paskaa, niin ei se asiakasta oikeastaan kiinnosta, että kauanko aikaa sen tekemiseen on käytetty: Lopputulos ratkaisee.
Tänäkin päivänä näkee monessa firmassa johtotasolla olevan 60-luvulla syntyneitä tai varhain 70-luvulla syntyneitä ihmisiä, jotka toteuttavat ainoaa osaamansa tapaa johtaa: Nokian tyyli. Onko se nykyaikaa? Ei. Onko se hyödyllistä ja asiantuntijatyötä motivoivaa ja kannustavaa? Ei. Mutta muuta ei ole annettavaksi.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
580
Meillä on rajoituksena 1 etäpäivä viikossa ennakkoilmoituksella. Täysin turhaa, kun kotona pystyy suorittamaan, ehkä jopa tehokkaammin työt kun ei mene työkaverien kanssaj jutustelussa kaikki aika.
Oma kiva soppa on etätyöt. Jossain firmoissa pelätään kuin ruttoa ja varsinkin vanhan liiton esimiehet on huvittavia tapauksia. Olen törmännyt tyyppeihin jotka vaatii etätyöläiseltä etukäteen listausta mitä tekee ja raporttia mitä teki. Varmaan vielä kyttää Skypen status palleroa.
Kyllähän eräskin Valtion virasto mainostaa etätöitä jokaisessa työpaikkailmoituksessaan.
Käytännössä se on kuitenkin linjattu max.1(1,5) päivä per viikko ja siitä pitää ilmoittaa työt sekä työntekopaikka esimiehelle, minkä lisäksi vakuutukset ei ole voimassa kuin kotisosoitteessa ja sielläkin rajoitetusti.
Tähän, kun lisätään vielä se, ettei suurin osa järjestelmistä toimi etänä, niin osa ei voi periaattessa tehdä lainkaan etänä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Voisin tehdä kaikki työni etänä, ja varmasti paremmin ja tehokkaammin tekisinkin kun töissä julmetun äänekäs avokonttori. Mutta pomo sanoo että firman politiikkaan ei etätyöt kuulu, piste! Kuitenkin olettavat että teen tarvittaessa töitä myös kotonta käsin ja siitä kun raportoi niin saa vähän extraa. Eipä palkka siltikään ole kummoinen.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Voisin tehdä kaikki työni etänä, ja varmasti paremmin ja tehokkaammin tekisinkin kun töissä julmetun äänekäs avokonttori. Mutta pomo sanoo että firman politiikkaan ei etätyöt kuulu, piste! Kuitenkin olettavat että teen tarvittaessa töitä myös kotonta käsin ja siitä kun raportoi niin saa vähän extraa. Eipä palkka siltikään ole kummoinen.
Käsittämätöntä, että vuonna 2019 voi olla vielä tällaista.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
En ymmärrä, että miksi nykyään mitataan missään jotain työtunteja. Jos tulee hyvää tai paskaa, niin ei se asiakasta oikeastaan kiinnosta, että kauanko aikaa sen tekemiseen on käytetty: Lopputulos ratkaisee.
Joo, tunnit on sinäänsä aika huono mittari monessa hommassa. Mutta ongelma on se, että aika monella alalla on vaikea keksiä parempaakaan mittaria. Jollain sitä työmäärää pitää pystyä kuitenkin mittaamaan ja laskuttamaan. Urakkana projektin myyminenkin on aika iso riski tekijälle, ellei osaa todella tarkasti määritellä sitä mitä pitää tehdä ja miten kauan siihen menee aikaa.

Toimii tietysti aloilla jossa työsuoritteet voidaan määritellä tarkasti ja niihin vaadittu työmäärä on ainakin lähes vakio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 007
Meillä menee niin, että fudut tulee ennemmin tai myöhemmin, jos ei saa hommia tehtyä, vaikka istuisi 12 tuntia päivässä toimistolla. Eli ihan sama missä hommia tekee, kunhan tulee valmista. Työnantajaa ei kiinnosta vähääkään, että meneekö niiden töiden tekemiseen 10 minuuttia vai koko päivä vai miten, kunhan dedikseen mennessä tulee tehtyä. Joskus on vähän kiireempää, ja tehdään pitempää päivää sitten, ja joskus taas voi viikonkin "lomailla", kun on vähän rauhallisempaa. En ymmärrä, että miksi nykyään mitataan missään jotain työtunteja. Jos tulee hyvää tai paskaa, niin ei se asiakasta oikeastaan kiinnosta, että kauanko aikaa sen tekemiseen on käytetty: Lopputulos ratkaisee.
Tunteja mitataan, koska lain mukaan on pakko. Työajan seuranta on työaikalakiin kirjattu työnantajan velvollisuus ja asiassa ei ole mitään neuvotteluvaraa muiden kuin (ehkä?) ylimpien johtajien osalta.

Se, että mitä se käytännössä tarkoittaa on sitten eri juttu.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 362
Tunteja mitataan, koska lain mukaan on pakko. Työajan seuranta on työaikalakiin kirjattu työnantajan velvollisuus ja asiassa ei ole mitään neuvotteluvaraa muiden kuin (ehkä?) ylimpien johtajien osalta.

Se, että mitä se käytännössä tarkoittaa on sitten eri juttu.
Joo ja tästä voi tulla aika kovaakin sanomista.

Vaikka teen itse myyntityötä, niin melkein kaikissa työpaikoissa on tullut jossain vaiheessa vaatimus merkitä 7,5h per päivä työajanseurantaan tai ei tipu palkkaa. Todelliset tunnit siis yleensä jotain ihan muuta.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Eräässä jättimarketissa on "kellokortti"-järjestelmä..mitä pitää käyttää myös taukojen kohdalla. Laite sijaitsee infopisteen vieressä. Taukopaikka taas sijaitsee myymälän toisella puolella: Kävelymatka taukopaikalle ja takaisin laitteelle vie yli puolet kahvitauosta. Jos asiakas kysyy jotain matkan varrella, niin täytyy auttaa. Tämä on pois taukoajasta tai palkasta jos et pääse kirjutumaan pois tauolta ajoissa
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Eräässä jättimarketissa on "kellokortti"-järjestelmä..mitä pitää käyttää myös taukojen kohdalla. Laite sijaitsee infopisteen vieressä. Taukopaikka taas sijaitsee myymälän toisella puolella: Kävelymatka taukopaikalle ja takaisin laitteelle vie yli puolet kahvitauosta. Jos asiakas kysyy jotain matkan varrella, niin täytyy auttaa. Tämä on pois taukoajasta tai palkasta jos et pääse kirjutumaan pois tauolta ajoissa
Kesätöissä tehtaalla oli myös kellokortit. Lyhyt tauko oli 7 minuuttia. Suojavaatteet pois, leimaat, istut 7 min, suojavaatteet päälle ja takaisin. Usein mietin että mikä järki.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 893
Suurin osa firmoista ei käytä leimattavia kortteja koska niissä näkyisi jatkuva tuntien kasvaminen. Trendi jossa työaikaa seurataan jollain sovelluksella joka täyttää tunnit automaattisesti johtuu ainakin IT alalla siitä, että melkein kaikki tekevät vähän pidempää päivää ja tuo piilottaa sen kun ihmiset eivät merkitse tarkasti (en minäkään, erityisesti kun plussaa ei saa kerättyä yli viikkoa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Suurin osa firmoista ei käytä leimattavia kortteja koska niissä näkyisi jatkuva tuntien kasvaminen. Trendi jossa työaikaa seurataan jollain sovelluksella joka täyttää tunnit automaattisesti johtuu ainakin IT alalla siitä, että melkein kaikki tekevät vähän pidempää päivää ja tuo piilottaa sen kun ihmiset eivät merkitse tarkasti (en minäkään, erityisesti kun plussaa ei saa kerättyä yli viikkoa).
Näinpä. Se että työtunteja tulee enemmän kuin 7,5h päivässä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Meillä järjestelmä merkkaa automaattisesti 7,5h päivälle tunteja jos et itse ilmoita muuta. Tästä syystä puhelimesta pyörää aamulla työpaikan oven avattua timeri pyörimään ja pysähtyy kun lähden. Sama homma jos ja kun työpaikan ulkopuolelle teen töitä. En mä muuten pysyisi mitenkään kartalla montako tuntia työtä tulee tehtyä minäkin päivänä. Ainut vaan että pitäisi löytää joku ajanseurantasofta joka osaisi itsekseen aikavyöhykkeen vaihdot. Nykyisellään aiheuttaa pientä pään raapimista siinä kohtaa kun tunteja siirretään puhelimesta exceliin kiitos tyhmän softan joka näyttää kaikki tunnit sen maan paikallisaikana missä olet.. Ei muuten mutta kun ylityösheetti kyselee myös kellonaikoja milloin ylitöitä on tehty :D Kiva laskeskella ja kalenterin mukaan arpoa ollaanko nyt oltu kesä/talviajassa ja missähän ajassa nämä kohdemaat on ollut
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Näinpä. Se että työtunteja tulee enemmän kuin 7,5h päivässä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Meillä järjestelmä merkkaa automaattisesti 7,5h päivälle tunteja jos et itse ilmoita muuta. Tästä syystä puhelimesta pyörää aamulla työpaikan oven avattua timeri pyörimään ja pysähtyy kun lähden. Sama homma jos ja kun työpaikan ulkopuolelle teen töitä. En mä muuten pysyisi mitenkään kartalla montako tuntia työtä tulee tehtyä minäkin päivänä. Ainut vaan että pitäisi löytää joku ajanseurantasofta joka osaisi itsekseen aikavyöhykkeen vaihdot. Nykyisellään aiheuttaa pientä pään raapimista siinä kohtaa kun tunteja siirretään puhelimesta exceliin kiitos tyhmän softan joka näyttää kaikki tunnit sen maan paikallisaikana missä olet.. Ei muuten mutta kun ylityösheetti kyselee myös kellonaikoja milloin ylitöitä on tehty :D Kiva laskeskella ja kalenterin mukaan arpoa ollaanko nyt oltu kesä/talviajassa ja missähän ajassa nämä kohdemaat on ollut
Moves sovellusta käytin aikoinani vastaavaan seurantaan, jäi pois käytöstä kun facebook osti puljun. Nykyään yhdellä konttorilla töissä niin tulee käytettyä exceliä johon ladon vaan tulo ja lähtöajat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 007
Itse merkkailen vaan omantunnon mukaan tuohon sap-plugariin.

Vähitellen näyttäisi kertyvän plussasaldoa, jota sitten joskus käyttelen pois.

Kuten vaikka nyt juuri tälläkin hetkellä, kun en ole töissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 738
Laskin loppuvuodelle uutta verokorttia niin miksi tuo tuloraja menee tossa noin alhaiseksi, vai näyttääkö tuo aina tuossa loppuvuoden tulevat tulot? Tuloraja tällä hetkellä 2300e alhaisempi mitä todelliset tulot, niin tuo viimeinen palkka menisi tolla lisäprosentilla 41,5 tällä hetkellä. Onko enää tässä vaiheessa edes järkeä rukata tota rajaa/prosenttia että tasottuisi tuo verotus näille vuoden loppukuukausille vai ottaako vaan tolla lisäprosentilla ton joulukuun...


upload_2019-9-8_12-12-26.png
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Laskin loppuvuodelle uutta verokorttia niin miksi tuo tuloraja menee tossa noin alhaiseksi, vai näyttääkö tuo aina tuossa loppuvuoden tulevat tulot? Tuloraja tällä hetkellä 2300e alhaisempi mitä todelliset tulot, niin tuo viimeinen palkka menisi tolla lisäprosentilla 41,5 tällä hetkellä. Onko enää tässä vaiheessa edes järkeä rukata tota rajaa/prosenttia että tasottuisi tuo verotus näille vuoden loppukuukausille vai ottaako vaan tolla lisäprosentilla ton joulukuun...


Tuossa näytetään juu tuloraja verokortin tilauspäivästä vuoden loppuun asti. Tulorajahan saadaan suoraan arvioitujen vuotuisten kokonaistulojen ja verokortin tilaushetkeen mennessä saatujen tulojen erotuksena, eli on mahdollista, että olet jommankumman näistä syöttänyt väärin laskuriin.

Ja mitä tuohon kortin tilaamisen järkevyyteen tulee, niin uuden verokortin tilaaminen on nykyään niin helppoa, etten näe syytä sille, miksei noita prosentteja voisi rukata vielä näin loppuvuodesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 151
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom